(6 Oktober)PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9
SALME-ME: PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9
09:10
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning av Salmon Evolution med kursmål på 9 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
Pareto ser stort vekstpotensial i Norge, hvor Salmon Evolution har lisenser til å produsere opptil 31.000 tonn. Videre venter de også at selskapet vil ekspandere betydelig utenfor Norge, med Sør-Korea som det naturlige første steget.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt
09:10
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning av Salmon Evolution med kursmål på 9 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
Pareto ser stort vekstpotensial i Norge, hvor Salmon Evolution har lisenser til å produsere opptil 31.000 tonn. Videre venter de også at selskapet vil ekspandere betydelig utenfor Norge, med Sør-Korea som det naturlige første steget.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 09:30
Du må logge inn for å svare
optimist68
01.03.2021 kl 22:30
5023
Man bør forvente økte kursmål. Uten dette vil den neppe stige like mye. Uansett bør 8 være innen rekkevidde ila uka
NullBull
01.03.2021 kl 22:30
5020
Hvis Q4 viser alt som planlagt på utbyggingen og gir mer info på Korea, er min feeling at vi passerer 8,- i morgen. Meget god backing generelt også (USA).
SALME skal ta igjen ufortjent fall pga dumping, kompensere for utelatt oppgang (billigere enn Andfjord og ca 10% av Sapphire er latterlig) og DERETTER prise inn EBIT fra Korea. Hvorfor er Sapphire på 11 mrd og vi på 1,5 mrd? Fordi Sapphire produserer i markedet? Hva gjør vi snart i Korea da??
Gleder meg til Taco-tirsdag 😊
SALME skal ta igjen ufortjent fall pga dumping, kompensere for utelatt oppgang (billigere enn Andfjord og ca 10% av Sapphire er latterlig) og DERETTER prise inn EBIT fra Korea. Hvorfor er Sapphire på 11 mrd og vi på 1,5 mrd? Fordi Sapphire produserer i markedet? Hva gjør vi snart i Korea da??
Gleder meg til Taco-tirsdag 😊
Redigert 01.03.2021 kl 23:08
urix
02.03.2021 kl 01:47
4887
Innlegget og resonnementet ditt er spot on!!!
Her er det bare å øke beholdningen!!! Tror den vil gå mer ila uka.
Etter avtalen med Korea på fredag er det et mysterium hvis denne ikke dobler seg innen sommeren, fått halvparten av et nytt anlegg i Korea for slikk og ingenting. Vi som er lansiktige (3 -5 år) vil bli belønnet rikelig, regner med å tjene flere millioner kroner på denne, skal ha mer etterhvert.
God tirsdag og kos deg med TACO.
Her er det bare å øke beholdningen!!! Tror den vil gå mer ila uka.
Etter avtalen med Korea på fredag er det et mysterium hvis denne ikke dobler seg innen sommeren, fått halvparten av et nytt anlegg i Korea for slikk og ingenting. Vi som er lansiktige (3 -5 år) vil bli belønnet rikelig, regner med å tjene flere millioner kroner på denne, skal ha mer etterhvert.
God tirsdag og kos deg med TACO.
3fotsyken
02.03.2021 kl 07:35
4768
SALME: DRIFTSRESULTAT -2,2M I 4.KV 2020 (-3,9)
Oslo (TDN Direkt): Salmon Evolution fikk et driftsresultat på -2,2 millioner kroner i fjerde kvartal 2020, mot -3,9 millioner kroner i samme periode foregående år.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Selskapet hadde ikke omsetning i kvartalet. Tilgjengelige kontanter var ved utgangen av 2020 på 648 millioner kroner.
Oslo (TDN Direkt): Salmon Evolution fikk et driftsresultat på -2,2 millioner kroner i fjerde kvartal 2020, mot -3,9 millioner kroner i samme periode foregående år.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Selskapet hadde ikke omsetning i kvartalet. Tilgjengelige kontanter var ved utgangen av 2020 på 648 millioner kroner.
NullBull
02.03.2021 kl 07:39
4756
Riktig.
Og bruker du Salmar multipler (29x EBIT), så er dealen verd 9 milliarder for SALME. Jeg vil med det bare si at eksemplene på x10 og x15 er realistisk.
Gode nyheter i Q4 med full kontroll på Indre Harøya ser jeg 😉: https://newsweb.oslobors.no/message/526546
Og bruker du Salmar multipler (29x EBIT), så er dealen verd 9 milliarder for SALME. Jeg vil med det bare si at eksemplene på x10 og x15 er realistisk.
