MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703358

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.10.2021 kl 11:22 10710

12.5% of the global capacity now unavailable, possible decongestion in late 2022 (https://container-news.com/12-5-of-the-global-capacity-now-unavailable-possible-decongestion-in-late-2022/)
During August, 12.5% of the global capacity was unavailable due to delays, which means that a full 3.1 million TEU of nominal vessel capacity was occupied due to delays, according to the report of Sea-Intelligence, the maritime data analyst and provider.
...
Building more vessels will not materially solve the problem right now, due to the fact that the time needed for the delivery after an order is about 2-3 years, and "injecting more vessels would run the risk of compounding the existing bottleneck problems," explained Alan Murphy, the CEO of Sea-Intelligence.
...
However, it is feared that the time frame for the decongestion might be even longer while, in this case, the problem is global, and not just in the US West Coast, "not to mention the impact of any future port closures and other disruptions might have," noted the Danish researchers.
Therefore, with the current operational challenges, it appears that a realistic timeframe for a reversal to full normality stretches at least to the end of 2022.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 11:37 10607

I går ble det omsatt 10 mill aksjer og det betyr at noen solgte 10 mill aksjer. Slik at det som skriver her har null påvirkning til kursen i MPCC. Om 541 aksjonærer i Nordnet har solgt i løpet av en uke har ingen ting å si, her er det store aktører som styrer kursutviklingen.
Tenk litt på det når det blir postet innlegg som ikke akkurat passer inn i A4 her på tråden, det påviker IKKE kusen!
Bikez
06.10.2021 kl 11:38 10634

Ingen hemmelighet at jeg trader. Det gjør vel mange til tider. Hvorfor ikke utnytte usikkerheter i et marked. Men mpcc er et selskap jeg sitter long i. Har tradet med en liten del der tidligere, men ikke nå lengere. Lille meg kan uansett ikke påvirke kursen på noen som helst måte. Jeg skal heller holde kjeft, ikke meningen å sette sinnene i kok her. Sikkert bedre at jeg kun leser det dere kommer med, innleggene mine ser ut til å være av liten verdi. Beklager så mye. Over å ut.
Diry72
06.10.2021 kl 11:42 10598

Var jo noen her inne som mente at jo færre Nordnetaksjonærer, jo bedre var det for kursen. Som om småaksjonærene kjører kursen ned og opp.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 11:44 10604


Kbkristi, jeg tror heller ikke dagens kursnedgang er veldig nedslående. Når kursen først stiger over 6 %, skal den normalt ha en teknisk reaksjon ned, før den igjen fortsetter oppgangen. Men dagens nedgang skal ikke skje over 6 %. Dessuten er dagens volum betydelig lavere enn i går. Det er lovende.

Men til det viktigste: Det er veldig mye snakk om utbytte for tiden, og jeg er en av dem som har anført at nedgangen etter 2. kvartal mye skyldtes usikkerhet rundt nettopp når utbytteutbetalingen vil starte.

Nå er det mange som tror/føler/mener at MPC vil dele ut utbytte snart. Det er etter min mening en farlig påstand. Dersom man nå hausser opp spørsmålet om utbytte i tiden frem til 3. kvartal, vil vi garantert får en negativ reaksjon såfremt ikke utbytte blir utbetalt momentant!

Jeg tror mer enn noen gang at det er viktig med edruelighet her nå. Nedbetaling av gjeld er også bra, men ikke for mange. Men at utbytte kommer, det vet vi, bare ikke når.

Sats heller på at MPC deler ut utbytte første gang etter 1. kvartal 2022, altså rundt den 15. april. Kommer det noe styrevedtak før det, er det veldig bra. Vi bør unngå unødig optimisme og gjør som våre regneeksperter. De er hele tiden litt konservative i sine utregninger.
velkjent
06.10.2021 kl 12:04 10450

En sunn balanse og der bedriften har gode fortjenestemarginer i et relativt godt transparent marked, slik MPCC har nå, fordrer ikke noen stor nedbetaling av gjeld, bare en justering av gjeld, som kan gi lavere renter. Å tjene penger på en gunstig fremmedkapital er et viktig finanspolitisk moment. Nå ser vi at bulkflåten betaler utbytte nærmest fra første dollar de tjener og jeg ser ikke grunn til at MPCC skal være mindre beskjedent. En flåteverdi på over 2000 Bl. dollar og en gjeld på 300 bør egentlig forsvare at gjelden økes med et par hundre minst og at endel benyttes til dividende. Dette er muligens som å "banne i kirken", men jeg tar risikoen.
Helg11
06.10.2021 kl 12:32 10317

Bedriftsøkonomisk kan man ikke være uenig med deg velkjent. Men jeg syns likevel poenget til Argus er godt, fordi det går på psykologien i markedet. Hvis markedet nå forventer et snarlig utbytte, og aksjonærer hausser hverandre opp på dette, vil aksjekursen lide hvis det blir utsatt til 2022.
Ref Ibsen: Ja, tenke det; ønske det; ville det med; men gjøre det! Nei, det skjønner jeg ikke!

Vi kan nok både tenke det; ønske det og ja ville det med (både refinansiering og utbytte), men å gjøre det tror jeg vi ikke bør forvente enda i nøkternhetens navn.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 12:35 10271

Som jeg nevnte tidligere angrer jeg på at jeg ikke solgte i går, grunnen til at jeg ikke solgte er at de kom mange gode nyheter og at aksjen er sterk underpriset etter mitt ringe skjønn.
Slik som aksjekursen har vinglet etter den nådde en topp på 28kr må en nærmest være mindre begavet for ikke å trade denne aksjen. Alle har forskjellige utgangspunkt, og de som kjøpte på bunn har hatt en eventyrlig reise, og selger de for å trade utløser det en betydelig skatt.
Vi andre som har handlet på 20+ kan trade slik vi ønsker( i det minste for å få skatt tilbake...hehe)
Derfor må alle på forumet og i denne tråden tillate forskjellige meninger og at vi har forskjellige utgangspunkt.
Redigert 06.10.2021 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
velkjent
06.10.2021 kl 12:52 10217

Jeg antar at mange som har redusert eller solgt seg ut, av de mellomstore eierne, har gitt opp håpet om å se en kursøkning, som samsvarer med selskapsverdiene, altså noe i nærheten av kr. 40/aksje. Dette gjelder særlig fond, som skal tilfredsstille innskyterne via økning i aksjekursene på kort sikt og som da hopper på nye muligheter, enten permanent eller midlertidig, så jeg ser ikke bort fra at MPCC kan komme til å bli kursvinner igjen. Problemet er altså nå, som "konkurrentene" nærmest gir bort egenkapitalen til aksjonærene mens kursene flyr i været. Her har altså MPCC-ledelsen et problem, for høyere aksjekurs vil gi høyere egenkapital og soliditet, m.a.o. grunnlag for billigere lån, så om balansen skal struktureres i.h.h.til den økonomiske situasjonen, har MPCC en gylden mulighet, men det nytter ikke å "sitte på hendene".
Redigert 06.10.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 12:53 10201

De fleste skatter vel ikke på trades? ;)

Stikkord: IKZ for Bermuda-aksjer, evt ASK/AS for alt annet?
Slettet bruker
06.10.2021 kl 13:00 10235

Bettilt: Hvis du har handlet 500k aksjer til 1 kr og selger de for 20kr har du 19 kr i fortjeneste, greit!
Har du all kapital i dette selskapet og selger fordi du vil frigjøre kapital må du skatte for 19 kr. Åkke som!
I dette tilfelle 500k x 19kr =9,5 mill.
Skatt:2,6mill (minst)
Jeg går ut i fra at endel trader allikevel med en mindre del av beholdningen.
Redigert 06.10.2021 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 13:08 10219

Ikke på IKZ. Der kan du, også på Bermuda-aksjer, altså aksjer utenfor fritaksmetoden, kjøpe og selge uten å skatte ved realisasjon. Skatter kun ved uttak fra konto. Dette er et Unit Link-produkt om du vil lese deg opp og bli klokere:)
Redigert 06.10.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 13:10 10242

Takker for den, men det er ikke alle som bruker IKZ. tror jeg :)
Slettet bruker
06.10.2021 kl 13:12 10479

Spørsmål: Kan man flytte beholdningen over til IKZ, og dermed unngå skatt. (til man realiserer)
I Nordnet har man investeringskonto Zero
Redigert 06.10.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 13:14 10610

Nei, dessverre. Ved alle transaksjoner mellom kontotyper (selskap, ASK og IKZ o.l.) vil du skattemessig realisere gevinstene. Tror man på kraftig oppgang fortsatt i MPCC, slik som jeg fra dagens nivå, er det jo mulig å selge nå og realisere litt skatt, for så å flytte beholdningen til IKZ. Tar jo en risiko ved at man ikke kommer seg inn på samme kurs som man solgte, men det kan jo også gå i din favør med dagens svingninger.

Edit for tydeliggjøring etter innspill fra Keefer: MPCC ser ut til å være innenfor fritaksmetoden, så kan trades skattefritt både på ASK og IKZ. Hvis den var utenfor ville man uansett ikke kunne hatt den på ASK. I alle tilfeller vil tranaksjoner på tvers av kontotyper bli realisasjon.

Dette er voldsomt OT da, poenget var vel at de mest rutinerte traderne der ute ikke trenger å tenke på skatt når de trader.
Redigert 06.10.2021 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Keefer
06.10.2021 kl 13:29 10554

Jeg forstår virkelig ikke all usikkerhet og diskusjon rundt mulig utbytte i 2021 her. Nå må vi forholde oss til hva som blir kommunisert - selskapet har selv uttalt for mindre enn 2 måneder siden at det «er godt posisjonert til å betale utbytte i 2022». Det levner vel liten tvil om at det ikke er noen planer om noe utbytte inneværende år? Det er bare å notere seg det og slutte å skape falske forhåpninger. Utbytte vil tidligst komme Q1 2022.
Redigert 06.10.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
velkjent
06.10.2021 kl 13:39 10627

Det dreier seg ikke om usikkerhet knyttet til utbyttet, men til diskusjonen om hvorfor kursutviklingen er så negativ og hvorfor en del mellomstore eiere mer eller mindre selger seg ut. Min mening er at disse ikke nødvendigvis er interessert i utbytte, men i avkastning på investeringen via kursen. Under normale forhold skal kursen reagere på utbyttet, altså på en direkteavkastning, og selskapets ledelse kan ikke fritas fra å ha innflytelse her og handlingsrom har den i massevis.
Redigert 06.10.2021 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Keefer
06.10.2021 kl 13:44 10750

Om du realiserer gevinst med en ASK-konto uten å ta midlene ut av kontoen så slipper du også å betale skatt av dette, og kan investere og trade videre med alle midlene frem til den dagen du tar ut mer enn du har satt inn. Bermudaselskaper er sikkert annerledes, men MPCC kan du jo slippe å skatte av så lenge du holder midlene på ASK-kontoen.
Redigert 06.10.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Titleist
06.10.2021 kl 13:47 10794

Folk må trade, kjøpe og selge som de vil. Uærlighet derimot har jeg liten sans for. (tenker generelt, ikke spesifikt)
Keefer
06.10.2021 kl 13:52 10985

Det er stadig diskusjon om at det kanskje kommer et utbytte i 2021 så kommentaren gjaldt generelt.

Nå har det generelt vært mye usikkerhet, og det er det jeg tror påvirker kursen negativt. Det er både usikkerhet på makronivå, containerbransjen generelt og hvorfor største eiere selger seg ned. Det er ikke noe logikk i at f.eks Maersk faller 17% på en dag heller når de ved flere anledninger guider rekordresultater. Er det noe markedet ikke liker så er det usikkerhet. Jeg tror det er så enkelt, men det er min mening :)
Redigert 06.10.2021 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 13:55 10939

Det er riktig, jeg har bare for vane å handle alt av shipping på IKZ, siden flere av de utenfor fritaksmetoden, og dermed ikke kan handles på ASK. Ser at MPCC er et unntak.
Keefer
06.10.2021 kl 13:59 10927

