<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russisk olje kan bli blokkert av Danmark

Danmark kan få en sentral rolle når EU søker å skjerpe håndhevelsen av pristaket på oljen fra Russland.

Publisert 15. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 345 ord
MÅ GJENNOM DANMARK: Oljen Russland sender over Østersjøen. Her fra St. Petersburg, med Gazprom-skyskraperen i bakgrunnen. Foto: NTB

Nesten all russisk olje blir solgt for priser over taket på 60 dollar pr. fat, og nå har alarmen gått i USA og EU.

Tre kilder med kunnskap om samtalene i Brussel hevder overfor Financial Times at Danmark vil få i oppgave å inspisere og potensielt blokkere russiske oljetankere som krysser nasjonens farvann uten vestlig forsikring, under lover som tillater land å sjekke skip de frykter utgjør en miljøtrussel.

All olje Russland sender ut fra Østersjøen, tilsvarende rundt 60 prosent av landets sjøbårne oljeeksport, må gjennom smale, danske streder før den finner veien til internasjonale markeder.

– Høyere utslippsrisiko

Bekymringen i EU er ifølge avisen at ikke-vestlige forsikringer kanskje ikke er effektive i tilfelle oljeutslipp. Rundt 2 millioner fat russisk olje – eller tre aframax-skip – passerer danske havområder daglig.

– Nøkkelen er å håndheve forsikringsreglene, og det blir gjort veldig sporadisk for øyeblikket. (...) Kyststater har rett til å kreve bevis, sier en av kildene.

Offentlige tjenestepersoner hevder kravet om ordentlig forsikring er et berettiget krav, ettersom mye av den russiske oljen fraktes av en «skyggeflåte» av eldre skip med større utslippsrisiko. FNs havrettskonvensjon inkluderer klausuler som tillater land å «igangsette tiltak, inklusive tilbakeholdelse av skip», dersom de har «klare, objektive bevis» for at de utgjør en betydelig skadetrussel for kystlinjen.

Rabatten kan bli større

Samtidig blir det reist spørsmål om hva danske myndigheter faktisk vil gjøre hvis et skip nekter å stoppe.

– Diskusjonene ser ut til å dreie seg om å gjøre livet mer komplisert for Russland og kjøperne av deres olje. Om du kan gjøre byråkratiet tyngre og risikoen ved å handle russisk olje mye større, forventes det at kjøpere vil begynne å kreve større rabatter for bryderiet, sier analytiker Henning Gløystein i Eurasia Group. 

En talsperson for dansk forsvarskommando opplyser til Financial Times at skip ikke må legge frem papirer, med mindre det har med sjøsikkerhet å gjøre. Den danske regjeringen vil ikke kommentere saken. Det vil heller ikke Europakommisjonen, men president Ursula von der Leyen har tidligere lovet ytterligere «tiltak for å stramme inn pristaket på olje.»