HUNT en billig aksje

Sandsli invest
HUNT 23.06.2020 kl 12:26 181233

Kunne ikke dy meg i dag og fikk lastet opp HUNT til kurs 3.28.
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2020 kl 17:04 7664

https://www.dn.no/makrookonomi/valuta/krone/kronekursen/storbank-spar-sterk-dollar-i-minst-seks-ar-til/2-1-859686

se artikkel over som omhandler HSBCs langsiktige betraktninger rundt utviklingen av Dollarkursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
EXTrader
20.08.2020 kl 14:29 7149

Takker for mange gode innspill.

Problemet kommer når Fed har trykket dollaren $ sønder og sammen og inflasjonen/stagnasjonen står på trappene og folket skriker for å få en løsning.Da kommer Fed ( som egentlig ikke er statlig men et privat foretak ) med en løsning som (Krypto dollar Digital) Krisen vil antagelig være så stor ! at alle eksisterende Krypto valuta vil forbys på lik linje som President Nixen gjorde med Gullet og innførte (Bretton Woods system ) Men vi får se hva som skjer !

Fed skriver at de forsker på dette ! Men det ligger allerede klar for implementering. Vist noen tror at at Fed og regjeringen vil gi fra seg den økonomiske makten ! Tar de skammelig feil.
Verdens økonomien er i territorier vi aldri har sett maken til ! Og historien forteller oss at alt kan skje.

https://www.dn.no/dn-finans/fed-forsker-pa-en-digital-utgave-av-dollaren/2-1-858913?_l


Dette er bare en begynnelse på hva vi har i vente !

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2020/08/20/7557807/storre-nedgang-enn-ventet-for-industriindeksen-philly-fed

Corrona

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2020/08/20/7557774/1.106.000-nye-jobless-claims-i-usa
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 15:57 6984

Man må i slike tider være åpen for at alt kan skje fremover. Men jeg er nok litt mer optimstisk og til tross for en ny oppblomstring av viruset for tiden, vil verden ikke på langt nær stenge ned slik som i forrige runde. Heller vil vi se fokus på tiltak for å redusere smitten, og vi vil få langt lavere dødstall da vi nå vet nok til å beskytte de som er mest utsatt. Dette vil være med på å redde verdensøkonmien, og jeg har tro på en sakte, men sikker rekreasjon i både oljemarkedet og andre markeder, I så fall tror jeg vi på kort sikt vil se en dollar mellom 8.50-9 kroner og på mellomlang sikt, dvs. frem til 2023, en dollar på ca 9 kroner. Jeg har altså tro på HSBCs spådommer knyttet til dollarens bane de neste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ks1977
20.08.2020 kl 19:20 6749

Hvis du tenker på hyperinflasjon så er ikke det så ille for oss (sett bort fra at vi kanskje ikke ønsker en verden hvor USA sin valuta kollapser). Jeg vil tro at (spot)ratene kompenserer for dette (og de på TC kan kanskje påberope seg force majeure), samtidig som at lånene blir verdiløse.

Verre (for oss norske aksjonærer) er det dersom dollaren går tilbake til sine gamle 6. Med mindre ratene da kompenserer, så vil - alt annet likt - det bety at både utbytte (i NOK) og aksjekurs (i NOK) gå ned. Personlig så har jeg, i likhet med de fleste (?) norske finansinstitusjonene, trodd på en svakere dollar ganske lenge nå, men tatt skammelig feil. Hvor veien går videre har jeg ingen anelse om, men USDNOK er den jokeren jeg ikke liker oppi dette (skjønt, selv om USDNOK går ned til 6 så forventer jeg å tjene penger på HUNT på mellomlang sikt)
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ruda
21.08.2020 kl 07:33 6320

Hunt passerer 3,50 27.08.2020
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
caysi
21.08.2020 kl 08:19 6193

Hunter Group ASA - Hunter Frigg Delivered
Oslo, 21 August 2020

Hunter Tankers AS (the "Company"), a wholly owned subsidiary of Hunter Group
ASA, is pleased to announce that the delivery process of "Hunter Frigg" (NB No.
5470) was successfully completed today at 0150 CET. Hunter Frigg is the
seventh scrubber-fitted ECO design VLCC newbuilding delivered to the Company
from Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ("DSME") in South Korea, and marks
the end of the Company's newbuilding program. Hunter Frigg was recently fixed
for 6-8 months at USD 40,000 per day, and will commence the time charter
following delivery from the yard.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
awkward
21.08.2020 kl 08:32 6150

