Samarbeidsavtale mellom AOW og Statkraft
Hva er potensialet her? Hvilken tyngde har egentlig denne meldingen og et slikt samarbeid? Også kursmessig.
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/01/27/7614590/aker-horizons-og-aker-offshore-wind-inngar-samarbeidsavtale-med-statkraft
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/01/27/7614590/aker-horizons-og-aker-offshore-wind-inngar-samarbeidsavtale-med-statkraft
CapitaL
20.02.2021 kl 09:51
4823
Aksjen er shortet med ca 3,5 mill aksjer pr 18/2.. Går ut fra at det gambles pga utsettelsen i Skottland og at lisenstildelinger her til lands drøyer noen måneder til. I Korea skal lisenssøknad inn til høsten. Short regner nok derfor med at aksjen gradvis vil sige nedover i takt med nyhetstørke og med kvartalsrapporter som viser underskudd;) Så her er det bare å kjenne sin besøkelsestid.. Jo mere som shortes jo flere aksjer kan plukkes på lavere nivåer.
Vindaksjer går etter tildelingene, og ikke når inntektene som ligger langt frem i tid kommer.. greit å legge seg på minnet dersom kursen faller videre.
Å vente til AOW har fått utdelt konsesjon for sine norske prosjekter, som forøvrig ligger nær oljefelt som skal elektrifiseres og allerede opereres av Aker BP, er neppe noe sjakktrekk.
Man trenger heller ikke være rare spåmannen for å skjønne at samarbeidet AOW/Aker BP her vil være utslagsgivende for tildeling;)
Bare verdien av de norske prosjektene er av Sparebank1 Markets beregnet til 18 kr aksjen. En dobling av kursen fra dagens nivå i inneværende år er nok mer sannsynlig enn det motsatte etter min mening;)
Vindaksjer går etter tildelingene, og ikke når inntektene som ligger langt frem i tid kommer.. greit å legge seg på minnet dersom kursen faller videre.
Å vente til AOW har fått utdelt konsesjon for sine norske prosjekter, som forøvrig ligger nær oljefelt som skal elektrifiseres og allerede opereres av Aker BP, er neppe noe sjakktrekk.
Man trenger heller ikke være rare spåmannen for å skjønne at samarbeidet AOW/Aker BP her vil være utslagsgivende for tildeling;)
Bare verdien av de norske prosjektene er av Sparebank1 Markets beregnet til 18 kr aksjen. En dobling av kursen fra dagens nivå i inneværende år er nok mer sannsynlig enn det motsatte etter min mening;)
Litt på sia. Men tror faktisk akh også er short et. Men at shortere har lagt seg akkurat under 0.5 %
Tydelig ifg handelsmønster
Tydelig ifg handelsmønster
elgmannen
20.02.2021 kl 19:58
4356
Veileder for havvind kommer samtidig med stortingsmeldingen om langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser i løpet av våren 2021.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/veileder-for-vindkraft-til-havs-kommer-samtidig-med-stortingsmeldingen-om-langsiktig-verdiskaping-fra-norske-energiressurser/id2835465/
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/veileder-for-vindkraft-til-havs-kommer-samtidig-med-stortingsmeldingen-om-langsiktig-verdiskaping-fra-norske-energiressurser/id2835465/
Gullhaugen
20.02.2021 kl 20:29
4390
Ekstrem svak aksje uten substans nå.....følger bare børsen opp og ned......men når tildelingene kommer om ikke litt så spretter denne i 30 kroner...så kjøp nå og vent 6 mnd.
6 mnd? Sprett muligens til 15 kr. Men til dere erfarne, på generelt basis, anbefales det å ikke sitte i aksjer som er utsatt for shorting?
Garcia
21.02.2021 kl 04:04
4079
Tja, de som shortet Aker fikk jo en kraftig rapp av fingrene...
Det en vet er at i aksjer som aow skjer ting helt plutselig.
Så jeg vil påstå at her er det en fordel med sortere selv om de presser kursen ned i perioder..
Disse må jo kjøpe tilbake aksjene så kommer det positive nyheter så smeller den kraftig opp...
Skulle aow mislykkes er det jo kjørt uansett...
Det en vet er at i aksjer som aow skjer ting helt plutselig.
Så jeg vil påstå at her er det en fordel med sortere selv om de presser kursen ned i perioder..
Disse må jo kjøpe tilbake aksjene så kommer det positive nyheter så smeller den kraftig opp...
Skulle aow mislykkes er det jo kjørt uansett...
Uppside down. Betyr det at de har solgt ned over 0.5%av de lånte 3.5 mil aksjer?
upsidedown
21.02.2021 kl 08:32
3893
Nei, det er det de må kjøpe tilbake. Det du ser i registeret er netto solgte aksjer i forhold til totalt antall aksjer i selskapet. Det få er klar over når det gjelder short er at hvis du sitter med en post på din hånd som ikke er lånt trekkes den fra før kravet om shortinnmelding inntrer. Eksempel: Du har 4 millioner aksjer og låner 6 millioner for short. Da selger du ut 4 millioner pluss 0,5 prosent før det kreves at du melder inn etter loven.
Redigert 21.02.2021 kl 08:46
Du må logge inn for å svare
4580
21.02.2021 kl 09:01
3821
God morgen . Feil tråd, men likevel. Er det noen som vet når Hydrogenet skal/blir notert. 😊😊
Ok takk for svar. Hører noen tenker den ble satt på. 9.39.
tod-l
21.02.2021 kl 10:14
3589
i følge shortnordic ble den satt på 9,316
http://shortnordic.com/history_player.php?player=MARSHALL%20WACE%20LLP&land=norway#NO0010890312
http://shortnordic.com/history_player.php?player=MARSHALL%20WACE%20LLP&land=norway#NO0010890312
Gullhaugen
21.02.2021 kl 10:42
3489
Det står ikke noe om at denne er satt på 9.316. Uansett så lever de meget farlig. Tildelinger kan komme innen kort tid.
upsidedown
21.02.2021 kl 10:43
3494
Slettet brukerskrev Ok takk for svar. Hører noen tenker den ble satt på. 9.39.
Det er bare låner og utlåner som vet når avtalen ble inngått. Resten opererer med tall fra den ble synlig som kan være svært misvisende i forhold til realitetene.
elgmannen
21.02.2021 kl 10:48
3474
Er det noen som vet hvilke fem vindaskjer som finansavisen snakker om som søndagens aksjetips?
Takk. Personlig skjønner jeg ikke at denne med så mye spennende rundt seg er no shortepotensiale. Hele verden skal omstilles til grønt og vind er bare i begynnelsen og med Røkke i førersetet vil kjøpere
føle trygghet og de slipper å forholde seg til mange leverandører. Ikke usannsynlig at det vil bli kamp om installasjonene til aow. Bestemmer et litt stort fond at de vil være med på reisen. Drar de med seg No shorterkroner å.
føle trygghet og de slipper å forholde seg til mange leverandører. Ikke usannsynlig at det vil bli kamp om installasjonene til aow. Bestemmer et litt stort fond at de vil være med på reisen. Drar de med seg No shorterkroner å.
upsidedown
21.02.2021 kl 10:58
3454
Det er ikke nevnt dato, så vidt jeg har fått med meg. Kommer trolig et prospekt før den retta emisjonen settes.
Redigert 21.02.2021 kl 10:59
Kvike11
21.02.2021 kl 11:14
3413
Har lidt svært ved at se hvordan Aker Wind skal tjene penge de første mange år,
og ordrer er der meget hård konkurrence om der findes flere vel etableret firmaer der har hele fødekæden fra produktion til opstilling ,drift
og service de tjener styrtende på.
Bliver spændende om AOW kan vinde nogle af de udbud der er , og samtidig vise det er en god forretning.
Forstår ikke helt at moderselskabet løber med det hele.
og ordrer er der meget hård konkurrence om der findes flere vel etableret firmaer der har hele fødekæden fra produktion til opstilling ,drift
og service de tjener styrtende på.
Bliver spændende om AOW kan vinde nogle af de udbud der er , og samtidig vise det er en god forretning.
Forstår ikke helt at moderselskabet løber med det hele.
elgmannen
21.02.2021 kl 11:40
3394
4580 skrev Aow - vedtas- ørsted- magnora- cadeler
Takk!
Det står nevnt at to av disse fem er litt skumle. Hvilke aksjer er dette snakk om?
Det står nevnt at to av disse fem er litt skumle. Hvilke aksjer er dette snakk om?
4580
21.02.2021 kl 12:32
5218
Kjerner du til Ørsted og dens historie, og hvordan det har forløbt ?? Og hvordan var aksjekursen i oppstarten der, og hva er den nu ????😉😉😉
Redigert 21.02.2021 kl 12:34
4580
21.02.2021 kl 12:37
5250
Og sist men ikke minst. Skulle du ønsket å ha kjøpt aksjer der i starten og kunne solgt idag ?? 😉😉
CapitaL
21.02.2021 kl 13:33
5317
AOW kommer ikke til å ha plusstall på mange år ennå, så det er ikke vanskelig å se det fra den synsvinkelen. Like fullt så vil fremtidige inntekter begynne å bli priset inn så fort de har fått kloa i lisenser.. Utbygging på dypt vann er noe helt annet enn de prosjektene som ligger bak oss, dypvann er bare i startgropen og der er AOW en "first mover". Det hele dreier seg om å effektivt få ned kostnadene ved utbygging på dypt vann for at dette skal bli lønnsomt, og hvem stiller sterkere enn Aker Bp og Aow der egentlig? Og i konkurransen om tildeling her hjemme så vet vi at de områdene det er snakk om ligger ved oljefelt driftet av Aker Bp og som skal elektrifiseres..
Fra hjemmesiden til Aow:
Aker Offshore Wind targets cooperation with Aker BP to drive industrialization of offshore wind and thereby create an opportunity for large-scale electrification of the Norwegian Continental Shelf.
Ja, også har de Statkraft med på laget.. Statkraft er for de uinnvidde, Europas største på fornybar energi, og Nord-europas største på vindkraft..
- Selskapene vil forene sine sterke og komplementære ferdigheter og ekspertiser for sammen å utforske mulighetene for å utvikle, drifte og levere kraft fra kommersielle fullskala havvindparker i Norge.
Noen som fortsatt tror det ikke blir noe på Aow?
Sett en short da vel;)
Linker: https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/19/7590143/sparebank-1-markets-mener-aker-offshore-wind-kan-bli-verdt-over-18-milliarder
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2021/statkraft-og-aker-offshore-wind-utforsker-prosjektmuligheter/
Fra hjemmesiden til Aow:
Aker Offshore Wind targets cooperation with Aker BP to drive industrialization of offshore wind and thereby create an opportunity for large-scale electrification of the Norwegian Continental Shelf.
Ja, også har de Statkraft med på laget.. Statkraft er for de uinnvidde, Europas største på fornybar energi, og Nord-europas største på vindkraft..
- Selskapene vil forene sine sterke og komplementære ferdigheter og ekspertiser for sammen å utforske mulighetene for å utvikle, drifte og levere kraft fra kommersielle fullskala havvindparker i Norge.
Noen som fortsatt tror det ikke blir noe på Aow?
Sett en short da vel;)
Linker: https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/19/7590143/sparebank-1-markets-mener-aker-offshore-wind-kan-bli-verdt-over-18-milliarder
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2021/statkraft-og-aker-offshore-wind-utforsker-prosjektmuligheter/
Ang fa i dag. Var det fokus teknisk analyse av bla aow som er av int for denne tråden. Der ble det tegnet at hvis støtte på 8.5 holdt ville oppside pot være stort. Vil jo tippe på at shortere vil prøve å dra den godt under 8.5 i morra for å teste støtten. Hvis det viser seg at 8.5 holder vil det være gull for oss. Ellers blir det jo flott for de som vil inn. Selv sitter jeg stille
CapitaL
22.02.2021 kl 09:15
4566
- Oslo (TDN Direkt): Veileder for havvind kommer samtidig med stortingsmeldingen om langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser i løpet av våren 2021.
Det skriver Olje- og energidepartementet om i en melding fredag.
Departementet viser til at det er stor interesse for å utvikle havvindsprosjekter i områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II som ble åpnet 1. januar 2021.
Departementet utarbeider nå en veileder for søknadsprosessen. Den store interessen gjør det nødvendig å sette av tid til offentlig høring av veilederen.
Ting skjer altså.. om enn med typisk norsk sendrektighet.. og i mellomtiden herjer short med kursen;)
Det skriver Olje- og energidepartementet om i en melding fredag.
Departementet viser til at det er stor interesse for å utvikle havvindsprosjekter i områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II som ble åpnet 1. januar 2021.
Departementet utarbeider nå en veileder for søknadsprosessen. Den store interessen gjør det nødvendig å sette av tid til offentlig høring av veilederen.
Ting skjer altså.. om enn med typisk norsk sendrektighet.. og i mellomtiden herjer short med kursen;)
Skalleknarp
22.02.2021 kl 09:30
4475
Litt rart at det skal være noe særlig å hente for short i en aksje som dette som er for fremtiden og en således skulle tro at den største andelen eiere er long. Mao shorterene vil i stor grad kjøpe sine egne aksjer i spiralen nedover inntil de plutselig oppdage at det bærer raskt oppover den dagen noe positivt skjer og man ikke kan holde noe tilbake. Så derfor ikke få panikk om det går litt nedover - stay long i AOW er derfor mitt råd - vi tåler alle litt papirtap..
Redigert 22.02.2021 kl 09:53
Om de ikke får noen lisenser dette året, året vinner vel shorterne på det. 50/50 sjangse vil jeg si. Stay trygda, og stay long. En eller annen gang i fremtiden må vel aow også få et eller annet.
CapitaL
22.02.2021 kl 09:41
4386
Man kan enten sitte rolig eller kaste kortene og gi bort penger til Marshall Wace.. Det er helt uaktuelt for min del å selge, jeg vet akkurat hva jeg har investert i;)
Et kunstig nedsalg som dette, kun fordi dette hedgefondet skal loppe småsparere for penger, akter ikke jeg å bidra til iallfall...
Et kunstig nedsalg som dette, kun fordi dette hedgefondet skal loppe småsparere for penger, akter ikke jeg å bidra til iallfall...
CapitaL
22.02.2021 kl 09:42
4381
Skriver du under nicket Hepera på Shareville også?
;)
Også 50/50 da gitt.. LOL
;)
Også 50/50 da gitt.. LOL
Redigert 22.02.2021 kl 09:44
Bennyfyfasan
22.02.2021 kl 09:47
4354
Jeg har kjøpt litt allerede, men nå er det snakk om å ha is i magen. Jeg selger ikke - men skal kjøpe mer. Grunnen til at jeg ikke selger er at man aldri vet når det snur - for vi vet alle at det kommer til å snu.
Jeg har satt meg noen kjøpsmål - trinnvis. Dvs jeg har lagt inn kjøp nedover hvor jeg laster på.
Jeg har satt meg noen kjøpsmål - trinnvis. Dvs jeg har lagt inn kjøp nedover hvor jeg laster på.
4580 skrev Hei Veim. moro dette. fyll på. røveri.
Laster opp nå. Bare å ta seg en kaffe og gå en lang tur
Meatskull. Er vel lurt å ta et lodd her nå som du vurderte.?
Forum venner ikke få panikk nå. Stay cool
Tradinator
22.02.2021 kl 09:56
4291
Nå tror jeg det er tid for påfyll for oss langtravere. 8 kroners kjøp i AOW.... . Tror vi står i 80 om 5 år.
Tokksen
22.02.2021 kl 09:57
4288
Slettet brukerskrev Forum venner ikke få panikk nå. Stay cool
Helt enig :-)
Noen tanker om hvor lavt vi skal før vi fyller opp med mer aksjer? Jeg har is i magen en stund til.
Noen tanker om hvor lavt vi skal før vi fyller opp med mer aksjer? Jeg har is i magen en stund til.
Nei altså hvor langt ned? Denne kan like gjerne sprette opp.
PS. Denne er jo ganske utbombet nå da.
Håpet nå er at det er et litt stort fond som ser mulighet her nå. Da drar de med seg inndekning å
Garcia
22.02.2021 kl 11:00
4128
Er nok Erna som ikke greier å levere når det gjelder konsesjoner ....
Sollidcap
22.02.2021 kl 11:20
4050
Med stadig større interesse rundt havvind så er dette en gave at kursen holdes nede så vi får lastet opp mer på billig salg. Sånn som statskraft er blitt inkludert i alle disse Aker prosjektene så har vi vel så og si en garanti for tildeling. Nå er aksjen fremtids priset med under 2 gangeren av emisjons pris, mange grønne som er fremtids priset med 5-6-7 gangeren. Alle snakker om hydrogen, men først må energi og distributører på plass. Hvem kom først? Høna eller egget?
Bennyfyfasan
22.02.2021 kl 14:33
3735
Jeg tipper det kommer en fin kjøpsmulighet etter kl1530. Regner med shorterne setter inn ett press for å få lav sluttkurs. Jeg skal prøve å plukke litt om det slår til
kaalen
22.02.2021 kl 15:01
3649
Slik kursen har gått i det siste.. Er det ikke mulig at det blir enda bedre inngang i morra? 😔
For meg virker det som shortere har dårlig tid. Og det kan være pos.
Bennyfyfasan
22.02.2021 kl 16:15
3430
4580 skrev Det pumpes ut aksjer nu.
Kjøpte litt på 7,99. Har en plan om flere poster nedover...om det er den veien det går
KalleIvars
22.02.2021 kl 16:16
3422
Slettet brukerskrev For meg virker det som shortere har dårlig tid. Og det kan være pos.
AOW gikk løpsk i des 2020. Skulle som minimum ha søkt støtte på kr 6,5,- før videre oppgang inntraff. Dog kr 6,5 vil intreffe før eller senere. Får bare håpe at kr 6,5 holder når vi kommer dit🤞