MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.01.2021 kl 10:56
10414
Det er nok regnet med 65 skip ja. Selv da ligger de veldig konservativt. Men det er jo mye bedre at de slår estimatene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Takk! Burde skjønt at det dreide seg om ett år og ikke ett kvartal...:-), så bare på estimert snittrate. Jeg er enig i at det virker beskjedent med 10k i snitt for hele 2021!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Struts
12.01.2021 kl 11:26
10584
Bergan01 skrevInnlegget er slettet
Har sett en haug av megler-rapporter (fra tidlig desember og deretter) om at MPC har kjøpt skutene. Og selv om jeg håper rapportene stemmer, så er det ikke alltid nødvendigvis slik. Men, dersom det stemmer - enig: positivt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
12.01.2021 kl 11:33
10689
Det er jo bra hvis disse to ikke er med i de nye beregningene til DNB, for da kommer det jo garantert til å komme en ny og bedre beregning etter hvert da disse to jo bidrar temmelig mye mhp inntjening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.01.2021 kl 12:19
10611
Ja, vi får se hvem det er verdt å satse på.
Mpcc har en børsverdi på kr 2,4 milliarder og estimert inntjening i 2021 på $ 222 mill, eller kr 1,9 milliard.
Kahoot har en børsverdi på kr 52,4 milliarder og deres estimerte inntjening må jo være inn i himmelen :)
Mpcc har en børsverdi på kr 2,4 milliarder og estimert inntjening i 2021 på $ 222 mill, eller kr 1,9 milliard.
Kahoot har en børsverdi på kr 52,4 milliarder og deres estimerte inntjening må jo være inn i himmelen :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Struts
12.01.2021 kl 12:48
10582
Må innrømme å se frem til q4-tall for 2020 som blir presentert 26.02.2021. Nærmere bestemt hvor mye de har justert flåteverdien opp (for det bør det bli) med. For q3 (datert 30.09.2020) ser den ut til å ha vært USD 364,437,000 da. Der er det også en note (nr 4) om skip for salg på det tidspunkt, det var vel M/V =AS FIONA= som nå er ute av flåtelisten (pr dags dato). Jeg er ikke så glad i tipping, men det er vel lov å estimere at en 10% økning (+/-) siden den tid burde ligge til grunn. Og da bikker man over USD 400 mill. Uten evt nye, ikke annonserte ervervelser.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kjøøøp Mpcc...
For den som tviler:https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/12/7607153/berenberg-dobler-kursmalet-for-maersk
Formel 1
For den som tviler:https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/12/7607153/berenberg-dobler-kursmalet-for-maersk
Formel 1
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Struts
12.01.2021 kl 13:04
10726
Haha, veldig bra! Senest i forrige uke var det vel en del norske anal-ytikere som mente container-rederier (inklusive Maersk) hadde max 5% å gå på!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
bobleplast
12.01.2021 kl 13:04
10735
Ja helt enig at det er bedre å slå estimatene. Mine tidligere poster fra i dag var bare ment som igjen å kommunisere hvor mye potensial som ligger her nå fremover. Med kursmål 7.4 med snitt intjening på 10k. Bare å tenke seg til hva som realiteten blir da det meste tyder på at vi gjennom 2021 vil få mye bedre snitt enn 10k, og potensial for oppjustering av verdi på flåten. Blir spennende med q4 rapport, men enda mer spennende og se ratene og varigheten det har blitt sluttet til i desember og i q1 frem til tallene presenteres
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.01.2021 kl 13:19
10688
Ja, jeg ser flere triggere framover. V bruker jo en flåteutnyttelse på 94%. I et marked som koker er vel denne prosenten høyere. Kontraktene nå går jo gjerne på 12 mnd. Da går jo inntjeningen 100%, såfremt rederiet ikke må trekke ut skipet pga tekniske årsaker.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
12.01.2021 kl 14:16
10673
Hyggelig med en så posivit artikkel!
For meg er det viktig når de skriver at de gode ratene har langvarig effekt, da er det mer sannsynlig med langvarig kursøkning slik jeg ser det.
Når de ser at gode rater vil holde seg hele første halvår så er det bra. I desember var det at de gode ratene ville holde til midten i februar bare.
Hvis man kan tegne gode toårige kontrakter helt frem til sommeren, og kanskje lenger, så kan jo til og med 2023 sikres å bli veldig bra!
For meg er det viktig når de skriver at de gode ratene har langvarig effekt, da er det mer sannsynlig med langvarig kursøkning slik jeg ser det.
Når de ser at gode rater vil holde seg hele første halvår så er det bra. I desember var det at de gode ratene ville holde til midten i februar bare.