OK. Da er vi enige :)
velkjent
06.10.2021 kl 14:07 10862

Når det gjelder Maersk kunne selskapet vel ikke vente annet... Tenk å signalisere at de ville "låse" ratene og ikke følge markedet opp! Skulle tro ledelsen bestod av norske sosialister og ikke dansker. Jeg klarer faktisk ikke lese stor usikkerhet i containermarkedet. Er det noe marked som ser mer robust ut de neste 3-4 årene, så "hopper" jeg gjerne dit.
Redigert 06.10.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Keefer
06.10.2021 kl 14:14 10874

Maersk så tenker jeg at usikre makroforhold rundt Kina var mer utslagsgivende.

Jeg er ikke uenig med deg i at markedet for MPCC ser uforskammet bra ut i lang tid fremover, men det er mange som ikke klarer å skille på containerbransjen generelt og feedersegmentet. Derfor tror jeg mange lar seg skremme/blir usikre av DNB-analyser f.eks. som ikke av en eller annen grunn klarer å skiller på dette når de uttaler seg om MPCC, og andre artikler om overkontrahering for de større skipene eller rotasjon fra varer til tjenester når nedstengingstiltak forsvinner. Det er mer det jeg sikter til med usikkerhet i containerbransjen generelt.
Redigert 06.10.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.10.2021 kl 14:23 10826

Vært ute et par timer, ser diskusjonen går heftig.
Alle står jo selvfølgelig fritt til å gjøre hva de vil.
Som Titlteist sier, så bør man ikke spre usanne rykter i et tappert forsøk å få ned kursen om man står utenfor et øyeblikk.
Jeg sier ikke at det gjelder noen nå, men på generelt grunnlag.

Men en annen sak. AS Columbia forlater Long Beach med kurs for Shanghai.
Er den fortsatt på hyre, eller skal den i dry dock? Den har jo så god rate at dette er jo interesant for oss :)
Ærligtalt
06.10.2021 kl 14:28 10826

Denne headingen sier egentlig alt...

...Sharp falls in container spot freight rates point to end of peak season
Transpacific spot rates drop 16% in biggest weekly drop of the year, but long term rates continue to climb...

but long term rates continue to climb
but long term rates continue to climb
but long term rates continue to climb
but long term rates continue to climb

:)

https://www.tradewindsnews.com/containerships/sharp-falls-in-container-spot-freight-rates-point-to-end-of-peak-season/2-1-1076335
Kbkristi
06.10.2021 kl 14:39 10789

I morgen er siste fridag i Golden Week, så fredag blir det kanskje mer last tilgjengelig?
Ærligtalt
06.10.2021 kl 14:41 10774

🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
277 second-hand ships sold, and ship prices soared 4 times

Stimulated by the hot market in the shipping market, the volume and price of the second-hand ship market have risen. In the first half of the year, the volume of container ship transactions has more than doubled, and the price of ships has increased to four times that of last year.

The Baltic International Chamber of Shipping (BIMCO) quoted VesselsValue's data as saying that in the first half of this year, the volume of second-hand container ship transactions totaled 277, an increase of 103.7% from 136 in the same period last year. Although the number of ships has more than doubled, the total capacity of the 227 container ships that changed hands in the first half of this year was 922,203 TEU, an increase of only 40.1% based on capacity, and the average ship size was 3,403 TEU, which was lower than the same period last year.

Calculated by the number of vessels, the largest container ship this year is a feeder vessel of 100-2999 TEU, with a total of 267 second-hand vessels, a year-on-year increase of 165.1%, and a total capacity of 289,636 TEU. However, in terms of capacity, the transaction volume of 5000-9999TEU ultra-Panamax container ships is the highest, and the total capacity of 54 second-hand ships reaches 358874TEU. Large ships are relatively unpopular in the second-hand ship market. Only 5 container ships of 10,000 TEU and above changed hands in the first half of the year.

In line with the soaring trend of container ship freight and rent, the second-hand price of container ships has also risen several times. VesselsValue's data shows that among the feeder ships that have announced transaction prices, the average second-hand ship price in June was US$17.6 million, which was more than four times the US$4 million in the same period last year.

According to Clarkson's data, according to the number of TEUs of container ships, the prices of large, medium, and small ships also show an increasing trend. The most prominent ship type is in the range of 2,600TEU to 9,100TEU, and the price of ships has risen by 12 million to 12.5 million US dollars. Welcomed by the market.

According to analysis by industry insiders, due to the continuous increase in transportation demand and rising freight rates, the growth rate of new shipping capacity has not kept up with the growth rate of this wave of demand, which has prompted a significant increase in the volume and price of second-hand shipping transactions this year.

"From the seller's point of view, the current second-hand ship prices provide a huge incentive to sell, because the profits from selling the ship today may make up for the ship's loss throughout its life cycle."

Clarkson attributed the main reason for the surge in second-hand ship transactions to the overall improvement in the shipping market. In the first half of the year, the Clark Sea Index averaged US$21,717 per day, a year-on-year increase of 27%, which is higher than the average level since January 2009. It is 64% higher, the highest semi-annual data level since 2008. Among them, container ships are undoubtedly the most "prosperous" ship type field, setting a record high

According to the forecasts of the three major shipping research and research institutions, Alphaliner, Clarkson, and Drewry, the annual increase in demand for cargo transportation in 2021 will be 5.8%, 6.3%, and 8.7%, respectively, and the growth in capacity will be 4.2%, 4.6%, and 3.7% respectively; in 2022 Transportation demand increased by 4%, 3.4%, and 4.7% each year, and capacity growth was 3.1%, 2.5%, and 2.5% respectively. It can be seen that the three major shipping research and research institutions are more optimistic about maintaining market demand growth in the past two years.

The third season is the traditional peak season for shopping festivals in Europe and the United States. From the back-to-school wave, Thanksgiving to Christmas, demand continues to heat up, and the overall container freight rate continues to rise. The Shanghai Aviation Exchange last Friday (July 16) updated According to the quoted price, the freight rates per FEU from the Far East to the US East and the US West reached 9665 and 5334 yuan respectively, and the European line also exceeded US$7,000 per TEU for the first time.

The "crazy" increase in freight rates seems far from the end. At present, freight rates on major routes have exceeded historical highs, and freight companies are planning a new round of price increases, which will make a lot of money for at least the next two years.

https://min.news/en/economy/30934479f3d24b11254c61b324fb2545.html
Ærligtalt
06.10.2021 kl 14:52 10719

Freight Rates Have Nearly Doubled with No Relief Near
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
https://www.maritime-executive.com/article/xeneta-freight-rates-have-nearly-doubled-with-no-relief-near

...Despite the dramatic cost increases, Xeneta sees little indication of a near-term reversal in the market. Carriers’ capacity will remain constrained in the near term while Xeneta expects seven to eight percent growth in global container volume is anticipated. With the large additions in capacity from the newbuild orders still years away, Berglund says that field carriers are aiming to secure elevated rates by locking customers into more long-term contracts (now 60% of Maersk’s bookings) and hedge future revenue. Some leading players are even offering multi-year deals, with the benefits of additional volume options, or stable, guaranteed shipments...

...Despite shippers’ efforts at improving the situation, Berglund forecasts that in the near term little will change. He points to the port congestion around the world and the rush to move merchandise for the end of calendar year holidays while spot rates remain high. With no relief in sight, Berglund concludes, “One thing is certain though; something has to be done. Current carrier profitability levels are not sustainable, nor are they in the carriers' long-term interests. With such high profits, the seed is sown for challenges to the status quo, with new industry entrants or more direct cargo owner action, such as chartering. The carriers simply don’t want that.”...
AlanS
06.10.2021 kl 15:09 10610

https://min.news/en/economy/60c98416fd7d731f7c5212c88fc20304.html
Escape from the dead!This container shipowner has grown from being on the verge of bankruptcy to about to clear his debts
As the market continues to "go up", MPC Container Ships (MPCC) may achieve debt clearance in 2022. MPCC has been very bumpy along the way. In mid-2020, MPC was on the verge of bankruptcy. After experiencing a roller coaster ride, the company performed well this year, it can be described as an escape from hell to heaven. As the market is expected to remain "high", the MPCC listed in Oslo should be able to eliminate net debt next year. According to Frode Morkedal, managing director of Clarksons Platou Securities' research department, the German shipowner may generate $530 million in operating cash flow in the next 18 months.
This is based on the current congestion backlog of container ships, and it is assumed that the current three-year time charter price is applicable to next year's non-time charter.
The analyst said: "Therefore, MPCC may be free of net debt by the second quarter of 2022."
Morkedal estimates that MPCC's net asset value per share is NOK 40 (US$4.40), which is the investment bank's new target price for the stock.
MPCC plans to use 75% of its net profit for dividends next year. Clarksons Platou said this could mean NOK 5 or NOK 6 per share.
Redigert 06.10.2021 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.10.2021 kl 15:20 10550

Flott å lese dette. Clarksons har dyktige folk.
Det er jo dette vi har preket om i månedsvis, men neste år er lang tid for noen.
Men lurer på om han "noen" klare å doble pengene sine til neste år noen annen plass?
Slettet bruker
06.10.2021 kl 15:23 10537

Its hope in henging snøre.
De er derfor jeg er en longer uten negler!
Ærligtalt
06.10.2021 kl 15:24 10592

Denne er nok ikke basert på håp... men snarere fakta!
Slettet bruker
06.10.2021 kl 15:59 10460

Den som lever i håpet, dør i fortvilelsen.
Gammelt jungelord her på Sørlandet.
Faktabasert informasjon er med andre ord å foretrekke fremfor håp, antakelser, synsing og spåing :)
hectorgonzales
06.10.2021 kl 16:18 10363

Klaveness selger: https://container-news.com/safeen-feeders-acquires-first-vessel/

Noen som vet alderen på dette skipet?

Safeen Feeders, the feeder operator which Abu Dhabi Ports launched jointly with Singapore-based feeder operator Bengal Tiger Line in June 2020, has bought its first ship since its establishment.

The company has been identified as having bought the 2,500TEU Safeen Prime (ex Banak) for US$30.77 million from Torvald Klaveness group, which exited the container segment in July with the sale of its last four container vessels, which were all of the same size. The buyers of the other three ships have not been identified.

Jeg fant disse dataene om skipet:

IMO Number: 9504607
Vessel Type: Container Ship - Feeder
Vessel Size: 2,546 TEU
Ship Owner: The Torvald Klaveness Group
Builder: Jiangsu New YZJ
Built: 2014 - 03
Redigert 06.10.2021 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
06.10.2021 kl 16:18 10383

Gode ord!

Så er jo dette galskap... Oslo børs faller og folk hiver ikke pengene sine inn i tidenes hedge mot både knall, fall, inflasjon og annen faneskap

En aksje...som høyst sannsynligvis tilbakebetaler seg selv i utbytter de neste 3 årene


Lykke til, alle sammen!
Ærligtalt
06.10.2021 kl 16:19 10392

What kind of ship is this?
SAFEEN PRIME (IMO: 9504607) is a Container Ship that was built in 2014 (7 years ago) and is sailing under the flag of Marshall Is.
It’s carrying capacity is 2500 TEU and her current draught is reported to be 10.6 meters. Her length overall (LOA) is 208.87 meters and her width is 30.08 meters.

...Så kan det hende denne er låst på lav rate en stund fremover for ny eier... Vanskelig å si på stående fot
Redigert 06.10.2021 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Helg11
06.10.2021 kl 16:28 10365

Låst på høy rate de neste 6 mnd:
Safeen Prime Sub Panamax 2,500 Jiangsu New YZJ 2014 150,000 CIMC Raffles Offshore 6 Months
DividendYield
06.10.2021 kl 17:17 10132

Hvordan blir dette med utbytter. Om du mottar et tenkt beløp 100.000 i utbytte av MPCC i løpet av 2022 og reinvesterer uten å ta ut pengene fra konto. Må du da skatte av dem og eventuelt når?