MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
01.10.2021 kl 16:19
291331
Hehee, vi får vel redigere åpninginnlegget mer tilpasset moderne tid.
Kom gjerne med forslag, så kan det limes inn etterhvert.
Kom gjerne med forslag, så kan det limes inn etterhvert.
durrrrant
01.10.2021 kl 16:29
291210
Nytt år, samme kaptein!
Gratulerer med over 10 000 innlegg og 2 mill leserklikk!
Gratulerer med over 10 000 innlegg og 2 mill leserklikk!
jensee
01.10.2021 kl 16:43
291035
Takk for Tjøme helgen, vi gleder oss til neste:-)
Gratulerer med lang tråd alle involverte, den følges nøye, den gir inspirasjon og opphav til mange smil gjennom dagen.
I en urolig tid kursmessig foretrekker jeg å sitte med en paraplydrink på akterdekk, nyte avis overskrifter om transport kaos, se på regneark og slutninger og ta livet med ro da panikken brer seg blant enkelte, vel vitende om at pengene velter inn i selskapet.
God helg alle:-)
Gratulerer med lang tråd alle involverte, den følges nøye, den gir inspirasjon og opphav til mange smil gjennom dagen.
I en urolig tid kursmessig foretrekker jeg å sitte med en paraplydrink på akterdekk, nyte avis overskrifter om transport kaos, se på regneark og slutninger og ta livet med ro da panikken brer seg blant enkelte, vel vitende om at pengene velter inn i selskapet.
God helg alle:-)
Helg11
01.10.2021 kl 16:46
290949
En full tråd... Jøss. Ble det for mye Aass pilsner mon tro?
Jeg er klar for MPCC Bull 2022-2025!
Jeg er klar for MPCC Bull 2022-2025!
Bikez
01.10.2021 kl 16:53
290857
Takknemlig for at det er opprettet en ny tråd for videre seilas. De siste dagene har vært ganske forblåste, og trollene kommer fort på plass når kursen peker nedover. Aksjene som gikk under 20 ble raskt plukket opp. Sikkert en god del med stoploss på 19-20kr. Kommer vi på lav 20 fyller jeg på igjen.... Kursen oppfører seg forholdsvis likt nå som når den lå på 24-26+... Topp 50 sitter jo med mer eller mindre samme prosentandel. Noen som har sett om noen på topp 50 listen har solgt seg helt ut de siste 14 dagene? Utenom Songa/Blystad. Så fort CB nevner noe om utbytte skulle man tro kursen skyter avgårde. Star/Pilgrim virker også til å sitte rolig i båten. Så får man se om det varer frem til q3, samme gjelder jo Blystad. Rart hvis han velger å kaste resten av aksjene før presentasjonen.
Londonmannen
01.10.2021 kl 17:11
290679
Kunne du fått kopiert over linkene som lå i første innlegg på den andre tråden, bla regnearket?
Kjente jeg ble ganske stressa når jeg så tråden var stengt, men det gikk fort over da jeg fant dere igjen her! 😁😁
Dexter
01.10.2021 kl 17:43
290458
Verden er i vater, sjøen er speilblank eller hva dere vil. Ny tråd, samme kaptein, samme folk og ny og videre horisont. Fortsett den gode jobben som gjøres. Kast loss!
Struts
01.10.2021 kl 19:15
289965
Ok, starter med Seasures rapporterte slutninger denne uke:
=COSCO Shipping Panama= Post P 9443 Hyundai Samho 2016 - CMA CGM - 5 yrs USD 65000
=Seamax Rowayton= Post P 9443 Hyundai Samho 2015 - CMA CGM - 5 yrs USD 65000
=Northern Jasper= Post P 8814 Daewoo 2009 - ZIM - 9 mths USD 135000
=Kota Latif= Pmax 4253 Dalian Shipbuilding 2007 - Matson Navigation - 4 yrs USD 44000
=Abidjan Express= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - CMA CGM - 3 yrs USD 37000
=Mimmi Schulte= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2017 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 37500
=Josco Real= Handy 1938 Jiangsu New YZJ 2018 - CNR - 6 mths USD 120000
=Acacia Rei= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 - Vasi Shipping Pte - 2 mths USD 75000
=Ornella= Handy 1714 Guangzhou Wenchong 2012 - OOCL - 3 yrs USD 35500
=Santa Loukia= Handy 1704 Guangzhou Wenchong 2015 - OOCL - 3 yrs USD 35000
=Cape Flint= Handy 1440 P+S Werften 2006 - Hapag Lloyd - 1 mth USD 40000
=Nordic Italia= Feedermax 1084 Nanjing Wujiazui 2012 - Unifeeder - 30 mths USD 19750
=COSCO Shipping Panama= Post P 9443 Hyundai Samho 2016 - CMA CGM - 5 yrs USD 65000
=Seamax Rowayton= Post P 9443 Hyundai Samho 2015 - CMA CGM - 5 yrs USD 65000
=Northern Jasper= Post P 8814 Daewoo 2009 - ZIM - 9 mths USD 135000
=Kota Latif= Pmax 4253 Dalian Shipbuilding 2007 - Matson Navigation - 4 yrs USD 44000
=Abidjan Express= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 - CMA CGM - 3 yrs USD 37000
=Mimmi Schulte= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2017 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 37500
=Josco Real= Handy 1938 Jiangsu New YZJ 2018 - CNR - 6 mths USD 120000
=Acacia Rei= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 - Vasi Shipping Pte - 2 mths USD 75000
=Ornella= Handy 1714 Guangzhou Wenchong 2012 - OOCL - 3 yrs USD 35500
=Santa Loukia= Handy 1704 Guangzhou Wenchong 2015 - OOCL - 3 yrs USD 35000
=Cape Flint= Handy 1440 P+S Werften 2006 - Hapag Lloyd - 1 mth USD 40000
=Nordic Italia= Feedermax 1084 Nanjing Wujiazui 2012 - Unifeeder - 30 mths USD 19750
Struts
01.10.2021 kl 19:23
289831
Hysj! Men legger merke til at Kbkristi også har fått seg Mercedes...
Sandsli invest
01.10.2021 kl 19:32
289742
Etter å ha solgt meg litt ned i Akrbp og ser muligheten i MPCC fremover så velger jeg å satse der. Selvom noen er rystet over kursnedgangen så er det ikke tvil om at her skapes det gode bunnlinjer. Etter mine beregninger vil det bli utbytte fra 1Q 2022, men hvem vet.
Londonmannen
01.10.2021 kl 19:45
289586
Kbkristi skrev Kom akkurat på hytta, skal få lagt over linkene snart.
Den er god! Er akkurat selv ankommet hytten med min bedre halvdel. Noe godt i glasset nå så er livet perfekt! God helg Kbkristi!
Kbkristi
01.10.2021 kl 19:47
289479
Man sparer masse pæng når man får ei konjakk for hver mill folk tjener Struts.
Hehee, bare tull :)
Hehee, bare tull :)
Idet jeg mønstrer på tråden så passer det å gjøre litt reklame for
https://www.marinetraffic.com
Her kan vil følge våre båter og andres.
Det er gratis å ha en egen flåte med 5 skip.
Login er enkel når en en har en Google Account
https://www.marinetraffic.com
Her kan vil følge våre båter og andres.
Det er gratis å ha en egen flåte med 5 skip.
Login er enkel når en en har en Google Account
Kbkristi
01.10.2021 kl 20:11
289133
Supert, den må jo være med :) Ser AS Columbia ligger fortsatt i kø.
Harpex i dag? min link virker ikke.
Harpex i dag? min link virker ikke.
Redigert 01.10.2021 kl 20:17
Du må logge inn for å svare
Helg11
01.10.2021 kl 20:11
289031
Hadde dialog med dato forrige fredag. Han har slitt med formen etter coronaen (selv etter fullvaksinering), svimmel og blir veldig fort sliten. Så er en påminnelse om at det fortsatt er fornuftig å holde avstand og ta forhåndsregler.
Askoeik
01.10.2021 kl 20:14
288927
Mistenker at de har lagt den bak betslingsmur? Finner ikke noe på hjemmesiden deres slik det har vært før. Mulig å finne fra tredjepart?
Kbkristi
01.10.2021 kl 20:15
288822
Ja, vi er ikke kvitt skiten. Hørte på radioen at en variant var oppdaget i midt-Norge. Sikkert på hytta da.
God bedring, dato, om du leser.
God bedring, dato, om du leser.
Helg11
01.10.2021 kl 20:17
288739
Trenden med lang kontrakt til bra pris, eller kort kontrakt til vill pris opprettholdes. Legger på disse:
Ophelia 1717 2018 130 to 150 days Asia + Canada 95.000 $ daily CIMC
Asiatic Sun 1049 2007 30 - 45 days Asia + Canada 51.000 $ daily VASI Shipping
Norma J 962 2007 36 months Continetal + United Kingdom 17.500 $ daily BG-Freightline
Ophelia 1717 2018 130 to 150 days Asia + Canada 95.000 $ daily CIMC
Asiatic Sun 1049 2007 30 - 45 days Asia + Canada 51.000 $ daily VASI Shipping
Norma J 962 2007 36 months Continetal + United Kingdom 17.500 $ daily BG-Freightline
NetromK
01.10.2021 kl 20:28
288593
Håpar Harpex-fråvær er grunna teknisk svikt, men fryktar krav om abbonement.
Har sjølv brukt/brukar Harpex i både grafar og tabellar, så håpar tala dukkar opp att snart, evt. kan finnast via-via.
Har sjølv brukt/brukar Harpex i både grafar og tabellar, så håpar tala dukkar opp att snart, evt. kan finnast via-via.
Navit å tro at Covid-19 er helt over med det første.
Det vil være en risiko faktor i lang tid fremover.
Det vil være en risiko faktor i lang tid fremover.
Å utvide havne kapasiten og nødvending infrastruktur er ikke gjort i en fei.
PSI- Investor
01.10.2021 kl 20:46
287856
Fint med ny tråd, gratulerer med godt over 2 mill treff og godt over 10.000 innlegg på den første!
Ser de har stengt to andre tråder også, disse hadde jo ikke i nærheten av like store tall.
Takk for slutninger, de ser jo meget gode ut! Gleder meg til å se noen flere av våre på nye kontrakter snart igjen.
Klar for en periode med økt kurs nå kjenner jeg!
Ser de har stengt to andre tråder også, disse hadde jo ikke i nærheten av like store tall.
Takk for slutninger, de ser jo meget gode ut! Gleder meg til å se noen flere av våre på nye kontrakter snart igjen.
Klar for en periode med økt kurs nå kjenner jeg!
NetromK
01.10.2021 kl 20:48
287749
Har lagt nye kontrakter til oversikt over gjennomsnitt rater for 3-årskontrakter tatt frå Seasures frå og med august til og med i dag.
NB: For 1100 TEU er det både 2 og 3-årskontrakter, eller ville det blitt så få å rekne på, berre 2 kontrakter på 3 år.
4250 TEU - 48 700 /døgn - maks 51 000(4) slutningar
3500 TEU - 37 000 - maks 40 000 (3)
2700 TEU - 33 200 - maks 37 000 (5)
2500 TEU - 33 900 - maks 37 500 (5)
1700 TEU - 30 900 - maks 35 500 (13)
1100 TEU - 22 800 - maks 29 000 (2 år) (6)
NB: For 1100 TEU er det både 2 og 3-årskontrakter, eller ville det blitt så få å rekne på, berre 2 kontrakter på 3 år.
4250 TEU - 48 700 /døgn - maks 51 000(4) slutningar
3500 TEU - 37 000 - maks 40 000 (3)
2700 TEU - 33 200 - maks 37 000 (5)
2500 TEU - 33 900 - maks 37 500 (5)
1700 TEU - 30 900 - maks 35 500 (13)
1100 TEU - 22 800 - maks 29 000 (2 år) (6)
velkjent
01.10.2021 kl 20:53
287629
Slettet brukerskrev Å utvide havne kapasiten og nødvending infrastruktur er ikke gjort i en fei.
Nei, det meste er vel offentlig anliggende, og der skal skattepengene benyttes til mer prioriterte formål, bl.a. til å styre klimaet, så de "paradisiske" tilstandene innen containershipping kan komme til å vare minst like lenge som det vil ta for FN å få styr på klimautviklingen, om noen tør spå hvor lang tid det vil ta...
NetromK
01.10.2021 kl 21:01
287458
Oppdatering av Struts-VPS logg, no over 4 mnd.
https://www.dropbox.com/s/bg6duuu04t0t2oo/VPS_Struts_dato_0106_011021.docx?dl=0
https://www.dropbox.com/s/bg6duuu04t0t2oo/VPS_Struts_dato_0106_011021.docx?dl=0
Litt helgekos. Meget informativ liten dokumentar fra grunnstøtingen av "Ever Given" i Suez-kanalen i Mars, som nok bidro sterkt til ratene en ser innen container-shipping om dagen.
God helg!
https://www.youtube.com/watch?v=iVJ94tM7pNA
God helg!
https://www.youtube.com/watch?v=iVJ94tM7pNA
Kbkristi
01.10.2021 kl 22:56
286719
Hehee, hvor sant. Den hadde vel Penstad en kommentar på. Aldri, sa hun!
Normalone
01.10.2021 kl 23:16
286527
Mulig at gamle tråden til MPCC gjorde at det ble mye heng på forumet😀 Første dag i Q4 er over, og ut ifra mine beregninger - basert på antatt gjennomsnittsrater på alle 74 skipene (dollarkurs på kr 8,5) for dette Q, og at en går breakdance Even på 8000 USD pr skip - har MPCC kun i dag tjent (overskudd) på litt over 8 mill...😀 Vi er i gang med det beste kvartalet i selskapets historie - og vi vet at det blir enda bedre når vi kommer inn i 2022.
Ha en flott helg!
Ha en flott helg!
Redigert 01.10.2021 kl 23:18
Du må logge inn for å svare
Jeg klarer ikke å se det for meg, nei!
Du, Kbkristi, kan vi bestille den Mercedes med logo på? Det må da være rimelig grunnlag til avskrivning på skatten som firmabil? Nesten, på en måte? Kanskje ikke...men, fin bil.
Jeg synes at det var interessant å lese det som hectorgonzales skrev om å benytte seg av mindre havn som, for eks, Portland og Tacoma. Jeg har studert i Tacoma og det er et ganske bra havn. Det har historisk vært mye militær der, marinen og Trident Submarines knyttet til McChord Airforce Base ikke langt unna. Jeg lurer på hvordan de skal sjonglere alt det der siden området rundt Trident flåten er ganske restriktivt. Men det er lenge siden jeg bodde der, så mye er sikkert endret, hva vet jeg.
p.s. Jaja, hectorg! Jeg ser at du foreslo tid til kontrakt undervisning på neste treffet. Setter deg opp som foredragsholder. He he :-)
Du, Kbkristi, kan vi bestille den Mercedes med logo på? Det må da være rimelig grunnlag til avskrivning på skatten som firmabil? Nesten, på en måte? Kanskje ikke...men, fin bil.
Jeg synes at det var interessant å lese det som hectorgonzales skrev om å benytte seg av mindre havn som, for eks, Portland og Tacoma. Jeg har studert i Tacoma og det er et ganske bra havn. Det har historisk vært mye militær der, marinen og Trident Submarines knyttet til McChord Airforce Base ikke langt unna. Jeg lurer på hvordan de skal sjonglere alt det der siden området rundt Trident flåten er ganske restriktivt. Men det er lenge siden jeg bodde der, så mye er sikkert endret, hva vet jeg.
p.s. Jaja, hectorg! Jeg ser at du foreslo tid til kontrakt undervisning på neste treffet. Setter deg opp som foredragsholder. He he :-)
Normalone
02.10.2021 kl 09:17
285696
Panic At Sea: 500,000 Containers Stuck At US Ports As Supply Chain Crisis Goes From Bad To Worse
https://m.youtube.com/watch?v=7tFxYIV9wEo
https://m.youtube.com/watch?v=7tFxYIV9wEo
velkjent
02.10.2021 kl 09:21
285287
Bare å skylde på Biden, slik Trump ble anklaget for alt som var galt.
Nortraship
02.10.2021 kl 11:50
9059
Jeg kjenner ikke ISPS fasilitetene til havnene du nevner, men på et generelt grunnlag må et havneanlegg og skip være kompatibelt iht. ISPS/ISSC sertifisering. Deretter må havneanlegget være dimensjonert for RSOM - reception - staging - onward movement iht. type last. Det er mao. ikke bare å benytte et havneanlegg ut fra kriterier om sjønær beliggenhet 😉
Interessant, takk!
Om det er det de har tenkt å gjøre, så blir det interessant å følge med disse småhavn på vest og østkysten. I morges kom jeg til å tenke på at jeg kanskje husker noe losse aktivitet der, hva det var, vet jeg ikke.
En ting er sikkert. Hvis disse havn er noenlunde egnet, så vil det ta tid å tilrettelegge fullt og helt. Det er ikke gjort på et blunk, ikke i disse tider
Om det er det de har tenkt å gjøre, så blir det interessant å følge med disse småhavn på vest og østkysten. I morges kom jeg til å tenke på at jeg kanskje husker noe losse aktivitet der, hva det var, vet jeg ikke.
En ting er sikkert. Hvis disse havn er noenlunde egnet, så vil det ta tid å tilrettelegge fullt og helt. Det er ikke gjort på et blunk, ikke i disse tider
Bikez
02.10.2021 kl 17:42
8669
Sittet og studert kursutviklingen til mpcc det siste året, aksjen var mye mindre volatil før sommeren. Den hadde sine små korreksjoner som alt annet, men "fallet" i kursen i januar/februar på ca 20%, noen som husker om det var noen negative nyheter den gangen, eller kun gevinstsikring, nedsalg over en lengere periode, (Dette var før jeg kom inn i mpcc. Jeg finner kanskje svarene hvis jeg går langt tilbake i den første bull tråden?
Får satse på at de "store" snart er ferdig med å posisjonere seg mot q3 slik at man kan få litt normal utvikling i kursen igjen. Prøver å se fremover og inn i 2022, men kjedelige å stange på 20-21kr også.
Hvordan stiller dere eksperter dere til at noen mener at de høye ratene, økende skipsverdier og fremtidig inntjening allerede er priset inn i dagens kurs? Virket som noen hadde alt for høye forventninger til q2 og da falt kursen mye tilbake når den ble presentert. Hadde vært fint med en tilsvarende stigning mot q3, men da at kursen ikke faller tilbake etter presentasjon.
Får satse på at de "store" snart er ferdig med å posisjonere seg mot q3 slik at man kan få litt normal utvikling i kursen igjen. Prøver å se fremover og inn i 2022, men kjedelige å stange på 20-21kr også.
Hvordan stiller dere eksperter dere til at noen mener at de høye ratene, økende skipsverdier og fremtidig inntjening allerede er priset inn i dagens kurs? Virket som noen hadde alt for høye forventninger til q2 og da falt kursen mye tilbake når den ble presentert. Hadde vært fint med en tilsvarende stigning mot q3, men da at kursen ikke faller tilbake etter presentasjon.
velkjent
02.10.2021 kl 19:05
8556
Hvis det er noen som mener at fremtidig inntjening og potensielle utbytter allerede er priset inn i dagens kurs, bør de forklare dette. De fleste analytikerne i hvertfall er enige om at kursen må betydelig opp, Men jeg er enig i at noen kanskje hadde høyere forventinger til 2Q, selv om dette ble advart mot til kjdsommelighet på denne tråden. En stigning i resultat fra 4 til 13 mill $ er mye i %, men lite å fryde seg over, En stigning til 40-50 mill. $ for 3Q, blir noe helt annet, selv om % er den samme, og kommer det noe mer konkret om utbyttet, som burde angi god avkastning på kursen, er det vankeleig å se for seg at kursen ikke vil få "en ny vår". Beregningene ligger i regnearkene og viser med all tydelighet hva potensialet er. Grunnlaget for beregningene er transparent og lett å dokumentere, i motsetning til spekulasjonene du viser til.
Bikez
02.10.2021 kl 19:55
8463
Takk for flott svar og jeg enig i det du skriver. Ser bare at det er en gjenganger at noen velger å kommentere at kursen er riktig pr dags dato siden man nå har visst lenge at ratene skal stige mye. De legger også vekt på at aksjen har steget 2000% siden emisjonen. Men som du skriver, alle analytikerne som har sett på aksjen mener den skal opp, og vi har jo noen fine kursmål på 27 til 32kr. Personlig synes jeg det er svært synd at den nå blitt så volatil og at både roboter, tradere og de "store" nå presser prisen opp og ned. Den siste nedgangen er lite fortjent, selv om man prøver å utnytte slike dager til å fylle på litt. Men man kan vel ikke forvente annet av en "folkeaksje", den er enkel å "manipulere". Vurderingsak å bare lukke appen og åpne den etter q3.
Normalone
02.10.2021 kl 20:05
8434
Alle meglerhusene som følger MPCC økte sine kursmål etter Q2. Kursmålene (4 meglerhus) spenner mellom kr 27 til 40.
Bikez
02.10.2021 kl 20:49
8309
Sorry. Den skal jeg ta på min kappe, trodde alle kursmålene 40+ var "Bull kursmål". Men ser at Clarkson platou har 40 som kursmål. Ikke meningen å virke så opphengt i hva kursen er pr dags dato. Har planer om å sitte lenge og nyte godt av utbyttene man håper skal komme som perler på en snor.
Londonmannen
02.10.2021 kl 21:11
8367
Bikez
Nei, sluttkurs fredag på kr 21,20 reflekterer ikke fremtiden. Ser man på Helg11 sitt regneark så ser man at EPS i 2022 er anslått å ligge på 8,95. Dersom ledelsen holder hva de har uttalt så vil 75% bli utbetalt i utbytte. Det vil i så tilfelle utgjøre kr 8,95 x 75% = kr 6,71. Det utgjør 31,7% av aksjekursen.
Går man til 2023 så vil EPS ha steget til kr11,78 og 75 prosent av det utgjør kr 8,84. Man vil altså i 2023 få 41,67% i direkte avkastning av den kapitalen man på fredag kjøpte MPCC aksjer for til kurs kr 21,20. Hvor i huleste finner du noen bank som vil gi deg den slags avkastning? Selv ikke i eiendomsmarkedet kan du forvente en slik avkastning.
Vi vet at det etter Koronaepedimien sitter en mengde folk med overfylte sparekontoen. Bankene vil tilby i underkant av 1% i avkastning. Med en inflasjon på 2-3% vil du formelig tape penger ved å ha dem i banken.
Kjøper du derimot aksjer i MPCC så vil du i 2022 få 31,7% i avkastning og året etter 41,67% i avkastning. Ergo, du vil få mer enn halvparten av investert kapital tilbake ved å kjøpe MPCC aksjer.
Jeg er rimelig sikker på at svært mange ønsker å ta del i en slik avkastning, så snart ledelsen har vist i handling at de mener det de sier. Og da vil dem som sitter på MPCC aksjer neppe selge dem, såfremt det ikke er tvingende nødvendig. Samtidig vil det strømme mange nye interessenter til som ønsker å få ta del i denne eventyrlige avkastningen. Kombinasjonen av færre aksjer tilgjengelig og et sug etter aksjer i markedet vil bidra til at aksjekursen også blir betydelig høyere.
Jeg føler meg rimelig sikker på at når vi kommer utover i 2022 og investorene innser hvilke fantastisk avlastning en investering i MPCC gir, så vil vi rimelig raskt se kurser på 50+. Selv ved en aksjekurs på kr 50,- vil et utbytte i 2022 på kr 6,71 gi en direkte avlastning på 13,42%. En kurs på kr 50,- burde således ikke skremme investorene. Snarere tvert imot. Når man da kommer ut i 2023 vil det årets avkastning på kr 8,84 utgjøre en direkteavkastning på 17,68%. Aksjekursen burde således ha enda mer å gå på utover i 2023.
Og jeg skal ikke trette leserne med hva som skjer i 2024 og 2025, men det er ingen stor hemmelighet at man har sterke indikasjoner på at utbytte blir enda høyere i 2024 og enda høyere enn det igjen i 2025. Så kan dere selv spekulere i hva som vil skje med aksjekursen.
Ha en fortsatt trivelig helg!
Nei, sluttkurs fredag på kr 21,20 reflekterer ikke fremtiden. Ser man på Helg11 sitt regneark så ser man at EPS i 2022 er anslått å ligge på 8,95. Dersom ledelsen holder hva de har uttalt så vil 75% bli utbetalt i utbytte. Det vil i så tilfelle utgjøre kr 8,95 x 75% = kr 6,71. Det utgjør 31,7% av aksjekursen.
Går man til 2023 så vil EPS ha steget til kr11,78 og 75 prosent av det utgjør kr 8,84. Man vil altså i 2023 få 41,67% i direkte avkastning av den kapitalen man på fredag kjøpte MPCC aksjer for til kurs kr 21,20. Hvor i huleste finner du noen bank som vil gi deg den slags avkastning? Selv ikke i eiendomsmarkedet kan du forvente en slik avkastning.
Vi vet at det etter Koronaepedimien sitter en mengde folk med overfylte sparekontoen. Bankene vil tilby i underkant av 1% i avkastning. Med en inflasjon på 2-3% vil du formelig tape penger ved å ha dem i banken.
Kjøper du derimot aksjer i MPCC så vil du i 2022 få 31,7% i avkastning og året etter 41,67% i avkastning. Ergo, du vil få mer enn halvparten av investert kapital tilbake ved å kjøpe MPCC aksjer.
Jeg er rimelig sikker på at svært mange ønsker å ta del i en slik avkastning, så snart ledelsen har vist i handling at de mener det de sier. Og da vil dem som sitter på MPCC aksjer neppe selge dem, såfremt det ikke er tvingende nødvendig. Samtidig vil det strømme mange nye interessenter til som ønsker å få ta del i denne eventyrlige avkastningen. Kombinasjonen av færre aksjer tilgjengelig og et sug etter aksjer i markedet vil bidra til at aksjekursen også blir betydelig høyere.
Jeg føler meg rimelig sikker på at når vi kommer utover i 2022 og investorene innser hvilke fantastisk avlastning en investering i MPCC gir, så vil vi rimelig raskt se kurser på 50+. Selv ved en aksjekurs på kr 50,- vil et utbytte i 2022 på kr 6,71 gi en direkte avlastning på 13,42%. En kurs på kr 50,- burde således ikke skremme investorene. Snarere tvert imot. Når man da kommer ut i 2023 vil det årets avkastning på kr 8,84 utgjøre en direkteavkastning på 17,68%. Aksjekursen burde således ha enda mer å gå på utover i 2023.
Og jeg skal ikke trette leserne med hva som skjer i 2024 og 2025, men det er ingen stor hemmelighet at man har sterke indikasjoner på at utbytte blir enda høyere i 2024 og enda høyere enn det igjen i 2025. Så kan dere selv spekulere i hva som vil skje med aksjekursen.
Ha en fortsatt trivelig helg!
Normalone
02.10.2021 kl 21:43
8291
Du har ingen grunn til å beklage, Bikez. Kursen i dag ligger langt under alle kursmålene - og vi er nylig ferdig med det beste kvartalet i selskapets historie (Q3), hvor det ligger an til et overskudd på mellom 400-500 mill NOK (gjennomsnittsrater på mellom 16000-17000 USD) og vi har nettopp startet Q4 med enda høyere gjennomsnittsrater og et antatt overskudd på rundt 700 mill NOK. Nå som vi er i Q4 2021 er det ingenting som tyder på at ratene er på vei nedover - snarere tvert imot - og CEO har uttrykt en EBIT på USD 500 mill i 2022. Med de lange kontraktene som inngås blir det enda bedre i 2023/2024.
Pareto gikk nylig ut og guidet et utbytte på kr 20 pr aksje for 2022-2024. Det er etter mitt syn utrolig - og som bemerket tidligere vil overskuddet for disse 3 årene (og da er ikke 2021 tatt med) tilsvare nærmere kr 30 pr aksje (utbytte på inntil 75 % av overskuddet). En ser at PE dermed ligger på 2 tallet for hvert av disse årene med dagens kurs på kr 21.20...
Pareto gikk nylig ut og guidet et utbytte på kr 20 pr aksje for 2022-2024. Det er etter mitt syn utrolig - og som bemerket tidligere vil overskuddet for disse 3 årene (og da er ikke 2021 tatt med) tilsvare nærmere kr 30 pr aksje (utbytte på inntil 75 % av overskuddet). En ser at PE dermed ligger på 2 tallet for hvert av disse årene med dagens kurs på kr 21.20...
Redigert 02.10.2021 kl 21:45
Du må logge inn for å svare
Bikez
02.10.2021 kl 21:49
8265
Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet over hvor ryddige svar man får på denne tråden. Er bare så utrolig at aksjekursen kan ligge så lavt som den gjør i dag, med de fremtidsutsiktene. De store og proffe må jo ha kommet frem til det samme som dere. Er det rett og slett et spill for galleriet det man ser nå? Jeg har prøvd å titte i eldre og ferske vps logger for å se om det er de samme som selger og kjøper. Flere av de har jo flere kontoer som de flytter penger i mellom. Men klarer ikke å se at de øker stort i antall aksjer.. (Topp 50 har jo gått fra ca 80% til 72%). Om det ikke er for å øke antallet aksjer må jo strategien være at de ønsker å få kjøpt aksjene så billig som mulig, og tjene på å selge og kjøpe på vei nedover for så å sitte godt posisjonert når q3 blir presentert. Men mulig jeg som proff dyslektiker er helt ute å sykler i min teori.
God helg til deg også London.
God helg til deg også London.