En juvel eller kråkesølv?

Osvaldsen
AIRX 14.05.2021 kl 17:16 7053

Hva tenkes om denne aksjen?
Airthings kan vise til dugelig vekst med spennende lanseringer fremover, tar med noen her:

-View Plus - The world's most advanced air quality monitor
to date. View Plus vil genere signifikante inntekter fra 3.Kvartal 21
- Starter leveranser til nesten 800 Wall Mart butikker i løpet av 2.kvartal
-Inneklima mer og mer på dagsorden da folk vil ha best mulig inneklima både hjemme og på arbeidsplassen.
-Mange innsidekjøp til vesentlig høyere kurser enn dagens, senest 11.05.21
-Jeg legger ikke så mye i kursmål, spesielt ikke fra DNB, men får ta med at DNB har kjøpsanbefaling og kursmål 20kr. Arctic ,kjøp 16kr og Carnegie kjøp 16,8kr

- Airthings venter en omsetning på 57-65 millioner kroner i første kvartal av 2021 (ble 57,5m) , og 315-345 millioner kroner for helåret 2021.
- Selskapet skriver at den sterke avslutningen på 2020 har fortsatt inn i det nye året, og at dette er årsaken til at selskapet oppjusterer helårs-guidingen på omsetning.
-Videre fremgår det i rapporten at selskapet er på god vei til å nå 2024-målene, som er 1.000 millioner kroner i omsetning, og ARR på 200 millioner kroner.

Osvaldsen
besson
16.05.2021 kl 20:45 6957

Rammes hardt av inflasjonsskrekken. Synkende kurs til tross for tall som guidet. Angående innsidekjøp bør man ha i bakhodet at styremedlemmer "oppfordres" her til å bruke minst halve honoraret til å kjøpe aksjer . Noen har imidlertid kjøpt for langt mer enn det.
Osvaldsen
19.05.2021 kl 08:52 6777

Takker for svar, ja ser det satses friskt fra innsiden

Osvaldsen
mber
19.05.2021 kl 09:45 6743

DNB Markets tar opp dekning på Airthings. Det har resultert i en kjøpsanbefaling og et kursmål på 20 kroner, godt over torsdagens sluttkurs på 12,36 kroner. For at kursmålet skal innfris må aksjen stige 62 prosent.
En kule?
– Dette er virkelig et selskap som tikker alle ESG-boksene. Om Airthings får til en ESG-prising så vil aksjen gå som en kule, sier analytiker Christoffer Wang Bjørnsen.
Her har du et selskap med en patentbeskyttet teknologi som hjelper både forbrukere og store bedrifter med å optimalisere luftkvaliteten, samtidig som de kan redusere sitt fotavtrykk på miljøet og kutte strømregningene. Ifølge analytikeren er ikke dette «nice to have» som mye annen teknologi, dette er rett og slett «need-to-have»-teknologi.

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/12/11/7597303/dnb-markets-aksjen-kan-ga-som-en-kule


StevenG
31.05.2021 kl 08:42 6448

Blir spennende å se hvordan salget blir mot neste Q rapport.. Lansering av airthings i 800 amazone butikker og nettbutikken i april.. Lukter spinnvill økning
Babbai
31.05.2021 kl 12:37 6359

Har ikke kjøpt denne aksjen, men ser litt på den nå for å sammenlikne med andre cases/aksjer.

Airthings guider med 1 mrd i inntekt i 2024.

Jeg ser de har ca. 30% kostnad solgte varer (ref. tallene på Nordnet). Siden 2017 og frem til 2020 har driftskostnader vært fra 56% i 2017 til 92% i 2020 (% av inntektene). Jeg vil anta at driftskostnadene har steget kraftig nå mens selskapet vokser, og at de selvfølgelig vil utgjøre en mye lavere % av inntektene fremover enn hva de gjorde i 2020.

Jeg ser at DNB 12. desember 2020 mente aksjen kunne gå som en kule. Det har den forsåvidt gjort, men i feil retning. Selskapet er nå verdt 1.4 mrd. Hvis noen har investert i Airthings fordi de tenker kursen skal mangedoble seg, hadde det vært interessant å høre hva dere tenker rundt inntekter, kostnader, marginer og overskudd i tiden fremover, særlig rundt 2024 som er da selskapet guider med 1 mrd i omsetning.

Noen spm det hadde vært fint å få svar på:

- Har de sagt noe om EBTIDA eller marginer i 2024 eller før?
- Er det noen som vet når de forventer å gå med overskudd?
- Hva tenker dere rundt driftskostnader i tiden fremover?
- Hva er årsaken til at dere velger å investere i Airthings fremfor andre vekst-case på børsen?
besson
31.05.2021 kl 13:08 6334

Positivt at Førre kjøper. Han har gitt seg som styreleder til fordel for alpinisten. Nå skal det sies at han er steinrik så han trenger ikke akkurat pantsette huset for å bla opp 2,6 mill. Han øker med dette eksponeringen med ca. 10 %. Han kjøpte tilsvarende antall på 13-tallet også, så selv ikke han vet hvordan markedet oppfører seg i det korte bildet.
besson
31.05.2021 kl 13:21 6313

På sikt må dette kobles til intelligente luftovervåknings- og luftreguleringssystemer som kan benyttes i store kontorlokaler, næringsbygg etc. Det må bli en del av HMS på arbeidsplassen. Da kan dette bli veldig interessant. Mange avdelingssjefer får mer eller mindre diffuse klager på innemiljø, som det sender videre til gårdeier og så skjer det ikke noe mer. Med noe slikt installert kan man ha noe å slå i bordet med. Hovedtyngden kan ikke være privatpersoner som har en røykvarsler-liknende dings på veggen, midt mellom oljemalerier, speil, porselensfat og annen veggpryd, og som lyser rødt når det er på tide å åpne vinduet.
Osvaldsen
03.06.2021 kl 08:41 6087

Melding i dag:

Oslo (TDN Direkt): Airthings har inngått et samarbeid med Airly, et cleantech-oppstartsselskap som tilbyr utendørs luftkvalitetsdata, hvor selskapene gjennom samarbeidet vil kunne tilby deres kunder mulighetene til å overvåke luftkvaliteten både innendørs og utendørs.
Det fremgår av en melding torsdag.


Osvaldsen
StevenG
03.06.2021 kl 09:01 6054

Det er ett meget bra samarbeid, styrker posisjonen sin enda mer!
Osvaldsen
03.06.2021 kl 10:01 5994

Teknisk: Positivt momentum, oversolgt og stigende volum. Tenker vi får en stigning fremover

Osvaldsen
StevenG
10.06.2021 kl 12:03 5735

Godt volum og høyere kurs.. Noe igang :)
peterdawn
16.06.2021 kl 10:26 5553

Hei Babbai, ser at ingen har svart på posten din, så svarer fort hvorfor jeg har kjøpt meg opp.
med emisjon på 13,5; får du de 500 millionene fra emisjon til 300. Det eneste som har skjedd er at renta har endret seg og vekst-selskapene krakket. Caset Airthings er uforandret. Du får altså hele sjappe for 1 mrd hvis du holder cashen utenfor. de guider en ARR på 80 mill i år. Det er enkle penger til B2b-markedet. Privatmarkedet er mer vrient å prise. vet ikke størrelsen på markedet. Vet ikke avansen de vil ha i wall-mart-butikkene. Men Geir Førre vet i alle fall hva han holder på med. Ikke at innsidekjøpet er noe å bry seg om; men han kan skallere virksomheter.

Jeg har selv en boks i kjellern og anbefaler den til andre. Dette er milevis foran hva man gjorde før med måling av Radon med sporfilm. Dette gir meg en headsup på når jeg må lufte ut før jeg bruker kjellern. Radon er dødlig over tid. Med høye kvdratmeterpriser og flere som vil utnytte kjellere er denne type overvåkning viktig.

Kan kina kopiere det? Storyen rundt teknologien er god (det kommer fra cern). Og med sensorer så er tillit vikitg. Da tror jeg folk vil betale en tusenlapp ekstra til Airthings; i stedet for å kjøpe noe som er umulig å verifisere kvaliteten på på AliExpress.

Hvis de selger for 1 mrd i 2024 er så klart det bra. Men det underliggende business-caset er jo om det er et behov og kan det kopieres. Privatmarkedet vil mettes ev kopieres etterhvert (tror jeg) men b2b-caset med ARR. Tror jeg er gull. I norge så må jo utleiere måle radon. Større bedrifter vil ha tryggheten med et ordentlig selskap som gjør det. De har truffet en trend og slått gjennom i USA. Jeg har et snitt på 8,60. Omtrent der den står i øyeblikket; og tror det er ganske billig. Og jeg tror den er så lav fordi alt av vekst i norge er kjørt ned; fordi mange emisjoner var veldig luftige. MEN det er en volatil aksje med lite likviditet; så hvis en random fyr skal ut faller den fort 10 %. Så det er ikke en aksje for deg som sover dårlig.





Volga
16.06.2021 kl 10:52 5531

Det er alltid et marked for høyende B2C også, og dette kan jo faktisk delvis dras opp av billigere kopier - gir bredde = økt fokus. Enig B2B caset her.

Aksjen scorer godt på innsidekjøp og har kursmål 21 hos DnB (satt i mai, etter rentefokus). Q1 var tildels skuffende (delvis på grunn av lagerjusteringer hos en partner), men dette kan rettes opp allerede i Q2.
Stokk Dum
16.06.2021 kl 11:24 5501

Du er for så vidt inne på det; hva er det Airthings har bortsett fra radonmåling som er unikt.
Du skriver at du tror aksjen er ganske billig nå. Jeg synes prisen på 1.4mrd er høy og har holdt meg borte selv om jeg lar meg fasinere av historien til Airthings. Ingen tvil om at det er noen av de klokeste hodene i landet, på flere områder, som har slått seg sammen her.

mvh
Billyjojimbob
22.06.2021 kl 14:27 5271

Ser ut som de har fått et gjennombrudd i USA i dag
https://newsweb.oslobors.no/message/536555
Billyjojimbob
23.06.2021 kl 00:06 5181

Pilotkjøper på desse nivåer,satser på alpinisten får sitte i hokki fremover her👍
Bullfight
10.07.2021 kl 13:00 4614

Tror dette er et spennende case, har tatt en lyttepost her så får vi se hva Q2 sier.
Winter is Here
10.07.2021 kl 13:39 4563

Spennende case, men var forsiktig. Driftresultatet er i minuis og vokser (se q1 2021). Jeg håper det snur seg snart

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/04/29/7662858/veksten-koster-for-airthings
Redigert 10.07.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Bullfight
10.07.2021 kl 15:52 4479

Valgfritt å være med fra start, men jeg har troa på selskapet, så får vi se om det treffer om et år
eller så. Og å være på lag med vinnerskallen Svindal skader ikke :)
Redigert 10.07.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Babbai
10.07.2021 kl 16:03 4459

Hei! Takk for svar. Beklager, men jeg så ikke svaret før nå. Du har mange gode poeng. Jeg er enig i at tillit er viktig når det gjelder sensorer.

Viktig spørsmål du stiller: Er det et behov i markedet og kan Airthings kopieres? Spørsmålet er jo særlig mange utenfor Norge som er villige til å betale "en ekstra tusenlapp" for Airhings hvis man kan få tilsvarende produkter billigere fra Xiaomi eller andre aktører. Airthings må klare å gjøre det veldig bra i utlandet også - Norge er ikke stort nok. Jeg tror ikke de fleste amerikanere er villig til å betale 1000 NOK ekstra... I hvert fall ikke de som handler på Walmart. Jeg har ikke vært på Walmart i USA, men i Kina (som har over 400 Walmart stores) er ikke Walmart en kjede som trekker kunder som er villig til å betale 1000 kr ekstra for noe. På Sam's Club kan man definitivt finne den kundegruppen i Kina, men ikke på Walmart (de har samme eier, men kundegruppene og price point er helt forskjellig). Mulig det er annerledes i USA, men Walmart er vel tross alt en low cost/price chain så jeg vil anta noe av det samme gjelder der. Man kan jo ta en titt på Blueair, luftrenseren fra Sverige som har ekspandert internasjonalt. Har ikke studert hvordan det caset var tallmessig. De ble vel kjøpt opp for noen år siden.

I tillegg til at det må være stort nok behov, må Airthings klare å få gode nok marginer til at det blir nok igjen på bunnlinjen til at MCAP på 1.4 mrd og mer (mer hvis man satser på at aksjen skal stige i verdi fra dagens kurs)... Har ikke sett så mange kommentarer her som overbeviser rent tallmessig. Skulle gjerne sett litt mer tall slik at man får en ide om hva aksjonærene her forventer seg og hvordan aksjen prises i forhold til dette. Jeg ønsker det mest fordi jeg vil benchmarke prisingen av Elabs med Airthings.
Bullfight
10.07.2021 kl 16:41 4422

Noen som har tilgang til DNB sin analyse, går ut fra at de har inngående gransking av selskapet ?
Slettet bruker
10.07.2021 kl 18:05 4361

21kr verdri🚀🚀🚀
Redigert 10.07.2021 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
lynx
10.07.2021 kl 18:54 4317

Q2 blir spennende, da vil vi få vite mer om hvordan butikken går.
Så er det samarbeidet med Airly, et ikke helt overbevisende polsk/hviterussisk start-up selskap.
Kanskje AIRX vurderer å overta for å videreutvikle utendørssatsningen?
Slettet bruker
11.07.2021 kl 14:15 4036



DnB 21kr verdi
Pih
28.07.2021 kl 13:04 3327

Virker som det er lav interesse/forventninger før morgendagens Q2.. lave volum i dager/uker nå så blir spennende å se hvor de står i morgen. Noen tanker rundt morgendagen? Vi har siste kursmål fra DnB på 21 kr
Winter is Here
29.07.2021 kl 07:28 3196

Det ser ut som at de klarer å øke omsetningen for hvert kvartal, men bunnlinje sliter fortsatt, men den er litt bedre enn i q1 2021. Blir spennende å se hvordan børsen vil tolke Q2.

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/07/29/7710868/gigantvekst-for-teknologiselskap
Redigert 29.07.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Bullfight
29.07.2021 kl 08:19 3109

Det koster å bygge selskap.
Bjørn2020
29.07.2021 kl 08:48 3029

De vokser og vil vokse eksponentielt i de kommende kvartalene
Fra DNB i dag:
Airthings har fått et løft de siste dagene etter at selskapet tirsdag annonserte en avtale om distribusjon av produktene i Nord-Amerika. Kursen stengte i går på NOK 10.88 pr aksje og den var dermed opp 8% i forhold til ved stengetid på mandag. Selskapet har i dag lagt frem tall for Q2 og disse viser at omsetningen for kvartalet endte på NOK 68 mill mot vårt estimat på NOK 67 mill. EBITDA for perioden endte helt på linje med vårt estimat på NOK -18 mill. Veksttakten i kvartalet lå på 80% år/år og med grunnlag i forventninger om at veksten vil bli bekreftet i kvartalene fremover, og etter hvert reflektert i verdsettelsen, har vi før eventuelle justeringer på grunnlag av dagens rapport en kjøpsanbefaling på Airthings med et kursmål på NOK 21 pr aksje.
peterdawn
29.07.2021 kl 08:54 3002

takk for oppdatering Bjørn.
Blir spennende å se hvordan børsen reagerer. Hm.
Litt mystisk at den har gått så mye i forkant av tallene. Tipper noen har visst at de ble ålreite.
ShoeShineBoy
29.07.2021 kl 08:57 2986

For en lekmann så høres forretningsideen god ut, men luftmåling er vel ikke noe nytt. Men hva er det unike ved Airthings sammenlinget med andre etablerte aktører?
SomSa
29.07.2021 kl 13:21 2847


Større konkurranse lavere marginer og tap etter tap, år etter år.............mange aksjer prises med astronomiske børsverdierverdier.............
De som har vært på børsen lenge vet at stadig har dukket opp nye selskaper med lovende fremtidsutsikter og meglerhusinger men de har skuffet. Bare få tall av nye børsnoterte selskaper skal lykkes.

8 Best Air Quality Monitors for Indoor Use in 2021
https://www.betterhomeguides.com/appliances/best-air-quality-monitors/

The best indoor air quality monitors
https://www.techhive.com/article/3356448/best-indoor-air-quality-monitor.html
Redigert 29.07.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
30.07.2021 kl 12:22 2708

Er det noen som tror neste Q vil vise til helt syke tall? I løpet av kvartalet leverte selskapet luftkvalitetsløsninger til over 3.000 CVS-butikker, som er USAs største forhandler av farmasiprodukter. Over 3000 nye butikker. Potensialet er sykt stort og bare tenkt hvor mange systemer de vil selge pr dag i disse 3000 butikkene alene. Dette kommer på toppen av alle de andre butikken de har og for å ikke snakke om alle de nye de vil skaffe. Tenk når de får det til å rulle i Asia også? Luftkvaliteten der er jo enormt dårlig.

– Det e ruten tvil en økning i bevisstheten rundt innendørs luftkvalitet og hvordan det påvirker folkehelsa. På grunn av våre avtaler med CVS og strategiske avtaler har Airthings aldri vært i en bedre posisjon til å hjelpe verden med å puste bedre luft og gjøre luftkvalitet til en essensiell del av bygninger, skriver administrerende direktør Øyvind Birkenes.
peterdawn
19.08.2021 kl 14:43 2245

Veldig sykt at denne er ned over 20 % siden kvartals-resultatet. Hvem er det egentlig som driver å kjører denne opp og ned?
rieg
20.08.2021 kl 14:45 2137

Begynner ikke denne å bli billig nå ?
rieg
20.08.2021 kl 15:07 2123

Kjøpte litt på 8,60kr. Fin inngang før helgen. Til uka skal den opp på 9,5-10 kr har jeg en God feeling på.