Elkem mot 51kr/aksje.

nucleus
ELK 01.09.2021 kl 14:58 143539

Råvarepriser stiger til nytt toppnivå for Elkem.
DMC Silicon prisen oppi 37,500 RMB/mt.
Gullåret 2018 for Elkem , viste et toppnivå på 36,500RMB/mt.'
Så har Elkem hitills iår 20% høyere omsettning, totalt drøyt 5 miljarder kr mere i omsettning hvis produksjon og etterspørsel går på som tidligere iår.
I motsetning til hva ledelsen guidet forsiktig.. ved Q2 rapport, for Q3.
Så har prisutvikling tatt av, hvorfor? Retter meg etter kursmål SEB.
Da bør aksjekursen ta av tilsvarende. Kursmål 51kr/aksje.
Redigert 28.10.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
27.09.2021 kl 17:55 7771

Jeg følte jo ikke jeg kunne selge boligen, sånn som situasjonen min er, men allerede i fjor lånte jeg den opp til max av det jeg kunne få (60%) frøys renta til 1.39% for 3 år, og satte alt inn i elkem. Mon tro om det viser seg å være lønsomt når de 3 årene er ferdig? haha. Så det er de siste 40% der jeg hadde vært villig til å bo i en kampingvong for å få tak i. En siste ting jeg vil nevne når det gjelder Elkem. Tomra feks, har løpt fra både dividends i forhold til aksjepris, samt klatret høyt. Hvordan skal du kunne vite om du putter alle pengene dine i tomra i dag, at aksjen ikke KAN falle laaaaaangt ned igjen? Som jeg har sag flere ganger før, elkem, når de har medvind - tjener gode penger. Og betaler utbytte deretter. Det ER begrenset hvor langt ned elkem helt reelt kan falle. Jeg vet dette, for min første post i elkem var 100 000 som jeg puttet inn i hva jeg trodde kom til å være en dip i 2018, men som jo viste seg å være siste stop før stupet ned til 20-25 rangen. De 100 000 kan jeg snart selge ut igjen den dag i dag, 3 år senere, og de har gitt meg bedre avkastning en om de hadde blitt stående i banken, - med dividends alene. Og det er med SERIØST dårlig gjennomsnitt for de 3 årene. 2018 bra, 2019 dårlig, 2020 helt meningsløst dårlig. Jeg har også sagt det før, men jeg kan takke disse 100 000 for at jeg satt meg ned og begynte å gjøre grundigere research på elkem, for jeg kunne ikke helt skjønne hvorfor askjen plutselig skulle få så store problemer. Men, svaret var PERFEKT, eller sagt på en annen måte - svaret var fullt mulig å finne, og det hadde nesten ikke noe med ELKEM som sådan å gjøre, men med folks oppfanting av elkem. Aka, Kinesiske eiere, Handelskrig med Usa etc - til tross for at dette ikke "egentlig" påvirket elkem, og så corona selvsagt. Så vi vet hvorfor elkem har vært kunstig billig - og vi vet også at det IKKE er på grunn av noe grunnleggende feil med hva elkem gjør, eller driver med - snarere tvert i mot, de blir bare bedre og bedre. Og vi kan følgelig konkludere med at når disse store ytre faktorene som kunstig holder elkem sin aksjekurs lav, så blir den å reagere tilsvarende. Et nesten perfect Rule 1 investing scenario for de av dere som har sansen for Phil Town. - som igjen jo bare er en annen måte å referere tilbake til Charlie Munger og Warren Buffet, og deres inspirasjon Benjamin Graham.
nucleus
27.09.2021 kl 18:24 7779

Største parten av eggene mine er i Elkem porteføljen, som investering i porteføljen. Men må ha andre selskaper og til å spre ut risiko og engasjement på. Norsk Hydro fungerer flott den også. Potensialet derimot, tror jeg Elkem har mye å gå på fremover. Etter min oppfatning, er Elkem sterkt underpriset . Både iforhold til antall produktsjonssteder (fabrikker), så hva de får til av forskning og produkt utvikling. Omsetningen kommer til å øke for hvert år. Driftsresultater tilsvarende, med forbehold om en eventuell korrigering, av markedet i fremtiden. Men over tid. Så oppfatter også Elkem som en trygg investering.
alltidpåjakt
29.09.2021 kl 12:34 7488

4. Silicone DMC

The diversified Xingfa Group will continue to release its profits in the third quarter

The increase in the cost of organic silicon is mainly caused by the rise in metal silicon. One ton of DMC consumes 0.5 tons of metal silicon, and other costs have not changed much and will be ignored for the time being.



Raw Material-Silicon Metal

Silicon metal is the raw material of organic silicon. As the price of silicon metal continues to rise, the cost of organic silicon is also rising.

Xingfa Group's average price of silicon metal in 2020 is 12,599 yuan/ton, and the average price for January-June 2021 is 14,786 yuan/ton. As of September 25, the price of silicon metal reached 64,500 yuan/ton, July 1-9 The average price on the 25th was 22,682 yuan/ton.

Silicone DMC



With the strong demand for organic silicon materials in the construction, automobile, electric power, medical, new energy, communications and electronics industries, organic silicon has become an important pillar industry in the field of high-performance chemical new materials. The increase in downstream demand has led to the continuous upward trend of organic silicon prices.

Xingfa Group's average price of organic silicon DMC in 2020 is 16,794 yuan/ton, and the average selling price from January to June 21 is 22,987 yuan/ton. The price on September 25 has reached 63,200 yuan/ton, July 1st to September On the 25th, the average price of silicone DMC was 34134 yuan/ton, so the average price of silicone in the third quarter was conservatively calculated at 34134 yuan/ton.

Hubei Xingrui, a wholly-owned subsidiary of the company, currently has a design capacity of 360,000 tons/year of organic silicon monomer, which is equivalent to 180,000 tons/year of organic silicon DMC capacity. Due to the large downstream demand, it can reach full production and full sales. Therefore, The gross profit in the third quarter was approximately (34134-16794)×4.5-(22682-12599)×2.25=55344 million yuan, and the net profit was 55344/(1+13%)×(1-15%)=416.3 million yuan.
nucleus
29.09.2021 kl 13:24 7457

DMC Silicone price er 62366 RMB/mt, så flater ut denne uken!? Elkem som lager både silikon, silikon materialer, silisium , ferrosilsium og karbon. Q3 rapport i oktober. Blir spennende, så guiding fremover. Tror på stabilt høy pris fremover, grunnet høy etterspørsel og kinesisk myndigheter har laget restriksjoner.
nucleus
30.09.2021 kl 10:36 7331

4 'e dagen med DMC Silicon price på 62366 RMB/mt. Prisen er flatet ut på toppnivå.
Ser ut som folk har begynt å skjønne det, iforhold til kursløft på Elkem.
rammern
30.09.2021 kl 12:12 7298

Kursmålene tikker inn oppe på 40 tallet ( ABG i dag) .Strømpris i fritt fall nå er også godt nytt for Elkem kursen .
Redigert 30.09.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
30.09.2021 kl 15:33 7246

Noen ganger leser jeg trådstarter posten din Nucleus, og det er nesten litt vanskelig å greie å huske på hva du faktisk sier der. 36.500 var TOPPEN av gullåret 2018. Skulle i grunn gjerne hatt fri den 27.10 så jeg kunne sittet i fred og ro og sett på Q3. =) Skal bli lærerikt å se hva fortjenesten til elkem faktisk blir når det er priser i markedet som vi har nå.
nucleus
30.09.2021 kl 17:10 7167

Synes godt at Elkem selve , kunne kommet med en prisoppdatering. Tilsvarende de gjorde i mars måned. Når prisutvikling går såpass mye. Så med en forholdsvis forsiktig guiding ved Q2 rapport for Q3. Trodde DMC Silicone price hadde flata ut , jaggu nytt rekord idag: 63300 RMB/mt. Ved Q2 rapport viser diagram rundt 30-31000 RMB/mt. Er trots alltid prat om betydelig prisvekst. Henviser til år 2018, som var Elkem sterkeste på 114 år. Så slik sett er det fantasi priser på spotpris markedet nå.
alltidpåjakt
30.09.2021 kl 20:49 7051

Man må huske at råvarene til DMC silicone også har økt, som nevnt tidligere så trenger man 0.5T av silisium for 1T DMC Silicone. Silisium prisen i Kina har også økte noe vanvittig, som er hovedgrunnen for at prisen til DMC Silicone har økt. Elkem har nevnt i tdigliere rapportert at spot prisen til DMC silicone slår relativt fort inn på regnskapet 2-3 uker, men prisene på ferrosilisium og silisium er det fort et par mnder før prisene slår inn i regnskapet. Jeg har større tro på at Q4 blir vanvittig.

Håper vi klarer EPS rundt 6kr for 2021.

Fra Elkem

Ang hvor Elkem får silisium til silikon produksjonen.
I Europa er Elkem fullt dekket. I Kina er vi ca. 50% dekket med egen silisium-produksjon, så her får vi økte kostnader på den delen som kjøpes fra eksterne leverandører.

Det vi helst vi se er at Silisium prisen i kina synker og DMC Silicone holder seg.

http://www.sunsirs.com/commodity-price/petail-Metal-Silicon-238.html

http://www.sunsirs.com/commodity-price/petail-Silicone-DMC-751.html

Dersom man kjøper silisium til spot vil kostanden per Tonn for DMC Silicone ihvertfall være RMB 30 000,- ++++


Redigert 30.09.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Kanin89
01.10.2021 kl 21:28 6848

Global silisiummangel og høge prisar til langt ut i 2022:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-01/silicon-s-300-surge-throws-another-price-shock-at-the-world

Analytiker i Shanghai Metals seier at det ville vert global mangel på silisium uavhengig av nedstenging av produksjon i Kina pga straummangel i Yunnan og Sichuan. Det historisk høge prisnivået på silisium vil vedvare til sommeren 2022, då kjem noko meir kapasitet inn i Kina.

Bloomberg melder og om at Elkem har suspendert enkelte sal av silikonprodukt i Kina pga mangel på silisiumråstoff.
nucleus
03.10.2021 kl 12:29 6645

"Analytiker i Shanghai Metals seier at det ville vert global mangel på silisium uavhengig av nedstenging av produksjon i Kina pga straummangel i Yunnan og Sichuan. Det historisk høge prisnivået på silisium vil vedvare til sommeren 2022, då kjem noko meir kapasitet inn i Kina.
Bloomberg melder og om at Elkem har suspendert enkelte sal av silikonprodukt i Kina pga mangel på silisiumråstoff. "
Veldig bra stoff Kanin89!
Litt anna agenda, en hva fungerende Elkem sjef Helge Aa sa : "Jeg har vært med på noen høykonjenkturer før og er rimelig trygg på dagens marked ikke vill vedvare veldig lenge , selv om det ikke er noe tegn for øyeblikket, om at det roer seg ned," uttalte i finansavisen 25/9.
Niclas Gehin , analytiker i DNB Markets uttalte i samme finansavisen:
"Med de nåværende DMC prisene estamer vi at Elkem har en løpende inntjening på opp så mye som 10kr pr. aksje.
Aksjen handles dermed på en svært atraktiv P/E på rundt 4ganger , som er billig mot resten av børsenog historisk gjenomsnittet for Elkem som siden noteringen i 2018 har vært på 8 ganger.
Likevel er vi tilbakeholdne med å anbefale å kjøpe aksjen på dagens prisnivå , da vi mener at prisnivået på 43000 pr. tonn er lite trolig å vedvære ettersom det gir em egenkapitalavkastning på godt over 30 procent. Dette intentiverer økt produksjon. Gitt relativt lave inngangsbarrierer i silikonindustrien. Silikon er et industrielt fremstilt produkt og ikke like grad en råvare hvor knappheten på godet kan føre til høyepriserover en lengre tidsperiode, slik som for eksempel kobber, jernmalm ellere olje. Da er det relativt enklere for alle aktørereneå øke produksjonen i gode tider. Dette illustrerer av den volatile inntjeningen Elkem og silikonindustrien har hatt de siste 5 årene . Hvor inntjeningen har vært tett ned mot 0 ved to tillfeller (2017 og 2019-2020). Ergo ser vi risikion som relativet asymetrisk på nåværende tidspunkt, ettersom et fortsatt sterkt marked vill typisk vill kunne føre til at aksjen kan gå 10-20 procent til. På andre siden tror vi at et tilbakefall i silikonprisene på relativt kort tid kan sende Elkem aksjen tilbake til historiske bunnnivåer påp rundt 20kroner per aksje. "
Etter min oppfattning og egen konklusjon, er dette en veldig pessemistk holdning, synspunkter og argumentering på selskapet Elkem.
1. DMC Silicone price: stoppet ikke på 43000 RMB/mt, er nå oppi på 63300 RMB /mt , drøyt 50% mere en hva finansavisen argumenterte med 25/9.
2. Silisium priser har også gått bananas, iforhold til utviklingen.
Trengs jo 0,5 ton Silisium til 1 ton Silikon ved produksjon.
3. Kinetiske myndigheter har strammet inn energiforbruket på energiressurs krevende industri i Kina. Konkret hva
det eventuellt rammer Elkem , iforhold til produksjon er ukjendt faktor.
4. Elkem har gjort store oppkjøp og nybyggnader etter år 2018. Elkem Paragay, Elkem Basic ( Korea) Elkem Polysil (Kina), m.m. .
5: Elkem har gjort utbedringer og omstrukteringer, energigjenvinningsanleggetr og nye ovner var et stort prosjekt for 1,5 miljarder kr.Elkem Xinghou Silicones er påbegynt utbygging og utbedringer for 3,8 miljarder kr.
6. Karbon produksjon eller batterigrafitt, gadd ikke vedkommende aksjeanalytiker, eller jounalist nevne engang.
7. Elkem har spesialisiert mange nye produkter innom Silicone materials , som de kan ta ekstra bra betalt for, noe som heller ikke ble nevnt.
8. Bygge nye silikonfabrikker med økt produksjon er neppe gjort på et par månader, starte opp noe gammelt rustent og forfallet bruk? jeg skjønner ikke argumentering helt.
Så kommer vente i spenning nå frem til Q3 rapport og oppdatert guiding for Elkem fremover, 27/10 veit vi mere.
Silverfeather
03.10.2021 kl 14:23 6558

Sikkert lett å innbille seg at fabrikker dukker opp som paddehatter over natta, om silicon prisene blir høye. Men jeg tror nå, det faktum at de som faktisk skal være villige til å bygge disse også, vet at de ikke har noen garanti for at prisene faktisk holder seg høye, de kan jo ha falt innen fabrikken er ferdig, så jeg vil anta at det er ganske så mye intertia hos de som sitter og KAN bygge fabrikker før de gjøre et sånt investerings valg. Og det er jo neimen heller ikke sånn at det er "bare bare" og bygge fabrikker heller. Selv sitter jeg her og prøver å forstå hva Nichlas Gein faktisk mener med utsagnet sitt. Er det han prøver i sat om prisen hadde vært 42000 hele året så ville elkem ha tjent 10 kr pr aksje? Eller sier han at om de holder seg på dagens nivå ut året, så tenker han at vi kan snakke om 10 per share? Selv har jeg jo i grunn regnet med ca 5-6,og et utbytte på 2-3. Finnes det seriøst en mulighet for at det reelt kan være snakk om 10??. For om det ER det, så er det jammen mange dollarselder på bakken som folk flest går rett forbi. Å si at Q3 blir spennede, tror jeg blir årets understatement for Elkem interesserte.
alltidpåjakt
04.10.2021 kl 14:57 6307

Elkems svar til "The worsening situation has forced some companies to declare force majeure. On Friday, Norwegian chemicals manufacturer Elkem ASA said it and several other companies making silicone-based products suspended some sales due to to the shortage."

Det er nok noe upresist det som står om Elkem. Flere produsenter har meldt Force Majeure, noen pga. hendelser på egne anlegg, andre pga. markedssituasjonen.
Elkem har ikke hatt hendelser på egne anlegg. I Europa har vi en god situasjon og full produksjon. Vi har også full produksjon i Kina, men markedet er svært stramt og vi kan komme i en situasjon hvor produksjonen må reduseres. Vi har underrettet kunder som potensielt vil kunne bli berørt. I så fall vil dette etter all sannsynlighet skje pga. mangel på silisium og skyldes kutt til krafttilgang, enten til eget silisiumverk eller til våre leverandører av silisium. Vi dekker ca. 50% av behovet i Kina ved egen produksjon.
Kanin89
04.10.2021 kl 18:54 6218

Flott, godt nytt alltidpåjakt!

Når DNB Markets reknar 10kr EPS, og prisane har stege 50% sidan det... (eg vil vere litt meir forsiktig enn å seie "15" pga. pågåande kontrakter og etterslep i auka prisar) Så må ein for 2021 ta høgde for at Q1 og Q2 "bare" var 2 kr EPS samla.

Likevel; mellom 6-9kr EPS for 2021, og enno betre utsikter for 2022. Vi snakkar då minst 10 mrd i overskudd for 2021-22 samla.

Ved konservative 30% av overskudd i utbytte så blir det ca 5 kr. En kan vidare gjere oppkjøp, investeringar og gjeldsreduksjon på 3-4 mrd per år utover det som allereie er annonsert. Å sikre seg 100% egen silisiumproduksjon i Kina burde vel vere en strategisk prioritet - men det kan godt hende at dei finn andre ting meir lønnsomt, eks oppkjøp av fleire spesialiserte silikonprodusentar, utvida satsing på batterimaterialer i Europa eller ekspansjon i Nord- og Sør-Amerika der selskapet ikkje er så stort.

Mesteparten av Elkem i Kina er i Ningxia og Jiangxi. Begge er påverka av energimangelen, men ikkje hardast ramma. Ein ville tru at det ikkje er reell sjangse for nedstenging av Elkem sin silisiumproduksjon, ettersom det i såfall er månadar med dyre reperasjonar for å starte opp igjen anlegg. Det vil vere langt meir aktuelt å kutte strømmen til øvrig industriproduksjon, og Elkem blir nok prioritert som "statseigd" via ChemChina.

NB: Alle tall er slik "situasjonen er i dag" og kan forandre seg raskt. Er enig med analytikerane at dagens prisar på silisium ikkje er berekraftig i den forstand at "alle" vil ønske å auke produksjon - men det skjer ikkje over natta. Nye prosjekt vil ta lang tid, og ein er sikkert litt meir varsome enn tidlegare med tanke på den store overkapasiteten som det har vert i seinare år på polysilisium. Tilstanden til Elkem sine konkurrentar utanfor Kina er ganske dårleg, så eg tvilar på at dei vil gjere så mykje anna enn å redusere gjeld og evt redusere utslepp på eldgamle anlegg, no som dei får pengar i kassa.

Eg auka med 20% i dag. Har ingen formeining om kva langsiktig kursmål er, men har klokketru på at kurs vil vere langt høgare enn 37kr når Q3 blir annonsert. Og sjølve gullfuglen kjem i Q4 med sannsynlegvis eit heilt kvartal på rekordprisar.
Redigert 04.10.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
05.10.2021 kl 13:00 6041

Leste nettopp igjennom https://www.elkem.com/globalassets/corporate/documents/elkem-asa---investor-meeting---17-august-2021.pdf som kom ut i august. ca en mnd etter Q2. Og det er jo ikke veldig mye der som ikke var å finne i q2 presentasjonen en mnd før. Men alikevell synes jeg slide 29 var verdt å legge merke til. Der under: A strategy for specialication and growth, finner vi en "ny" fane helt til høyre, med den spennende tittelen " New Areas". Jeg er fremdeles veldig nyskjerrig på dette Tesil prosjektet til elkem, som jeg mistenker står bak mye av det som er å finne bak luke nr 3 der, med den spennende tittelen Energy Recovery. Altså, bare det å få til å "resilkulere" så mye av strømmen de bruker som de nå skal få til i Salten er jo HUGE, for aktører som bruker vannvittige mengder med strøm. 28% gjennvinning av brukt strøm er jo ikke akkuratt småtterier. Så bruk av "ren/grønn" strøm fra vannkraft, med resirkulering av 28% av brukt strøm, tror jeg skal vise seg å være en vrien nøtt for konkurenter å faktisk konkurere med. Ikke godt å si hva "potential breakthrough" innen biocarbon faktisk betyr - men alt som kan hjelpe til med å få ned co2 emissions, blir jo også store konkuransefortrinn i tiden fremover, hvor det blir dyrere og dyrere og forurense. Batteri Materials skal det bli særdeles spennende og se veksten på. Altså, hvor mye penger som kommer til å klinge i kassa til elkem fra denne nisjen alene om noen få år. Jeg har enda ikke helt greid å finne svaret på noe av det jeg har lurt på rundt tesil - nemlig greide de: "Elkem aims to demonstrate a TEG based on silicides" ? "passiv" teknologi, som installeres hvor det brukes mye strøm som resilkulerer strøm - høres jo unektelig ut for meg som noe man kan tjene mye penger på i tiden fremover om man finner en måte å produsere det billig nok. Og jeg er og forblir nyskjerrig på om dette er tilfelle - fikk elkem til hva Tesil prosjektet gikk inn for å demonstrere at går ann?

//Ambitious goals
The goal for TESil is to show that TEG based on silicides will produce electricity at a lower price than today’s TEG technology. By utilising Elkem’s knowledge and expertise in production of advanced silicon-based materials, we wish to develop new materials and advanced production processes for making thermoelectric silicides.

Elkem also want to develop the next generation thermoelectric materials based on harmless silicon mixed with other elements from silicides. These silicides can also handle higher temperatures than many of today’s materials and will therefore convert heat to electricity more efficient.

Og like relevant, er det naturlig å tenke at om de faktisk fikk det til, så er det teknologi vi kan anta at Elkem sitter på patenter til? Er teknologien de jobbet med kun brukbar, ved veldig høye tempraturer eller har det potensiale ved lavere temperaturer også? Questions, Questions =)
Silverfeather
06.10.2021 kl 10:50 5892

Jeg dobbelt sjekket med flere av kvartalsrapportene for å forsikre meg om at når de sier 1% endring i silicones prisene tilsvarer 130 Mnok fortjeneste(så mener de 1 og ikke 10.. Silicon Metal, og Ferrosilicon opererer begge med 10% og henholdsvis 80 og 160 Mnok. Om jeg husker riktig, så mener jeg at det var 2-3 uker delay fra DMC prisene endrer seg, til de påvirker elkem. (husker knapt hvor jeg hørte dette, så om noen vet med sikkerhet korriger meg gjerne) Nå er ikke jeg noen tallknuser - og det kan fort hende jeg her tar riv ruskende feil.. men om det nå er riktig, at for hver 1% Dmc prisene stiger så kan vi legge til 130 Mnok i fortjeneste hadde prisen hold seg på det nivået hele året. Vel, om det stemmer, så tjener Elk, vanvittig bra med penger for tiden, samenlignet med de to foregående årene. // Jeg bare antar at dette høres for godt ut til å være sant, og at det følgelig er noe her jeg ikke har fått med meg.
Redigert 06.10.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
nucleus
06.10.2021 kl 11:10 5877

Tall Elkem oppgir slikt, er nok under "normale" omstendigheter.
Men at Elkem har potensialet nå for svært sterke inntekter, er det neppe noen tvil om.
Hvor mye ? Ja, si det . guiding snart ved Q3 rapport.
Spennende å høre hvis Elkem har fått begrenset noe av omsettning iforhold til volymet av salg? Eller om de får utnytte disse "bananas" priser fremover.
En annen ting er jo hva disse energiresurskrevende industri i Kina, om de får gå for full maskin?
Europe går garantert for fullt ja, uten tvil.
DMC Silicon price opp pånytt 63566 RMB/mt. Silikon priser har jo vært stabilt rekordnivå nå noen uker.
Silisium har vel klatret ennå mere.
Håper vi får høre noe mere om Vianode prosjektet, iforhold til batterimaterialer.
Regeringen høres ut til, å tilrettelegge for flere nye jobber innom batterisektor i Norge. Prat og praksis.. er to ting, men det er lov å håpe på konkrete tiltak.

nucleus
06.10.2021 kl 16:48 5832

Silisium prisen har virkelig gått i taket:
https://steigan.no/2021/10/enda-et-ravaresjokk-prisen-pa-silisium-300-i-vaeret/
Burde gi Elkem mere inntekter ja.
nucleus
09.10.2021 kl 13:08 5512

Mangel på silisiummetall, som forårsaket av et produksjonskutt i Kina, har sendt prisene opp 300% på mindre enn to måneder. Det er det siste i en rekke forstyrrelser, fra tilstoppede forsyningskjeder til en strømbrudd, som skaper en destruktiv cocktail for selskaper og forbrukere.
Den forverrede situasjonen har tvunget noen selskaper til å erklære force majeure. Fredag ​​sa den norske kjemikalieprodusenten Elkem at de og flere andre selskaper som lager silisiumbaserte produkter, suspenderte noe av salget på grunn av råvaremangelen.
Silisiumproblemet gjenspeiler også opp hvordan den globale energikrisa ryster økonomien på flere måter. Produksjonskuttet i Kina, verdens største silisiumprodusent, er et resultat av arbeidet med å redusere strømforbruket.
Produsentene i Yunnan-provinsen i Kina har kuttet produksjonen med 90%. Yunnan står for 20% av Kinas silisiumproduksjon. Sammenhengen mellom energimangel og silisiumproduksjon er enkel: å lage reint silisium krever at mineralet varmes opp til 1700 grader. For hver kilo silisium som fremstilles, går det med mer enn 100 kWh. Elkem arbeider med en ny metallurgisk prosess som skal kunne fremstille veldig rent silisium med under en femtedel av kraftforbruket, men de er ikke der ennå. Der har vi vel Elkem Tesil prosjektet..!!
Priseksplosjonen på silisium har ført til at de kinesiske leverandørene til Apple og Tesla har måttet innstille leveransene.
Yang Xiaoting, senioranalytiker ved Shanghai Metals Market, forventer at prisene vil forbli omtrent på dagens nivå til neste sommer til produksjonen øker i andre halvår.
Synes det er litt merkelig, at Elkem ikke går ut med dette selve offentlig på sine egne sider?
Iforhold til Silisium og silikon.
DMC Silcone price fortsetter opp: 63866 RMB/mt. på spotprismarkedet nå. Passerte jo 60000 RMB/mt. 23/9. Så begynner jo bli en langsiktig trend fremover.
Branden
09.10.2021 kl 18:27 5410

Her er det mange hausse prosenter å lese. Faktum er at aksjen ligger bare 26% over IPOèn i 2018. Lite imponerende. Det lille kursløftet som er skyldes vel selskapets egne tilbakekjøp for at lederne skal "exercise their options" Gjesph...
Silverfeather
10.10.2021 kl 20:32 5165

Poenget er jo å forstå hvorfor den IKKE har gjort det, samtidig som man forstår hvorfor den kommer til å GJØRE det.. Branden... PRØV å forstå! Nei, det "lille" kursløftet har null nada nix å gjøre med hva du tenker det har. Og la oss da ikke glemme hvordan du lettvint jo totalt ignorerer det faktum at elkem var nede på 11/12 kr. for et snaut år siden. Så.. hva du EGENTLIG sier, er,,, dæven så treg denne aksjen som har gått 250% de siste 18 mnd er. Trenger du virkelig meg til å poengtere ut hvor ufattelig korka det høres ut? Eller ser du det bare ikke?
nucleus
10.10.2021 kl 21:00 5167

Branden har i beste fall skyggelapper foran øynene. En ser nemlig hva en vill sjå. Har snittet på 23 kr/ aksje, (har Elkem aksjer siden år 2019, som jeg selvfølgelig fyllt på), er veldig komfortabel med det. Slike furte kommentarer, bør vi vel heller oversjå. Så får hver ta sitt valg. Gleder meg til 27/ 10, Q3 rapport.
Branden
10.10.2021 kl 22:38 5062

Den depressive dippen ned til 11/12 Kr, er jo en klassisk kursbevegelse etter en IPO. Markedet mister interessen, kursfallet forsterkes, aksjen blir undervurdert, andre aksjer suger likviditet og forsterker nedgangen. Ut av det skulle man da ha kjøpt med begge hendene osv. Men det er ikke dippen som er poenget, men kursnivået på IPOèn. Ikke vær naiv folkens, men time will show, fks. ved Q3....
Redigert 10.10.2021 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
10.10.2021 kl 22:41 5055

Jeg har det ikke travelt med at elkem skal opp i pris. Når elkem går sidelengs, swingtrader jeg, og jo mer "tid" jeg får på disse lave prisene, jo flere shares går ned i sparegrisen. Gevinsten i form av extra shares, vil jo gå voldsomt ned, etterhvert som prisen på elkem går opp med tanke på swingtradingen min. Så for min del kunne gjerne elkem gått sidelengs i lang lang tid, uten at jeg hadde blitt lei meg av den grunn. "Desverre" tror jeg neppe noen blir å greie å holde igjen elkem stort lenger. Moving averagene kommer nedenfra som flodbølger under aksjekursen nå, og vi går mot hva jeg tipper blir det fjerde rekord kvartalet på rad, - Og med ikke mindre en 5-6 megatrender som blåser i elkems favær.. så kan vi trygt si jeg er optimist med tanke på at også aksjekursen vil bli å øke.
nucleus
11.10.2021 kl 07:57 4872

" Den depressive dippen " fratar dermed alle muligheter for vekst og inntjening for fremtiden mener du ? Haha. Har du gjort tilsvarende analyse på norsk Hydro? Dippen var 19 kr / aksje ifjor. En kraftig dipp forteller mest om folket, en om selskapet, hvis du spør meg. Er jo en type av panikk reaksjoner, når noen selger på det laveste og andre ser unike kjøpsmuligheter. Norsk Hydro idag , nærmer seg 70 kr / aksje nå. Med rekord inntekter kvartal etter kvartal. Elkem følger samme oppskriften tydeligvis. Hva da Branden? Å sitte på gjerdet og furte, istedenfor å kjøpe noen "biljetter" å bli med.. Hver sitt valg.
nucleus
13.10.2021 kl 15:13 4566

https://e24.no/boers-og-finans/i/x8e4nG/elkem-vil-kutte-klimautslippene-med-naer-en-million-tonn-paa-ti-aar
Litt komisk når journalist nevner 50% økelse av produksjon: Silisium på og om.. en silikon fabrikk, Elkem Xinghou Silicones i Kina ja.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/10/13/7752487/elkem-varsler-milliardinvestering
Canada får noe oppmerksomhet også i Elkem.
Silverfeather
13.10.2021 kl 16:05 4531

Dra meg nå baklengs inn i fulekassa! Bernreuter, melder om 20% prisstigning siden forrige update for 2 uker siden i dag(polysilicon). ... ji... jiiikes.. Det kanskje største og bratteste hoppet hittils i år.
nucleus
13.10.2021 kl 19:47 4421

Er vilde bananas priser vi oppplever nå på spotprismarkedet, både på Silikon og Silisium. Konkret hva det gir Elkem? Veit ingen.., så tar noe tid innen Elkem høster slike priser. Iforhold til de faste avtaler Elkem har med sine kunder. Gjelder jo Silikon produkter ellers også..
Har Karbon gått tilsvarende opp ?
Ja, spennende Q3 rapport 27/10.
Så guiding fremover for Q4..
Branden
13.10.2021 kl 20:36 4349

Elkem har vært på børs før, og noen av oss var med også da inntil selskapet kom i spill, overtatt av Orkla, senere solgt videre til dagens majoritetseier.

Selskapet har aldri vært noe heftig aksje. Heller ikke nå. De som som var med på IPOèn, kan se tilbake på 3,35 Kr i utbytter siste 3 år, hvis oversikten er riktig, korriger meg gjerne. Det gir en avkastning på 11,5% av investert kapital. Selskapet opplyser forøvrig at de har til hensikt å betale ut 30–50 prosent av nettoresultatet som utbytte til aksjonærene.

Man må være svært tålmodig før pengene har doblet seg på utbytter i dette selskapet.



Redigert 13.10.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
nucleus
13.10.2021 kl 22:32 4245

Du relaterer aldri til noen andre selskaper Branden ? Jeg fekk 12,4 % direkte avkastning via utbytte på Elkem år 2019, ( kjøpkurs 21kr, utbytte var 2,6kr /aksje). Veldig mye mere en hva banken presterer å gi i renter. Norsk Hydro har gitt 1,25 kr / aksje per år, i motsetning til deg, liker jeg å relatere ting til selskaper. Hvorfor makter du ikke det? Norsk Hydro og Elkem, gir garantert en bedre avkastning via utbytte neste år. Jevnført med et magert Corona pandemi år. Følger du kursen derimot, er potensialet bra for sykliske industri aksjer.
Branden
13.10.2021 kl 22:46 4218

Jeg følger flere selskaper, og flere av dem trenger ingen kommentarer. Pengene ruller inn som de skal, utbytter kommer og går, utviklingen er positiv og forutsigbar. Hyggelig forresten at du har lav inngang i ELK og dermed god direkteavkastning. Selskapet skaper milliardverdier, men lite av dette reflekteres i kursen (Det kan selvsagt også skyldes likviditetstørke, at andre selskaper har utsikter til raske penger). Selskapet har lite omtale i finanspressen, og det som er preges av en avmålt holdning. Det pekes på at de høye prisene de tjener på nå, før eller siden vil falle, og med svak kursutvikling i en tid med god inntjening, kan det se utrygt ut fremover. Jeg vil tro at den som går for utbytter er mer avhengige av en stabil og god underliggende inntjening, at direkteavkastningen holder et godt nivå, enn av en sterk kursutvikling. Men hvis utviklingen blir svake utbytter, fallende priser på produktene så er det nok mest ledende ansatte med sine aksjeopsjonsprogrammer som ler best på vei til banken. Man kan jo bli sittende til evig tid selvsagt, men det er sjeldent det beste i alle selskaper for en investor.
Redigert 13.10.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Silverfeather
14.10.2021 kl 08:25 4069

Alt du sier stemmer jo, eneste stedet vi blir uenige, er jo hva dette eventuelt betyr. =) Har jo selv nevnt det mange ganger på forskjellige steder hvem mine forbilder er. Folk som Philip A Fisher, Benjamin Graham, Warren Buffett Charlie Munger. Som jeg også har sagt, så kjenner jeg jo ingen in real life, som er investorer, og alle mine mentorer blir jo naturligvis å finne i bøker. Og sett i ly av hva jeg faktisk ser etter, så er elkem nøyaktig hva jeg har lett etter. Og det inkluderer det faktum at selve aksjen er uglesett, og lite hypet. Hadde den vært det, ville jeg ha kommet for sent til festen ;)

Som Buffett liker å si, du trenger ikke gjøre noe, så lenge du ikke finner den perfekte muligheten, og når det regner, gå ikke ut med en fingerbøll.


Silverfeather
14.10.2021 kl 08:42 4041

Det blir jo ganske meningsløst egentlig når vi som totalt ukjente personer, snakker om hvorvidt en aksje er bra eller dårlig, uten å grundig kartlegge på hvilket grunnlag vi mener dette i forhold til vår personlige investerings strategi. Selv sprer jeg jo ikke risiko i det heletatt, og kompanserer for dette ved å se etter andre egenskaper enn hva en investor som sitter med små potter rundt omkring ville gjort. Ei heller er jeg kortsiktig som ser etter, "når skal jeg inn, når skal jeg ut type aksjer". Jeg er helt seriøst en Infj, som kommer ruslende inn i aksjemarkedet, og synes det er litt artig at noe såpass tilsynelatende lett kan i grunn være så "vanskelig". Hva jeg er interresert i å finne er nyttig og praktisk informasjon om elkem som dukker opp her i ny og ne. Og hva jeg finner totalt uinteresangt er personlige synsinger om hva folk mener og tror om aksjeprisen som sådan. Personlig lurer jeg på hva utbytte til elkem kommer til å være i 2030, og eventuelt hva slags direkteavkastning vi da snakker om når jeg kjøpte de fleste aksjene mine til 21. At dette er "kjedelig" er min superpower ;)
Silverfeather
14.10.2021 kl 08:58 4065

haha når man tenker på det, så er jo vårt syn på risiko sikkert helt forskjellig også. Jeg ser ikke noe "risiko" i at feks aksjeprisen går ned, det ser jeg på som en mulighet. Jeg ser ikke på det som noen risiko at pengene mine blir stående i elkem, og "ikke gjør noe" mens de kunne "jobbet" for meg i andre aksjer. Altså for meg er det ikke en særlig nevnbar opurtunity cost - jeg er jo selvsagt på utkikk etter andre potensielle utfordrere til elkem, men ser på det som helt usannsynlig at jeg skal kunne greie å finne en, så jeg tar det helt med ro, og tenker heller at det blir aktuelt å se om 4-5 år hva min neste elkem skal eventuelt være.
nucleus
14.10.2021 kl 10:32 4022

Poengterer at opsjoner ikke har noen verdi, HVIS ikke kursen går opp . Nei jeg tror neppe ledelsen får tildelt shorting, hvis kursen går nedover- hehe. Som lønnskompensajon er det vanlig, at ledelsen og folk i ledelseposisjoner, får opsjoner i de flesteparten av selskaper på Oslo børs. Men jeg synes det har sklidd noe ut i Elkem, altfor mye. Elkem kjøper jo tilbake tilsvarende aksjer etterpå, bare så der er nevnt. Muligens derfor Michael Kønig gikk? Det får vi vel aldri svar på. En ny konsernsjef er fortsatt ikke på plass. Gamle sjefen er en forsiktig mann iforhold til åsikter om markedsforhold. Jeg oppfatter hvertfall guiding ved Q2 rapport som veldig forsiktig. Når Silikon, Silisium priser har gått til værs nå etterpå.
nucleus
14.10.2021 kl 16:00 3971

Morgan Stanley høyer kursmål Elkem til 37 kr/aksje.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/10/14/7753053/meglerkjempe-hoyner-i-elkem
Er 10kr lavere en SEB sitt kursmål på Elkem og det var for..disse høye Silikon og Silisiumpriser..
Silverfeather
14.10.2021 kl 16:07 3982

"Michael brings a wealth of experience with more than 30 years in operational, commercial and technology leadership roles across the global chemical industry. " Jeg har jo veldig lite å gå på, men min umiddelbare mistanke er at Kønig ikke gikk i det heletatt, men at han ble headhuntet. Det er enorme krefter i sving i det grønne skiftet, og prisen på ledere med relevant kompetanse må jo ha et enormt skjult potensiale for tiden. Så om jeg greier å finne ut av det - så har jeg faktisk tenkt at jeg skal sette av litt tid innimellom til å se om jeg greier å finne ut hva Køenigs nye lønn faktisk er. Det sier seg jo selv at om den viser seg å være vestentlig høyere en hva han fikk hos Elkem, trenger vi i grunn ikke "gruble" så veldig på hvorfor han dro. Derimot om lønnen hans er ca det samme kan vi jo fortsette å lure selvsagt. =)
Braastad
16.10.2021 kl 09:19 3730


Oslo (Infront TDN Direkt): Både Matalco og Alcoa er bekymret for mangel av magnesium, og også silisium, og Matalco advarer nå om at de trolig må rasjonere ut leveranser av aluminiumsprodukter.

Det rapporterer Bloomberg fredag.

Matalco advarer kunder om at selskapet trolig vil måtte begrense produksjon og rasjonere ut leveranser så tidlig som neste år på grunn av magnesiummangel.

I tillegg skriver Matalaco i et brev til kunder at høye priser på andre råvarer og høye gasspriser medfører utfordringer, ifølge nyhetstjenesten.

"De seneste ukene har magnesiumtilgjengeligheten tørket ut, og vi har ikke klart å kjøpe våre nødvendige Mg-enheter for hele 2022," skrev Matalco.

Alcoa presenterte tredjekvartalsrapporten torsdag, og Bloomberg noterer at også Alcoa har uttrykt bekymring for magnesiummangel.

–Manglene er av bekymring. Innkjøpsteamet vårt jobber aktivt med å sørge for at vi har nok materiale til å kunne forsyne kundene våre. Men mangler er en bekymring, sa Roy C. Harvey, konsernsjef i Alcoa i etterkant av presentasjonen.