Gode nyheter i Q4 med full kontroll på Indre Harøya ser jeg 😉: https://newsweb.oslobors.no/message/526546
Tradinator
02.03.2021 kl 08:04
4713
Billigste fisken på Oslo børs er Salme og King. For lavt priset.
Sundancer
02.03.2021 kl 08:12
4692
Hvorfor bruker du 16800 tonn når det står at produksjonskapasiteten blir 20 tusen tonn i pressemeldingen?
NullBull
02.03.2021 kl 08:38
4633
20.000 tonn er rund vekt. Når du sløyer fisken mister du ca 16% av vekten, så derfor multipliserer du med 0,84 og får 16.800 tonn sløyd også kalt HOG (head on gutted). Dette er et mer praktisk tall å bruke ettersom referansen fungerer direkte mot priser, EBIT kg, benchmark mot konkurrenter etc. Beklager hvis det ble teskje her, men godt ment ;)
Sundancer
02.03.2021 kl 18:41
4328
Peftaus skrevInnlegget er slettet
Hvor får du 70 tusen fra? Jeg har notert 20 tusen tonn i Korea og 36 tonn i Norge.
NullBull
02.03.2021 kl 19:17
4303
Norge har potensiale på 50.000 ved utvidelse fra 36.000 på Indre Harøya. De siste 20.000 er Korea og totalt blir det 70.000 rund vekt.
Ca 25.000 er på plass allerede i 2024.
De er ambisiøse og sier flere lokaliteter kan komme.
Fokus må ikke bare være på tonn, men lønnsomhet også. Korea vil tjene ca 25,- per kg mer enn norsk laks flydd inn til Korea. Så disse tonnene i Korea blir en gullkalv!! Synd markedet er i vinterdvale og aksjen nærmest latterlig priset... foreløpig 😊
Ca 25.000 er på plass allerede i 2024.
De er ambisiøse og sier flere lokaliteter kan komme.
Fokus må ikke bare være på tonn, men lønnsomhet også. Korea vil tjene ca 25,- per kg mer enn norsk laks flydd inn til Korea. Så disse tonnene i Korea blir en gullkalv!! Synd markedet er i vinterdvale og aksjen nærmest latterlig priset... foreløpig 😊
Redigert 02.03.2021 kl 19:23
urix
03.03.2021 kl 03:55
4109
Om Salmar har 180000 tonn i året og og Salmon Evolution klarer 24000 tonn i 2024, dvs. at Salmar har 7,5 ganger så stor produksjon som Salmon Evolution, skal vi se på et kurs-eksperiment, Salmar endte i går på kr. 582, i 2024 produserer Salmon 24000 tonn, kurs 582 delt på 7,5 = 77,60 kr. 50 tonn vil da bli mer enn 150 kr. pr. aksje. Ikke matematisk riktig sikkert, men en artig regne konstellasjon, vi skal ihvertfall meget høyt om noen år.
fuseta78
03.03.2021 kl 04:45
4011
– Alt ligger til rette for høye laksepriser - sjømatanalytiker
dette må jo hjelper .................................
dette må jo hjelper .................................
Tradinator
03.03.2021 kl 07:56
3927
For de langsiktige investorer er nok fisk et segment som vil mangedobles fra dagens Covid nivåer. Vi blir flere her på kloden og markedene for fisken er langt større enn der fisken selges i dag.
NullBull
03.03.2021 kl 09:11
3859
DNB med ny analyse: KJØP 11,-
________________________________________Moving ahead with Asian expansion
On 26 February, Salmon Evolution announced a joint venture with Dongwon Industries for a two-phase 20kt facility in South Korea, in which it will own 49%. The first harvest is indicated for mid-2025, later than we expected, but with very favourable financial terms, where Salmon Evolution can contribute its equity investment within its current financial structure. We reiterate our BUY and have lifted our target price to NOK11 (10).
Confirming the South Korean joint venture. The company had previously communicated ambitions to venture into South Korea through a JV with Dongwon Industries, but the timing and terms were not finalised. It is now clear the joint venture will be called K-Smart, owned 51% by Dongwon Industries and 49% by Salmon Evolution. The company guide for the first phase to cost NOK1.6bn and harvest 8.4kt (HOG) with first harvest expected in mid-2025. The second phase should add another 8.4kt (16.8kt in total) and we expect capex of NOK1.3bn for this phase as infrastructure and project financing is included in phase one. The company indicated NOK15/kg freight cost from Norway to South Korea and a NOK10/kg price premium in the market; thus the realised price should be NOK25/kg above the Norwegian reference price.
Dongwon Industries, an Asian enabler. South Korean seafood giant Dongwon Industries as main owner in the project means local knowledge of markets and regulation as well as access to attractive financing. Management indicated debt of 75% for K-Smart, unprecedented for land-based projects as far as we are aware, suggesting Salmon Evolution would have to contribute cNOK200m in equity. Due to the NOK100m of various grants given to the company, not in the equity budget, the real net equity needs in the JV are probably only NOK100m, which the company indicated should be financed within its existing financial structure. Such a debt level should ensure an attractive return on equity profile for the project.
BUY reiterated and target price increased to NOK11. We have reduced our total fair value of the Asian venture due to lower harvest volume and cash flow further out in time but have lifted our probability of success from 40% to 70%.
________________________________________Moving ahead with Asian expansion
On 26 February, Salmon Evolution announced a joint venture with Dongwon Industries for a two-phase 20kt facility in South Korea, in which it will own 49%. The first harvest is indicated for mid-2025, later than we expected, but with very favourable financial terms, where Salmon Evolution can contribute its equity investment within its current financial structure. We reiterate our BUY and have lifted our target price to NOK11 (10).
Confirming the South Korean joint venture. The company had previously communicated ambitions to venture into South Korea through a JV with Dongwon Industries, but the timing and terms were not finalised. It is now clear the joint venture will be called K-Smart, owned 51% by Dongwon Industries and 49% by Salmon Evolution. The company guide for the first phase to cost NOK1.6bn and harvest 8.4kt (HOG) with first harvest expected in mid-2025. The second phase should add another 8.4kt (16.8kt in total) and we expect capex of NOK1.3bn for this phase as infrastructure and project financing is included in phase one. The company indicated NOK15/kg freight cost from Norway to South Korea and a NOK10/kg price premium in the market; thus the realised price should be NOK25/kg above the Norwegian reference price.
Dongwon Industries, an Asian enabler. South Korean seafood giant Dongwon Industries as main owner in the project means local knowledge of markets and regulation as well as access to attractive financing. Management indicated debt of 75% for K-Smart, unprecedented for land-based projects as far as we are aware, suggesting Salmon Evolution would have to contribute cNOK200m in equity. Due to the NOK100m of various grants given to the company, not in the equity budget, the real net equity needs in the JV are probably only NOK100m, which the company indicated should be financed within its existing financial structure. Such a debt level should ensure an attractive return on equity profile for the project.
BUY reiterated and target price increased to NOK11. We have reduced our total fair value of the Asian venture due to lower harvest volume and cash flow further out in time but have lifted our probability of success from 40% to 70%.
addi
03.03.2021 kl 09:28
3865
Fra Intrafish idag:
Salmon Evolution vil hente en halv milliard kroner i løpet av våren
For å fullfinansiere byggingen av første trinn i Norge, samt finansiere sin andel i det planlagte anlegget i Sør-Korea, skal selskapet snart hente ny egenkapital.
Salmon Evolution vil hente en halv milliard kroner i løpet av våren
For å fullfinansiere byggingen av første trinn i Norge, samt finansiere sin andel i det planlagte anlegget i Sør-Korea, skal selskapet snart hente ny egenkapital.
Tradinator
03.03.2021 kl 09:53
3846
Er jo grisebillig denne, er fortsatt ikke på kursen ved notering og har landet avtale i Korea og har alt under kontroll med byggingen. Sterk ledelse og bærekraftig produksjon i et marked som snart vil blomstre for fullt.
NullBull
03.03.2021 kl 13:12
3708
Artig å se i hele DNB-analysen at de påpeker at Salmon Evolution er det eneste landbaserte selskapet som har et fullfinansiert prosjekt (Korea) med unntak av Sapphire. De "50 andre" landbaserte har en vei å gå.
Næringsmedia, Ilaks, reagerer veldig positivt på at DNB nå gir SALME hele 70% sannsynlighet for suksess :)
https://ilaks.no/dnb-markets-gir-salmon-evolution-70-prosents-sannsynlighet-for-a-lykkes-kommersielt/
Næringsmedia, Ilaks, reagerer veldig positivt på at DNB nå gir SALME hele 70% sannsynlighet for suksess :)
https://ilaks.no/dnb-markets-gir-salmon-evolution-70-prosents-sannsynlighet-for-a-lykkes-kommersielt/
Tradinator
03.03.2021 kl 13:45
3669
Dagens obs på Xtra investors nyhetsbrev. Skaper ofte litt interesse....
NullBull
03.03.2021 kl 14:33
3618
Interessant. Har du noen tekst å dele fra nyhetsbrevet?
Ser en voldsom økt handel nå siden Korea-nyheten fredag. I dag har det "toppet" seg med snar 10 MNOK i omsetning straks.
Tror mange forstår at dette ikke blir en vond historie med emisjoner og manglende finansiering, og at toget kanskje er i ferd med å skyte av gårde. Betyr lite for meg som er long, men artig å se at man våkner.
EY (tildligere Ernst & Young) har i dag publisert en rapport og er svært positiv på vegne av landbasert utvikling de neste årene :)
https://www.ey.com/en_no/strategy-transactions/key-megatrends-exposed-in-aquaculture-and-fishing-industry
Ser en voldsom økt handel nå siden Korea-nyheten fredag. I dag har det "toppet" seg med snar 10 MNOK i omsetning straks.
Tror mange forstår at dette ikke blir en vond historie med emisjoner og manglende finansiering, og at toget kanskje er i ferd med å skyte av gårde. Betyr lite for meg som er long, men artig å se at man våkner.
EY (tildligere Ernst & Young) har i dag publisert en rapport og er svært positiv på vegne av landbasert utvikling de neste årene :)
https://www.ey.com/en_no/strategy-transactions/key-megatrends-exposed-in-aquaculture-and-fishing-industry
Redigert 03.03.2021 kl 14:34
NullBull
03.03.2021 kl 18:33
3503
Pareto Securities: – Aksjen kan stige 40 prosent
Pareto Securities venter solid kursoppgang i Salmon Evolution Holding.
https://finansavisen.no/nyheter/sjomat/2021/03/03/7636420/pareto-securities-salmon-evolution-aksjen-kan-stige-40-prosent
Pareto Securities venter solid kursoppgang i Salmon Evolution Holding.
https://finansavisen.no/nyheter/sjomat/2021/03/03/7636420/pareto-securities-salmon-evolution-aksjen-kan-stige-40-prosent
NullBull
03.03.2021 kl 18:38
3505
Bare å bygge som f... 😊
Laksefest i Kina og ItaliaSterk vekst i lakseeksporten til Kina og Italia, etter lettelser i coronarestriksjonene, bidrar til den nest høyeste februarmåneden for sjømateksporten noensinne.
https://finansavisen.no/nyheter/sjomat/2021/03/03/7635718/verdiskrell-men-nest-sterkeste-februar-for-sjomateksporten
Laksefest i Kina og ItaliaSterk vekst i lakseeksporten til Kina og Italia, etter lettelser i coronarestriksjonene, bidrar til den nest høyeste februarmåneden for sjømateksporten noensinne.
https://finansavisen.no/nyheter/sjomat/2021/03/03/7635718/verdiskrell-men-nest-sterkeste-februar-for-sjomateksporten
Tradinator
03.03.2021 kl 21:51
3377
Fra Xtrainvestor. DAGENS OBS: Lite å velge på, men solid oppside til DNBs økte kursmål i Salmon Evolution er verdt å notere seg.
Kjøres opp nå rett før emisjonen.
fuseta78
04.03.2021 kl 01:39
3213
det begynner å åpne nå i europe, sakte men sikker og det kommer til å presse prisene opp i tidene framover, så hvor mye opp den kan gå det blir vanskelig å si....................................... men opp skal den .......................
Tradinator
04.03.2021 kl 07:41
5443
Når vi ser ASA kurser her om noen år er prisen på en EMI rimelig ubetydelig her nede. Bare å fylle på. 120 kroner om fem år....?
NullBull
05.03.2021 kl 20:47
5133
Fantastisk bra omsetning i aksjen denne uken! Slår alle landbasert nå :) . Gleder meg til mandag!
God helg til alle troende i SALME-menigheten!
God helg til alle troende i SALME-menigheten!
addi
06.03.2021 kl 11:14
4971
Flott omtale av selskapet i Sjømatmagasient til IntraFish:
https://www.e-pages.dk/sjoematmagasinet/1/
https://www.e-pages.dk/sjoematmagasinet/1/
milk
06.03.2021 kl 19:13
4796
Dette er det som kalles massesuggesjon !! Alle vet ikke hvordan de skal prate selskapet opp.. :-D Hadde vert utrolig interessesant om noen kunne belyse de kritiske faktorene med landbasert... Jeg har prøvd, men det ender med at jeg får pepper så det holder...
ArcticOcean
06.03.2021 kl 21:22
4725
milk skrev Ingen fornuftige svar. Dessverre ...........
Du får kontakte Admin først. Ikke sant, eksperten?
ArcticOcean
06.03.2021 kl 21:31
4709
hoyenhall skrev Artig å se hauserne jobbe overtid både her og på shareville
Jeg er investor, har puttet alt jeg eier pg har i dette fantastiske selskapet. Les deg opp på selskapet, da skjønner du og Milk litt mer.
milk
06.03.2021 kl 21:32
4712
ArcticOcean skrev Du får kontakte Admin først. Ikke sant, eksperten?
Du er på denne tråden også "artic Trivelig det da... Men la oss holde oss på et "folkelig plan ....
ArcticOcean
06.03.2021 kl 21:40
4752
Jeg har vel vært på SALME-tråden lengre enn deg. Les først, snakk etterpå. Merkelig at folk fra konvensjonell drift går til landbasert. Kan det kanskje være en grunn til det? Les om Salmon Evolution før du svarer.
milk
06.03.2021 kl 21:40
4738
ArcticOcean skrev Du får kontakte Admin først. Ikke sant, eksperten?
Artic" Spørsmål! Ser du ingen utfordringer med landbasert anlegg?? Tror du virkelig at dette skal vokse inn i himmelen???
ArcticOcean
06.03.2021 kl 21:41
4759
Les litt om selskapet. Se hvem som står bak. Hva skjer 1. Jan 2022?
ArcticOcean
06.03.2021 kl 22:37
4723
Har du lest Intrafish-magasinet for mars 2021? Gjør det og fortell hva du tenker.
milk
06.03.2021 kl 23:26
4675
Nå må du rull inn "Artic... Du er jo desperat... Aktørene som er inne i landbasert er kapitalister som er villig til å ta tapene som kommer. En hver fornuftig sjel skjønner at det ikke lar seg gjøre å produsere flere tusen tonn med atlanterhavslaks på land. Vi snakker om en merkevare som markedene vil betale dyrt for å få tilgang til. Vi vil se en større produksjon av smolt på land. Men den siste vekst fasen vil skje i sjø......
ArcticOcean
07.03.2021 kl 00:34
4627
Snakkes om 5 år Milk, så får vi se hvem som tjente penger. Og nei, jeg er ikke desperat. Realist er det jeg er. Du må bare fortsette å snakke ned landbasert dersom det gir deg glede. Det virker på meg som om du er litt bitter fordi du ikke har mulighet til investere penger i fremtidens lakseoppdrett. Synd, men slutt å bruke energi på å snakke ned de som jobber iherdig hver eneste dag for det de vet vil bli den nye økonomien i Norge. Hva du mener betyr ingenting. Dersom dette ikke blir en suksess taper jeg alt. Jeg tar det som en mann og går videre. Aldri i verden ville jeg lagt alt jeg eier og har i dette dersom jeg ikke hadde trua på det. Jeg respekterer ditt syn på dette, jeg ønsker deg alt godt, og håper virkelig du lykkes med dine investeringer. Jeg har ingen intensjon om å være ufin, jeg har bare mine tanker om denne industrien, du har dine. Det respekterer jeg, og du har sikkert dine kunnskaper innenfor bransjen, jeg har mine, og jeg vet at folkene i SALME er svært kompetente og dyktige. De kommer til å lykkes, tro meg.
milk
07.03.2021 kl 06:08
4568
Uansett så blir det spennende å følge de forskjellige selskapene som satser på land :-)
milk
07.03.2021 kl 18:25
4372
Noe av min intuisjon er å provosere for å hente frem de "saklige" argumentene for det Dere tror på .. Der har du "Arctic vert meget engasjert og overbevisende i din retorikk. Det blir nok å legge inn en kjøpsordre på SALME i morgen :-) Jeg er fremdeles ikke komfortabel med landbasert, men er det noen som kan få dette til å gå med overskudd, så er det SALME...
Tradinator
08.03.2021 kl 08:25
4179
Om du ikke er komfortabel med landbasert, hvordan i all verden kan du være komfortabel med tradisjonell oppdrett? Fremtiden er landbasert, garantert. Salme blir en vinner i laks de neste årene.