Golden Ocean - Kjøpt inn her
bankersen
30.12.2020 kl 09:04
9650
Enig jo flere som skyr den jo brattere blir oppturene når de ulike ESG og Tech eventyrene falmer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Vampyren
30.12.2020 kl 09:18
9629
– Det viktigste spørsmålet for tørrbulkaksjene er om aksjeinvestorene i sin driv mot en karbonfri verden har snudd ryggen til sektoren på grunn av eksponeringen mot kull.
Det er all grunn til ettertanke når et av de største noterte tørrbulkselskapene selger unna skip over en lav sko for å finansiere bygging av installasjonsfartøyer til vindmøller, sier Daul, og sikter til Scorpio Bulkers.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/12/29/7601484/lukas-daul-spor-om-investorene-har-snudd-ryggen-til-torrlast
Det er all grunn til ettertanke når et av de største noterte tørrbulkselskapene selger unna skip over en lav sko for å finansiere bygging av installasjonsfartøyer til vindmøller, sier Daul, og sikter til Scorpio Bulkers.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/12/29/7601484/lukas-daul-spor-om-investorene-har-snudd-ryggen-til-torrlast
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Er bare en sær gjeng gamle gubber igjen som driver med denne aksjen tydelig vis, ungdommen kjøper ikke usexy møkkete bulk.
Men nå stiger FFA i alle segmenter, selv Supra stiger greit, har trua at 21 blir et forløsende år
Spiller liten rolle om selskaper ikke er grønt eller Esg, når markedet ser at Gogl tjener pene penger og mest sannsynlig leverer dividender allerede fra q4-20 må den reprises, det skal uansett fraktes malm og kull endel år til.
Vi ser nok et drag i rater Pg større aktivitet allerede første uke etter jule/ nyttårs helgen.
Men nå stiger FFA i alle segmenter, selv Supra stiger greit, har trua at 21 blir et forløsende år
Spiller liten rolle om selskaper ikke er grønt eller Esg, når markedet ser at Gogl tjener pene penger og mest sannsynlig leverer dividender allerede fra q4-20 må den reprises, det skal uansett fraktes malm og kull endel år til.
Vi ser nok et drag i rater Pg større aktivitet allerede første uke etter jule/ nyttårs helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
spurswild
30.12.2020 kl 09:37
9575
Det betyr jo bare at det kan bli vanskeligere å få finansiering og større aktører til å kjøpe aksjen. Dette vil jo ikke ha noe med inntjeningen til selskapene å gjøre. Kursen vil kanskje ikke gå så kraftig, men hva gjør markedet som oftest når noen tjener mye penger, men kursen ikke går? Blir den nede som du tror. Kjøper jeg med begge hender. Egentlig vil det være positivt ettersom det blir vanskeligere å finansierer nye skip. Rentene på gjeld kan stige litt, hvis du tenker ESG, men ikke slik du tenker. Etterspørselen vil være der og stige. Har du da ikke tilbud på nok skip, hva skjer da?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Gogl trenger ingen finansiering,
Jeg er helt enig med deg, og det er det du ser i aksjen akkurat nå, en laber investor vilje.
Men jeg har en teori om at dette kan endres over tid, du har nå container,Lpg og Lng shipping som skuffer inn meget store kroner, da endrer invest viljen seg, jeg tror du får et meget godt bulk markede 2021 og tank kommer trolig neste høst.
Da kan en plutselig stå med en shipping flåte som tjener meget store penger i alle shipping segmenter, da kjøper folk shipping enkelt og greit og tilliten kommer tilbake.
Noen få har trua og utpeker gogl som årets shipping aksje 2021
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2020/12/29/7601457/kepler-cheuvreux-favorittaksjer-for-2021
Jeg er helt enig med deg, og det er det du ser i aksjen akkurat nå, en laber investor vilje.
Men jeg har en teori om at dette kan endres over tid, du har nå container,Lpg og Lng shipping som skuffer inn meget store kroner, da endrer invest viljen seg, jeg tror du får et meget godt bulk markede 2021 og tank kommer trolig neste høst.
