<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er salgsvekst i alle markeder og bestillingstakten er god

Polestar nådde salgsmålet for 2021, og bekrefter solid bestillingstakt og salgsvekst også i år.

Publisert 11. jan. 2022
Oppdatert 12. jan. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 223 ord
GODE TALL: Polestar-sjefen Thomas Ingenlath kan vise til gode salgstall i 2021. Foto: Polestar

Elbilprodusenten Polestar nådde det globale salgsmålet på 29.000 solgte biler i 2021, som ga en årsvekst på 185 prosent fra året før, ifølge en oppdatering fra selskapet tirsdag.

Polestar økte den globale tilstedeværelsen fra 10 til 19 markeder i 2021, med vekst i Europa, Asia og Stillehavsområdet.

I løpet av første halvdel av 2022 planlegger Polestar å utvide det europeiske markedet til Spania, Portugal og Irland, samt etablering i Midtøsten med De forente arabiske emirater, Kuwait og Israel. Ved utgangen av 2023 forventer produsenten å være til stede i minst 30 markeder globalt.

– Vi nådde resultatmålene, og det blir spennende fremover med nye markeder og bilmodeller . Vi holder også stø kurs mot vår planlagte børsnotering, sier Polestars adm. direktør Thomas Ingenlath.

I løpet av fjoråret mer enn doblet Polestar også antallet visningslokaler til 100 lokasjoner globalt, og det planlegger 150 i drift innen årsslutt i 2022.

– Vi har sett en økt interesse for Polestar og salgsvekst i alle markeder. Bestillingstakten er solid, og vi ser frem til videre salgsvekst i 2022 med økt volum, sier salgssjefen Mike Whittington.

Polestar 2, som ble lansert i 2020, er utvilsomt hoveddriveren for salgsveksten, og det har blitt solgt rundt 7.000 utgaver av modellen i Norge siden lansering, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).