Utrolig godt håndverk av Hunter, igjen.
De-risker caset ytterligere, og det med rater på 10-15k mer enn jeg våget å håpe på en førsteseilas.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
awkward
21.08.2020 kl 08:41 6133

Hunter fortjener vel en ny tråd her nå, strengt tatt.
Nybyggfasen omsider unnagjort - og særdeles godt rustet for fremtiden.
Enkelte analytikere som frykter et rufsete første halvår i 2021, men det opereres likevel med rateestimater på 25 - 35k - noe som er godt over CBE for Hunter.

Deretter er den gjengse oppfatning at man fra andre halvår virkelig vil begynne på en supersyklus i tank igjen.
Tipper Hunt og godt mulig OET har solgt unna flere av båtene innen neste år er omme.
Dessverre, vil nok enkelte si.

Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Pizzamel9000
21.08.2020 kl 08:47 6132

Leste nettopp denne. Det var jammen meg en rar artikkel!
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
awkward
21.08.2020 kl 08:54 6077


Det er vel fort det man får, når man setter en 25-åring til å oversette børsmeldinger.

Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
21.08.2020 kl 08:56 6060

Hvorfor skal Hunt selge båter FØR en potensiell supersyklus, hvor baljeprisene har gått rett ned?
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 08:57 6122

Hehe kan være at Hegnar må begynne å ansette ordentlige journalister som vet hva de skriver om. De må jo ha ambisjoner om å være litt mer en ungdomsskoleavis :) Dog svært gode nyheter i dag, tommelen opp for AF og hans team!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
awkward
21.08.2020 kl 08:59 6141

Fordi baljeprisen går opp, jo nærmere man kommer supersyklusen.
Fredly har vært klar på at dette har vært intensjonen hele veien.
Han har nok ingen intensjoner om å forbli en reder på sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Null
21.08.2020 kl 09:10 6092

Ikke lett dette


Nå går vel kursen i NULL, ingen flere båter i selskapet....

HvA sier Trygve nå ?


Hunter leverer siste skip til Sør-Korea
Det syvende skipet er nå levert til oppdragsgiver i Sør-Korea.


FERDIG: Hunter Group er ferdig med leveringene i Sør-Korea etter at Hunter Frigg ble ferdig i dag. Avbildet er Hunter Atla.
Shipping

Sindre Nikolai Aker
07:40 - 21. aug. | Oppdatert 07:41
Hunter Tankers, et heleid datterselskap av Hunter Group, leverte i dag «Hunter Frigg» til oppdragsgiver i Sør-Korea.
Frigg er den syvende scrubber-VLCC-skipet som leveres til Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea, og markerer slutten på oppdraget.
Hunter Frigg ble nylig signert for en time charter på 6-8 måneder til 40.000 dollar per dag – omlag 355.000 norske kroner – og vil utføre oppdraget fra havnen i Sør-Korea.


::::::::::::::::::::
Legger inn børsmeldingen også da til mine med aksjonærer slik at de ikke selger at med det sammem




Hunter Group ASA - Hunter Frigg Delivered


07:30


Oslo, 21 August 2020 Hunter Tankers AS (the Company), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that the delivery process of Hunter Frigg (NB No. 5470) was successfully completed today at 0150 CET. Hunter Frigg is the seventh scrubber-fitted ECO design VLCC newbuilding delivered to the Company from Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) in South Korea, and marks the end of the Companys newbuilding program. Hunter Frigg was recently fixed for 6-8 months at USD 40,000 per day, and will commence the time charter following delivery from the yard. Contact: Erik A.S. Frydendal, CEO, ef@huntergroup.no, Ph.: +47 957 72 947 Lars M. Brynildsrud, CFO, lb@huntergroup.no, Ph.: +47 932 60 882 This information is subject to disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 09:22 6035

Det kan jo ikke være normale folk med vettet i behold som ansetter slike "journalister" :)

Hva med å ansette JOURNALISTER med interesse for samtid og økonomi, og ikke bare nyutdannende partyløver fra NHH :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.08.2020 kl 09:46 5975

La meg røske litt liv i min "en fot i bakken" tråd om HUNT :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
21.08.2020 kl 09:55 5930

Der er jeg enig, men merker meg at Hannisen snakker om bunn i baljepriser sent neste år? Mtp lånevilkår i Oet. Kan hende jeg har blingset på timingen.

Ellers helt enig angående Fredly, bare stusset på timingen på salg. Vi er jo begge enige om at mannen selger først når det er gunstig. Relativt sett. Så får vi se om/når det skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Black Peter
21.08.2020 kl 11:34 5769

AF er mye mer fleksibel og villig til å inngå TC enn FRO, og ser jeg på OET sin VLCC - portefølje, er det ikke noe problem å fikse TC 3 år/50.000k f.eks om en ønsker det. Da tar du selvsagt også bort oppside, men med 20.000k i break Even, kan vi få minst 0,25kr/aksjen i utbytte pr. kvartal når den tid kommer og i et normalt marked. Så ganske bra deal å kjøpe HUNT på disse nivåer.

Her er det kun snakk om litt tålmodighet, og spørsmålet er hvor mye penger HUNT kommer til å tjene!?!

Freya AG/Korea 27k nettopp (46dager).
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.08.2020 kl 11:40 5763

Hvilken app/nettside bruker du får subs/fixtures for HUNT sine skip? Tankers International nekter å opplyse subs/fixtrues for sine egne :(
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 12:56 5606


Jeg synes det er god grunn til å gratulere både Fredly og det sør-koreanske verftet med sin syvende leveranse. I rute, noen av skipene før fristen, men man har hele tiden fulgt hva man lovet. Det til tross for koronaen og de utfordringer det kunne ha skapt.

Dessuten går Frigg rett ut i jobb med rater langt over det forventede.

Det er slikt som gjør en optimistisk, både for det neste året, og for rederiet.

Nå kan Hunter starte forsiktig med å kjøpe aksjer i eget selskap samt dele ut utbytte i 3. kvartal. Det vil automatisk føre til kursøkning.
Finansieringen er i orden, slik at det gjenstår kun cirka et halvt år med usikre rater. Markedet er likevel enig i at 2021 vil gi overskudd.

Kan ikke skjønne annet enn at Hunter Group allerede er en ypperlig oppkjøpskandidat for et større rederi, f.eks. Frontline.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
mber
21.08.2020 kl 12:59 5678

Tenk dere noe som er veldig realistisk.
1. Hunt får oppnåelse på rater resten av året å gjennomsnitt 40-50.000$ dagen (TC gir også flere dager enn spot)
2. Hunt har nå en Lavere BE og eier alle skip!
3. Hunt går inn mot Q4 booking etterhvert, da blir det oftere strammere marked
4. Hunt kan finne på å sette båtene ut å 1 år TC på alle!? ville vært sykt kult
5!! BUD? kan komme noe Pareto anslår som sansnynelig ettersom de store har for mye cash på balansen
6. Q2 - veldig profitabelt fredag om en uke
7. Tilbakekjøp på 10% av aksjene som er vedtatt - da er 3,4kr = 3,75k!

HUNT er så BULL!
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.08.2020 kl 14:17 5487

Takk. Jeg har appen, men har ikke fulgt med der siden jeg heller følger med på Twitter. Overrasket over at den vistes der, for jeg mener at Tankers International har som policy at de IKKE informerer om rater som "deres egne" båter har fått. Må kanskje følge litt med på appen fremover da
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
caysi
21.08.2020 kl 20:11 5143

Atla kom for et par dager siden inn på fleet listen ti tankers International(https://tankersinternational.com/fleet-list/). Regner med at den er ferdig med 6 mndrs kontrakten på $80.000 og nå er i spot. Kan en forvente at de to andre Laga og Idun som fikk kontrakter på samme tidspunkt også vil dukke opp i poolen nå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
kjelleking
21.08.2020 kl 20:36 5093

Nei. I følge hjemmesiden til Hunt har Laga TC til medio Q4, og Idun ut Q4.

https://www.huntergroup.no/fleet
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
canarias
21.08.2020 kl 20:41 5074

Vi stoler fullt ut på at Fredly og hans team vil ta de rette grep.
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 23:10 4829

Er ikke mange shipping aksjer som prises på Nav
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.08.2020 kl 23:20 4816

Kan du utdype tankegangen bak det for oss som er bull tank og superbull HUNT?
Redigert 21.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.08.2020 kl 23:33 7092

Atla har bare vært på TC i 5mnd. Sist gang en TC-båt dukket opp i poolen så var det fordi TCen glapp, så da er spørsmålet om TCen ble avsluttet tidlig (og i så fall til hvilke betingelser), om det er en glipp fra Tankers Int, eller om de bare har satt den opp på lista fordi at den snart skal på spot.

Laga startet sin TC tidlig april og Idun månedsskiftet juni/juli, så de bør ikke dukke opp enda.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
reveneven
22.08.2020 kl 08:11 6749

Nav per aksje er vel rett over 4 kr. Dvs. at dagens kurs er rundt 0,85 av Nav som for en shippingaksje er en fair pris. Ekstrem volatilitet i skipsverdier og inntjening gjør at shippingaksjer sjeldent prises til verdien av stålet. Ser man på snittet av shipping på ose er 0,85/nav ganske høyt. De fleste vaker mellom 0,5 og 0,7. Selskapet har ingen utbytte historikk og tankmarkedet wr på et bunnivå. Utsiktene fremover er også svært usikre med lavere etterspørsel i en post-Covid-19 situasjon. Mange er positive til tank de kommende 1-2 årene, veldig få har tidligere klart å spå dette markedet riktig. I mine øyne er det stor usikkerhet om dette markedet bli friskmeldt i det korte til mellomlang bildet. På basis av alt over mener jeg at HUNT på 0,85 av nav, dvs. 3,4-3,5 er en veldig fair pris gitt dagens situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
ks1977
22.08.2020 kl 10:01 6636

Takk, da skjønner jeg hvordan du tenker :)

I følge Cleaves sine beregninger for en måned siden så er NAV for HUNT på 5NOK/aksje, så P/NAV på 0,65, hvilket var blant de lavere tankaksjene (dog ikke lavest). Cleaves forventer jo kraftig fall i asset values frem mot neste sommer, men mener at 1y fwd P/NAV for HUNT fortsatt er 0,66 - hvilket vel skyldes at HUNT sine båter er veldig godt posisjonert også for et dårlig market.

Er helt enig i at utsiktene fremover er usikre, alt fra oljeetterspørsel (les; oljeproduksjon), hvor olja produseres (vil USA stjele markedsandeler igjen, eller vil vi få mange konkurser i USA nå som hedginga på oljeprisen fra i fjor for de fleste nærmer seg slutten), fuelpriser, fuelspread, ny bølge med covid osv osv. Personlig så har jeg mest "problemer" med usikkerheten på hvor USDNOK går.

Det som er annerledes denne gangen er IMO2020 (og IMO2030), hvor tilnærmingen med "bestefarsregelen" ble kastet over bord og gamle (og også "gamle") skip plutselig mistet konkurransekraft over natta. Dette endrer hele dynamikken i markedet, og jeg synes ikke at en tradisjonell P/NAV er så enkel lenger (INSW rapporterer jo hele 25k i oppnådd ratedifferanse mellom sine <15år og >15år skip, både for Q2 og guiding for Q3). For HUNT sin del så skal det godt gjøres at de ikke tjener penger nærmest uansett marked (pga ECO og scrubber premiumene), og dersom HUNT taper penger så vil gamle scrubberløse damer gå på saftige tap med sannsynligvis tilhørende skraping (og - veldig viktig - det er mange å ta av i så måte...). Dette vises veldig godt gjennom Cleaves sine estimat for 2021 hvor de mener at det kun er 3 av de 10 selskapene de dekker som vil tjene penger, og spår at HUNT vil tjene 33MUSD. Sett opp mot dagens market cap på drøye 200MUSD (1,95mrd NOK), dvs rundt 15% (for 2022 så forventer de 83MUSD, dvs 35-40%).

Det er derimot to ting som gjør at HUNT skal ha en rabatt opp mot f.eks FRO; 1) HUNT er et nytt selskap, og 2) (som du påpeker og kanskje det viktigste argumentet pr i dag) mangel på utbytte (så snart dette er på plass så føler jeg at det er mer relevant å benytte en diskonteringsrente for fair value). Nå har jo Fredly uttalt at alt overskudd skal tilbake til aksjonærene, men akkurat hva han mener med dette (les; hvor mye blir i form av utbytte) og enda viktigere når (les; så snart siste refinansiering er på plass, når ratene har kommet seg på bena igjen, eller først når båtene selges) er uklart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 14:19 6335

Med fem skip på svært gode TC-kontrakter og to skip som fremdeles klarer å tjene penger i et marked med gj sn rater under 20K, med utsikter til kjempeinntjening i 2020 og derav full pengebinge i slutten av året, og når tilmed JH tror at Hunter vil tjene penger (ca 30 mill USD) i problemåret 2021 og MYE mer i 2022 og utover, og når AF på et eller annet tidspunkt der fremme vil dele ut utbytte, ja så kan Hunter for meg umulig være fair priset. I så fall har man tillagt beregning av dagens NAV verdier og marked altfor stor vekt, og tilsvarende for lite vekt på at det langsiktige bildet med oljemarked som etterhvert normaliseres og ikke minst alderen på dagens tankflåte sett opp mot det, for tiden, lave nivået på nybygg. Hunter ligger, med sine topp moderne skrubbere og sunne finansiering, svært godt an selv om ratene forblir lave siste del 2020 og langt inn i 2021. Eksempevis gjorde Hunter Freya en slutning på 27K i går, godt over gj sn ratene vi har sett i det siste.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
22.08.2020 kl 15:31 6258

Helt enig i dine betraktninger. Har tatt et lite lodd i HUNT selv, men er ganske langt ifra å dele denne euforien som finnes blant mange av skribentene her på HO.

Jeg har nærmest en liten tullepost på 50k aksjer, først og fremst for å følge litt med på hva Arne Fredly, som jo ER flink, greier å få ut av selskapet. Shipping, og spesielt tank, er som alltid spennende å følge med på, men som langsiktig investering er det som alle vet bare tull. HUNT er helt ok priset sett mht. NAV og er verken dyr eller billig. Spørsmålet er i hvilken grad tankmarkedet vil hente seg inn i disse Corona-tider. Vil tankmarkedet lide i lang tid, med lave rater de neste årene, så vil en investering i HUNT på disse nivåer i beste fall slik gå i null.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
22.08.2020 kl 15:34 6253

Hunt er så absolutt ikke priset fair... Hadde de vært det ville det betydd at Fredly fikk tilbske mindre enn det han investerte i Hunt.
Det omsettes bare noen hundre tusen aksjer om dagen hvilket stort sett er småsparere som bytter aksjer noen ører opp og ned med hverandre. Ingen kan ta Hunter av børs til kurs 3.30.. De vil kunne dele ut kr 3.30 i utbytte på 2-3 år..... Mine sksjer får ihvertfall ingen computere kjøpt for under kr 12.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
22.08.2020 kl 15:39 6265

Snu heller litt på det: Hadde ikke HUNT vært fair priset, så ville vi hatt mye høyere omsetning, med innsidekjøp og mange storinvestorer inn i aksjen. Hvis HUNT er verdt kr 12 som du påstår, så ville Arne Fredly og andre innsidere kjøpt svære poster hver eneste dag. Garantert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
mber
22.08.2020 kl 16:04 6287

NAV er jo subjektivt til en viss del, da analytikere velger sitt syn på 1år fwd eller sitt syn på kortsiktig fall/oppgang i asset priser. Som folk bør vite, så er Hannisdahl den som er mest bear att og var mest bull for kort tid siden. Hunt er giret på den måten at de har 60% belåningsgrad på EK, så noe opp eller ned i Assets har stort utslag.

Mitt drømmescnario må være om Fredly hadde satt ut alle 7 båtene på en TC på mellom 6-12 mnd fra januar 1.1.21!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 16:14 6272

Sant nok at tankaksjer lever i en litt annen verden sammenlignet med mange andre markeder, men selv for tank er jo fremtidig potensiale for inntjening av avgjørende betydning for en aksjes pris i dag. Og Hunter både tjener og kommer til å tjene MYE penger de neste årene, spørsmålet er kun NÅR oljeetterspørselen nærmer seg 2019-nivåer. Og det er også flere ting som tyder på knallgode år mellom 2022-2024 med få skip og høy etterspørsel. Dette vil gi gode kurser og godt utbytte, og jeg tenker at det er kun en negativ utvikling knyttet til dollarkurs som kan bremse tankfesten de nevnte årene, ikke ødelegge, men kanskje, dersom vi ser en dollar ned mot 7 kroner, redusere utbytteutbetaling og gi litt lavere kurs. Dog, jeg er helt sikker på at kjøp av Hunter pålydende 3,37 kroner i dag, vil kunne gi det dobbelt tilbake i løpet av 2-3 år. Og at dagens pris er intet annet enn billigsalg!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
kamelen
22.08.2020 kl 17:15 6267

Folk som kjøper tank og spesielt hunter nå kjøper hunter pga arne fredly uten å kunne noenting om tank overhode, det er gale mattias. Fredly er en flink business mann er 100% enig i det men hadde folk skjønt tank markedet og hvordan tank fungerer så skjønner man at eieren i selskapet styrer ikke selskapet i same grad som de fleste andre selskap. Inntjening styres ene og ALENE på ratene og det har fredly ingenting med å gjøre. Han er heller ingen skipsreder er mange der ute som er bedre operasjonelt innenfor shipping enn Mr fredly så dette tulle med at man følger fredly i tank er helt KOKO.

Kan skjønne at man stoler på han som business mann og følgt han i flere investeringer men i tank har mannen null å si om inntjeningen, og står på lik linje med resten som blir et veddemål.

Vil minne folk om at shipping er noe av det vanskeligste og tjene penger på da all statistikk viser at nesten ingen gjør det så mitt spørsmål er da hvorfor folk forelsker seg i en aksje framfor å hoppe på alle de andre gode alternativene der ute framfor å sitte på et veddemål som er styrt på flere utenforstående faktorer.

Bare latterlig og lese argumentene for hvorfor man skal kjøpe hunter framfor andre tank selskaper og skinner lett igjennom at 90% ikke aner hvordan shipping fungerer.

Hvorfor tror dere kursen er der den er?
Hvorfor tror dere ikke Fredly selv kjøper flere aksjer på dagens kurs via selskapet som de har godkjennelse til?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
22.08.2020 kl 17:22 6281

Hunter har blant de laveste BEs i bransjen, nye moderne skip som oppnår gode rater, og en ringrev som styrer hele skuten.

Til ditt siste spørsmål, så venter nok selskapet med både tilbakekjøp og utbytter til alle skipene er refinansiert til SUBLIME betingelser.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
22.08.2020 kl 18:26 6197

Det ber helt riktig det du skriver. Og et viktig poeng er jo det at tankmarkedet spesielt styres av faktorer som ingen har direkte kontroll på. Du kan være verdens flinkeste skipsreder, men det hjelper ikke en dritt om ratene går til helvete. Å drive med tank er som å kaste seg i en stri elv og bare håpe på at man tilfeldigvis klarer å kravle seg i mål på en eller annen måte. Mange store investorer holder seg unna tank og shipping med god grunn.

Når det er sagt så mener jeg at det innimellom er greit å ta små lodd i denne typen aksjer uten å få pepper for det. Det som er feil er å satse store penger i tankmarkedet, kun med argumenter ala "aksjen er billig fordi Arne Fredly kjøpte på disse nivåer og han taper aldri penger på aksjer". Kjøper man aksjer på et slikt syltynt grunnlag, og uten å ha gode kunnskaper om tank, så er det bare et spørsmål om tid før man taper store penger i markedet. Det hjelper heller ikke å hausse opp kjøpet sitt her på HO.

Det er mange folk med mye penger der ute som har direkte kontakt med skipsmeglere og andre som jobber tett på markedet hver eneste dag. Disse besitter informasjon som 99% av de som skriver på HO bare kan drømme om. De trenger bare ta et par telefoner. Det er toppen av naivitet å tro at disse folkene ikke kjøper i bøtter og spann dersom en aksje som HUNT i virkeligheten skulle være verdt 12 kroner i stedet for dagens aksjekurs rett under 3,40. Da er man ikke langt unna å tro på julenissen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Oskar2
22.08.2020 kl 18:45 6255

Hunter Frigg levert og på vei til Singapore
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 19:51 6208

Jeg kan ikke lenger dy meg og må kommentere et par av de bråkjekke svarene Atomvinter har skrevet idag.

Fredly er kanskje ikke en opplagt skipsreder, men han har til idag vist at han har behersket ratenes betydning for rederiet. Han inngikk avtaler for 6-9 måneder på cirka 80.000 dollar pr. dag pr. skip mens ratene var skyhøyt over disse nivåene. Idag ser vi hvor verdifulle disse avtalene var.

Fredly og co har sørget for å kjøpe verdens syv av de mest moderne og miljøvennlige skip som finnes innen sektoren. Men først og fremst har dette skjedd nøyaktig etter planen, eller faktisk hele tiden litt foran fristen. Og dette har skjedd midt i koronaperioden. Han/de viser at man har kontroll over avtalene og får skipene lever på døra som om det var en sekk med poteter. Som de fleste vet, er det ganske kompliserte forhold å sette sammen et tankskip i tide.

At noen kjøper 50.000 aksjer i et selskap og kaller det en liten "tullepost", avhenger av hva man eier. Men det er i mine øyne en litt arrogant holdning å benevne kjøpet på denne måten.

Til slutt vil jeg få poengtere at Napatech er er meget godt eksempel på en for lav prising av en aksje. Jeg kjøpte den for noen måneder siden. Den falt I kurs da pandemien satte inn, men fordi jeg mente at den var altfor lavt priset, satt jeg på mine aksjer og kjøpte opp flere på bånn. I løpet av de siste månedene har kursen økt med flere hundre prosent. Det betyr bare at markedet oppdaget hvor verdifull aksjen var, ikke at noen tok feil tidligere. Hvem sier at det ikke kan skje med Hunter?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
22.08.2020 kl 20:16 6189

He-he, og DU snakker om å være bråkjekk?? Som av en eller annen grunn trekker frem lottoaksjen Napatech, og skryter av flere 100% avkastning??

50.000 er en liten post. Det er ganske langt unna både topp 20, topp 200 og kanskje også topp 2000. Det har ingenting med bråkjekkhet å gjøre.

De virkelig bråkjekke her er de som eier små studentposter, og som skriver bastante hausseinnlegg slik som du gjør. Og de er det nok mange av på HO.

Er du en av dem kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 20:59 6120

Sinnsykt at du melder napa som lottoaksje hehe. Der er du god.

Gjennom en råtten tank-tid om sommeren kommer høsten som som regel pleier å være god. Hvis du sitter litt long(2022) her så kan du (no haussing) doble pengene dine med en inngang nå. Alle pilene for selskapet(!) peker oppover selv om markedet er ræv.

De fleste som har >millioner i personlig kapitalforvaltning sitter ikke på HO å preiker piss om andre sine poster. Blir svært overrasket om top 20 sitter på tastaturet her inne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
22.08.2020 kl 23:14 5974

Jeg kjenner flere som har tilhørt topp 20 som har skrevet innlegg på HO. Og det er folk her som forvalter aksjer for ganske store pengesummer totalt sett.

Men bermen er hobbysparere som skriver både med selvtillit og skråsikkerhet så man nesten skulle tro de forvaltet for flere MNOK.

Forøvrig går det ikke an å sitte "litt long" i en aksje. Enten eier man aksjen, eller så shorter man evt. låner ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2020 kl 23:50 5933

Tror jeg traff spikeren på hodet her, ja!

Så nå kaller man hobbysparere for bermen også. Ja, ja, da har vi endelig møtt Stutum personlig. Godag, godag!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2020 kl 01:05 5885

Man sitter vel ikke Long når verdier skal ned? ny etablert, nye baljer med store forpliktelser? Finner ikke oppsiden her
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare