– Det må sies at det ikke nødvendigvis er dyrt å være Neil Young-fan. All musikken ligger på hjemmesiden hans og det fylles stadig på. Der kan du abonnere billig, og det mener Neil Young selv også er fremtiden. Men så er det noen av oss som ikke klarer la være å kjøpe alle de fine produktene, sier Tormod Reiersen.
Reiersen er en «helt vanlig mann», seniorrådgiver i Kommunal og moderniseringsdepartementet, men han har én hobby som skiller ham fra kollegene sine.
Han er ihuga Neil Young-fan.
Han har sett Young femten ganger live, og hjemme i Oslo sitter han på en samling med godt over 100 utgivelser.
– Jeg er medlem av en Facebook-gruppe som heter Neil Young Norge, og i den sammenhengen er jeg moderat, ler han.
Selger
I motsetning til hva som er tilfelle med et flertall av dagens artister selger Neil Young bra i butikk.
– Strømmetallene er hva de er, men voksne har et annet lyttemønster enn ungdommen. Neil Young har en stor fanskare, og alt vi gir ut av fysiske produkter selger i større eller mindre grad, forteller Erling Midtstue, ansvarlig for såkalte katalogutgivelser i Warner Music Norway.
– Katalog utgjør størsteparten av omsetningen vår, og Neil Young er god butikk.
Prisliste for de dyrest tilgjengelige utgavene av Neil Youngs produkter juni 2020 – mai 2021
Déjà Vu kr. 949
Young Shakespeare kr. 899
Archives Vol. II kr. 1249
Way Down In The Rust Bucket kr. 1399
After The Gold Rush kr. 1149
Return To Greendale kr. 1249
The Times EP kr. 249
Homegrown kr. 279
priser fra bigdipper.no
«Onkel Neil», som han ofte omtales av fansen, startet sitt karriereomfattende Neil Young Archives-prosjekt med en gedigen boks i 2009, utgitt både på CD, DVD og Bluray. Å samle alt uutgitt materiale, inkludert en rekke konsertopptak, og remastre hele katalogen, var noe han først nevnte så tidlig som i 1988, men inntil 2009 hadde Neil Young-fansen forholdsvis normale utgifter.
Volum 2 av serien på antatt fem bokser kom først i begrenset utgave sent i fjor og i alminnelig salg i mars. Selv om Young har brukt veldig mye lenger tid enn planlagt på å få fart på arkivprosjektet har han startet adskillige sideprosjekter som har kostet fansen. De siste årene har sett en jevn strøm av gamle konsertopptak, tidligere skrinlagte plater og helt ny musikk. 75 år gammel viser ikke Young noen tegn til å bli arbeidssky.
Erling Midtstue vedgår at salgstallene ikke er enorme, men gode.
– Homegrown er en tidligere uutgitt plate med opptak fra 1974 og -75 som har solgt over 2000 enheter i Norge, mer enn 1.300 av dem på vinyl. Det er utrolig bra på under et år. Det overrasker meg, og den fortsetter å selge.
Homegrown koster bare 279 kroner på vinyl fra Big Dipper, Oslos og Norges ledende platebutikk. Det uvanlige er at den kun finnes i én versjon, enten på CD eller LP. Mange av utgivelsene blir produsert i forskjellige versjoner, og svinedyre deluxe-utgaver gjør det dyrt for fansen.
Det siste året er det kommet hele syv forskjellige Neil Young-utgivelser, og i mai kommer en jubileumsutgave av Crosby, Stills, Nash & Young-albumet Déjà Vu. Skal du ha de feteste utgavene av disse åtte produktene må du ut med hele 7422 kroner på Big Dipper.
– Jeg er nesten der, men det spørs om jeg kjøper Déjà Vu, sier Reiersen som mener at CSN&Y bare er en fjerdedel så gode som Neil Young alene.
– Jeg har ikke kjøpt den nye jubileumsutgaven av After The Gold Rush heller. Ikke en gang jeg klarte helt å se vitsen med den, så der har jeg mine svin på skogen i forhold til den aller mest ihuga fansen.
Vi andre kan nøye oss med å strømme Youngs plater, eller abonnere på Neil Young Archives for 20, 40 eller 100 dollar i året avhengig av hvilket tilgangsnivå vi er ute etter. Her kan du forholdsvis enkelt kommunisere direkte med onkel Neil, få tilgang på film og video og mye mer.