Hvis man kan tegne gode toårige kontrakter helt frem til sommeren, og kanskje lenger, så kan jo til og med 2023 sikres å bli veldig bra!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Ut fra Fleet Employment Overview fra 2.des, ser det ut til at minst 30 av skipene vil kunne få rater på minst 10k fra Q1 i år, de fleste fra januar eller februar. 13 av disse er skip på 2500 eller 2700 TEU, som altså bør ligge an til å skuffe inn langt over 10k. Når vi vet at 1 års avtaler på disse i øyeblikket ligger på henholdsvis over 16k og 18k usd, bør det definitivt ligge an til over 10k i snittrate på flåten for 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.01.2021 kl 14:34
10605
Absolutt dato. Allerede i jan har jeg 10.211 i snitt. Mars gir meg 11.176 og juni 11.956.
Desember-20 gir til sammenlikning kun 8.987.
Desember-20 gir til sammenlikning kun 8.987.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
12.01.2021 kl 14:43
10550
Så hvis dnb i sin analyse brukte 10.000,- dollar dagen og kostnad på 8.000,- dollar dagen så har de altså et snittoverskudd på 2.000,- dollar dagen, mens det fra juni kan ligge an til å bli nesten dobbelt så mye? Det høres bra ut, nok en grunn til å forvente mye høyere kursmål etter hvert!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.01.2021 kl 15:01
10481
Hvis vi ser på fleet employment, så går AS Paulina, 2.556 TEU til en rate på $ 8.200 til juni-21.
Dette virker jo merkelig lavt, men det er disse ratene jeg bruker i mine beregninger.
Jeg har heller ikke hensyntatt savings sharing mechanism in favour of MPCC.
Så jeg mener de virkelige tallene bør overaske også meg positivt :)
Dette virker jo merkelig lavt, men det er disse ratene jeg bruker i mine beregninger.
Jeg har heller ikke hensyntatt savings sharing mechanism in favour of MPCC.
Så jeg mener de virkelige tallene bør overaske også meg positivt :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
jess23
12.01.2021 kl 15:26
10365
AS Paulina går ut april. Den har vel ikke noe saving sharing ser det ut til.
Og det er jo flere som går ut i januar og februar som vil få voldsomt mye bedre kontrakter. Så dette vil jo bare se bedre og bedre ut utover i 2021.
Er bare å vente til Q4 presentasjon så får vi litt nye tall som gjør det litt enklere å beregne fremover.
Og det er jo flere som går ut i januar og februar som vil få voldsomt mye bedre kontrakter. Så dette vil jo bare se bedre og bedre ut utover i 2021.
Er bare å vente til Q4 presentasjon så får vi litt nye tall som gjør det litt enklere å beregne fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.01.2021 kl 15:29
10348
Paulina har 2 mnd opsjon, og ingen gir vel fra seg en billig opsjon nå.
Men uansett om ratene går bare opp, og utsiktene ser bare bedre og bedre ut, så er det om å gjøre å få minst mulig igjen for aksjene på Oslo børs.
Men uansett om ratene går bare opp, og utsiktene ser bare bedre og bedre ut, så er det om å gjøre å få minst mulig igjen for aksjene på Oslo børs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Goodwill
12.01.2021 kl 20:21
10084
Slik jeg forstår Fleet Employment Overview er det kun 13 skip som blir fri fra kontrakt innen utgangen av q1. 13 til innen utgangen av q2 og ytterligere 9 innen utgangen av august. Jeg forutsetter da at leietaker av skipene vil benytte seg av alle opsjonene og forlenge kontraktene til gamle lave rater.
Flere av skipene er dessverre bundet til relativt lave rater i dagens marked, eks skip nr 37-50. De fleste er bundet til siste halvdel av 2022. Det hjelper litt at 6 av skipene har rate vindu med opptil 3000,- ekstra dagen i et godt marked. Disse skipene har også en «sharing mechanism» i favør av MPCC. Jeg vil anta rederiet får litt ekstra hvis de klare å redusere leietakers driftskostnader, eks redusert forbruk av drivstoff. Normalt gir dette bare mindre utslag på inntjening.
Slik jeg ser det vil vi først få de virkelig gode resultatene i q3 og q4. Så er da spenningen om markedet holder seg bra så lengen. Børsen har en tendens til å prise aksjer i henhold til forventinger. Enda er det mange som frykter en kortvarig opptur, som det ofte har vært i container markedet. Selv er jeg optimist og tror at oppturen varer lenger enn forventet og derfor er jeg også blitt investor i MPCC.
Noe jeg synes er uklart i Employment Overview, er 8 skip som har lav inntjening, men er oppført med ny høyere rate i januar/februar. Eks skip nr 44 Carpathia med en rate på USD 7.400. I januar er den oppført med USD 16.000,-. Er dette da den nye raten for fartøyet som gjelder ut kontrakt perioden? Er dette tilfellet vil det selvfølgelig være svært positivt for selskapet.
Flere av skipene er dessverre bundet til relativt lave rater i dagens marked, eks skip nr 37-50. De fleste er bundet til siste halvdel av 2022. Det hjelper litt at 6 av skipene har rate vindu med opptil 3000,- ekstra dagen i et godt marked. Disse skipene har også en «sharing mechanism» i favør av MPCC. Jeg vil anta rederiet får litt ekstra hvis de klare å redusere leietakers driftskostnader, eks redusert forbruk av drivstoff. Normalt gir dette bare mindre utslag på inntjening.
Slik jeg ser det vil vi først få de virkelig gode resultatene i q3 og q4. Så er da spenningen om markedet holder seg bra så lengen. Børsen har en tendens til å prise aksjer i henhold til forventinger. Enda er det mange som frykter en kortvarig opptur, som det ofte har vært i container markedet. Selv er jeg optimist og tror at oppturen varer lenger enn forventet og derfor er jeg også blitt investor i MPCC.
Noe jeg synes er uklart i Employment Overview, er 8 skip som har lav inntjening, men er oppført med ny høyere rate i januar/februar. Eks skip nr 44 Carpathia med en rate på USD 7.400. I januar er den oppført med USD 16.000,-. Er dette da den nye raten for fartøyet som gjelder ut kontrakt perioden? Er dette tilfellet vil det selvfølgelig være svært positivt for selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
jess23
12.01.2021 kl 21:49
9887
Ja der du ser ny pris for eks. januar så gjelder den for resten av perioden. Det er da samme kunde som har inngått ny/videreført kontrakt med samme skip til ny pris.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Itmann
12.01.2021 kl 21:56
9873
Skipene på side 4 og 5 har i snitt helt greie rater allerede og kommer forhåpentligvis til å få enda bedre rater etter hvert. Det er, slik jeg ser det, skipene på side 3 som drar gjennomsnittet veldig ned akkurat nå, og alle får nye kontakter ganske fort i 2021. Da begynner det virkelig å merkes. Et mulig grep ville kanskje vært og tatt de som går i "fri/pool" også inn på lange kontrakter nå, vet ikke hvordan muligheten er til det, men ville vært en interessant mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 06:38
9739
Fin artikkel Nani. Det er nok kun 2 ting som kan få ned ratene, og det er enten fall i produksjon (etterspørsel) eller økt kapasitet på frakt.
Ingen av delene vil nok skje med det første.
TCI + 0,01 til 1865,54.
Ingen av delene vil nok skje med det første.
TCI + 0,01 til 1865,54.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 06:41
9774
New ConTex som flere av skipene til Mpcc relaterer seg til, stiger også fint.
6 month......12 month....... ...........24 month
1 100 1 700 2 500 2 700 3 500 2 500 2 700 3 500
9 023 13 104 16 835 18 708 20 055 15 825 17 563 18 370
6 month......12 month....... ...........24 month
1 100 1 700 2 500 2 700 3 500 2 500 2 700 3 500
9 023 13 104 16 835 18 708 20 055 15 825 17 563 18 370
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.01.2021 kl 07:36
9691
Ser veldig bra ut, takk!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Goodwill, jeg tok ikke høyde for opsjonene, og du har nok rett i at leietakerne vil benytte seg av disse. Man kan jo håpe at det er lagt inn betingelser som medfører økte rater ved forlengelse, men det er kanskje lite sannsynlig. På skipene med ratevindu, regner jeg med at raten ligger på maks nå, så lenge New ConTex ligger over toppen på ratevinduet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 09:46
9555
Alle disse ratene er forlengst tatt inn i mine beregninger.
Det medfører et overskudd i Q4 på $ 1,8 mill økende til $ 16 mill i Q1.
Q2: $ 22 mill
Q3: $ 27 mill.
Så det er ikke noe nytt her.
Det medfører et overskudd i Q4 på $ 1,8 mill økende til $ 16 mill i Q1.
Q2: $ 22 mill
Q3: $ 27 mill.
Så det er ikke noe nytt her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Jeg liker å sette tallene i perspektiv og ber om tilgivelse, Kbkristi, for å "tenke" et tall (Q 4, 2021) og for å bruke dine tall:
Dersom vi forutsetter at resultatet i Q4 , 2021 blir $ 30 mill., altså $ 3 mill. høyere enn i Q 3, 2021, blir resultatet totalt i 2021 på $ 95mill = NOK 807,50 (kurs NOK 8,5).
Med cirka 394 mill. aksjer i MPCC blir resultat pr. aksje cirka NOK 2. Med kurs 6,00 får vi en PE på 3 som er en meget lav PE.
Med PE på 6 bør kursen ligge på NOK 12 !
Med andre ord: Dagens kurs er fortsatt svært lav, og nedsiden er tilsvarende svært liten. Svingninger vil vi få, men det er lite som tilsier at kursen ikke skal nå første tekniske topp på kr. 8,80 innen rimelig tid.
Skylder å ta med at jeg for få dager siden la ut et innlegg som forutsatte kr. 3 som resultat i 2021. Med PE på 6 tilsvarte det en kurs på kr. 18.
Jeg tror det endelige resultatet vil ligge et sted mellom kr. 2 og 3 i 2021. Og utfra logikken over skal kursen da ligge på et sted mellom kr. 12 og kr. 18.
Velbekomme!
Dersom vi forutsetter at resultatet i Q4 , 2021 blir $ 30 mill., altså $ 3 mill. høyere enn i Q 3, 2021, blir resultatet totalt i 2021 på $ 95mill = NOK 807,50 (kurs NOK 8,5).
Med cirka 394 mill. aksjer i MPCC blir resultat pr. aksje cirka NOK 2. Med kurs 6,00 får vi en PE på 3 som er en meget lav PE.
Med PE på 6 bør kursen ligge på NOK 12 !
Med andre ord: Dagens kurs er fortsatt svært lav, og nedsiden er tilsvarende svært liten. Svingninger vil vi få, men det er lite som tilsier at kursen ikke skal nå første tekniske topp på kr. 8,80 innen rimelig tid.
Skylder å ta med at jeg for få dager siden la ut et innlegg som forutsatte kr. 3 som resultat i 2021. Med PE på 6 tilsvarte det en kurs på kr. 18.
Jeg tror det endelige resultatet vil ligge et sted mellom kr. 2 og 3 i 2021. Og utfra logikken over skal kursen da ligge på et sted mellom kr. 12 og kr. 18.
Velbekomme!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Det høres bra ut, Kbkristi, spesielt med tanke på at du ikke akkurat virker å ha overvurdert ratene i dine estimater.
Du har sikkert sagt noe om det et eller annet sted, men..., hva har du regnet inn på disse 6 (nr 45-50) med ratevindu? Det er vel rimelig å anta at de har gått på maksrate en god stund allerede? For øvrig godt å se at New ConTex ratene fortsatt stiger. Kjenner jeg er ekstremt spent på å se hva selskapet har sikret seg/sikrer seg av lange kontrakter frem til Q4!
Du har sikkert sagt noe om det et eller annet sted, men..., hva har du regnet inn på disse 6 (nr 45-50) med ratevindu? Det er vel rimelig å anta at de har gått på maksrate en god stund allerede? For øvrig godt å se at New ConTex ratene fortsatt stiger. Kjenner jeg er ekstremt spent på å se hva selskapet har sikret seg/sikrer seg av lange kontrakter frem til Q4!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 10:36
9514
Jeg tror også utbytte sammen med lengden av kontraktene vi bestemme mye av kursen.
Skulle det materialisere seg at de klarer å gi beregnet utbytte og kontraktenes varighet tilsier at dette ikke er et blaff, så blir dette meget bra.
1$=NOK 8,42
Q1: 25 øre
Q2: 33 øre
Q3: 42 øre
Q4 ligger så langt fram at de regner vi ikke på enda. Det gjør forsåvidt Q3 også. Mye vil nok skje i verden innen den tid.
Skulle det materialisere seg at de klarer å gi beregnet utbytte og kontraktenes varighet tilsier at dette ikke er et blaff, så blir dette meget bra.
1$=NOK 8,42
Q1: 25 øre
Q2: 33 øre
Q3: 42 øre
Q4 ligger så langt fram at de regner vi ikke på enda. Det gjør forsåvidt Q3 også. Mye vil nok skje i verden innen den tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 10:42
9496
For de som går i pool, har har jeg brukt ca 8.600 og har interpolert iht note 2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Bullen
13.01.2021 kl 10:51
9465
Shipping er det vanskelig å sitte i. Det svinger alltid noe voldsomt. Bestemmer man seg for å sitte, er sannsynligheten stor for at man sitter for lenge. Kanskje best å trade MPC?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Årsaken til at jeg også tar med Q 4, er at det for enhver investor er nødvendig å kunne beregne et årsresultat for på en enkel måte å finne frem til lønnsomme og mindre lønnsomme investeringer. Jeg tror mange er mindre opptatt av detaljene og mer styrt mot fornyelse av kontrakter med økte rater, eventuelt utbytte samt kurspotensiale.
Det jeg har forsøkt å få frem er at kursen i dag synes rimelig fordi resultatene pr. kvartal fremover vil være sterkt økende.
