<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
NORGESVENN: Nye Volvo EX90 kan vise seg å bli en svært populær bil i Norge. Her fra presentasjonen i Stockholm. Foto: Michael Groth

Volvos elektriske syvseter lanseres nå – leveringstiden kan overraske

Nå lanseres Volvo EX90, svenskenes store og elektriske syvseter. Dette kan bli en skikkelig salgsvinner i Norge, men du får den ikke før i 2024.

Publisert 9. nov. 2022 kl. 15.15
Oppdatert 9. nov. 2022 klokken 15.48
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1117 ord

Stockholm: Glem Volvo XC90. Navnet som i alle år har rullet så elegant på tungen og nærmest vært synonymt med temmelig høy status, syv seter og befraktning av barn i Hemingland – er ferdig.

Inn kommer den helt nye elbilen Volvo EX90 –  et svensk slagskip på rett over fem meter, med syv seter, solid rekkevidde, firehjulsdrift og ladehastighet som forbikjører Tyskland.

TYPISK VOLVO: Den nye bilen har et utseende som ikke er ment å skremme eller overraske. Foto: Michael Groth

Nye Volvo EX90 kan bestilles nå og sågar abonneres på, og tusenvis av nordmenn har ifølge Volvo satt seg på interesselisten. EX90 vises i Norge til våren, men leveringstiden kan overraske noe. 

Likevel er dette en dyster dag for de tyske konkurrentene. Mercedes-Benz, Audi og BMW har all grunn til å være bekymret for denne elektriske svensken.

TO MODELLER, ETT UTSTYRSNIVÅ: EX90 kommer først i utstyrsversjonen «Ultra» som inkluderer det meste av utstyr. Du kan velge mellom modellene Twin og Twin Performance, men andre modeller og utstyrsvarianter kommer senere. Foto: Volvo

Diger – for barnas skyld

Volvo EX90 måler 5,03 meter, som betyr at den ikke er så altfor langt unna en EQS SUV, gigantelbilen fra Mercedes på 5,13 meter. En BMW iX er til sammenligning 4,95 meter lang.

For hyttefolket er det hendig at EX90 har luftfjæringer og elektronisk styrte støtdempere som standardutstyr, og bakkeklaringen er på 20,8 cm. EX90 fås med syv seter på kjøpet og bagasjerommet skal ta unna 655 liter bak andre seterad. Audi e-tron tar 600 liter og BMW iX rommer 500 liter, men ingen av disse har syv seter. Det har imidlertid Mercedes EQS SUV der bagasjeromsvolumet kan varieres mellom 645 og 880 liter avhengig av hvordan du regulerer setene. 

RYDDIG: Interiøret i nye Volvo EX90 fremstår som rent og moderne. Foto: Volvo

Volvo EX90s tredje seterad har elektrisk nedfellbare seter og med disse slått opp er bagasjerommet på brukbare 310 liter som inkluderer 65 liter under bagasjerommet. Under panseret rommes det forøvrig 34 liter.

Rekkevidde, lading og hestekrefter

Nå som bestillingen er åpnet kan nordmenn velge mellom to modellvarianter, begge med utstyrsnivået «Ultra». Modellen Volvo EX90 Twin har en ytelse på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 770 Nm, og skal klare 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder. Toppmodellen Twin Performance skilter med 517 hestekrefter, 910 Nm og skal være ett sekund kjappere til 100 kilometer i timen. 

STORT BATTERI: To modeller lanseres nå og begge har batteriet på 107 kWh. Foto: Volvo

Både Twin og Twin Performance leveres med et batteri på 107 kWh, som gir en foreløpig estimert rekkevidde på 585 for EX90 Twin og 580 kilometer for EX90 Twin Performance. Det betyr at Volvo plasserer seg litt under BMW iX 50 og Mercedes EQS SUV, som har rekkevidde på henholdsvis 630 og 611 kilometer. 

INGEN EKSOSRØR: Volvo EX90 er en ren elbil. Foto: Michael Groth

Det interessante med Volvo EX90 er at hurtigladehastigheten later til å være god. Mens BMW og Mercedes ligger på 200 kW, skal nye EX90 yte hele 250 kW. Ifølge Volvo skal batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på ca. 30 minutter, som lover godt om man ikke har rukket å lade bilen før hytteturen starter. 

BOLTREPLASS: EX90 har syv seter som standard. Med tredje seterad slått ned tar bagasjerommet 655 liter. Foto: Volvo

Pris og utstyr

Av standardutstyr finnes blant annet syv seter, panoramatak, «pixel-lys», lydanlegg fra Bose, 21-tommers felger, infotainment fra Google, massasjeseter foran og Volvos mange sikkerhetssystemer. Såkalte «Pilot Assist» med adaptive cruise control, head-up display, 360-kamera og blindsonevarsling er også standard.

Volvo EX90 Twin har en startpris på 864.900 kroner før avgiftene legges på, men da er service og vedlikehold inkludert. Ønsker du å abonnere på bilen snarere enn å kjøpe den, koster dette fra 14.090 kroner per måned med tre måneders bindingstid. Heller ikke abonnementsprisene er inkludert eventuelle avgifter.

BILEN FØLGER MED: Et nytt sikkerhetssystem gjør at føreren får beskjed om barn eller dyr glemmes igjen i bilen. Foto: Volvo

Toppmodellen Twin Performance koster på sin side fra 904.900 kroner eller en femhundrelapp ekstra i måneden, skulle du går for Volvos abonnementsløsning. Dette er et godt stykke unna Mercedes' riktig nok større syvseter med startpris på 1.240.900 kroner før eventuelle avgifter, men EX90 er på linje med det BMW vil ha for en iX 50, riktignok før du kikker i ekstrautstyrslisten. BMW iX 50 starter på 932.120 kroner før avgifter.

– Volvo EX90 lanseres med et meget høyt utstyrsnivå der vi har inkludert alt man forventer av en topp utstyrt premium-SUV, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

VISES NÅ, FÅS SENERE: Volvo EX90 kan være perfekt for familier med høye krav til plass. Bilen skal imidlertid ikke leveres til kundene før i andre kvartal i 2024. Foto: Volvo

Han trekker frem at 22-tommers felger og tilhengerfeste med kapasitet på 2,2 tonn er ekstrautstyr. Volvo EX90 kan forøvrig ha 100 kilo på taket – en kjærkommen egenskap for dem som har stor skiinteresse og enda større familie.

Når kommer den til Norge?

– Vi vil vise fram bilen i Norge på vårparten i 2023 på utvalgte steder i landet, forteller Trosby. 

Hvilke forhandlere som faktisk får lov til å vise Volvos elektriske toppmodell neste år, er ennå ikke bestemt.

– Det må vi komme tilbake til når planen for Norges-visningen i 2023 er spikret. Når demobiler etter hvert kommer vil naturligvis alle forhandlerne ha bilen i sine showroom, betrygger kommunikasjonssjefen. 

Volvo EX90 Foto: Volvo

Du kan visstnok bestemme selv om du vil bestille bilen på nett eller hos en Volvo-forhandler. Selv om EX90 vises i Norge neste år, er det ikke snakk om at elbilsultne nordmenn får satt seg bak rattet med det første. 

– Vi forventer at de første bilene kommer til Norge i andre kvartal i 2024, sier Trosby.

Hjelper glemske foreldre

Volvo EX90 skal være selskapets sikreste bil, noe som kanskje ikke bør overraske med tanke på at den veier over 2,8 tonn og er lastet med Volvos nyeste teknologi. 

Blant sikkerhetsfinessene finnes et helt nytt system for «førerforståelse», som skal stå klar til å gripe inn dersom du er distrahert, trøtt eller uoppmerksom bak rattet. Her inngår blant annet to innvendige kameraer  som følger med på deg. 

EX90 kommer finurlig nok også med et nytt passasjersensorsystem som vil bistå glemske foreldre.  

Et sett med radarer plassert i takkonsollen og den takmonterte lampen i kupéen, samt helt bakerst i bagasjerommet, kan oppdage bevegelser. EX90 vil da kunne varsle sjåføren om at sovende barn eller kjæledyr glemmes igjen i bilen etter at man har parkert. 

Tekniske data

 
Volvo EX90* Twin

Twin Performance

Antall motorer 2 2
Motoreffekt 408 hk 517 hk
Dreiemoment 770 Nm 910 Nm
0-100 km/t 5,9 sek. 4,9 sek.
Batteri 107 kWh 107 kWh
Rekkevidde 585 km 580 km
Hurtiglading 250 kW 250 kW
Toveislading? Ja Ja
Hjemmelading 11 kW 11 kW
Tilhengervekt 2.200 kg 2.200 kg
Taklast 100 kg 100 kg
Vekt 2.818 kg 2.818 kg
Bagasjerom 655 liter 655 liter
Bagsjerom, alle seter oppreist: 310 liter 310 liter
Bagasjerom foran 34 liter 34 liter
Lengde/bredde/høyde 503/174/196 cm 503/174/196 cm
Pris med utstyrsnivå «Ultra» Fra 864.900 kroner

Fra 904.900 kroner

Pris med utstyrsnivå «Ultra», om avgiftene blir som foreslått Fra 985.100 kroner

Fra 1.035.100 kroner

*Alle data er pr. 9.11.22 basert på preliminære tall. De offisielle dataene knyttet til rekkevidde, tekniske verdier, ytelser osv. blir klare på et senere tidspunkt.