MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1735860

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.02.2022 kl 20:38 6392

Da russerne skulle velge religiøs tilhørighet, sendte tsaren utsendinger til Roma, Istanbul og Mekka. Utsendingene falt for utsmykkingen av kirkene i Istanbul og anbefalte den ortodokse linjen. Så Russlands ledelse dyrker pomp og prakt, falske kulisser, løgn og bedrag, mens den undertrykte mann drikker og banker kona til han dør i tidlig alder. Kort og godt kan den praktiske konsekvens av avstanden mellom estetikk og etikk bivånes i forholdet Russland-vest-Europa. Også store deler av Ukraina har historisk sett vært romersk-katolsk og det er ikke lenge siden det ble kamp i Kiev om den religiøse retningen. Såvidt jeg husker ble det deling, At Tsar Putin driver historieforfalskning og lyver for folket er tradisjon i "løgnens land", som J.B. Hoff i Farmand yndet å kalle den kommunistiske elendigheten.
Russland er økonomisk sett svakt, men har muligens modernisert krigsutstyret etter at de etter 1989 sendte mye som skrap for omsmelting til vesten. At Tsar Putin vil drive folkemord i Ukraina for å mette sin hevn-og blodtørst i Stalins ånd kan jeg likevel ikke tenke meg. Putin er tross alt ikke presteutdannet.
PSI- Investor
23.02.2022 kl 20:14 6503

Spennende overskrift hvertfall, den om at forsyningskjedene lammes.

Blir en spennende dag i morgen.
Presentasjonen antar jeg vil inneholde positive elementer som vanlig. Vi blir sikkert positivt overrasket selv vi som kanskje kalles hausere.

Så kan jo selvsagt uansett Ukraina- situasjonen overskygge alt.
Jeg må si at jeg sliter litt med å tro på en diplomatisk linje. Når en part alene har skapt en situasjon som han så sier er kritisk og må ordnes opp i, hvem skal da samtalen være med, og om hva?
Vel, det er jo bare min personlige oppfatning.
Helt ufatterlig tragisk er det i alle fall.
Ikaros200
23.02.2022 kl 19:15 6785

Jeg kan glede deg med at jeg kun har solgt ca 1/7 av min mpcc-portefølje og at jeg har vært inne kontinuerlig siden januar 21, hvor jeg begynte å kjøpe på 5,6tallet. Jeg har fortsatt stor tro på selskapet og har vanskelig for å finne en billigere eller mer aksjonærvennlig aksje på Oslo børs. Det er imidlertid beside the point for å si det på nynorsk. Når vi har gjort oss ferdig med dine antagelser og usakligheter så var altså det faktum jeg presenterte at aksjen svingte 10% intradag som følge av Ukraina-situasjonen - og at jeg mener at en fullskala invasjon (som både usa, uk og nato holder for sannsynlig) ikke er priset inn i dagens marked, og da heller ikke for mpcc. Jeg velger derfor å sitte med litt cash for å utnytte en evt ny svingning. Jeg kan ikke helt se hva mine tidligere innlegg har m Ukraina-situasjonen å gjøre, og for min del kan du tolke de som du vil.
Slettet bruker
23.02.2022 kl 19:10 6782

Enig Sulzer, ser med spenning frem til nytt om kontrakter og fremtidsutsikter. Denne setningen fra Fearnley tyder i alle fall på at forward fixing ikke har roet seg den siste tiden: As a result, NOOs are continuing the trend of increasingly forward fixing positions well into 2023.

Jeg er også spent på om CB sier noe om vurderinger rundt salg, sett opp mot prisutvikling på skip de siste ukene. Denne setningen fra Pareto i dag peker mot at salg kan være interessant, spesielt for aksjonærer som ønsker raskere gevinst enn ordinære utbytter vil gi: The sale of a single, unencumbered vessel 2,500 TEU and up (of which the company has > 30x) has the potential for some NOK ~1 per share in XO-dividend.
JonnyMoney
23.02.2022 kl 18:35 6957

Er det noen som forstår hva det er med kursutvikl8ingen som gjør at market screeners automatiske teknsike analyse i dag nå vurderer den som bearish på kort sikt(fortsatt bullish på medium og long)?

De har hatt rett i en del andre tilfeller jeg har fulgt og da har de brutt støtten (27 i dette tilfellet) og testet neste støtte, som på mellomsikt er 25,4.

Er teorien rett og slett at når vi først har brutt ned på 25 en gang, så skal vi dit engang til før take off?

https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/

Slettet bruker
23.02.2022 kl 18:34 6971

Interessant artikkel, selv om det i hovedsak bekrefter forhold vi allerede kjenner til:

https://www.nationalreview.com/corner/despite-shorter-lines-off-l-a-container-ships-find-new-places-to-get-stuck/
Sulzer
23.02.2022 kl 18:25 7023

Jeg er spent på guiding imorgen hva gjelder kontrakter. Er mer enn middels eksponert over natten. Ønsker resten av mannskapet "lykke til"!
durrrrant
23.02.2022 kl 18:22 7035

VesselValue KRAFTIG opp, spesielt for eldre 1750 TEU
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-february-22-2022/

Weekly Vessel Valuations Report, February 22 2022
Container: Container values have firmed.

Post Panamaxes Navios Unite and Navios Utmost (8,204 TEU, Aug – Oct 2006, Hyundai Heavy Industries) sold in an en bloc deal for 220.00 mil, VV en bloc value USD 231.36 mil.

Handy Containers Hull 1801, Hull 1802, Hull 1803 and Hull 1804 (1,868 TEU, Oct – Dec 2022, Yangfan Zhoushan) sold to CMA CGM in an en bloc deal for USD 178.00 mil, VV en bloc value USD 179.57 mil.

Handy Container Hooge (1,402 TEU, Jul 2006, Jinling Shipyard Weihai) sold for USD 23.60 mil, VV value USD 25.57 mil – SS/DD Passed.
Londonmannen
23.02.2022 kl 18:01 7102

Helt greit å mene at kursen skal sydover. Og du er neppe alene. Jeg antar at flere av dem som selger er av samme oppfatning som deg. Samtidig skjønner jeg at det var lett å tro at kursen skulle få et betydelig større fall, enn det som ble resultatet av gårsdagens handel.

Når den likevel ikke fikk det forventede fallet, så skyldes nok det at markedet vurderer MPC å være rimelig priset på dagens nivå sett opp mot inntjeningen rederiet vil få de nærmeste årene, samt den verdien skipene har.

Så jeg sliter med å se noen stor nedside i MPC. Men dersom Putin inntar hele Ukraina så vil nok dippen trolig bli betydelig større. Men historisk sett så har markedet alltid snudd opp når katta er ute av sekken. Det skjer nok også i dette tilfellet. Så man bør være rimelig kjapp for åbutnytte et eventuelt fall i aksjekursen.

Lykke til!
Slettet bruker
23.02.2022 kl 16:56 7258

Fint med litt edruelig balanse, og ikke bare halleluja...opp opp opp.
Når en har solgt aksjene sine er det vel fordi at en tror/frykter at kursen skal falle, og da må de jo bli feil å pøse på med optimistiske kursmål og kursstigning.
Nei da har man tro på at aksjen faller, og det må vel være tillat på denne tråden, eller tar jeg feil. Ser at når noen utrykker bekymring for kursutviklingen fremover blir en bryskt irettesatt av hausepolitiet.
Ser også at ny short er satt, de har vel et litt annet fremtidssyn enn flertallet på forumet.
Ellers en flott og lærerik tråd med mange flinke og hyggelige skribenter.
DividendYield
23.02.2022 kl 16:23 7446

Jo, takk for det. Ser av dine innlegg på mpcc tråden at du helst skriver innlegg der du spår kursen sydover. Kan jo tenke sitt om det også.
Ikaros200
23.02.2022 kl 15:46 7639

Tro hva du vil. Kursen intradag etter det første sprellet svingte rundt 3 kroner, dvs over 10%, og var på det laveste 24,85. En full invasjon av Ukraina vil jeg påstå ikke er priset inn i markedet. Hvis det skjer vil det være et poeng å ha noe tilgjengelig kapital, ettersom man med stor sannsynlighet kan kjøpe billigere, både i mpcc og en rekke andre selskaper. Jeg har derfor valgt en god del aksjer og noe cash. You do you.

Struts
23.02.2022 kl 15:29 7753

Ja, tenker bare på feedere (MPCC) må jeg innrømme. Hva linerne (de over 8000 TEU ELNS) har av problemer er meg noe irrelevant. MPCC leier ut skip. Linere tar betalt per container. Noe de også tar godt betalt for. Men fleksibiliteten mht laste- og lossehavn er feks som for tramp-skip (beklager en eldgammel betegnelse) kontra en VLCC. For tankskip som frakter 2 millioner fat olje (et fat er vel 151, eller 159 liter omtrent?), tilsvarende kapasiteten for et skip på 280,000 tdw og oppover så er det ikke så veldig mange havner i verden som kan ta i mot det på losse-siden. Ikke så mange land som pumper ut samme kvantum olje heller. Feedere derimot, de er fleksible de! Nå var et fristende å si noe om, .... noe. Men, glemt var det.
DividendYield
23.02.2022 kl 15:28 7753

Jeg tror du overdriver Putins betydning for markedene. Klart en krig er ikke bra på mange måter. Russland med sin lange og tildels fæle historie og stor krigsmakt kan virke skremmende for noen.

Økonomisk er de derimot en middelmådighet i Europa, spesielt om du ser det i forhold til folketall. Ukraina er heller ikke npen stor økonomisk nasjon. Jeg tror ikke en eskalering sånn sett vil ha noe særlig å si for verdenshandelen, markeder eller konteiner. Selv om det beste ville vært fred.

Denne videoen viser den historiske utviklingen i forhold til brutto nasjonalprodukt og den viser Russland nede på en middelmådig 5. plass, bak GB og Italia f.eks, til tross for langt flere innbyggere. Om noen år er det ventet at de blir forbigått av den spanske økonomien.
Russland har store naturreserver innen olje og gass, det er stort sett det. I forhold til teknologi utmerker de seg mest innen hacking og overvåkning. Innen sport er det mest doping og fusk! Innen politikk; Diktatur, pressesensur og likvidering av politiske motstandere og journalister. Rett og slett underutviklet!

https://www.youtube.com/watch?v=CqCIrwALsMM (største økonomiene i europa, historisk)
Slettet bruker
23.02.2022 kl 15:18 7788

Kan så være at den betente situasjonen i Ukraina har gjort markedet nervøst, det er det vel liten tvil om. Allikevel anser jeg MPCC som en av de mest sikre havnene å ha sine investeringer innestående i ved kommende uroligheter. MPCC fremstår som bunnsolid, samt gode fremtidsutsikter. Kjøpte meg selv inn på 13-14kr og solgte meg ut på 31kr. Nå er kursen i mine øyne rimelig ift hva vi kan forvente utover i 2022, derav har jeg kjøpt meg inn igjen idag. Økte beholdningen ytterligere nå ned mot 27,75.
Tenker at kursmålene som ligger inne på MPCC absolutt burde være innenfor rekkevidde med tanke på verdien av selskapet kontra dagens kurs.
Redigert 23.02.2022 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
23.02.2022 kl 14:47 7939

Tror det er litt mer komplisert enn som så. Vladimirs aktiviteter holder markedene på tå hev, og evt mer alvorlige sprell vil få innvirkning på MPCC sin kurs sammen med markedet generelt. Så selv om det kommer gode og/eller forventede nyheter fra MPCC tenker jeg at rullende tanks uansett vil påvirke dette...og når det skjer så skjer det nok på et tidspunkt hvor børsen er stengt - noe som innebærer at man gjerne våkner til en ny situasjon enn hva det var sist børsen var åpen. På lengre sikt er det nok mindre problematisk for MPCC, men alle vil vel kjøpe så billig som mulig ;-). Så uten dagens geopolitiske situasjon tror jeg vi ville vært høyere enn det vi er nå - i øyeblikket og foran morgendagens tall. (forøvrig får man frem tidspunktet for tallene ved å trykke "legg til i kalender" på presentasjon Q4 på mpcc sin side for de som lurte på det).
Londonmannen
23.02.2022 kl 14:24 7993

Via Mexico. Ok. Men da kan de ikkebenytte de ultrastore containerskipene ettersom det ikke finnes infrastruktur som kan betjene dem i Mexico. Noe som da vil sette ekstra press på feedere. Ikke akkurat negativt for MPCC…..
Struts
23.02.2022 kl 13:41 8225

Ha! Og ja, selvfølgelig sender de skipene for lossing i andre havner - et fritt marked fungerer vanligvis på tross av streikere, lock-out og diverse. Omtrent som SAS, flere fag-foreninger og streiker enn det har vært piloter og passasjerer. Og det selskapet ser det ikke akkurat lyst ut for. Jaja, hva blir det neste - lossing i Alaska? Dette er bra for aksjonærene!
PSI- Investor
23.02.2022 kl 13:20 8355

Så man velger å sende varer via Mexico selv om det er tre ganger så dyrt. Det er altså fremdeles en god del å gå på prismessig skulle man da tro...:
Shipping through Mexico can be three times as expensive as going through West Coast ports

https://www.hellenicshippingnews.com/with-u-s-ports-clogged-japanese-exports-take-pricier-mexico-route/

With contracts of West Coast dockworkers set to expire this summer, the shipping industry fears a possible repeat of the months of delays that accompanied the previous round of negotiations in 2014

Ja ting som skjedde i 2014 har jo nå daglig vært nevnt i en helt annen situasjon også, og det virker i alle fall der å gå virkelig dårlig nå... forsåvidt så absolutt ikke noe morsomt i det hele tatt men.
Londonmannen
23.02.2022 kl 12:13 8710

Argus
Enig i at vi ikke kan forvente at mange nye slutninger er gjennomført. Ut fra de rapportene vi har sett har det vært bemerkelsesverdig få MPC skip. Men CEO har nok en tanke bak det, for gjennom hele 2022 har ratene gått opp. Så for meg er det smart å holde ledig tonnasje tilbake fra meglerbordet for å tyne maksimalt med «saft utgav sitronen.». Og det tror jeg han klarer.
Struts
23.02.2022 kl 12:12 8668

Det er dato det! Pluss Netrom, Helg mfl! De pleier å bomme med ca 2 kroner (totalt), men det er bare fordi de glemmer å ta med den ene tomflasken i skute nummer 38 (=AS PETRONIA=) som stuerten alltid fører opp som allerede pantet. Eh, eller noe slikt. Skamme seg burde han! Stuerten altså.
Redigert 23.02.2022 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2022 kl 11:53 8756

Dagens litt negative kursutvikling tilsier at endel investorer er nølende til morgensdagens fremleggelse av 4. kvartalsresultatet.

Og det er kanskje ikke så dumt, etter min mening.

Litt nøkternhet nå er ikke av det usunne. Forvent kanskje i underkant av kr. 1 i utbytte, ikke forvent noe ekstraordinært utbytte før senere, kanskje i mai, ikke forvent noen ekstra kontraktsinngåelser og ikke forvent noen nye skipssalg utover de vi er kjent med.

Hvorfor så nøktern? Jo, fordi en unnlatelse av å ha inngått nye kontrakter kan vise seg å være strategisk riktig. Man venter i det lengste til ratene er på det høyeste. Det samme gjelder nye skipssalg.

Det er vel her Baach og co skiller seg ut som dyktige og forutseende, når andre snur og tror toppen er nådd.

Dette er bare noen ord forut for en spennende dag, en dag med kanskje ikke altfor mange overraskelser.

Men mangel på overraskelser kan vise seg å være bedre enn vi aner.
Redigert 23.02.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2022 kl 11:51 8729

Rapporten blir tilgjengelig før børsåpning i morgen - deretter holdes webcast med presentasjon av Q4 Earnings Call kl 15.00.
Presentasjonen med tallgrunnlag i form av slides kan sees på selskapets nettsider fra kl 12. Dette er normal prosedyre ved kvartalsrapporter fra MPCC.
Slettet bruker
23.02.2022 kl 11:43 8777

Den 18.02.22 meldte selskapet blant annet følgende:

"MPC Container Ships ASA (the "Company") will be releasing its fourth quarter 2021 report prior to market opening on Thursday 24
February 2022. "
Purdey
23.02.2022 kl 11:38 8817

På de siste q rapportene har regnearkene vært så og si spot on ift det som blir publisert.

Hadde vært artig med et oppdatert resultatestimat på hva regneark guruene har regnet ut hva som ble resultetet i q4, slik at vi kunne sett hvor nær de kom denne gangen også.
Slettet bruker
23.02.2022 kl 11:31 8871

Jeg ser at Pareto har et vesentlig lavere anslag for DPS enn de 1,25 kr jeg har antydet tidligere. Forskjellen var så stor at jeg måtte sjekke om jeg hadde feil i regnearket, og det var det dessverre. DPS sto lik EPS.... Tabbe, beklager! Jeg har dermed ca 0,143 USD i EPS og ca 0,107 USD i DPS.
Arntonk
23.02.2022 kl 11:28 8883

Blir rapporten for q4 lagt frem ved børsåpning eller etter stengetid?
Bettil
23.02.2022 kl 11:16 7255

Leser det som at dette er et skip laget for å frakte LNG i beholdere på dekk, så stabilitetsproblemet er kanskje ikke like fremtredende som for et tradisjonelt gass-skip?
Slettet bruker
23.02.2022 kl 11:13 7242

Fine rapporter fra både Fearnley og Pareto - tydelig at dei ser kva som er på gang og oppsiden som venter.
Struts
23.02.2022 kl 11:07 7300

Haha, der er ingen grenser under vann - og heller ikke i oppfinnsomhet!
Slettet bruker
23.02.2022 kl 11:04 7227

Tilbake i MPCC med 13K aksjer. Mye spennende fremover og fine kursmål.
Londonmannen
23.02.2022 kl 10:55 7260

Interessant. Men å laste containere som kun dekkslast vil gi noen utfordringer mhp stabiliteten til skipet. Det vil jo være grenser for hvor høyt de kan lastes med boxer ettersom stabiliteten til skipet vil påvirkes med last i høyden. Men rart med det, der det er penger å tjene tiltrekkes redere uansett hvilke skipstype de kan tilby. Som en digresjon kan det jo nevnes at engelsmennene benyttet containerskip som flyferger ifm Falklandfskrigen. Som det står; nød lærer naken kvinne å spinne.
Slettet bruker
23.02.2022 kl 10:42 7380

Pareto virker å være på ballen her. Fin slutning, flott update og blir spennende å se om det er substans i ryktene om skipssalg.
Børskaffen smaker godt i nytt MPCC-krus, kursen ser ut til å ville nordover….og et annet sted i verden setter man heller splitter nye frakteskip for LNG inn i containerfrakt;

https://splash247.com/gerry-wang-finds-container-work-for-novel-gas-carrier/

Ship o’hoi!
Redigert 23.02.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
kodenavn
23.02.2022 kl 10:40 7401

Fantastisk rate for 18 år gammelt lite skip !

According to Alphaliner, MPCC’s AS Freya, a 2004-built 1200 teu feeder has been fixed at USD 28k/d for 3 years which adds to a rock-solid backlog.
Struts
23.02.2022 kl 10:38 7416

Paretos og Flys analyser er om ikke gull verdt, så er det jaggu ikke langt unna - takker til Bettil og nike!
Redigert 23.02.2022 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Bettil
23.02.2022 kl 09:59 7631

Fra Fearnley Shipping Morning Report:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 37)

4q21 due tomorrow - FS below CS
MPCC reports 4q21 numbers ahead of OSE open tomorrow. We expect revenues to come in at USD 125m well below CS of USD 149m and “only” 12% up from last quarter as a significant part of the fleet remains on legacy contracts. Our EBITDA estimate of USD 90m is adjusted for sale of vessels during the quarter and JV earnings which explains USD 15-20m of the deviation from CS. Sale and delivery of 7x vessels during the quarter with substantial gains on book values creates some uncertainty around where MPCC’s net income will come in and also impact the dividend for the quarter. The estimated dividend for the final quarter of 2021 includes both the extra-ordinary element of NOK 3/sh from vessels sales and 75% of 4q21e EPS.

MPCC-NO (USDm)
TCE revenue: 125
EBITDA (adj.): 90
EBIT (adj.): 73
Pre-tax profit: 72
Net income, reported: 72
Net income, adjusted: 72
EPS (adj.): 0.16
DPS: 0.46

On the fixture side, MPCC had 19 vessels coming open during 2022 as per last market update in November. We expect this number to drop significantly on the back of increased forward fixing activity as liners’ appetite for securing tonnage remain strong. According to Alphaliner, MPCC’s AS Freya, a 2004-built 1200 teu feeder has been fixed at USD 28k/d for 3 years which adds to a rock-solid backlog.

Og litt om containermarkedet generelt fra samme rapport:
Container: Inefficiencies see some relief on the back of easing throughput after Lunar New Year. Our deployed and sailing container index note 71% of the fleet moving, the reduction however likely reflecting an uptick in idle vessels from dry docking, typical for the season. The commercially idle fleet remains stable at lows according to Alphaliner. Diving into the numbers, US ports see improving flows and lower waiting times, while ports in China have seen upticks in idle cargo. Ningbo (the worlds third largest port in terms of throughput) has seen 0.2% improvement in flows during February while congestion in the Pearl Delta area (accounting for 3 of the top 10 ports) remains stable. This likely ties with less capacity during the Lunar holidays and ongoing backlogs from factories now being cleared out putting further strains on supply infrastructure. However, as box rates on China / Far East – US West Coast are strengthening, this could very likely translate to more strain in LA-LB in the coming weeks. In terms of overall market inefficiencies, congestion is still very much in play as more than 10% of boxes remain blocked on idle ships.

For shipowners, the charter market remains firm at record levels. Little activity has however been recorded over the week as vessel supply remains severely limited. As a result, NOOs are continuing the trend of increasingly forward fixing positions well into 2023.
Redigert 23.02.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
nike
23.02.2022 kl 09:30 7729

Klippet fra Pareto sin "Shipping daily"

MPCC: 1,200 TEU fixed on 3Y TC at USD 28k/day – Q4 due Thursday

• Alphaliner reports that MPC has fixed the 1,200 TEU ‘AS Freya’ on a 3Y TC to Maersk at USD 28k/day. Start-up is expected around April after the vessel
finishes its current USD 10.5k/day contract.
• We expected USD 26.5k/day for three years so positive to see another strong datapoint in a red-hot container market showing no signs of slowing down
• MPC will report Q4 numbers on Thursday (24 Feb), where we expect an EBITDA of USD 79m (adjusted for gains on vessel sales) and EPS adj. of USD
0.12 – with the company declaring its first recurring dividend of USD 0.07 per share (75% of net profit adjusted less capex)
• It will also be interesting to see if MPC has engaged in further vessel sales. None have been reported but it is rumoured in the market that the company is
looking to divest some vessels at healthy prices above our quotes.
• With more than 30x unencumbered vessels and low LTV in general, this could pave the way for more significant capital distributions like the NOK 3 per share
payout we recently saw. The sale of a single, unencumbered vessel 2,500 TEU and up (of which the company has > 30x) has the potential for some NOK ~1
per share in XO-dividend

Ingen tvil om at Pareto er det huset som har forstått MPCC sitt kurs-/utbyttepotensiale best
Londonmannen
23.02.2022 kl 09:30 7627

Interessant å se at shorten i MPC de siste dagene har steget til 1.7% eller vel 7,5 mill aksjer. Her er det tydeligvis noen som mener at MPC skal stupe som, føølge av Pustin sitt lille eventyr i Ukraina. Vel, vel jeg kan ikke si noe annet enn lykke til. Håper de holder seg for øynene i morgen når Q4 21 tallene kommer. Så kan man jo håpe for deres egen skyld at de skjønner at kvartalsresultatene utover i 2022 vil bli enda bedre.

Shoerte MPC på dagens kurs? Ja, ja hver sin lyst.