<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Strømmegigant jekker opp prisene etter elendige tall

Disney skuffet med gårsdagens kvartalsrapport, og har nå valgt å sette opp prisene på sine abonnementer.

Publisert 10. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 322 ord
NYTT TILTAK: Adm. direktør Bob Iger har satt i gang et prosjekt for å spare kostnader i Disney, og velger å la kundene betale mer. Foto: Bloomberg

For andre gang på under ett år jekker The Walt Disney Company opp prisene for abonnement hos strømmetjenesten Disney+.

Nyheten kom samtidig som kvartalsrapporten ble lagt frem, som viser at Disney+ har mistet ti millioner abonnenter. Disney fikk også et netto tap på 460 millioner dollar i kvartalet, noe som er kraftig ned fra inntektene på 1,4 milliarder dollar samme kvartal i fjor.

Fra og med 1. november settes dermed prisene opp, og i tillegg blir det flere abonnementstyper å velge mellom. Det skriver Kampanje, som siterer en pressemelding fra Disney.

Lanserer tre abonnementer

Dagens abonnement går fra å koste 89 til 119 kroner i Norge. I tillegg døpes det om til Disney+ Premium. Nåværende Disney+-abonnenter går automatisk over til dette abonnementet om man ikke aktivt velger et annet.

Det nye standard-abonnementet vil koste 89 kroner, mens et rimeligere med reklame lanseres til 59 kroner i måneden.

Ifølge Kampanje vil forskjellen på de dyreste abonnementene være samtidige avspillinger og lyd- og bildekvalitet.

Disney eier også strømmeplattformen Hulu, som også setter opp prisene i høst. Ifølge CNN kommer den reklamefrie varianten av abonnementet til å koste 17,99 dollar, en økning på 3 dollar.

Vil slå ned på passorddeling

Ifølge adm. direktør Bob Iger blir tiltakene satt i gang med mål om å få flere abonnenter over til reklameabonnementet. 

– Markedet for reklame innen strømming tar seg opp. Det er sunnere enn markedet for reklame innen lineær TV, sier han ifølge kanalen.

Iger har også hintet om at de vil begynne å begrense delingen av passord på Disney+, noe Netflix startet med tidligere i år. I sistnevnte sitt tilfelle har antallet abonnenter økt med millioner etter grepet.

– I kalenderåret 2024 kommer vi til å ta tak i dette problemet. Vi har etablert dette som en viktig prioritet. Vi tror faktisk at det er en mulighet her for at det kan hjelpe oss med å vokse, sier Iger om passorddeling.