MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1785514

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Normalone
05.10.2021 kl 11:00 6785

Da er 2 av 35 skip for Q4 21 og 22 gått over på nye slutninger. Bare for å sette ting i perspektiv - disse 2 avtalene isolert gir, med break even på 8000 USD og dollarkurs på 8.5, et OVERSKUDD på 400 mill. Det er kun 2 av totalt 74/73 skip.
Redigert 05.10.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
viggi87
05.10.2021 kl 11:00 6853

Om en setter dem opp mot hverandre, er denne faktisk bedre enn Stralsund-avtalen etter min mening. Ellers ser en fra andre avtaler at båter på 4000 TEU begynner å få femårsavtaler. Dette lover bra for den største båten til MPCC. @Maduro: Bra det er mange som følger med. Fin aktivitet å bruke lunchen på dette:-)
Helg11
05.10.2021 kl 11:01 6846

Takk for oppdateringer viggi87 og Maduro!
AS Columbia er da lagt inn som rykte til november 2024.
AS Fabrizia: Her har vi et tidligere rykte på 20800 USD/day til juni 2023 - så her venter vi til vi ser noen flere shipbrokers reports.

Ellers: Cordelia nærmer seg Hong Kong i morgen, og tas da over av nye eiere.
Normalone
05.10.2021 kl 11:04 6819

Jeg skjønner at MPCC ikke pleier å børsmelde nye kontrakter - samtidig er det interessant å tenke over at de siste 3 kontraktene som er inngått gir et samlet overskudd på 800 mill for MPCC (kontraktsverdien isolert har en mye høyere verdi). Dette er så vidt jeg har fått med meg heller ikke nevnt i finanspressen. Samtidig børsmelder NEL kontrakter med kontraktaverdi på under 20 mill, og mange av disse kontraktene går selskapet (NEL) med underskudd.
Normalone
05.10.2021 kl 11:15 6775

En annen ting som er verdt å nevne - skipsverdiene på Songa skipene og ratene har nesten doblet seg i verdi siden kjøpet i sommer. En del av kjøpesummen ble gjort opp i MPCC aksjer til kr 17.6 - hvilket viser at tilnærmet ingenting av dette er innbakt i dagens kurs.
Titleist
05.10.2021 kl 11:23 6722

Kommer til å passere 21 kr i dag tror jeg.

Virker som om den har snudd.. (Skulle bare mangle)
Jan Banan
05.10.2021 kl 11:26 6719

Stor klapp på skulderen til Struts for nøyaktig VV arbeid, tusen takk!

Et lite tilbakeblikk for å sette litt mer fokus på VesselValues.
Songa skipene utgjør nå $392mill iflg. Struts, kjøpt for $210mill. for 3mnd siden..

- Så kan man spørre seg om Blystad er en bedre forretningsmann enn CB / MPCC. Det er alltid lett å si Blystad SELGER noe må være galt, men han kunne tjent nesten 100% mer om han hadde solgt til MCS 3mnd etter. Fasiten er vel at det ikke finnes trollmenn eller spåmenn i bransjen her.

For å sette ting i et annet perspektiv kunne MPCC solgt ca 15 småskip til og slettet all gjeld, regner gjeld til $400. Da hadde de hatt 58 skip uten gjeld igjen.

Jeg spekulerer i om dette er en plan om å nedjustere risiko raskt for å kunne være tidligere ute med utbytter enn planlagt.

Normalone
05.10.2021 kl 11:27 6763

På bakgrunn av de to siste kontraktene som er inngått, har overskuddet ift kontraktene som er inngått pr i dag økt som nevnt med kr 400 mill - hvilket gir et samlet overskudd nå på kr 7 mrd frem til 2024 (økt fra 6.6 mrd). Fortsatt er det 33 skip som skal inn på nye kontrakter Q4 21 og 22.
AlanS
05.10.2021 kl 11:38 6936

Lovely:) According to brokers, MPCC has chartered out two of their 2,700 teu vessels for three years at USD 40,000/day.
Normalone
05.10.2021 kl 11:41 7097

Er det et skip vi ikke har fått med oss? Ratene ligger over Paretos "guiding" på hhv 38 000 i 2023 og 34000 i 2024 (ratene på disse skipene et på 40 000 USD over 3 år).
Redigert 05.10.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Kjosfast
05.10.2021 kl 11:42 7138

Hvilke to er det snakk om? Både Columbia og Clementina? Fabrizia er jo 1300 TEU.
Slettet bruker
05.10.2021 kl 11:51 7064

Takk for oppdatering. Gull!

Ser ut som det danske damplokomotiver og ledestjernen A.P. Møller - Mærsk holder på bunne ut også. Så om ein skal kjøpe seg inn i MPCC, bør ein ikkje vente for lenge. Mærsk ble også hevet til kjøp av ABG S.C i dag.
Redigert 05.10.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2021 kl 11:52 7092

Jeg er enig med de andre, Struts. Du traff og bra jobbet. Jeg tenker at, selvfølgelig traff du. Du er dyktig!
Normalone
05.10.2021 kl 11:58 7017

Jeg har tenkt akkurat det samme Jan Banan - at MPCC har lagt en plan for å ta ned risikoen + dele ut utbytte raskere, samtidig som at en får utnyttet det gode markedet maksimalt gjennom inngåelse av knallgode og langsiktige kontrakter + kvitte seg med noen eldre mindre skip til priser tilsvarende nye skip.
Slettet bruker
05.10.2021 kl 12:07 7016

Var helt grønn i aksjemarkedet i vår, med mål om å bygge pensjon på mine få mill i oppspart kapital. Investerte først 20% på anbefaling, i Mpcc. Kom over denne tråden etter et par uker, hvor jeg raskt fikk kunnskap og innsikt i en for meg helt ukjent bransje. Læringskurven har generelt vært bratt og interessant både iht aksjemarkedet og containershipping. Sjøreisen har vært flott, og på tross av høstlig sjøgang og sommerlig sjøsyke er jeg fortsatt all-inn siden mai….og sitter long for denne sannsynlige supersyklus. Vil rette en stor takk til trådstarter og de faste speidere her inne, ingen nevnt, ingen glemt - dere vet alle hvem dere er. Kunnskapen dere bidrar med, samt holdningen til både medaksjonærer og troll, er generelt forbilledlig. Denne er uvurderlig iht de avgjørelser som skal tas på egen investering, og jeg håper å kunne gå fra observatør til speider etterhvert. Ship o’hoi & lykke til, alle sammen🙂
daoking
05.10.2021 kl 12:13 7002

MPC Capital kontraherer 4 stk 5.500 Teu:

Hanjin Heavy Industries & Construction is back in business, doing what it knows best. South Korea’s oldest shipyard, which has skirted with bankruptcy in recent years, said today that it has won a $261.4m order to build four boxships.

Broking sources in Asia suggest the 5,500 teu quartet was contracted by MPC Capital. The orders represent the Korean yard’s first commercial ship orders in six years, with the company surviving in recent years on military and research vessel orders from the Seoul government.

In April this year, creditors of Hanjin Heavy, led by the state-run Korea Development Bank (KDB), signed a deal with a consortium led by local construction firm Dongbu Corp to sell it a 66.85% stake in the shipbuilder.

After Hanjin Heavy ran into financial difficulties a decade ago the group downscaled dramatically – including offloading its yard at Subic Bay in the Philippines, which has yet to find a new buyer.

Hanjin Heavy’s home base in Busan has a history of focusing on boxships
Redigert 05.10.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Struts
05.10.2021 kl 12:18 6991

Ja, dette har vært kjent en liten stund. Men viktig å skille mellom MPC Capital, MPCC og MPCES for den del. MPC Capital har eierinteresser i MPCC, men det er altså ikke slik at "vårt" rederi har kontrahert noe som helst. Men det sier jo en del om at MPC Capital ikke akkurat har mindre tro på fremtiden for containerskip!
Slettet bruker
05.10.2021 kl 12:18 9345


Dette er veldig spennende, Kbkristi! Jeg så det samme før børsen åpnet i dag, at hvis aksjekursen bunner ut rundt kr. 19,60 i dag, vil vi få en dobbel bunn. Det er jo i så fall et meget sterkt kjøpssignal og gir grunn til optimisme. Med to nye leiekontrakter og et salg på én og samme dag skulle man tro at oppgangen ble større, men vi får være tilfreds med hver dag det går i pluss.

Forøvrig hiver jeg meg på gratulasjonene til Struts. Det var jo selvfølgelig en tilfeldighet ..... at du traff blink....., men likevel! Neida, det er fabelaktig gjort! Det som er det beste med dine utregninger, etter min oppfatning, er både at regnestykkene stemmer svært godt, men nesten aldri ligger for høyt. Det gjør at man kan stole på dine utregninger mer enn analytikernes og i det store og hele kan være trygg på at de ikke glipper.

Londonmannen
05.10.2021 kl 12:55 9106

Jepp, her er det tydeligvis mye oppside å gå på. Man får neppe sluttet to stk 2700TEU skip til greie $40.000 pr dag, uten at kunden har sterk tro på et vedvarende sterkt marked i flere år fremover. Det lover derfor godt mhp hvilke rater de vil få for de neste 33 skipene. Joda, MPCC vil nok fortsatt kunne bli betegnet som en pengemaskin i flere år fremover. At kursen driver og suller nede på dagens nivå sier litt om hvilke kompetanse en del av aksjonærene har. Jeg håper de har særdeles gode og presserende grunner fir å gi bort aksjene sine slik flere nå gjør.
PSI- Investor
05.10.2021 kl 12:58 9176

Må bare kommentere ditt utsagn her, for jeg er så veldig enig. Det er så mye mer givende å bygge opp enn å rive ned! Rive ned kan alle klare.

Det er ikke relevant men likevel en kort historie: For mange år siden da barna var små var vi på stranda og bygget noen enkle figurer i sanda slik vi pleide. Så kom det en svær kar med sin lille sønn bort for å se, og sønnen satte i gang med å sparke i stykker alt sammen uten at faren sa noe som helst.
Da måtte jeg jo bare snakke med barna om det. Om hva de trodde om forskjellen på å lære å bygge opp ting i livet sitt, fremfor å lære å rive ned og ødelegge. Hva som kom til å bli mest givende. Så begynte vi på nytt.
Kaga
05.10.2021 kl 12:59 9155

Om ikke annet - så har de iallefall gode grunner de som kjøper aksjene som "gis bort" på dette nivået... :)

De har vel troen på oppgang, og forhåpentligvis har mange av de litt tidshorisont på dette.

Er nok en del som swingtrader i denne. Den har jo gått krone halvannen opp og ned nesten i et nesten "fast mønster" i flere måneder nå. Jeg har selv vært litt inn og ut med 20-30% av min MPC-beholdning, med hell. (men plutselig kan den stikke en dag jeg sitter med en del cash, det er "faren")
Redigert 05.10.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
05.10.2021 kl 13:09 9076

Du høres ut som en god far! Det er jo sannhet i det og god lærdom til de unge.

Må trekke frem samme lærdom fra filmen Desperado: "it's easier to pull the trigger than play guitar. Easier to destroy than to create..."
Slettet bruker
05.10.2021 kl 13:16 9023

Dersom det er ein dobbel-bunn-formasjon på gang, er det berre å komme seg på mønstringskontoret raskere enn raskest, da vil skipet gå fra slow astern til full ahead på kort tid.
PSI- Investor
05.10.2021 kl 13:16 9042

Takk! Det var kanskje selvskryt, det tenkte jeg ikke på, det var ikke meningen
Kbkristi
05.10.2021 kl 13:38 8861

Jøss, etter noen få timer borte fra skjermen, strømmer det jo på med positive overraskelser.
Har vi ikke passert bunnen nå, så selger jeg huset :)
Takk til alle som fant denne infoen, vi trengte det nå.
Svar
05.10.2021 kl 13:45 8881

Fra Banchero nå
Constantina 39900 må være feil navn 34 - 36 mnd
Fabrizia 26.000 3 år
Dan123
05.10.2021 kl 13:50 8899

Den er sterk!
Helg11
05.10.2021 kl 13:58 8901

Constantina står oppført som 2005 fra Banchero - dvs. at det er dobbel feil, vs. Clementina og Columbia som begge er 2006. Constantina har tidligere fått bekreftet rate 35,5k/day til oktober 2024 (så lengden er riktig nok).
Fabrizia: Er også et spørsmålstegn. Dessverre må jeg si. Vanligvis pleier shipbrokers report å være ganske riktig, men nå har vi altså gammelt rykte på 20,8k, J Minzmyer / VIE på 19-20k, og Banchero på 26k.
Londonmannen
05.10.2021 kl 14:10 8834

Fikke kjøpt meg enda en bunke med aksjer i dag. Man kan jo ikke la være å ta imot når det florerer med godhjertede givere i markedet. Tusen, tusen takk til vedkommende som solgte til meg. Jeg kan love at de skal bli tatt godt vare på og jeg vil sette pris på utbyttene når de begynner å strømme inn.
Struts
05.10.2021 kl 14:17 8806

Ja, jeg vet ikke, men trodde også at Constantina er bygget 2005. Ikke at det spiller noen rolle (slutningsmessig). Jeg arbeidet i min tid mye med Banchero Costa (i Italia), det er ekstremt kompetente folk, og blant de ledende i verden (skipsmeglerfirma-messig). Uansett, den fullstendige listen (som ikke er lang) av inngåtte kontrakter:

Navn/Bygget/TEU/14 ts homog. load)/Rigging/Slutning-periode-befrakter og rate

Hansa Asia 2013 3649 2500 yes extended to One 30-33 m $44,750/d
As Constantina 2005 2741 2070 n o fixed to Cosco 34-36 m $39,900/d
Green Horizon 2013 1718 1250 n o extended to New Golden Sea Shipping 36 m $34,000/d

Sukk, glemte nesten det viktigste:

As Fabrizia 2008 1296 916 yes fixed to King Ocean 36 m $26,000/d
Redigert 05.10.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2021 kl 14:49 8748

Slik jeg ser det er det mye maritim kompetanse på denne tråden. Morsomt å se at de ivrigste her ikke lar seg vippe av pinnen, men støtter seg til regnearket som har vist seg veldig presist.
Keep on…
Titleist
05.10.2021 kl 14:56 8778

Da kom løftet, som ventet. Håper folk var smarte å kjøpte mer under 20 kr..
PSI- Investor
05.10.2021 kl 15:06 8733

Skulle tatt noen hundre i dag også, men pga at nordea tydelig vis har problemer med å gjennomføre betalinger fra bedriftskontoer i dag så kommer ikke pengene over til rett sted. grrr
La det inn allerede før kl 9, står fremdeles som under behandling.
Vil du anbefale nordea til dine venner og forretningsforbindelser, velg på en skala fra 1-10, altså hvis man da tar bort etttallet så står det igjen -10
Kaga
05.10.2021 kl 15:07 8775

MPC i nyhetsfeeden på DN Investor kl 14.52:

MPC Container Ships stiger over seks prosent
Aksjekursen til rederiet MPC Container Ships stiger 6,71 prosent på Oslo Børs mandag ettermiddag. Selskapet har ikke meldt om noen nyheter den siste tiden.

Den siste måneden har kursen falt nærmere 17 prosent. En aksje i MPC Container Ships handles nå for 20,85 kroner.
Redigert 05.10.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Helg11
05.10.2021 kl 15:14 8749

Constantina fikk bekreftet 35,5k til Feedertech i august MPCC earnings call, så her er det noe muffens.
NetromK
05.10.2021 kl 15:30 8663

NewContex opp 0,4%. 3204 -> 3217
Kun 2500 TEU 24 mnd. svakt ned med minus 54$/døgn.

Litt ulike tal i rapportane under. Tippar 1100 TEU på vhbs.de er feil?

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-container-reports-index/
Slettet bruker
05.10.2021 kl 15:31 8690

New ConTex fortsetter oppgangen. 0.40% opp siden torsdag.

https://www.vhbs.de/index.php?id=5&L=1
Bikez
05.10.2021 kl 16:06 8661

Får håpe den klarer å holde seg over 20kr da. Den sank jo fra 21.25 på mandag. Klarte nesten å komme opp på samme nivå, før den nok en gang blir presset ned. Noen tjener sjukt mye penger på denne tradingen opp og ned. Faren er vel at den skal presses ned til 19ish igjen. Men én dag vil det snu og da får man tro rekylen blir voldsom.

Noen tanker rundt det at de "store gutta" brukte de nyhetene som kom ut i dag på å få prisen opp? Slik at mange trodde det var nyhetene og at mange ville inn som var grunnen til kursstigningen i dag. Litt dårlig formulert men håper dere forstår teorien min. Rett og slett at det som kom i dag egentlig ikke er nok for å bryte gjennom denne negative trenden. Men de "store" utnyttet optimismen retailerene fikk.
Slettet bruker
05.10.2021 kl 16:14 8698

... Men en dag vil det snu... kanskje har det snudd på gode nyheter i dag? Forstår ikkje alltid alle konspirasjoner som blir framlagt. 11 av mine 12 container-selskap på lista som undertegna fører tilsyn med, stiger fint i dag. Men kanskje er det dei «store» som kjører løpet i alle!? Nei, ta livet med ro. Ein fin dag, gode nyheter med lange kontrakter på enorme rater og salg av skip til ein fin pengesum. Slapp litt av - 5.95% opp er meget bra!
Redigert 05.10.2021 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2021 kl 16:19 8717


Pen stigning på høyt volum!
Helg11
05.10.2021 kl 16:39 8609

Min spekulasjon:
Pga. port congestion kan det ha oppstått forsinkelser, slik at Feedertech kunne erklære enten AS Constantina eller AS Clementina til charterer. Hvis AS Constantina var bedre posisjonert for en ny slutning tok AS Clementina over for Feedertech. Vil nok være reflektert i neste flåteoppdatering.
TraderMom
05.10.2021 kl 16:46 8610

Yess, fikk kjøpt på 19-tallet i dag. Sykt fornøyd 😊👍
Om det kommer en dipp til, kjøper jeg mer.
Struts
05.10.2021 kl 16:49 8579

Ok, de vet vel best - så det er bare å avvente ytterligere info fra selskapet. Én mulighet er selvfølgelig at slutningen mot Feedertech (av en eller annen grunn) feilet (slikt skjer hele tiden), men vi får se!
Keefer
05.10.2021 kl 17:01 8796

Hva menes med at slutningen kan ha feilet, og hva kan det evt. typisk skyldes? Betyr det at kontrakten ikke ble noe av og MPCC kan leie den ut igjen til nesten 5000$ mer pr. dag i 3 år? I så fall høres det ut som en svært god deal for MPCC.
hectorgonzales
05.10.2021 kl 19:10 8235

Det som kan ha skjedd er at f.eks. MPC har krav om bankgaranti til Feedertec som de ikke klarer å levere. Dermed brytes kontrakten som er inngått og reder er fri til å inngå nye kontrakter. For lange kontrakter i stramt marked vil jeg tro dette er ganske vanlig. I dårligere tider så er jo 6-12mnd kontrakter vanlige og da kan det være en lumpsum upfront (forskudd på leien) som er "garantien".

En annen forklaring er som nevnt forsinkelse i lossehavn. I dette tilfellet vil den utgående leietaker typisk få demurrage krav mot seg fra MPC (dagmulkt) og MPC må også betale demurrage til pågående leietaker. Alternativt kjører de styggfort (koster mye fuel men alternativkosten er jo demurrage så hvis man f.eks. får krav mot seg på 30.000 til dagen så er det litt fuel). Har MPC annet tilsvarende fartøy tilgjengelig så kan påtroppende leietaker akseptere dette - men jeg vil tro at det i prinsippet er en ny kontrakt (charter party).

Til info er det ikke uvanlig for liner rederier å inngå avtaler med lokale agenter/havnemyndigheter om laste og losse betingelser som heter FAC COP (Fast as can - custom of port). Da må ofte den lokale agenten (rederiets representant) ordne med laste/losse operasjoner til ekstrakostnader (f.eks. hvis et skip ankommer kl 22 og må være ferdig kl 14 neste dag - når normal arbeidstid f.eks. er fra 07-17). Da vil agenten fikse nattskift og betale disse. Så vil det stå i Bill of Lading om kostnadsfordeling THC (Terminal Handling Charge). Case'n i LA og LB (Longbeach) er jo at de har hatt store propper i systemet. Den ene er at de ikke kjører 24x7 og den andre er at sjåførene som skal transportere containere inn/ut er f.eks. nødt å ha en lossecontainer og en laste container i samme havn. Tanken har vert god men systemet rundt er ikke organisert til slike logistikk operasjoner.

For dere som gidder å lese helt ned hit så hadde jeg et oppdrag der en kjemikalietanker som skulle losse i Mexico. Der hadde mannskapet glemt å få med seg korrekte papirer fra lastehavnen og da var ikke skipet "ready for berthing". Demurrage var da US 12.000 i døgnet så det ble mye jobbing for å få dette i orden. Rederen måtte dekke kostnaden med å få sendt over orginalpapirer (med korrekte stempler) for å legge til kai. Dette var noen år siden men i utgangspunktet skal det følge papirer med lasten ombord på skipet (sammen med manifestet som hvis hva som skal lastes og losses i hver havn).
Redigert 05.10.2021 kl 19:12 Du må logge inn for å svare