Avance Gas i 2021
Ny tråd med ny ticker! Avance ligger an til å tjene store penger for Q4 2020 og enda bedre i Q1 2021. Voleon Capital Managment prøver nå forsiktig å redusere short posisjonen sin. Fra 22/12 til 28/12 har de kjøpt tilbake drøyt 50.000 aksjer og i morgen får vi se hva de (kanskje) har foretatt seg i dag.
Kursmålene ligger høyt foran oss, det er stort sett bare Hannisdahl som er pessimistisk. Tiden vil vise hvem som har rett. Om kursen stiger til 60 ila 2021 skal vi være bra fornøyd spør du meg, men jeg er på ingen måte noen ekspert.
Så... kjør debatt! :)
Edit: Shortposisjoner i Avance Gas Holding kan man følge her: https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG067231032
Edit2: Baltic LPG Futures: https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html
Edit3: Fearnleys weekly report: https://fearnpulse.com/#3
Kursmålene ligger høyt foran oss, det er stort sett bare Hannisdahl som er pessimistisk. Tiden vil vise hvem som har rett. Om kursen stiger til 60 ila 2021 skal vi være bra fornøyd spør du meg, men jeg er på ingen måte noen ekspert.
Så... kjør debatt! :)
Edit: Shortposisjoner i Avance Gas Holding kan man følge her: https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG067231032
Edit2: Baltic LPG Futures: https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html
Edit3: Fearnleys weekly report: https://fearnpulse.com/#3
Redigert 21.01.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
Nå begynner trenden å se bra ut. Kanskje shorterne har fått en smule panikk. Ligger an til et aldri så lite Rally
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kodenavn
05.01.2021 kl 15:47
4979
Voleon reduserte shorten med 80.000 aksjer i går.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
05.01.2021 kl 16:28
4879
Med heftige spotrater stiger også perioderatene. Siste hot fixture er VLGC "Durham" fixet for $52.603 Usd/dag ($1.6 Millioner pcm) for 12 mnd. Opp fra tidligere nivåer rundt $30K/dag for 1 års TCP's. Dette sender ut et sterkt signal om at befrakterne tror at spotratene vil holde seg oppe det neste året (minst).
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
05.01.2021 kl 18:55
4681
fra TW i dag:
Panama Canal gridlock could see LPG rates shoot up higher
A canal policy change means the number of ships waiting will grow
The traffic jam on the Panama Canal will likely only get worse, while VLGC rates only get better thanks to recent canal policy changes.
One of the giant LPG carriers seeking to transit the Central American waterway will have to wait until mid-January to book a slot, while 17 others currently wait on either side, Cleaves Securities said.
The investment bank said the worsening gridlock will reduce effective fleet capacity by 6.7%, supercharging VLGC rates further.
"The first available slot ... is 13 January, nine days from now," Cleaves Securities analysts Joakim Hannisdahl and Peter Michael Christensen wrote on Monday.
On 31 December, the Panama Maritime Authority reserved booking period 1, which is already underway, for full neopanamax containerships, passengerships and LNG carriers.
Booking period 2, when VLGCs can again transit the canal, begins 8 January.
The 17 ships waiting are up from an average of 14 in December and 5 in December, according to Cleaves.
"The change in policy is obviously negative for LPG transportation (positive for VLGC spot rates) as it removes flexibility and adds further to the already existing fleet inefficiencies," Hannisdahl and Christensen wrote.
Things were already tight on the Panama Canal, with 17 VLGCs waiting to transit from either side, up from an average of 14 in December and 5 in November, Cleaves said.
With so many ships idling, the Baltic LPG Index's Middle East Gulf to Japan benchmark hit $109 per tonne on Monday, rates not seen since 31 July, 2015 when they were $110 per tonne.
Then, rates were coming down from a high of $138 per tonne following a spike to $143 per tonne.
But more dramatic moves came in the forward freight agreement (FFA) market, Cleaves said, with January FFAs rising 5% to $115 per tonne, February 15% to $105 per tonne, April 20% to $90 per tonne and June 30% to $82.5 per tonne.
In addition to the Panama Canal issues, a spike in demand for LPG in China increased demand due to arbitrage opportunities between prices in the US and Asia.
Shares of LPG carrier owners have risen alongside rates, with Dorian LPG jumping $0.62 to $12.81.
The Connecticut-based, New York-listed company was trading at $11.25 in early December.
Avance Gas shares in Oslo rose NOK 3.02 ($0.35) to NOK 44.14. On 4 December, it was trading at NOK 38.45.
BW LPG shares jumped NOK 2.80 to NOK 61.80 and up from NOK 57 last month.
Panama Canal gridlock could see LPG rates shoot up higher
A canal policy change means the number of ships waiting will grow
The traffic jam on the Panama Canal will likely only get worse, while VLGC rates only get better thanks to recent canal policy changes.
One of the giant LPG carriers seeking to transit the Central American waterway will have to wait until mid-January to book a slot, while 17 others currently wait on either side, Cleaves Securities said.
The investment bank said the worsening gridlock will reduce effective fleet capacity by 6.7%, supercharging VLGC rates further.
"The first available slot ... is 13 January, nine days from now," Cleaves Securities analysts Joakim Hannisdahl and Peter Michael Christensen wrote on Monday.
On 31 December, the Panama Maritime Authority reserved booking period 1, which is already underway, for full neopanamax containerships, passengerships and LNG carriers.
Booking period 2, when VLGCs can again transit the canal, begins 8 January.
The 17 ships waiting are up from an average of 14 in December and 5 in December, according to Cleaves.
"The change in policy is obviously negative for LPG transportation (positive for VLGC spot rates) as it removes flexibility and adds further to the already existing fleet inefficiencies," Hannisdahl and Christensen wrote.
Things were already tight on the Panama Canal, with 17 VLGCs waiting to transit from either side, up from an average of 14 in December and 5 in November, Cleaves said.
With so many ships idling, the Baltic LPG Index's Middle East Gulf to Japan benchmark hit $109 per tonne on Monday, rates not seen since 31 July, 2015 when they were $110 per tonne.
Then, rates were coming down from a high of $138 per tonne following a spike to $143 per tonne.
But more dramatic moves came in the forward freight agreement (FFA) market, Cleaves said, with January FFAs rising 5% to $115 per tonne, February 15% to $105 per tonne, April 20% to $90 per tonne and June 30% to $82.5 per tonne.
In addition to the Panama Canal issues, a spike in demand for LPG in China increased demand due to arbitrage opportunities between prices in the US and Asia.
Shares of LPG carrier owners have risen alongside rates, with Dorian LPG jumping $0.62 to $12.81.
The Connecticut-based, New York-listed company was trading at $11.25 in early December.
Avance Gas shares in Oslo rose NOK 3.02 ($0.35) to NOK 44.14. On 4 December, it was trading at NOK 38.45.
BW LPG shares jumped NOK 2.80 to NOK 61.80 and up from NOK 57 last month.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Dashboard
05.01.2021 kl 21:14
4462
AVANCE GAS: Appoints Kristian Sørensen as new CEO
05.01.2021
The Board of Avance Gas Holding ("Avance Gas" or the "Company") is pleased to announce the appointment of Kristian Sørensen as the new Chief Executive Officer of Avance Gas AS.
Sørensen currently holds the position as CEO of the Oslo based shipbroker Fearnleys.
“We are very pleased to get Kristian Sørensen on board. With his vast experience from the shipping and LPG markets, he will become a valuable resource to Avance Gas”, says John Fredriksen.
Sørensen, who will join Avance Gas on the 1st of April 2021, sees exciting times for both Avance Gas and for the VLGC market driven by demand growth for LPG, a robust trade pattern from the Atlantic Basin to the East and a well-balanced fleet.
“I am looking forward to further develop Avance Gas as a company adding value to its clients and shareholders as well as a contributor to a greener shipping industry”, says Sørensen.
January 5, 2021
The Board of Directors
Avance Gas Holding Ltd.
Hamilton, Bermuda
05.01.2021
The Board of Avance Gas Holding ("Avance Gas" or the "Company") is pleased to announce the appointment of Kristian Sørensen as the new Chief Executive Officer of Avance Gas AS.
Sørensen currently holds the position as CEO of the Oslo based shipbroker Fearnleys.
“We are very pleased to get Kristian Sørensen on board. With his vast experience from the shipping and LPG markets, he will become a valuable resource to Avance Gas”, says John Fredriksen.
Sørensen, who will join Avance Gas on the 1st of April 2021, sees exciting times for both Avance Gas and for the VLGC market driven by demand growth for LPG, a robust trade pattern from the Atlantic Basin to the East and a well-balanced fleet.
“I am looking forward to further develop Avance Gas as a company adding value to its clients and shareholders as well as a contributor to a greener shipping industry”, says Sørensen.
January 5, 2021
The Board of Directors
Avance Gas Holding Ltd.
Hamilton, Bermuda
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Alt faller på plass i denne aksjen. .Det meste tyder på at dette blir en av årets vinnere
Shipping er i vinden igjen...
Shipping er i vinden igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
06.01.2021 kl 07:55
4019
Kristian Sørensen er et Kongevalg som CEO for Avance. Få kjenner LPG markedet bedre enn ham. Dette blir rått!
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Rui
06.01.2021 kl 08:35
3915
Voleon Capitol fortsatte nedsalget av short posisjonen mandag 04.01.
Voleon har siden 22.12 redusert sin short andel jevnt og trutt fra 2,01% til 1,64%. Det utgjør en reduksjon på 238657 aksjer.
Temmelig sikker på at vi også i dag når finanstilsynet legger frem short posisjonene kl.15.30 ser en ytterligere reduksjon.
Voleon har nok innsett at de ikke vil klare å presse prisene ned.
De tar heller tapet nå, fremfor å sitte i en aksje som skal videre opp og påfører selskapet ytterligere større tap.
Voleon har siden 22.12 redusert sin short andel jevnt og trutt fra 2,01% til 1,64%. Det utgjør en reduksjon på 238657 aksjer.
Temmelig sikker på at vi også i dag når finanstilsynet legger frem short posisjonene kl.15.30 ser en ytterligere reduksjon.
Voleon har nok innsett at de ikke vil klare å presse prisene ned.
De tar heller tapet nå, fremfor å sitte i en aksje som skal videre opp og påfører selskapet ytterligere større tap.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Drowsy
06.01.2021 kl 09:11
3800
Imponerende at den startet i plus ved åpning, men den er på vei ned og vil ende i minus i dag tipper jeg.
Futures for de nærmeste månedene stiger ørlite og futures litt lengre frem korrigerer litt ned fra gårsdagens ville opptur. Med tanke på hvordan markedet reagerte i går er det naturlig å tro at aksjen kommer til å falle litt i dag. Likevel - jeg tror den skal videre opp og over 50 ganske så snart.
Futures for de nærmeste månedene stiger ørlite og futures litt lengre frem korrigerer litt ned fra gårsdagens ville opptur. Med tanke på hvordan markedet reagerte i går er det naturlig å tro at aksjen kommer til å falle litt i dag. Likevel - jeg tror den skal videre opp og over 50 ganske så snart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kodenavn
06.01.2021 kl 09:28
3716
Jeg skjønner ikke helt hva de tenker de som selger nå.
Er det siste rest av juleakevitten som går ?
Eller er det Voleon som gjør et siste krampeaktig forsøk på å selge ned kursen for å få dekket shorten under 50.- ?
Mine aksjer er til salgs på langt høyere kurser.
Er det siste rest av juleakevitten som går ?
Eller er det Voleon som gjør et siste krampeaktig forsøk på å selge ned kursen for å få dekket shorten under 50.- ?
Mine aksjer er til salgs på langt høyere kurser.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
06.01.2021 kl 09:39
3663
Det er ingen grunn til at Avance skal gå i minus idag.Jeg tipper vi havner i positivt terreng i løpet av dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kenevil
06.01.2021 kl 10:31
3523
Rundt 12 vil de som gevinstsikrer i dag ha solgt. Sånn rundt 1400 vil de innse at de må inn igjen og aksjen ender opp 3-4% ved slutt. Min spådom for i dag...
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
06.01.2021 kl 10:38
3522
Blir nok noe sånt👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
suspekt
06.01.2021 kl 10:46
3543
Kan vel ikke forvente at vi vokser inn i himmelen nå heller, men gårsdagen var jo knall. Blir gjerne en liten nedgang dagen derpå, mange ønsker å ta litt gevinster. Litt fremover skal vi nok opp!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Muggost
06.01.2021 kl 10:56
3496
Teknisk ligger vi å butter i noen ganske harde motstander også.
Se chart: https://www.tradingview.com/x/kgIiIwJW/
RSI er på grensen til overkjøpt.
Hard motstand ved ca 48, neste motstand ved ca 52.
Med all shortingen som foregår også tenker jeg at vi vil ligger å stange i disse to takene frem til neste kvartalspresentasjon. Da får vi vite hvilke rater de har hatt i Q1 og hva de har booket for Q2.
Se chart: https://www.tradingview.com/x/kgIiIwJW/
RSI er på grensen til overkjøpt.
Hard motstand ved ca 48, neste motstand ved ca 52.
Med all shortingen som foregår også tenker jeg at vi vil ligger å stange i disse to takene frem til neste kvartalspresentasjon. Da får vi vite hvilke rater de har hatt i Q1 og hva de har booket for Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Faller AGAS pga senere tids betydelige $-svekkelse, samt forventning om ytterligere svekkelse av USD mot NOK?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Muggost
06.01.2021 kl 15:27
3318
Det må være shorting det som foregår nå. Blir spennende i morgen og se om Voleon og GSA har motarbeidet hverandre i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kodenavn
06.01.2021 kl 15:37
3369
Voleon reduserte shorten med ytterkigere 100 K i går.
De jobber for å komme ut av shorten nå.
Skulle ikke forundre meg om Voleon presset ned kursen i dag morges.
Men matematikken vinner til slutt.
Og Voleon taper.
De jobber for å komme ut av shorten nå.
Skulle ikke forundre meg om Voleon presset ned kursen i dag morges.
Men matematikken vinner til slutt.
Og Voleon taper.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kodenavn
06.01.2021 kl 15:44
3391
Dorian 2,89 % opp nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Drowsy
06.01.2021 kl 15:46
3384
Som sagt. Futures falt fra i går til i dag. Det er ikke så rart ettersom de spratt opp noe helt vanvittig i går. I dag økte de for jan, feb og mars, mens april - desember falt. nå falt de ikke veldig mye, men nok til at kursen ble litt justert. Likevel sikker på at denne drar seg over 50 kr i løpet av en uke eller to.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Muggost
06.01.2021 kl 15:52
3367
Voleon taper ikke, det er sikkert som at sola står opp. At de går på noen smeller her og der er bare naturlig, men med så mye kapital mellom henda er det bare snakk om et tidsspørsmål før de gruser kursen langt ned på 20 tallet igjen. Jeg har opplevd det før for å si det sånn :)
Kl 1530 i morgen får vi fasiten, da tipper jeg Voleon har økt short posisjonen igjen (altså det vi har sett i dag), mens vi i morgen får en ny oppgang opp mot 48.
Det er når Voleon og GSA er helt ute at det er fare på ferde, da kommer jeg til å selge meg ut også, for da står de klar til å shorte hundretusener av aksjer igjen. Men så lenge dette er tillatt så er det bare å ri bølgene som best man kan og håpe man kommer seg ut i tide. En blir aldri fattig av å ta gevinst vettu :)
Kl 1530 i morgen får vi fasiten, da tipper jeg Voleon har økt short posisjonen igjen (altså det vi har sett i dag), mens vi i morgen får en ny oppgang opp mot 48.
Det er når Voleon og GSA er helt ute at det er fare på ferde, da kommer jeg til å selge meg ut også, for da står de klar til å shorte hundretusener av aksjer igjen. Men så lenge dette er tillatt så er det bare å ri bølgene som best man kan og håpe man kommer seg ut i tide. En blir aldri fattig av å ta gevinst vettu :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
06.01.2021 kl 15:54
3409
Ser ut som at Dorian hadde Sell-off i går og Avance har det idag.Får håpe Dorian viser vei slik at vi dundrer forbi 50kr i løpet av kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Drowsy
06.01.2021 kl 16:00
3417
Jeg leser så mye innlegg om markedsmanipulasjon etc og jeg kan ikke nok om short og hvordan det påvirker en aksje, men er det en ting jeg er helt sikker på, så er det ganske enkelt slik at om det fundamentale forteller at det renner penger inn i kassen så vil kursen på et eller annet tidspunkt reflektere dette. I dag renner pengene inn i kassen. Med futures slik de ligger i dag vil Avance tjene et sted mellom 18-24 kr pr.aksje. Da kan enhver shorter tviholde på sin posisjon, men jeg ville aldri latt shortere bestemme om jeg skal være i en aksje eller ikke.
Om ratene faller vil naturligvis aksjekursen også falle. Det interessante med Avance pr i dag er at aksjekursen fortsatt ikke reflekterer hva Avance ser ut til å tjene i 2021 og kursen bør derfor tåle ganske store fall og fortsatt kunne forsvare seg.
Om ratene faller vil naturligvis aksjekursen også falle. Det interessante med Avance pr i dag er at aksjekursen fortsatt ikke reflekterer hva Avance ser ut til å tjene i 2021 og kursen bør derfor tåle ganske store fall og fortsatt kunne forsvare seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
isolon
06.01.2021 kl 16:05
3415
Fearnley,s weekly: 103,3k$/dag
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
06.01.2021 kl 16:08
3531
Her går OSE så det suser. Ratene opp og Dorian i god pluss. Hva er det som feiler OSE, hvem er det som rir børsen? Hver gang OSE går i pluss, ja så går våre LPG i minus! Spillebule???????
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
theblueone
06.01.2021 kl 16:18
3583
Til Superoptimist: Kan du ikke bare skrive "REPEAT" hver gang du skriver det samme om igjen og om igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
06.01.2021 kl 16:25
3575
Det er nok litt tilfeldig,pluss flytting av penger til oljeaksjer etc.Blir en fin Avance dag i morgen👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
prude
06.01.2021 kl 16:46
3547
Sandum skrevInnlegget er slettet
Position Holder Short Position Short Percent Position Date (dd.mm.yyyy)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 960 895 1,48% 05.01.2021
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 960 895 1,48% 05.01.2021
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
prude
06.01.2021 kl 16:46
6794
Sandum skrevInnlegget er slettet
Position Holder Short Position Short Percent Position Date (dd.mm.yyyy)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 960 895 1,48% 05.01.2021
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 960 895 1,48% 05.01.2021
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
06.01.2021 kl 16:46
6824
Ja, sannheten er vond å svelge. Ikke sant? Og om det er sant er det slik du vil ha det? Sannheter kan ikke gjentas for ofte!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
isolon
06.01.2021 kl 17:56
6709
Helt naturlig at vi får en pullback på AGAS. I en aksje som har steget over 20% på en uke ville alt annet være rart.Må bare være tålmodig. Ingen fare her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
isolon
06.01.2021 kl 18:03
6700
Hannisdahl: Baltic VLGC 105k$/dag-----!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
06.01.2021 kl 18:09
6746
Nå skal du høre "theblueone".. Jeg vet ikke hvor mange bevis du vil ha for din arroganse. Dorian nå opp mot 5%, og Poten $101.824. Bar si ifra hvis du vil vite mere!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Bertelli
06.01.2021 kl 19:05
6616
Sutreoptimisten en aksje går ikke rett opp uten korreksjoner selv om det fundamentale er strålende. Jeg tror du ville hatt ett roligere liv hvis du ikke var så utrolig opptatt av Dorian.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
06.01.2021 kl 20:27
6538
Merkelig Bertelli at man skal få slengt så mye drit etter seg for å ta opp sannheter man ikke liker!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
06.01.2021 kl 21:24
6462
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/06/7604262/brennhett-vlgc-marked
I morgen ser vi nok 50-tallet igjen..
I morgen ser vi nok 50-tallet igjen..
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
isolon
06.01.2021 kl 21:27
6500
Futures stiger bra. Fram til og med mai opp ca 2000$/tonn,resten av året liten forandring.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
06.01.2021 kl 21:31
6504
Fredriksen lar seg ikke kjøpe..
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/06/7604184/fredriksen-avslar-sohmen-paos-fusjonsinvitt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/06/7604184/fredriksen-avslar-sohmen-paos-fusjonsinvitt
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
isolon
06.01.2021 kl 21:33
6545
Det trodde vel ingen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
06.01.2021 kl 21:38
6526
Kult👍🏻Money talks
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Just me
06.01.2021 kl 21:44
6493
Dorian lpg opp 8% i Us.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
06.01.2021 kl 21:57
6467
Voldsomt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
06.01.2021 kl 22:52
6357
TW i dag:
VLGC charter rates hit new high as 2021 opens on upbeat note!
Hot fixture reported as strong market shows no sign of slowing
Charter rates for VLGCs have kicked off the year on a high with a vessel being fixed at a very strong level.
Brokers said Zodiac Maritime’s 84,000-cbm LPG carrier newbuilding Durham has been fixed for 12 months at $1.6m per month, equating to a daily rate of $52,500. The charterer has yet to be identified.
The rate is significantly higher than that done on VLGCs being fixed for similar business in November and December, when deals were concluded at levels in the low to mid-$30,000 per day range.
In another deal, brokers said Singapore-based Cido Shipping has locked in its 82,000-cbm Kobai (built 2009) into a 15-month time charter with Hindustan Petroleum Corp. The rate is understood to be $45,000 per day.
Daily spot charter rates have tipped over the $100,000 mark for the start of 2021, up from fixtures seen in the high-$90,000-per-day range in early December.
Time charter equivalent rates for VLGCs in both the West and East are being quoted at $3m per month, levels not seen since August 2015.
One specialist VLGC broker described the rates as “extraordinarily high”.
He said charterers have been fixing up to two months ahead in the run up to the end of 2020 to be assured of securing tonnage. This compares to half that time in earlier months.
Specialist VLGC brokers said cold weather in the East is creating more demand with more US-loading vessels making longer voyages via the Cape of Good Hope or the Suez Canal due to ongoing delays with Panama Canal transits.
These have seen transit times extend out from two to eight to 10 days while ships wait for slots.
One said the lack of slots here for VLGCs looks set to become more acute due to changes being brought in by the Panama Canal Authority to its tiering system.
This looks set to limit the advance booking time for owners and operators of gas ships to a matter of weeks, making scheduling more complex.
He said this could help sustain rates in the longer term as vessels are forced to take longer-haul routes.
“It is a level of uncertainty which owners will now have to try to price into their economics,” he said.
Market players pointed to a lack of available tonnage and a “bullish sentiment” among VLGC owners.
Shipowners are content to hold out for high rates at the start of the year as they consider how to trade their fleet, one explained, rather than fix out their tonnage in a strong market only to see it re-emerge as a relet chartered out at a higher rate later.
An LPG broker commented that the strong market seen in the second half of 2020 had surprised with players possibly overestimating the Covid-19 demand destruction from Asian buyers and China in particular.
The market revival kicked off in mid-June with rates continuing to improve throughout the rest of the year.
Owners and brokers are optimistic that the strong rates may hold for some time into 2021. They pointed out that in addition to the longer tonne-miles, the VLGC orderbook is “manageable”.
VLGC charter rates hit new high as 2021 opens on upbeat note!
Hot fixture reported as strong market shows no sign of slowing
Charter rates for VLGCs have kicked off the year on a high with a vessel being fixed at a very strong level.
Brokers said Zodiac Maritime’s 84,000-cbm LPG carrier newbuilding Durham has been fixed for 12 months at $1.6m per month, equating to a daily rate of $52,500. The charterer has yet to be identified.
The rate is significantly higher than that done on VLGCs being fixed for similar business in November and December, when deals were concluded at levels in the low to mid-$30,000 per day range.
In another deal, brokers said Singapore-based Cido Shipping has locked in its 82,000-cbm Kobai (built 2009) into a 15-month time charter with Hindustan Petroleum Corp. The rate is understood to be $45,000 per day.
Daily spot charter rates have tipped over the $100,000 mark for the start of 2021, up from fixtures seen in the high-$90,000-per-day range in early December.
Time charter equivalent rates for VLGCs in both the West and East are being quoted at $3m per month, levels not seen since August 2015.
One specialist VLGC broker described the rates as “extraordinarily high”.
He said charterers have been fixing up to two months ahead in the run up to the end of 2020 to be assured of securing tonnage. This compares to half that time in earlier months.
Specialist VLGC brokers said cold weather in the East is creating more demand with more US-loading vessels making longer voyages via the Cape of Good Hope or the Suez Canal due to ongoing delays with Panama Canal transits.
These have seen transit times extend out from two to eight to 10 days while ships wait for slots.
One said the lack of slots here for VLGCs looks set to become more acute due to changes being brought in by the Panama Canal Authority to its tiering system.
This looks set to limit the advance booking time for owners and operators of gas ships to a matter of weeks, making scheduling more complex.
He said this could help sustain rates in the longer term as vessels are forced to take longer-haul routes.
“It is a level of uncertainty which owners will now have to try to price into their economics,” he said.
Market players pointed to a lack of available tonnage and a “bullish sentiment” among VLGC owners.
Shipowners are content to hold out for high rates at the start of the year as they consider how to trade their fleet, one explained, rather than fix out their tonnage in a strong market only to see it re-emerge as a relet chartered out at a higher rate later.
An LPG broker commented that the strong market seen in the second half of 2020 had surprised with players possibly overestimating the Covid-19 demand destruction from Asian buyers and China in particular.
The market revival kicked off in mid-June with rates continuing to improve throughout the rest of the year.
Owners and brokers are optimistic that the strong rates may hold for some time into 2021. They pointed out that in addition to the longer tonne-miles, the VLGC orderbook is “manageable”.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Lakabodl
06.01.2021 kl 23:45
6224
Det er greit når det kjem ein eller to gonger, men du framstår jo som ein gammel platespelar som har den samme singel LPen ståande i. Samma låten kvar gang, så blir det summing og stilt. Bidra med fornuftig og god argumentering, eller litt nyttig info i ny og ned så sleppe du at folk skal reagere negativt på det du skriver. Du har nevnt at du har lang fartstid på børsen, så lenge at du er blitt ein smule dement da eller? For det var vel gevinstsikring og korrigering etter stor oppgang før «spillebula» sin tid og?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Det bar trist for Avance aksjonærene, da ble nok mange haussere skuffet.
Blir vel rett i bøtta da;-))
Blir vel rett i bøtta da;-))
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
JanOrge
07.01.2021 kl 09:35
5982
Jeg leste den Finansavisen-artikkelen hvor overskriften er at "Fredriksen avslår fusjonsinvitt"... Det er den mest misvisende overskriften til en artikkel jeg har lest på lenge. Dette "avslaget" er utelukkende journalistens ord, og er et resultat av at journalisten mener at selskapets ansettelse av ny adm.dir. medfører at de ikke ønsker oppkjøp/sammenslåing osv. Innholdet i artikkelen derimot er at Onarheim i BW LPG applauderer AGAS sin ansettelse og ser utelukkende positivt på at dyktige folk ansettes i selskaper med pågående drift. Innholdet i artikkelen synes jeg er bra, men overskriften er ganske rar.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
kodenavn
07.01.2021 kl 09:39
5957
LPG: VLGC rates continue to rise with the latest Baltic assessment equaling a TCE of c. USD 105k/d for standard tonnage. Those units fitted with scrubbers are fetching a slightly higher rate of c. USD 109k/d, versus the cash breakeven of the listed players of USD 20-23k/d.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Utbytte123
07.01.2021 kl 09:51
5931
Ser trading-plattformen i S-banken har utløst kjøpssignal på AGAS i dag, kun teknisk. 56 Kr innen 2-25 dager.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36
Du må logge inn for å svare