Da kan en plutselig stå med en shipping flåte som tjener meget store penger i alle shipping segmenter, da kjøper folk shipping enkelt og greit og tilliten kommer tilbake.
Noen få har trua og utpeker gogl som årets shipping aksje 2021
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2020/12/29/7601457/kepler-cheuvreux-favorittaksjer-for-2021
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
JimmiHenriksen
30.12.2020 kl 10:30
9446
Nyttårsquiz: I l.a. 2020 kjøpte JF på 41 og 38 minnes jeg (i feb. mars?) "Alle" har spådd Golden opp de siste 3-5 årene, alle har bommet. Spørsmål: Ser vi i l.a. åtte uker kurs 30 (pga kinanyttår, pandemi, kovid, stengte gruver osv), 40 eller 50?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
spurswild
30.12.2020 kl 10:51
9470
Det får du jo vurdere selv.... Du går inn i korna, eller på vei ut av korana. Så får du selvsagt vurdere etterspørselen etter iron ore og coal, når tiltak for å få økonomien i gang igjen. Så er det jo noe som heter ny tonnasje. Hvordan ser den ut de neste årene. Ut fra hva du mener bør du shorte. Selv hadde jeg kjøpt aksjer. Your pick
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Stiger pent i appen nå.
Blir gøy om en ser 30-35k om en måned slik noen tror.
Blir gøy om en ser 30-35k om en måned slik noen tror.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
30.12.2020 kl 11:33
9440
Hvilken app er det snakk om?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Mollen
30.12.2020 kl 11:41
9414
Ja, det blir spennende ! I år er kinesisk nyttår fra 11. til 26. februar. Resultatfremleggelsen for GOGL Q4 kommer vel midt inni der vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Q4 vil Gogl levere et resultat på 2,5-3 kr aksjen.
kommer raten opp i 20k eller bedre q1 og Gøggen får dekket noen lange, tipper jeg Gogl begynner med dividende allerede q4-20.
kommer raten opp i 20k eller bedre q1 og Gøggen får dekket noen lange, tipper jeg Gogl begynner med dividende allerede q4-20.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Kina og EU vil inngå gigantisk investeringsavtale
Det ser endelig lyst ut for den massive investeringsavtalen mellom Kina og EU. Onsdag har europeiske ledere et videomøte med Kinas president Xi Jinping.
– EU-president Charles Michel og kommisjonsleder Ursula von der Leyen skal ha samtaler med Xi Jinping der de i prinsippet konkluderer rundt forhandlingene om avtalen, opplyste EU i en kunngjøring.
Møtet skjer etter sju år med saktegående forhandlinger.
Etter møtet med EU-lederne, slutter Tysklands statsminister Angela Merkel og Frankrikes president Emmanuel Macron seg også til videomøtet med Xi.
Avtalen forventes å styrke både Kinas og EUs økonomi, men forventes å fortsatt trenge flere måneder på å bli ferdigstilt.
Det ser endelig lyst ut for den massive investeringsavtalen mellom Kina og EU. Onsdag har europeiske ledere et videomøte med Kinas president Xi Jinping.
– EU-president Charles Michel og kommisjonsleder Ursula von der Leyen skal ha samtaler med Xi Jinping der de i prinsippet konkluderer rundt forhandlingene om avtalen, opplyste EU i en kunngjøring.
Møtet skjer etter sju år med saktegående forhandlinger.
Etter møtet med EU-lederne, slutter Tysklands statsminister Angela Merkel og Frankrikes president Emmanuel Macron seg også til videomøtet med Xi.
Avtalen forventes å styrke både Kinas og EUs økonomi, men forventes å fortsatt trenge flere måneder på å bli ferdigstilt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Fine betrakninger fra AF om hva som driver markedene nå og hva type investorer vi har med å gjøre og hva møkk de gjerne kjøper.
Shipping er ikke populært nå, lite å diskutere, det er andre hyper som driver markedene opp.
Dette gir verdi investorer en stor fordel da slike type aksjer fortsatt er upopulære og selges med stor rabatt.
Kjøper du aksjer i Golden Ocean med rabatt kjøper du stål som har en reel verdi uansett hvor lite sexy det ser ut, klarer stålet i tilegg å generere cash har du et godt case og du har gjordt et godt kjøp.
Heller et kjedelig usexy case, som stiger sakte reelt, enn en hype som stiger på luft, slik tenker vi gamle kara og vi vil tjene gode penger på det tilslutt.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/31/7601731/arne-fredly-star-klar-til-a-selge-aksjer
Shipping er ikke populært nå, lite å diskutere, det er andre hyper som driver markedene opp.
Dette gir verdi investorer en stor fordel da slike type aksjer fortsatt er upopulære og selges med stor rabatt.
Kjøper du aksjer i Golden Ocean med rabatt kjøper du stål som har en reel verdi uansett hvor lite sexy det ser ut, klarer stålet i tilegg å generere cash har du et godt case og du har gjordt et godt kjøp.
Heller et kjedelig usexy case, som stiger sakte reelt, enn en hype som stiger på luft, slik tenker vi gamle kara og vi vil tjene gode penger på det tilslutt.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/12/31/7601731/arne-fredly-star-klar-til-a-selge-aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
31.12.2020 kl 17:27
8762
Godt nyttår. Lesestoff:
https://www.drybulkmagazine.com/dry-bulk/31122020/eastgate-reports-capesize-second-hand-sales-bonanza-in-4q20/
https://www.hellenicshippingnews.com/improved-pricing-could-trigger-more-tonnage-sold-for-scrap/
https://www.drybulkmagazine.com/dry-bulk/31122020/eastgate-reports-capesize-second-hand-sales-bonanza-in-4q20/
https://www.hellenicshippingnews.com/improved-pricing-could-trigger-more-tonnage-sold-for-scrap/
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
bankersen
31.12.2020 kl 18:38
8714
Smart å tenke som han, det tenker jeg:-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
03.01.2021 kl 15:54
8333
Jernmalm har lav priselastisitet fordi det er et marked med mange tilbydere. I stedet for å redusere etterspørsel, velger man heller å bytte tilbyder. Høyere jernmalmpriser leder til at man velger billigere produsenter, e.g. de gruvene som er å finne i Brazil og Australia. [1]
[1] https://theconversation.com/competition-the-wrong-test-for-iron-ore-inquiry-41814
[1] https://theconversation.com/competition-the-wrong-test-for-iron-ore-inquiry-41814
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Mollen
03.01.2021 kl 16:23
8295
bankersen skrev Smart å tenke som han, det tenker jeg:-)
Noen som har tilgang på denne ? Er GOGL nevnt ? Noen som vet om administrasjonshonorarene i GOGL ligger på rimelige nivåer eller skummer JF det meste selv ?
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/01/03/7601752/arne-fredly-er-kritisk-til-managementhonorarer-i-shipping
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/01/03/7601752/arne-fredly-er-kritisk-til-managementhonorarer-i-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Styggen står nok i 60kr om 1 år, og vi har fått utdelt 5-7 kr i dividende
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
AF har i mange år vært aksjonær i Navios aksjene, bare søppel, svindel og bruker opp aksjonærenes penger på kjøp hver gang selskapene tjener noen slanter.
AF har tidligere fremhevet JF shipping selskapene som flotte selskaper der investorer har tillit og som fortjener tillit da aksjonærer blir behandlet likt og får penger i foret i gode tider, så ta det helt med ro, det er nok andre selskaper som er i tankene,
AF uttalte dette da Hunt ble etablert, og fremhevet Frontline som beste tank selskap i klassen, målet var å få tillit som i Frontline.
AF har tidligere fremhevet JF shipping selskapene som flotte selskaper der investorer har tillit og som fortjener tillit da aksjonærer blir behandlet likt og får penger i foret i gode tider, så ta det helt med ro, det er nok andre selskaper som er i tankene,
AF uttalte dette da Hunt ble etablert, og fremhevet Frontline som beste tank selskap i klassen, målet var å få tillit som i Frontline.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
bubby
03.01.2021 kl 20:58
7979
AF er norsk. JF er norsk . Gode kamerater kommer alltid å støtte hverandre. AF vil selvfølgelig kritisere andre en norsk eide selskaper slik at nordmenn investerer i deres selskaper. Så simple is that.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
JanOrge
03.01.2021 kl 22:46
7855
Noen som har lest siste tweet fra Hannisdahl? Artig reply fra en fyr som arresterer han greit.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Ny Tweet fra mannen som ´alltid´ tar feil?
Av fire segment traff han vel på 1 i 2020, imidlertid en anbefaling med en viss bismak.
At tank skulle ned, noe alle skjønte etter kraftig contango og opec kutt.
Det figuren imidlertid dummet seg ut med var å fortsette haussingen langt inn i contangoen, en hver med litt fornuft solgte rett etter contangoen startet, en contango er jo det tydeligste bevis på at noe er riv ruskende galt i markedet, slik har det alltid vært.
Så det NR1 i realiteten gjorde var å anbefale og øke kursmålene på topp i syklusen, noe han ikke bør bli geni erklært for.
Resten av spådommene hans slo vel ikke til overhode i 2020, så tipper han nå også dummer seg ut ved å spå rater i Cape 5-10 k i Jan/feb, da tar i alle fall de som driver med FFA nå grundig feil.
Av fire segment traff han vel på 1 i 2020, imidlertid en anbefaling med en viss bismak.
At tank skulle ned, noe alle skjønte etter kraftig contango og opec kutt.
Det figuren imidlertid dummet seg ut med var å fortsette haussingen langt inn i contangoen, en hver med litt fornuft solgte rett etter contangoen startet, en contango er jo det tydeligste bevis på at noe er riv ruskende galt i markedet, slik har det alltid vært.
Så det NR1 i realiteten gjorde var å anbefale og øke kursmålene på topp i syklusen, noe han ikke bør bli geni erklært for.
Resten av spådommene hans slo vel ikke til overhode i 2020, så tipper han nå også dummer seg ut ved å spå rater i Cape 5-10 k i Jan/feb, da tar i alle fall de som driver med FFA nå grundig feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
FFA fortsetter sin ferd opp, blir artig å se om Phantom1 får rett i sin spådom om 30-35k på cape om en måned
Kan bli fult rally nå frem mot Kinamann nyttår, så da passer det jo bra at Twitter kongen er skeptisk, mannen som pleier ta feil.
Kan bli fult rally nå frem mot Kinamann nyttår, så da passer det jo bra at Twitter kongen er skeptisk, mannen som pleier ta feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
bankersen
04.01.2021 kl 08:37
6879
Capesizes Were The Most Scrapped Ship Class During 2020
https://www.hellenicshippingnews.com/capesizes-were-the-most-scrapped-ship-class-during-2020/
https://www.hellenicshippingnews.com/capesizes-were-the-most-scrapped-ship-class-during-2020/
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.01.2021 kl 08:38
6906
Ja, ratene stiger friskt igjen. Men kursen skal som kjent ikke over 40.-, uansett hvor mye penger selskapet tjener :-) Kan jo bli en helt fantastisk utbytteprosent i år.
FFA viser februar $10.500 (februar i fjor endte på $2.721) og Q1 $11.300.
FFA viser februar $10.500 (februar i fjor endte på $2.721) og Q1 $11.300.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Huff huff huff, de må slippe den over 40, helt katastrofe dette altså.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.01.2021 kl 10:48
6672
Februar opp over 400% fra i fjor, og Q1 opp 160%. Investorene er sjanseløse i forhold til å få med seg det som skjer. Shipping er og blir et forhatt segment enn så lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
04.01.2021 kl 10:49
6718
Ser man på bull-racet fra 10-2016 til 4-2017, ser man flere horisontale trinn og faktisk intrauke nedgang. Vi må huske at GOGL var nylig i 31 NOK, det er begrenset hvor fort en aksje på denne størrelsen kan vokse...
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
04.01.2021 kl 10:51
6729
Er vel kjærligheten for ESG og IT som gjør blind. Så snart GOGL kan vise til resultater og gjeninnføring av utbytte, så blir det nok andre boller...
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Tar litt av nå, opp 8-10%, ser ut som Pmax følger på
Ikke rart NR1 var ute med en negativ Tweet i går kveld
Ikke rart NR1 var ute med en negativ Tweet i går kveld
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Vil vår gode venn twitterkongen treffe skivebom igjen? Med sine Jan/feb spådommer.
Aksjen reagerer med et gjesp på fantastiske q1 nyheter, ingen omsetning, hadde derimot FFA vendt ned en prosent tipper jeg aksjen hadde falt 3-4%
Vel vel, vi får bare vente til selskapet begynner payout, da skal nok alle inn.
Aksjen reagerer med et gjesp på fantastiske q1 nyheter, ingen omsetning, hadde derimot FFA vendt ned en prosent tipper jeg aksjen hadde falt 3-4%
Vel vel, vi får bare vente til selskapet begynner payout, da skal nok alle inn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
04.01.2021 kl 12:26
6544
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +0,1% TIL USD 16.656/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 0,1 prosent til 16.656 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 0,1 prosent til 16.656 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
laser
04.01.2021 kl 12:31
6570
Futures til himmels, noen som har Baltic tall??
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Mollen
04.01.2021 kl 12:46
6535
Ved Q3-fremleggelsen hadde GOGL tatt 9% dekning på Capene i Q1-2021. Dette har vel steget en god del siden da. Blir spennende å se hva slags eksponering de har mot spot for inneværende kvartal og om de får uttelling på en evt rateeksplosjon. Hadde vært artig om Phantom får rett og GOGL har baljer å tilby på spot.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.01.2021 kl 13:20
6454
Q1 '21 ligger nå 43% over sport Q1 2019. Kurs desember 2018 var rundt 60.- :-)
Ingen investorer har trua på dry bulk, foruten et par-tre tålmodige sjeler her inne.... Men penger blir det :-)
Ingen investorer har trua på dry bulk, foruten et par-tre tålmodige sjeler her inne.... Men penger blir det :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Mollen
04.01.2021 kl 13:23
6445
Snitt Cape Q1-2018 -> 12 962 $
Snitt Cape Q1-2019 -> 8 739 $
Snitt Cape Q1-2020 -> 4 596 $
Dette er snittet av BCI siste 3 år. Blir spennde hvordan Q1-2021 blir... Ser ikke så værst ut ved inngangen til året, men så spørs det jo hvordan det går herifra..
Snitt Cape Q1-2019 -> 8 739 $
Snitt Cape Q1-2020 -> 4 596 $
Dette er snittet av BCI siste 3 år. Blir spennde hvordan Q1-2021 blir... Ser ikke så værst ut ved inngangen til året, men så spørs det jo hvordan det går herifra..
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
bankersen
04.01.2021 kl 13:43
6406
GOGL fortjener skryt. De har vært flinke til å bruke toppene til å sikre tonnasje. De har vært klar på satsningen på de største skipene vil gi best resultat. De installert Scrubber når markedet lå nede som en høster av nå. De sikret seg veldig rimelig refinansiering på 14 Caper. Veldrevet selskap godt posisjonert for oppgangssyklus. At shipping er upopulært spiller ingen rolle for utbyttene kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
04.01.2021 kl 13:44
6414
Husk at aksjen har steget over 30% på 2 mnd. Ved en FFA-Cal21 på nå over 15k får vi bare sitte stille i båten og samle utbytte. Gjenblikk fra artikkelen om GOGL i FA:
"Seiler selskapet inn 15.000 dollar pr. skip pr. dag neste år, kan det betale rundt 6-7 kroner i utbytte."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/11/19/7589387/paretos-analysesjef-mener-torrlast-er-en-solnedgangsindustri
"Seiler selskapet inn 15.000 dollar pr. skip pr. dag neste år, kan det betale rundt 6-7 kroner i utbytte."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/11/19/7589387/paretos-analysesjef-mener-torrlast-er-en-solnedgangsindustri
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare