Høegh LNG den mest undervurderte på OBX
Gleder meg til tallene blir lagt frem så flere kan få øynene opp for Høegh LNG. Ser ut som den går under radaren hos de fleste. Avenir får nå båter i fleng som går rett inn i gode charter som vil gode bidrag in til Høegh LNG. Uansett blir det kontraktene det arbeides med som vil booste kursen. Det kan skje i den nærmeste fremtid da flere kontraker skal avgjøres snart
agoodman
23.03.2021 kl 17:34
2440
petterwotsan skrev Where can i find the voting slip for to cast my vote?
bernes
23.03.2021 kl 12:13
2572
petterwotsan skrev Where can i find the voting slip for to cast my vote?
Redigert 23.03.2021 kl 12:14
Du må logge inn for å svare
bernes
23.03.2021 kl 10:22
2648
Fikk heller ingen bekreftelse fra DnB.
Dårlig og skaper usikkerhet om det er mottatt..
Sendte direkte en gang til og ba om bekreftelse....
Stig Tore Strøm
Direct: +47 23 26 80 28
Group: +47 23 26 80 16
Epost: stig.tore.strom@dnb.no
Fikk bekreftelsen...
Dårlig og skaper usikkerhet om det er mottatt..
Sendte direkte en gang til og ba om bekreftelse....
Stig Tore Strøm
Direct: +47 23 26 80 28
Group: +47 23 26 80 16
Epost: stig.tore.strom@dnb.no
Fikk bekreftelsen...
Redigert 23.03.2021 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
Höegh kjøper aksjer i eget selskap for 29,8 mill.
27.11.2019 · Eivind Bøe
Leif Höegh & Co kjøpte onsdag 915.631 aksjer i Höegh LNG.
Selskapet kontrolleres av Leif Høegh og Morten Høegh.
Aksjene ble kjøpt til kurs 32,5 kroner, noe som betyr at kjøpet var på 29,8 millioner kroner.
Etter kjøpet eier Leif Höegh & Co 37,77 millioner i Höegh LNG, 48,88 prosent av aksjene i selskapet.
----
Litt over ett år siden kjøpte familien Høegh for 32,5 per aksje. Hlng er neppe mindre verdt i dag.
27.11.2019 · Eivind Bøe
Leif Höegh & Co kjøpte onsdag 915.631 aksjer i Höegh LNG.
Selskapet kontrolleres av Leif Høegh og Morten Høegh.
Aksjene ble kjøpt til kurs 32,5 kroner, noe som betyr at kjøpet var på 29,8 millioner kroner.
Etter kjøpet eier Leif Höegh & Co 37,77 millioner i Höegh LNG, 48,88 prosent av aksjene i selskapet.
----
Litt over ett år siden kjøpte familien Høegh for 32,5 per aksje. Hlng er neppe mindre verdt i dag.
mot her også, sendt epost men fikk ingen bekreftelse fra DNB. Kudos til forfatteren av dette leserinnlegget
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/03/22/7645770/raidet-mot-hoeegh-lng-virkelighetens-exit
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/03/22/7645770/raidet-mot-hoeegh-lng-virkelighetens-exit
Falk1
21.03.2021 kl 19:16
3142
Henger meg på, har sendt inn skjema mot - litt usikker på om det hjelper.
Men har i alle fall utført min "borgerplikt"
Men har i alle fall utført min "borgerplikt"
bernes
21.03.2021 kl 15:53
3221
Trenger ikke fylle ut noe der.
Fyller ut første del med navn og antall aksjer.
Krysser for hva du stemmer for of skriver under.
Fyller ut første del med navn og antall aksjer.
Krysser for hva du stemmer for of skriver under.
arneb
21.03.2021 kl 14:26
3283
Hei! , trenger hjelp, sitter skjema forå stemme, "I hereby appoint ??????, (name og proxy), hva skal fylles ut her?
mvh
Arne
mvh
Arne
lynx
18.03.2021 kl 18:57
3620
Takker, nå har jeg også sendt inn, det ble nei på begge punkter her også.
bernes
17.03.2021 kl 19:55
3817
Brukte skjema: Enclosure 5.
Hentet fra VPS Investortjenester.
Trenger ikke proxy.
Sender til: vote@dnb.no.
Hentet fra VPS Investortjenester.
Trenger ikke proxy.
Sender til: vote@dnb.no.
Kalle Kurtasje
17.03.2021 kl 11:30
4023
Og hva skjer med Partner selskapet HMLP i NewYork?
Kjøpte mye aksjer her for 2 uker siden, da historisk utbytte ligger på 10-11%. Mandag falt kursen mye i New York.
Kjører Hoegh en dumpe-aksjon på kursen, slik at de kan komme med med et "attraktivt" pristilbud også på Partner-aksjen?
Eller forsøker de å senke kursen, slik at HLNGs andel får redusert verdi, for igjen å dokumentere at tilbudet på 23,50 er "fair value".
Kjøpte mye aksjer her for 2 uker siden, da historisk utbytte ligger på 10-11%. Mandag falt kursen mye i New York.
Kjører Hoegh en dumpe-aksjon på kursen, slik at de kan komme med med et "attraktivt" pristilbud også på Partner-aksjen?
Eller forsøker de å senke kursen, slik at HLNGs andel får redusert verdi, for igjen å dokumentere at tilbudet på 23,50 er "fair value".
Alle skjønner jo at dette er et ran, bare Pareto det som skal lure småaksjonærer, heter ikke Pirato uten grunn
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/16/7642456/kristian-falnes-mener-hoeegh-lng-planer-er-et-ran
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/16/7642456/kristian-falnes-mener-hoeegh-lng-planer-er-et-ran
Ser aksjonær Kristian Falnes har en uttalelse på FA under låst artikkel i dag også, med overskrift at forsøket på å kjøpe opp aksjonærene er et ran.
Interessert om noen har kommentarer,
Noen som vet hvordan det er juridisk tolket om reglene om 90% eller 2/3 aksept for oppkjøp?
Interessert om noen har kommentarer,
Noen som vet hvordan det er juridisk tolket om reglene om 90% eller 2/3 aksept for oppkjøp?
Sonatrach
16.03.2021 kl 09:40
4437
Cobas Asset Management to vote against move to take Hoegh LNG private!
Spanish investment firm says proposal significantly undervalues Oslo-listed FSRU specialist
Cobas Asset Management has reportedly said that it will vote against the plan to take Hoegh LNG Holdings private.
The Spanish investment firm, which owns nearly 15% of Hoegh LNG Holdings, said the proposal “significantly undervalues the company.”
In early March Leif Hoegh said it was teaming up with Morgan Stanley Infrastructure Partners in a bid to take the Oslo-listed company private.
The Norwegian shipowner, which is Hoegh LNG’s largest shareholder, plans to acquire the outstanding 50.4% of shares that it does not already own for NOK 23.50 ($2.75) per share.
The offer price is said to value the total share capital of the floating storage and regasification unit specialist at around NOK 1.8bn.
Hoegh LNG chairman Morten Hoegh told TradeWinds that the planned privatisation would help the company accelerate its development of zero-carbon energy solutions while building on its LNG assets.
“By being private and being able to operate away from the scrutiny of the public capital markets, we think we can strategically accelerate the business,” he said.
Hoegh also described the share-price development over recent years as “disappointing” and that the company had “not met the market’s expectations”.
He blamed this on a combination of bad luck, project delays and some over-optimistic decision-making, which left the company with four open FSRUs.
The transaction is anticipated to close in the first half of 2021.
However, if the deal is not completed by 9 August or such later date, then it will not proceed.
This is the second such deal in which a major LNG shipowner has teamed up with an investment bank to take their company private.
In late February, GasLog announced plans to merge with BlackRock’s Global Energy & Power Infrastructure team (GEPIF) in a deal that will see it delist from the New York Stock Exchange.
Madrid-based Cobas Asset Management has been a significant investor in tanker equities over the last few years with stakes in DHT Holdings, Diamond S and Teekay Corp.
Spanish investment firm says proposal significantly undervalues Oslo-listed FSRU specialist
Cobas Asset Management has reportedly said that it will vote against the plan to take Hoegh LNG Holdings private.
The Spanish investment firm, which owns nearly 15% of Hoegh LNG Holdings, said the proposal “significantly undervalues the company.”
In early March Leif Hoegh said it was teaming up with Morgan Stanley Infrastructure Partners in a bid to take the Oslo-listed company private.
The Norwegian shipowner, which is Hoegh LNG’s largest shareholder, plans to acquire the outstanding 50.4% of shares that it does not already own for NOK 23.50 ($2.75) per share.
The offer price is said to value the total share capital of the floating storage and regasification unit specialist at around NOK 1.8bn.
Hoegh LNG chairman Morten Hoegh told TradeWinds that the planned privatisation would help the company accelerate its development of zero-carbon energy solutions while building on its LNG assets.
“By being private and being able to operate away from the scrutiny of the public capital markets, we think we can strategically accelerate the business,” he said.
Hoegh also described the share-price development over recent years as “disappointing” and that the company had “not met the market’s expectations”.
He blamed this on a combination of bad luck, project delays and some over-optimistic decision-making, which left the company with four open FSRUs.
The transaction is anticipated to close in the first half of 2021.
However, if the deal is not completed by 9 August or such later date, then it will not proceed.
This is the second such deal in which a major LNG shipowner has teamed up with an investment bank to take their company private.
In late February, GasLog announced plans to merge with BlackRock’s Global Energy & Power Infrastructure team (GEPIF) in a deal that will see it delist from the New York Stock Exchange.
Madrid-based Cobas Asset Management has been a significant investor in tanker equities over the last few years with stakes in DHT Holdings, Diamond S and Teekay Corp.
Redigert 16.03.2021 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
cold
15.03.2021 kl 00:48
4657
Ja, tror du er spot on der. Selger heller ikke på dette nivået og har svart med å kjøpe opp ytterligere HLNG aksjer.
bernes
12.03.2021 kl 15:38
4889
Planen er nok ut av Oslo børs og inn på NY børsen i 2022.
Selger ikke frivillig på dette nivået.
Selger ikke frivillig på dette nivået.
Sonatrach
12.03.2021 kl 15:07
4907
Fra TW: "For Leif Hoegh, Hoegh said the main attraction under this new joint ownership is that the hundreds of passive shareholders will be replaced with one new partner that brings something complementary to the table"
Morten Høgh er vel selveste definisjonen på en lat drittsekk. Ikke bare skylder han på aksjonærene for en elendig kursutvikling, men glemmer at han og restene av den overbetalte og overbefolkede ledelsen ikke har bidratt med en dritt for å få fart på selskap og aksjene. Nå vil han kvitte seg med de brysomme medeierne som ikke bringer noe til bordet. Han gir uttrykk for at han har hodet proppfullt av ideer for hvordan selskapet skal komme på fote igjen, men hadde det vært sant kunne de vel fint greid det under eksisterende eierskapstuktur? Til glede for alle medaksjonærer? Hva skjedde med likebehandlingprinsippet? Jeg er egentlig svært overrasket over at Morgan Stanley biter på her. Men det ligger vel noen statlige subsidier å venter der fremme i forbindelse med det grønne skiftet?
Jeg håper ingene av dere her inne som eventuelt selger, eller blir tvangsinnløst med tap denne runden, vil kjøpe en eneste Høgh aksje når selskapet går public igjen om en stund til friskere prising..... Mest sannsynlig vil Morgan Stanley avsløre den elendige ledelsen i denne prosessen og forlange tunge utskiftninger. Kanskje Styreformann blir bedt om å stikke også?
Morten Høgh er vel selveste definisjonen på en lat drittsekk. Ikke bare skylder han på aksjonærene for en elendig kursutvikling, men glemmer at han og restene av den overbetalte og overbefolkede ledelsen ikke har bidratt med en dritt for å få fart på selskap og aksjene. Nå vil han kvitte seg med de brysomme medeierne som ikke bringer noe til bordet. Han gir uttrykk for at han har hodet proppfullt av ideer for hvordan selskapet skal komme på fote igjen, men hadde det vært sant kunne de vel fint greid det under eksisterende eierskapstuktur? Til glede for alle medaksjonærer? Hva skjedde med likebehandlingprinsippet? Jeg er egentlig svært overrasket over at Morgan Stanley biter på her. Men det ligger vel noen statlige subsidier å venter der fremme i forbindelse med det grønne skiftet?
Jeg håper ingene av dere her inne som eventuelt selger, eller blir tvangsinnløst med tap denne runden, vil kjøpe en eneste Høgh aksje når selskapet går public igjen om en stund til friskere prising..... Mest sannsynlig vil Morgan Stanley avsløre den elendige ledelsen i denne prosessen og forlange tunge utskiftninger. Kanskje Styreformann blir bedt om å stikke også?
bernes
12.03.2021 kl 13:23
4972
Vanskelig å forstå at "amalgation" (sammenslåing) skal gi fritak for 90% regelen.
LHC kan vel ikke kjøpe mer over børs nå uten å børsmelde, men den andre parten kan kjøpe uten at det blir meldt.
Kan da fort ende med 2/3 og i praksis en død aksje. Blir da lett å overta resten over tid til 23,50. Kanskje bud fristen blir forlenget og resten aksepterer.
Dårlig for eksisterende aksjonærer å sitte og vente på tvangs-innløsning.
Kommer de ikke over 2/3 trur jeg det kommer et nytt bud. De vil ha en løsning..
Uansett trur jeg nedsiden er liten og oppsiden stor.
LHC kan vel ikke kjøpe mer over børs nå uten å børsmelde, men den andre parten kan kjøpe uten at det blir meldt.
Kan da fort ende med 2/3 og i praksis en død aksje. Blir da lett å overta resten over tid til 23,50. Kanskje bud fristen blir forlenget og resten aksepterer.
Dårlig for eksisterende aksjonærer å sitte og vente på tvangs-innløsning.
Kommer de ikke over 2/3 trur jeg det kommer et nytt bud. De vil ha en løsning..
Uansett trur jeg nedsiden er liten og oppsiden stor.
Moniker
12.03.2021 kl 13:18
4983
Om en ikke trenger pengene for andre investeringer e.l. er det lite poeng å selge nå. Er fortsatt 30 øre diff opp mot budet så bedre å ta budet om det virkelig blir tatt av børs. 1 % er bedre enn bankinnskudd per år.
Det virker lite sannsynlig med noen krig her ettersom kursen er under budet (se på NOFI, 102 kurs mot bud 95). Så det virker som om dette går mot oppkjøp og utgang fra børsen (baserer dette kun ved å se på kursen siden dette ble kjent). Får de 90 % kan de ta av børs. De kan ikke straffe de som venter med lavere kurs. Så liten nedside ved å avvente dette (med mindre du trenger kontantene nå).
Er ikke interessent i dette. Solgte HLNG før i vinter (dessverre). Just my two cents
Det virker lite sannsynlig med noen krig her ettersom kursen er under budet (se på NOFI, 102 kurs mot bud 95). Så det virker som om dette går mot oppkjøp og utgang fra børsen (baserer dette kun ved å se på kursen siden dette ble kjent). Får de 90 % kan de ta av børs. De kan ikke straffe de som venter med lavere kurs. Så liten nedside ved å avvente dette (med mindre du trenger kontantene nå).
Er ikke interessent i dette. Solgte HLNG før i vinter (dessverre). Just my two cents
Andvare
12.03.2021 kl 12:02
5037
Noen med kompetanse som evner å gjøre opp status og risiko/gevinst-potensialet:
* Kan vi se for oss noe som fører til at budet må økes ?
* Stemmer Morten Hs påstand om at dette kan løses gjennom amalgation, og dermed unngå kravet om 90 % aksept?
* Hva er sjansen for at budet avvises av tilstrekkelig mange aksjonærer?
* Hva er sjansen for at budet trekkes?
Spørsmålet blir om det lønner seg å selge seg ut nå, eller vente og se. Er det noen oppside å snakke om, og kan det faktisk være en nedside?
* Kan vi se for oss noe som fører til at budet må økes ?
* Stemmer Morten Hs påstand om at dette kan løses gjennom amalgation, og dermed unngå kravet om 90 % aksept?
* Hva er sjansen for at budet avvises av tilstrekkelig mange aksjonærer?
* Hva er sjansen for at budet trekkes?
Spørsmålet blir om det lønner seg å selge seg ut nå, eller vente og se. Er det noen oppside å snakke om, og kan det faktisk være en nedside?
Sonatrach
11.03.2021 kl 16:34
5204
Enig! Dette er en ren svindel! OG, samtidig en kraftig påminnelse om at man som investor bør holde seg langt unna aksjer hvor hovedeier sitter på eller kontrollerer over 45% av aksjene. Sohmen i BW er jo notorisk kjent for å dra selskap av børs ved den minste lille hump i veien. Han har ca 66% av BW LPG. Det samme skjedde i Solvang.Hovedeier sitter på så store poster at de bare kan bestemme seg for å slite ut de andre aksjeeierne med litt ventelek.
Morten Høegh gikk ut med pressemelding (E24) og hevder selskapet ikke er underlagt reglene på Oslo Børs. Burde være en story to tell for Hegnar dette her og skulle gjerne hatt en kursvurdering av selveste Hegnar, siden han nevnte mandag at han ikke hadde regnet på det.
Ser folk er uenige om verdsettelsen på forumet her. En skriver at selskapet består av så mye lånegjeld (70%?) etc. Tenker da 30%? ek i Hlng (inkl. Avenir) + verdien i Hlmp som meglerhus nylig har regnet til alene er verdt 27 per aksje, + med M.Høegh sin uttalelse nå at de venter veldig volumvekst i Hlng , -samt Hlmp som allerede utbetaler 10-12% utbytte per år og i tillegg Hlng som har et forventet utbytte på 10% f.o.m nester år. ... -at budet som nå er gitt er et skambud. Tipper alle de ansatte og innsidere i Hlng som har kjøpt aksjer på kurser mellom 30 - 80 sikkert er fornøyd med at deres sjef skal stikke av med verdiene.... Og ikke minst de som kjøpte på topp til 120,-
Måtte karma bite ham i ræven :)
Ser folk er uenige om verdsettelsen på forumet her. En skriver at selskapet består av så mye lånegjeld (70%?) etc. Tenker da 30%? ek i Hlng (inkl. Avenir) + verdien i Hlmp som meglerhus nylig har regnet til alene er verdt 27 per aksje, + med M.Høegh sin uttalelse nå at de venter veldig volumvekst i Hlng , -samt Hlmp som allerede utbetaler 10-12% utbytte per år og i tillegg Hlng som har et forventet utbytte på 10% f.o.m nester år. ... -at budet som nå er gitt er et skambud. Tipper alle de ansatte og innsidere i Hlng som har kjøpt aksjer på kurser mellom 30 - 80 sikkert er fornøyd med at deres sjef skal stikke av med verdiene.... Og ikke minst de som kjøpte på topp til 120,-
Måtte karma bite ham i ræven :)
Redigert 11.03.2021 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
lynx
10.03.2021 kl 17:58
3412
Det viser seg at HLNG er underlagt Oslo Børs regler om tilbudsplikt: https://www.euronext.com/nb/markets/oslo
Se oversikten i "Noterte selskapers hjemstat".
Se oversikten i "Noterte selskapers hjemstat".
petterwotsan
10.03.2021 kl 17:11
3469
It would be nice to know those previous occations of such settlement.
https://www.oslobors.no/ob.eng/Oslo-Boers/Regulations/Takeover-bids/Compulsory-acquisition-of-shares-following-a-voluntary-offer
https://www.oslobors.no/ob.eng/Oslo-Boers/Regulations/Takeover-bids/Compulsory-acquisition-of-shares-following-a-voluntary-offer
mimsa
10.03.2021 kl 15:20
3553
Ifølge Morten Hoegh sine uttalelser stemmer ikke dette. Han sier klart at dersom de får 2/3 så kan de innløse de resterende minoritetsaksjonærene, og sier også at dette har blitt gjort flere ganger tidligere ved Oslo børs. Jeg regner med at de har sjekket dette grundig før de la ut budet. Hadde vært greit med en skikkelig redgjørelse før GF. Regner med at de allerede mer eller mindre har sikret seg 2/3, men om 90% er nødvendig da tror jeg de skal få store problemer med det tilbudet som foreligger.
Sitat E24
«Höegh LNG er et Bermuda-selskap, og etter lokal lovgivning og selskapets vedtekter kan man foreta en såkalt amalgamation med oppgjør i kontanter, forutsatt at dette vedtas med to tredjedels flertall på generalforsamlingen», skriver styreleder Morten W. Høegh i en e-post til E24.
Han viser til at transaksjonsstrukturen som er foreslått også har vært gjennomført ved tidligere anledninger av selskaper notert på Oslo Børs."
Sitat E24
«Höegh LNG er et Bermuda-selskap, og etter lokal lovgivning og selskapets vedtekter kan man foreta en såkalt amalgamation med oppgjør i kontanter, forutsatt at dette vedtas med to tredjedels flertall på generalforsamlingen», skriver styreleder Morten W. Høegh i en e-post til E24.
Han viser til at transaksjonsstrukturen som er foreslått også har vært gjennomført ved tidligere anledninger av selskaper notert på Oslo Børs."
Redigert 10.03.2021 kl 15:21
Du må logge inn for å svare
bernes
10.03.2021 kl 15:18
3556
Det var Hoegh Autoliners, men opplegget det samme.
Var medeier der og var godt fornøyd den gang.
Autoliners hadde ikke det verditapet som HLNG har nå så utgangspunket den gang for aksjonærene var mye bedre..
Var medeier der og var godt fornøyd den gang.
Autoliners hadde ikke det verditapet som HLNG har nå så utgangspunket den gang for aksjonærene var mye bedre..
Kalde Poter
10.03.2021 kl 15:09
3576
Det hører trolig med i bildet at dette ikke er et ukjent grep fra denne generasjonen av Høegh-familien. De begynte karrieren med å kjøpe opp og siden ta rederiet Leif Høegh av børs tilbake i 2003.
https://www.dagensperspektiv.no/nyheter/neringsliv/smarte-shippingfettere-
https://www.dagensperspektiv.no/nyheter/neringsliv/smarte-shippingfettere-
Flipper
10.03.2021 kl 14:15
3642
Spiller ingen rolle. De er notert på OSE og må følge dens regler.
På Generalforsamlingen trenger man '' fremdeles '' minst 2 tredjedels flertall,
samt , MÅ forholde seg til reglene på OSE og må eie 90 % ved tvangsalg.
At rederiet er registrert på Bahamas spiller ingen rolle i denne sammenheng.
På Generalforsamlingen trenger man '' fremdeles '' minst 2 tredjedels flertall,
samt , MÅ forholde seg til reglene på OSE og må eie 90 % ved tvangsalg.
At rederiet er registrert på Bahamas spiller ingen rolle i denne sammenheng.
sjakknøtt
10.03.2021 kl 10:42
3512
Lynx, da er vi i samme båt, jeg var heller ikke klar over at der var andre regler på Bermuda for tvangsinnløsning. Man lærer så lenge man lever, så takk for den informasjonen!
lynx
10.03.2021 kl 09:48
3572
Jeg var dessverre ikke klar over at det er andre regler på Bermuda.
Mens det krever over 90 prosents eierskap for å tvangsinnløse i norske selskaper, trenger Høegh-familien og Morgan Stanley bare 67 prosent for å kapre Bermuda-registrerte Höegh LNG.
«Höegh LNG er et Bermuda-selskap, og etter lokal lovgivning og selskapets vedtekter kan man foreta en såkalt amalgamation med oppgjør i kontanter, forutsatt at dette vedtas med to tredjedels flertall på generalforsamlingen», skriver styreleder Morten W. Høegh i en e-post til E24.
Mens det krever over 90 prosents eierskap for å tvangsinnløse i norske selskaper, trenger Høegh-familien og Morgan Stanley bare 67 prosent for å kapre Bermuda-registrerte Höegh LNG.
«Höegh LNG er et Bermuda-selskap, og etter lokal lovgivning og selskapets vedtekter kan man foreta en såkalt amalgamation med oppgjør i kontanter, forutsatt at dette vedtas med to tredjedels flertall på generalforsamlingen», skriver styreleder Morten W. Høegh i en e-post til E24.
sjakknøtt
09.03.2021 kl 20:38
3814
Eksempel på Seadrill er etter min mening meget dårlig.
Seadrill er teknisk konkurs, riggmarkedet er elendig. Å sammenligne Seadrill i den situasjonen de er i med HLNG, er jo helt bak mål etter min mening.
Det er en lang rekke skips rederier som har skrevet ned verdiene ofte før beviselig at de må, etter at skips verdiene har falt nå i 2020.
Ja FSRU markedet de siste årene har ikke vært allverdens, mange prosjekter er blitt utsatt av ulike årsaker og mange aksjonærer i HLNG er blitt frustrerte.
HLNG går nå mot bedre tider, det er jeg overbevist om. IKKE tilfeldig at budet kommer nå som de gode tider er nær forestående.
La oss se hvor vi står om ett år? Da tror jeg resultatene til HLNG vil være langt bedre enn de er i dag! Se på HLMP der har kursen doblet seg det, mens HLNG var på over kr 30 for 15 måneder siden. Situasjonen (FSRU markedet) er langt bedre i dag enn den var for 15 måneder siden.
La oss være enig i at vi er uenige i denne saken.
Seadrill er teknisk konkurs, riggmarkedet er elendig. Å sammenligne Seadrill i den situasjonen de er i med HLNG, er jo helt bak mål etter min mening.
Det er en lang rekke skips rederier som har skrevet ned verdiene ofte før beviselig at de må, etter at skips verdiene har falt nå i 2020.
Ja FSRU markedet de siste årene har ikke vært allverdens, mange prosjekter er blitt utsatt av ulike årsaker og mange aksjonærer i HLNG er blitt frustrerte.
HLNG går nå mot bedre tider, det er jeg overbevist om. IKKE tilfeldig at budet kommer nå som de gode tider er nær forestående.
La oss se hvor vi står om ett år? Da tror jeg resultatene til HLNG vil være langt bedre enn de er i dag! Se på HLMP der har kursen doblet seg det, mens HLNG var på over kr 30 for 15 måneder siden. Situasjonen (FSRU markedet) er langt bedre i dag enn den var for 15 måneder siden.
La oss være enig i at vi er uenige i denne saken.
Bullebajas
09.03.2021 kl 20:00
3861
Her var det mye rart. R19 sitt eksempel på Seadrill blir jo nettopp ett godt og relevant eksempel fordi alle visste at bokførte verdier var for høye mtp hvor riggmarkedet var. Allikevel var ikke bokførte verdier justert
Bullebajas
09.03.2021 kl 19:56
3869
R19 har helt rett.
Skipene er på lange kontrakter og man skriver ikke ned verdiene før det er beviselig at man må. Frem til da, legges det alltid inn forventninger om forbedringer fra selskapene som revisor tar til følge helt til man ser at dette ikke kan forsvares. Dit kommer man fort inn i 2022-2023.
Ta Independence f.eks. Deres beste kontrakt som genererer 50 millioner i årlig EBITDA. Dette skipet tas over av Klaipedas Nafta i 2025. Hvor mye verdi legger du i dette skipet i dag som aksjonær relativt til i 2015-2017?
Spør igjen. Hva er NPV beregningen på HLNG justert for gjeld? Skremmende dårlig at ingen av dere tydeligvis har gjort den jobben før dere investerte
Skipene er på lange kontrakter og man skriver ikke ned verdiene før det er beviselig at man må. Frem til da, legges det alltid inn forventninger om forbedringer fra selskapene som revisor tar til følge helt til man ser at dette ikke kan forsvares. Dit kommer man fort inn i 2022-2023.
Ta Independence f.eks. Deres beste kontrakt som genererer 50 millioner i årlig EBITDA. Dette skipet tas over av Klaipedas Nafta i 2025. Hvor mye verdi legger du i dette skipet i dag som aksjonær relativt til i 2015-2017?
Spør igjen. Hva er NPV beregningen på HLNG justert for gjeld? Skremmende dårlig at ingen av dere tydeligvis har gjort den jobben før dere investerte
Bullebajas
09.03.2021 kl 19:47
3879
Bra og passe tåpelig kommentar og komme med når du ikke aner hvem du prater med:)
Har vel etterspurt NPV beregning veldig mange ganger nå, og får slengt f.eks din usakelige kommentar om antall rapporter lest av höegh. Min avkastning i denne aksjen på vei opp og ned hadde aldri vært mulig om jeg ikke gjorde det til punkt og prikke.
Spør igjen, hva er din NPV beregning av HLNG?
Dersom du kun ser på bokført egenkapital og mener at det er grunnlaget for hva aksjen er verdt, så må jeg desverre være så ærlig med deg å si at det kanskje ikke er så rart at du sitter og klør deg i hodet på hvorfor aksjen har handlet der den gjør.
Har vel etterspurt NPV beregning veldig mange ganger nå, og får slengt f.eks din usakelige kommentar om antall rapporter lest av höegh. Min avkastning i denne aksjen på vei opp og ned hadde aldri vært mulig om jeg ikke gjorde det til punkt og prikke.
Spør igjen, hva er din NPV beregning av HLNG?
Dersom du kun ser på bokført egenkapital og mener at det er grunnlaget for hva aksjen er verdt, så må jeg desverre være så ærlig med deg å si at det kanskje ikke er så rart at du sitter og klør deg i hodet på hvorfor aksjen har handlet der den gjør.
Redigert 09.03.2021 kl 20:28
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
09.03.2021 kl 19:40
3893
Tror kanskje ikke Støle er mannen jeg ville stolt på i dette tilfelle. Har snakket om prosjekter i 10 år nå.
FSRU er ikke noe ”marked”, det har gått fra å være en spesialiserte Assets utviklet av golar, Höegh og excelerate til assets hvor disse navnene ikke trengs lenger for å bygge og drifte en slik stasjonær enhet. Og hvertfall ikke til de gode ratene man fikk før 2015.
Tradere, olje og gass selskaper og utility selskaper bestiller disse nå selv dersom de har behov
FSRU er ikke noe ”marked”, det har gått fra å være en spesialiserte Assets utviklet av golar, Höegh og excelerate til assets hvor disse navnene ikke trengs lenger for å bygge og drifte en slik stasjonær enhet. Og hvertfall ikke til de gode ratene man fikk før 2015.
Tradere, olje og gass selskaper og utility selskaper bestiller disse nå selv dersom de har behov
Redigert 09.03.2021 kl 20:03
Du må logge inn for å svare
R19
09.03.2021 kl 19:05
3909
Trøim fikk ingen penger fra salget så det er ikke relavant det var golar som fikk litt cash av salget. Golar partner har to FSRU-er fra 2014, men også skip som er konvertert.
Poenget med Seadrill er at de har vært i denne situajonen i flere år og de kunne ha skrevet ned flåten for lenge siden ingenting nytt. Dn meldte om at det var kun seadrill og odfjell av riggselskapene som hadde skrevet ned rigg flåten til markedsverdi og odfjell er ikke i chapter 11. Shipping selskap liker ikke skrive ned flåten sånn er det overalt. Kan godt kommer med flere eksempler hvis du ønsker det. Se på gaslog de har mye høyere bokførte verdier enn det selskapet ble nylig solgt for.
Kontraktene HLNG får nå er elendige. Som har skrevet før er India kontrakten på 20-25 mill usd årlig til sammenligning fikk man kontrakter i 2015 på 40-50 mill usd.
Poenget med Seadrill er at de har vært i denne situajonen i flere år og de kunne ha skrevet ned flåten for lenge siden ingenting nytt. Dn meldte om at det var kun seadrill og odfjell av riggselskapene som hadde skrevet ned rigg flåten til markedsverdi og odfjell er ikke i chapter 11. Shipping selskap liker ikke skrive ned flåten sånn er det overalt. Kan godt kommer med flere eksempler hvis du ønsker det. Se på gaslog de har mye høyere bokførte verdier enn det selskapet ble nylig solgt for.
Kontraktene HLNG får nå er elendige. Som har skrevet før er India kontrakten på 20-25 mill usd årlig til sammenligning fikk man kontrakter i 2015 på 40-50 mill usd.
Redigert 09.03.2021 kl 19:09
Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
09.03.2021 kl 18:56
3920
Golar, var det ikke der Trøym var stort inne på eiersiden. Han var på desperat jakt etter å få solgt noe, ettersom han var nær personlig konkurs. Dette var også noe også kjøperne viste og bidro til at at budet ble såpass dårlig. FSRU flåten til Golar LNG, mener å huske at den er av noe eldre årgang i forhold til HLNG sine FSRU skip
Dårlig eksempel å vise til Seadrill, ettersom rigg markedet er i nær total kollaps. Seadrill i chapter 11. Flere av riggene skal skrapes og derfor er nedskrivingene så store. Dette er heller ikke første gang Seadrill skriver ned på sine rigger, noe som er gjort flere ganger de siste årene.
HLNG er ikke i nærheten å ha de problemer som Seadrill har nå.
Mange meglerhus har en meget lettvint omgang med tall og der er mange som går "over lik" for å få oppdrag og dermed tjene letttjente penger.
Det er ikke mere enn ett til to år siden meglere mente at en kurs for HLNG midt på 30 tallet var riktig. Etter hva jeg kan se av FSRU / LNG markedet er HLNG i en bedre situasjon nå enn for 18 måneder siden. Om tre uker starter HLNG på en storkontrakt i India. Om ca. 9 måneder starter en storkontrakt i Australia og flere følger i 2022. Dette vet Høegh familien veldig godt. For familien Høegh er dette perfekt timet for å skvise ut flest mulig av oss øvrige aksjonærer.
FAIR BUD sier meglerne.
Jeg mener det er et svært lavt bud når man ser på bokførte verdier, allerede inngåtte kontrakter og framtidsutsikter.
Dårlig eksempel å vise til Seadrill, ettersom rigg markedet er i nær total kollaps. Seadrill i chapter 11. Flere av riggene skal skrapes og derfor er nedskrivingene så store. Dette er heller ikke første gang Seadrill skriver ned på sine rigger, noe som er gjort flere ganger de siste årene.
HLNG er ikke i nærheten å ha de problemer som Seadrill har nå.
Mange meglerhus har en meget lettvint omgang med tall og der er mange som går "over lik" for å få oppdrag og dermed tjene letttjente penger.
Det er ikke mere enn ett til to år siden meglere mente at en kurs for HLNG midt på 30 tallet var riktig. Etter hva jeg kan se av FSRU / LNG markedet er HLNG i en bedre situasjon nå enn for 18 måneder siden. Om tre uker starter HLNG på en storkontrakt i India. Om ca. 9 måneder starter en storkontrakt i Australia og flere følger i 2022. Dette vet Høegh familien veldig godt. For familien Høegh er dette perfekt timet for å skvise ut flest mulig av oss øvrige aksjonærer.
FAIR BUD sier meglerne.
Jeg mener det er et svært lavt bud når man ser på bokførte verdier, allerede inngåtte kontrakter og framtidsutsikter.
R19
09.03.2021 kl 18:56
3889
Nei fordi det som danske skriver underbygger det jeg også skriver. Du må skrive det samme til den som bare skrev om Cheuvreux.
Redigert 09.03.2021 kl 18:56
Du må logge inn for å svare