Skip på grunn i fire uker - losses for containere
Skipet har ligget på grunn i over én måned. Nå løftes containerne av.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F62504622.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D8f03531231fa769c0c2f3181d800e72c3fea482c4af0d512ecc9a4fa1091f4b1)
I påsken i fjor satt Ever Greens containerskip «Ever Given» fast i Suezkanalen i seks dager, denne påsken er rederiet i gang med nok en redningsaksjon. Siden 13. mars har nemlig det 334 meter lange containerskipet «Ever Forward» ligget på grunn i Chesapeake Bay etter å ha gått fra havnen i Baltimore.
Ever Green var raskt ute med å erklære «general average», slik de også gjorde i forbindelse med hendelsen i Suezkanalen, en redningsoperasjon som endte med en kjemperegning på 550 millioner dollar. Denne summen dekket imidlertid også tapte inntekter til kanalselskapet etter å ha blokkert for gjennomfart i seks dager.
«General average» er et forsikringsrettslig prinsipp som gjør at reder og lasteier forholdsmessig deler kostnadene forbundet med å redde et fartøy etter et større havari.
Etter å ha mislyktes i å slepe skipet av grunnen er det gjennom den stille uken begynt et arbeid med å lette vekten ved å løfte containere av skipet.
Skjærtorsdag anslo den amerikanske kystvakten at 233 containere var fjernet fra skipet, i alt 500 containere er planlagt fjernet før de igjen skal forsøke å få skipet løs.
I en uttalelse til Bloomberg sier kystvakten i Maryland at et nytt forsøk på å trekke skipet av grunnen trolig vil finne sted i begynnelsen av neste uke.
Da det gikk på grunn var «Ever Forward» lastet med 5.000 containere, det 2020-bygde skipets totale kapasitet er imidlertid på 12.000 containere.
Den amerikanske kystvakten jobber fremdeles med å finne ut hva som er årsaken til at skipet gikk på grunn.