Nedsiden ligger etter min mening mer på det generelle markedet, med muligheter for en generell nedgang fordi børsene har gått i taket siden nedstengningen i mars 2020. Det ligger noen latente bomber rundt omkring, med Tesla, grønne aksjer og grønne fond som mulige nedgangskandidater.
MPCC vil nok ikke slippe unna en generell nedgang som kommer før eller siden, men vil nok kunne stå i mot bedre enn de andre selskapene etter hvert som kvartalsresultatene kommer. Det vil ha mye å si hva ledelsen i MPCC uttaler om fremtiden under Q4-presentasjonen den 26. februar.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Årsaken til at jeg også tar med Q 4, er at det for enhver investor er nødvendig å kunne beregne et årsresultat for på en enkel måte å finne frem til lønnsomme og mindre lønnsomme investeringer. Jeg tror mange er mindre opptatt av detaljene og mer styrt mot fornyelse av kontrakter med økte rater, eventuelt utbytte samt kurspotensiale.
Det jeg har forsøkt å få frem er at kursen i dag synes rimelig fordi resultatene pr. kvartal fremover vil være sterkt økende.
Nedsiden ligger etter min mening mer på det generelle markedet, med muligheter for en generell nedgang fordi børsene har gått i taket siden nedstengningen i mars 2020. Det ligger noen latente bomber rundt omkring, med Tesla, grønne aksjer og grønne fond som mulige nedgangskandidater.
MPCC vil nok ikke slippe unna en generell nedgang som kommer før eller siden, men vil nok kunne stå i mot bedre enn de andre selskapene etter hvert som kvartalsresultatene kommer. Det vil ha mye å si hva ledelsen i MPCC uttaler om fremtiden under Q4-presentasjonen den 26. februar.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
StevenG
13.01.2021 kl 11:56
9553
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/13/7607696/dnb-markets-ser-storre-oppside-i-mpc-container-ships
Noen som ser kursmål her eller bare det samme på 7.5kr? veldig forsiktig:D
Noen som ser kursmål her eller bare det samme på 7.5kr? veldig forsiktig:D
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 11:58
9550
Det siste vi har i fra Mpcc er november-rater som de publiserte i begynnelsen av desember. Derfor blir det jo veldig unøyaktig å beregne rater for desember 13 mnd etter. Men det kan jo se ut som om Q4-21 skulle bli bedre enn Q3-21, om kontraktene strekker seg 12 mnd+, om man skal våge seg å se så langt fram i tid.
New ConTex viser jo veldig gode rater både på 12 og 24 mnd.
New ConTex viser jo veldig gode rater både på 12 og 24 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
13.01.2021 kl 12:14
9603
Nå var vi inne på en periode i nov/des hvor de større aksjærene startet noe gevinstsikring på kurs 5. Her begynte de nedsalg av sine store aksjeposter, og virket nesten som at de hadde bedt forvalter om å selge ut i området rundt 5. Dette resulterte at vi jevnt lå og surra på kurs 5 i nesten 20 dager i strekk.
Deretter kom det et hopp og ganske fort gikk vi opp til kurs 6. Nå synes jeg vi ser noen av de samme tegnene som i nov/des. At de store aksjonærene nå kjører på med større gevinstsikring, og låst den inn på kurs 6 denne gangen. (Ser man på kursen den siste uken går den nesten alltid opp ved start, også justerer den seg fort ned til rundt 6 utover dagen). Jeg vil tippe vi skal sitte på kurs 6 noen dager til fremover. (Litt avhengig av hvor stor del av proteføljen til de store aksjonærene som skal ut)..
Så snart de velger å slutte å selge/er tom for aksjer, vil aksjekursen gå noe opp. Det er hvertfall noe jeg tipper.
Skjønner jo for så vidt noe av taktikken til de store aksjonærene (Euroclear, osv), at nå ser en økende interesse og ser mulighet for å laste ut en god del aksjer til gode fortjenester uten at aksjen stuper. Jeg ser meg forsåvidt enig i spørsmålene som stilles her inne med "hvorfor selger de så mye når de tror aksjen skal opp?". Vi må ta med oss i betraktningen her at det kan være at de sitter på en kostpris som er så lav som kr 1. Og de sitter på opptil 30 mill aksjer osv. Da er det ikke så unaturlig at de nå sakte men sikkert starter gevinstsikringen, og med den gode faktoren med at aksjen sakte men sikkert stiger løpende med at de selger ut. Her har de fått sikret MYE aksjer på kurs 5, og nå MYE aksjer på kurs 6. Flere millioner aksjer ut, samtidig som at aksjen har vært stabil. De sitter fortsatt med mange aksjer igjen, og jeg tror vi kan forvente denne "bremsen" på aksjeutviklingen i en periode til. Til slutt vil de være tomme/ev ønsker å sitte på resterende aksjer, og da vil den gå opp. For total verdi på selskapet nå er lav sett opp mot hva de kommer til å tjene gjennom 2021.
Se for dere scenarioet at de skulle dumpet ut samtlige 30 mill aksjer i løpet i 2 uker. Aksjen hadde stupt og mange medaksjonærer hadde fått panikk. Så det med at de begynner å selge ut nå, synes faktisk å være en veldig smart strategi for de som sitter med så høyt antall aksjer. Vi (jeg) små aksjonærer kan selge hele porteføljen så og si uten påvirkning på kursen, men det kan ikke de største.
Sikkert mulig å ta meg på mye feil osv. i det jeg skriver over her, men dette er hvertfall mine betraktninger etter å ha fulgt aksjen tett i lang tid nå. Håper vi snart kan fortsette ferden oppover :)
Deretter kom det et hopp og ganske fort gikk vi opp til kurs 6. Nå synes jeg vi ser noen av de samme tegnene som i nov/des. At de store aksjonærene nå kjører på med større gevinstsikring, og låst den inn på kurs 6 denne gangen. (Ser man på kursen den siste uken går den nesten alltid opp ved start, også justerer den seg fort ned til rundt 6 utover dagen). Jeg vil tippe vi skal sitte på kurs 6 noen dager til fremover. (Litt avhengig av hvor stor del av proteføljen til de store aksjonærene som skal ut)..
Så snart de velger å slutte å selge/er tom for aksjer, vil aksjekursen gå noe opp. Det er hvertfall noe jeg tipper.
Skjønner jo for så vidt noe av taktikken til de store aksjonærene (Euroclear, osv), at nå ser en økende interesse og ser mulighet for å laste ut en god del aksjer til gode fortjenester uten at aksjen stuper. Jeg ser meg forsåvidt enig i spørsmålene som stilles her inne med "hvorfor selger de så mye når de tror aksjen skal opp?". Vi må ta med oss i betraktningen her at det kan være at de sitter på en kostpris som er så lav som kr 1. Og de sitter på opptil 30 mill aksjer osv. Da er det ikke så unaturlig at de nå sakte men sikkert starter gevinstsikringen, og med den gode faktoren med at aksjen sakte men sikkert stiger løpende med at de selger ut. Her har de fått sikret MYE aksjer på kurs 5, og nå MYE aksjer på kurs 6. Flere millioner aksjer ut, samtidig som at aksjen har vært stabil. De sitter fortsatt med mange aksjer igjen, og jeg tror vi kan forvente denne "bremsen" på aksjeutviklingen i en periode til. Til slutt vil de være tomme/ev ønsker å sitte på resterende aksjer, og da vil den gå opp. For total verdi på selskapet nå er lav sett opp mot hva de kommer til å tjene gjennom 2021.
Se for dere scenarioet at de skulle dumpet ut samtlige 30 mill aksjer i løpet i 2 uker. Aksjen hadde stupt og mange medaksjonærer hadde fått panikk. Så det med at de begynner å selge ut nå, synes faktisk å være en veldig smart strategi for de som sitter med så høyt antall aksjer. Vi (jeg) små aksjonærer kan selge hele porteføljen så og si uten påvirkning på kursen, men det kan ikke de største.
Sikkert mulig å ta meg på mye feil osv. i det jeg skriver over her, men dette er hvertfall mine betraktninger etter å ha fulgt aksjen tett i lang tid nå. Håper vi snart kan fortsette ferden oppover :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 12:19
9630
Vil tro de her setter et kursmål i forhold til resultatet for Q4-20, samt positiv guiding.
Etter mine beregninger vil resultatet for Q1-21 9-dobles vs Q4.
Etter mine beregninger vil resultatet for Q1-21 9-dobles vs Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Seriøst er det ingen av dere som har tilgang til dagens aksjekurs hos DNB?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 12:45
9645
Er snitt inntjening nå $ 13.700 for feederflåten til Mpcc, så ligger mine estimater langt under. Jeg regner med i underkant av $ 11.000 for Q1.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/13/7607696/dnb-markets-ser-storre-oppside-i-mpc-container-ships
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/13/7607696/dnb-markets-ser-storre-oppside-i-mpc-container-ships
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
StevenG
13.01.2021 kl 12:47
9639
Slettet brukerskrev Seriøst er det ingen av dere som har tilgang til dagens aksjekurs hos DNB?
? Kursmål 7.4 DNB , flere kjøpsanbefalinger kommer og høyere enn DNB sin forsiktige mål:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Snakkes det om snitt på $ 13 700 for Q1 i artikkelen du linker til?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2021 kl 14:16
12519
Ja, får putte inn noen bindestreker, så det ikke blir blåkopi :)
DNB Markets høyner kursmålet på MPC Container Ships------- fra 5,90 til 7,40 kroner og gjentar sin kjøpsanbefaling, går det frem av en analyse datert 12. januar.
Markedet for containerfrakt holder seg sterkt, og TCE-ratene (time charter equivalents) ligger ifølge analysen--------- på 13.700 dollar per dag i feedersegmentet.
DNB Markets høyner kursmålet på MPC Container Ships------- fra 5,90 til 7,40 kroner og gjentar sin kjøpsanbefaling, går det frem av en analyse datert 12. januar.
Markedet for containerfrakt holder seg sterkt, og TCE-ratene (time charter equivalents) ligger ifølge analysen--------- på 13.700 dollar per dag i feedersegmentet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.01.2021 kl 06:59
11990
Litt opp, TCI + 0,02% til 1865,96 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.01.2021 kl 12:46
11599
Må si jeg begynner å glede meg til de store selgerne er ferdige!
Det her ser jo bra ut for videre press på fraktkapasitet, rebound i forbruket kan ikke bli feil :
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/01/14/7608452/biden-pakken-arets-store-driver
Det her ser jo bra ut for videre press på fraktkapasitet, rebound i forbruket kan ikke bli feil :
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/01/14/7608452/biden-pakken-arets-store-driver
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
14.01.2021 kl 13:23
11564
Zzzzzzz
Zzzz
Zzz
!
Vekk meg når det skjer da.
Zzzz
Zzz
!
Vekk meg når det skjer da.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
14.01.2021 kl 14:41
11461
Tålmodighet folkens, denne kommer. Forstår at det er mange som kan synes denne aksjen kan virke siderumpa og kjedelig. Spesielt når det er nyttårsraketter som går til himmelen, og alle vil være med på moroa med engang. Merk dog at her er det høy risiko. Noen få tjener penger, men mange taper også penger.
Vi som sitter stille i båten må kanskje vente og smøre oss ekstra med tålmodighet. Men vi ser land i sikte, og vi vet hva som kommer. Bruk noen mindre beløp til å leke dere med noen høyrisiko aksjer på siden, mens hovedvekten i denne aksjen seiler som et stødig skip mot målet. 2021 kommer, og vi er alle klar over at det blir meget bra!
Som Warren Buffet engang sa: "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."
Vi som sitter stille i båten må kanskje vente og smøre oss ekstra med tålmodighet. Men vi ser land i sikte, og vi vet hva som kommer. Bruk noen mindre beløp til å leke dere med noen høyrisiko aksjer på siden, mens hovedvekten i denne aksjen seiler som et stødig skip mot målet. 2021 kommer, og vi er alle klar over at det blir meget bra!
Som Warren Buffet engang sa: "The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Jeg er enig med deg, Nani Alvez! Ikke bare fordi jeg selv er aksjonær, men fordi trenden med grønne aksjer ser ut til å snu nå. Det er fall i både grønne aksjer og grønne fond i dag. Og vi snakker først og fremst om de grønne aksjene som ikke er i nærheten av å være grønne ennå, men som har luftige og skyhøye forventninger til at nettopp deres aksjer skal bli gullkantede. Noe de kan får rett i, men som man må vente 3-5 år på.....
MPCC derimot er i startfasen av å bli svært lønnsom. Og da snakker vi ikke teori, men hardbarka fakta, dels basert på kontrakter som er fornyet og som er i ferd med å fornyes, dels på skyhøye rater som må føre til betydelig høyere rater i de kontraktene som skal fornyes. Jo lenger utover vinteren det går, jo høyere må kontraktsfornyelsen føre til høyere rater.
Den fasen vi er i nå, den såkalte pustepausen, konsolideringsfasen eller hva vi liker å kalle den, skal være der innimellom. Det gir mer varig og stabil utvikling. Det er helt naturlig at en stor investor vil sikre deler av - eller hele - investeringen etter en oppgang på 300-400 %. De fleste har et behov for å vise enten partnere, seg selv eller andre konkrete bevis på at man har oppnådd en solid avkastning. Og i MPCC man finner tydeligvis nye kjøpere uten at kursen faller nevneverdig. Disse nye investorene starter på scratch og vil ikke nøye seg med 10% oppgang, men kanskje 50-100%. Dermed blir det mindre motstand når kursen atter stiger.
Da skal vi raskt forbi kr. 6,60, som var cirka forrige topp, og videre over kr. 7. Mitt tips i desember var kr. 7,85 pr. 16.04.2021. Det vil i så fall gi en avlkastning på 32,4 % fra i dag av (på tre måneder). Ikke verst det!
MPCC derimot er i startfasen av å bli svært lønnsom. Og da snakker vi ikke teori, men hardbarka fakta, dels basert på kontrakter som er fornyet og som er i ferd med å fornyes, dels på skyhøye rater som må føre til betydelig høyere rater i de kontraktene som skal fornyes. Jo lenger utover vinteren det går, jo høyere må kontraktsfornyelsen føre til høyere rater.
Den fasen vi er i nå, den såkalte pustepausen, konsolideringsfasen eller hva vi liker å kalle den, skal være der innimellom. Det gir mer varig og stabil utvikling. Det er helt naturlig at en stor investor vil sikre deler av - eller hele - investeringen etter en oppgang på 300-400 %. De fleste har et behov for å vise enten partnere, seg selv eller andre konkrete bevis på at man har oppnådd en solid avkastning. Og i MPCC man finner tydeligvis nye kjøpere uten at kursen faller nevneverdig. Disse nye investorene starter på scratch og vil ikke nøye seg med 10% oppgang, men kanskje 50-100%. Dermed blir det mindre motstand når kursen atter stiger.
Da skal vi raskt forbi kr. 6,60, som var cirka forrige topp, og videre over kr. 7. Mitt tips i desember var kr. 7,85 pr. 16.04.2021. Det vil i så fall gi en avlkastning på 32,4 % fra i dag av (på tre måneder). Ikke verst det!
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
15.01.2021 kl 07:01
10909
«The absence of open containerships on the charter market has resulted in carriers being forced to conclude fixtures months into the future.
Moreover, the duration of time-charters has lengthened considerably, it is becoming increasingly common to see terms agreed for 24 or 36 months as carriers gamble on a long bull-run for the liner industry.
For example, OOCL has just concluded a 36-month extension of the 8,533 teu Seamax Stratford at $38,500 a day.
According to vesselsvalue.com data, prior to the OOCL charter, the 2006-built ship was on hire to MSC at a daily hire of $22,000 a day and, in 2016 was on hire to Maersk at just $8,250.
One broker source told The Loadstar there had been a lot of interest in the ship, with his line to carrier interests “ringing off the hook”.
“All the main players wanted the ship and were prepared to pay over the market [rate] to get it, but OOCL was in the driving seat as it had an option for an extension,” he said.
“Despite having the option, they had to agree a three-year deal to secure the ship and take the risk of locking-in the charter at today’s rate,” he added.
Alphaliner said charterers had “little alternative but to accept terms offered to them”. These could include positioning costs for the ship, extra payments depending on cargo intake and bonuses to the master and crew.
Another notable long-term charter has been concluded by Israeli carrier Zim, which has fixed a 24-month charter for the 4,250 teu 2011-built panamax Spyros V at $22,750 a day. This is the vessel CMA CGM took on a six-month charter in 2019 at $10,750 a day.«
Moreover, the duration of time-charters has lengthened considerably, it is becoming increasingly common to see terms agreed for 24 or 36 months as carriers gamble on a long bull-run for the liner industry.
For example, OOCL has just concluded a 36-month extension of the 8,533 teu Seamax Stratford at $38,500 a day.
According to vesselsvalue.com data, prior to the OOCL charter, the 2006-built ship was on hire to MSC at a daily hire of $22,000 a day and, in 2016 was on hire to Maersk at just $8,250.
One broker source told The Loadstar there had been a lot of interest in the ship, with his line to carrier interests “ringing off the hook”.
“All the main players wanted the ship and were prepared to pay over the market [rate] to get it, but OOCL was in the driving seat as it had an option for an extension,” he said.
“Despite having the option, they had to agree a three-year deal to secure the ship and take the risk of locking-in the charter at today’s rate,” he added.
Alphaliner said charterers had “little alternative but to accept terms offered to them”. These could include positioning costs for the ship, extra payments depending on cargo intake and bonuses to the master and crew.
Another notable long-term charter has been concluded by Israeli carrier Zim, which has fixed a 24-month charter for the 4,250 teu 2011-built panamax Spyros V at $22,750 a day. This is the vessel CMA CGM took on a six-month charter in 2019 at $10,750 a day.«
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.01.2021 kl 07:24
10906
Ja, det ser jo bare fantastisk ut. Jeg tviler sterkt på at verdensproduksjonen av varer går ned. Og da må det flere skip til, og de tar det et par år å bygge.
TCI flat, 0.00%
TCI flat, 0.00%
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
15.01.2021 kl 07:27
10956
3 nybygg, leveres 2022.
https://splash247.com/taicang-container-lines-places-order-for-feeder-boxship-trio-at-tsuneishi-zhoushan/
https://splash247.com/taicang-container-lines-places-order-for-feeder-boxship-trio-at-tsuneishi-zhoushan/
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare