BIF78
13.04.2021 kl 20:06 5772

charlie1102 skrev Poten idag: 33,410
Snart kommer melding om rep-emission annulleres og så er vi på vej over 50 kr
propan
14.04.2021 kl 07:26 5516

https://www.avancegas.com/Investor-Relations/Largest-shareholders
Ser at Petredec holder seg over 10% ihvertfall, synspunkter?
JanOrge
14.04.2021 kl 07:53 5459

Petredec forsvarte eierandelen sin, og litt til. Jeg tror ikke Petredec har plassert 300-400 MNOK i selskapet for å gjøre noe annet enn et forsøk på oppkjøp/sammenslåing. Hemen og Petredec har nå tilsammen nesten 40 % av selskapet. Jeg tror det plukkes av børs innen året er omme.
JanOrge
14.04.2021 kl 08:41 5374

Forøvrig:
Man må selvsagt gjøre sine egne vurderinger, og basere seg på noe annet enn hva andre gjør, men dersom John Fredriksen synes det er en god ide å kjøpe 6,5 millioner aksjer for 43 kr per stk, selv om han mest sannsynlig kunne de 16 millioner aksjene han hadde fra før til 50-60 til Petredec eller BWLPG, så er det vel et signal på hvor attraktivt HAN mener selskapet er. Med tanke på et omtrent samstemt analytikerkorps, utsikter til gode rater, 40 % opp til NAV, så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette bør bli brukbart fremover.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 08:58 5312

BW LPG HAR TIRSDAG SOLGT 100.000 AKSJER, EIER 4,09%
kodenavn
14.04.2021 kl 09:04 5304

Og noen har kjøpt 100.000
Maritim_PhDc
14.04.2021 kl 13:07 4978

Er det BW LPG som skuffer ut aksjer? / krefter for å avlyse rep. emi?
kodenavn
14.04.2021 kl 14:23 4858

Det er vel ingen som skuffer ut, det er lav omsetning i dag.
Men ganske vanskelig å skjønne hvorfor den faller i dag.
40 % rabatt på skipsverdier
Rater 50 % over Cash break even og gode rateutsikter.
Gode analyser og høye kursmål renner inn.
Oppsiden er betydelig. Nedsiden er liten.
Maritim_PhDc
14.04.2021 kl 14:40 4879

fair enough og enig, merkelig! Sjekka litt nærmere, du har rett, ingen store poster!

Men mulig jeg ikke har fulgt med godt nok nå, men har de gjennomført rep. emi? Leser børsmeldingen 9 april som at record date var 12 april? Men ingen update etter det.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 14:52 4855

Hvor mye skal Bwlpg selge?
Hvorfor oppgraderte Clarksons så grådig? og hvorfor nå etter en emisjon, ugler i mosen? Hannisdahl satte ned kursmålet etter emisjon, er vel der det ligger når en emiterer under Nav
Bwlpg tegnet ikke i emisjonen, ikke Dorian eller, skuffende
Redigert 14.04.2021 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
JanOrge
14.04.2021 kl 15:17 4804

Jeg synes det er ryddigst om man gjengir fakta riktig. Det er fint med spekulasjoner, men dumt å utelate fakta eller si ting som ikke er riktig;
Hannisdahl hadde kursmål på 55 før emisjon og 55 etter emisjon. Han satte dermed ikke ned kursmålet.
Dorian har forsvart eierbrøk før emisjon, og har i overkant av 200 000 aksjer mer før emisjon enn etter emisjon. Så jeg antar de tegnet seg for de aksjene i emisjonen?

Mulig BWlpg gir opp nå? Hadde jeg vært Onarheim, så hadde jeg bydd 55 per aksje for hele sulamitten, blitt avvist og solgt resterende i intervallet 55-45 på vei ned igjen...
Redigert 14.04.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 15:25 4818

Det har du rett i , Hannis hadde 55 også før ser jeg nå, beklager den.
AudiBMWMercy
14.04.2021 kl 15:31 4793

Tror du at BW LPG har finanskapasitet til å by hele AGAS? BW LPG har lite kontant på 56 MUSD ved slutten av Q4 og i tillegg for 2021 har BW LPG BEP TCE på 28 000 USD/d. Nesten 50% av deres fleet ble bygget før 2010, dvs. at de trenger masse kapital til å fornye deres fleet.
JanOrge
14.04.2021 kl 15:39 4845

Jeg har ikke inngående kjennskap til BWlpg sine finansieringsmuligheter ved et oppkjøp, men BW Group er tidligere trukket frem som et konsern som har svært gode finansielle kontakter og styrke. I et større stunt så TROR jeg at BWlpg ville kunne fått til den finansieringen de hadde ønsket i så måte, evt. delvis gjennom å emittere selv for delvis kontant oppgjør ved oppkjøp av AGAS. Om de ønsker det er en annen sak. Der ser det ut til at svaret er "nei". Men hadde de ønsket det, så tror jeg at de hadde fått det til å fly økonomisk, ja. Men det er kun min fra-hofta-vurdering.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 15:49 4815

Lpg skyter opp 3% i statene nå. er alt galt med Agas? alt glemt mandagens 68kr kursmål?
Redigert 14.04.2021 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
JanOrge
14.04.2021 kl 15:57 4855

Du kan så si. Har et par andre aksjer i porteføljen også hvor jeg ikke klarer å forstå manglende kursløft. Hehe. Story of everyones lives her på hegnarforum.

Synes kodenavn oppsummerte greit noen innlegg opp her. Vi får tro det begynner å røre seg snart. Dersom Petredec fortsetter å øke nå burde det lukte rimelig svidd etterhvert.
Maritim_PhDc
14.04.2021 kl 16:07 4793

Umiddelbart ser det ut som WorldQuant dekker videre inn også, men det er vel flere aksjer i selskapet nå, så prosentene er lavere, selvom de har økt shorten: sjekk antall aksjer :S

WORLDQUANT LLC 741 825 0,95% 13.04.2021
WORLDQUANT LLC 694 404 1,07% 09.04.2021
Slettet bruker
14.04.2021 kl 16:18 4762

Kjære vene, disse folkene får jo dekket akkurat på den pris de vil hver eneste gang
Mens alt av shippimg i dag er rett opp ligger denne å kaver i søla som vanlig, selv ikke når meglere dobbler kursmålene går denne opp.

Dorian LPG Ltd. (LPG)
NYSE - Nasdaq Real Time Price. Currency in USD
13.03+0.43 (+3.41%)

Men i morgen blir det rally i Oslo så da får kanskje pipen en annen tone, fikk heldigvis lastet tungt opp på 41 i dag.

Crude Oil May 21 (CL=F)
62.80+2.62 (+4.35%)
As of 10:40AM EDT. Market open.

Redigert 14.04.2021 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
14.04.2021 kl 17:01 4659

Ja Dorian nå opp nesten de 3%. Tillater meg mange ganger å lure på OSE!
Slettet bruker
14.04.2021 kl 17:43 4570

Såvidt jeg ser på 4%, men nå stiger jo alt av shipping 3-10% i dag da, unntaket er vel Agas som det sikkert er noe gæli med.
Avanceman
14.04.2021 kl 17:44 4579

Det har vel blitt et stadig tydeligere skille på OSE der selskaper som er "grønne" i betydelig grad prises på "tro og håp", mens tradisjonelle virksomheter, som shipping, oljerelatert osv. skal virkelig bevise hva de er verdt, altså fakta på bordet, (ratenivå, overskudd ved regnskapstall, vedtatt utbytte osv.), før selskapsverdien gir seg direkte utslag i form av kursøkninger av betydning. Tro og håp har liten verdi i slike virksomheter.
Redigert 14.04.2021 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
charlie1102
14.04.2021 kl 18:37 4474

Poten idag: 33,149
kodenavn
19.04.2021 kl 09:12 3868

LPG: Vessel balance remains tight, waiting for product improvements
kodenavn
19.04.2021 kl 09:18 3855

Fearnley
Houston-Chiba USD/day 35,294
JanOrge
19.04.2021 kl 09:37 3836

Hemen fortsetter å handle, og passerte 30 % på torsdag iflg oversikten som ligger på selskapets hjemmeside. Har Fredriksen tenkt seg opp til rundt 40 % slik han sitter i Frontline og Golden?
Slettet bruker
19.04.2021 kl 09:49 3779

Ser ut som det er like før aksjen stikker opp i neste trading range.
Fredriksen vurderer det vel dithen at selskapet er så rigget for oppgang nå at han nå anser timingen som god.
Snapp Bwlpg posten JF, så slipper vi denne Bwlpg henget og en surmulende Onarheim
Slettet bruker
19.04.2021 kl 10:20 3749

Ser at UBS, Citybank og Nordea har startet å øke også, VERDIPAPIRFONDET DNB øker med 100k

akke de større på listen øker, det er bare Bwlpg som reduserer
ser stål bull ut
JanOrge
19.04.2021 kl 10:22 3794

Pareto hever kursmålet. Ikke så oppsiktsvekkende, spør du meg, men jeg bet meg merke i dette avsnittet:

"For Avance Gas er det ventet en markedsbedring som årsak til oppgraderingen. I tillegg skriver Pareto at en eventuell fusjon med Petredec vil skape en VLGC-gigant med 24 skip i drift og 12 VLGCer under bygging"

Det er et par ting her jeg reagerer på. For det første så er det åpenbare at Petredec og Avance tilsammen har 34 og ikke 24 eide skip. I tillegg kommer at Petredec idag chartrer 6 vlgcer, i tillegg til de som de eier. Jeg håper jo Pareto er feil gjengitt, og ikke bare at de ikke klarer å telle. For det andre så vil en fusjon mellom de to selskapene medføre at Avance plukkes av børs. Petredec er ikke børsnotert, og eierskapet sitter såvidt jeg har forstått det slik at en børsnotering ikke vil skje. Dermed så lurer jeg liksom på hvordan Pareto mener at fusjonen skal kunne skje uten at Hemen/Petredec først kjøper alle aksjene i selskapet. For meg blir argumentet fusjon litt merkelig når dette forutsetter at Hemen/Petredec kjøper alle aksjer først. Etter at de har gjort det så blir det i så fall fusjon, men akkurat det er mindre interessant for nåværende aksjonærer. For nåværende aksjonærer så vil neste og siste skritt i så fall være oppkjøp. Slurvete av Pareto, etter min mening.
Redigert 19.04.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
JanOrge
19.04.2021 kl 10:27 3792

Og i forlengelsen her så mener jeg at DERSOM Pareto tror på fusjon, så tror de egentlig på et oppkjøp først. Og dersom det er slik, så er kursmålet på 50 satt for lavt. Det er det som er slurvet. De oppstiller først et premiss, men følger ikke et resonnement fullt ut. Synes det ser rart ut.
JanOrge
19.04.2021 kl 12:19 3625

For å oppsummere litt:
Et fusjonert Petredec/Agas vil ha 34 heleide VLGC + 6 chartrede + 12 nybygg = 52 VLGC. Skipene har en snittalder på godt under 5 år..
BWlpg har i dag: 33 eide VLGC + 9 chartrede + 3 JointV = 45 VLGC Snittalder er mellom 9 og 10 år.

Petredec + AGAS vil ikke bare skape en gigant hva gjelder VLGC under selskapets kontroll, men pga at Petredec selv trader LPG, vil egen store Fleet-size kunne gi ekstreme synergieffekter.

Dette blir meget spennende fremover.
Slettet bruker
19.04.2021 kl 12:29 3657

Ikke enig, en fusjon skal skje nav/nav, noe som vil føre til at Petredec blir børsnotert via Avance, hva navnet blir på sikt spiller jo liten rolle, et slikt "stort" selskap vil føre til en høyere prising i markedet, størrelsen teller.
Det er forskjell på oppkjøp og fusjon, en fusjon er mye mer trolig en et oppkjøp.

Det en kan stusse mest på er det store spriket i megleres kursmål, senest i forrige uke fikk Agas anbefaling kursmål 80kr, Pareto kursmål er jo meget lavt på 50, i alle fall når de samtidig spekkulerer i Petredec/Agas
Pareto mener altså at Agas skal handles under Nav, bare tull det som kommer fra pirat leieren
Redigert 19.04.2021 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
JanOrge
19.04.2021 kl 12:39 3641

Enig i at Agas kunne vært overtakende selskap i en fusjon sånn teoretisk sett. Jeg tror ikke det kommer til å skje siden Petredec ikke kun driver med frakt av LPG med VLGCer, slik AGAS gjør. NAV/NAV blir som å sammenligne en eple og en pære. Totalt kontrollerer Petredec 55 LPG-skip i dag i stort og smått. Videre driver de med ren trading av LPG, flytende lagring av produktet, distribusjon av produktet i utvalgte regioner og har i det siste investert i landbasert infrastruktur for å utvide på distribusjon og salg av produktet.
Slettet bruker
19.04.2021 kl 12:43 3664

Det er vel bare å skille ut Vlgc flåten det, Agas er et selskap i vekst så ser ingen grunn til at Petredec skipene skulle havne i Agas
vel vel, uansett er Pirat kursmålet for lavt, ikke noe nytt at Agas blir snakket ned og Bw opp, slik har det alltid vært.
Redigert 19.04.2021 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Avanceman
19.04.2021 kl 12:47 3663

JanOrge, jeg foreslår at du ringer Pareto og tar en prat med vedkommende som har signert analysen. Det pleier å fungere fint, og da vil du både kunne stille betimelige spørsmål og få noe mer innsikt i hvordan de tenker og hva de har vektlagt. Kanskje få oppklart noen feil / misforståelser også.... Vi er mange som venter på tilbakemeldingen din etter samtalen :)
Slettet bruker
19.04.2021 kl 13:23 3587

Kan jo bli interessant å følge hva som skjer når JF fortsetter å kjpe seg opp, trolig til de vanlige 39%, da kan Petredec og Big J styre å stelle som de vil.
er vel ikke lenge til vi ser et stort kryss på litt over 3 mill aksjer.
Redigert 19.04.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
charlie1102
19.04.2021 kl 18:22 3282

Poten idag: 31,944
LPGfan
20.04.2021 kl 02:15 2953

Litt underlig med den lille dippen i Potens rater i det superkorte bildet , men futures opp SAMTLIGE måneder for resten av året.
Redigert 20.04.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare