MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1769764

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
09.10.2021 kl 15:39 10975

Finner ikke igjen artikkelen DN,FA eller Aftenposten. Det dreide seg om at investorer nå flytter penger fra eiendom til shipping, det lover godt.
Så kunne jeg tenkt meg å melde meg inn i denne klubben og i hvert fall kanskje kjøpe en kopp.
Fortsatt god Lørdag.
Normalone
09.10.2021 kl 15:09 11009

Tusen takk NetromK for sammenstilling som viser økningen i ratene. Tallenes tale er klare - og ratene må falle utrolig mye i 2022 for at de nye slutningene som skal inngås på de neste 33 skipene I Q4 21 og 22 for at gjennomsnittsratene for 2023 ikke vil ligge langt over ratene DnB har lagt til grunn for sitt kursmål på kr 27 - siterer følgende fra ditt innlegg NetromK;

"DnB sin analyse i august der dei kom med kursmål NOK 27 estimerte dei netto inntjening på 16 900$/døgn på skipa i 2023, dette overstig no skipa på 1100 TEU!.
Skipa på 2700 TEU som får ca. 40’ drar inn netto nesten det doble av dette estimatet.

18 skip (inkl. seasures/rykter) har no kontrakt til gjennomsnitt juli 2024 med snittrate 28 500."

Redigert 09.10.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
NetromK
09.10.2021 kl 14:04 11138

Sjølv om NewContex og Harpex har flata ut siste veker gjer rater på 3-årskontrakter no eit hopp for større skip. Eg snakkar utelukkande om 3- årskontrakter forutan for 1100 TEU der og 2 år er tatt med pga. litt få på 3 år. Har observert seasures frå august til og med 08.10.21.

4250 TEU – 55’ er opp frå tidl. 51’ sett hos to andre skip.
3500 TEU – 3650 skip får 44,5’, opp frå før 40’ som blant anna Stralsund fekk, no riktignok 33 mnd. og litt mindre enn 3 år.
2700 TEU – 40’ og 39,9’ er godt opp frå tidl. 37’ (1 kontrakt) og elles 30’-35’
2500 TEU – Stabilt 35’-37’ siste 4 kontrakter
1700 TEU – Stabilisert seg 34’-35,5’ siste 5 kontrakter
1100 TEU – Fleire kontakter over 25’ spesielt siste månad

I DNB sin analyse i august der dei kom med kursmål NOK 27 estimerte dei netto inntjening på 16 900$/døgn på skipa i 2023, dette overstig no skipa på 1100 TEU!.
Skipa på 2700 TEU som får ca. 40’ drar inn netto nesten det doble av dette estimatet.

18 skip (inkl. seasures/rykter) har no kontrakt til gjennomsnitt juli 2024 med snittrate 28 500.
Redigert 09.10.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.10.2021 kl 13:46 11139

Hvis det blir utsatt til 2022? Ut fra det ledelsen har uttalt, så er det ingen som må forvente noe utbytte før etter Q1 22 er rapportert, altså i mai/juni 2022. Dersom det mot formodning skulle bli noe utbytte i Q4 21, så må det tas som en bonus, men det vil uansett ikke komme til utbetaling før etter Q4 er rapportert i feb 2022.
Redigert 09.10.2021 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
NetromK
09.10.2021 kl 13:42 11111

Det er eg heilt klar over, men kan ikkje ta med alle tal i kvar post. Graf over Harpex mot kursutvikling ligg på facebooksida.

Frå 12.06.2020 er harpex opp 870% og MPCC 355.
Frå 04.01.2021 er harpex opp 566% og MPCC 212.
Frå 28.05.2021 er harpex opp 106% og MPCC 15% (dato då Songa vart bestemt kjøpt med pris 17,34/aksje).


Kjosfast
09.10.2021 kl 13:42 11093

Jeg tror vi må legge til grunn at en forventning om ytterligere ratevekst og vel så det var innbakt i Juli-kursen på 28 kroner. Det er vanskelig å regne hjem en verdi på 28 kroner per aksje hvis man legger ratene i juni/juli til grunn. Det er en kjent sak i shipping at aksjer ofte stiger på forventning om økende rater og beveger seg sideveis eller ned når økningen faktisk skjer. Forskjellen med MPCC i mine øyne er at man i dag får sluttet skip til lange kontrakter slik at det faktisk går an å regne på caset. Til forskjell fra en verden med bare kortids-chartere hvor alle analyser er svært forutsetningstunge, sårbare for plutselige rateendringer. Fakta i MPC er at selv om ratene skulle halvert seg i morgen, hadde det gått an å forsvare dagens kurs og mer til ved en enkel regneøvelse. Det mener jeg er unikt i shipping-sammenheng
Normalone
09.10.2021 kl 13:32 11091

Da var en betraktelig større endring av ratene fra juni/juli frem til aug - og totalt har ratene steget med opp mot 100 % siden sommer, men kursen er også i den perioden falt med mange prosent.
NetromK
09.10.2021 kl 13:17 11119

Sidan 20.august då oppdaterte kursmål kom er Harpex opp 4-15% for 700-4250 TEU store skip.

700 + 8% + 1500$/døgn
1100 4% + 1500
1700 11% + 5000
2500 13% + 8000
2700 10% + 7000
3500 15% + 11000
4250 13% +11000

MPCC aksjekurs ned 19% frå 24,7 til 20,0.
Redigert 09.10.2021 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Struts
09.10.2021 kl 13:04 11150

Kontrahering av containerskip. Følgende er en oppfølging/oppdatering av innlegg rundt 23.07.21. Selv følger jeg ikke så veldig nøye med på de store enhetene (typisk 15-20,000+ TEU). Av den enkle grunn at det er segmentet rundt vår «baby» som er meg nærmest; mao. MPCC. Forsøker således å holde meg oppdatert på feederne (nærmere bestemt kontraheringer av skip rundt/under 4000 TEU), og i forhold til de større er samme fremdeles ikke i nærheten (min oppfatning) sett i forhold til eksisterende flåte. Skjønt, en økning siste par måneder har det vært, det dreier seg da naturlig nok i praksis stort sett om skip for levering 2023 og senere (i hvert fall for kontraheringer inngått siste par måneder).

Dette er hva jeg har fått med meg de siste månedene (noe har sikkert unngått meg, men forhåpentligvis er det en noenlunde grei oppsummering):

Antall nybygg (+ er opsjoner), TEU, Verft, levering (pluss evt. litt om spesifikasjoner), pris pr enhet, kjøper når kjent, i parentes måned rapportert.

NB 1,930 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 23 m Briese Schiffahrts (April 21)
2+2 NB 1,900 TEU/2023 Huangpu $ 26 m Green World Cyprus (Mai 21)
2+2 NB 2,700 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 32 m Green World Cyprus (Mai 2021)
12 x NB 3,055 TEU/2022-2023 Nihon Japan $ 48.8 m Wan Hai Taiwan (rapportert slutten av juni 21)
2 x NB 2,800 TEU/2023 Hyundai Mipo $ 38 m Euroseas Greece (Juni 2021)
6 x N/B 3.500 TEU 2022/24 China 800 plugs $ 40.00 til Japan; incl. longterm t/c to Maersk (midten juli 21)
3 x NB 3,300 TEU 2023/24 China - $ 29 m China (midten juli 21) for innenlands trade
3+3 NB 1800 TEU/2023 Hyundai Mipo 2023 $ 31.3 m Greece (Juli 21)
2 x NB 1,140 TEU/2024 Fujian Southeast China $ 20 m Star Ocean Marine China (August 21)
6 x NB 1,100 TEU/2023 Mawei China 2023 unknown price TS-Lines HKG (August 21)
2 x NB 4,200 TEU Mawei China 2024 $ 40 m MSC (Conventional fuel) (September 21)
3 + 3 NB 3,500 TEU Taizhou Sanfu, China 2023-2024 $ 62.0m Hartmann, Germany Dual fuelled (September 21)
11 x NB 3,200 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber + reefer plugs) $ 49 m Evergreen (September 21)
11 x NB 2,300 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber + reefer plugs) $ 40 m Evergreen (September 21)
2 x NB 1,900 TEU Del Huangpu Wenchong 2024 unknown price Briese (September 21)
2 x NB 1,800 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber) $ 33 m Evergreen (September 21)
2 + 2 NB 2,900 TEU Mawei SB, China 2023-2024 $ 40.0m TS Lines, Hong Kong Tier III / Phase 3 (September 21)
4 NB 1,380 TEU Penglai Zhongbai, China 2024 $ 30.0m USC, Germany LOI stage, Ice-class 1A, reefer plugs (September 21)
3 NB 1,380 TEU Penglai Zhongbai, China 2024 $ 30.0m Nordic Hamburg, Germany 10 years T/C attached, Iceclass 1A, reefer plug (September 21)
2 x NB 1,692 TEU Huanghai China 2023 Songa (Blystad), iht FA er prisen $ 25 m each og 1,800 TEU, og levering av nr 1 sept/okt 2022

Redigert 09.10.2021 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
velkjent
09.10.2021 kl 12:23 11241

Energiproblemene i Kina kan lett løses; ikke ved innføring av alternativer, som vind og sol, men ved å løse handelskonflikten med Australia og importere kull, og/eller redusere al-produksjonen ved de dyreste smelteverkene og fordele energien derfra til andre sektorer. Men slik Kina steller seg i forhold til verden forøvrig, kan det hende at vestlig ekspertise og kapital kan forsvinne og da kan Kina synke ned i fattigdom slik det vanligvis går med autoritære regimer, som styres ovenfra. Men en slik utvikling vil selvsagt ta tid og ikke være relevant i vårt perspektiv. Jeg vet ikke om OL denne gangen vil spille en kortsiktig rolle, men da vi fikk finanskrisen i 2008/9, var det noen som hevdet at denne egentlig var trigget av at Kina reduserte den økonomiske virksomheten da anlegge var ferdige, men Lehman-konkursen ga kanskje en slags dobbelt effekt.
jadden
09.10.2021 kl 11:54 11318

I dagens FA står en artikkel med overskrift "Dobbel motvind i seilene". Den omhandler ikke container og MPCC, men LPG-ratene som ikke responderer vesentlig på den økte etterspørselen av LPG-produkter. Et stykke nede i artikkelen står et avsnitt som er mer interessant for situasjonen i MPCC, det står:

"Ting forandrer seg fort i shipping, og de beste bullmarkedene kan snu på en tiøring og bli svake nærmest over natten. To av de vanligste årsakene er overkontrahering i gode tider, samt endring i handelsmønster."

Det er tydelig at shipping er en spesiell bransje, langsiktighet er kanskje ikke det mest fremtredende, og investorene tror det ikke før de får se det. Container har snudd fra kortsiktige til langsiktige kontrakter, dette har skjedd stort sett i 2021. Konsekvensene av dette tar åpenbart børsmarkedet ikke innover seg, de vil se resultatet dvs pengene på bunnlinjen før det handles.

Så hva er de redd for? Overkontrahering har vært drøftet, men som kjent gjelder ikke dette feedersegmentet, men mange investorer klarer ikke å skille her. Så ja, frykt for overkontrahering kan spille en rolle.
Hva med endring i handelsmønster? Absolutt ja, fra korte til lange kontrakter er et eksempel, men det siger tilsynelatende lite inn hos potensielle investorer.

Jeg ser for meg andre mulige endringer i handelsmønsteret. Det gjelder risiko som følge av den økende globale energikrisen forårsaket av det såkalte grønne skiftet. Kina og container henger nøye sammen, nå går kineserne ut med ordre om å kjøpe alt de kommer over av energi. Det er allerede strømmangel i Kina med lockdowns og utkoblinger i flere provinser. Dette kan på sikt gå utover produksjonen av varer, uten varer faller transportbehovet. Vil containerkundene betale superrater for halvfulle containere? Dette til tross for at de er bundet av flerårlige kontrakter?
Vi så også kursfallet for containermarkedet da Evergrande-nyheten kom for et par uker siden, container og MPCC falt tosifret prosent, øvrige markeder falt kun noen småprosenter. Årsak? Linken Kina- container!
MPCC er fortsatt ikke kommet seg etter nyheten, Evergranderisikoen er vel heller ikke helt ute av verden, men det jobbes med saken. Den vil nok finne sin løsning uten store globale følger, OL i Beijing står tross alt for døren, da skal det ikke herske økonomisk kaos i Kina og det skal være lys i pærene.

For ordens skyld, jeg er ikke ute etter flere billige aksjer, men som før prøver jeg etter beste evne å røke ut årsaken til mismatchen mellom det grunnleggende og kursutviklingen i MPCC. Jeg har hamstret senest denne uken og har forlatt intensjonen om 50-50 % risikofordeling på de to aksjene jeg sitter i. Nå er det 80 % MPCC, jeg kjenner likevel ingen angst av den grunn.

Oilbaron
09.10.2021 kl 10:53 11434

Det er en stund siden jeg handlet i mpc, men i går ble det påfyll i sluttauksjonen.
Mpc utgjør nå 70 % av min portefølje, det er vel ikke helt i samsvar med det som ekspertene anbefaler men jeg har tro på dette selskapet.
Så får fremtiden vise hvor lurt det var.
Når en ser på hva som har skjedd i det siste, med tanke på salg av gamle skip til en meget bra pris så sier det meg at de har nese for aset play.
Det har tatt tid å venne seg til svingningene i markedet når det gjelder shipping, men det bedrer seg med årene.
Panikksalg lønner seg sjelden er min erfaring.
Jan Banan
09.10.2021 kl 09:41 11570

De skriver skyldes bla. labour shortages... ja, la oss ikke navngi politikere og en dårlig planlagt brexit som grunnlaget for labour shortages.
Mestærn
09.10.2021 kl 09:37 11524

Det snakkes mye om utbytte i peroden 22-24. Vurderer å øke min posisjon og lurer i den sammenheng om noen har regnet på hva en kan forvente av aksjekurs ved utgangen av perioden om de realiserer å utbetale 75% av overskuddet i utbytte.
Mulig dette er klin umulig å si noe om siden kursen ofte faller en del ved utbetalt utbytte og man ikke vet skipsverdier i 24 etc. Om noen har fundert på dette er det interessant å høre.
Ærligtalt
09.10.2021 kl 09:04 11615

Shipping crisis ‘to last until next summer’ as container vessels queue in the Channel for European ports

https://inews.co.uk/news/long-reads/shipping-crisis-last-next-summer-2022-container-ships-queue-channel-european-ports-1240039/amp

...One major shipping line told i that the delays, which are forcing vessels to anchor in clusters in the English Channel and North Sea, will have a knock-on effect for supplies of consumer goods and manufacturing components in the coming weeks and months – with a risk that up to 20 per cent of goods ordered for peak Christmas demand will not reach retailers in time...

...The two biggest container ports – Rotterdam and Antwerp – are working to full capacity and experiencing “heavily disrupted operations”, according to logistics giant Kuehne+Nagel....

💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥


Redigert 09.10.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Normalone
08.10.2021 kl 23:23 7418

Tusen takk Helg11 - for MPCC synes jeg faktisk avtalen på AS Fabrizia er den mest imponerende, 3 års kontrakt med USD 26000 pr dag (1296 TEU) - men også veldig bra med USD 40000/39900 pr dag for 3 år. Bare disse 3 kontraktene alene gir et overskudd på rundt kr 700 mill...
Ærligtalt
08.10.2021 kl 23:15 7427

Sykt bra, og god varighet!

Verdsettelsen på børs forblir...absurd
PSI- Investor
08.10.2021 kl 22:36 7507

Takk for slutninger, alltid moro når våre er med, gode rater også!
Og takk til Svar, bra jobba!
Jan Banan
08.10.2021 kl 22:19 7533

Svar: Velkommen til MPCC Bull 2022-2025.
Helg11
08.10.2021 kl 22:19 7506

Ukens slutninger med 3 MPCC skip. Fabrizia og Columbia oppdatert i regneark. Constantina avventer jeg avklaring fra Constantin B.

=Glen Canyon= Post P 5642 Hyundai HI 2006 – ZIM – 3 yrs USD 63000
=Green Harmony= Pmax 4250 CSBC Kaohsiung 2008 – Matson Navigation – 3 yrs USD 55000
=Hansa Asia= Pmax 3649 Shanghai Shipyard 2013 – Ocean Network Express – 33 mths USD 44750
=AS Columbia= Sub P 2742 Aker Ostsee 2006 – X Press Feeders – 3 yrs USD 40000
=AS Constantina= Sub P 2741 Wadan Yards MTW 2005 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 39900
=SPIL Ningsih= Sub P 2524 Kvaerner Warnowwerft 2003 – CMA CGM – 3 yrs USD 36000
=Inceda= Handy 1774 COSCO Guangdong 2019 – HMM – 3 yrs USD 35000
=Green Horizon= Handy 1736 Guangzhou Wenchong 2013 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 34000
=Atlantic Silver= Handy 1347 Jiangsu Yangzijiang 2008 – CMA CGM – 1 yr USD 39500
=Helianthus= Handy 1306 Jinling Shipyard Weihai 2007 – CMA CGM – 2 yrs USD 29500
=AS Fabrizia= Handy 1296 Zhejiang Ouhua 2008 – CMA CGM – 3 yrs USD 26000
=Yigitcan A= Feedermax 1208 P+S Werften 2001 – CMA CGM – 2 yrs USD 29500
=Contessa= Feedermax 1091 Tsuneishi Zhoushan 2021 – Pan Asia Lines – 2 yrs USD 27000
=MarCliff= Feedermax 1049 Dae Sun 2007 – TS Lines – 2 yrs USD 25350
=MarConnecticut= Feedermax 1049 Dae Sun 2007 – TS Lines – 2 yrs USD 25350
=JSP Mistral= Feedermax 907 Peters SB 2010 – BG Freight Line – 30 mths EUR 16500
=BF Leticia= Feedermax 862 Sietas 2003 – CMA CGM – 1 yr USD 31000
Normalone
08.10.2021 kl 21:35 7660

Svar - jeg har kommet frem til akkurat samme tall, at dagens kontrakter gir en positiv cash flow på nesten 7 mrd frem til 2024. Det du derimot ikke nevner er at når de neste 33 skipene skal inn på kontrakter i 2021/2022 - selv om gjennomsnittsrater vil halveres til 17-20000 USD vil de gi gode inntekter også utover 2024 og langt inn i 2025. Jeg har derfor ingen god forklaring på at et selskap - 73 skip - som i løpet av de neste årene har kontrakter som sikrer cash flow på nesten 7 mrd - og hvor markedsutsiktene tilsier at en vil inngå nye 33 slutninger som vil gi en cash flow langt over dagens kurs - kun er priset til en MCAP på 8,9 mrd, som gir en PE i snitt på litt over 2 for hvert av årene 2022, 2023 og 2024. Selskapet ville, ved å legge ned hele virksomheten og skrape alle skipene i 2025, sittet med en kontantbeholdning på minst 15 mrd (med gode rater for de neste 33 skipene, snakker vi over dobbelt av dagens MCAP). Det bare i løpet av de neste 3 årene...
Redigert 08.10.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.10.2021 kl 21:30 7643

Fint at flere setter seg skikkelig inn i "caset". Jeg vet hvor mange timers arbeid dette medfører. Du får lønn i himmelen av oss "andre" :)
Men det gir deg selv en innsikt du ikke ville ha vært foruten.
Børsen er et lottospill, om du ikke har skikkelig innsikt. De som baserer sine investeringer på det media presenterer investerer farlig.

Se bare FA idag kl 1406:
Flytter penger fra eiendom til shipping
Det er økende interesse for direkteinvesteringer i shippingprosjekter. Bulkskip er særlig ettertraktet.
Publisert 8. okt. 2021 kl. 14.06

FA kl 1522
Oppgangen over – ratene faller fra høyeste siden 2008
Rekken av dager med oppgang i tørrlastratene er brutt. På Oslo Børs faller både Fredriksen- og Trøim-rederi.
Publisert 8. okt. 2021 kl. 15.22

Første artikkel fikk kursene til å øke. Hvem vil ikke bli med på eventyr?
Kl 1500 starter fallet og fyres opp av FA med artikkel om at nå er festen over. Medfører at Gogl faller 3,12% i løpet av 20 minutter, og ender dagen med minus 5,75%.
Drar med seg alt av shipping. En båt er en båt! Mange vet ikke at store båter heter skip engang!
Jeg bekymrer meg ikke over dagens kurs, men blir irritert over meg selv at jeg ikke trader. Jeg gjorde jo det daglig i Gogl.
Men det er begrunnet bl.a i de tallene du presenterer Svar.
Pengene kommer til å fosse inn i Mpc. Selvfølgelig vil ikke ratene falle dramatisk ved neste slutning.
Markedet bestemmes av tilbud / etterspørsel.
Ikke får vi spesielt mange nye skip levert, og det er varer all mass som venter på å flyttes.
Så ikke la dere skremme av dommedagsprofeter.
Vi sitter på ei gullgruve, og mange vil benytte ethvert knep for å få meg til å selge.
Men jeg vet bedre, tror jeg, tralala :)
Redigert 08.10.2021 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2021 kl 20:47 7735

USAs handelssekretær Gina Raimondo sa til CNBC fredag ​​at amerikanske forbrukere sannsynligvis vil føle virkningen av forsyningskjedekrisen i det kommende året.

"Det er mye arbeid igjen å gjøre," sa Raimondo på CNBC. "Vi gjør sakte forbedringer. Men det kan ikke nektes for at det er et problem. Jeg tror vi kommer til å føle disse effektene godt ut i 2022.

"I forrige måned advarte globale forsyningskjedearbeidere verdens ledere om at industrien står overfor et potensielt "systemkollaps" hvis lokale myndigheter ikke iverksetter tiltak for å hjelpe arbeidere. Samme uke sa direktøren for en av de største amerikanske havnene at "situasjonen er i en krisemodus."https://www.businessinsider.com/us-commerce-secretary-no-denying-supply-chain-crisis-problem-2021-10
Svar
08.10.2021 kl 20:14 7874

Hei,
I forundring til kursutviklingen har jeg sett på virkligheten for 5 gang i dag for å føle meg sikker på at dagens utvikling ikke er forenlig med fremtiden. Har sett på dagens slutninger fra 2021 og frem til 2024..
Dette er et grovt estimat med gjeldende dollar kurs og Daily cost/ship på 7729 dollar. Poolskip med ukjent avtale 11.750 i Q1,Q2 og Q3 i 2021. For Q4 15.100 – samme for hele 2022, men 0 i 2013 og 2024.
Dette gjelder : AS Ragna, AS Fiorella, AS Faustina, AS Federica, AS Fabiana, AS Felicia,AS og AS Rosalia.
AS Constantina har fått 39.900 og har satt 35.500 på AS Clementina (antar bytte av avtale)
Dette viser et estimert resultat på 6.785.721.479 NOK, tilnærmet 7 Milliarder NOK med en børs verdi på om lag 9 Milliarder NOK.

Hvis ratene går ned vil en snittrate på om lag 15.000 fra neste slutning og ut 2024 gi en estimert cash flow høyere enn dagens børsverdi.
Snitt Cash flow er omlag 85 mill NOK, så det er enorm forskjell fra AS Constantina og ned til Anne Sibum.
Slutningen til poolskipet AS Fabrizia på 26.000 gjør at henne faktisk er rangert som nummer 15 i inntjening av alle skipene. Normalt får et poolskip lavere slutning enn de andre skipene. Så hvis ratene holder seg til Q3-Q4 2022 si vil vi få en fantastisk fremtid.
Alternativt så er det kanskje lurt av MPCC å balansere skipene noe mer da salget av AS Riccarda (205.200.000 NOK ) gir mer cash enn tilsvarende 3 års avtale med AS Fabrizia (178.008.435 NOK). Hvem vet om fremtiden men 10 pool skip hadde gitt 2 milliarder i cash, mot ca 1,7 milliarder cash basert på 3 årsavtaler.


AS Constantina 1 416.795.571
AS Columbia 2 372.114.810
Stralsund 3 349.586.005
AS Clementina 4 261.094.428
AS Carelia 5 240.903.774
AS Christiana 6 231.317.856
AS Selina 7 223.700.832
AS Serena 8 213.399.792
AS Sicilia 9 210.636.774
AS Carlotta 10 204.281.217
AS Paola 11 200.210.049
AS Clarita 12 195.459.156
Songa Iridium 13 194.788.768
Songa Bonn 14 193.782.775
AS Fabrizia 15 178.008.435
AS Paulina 16 176.254.488
AS Pauline 17 169.376.184
AS Penelope 18 135.356.076
AS Camellia 19 131.425.983
AS Cleopatra 20 120.853.053
AS Clara 21 111.382.047
AS Roberta 22 107.500.176
AS Filippa 23 101.533.986
AS Romina 24 94.509.990
AS Sophia 25 92.383.092
AS Fatima 26 80.791.344
Songa Antofagasta 27 79.696.705
AS Cypria 28 72.208.854
AS Franziska 29 67.608.270
AS Floretta 30 64.597.986
AS California 31 60.599.664
AS Carolina 32 56.554.146
AS Carinthia 33 52.806.168
AS Angelina 34 50.573.592
AS Rafaela 35 48.789.378
AS Nadia 36 44.860.824
AS Flora 37 41.990.589
AS Ragna 38 37.648.557
AS Fiorella 39 37.648.557
AS Faustina 40 37.648.557
AS Federica 41 37.648.557
AS Fabiana 42 37.648.557
AS Felicia 43 37.648.557
AS Rosalia 44 37.648.557
AS Petra 45 31.102.164
AS Palatia 46 31.102.164
City of Shanghai 47 29.015.383
Cimbria 48 28.277.073
AS Serafina 49 27.636.080
AS Patria 50 25.815.699
AS Sabrina 51 23.727.789
AS Samanta 52 22.696.146
AS Savanna 53 22.696.146
Grete Sibum 54 17.491.017
AS Fenja 55 21.315.663
AS Floriana 56 20.861.145
Songa Calabria 57 15.841.543
AS Susanna 58 19.052.820
City of Beijing 59 12.684.797
Carpathia 60 18.035.028
Songa Nuernberg 61 13.996.282
AS Petronia 62 17.624.628
AS Patricia 63 16.465.248
AS Petulia 64 15.551.082
AS Palina 65 15.946.092
AS Riccarda - SOLGT 66 14.957.541
AS Svenja 67 14.431.716
AS Sara 68 14.303.466
AS Sevillia 69 12.053.448
AS Freya 70 9.575.145
Cardonia 71 8.707.662
AS Laetitia 72 8.237.754
Stefan Sibum 73 2.632.921
Cordelia - SOLGT 74 2.327.481
Anne Sibum 75 -857.377
Salg Cordelia/AS Riccarda 341.145.000
6.785.721.479

Det jeg er forundrer meg over at alt av guiding, Price Target meglerhus, slutninger (siste 3 avtaler og ett salg – over 1 milliard cash – ser at selskaper på Oslo børs som får en samarbeidsavtale med Shell som ikke er garantert noen ting fyker opp), rateøkninger og høyere vessel value har ingen betydning for kursen, men rate nedgang for bulk og nedsalg har en betydelig innvirkning på kursen siste 3 måneder For min egen del tolker jeg at MPCC stiller sterkere i dag enn når kursen var i 28 kroner??
Har ingen erfaring med shipping fra tidligere (føler jeg har god kunnskap om dette segmentet nå), så mitt spørsmål er om det normalt at shipping prises med så høy rabatt i forhold til virkligheten pga av usikkerhet. Antar at hvis MPCC hadde 9 milliarder i cash i dag så hadde markedsaktørene klart kjørt den under virkelig verdi , da jeg antar at siste uker handel kun er basert på trading og spill ?

Setter pris på kommentarer, diskusjon og eventuelle korrigeringer av feil.
Keefer
08.10.2021 kl 18:33 8191

Jeg skulle gjerne sett hva de hadde som tallgrunnlag i antall inngåtte kontrakter i hver rubrikk (Harpex). Det har tidligere vært kommentert at det er svært få tilgjengelige skip, samt at typisk avtalelengde er vesentlig lenger enn hva statistikken tar utgangspunkt i. Forstår jeg det rett ved at avtaler som inngås over 24 måneder ikke er med her, og at de aller fleste avtaler som nå inngås nå gjelder for perioder 3 år+, og derved ikke inngår i Harper sin indeks?
Slettet bruker
08.10.2021 kl 18:33 8176

Heldigvis er jeg bare en enkel sjel som bare vil alle godt, men hadde jeg vært en utspekulert stor aktør med økonomiske muskler, samt at jeg hadde gode og innflytelsesrike bransje-kollegaer, så hadde jeg gjort akkurat dette. Da hadde jeg ønsket å så tvil slik at jeg og mine gode bransjekollegaer fikk flest mulig kakestykker til lavest mulig pris.

At hele dette skuespillet drar ut i tid er bare for å utfordre folk sin tålmodighet..

Har dere opplevd å stå og vente på noe? Du kan ta deg f… på at like etter at du har gitt opp, så skjer det. Dette er en uskrevet naturlov.. Dette er noe som det spilles på akkurat nå. For min egen del er jeg ikke litt sikker, men dette er jeg faktisk helt sikker på.

Kursutviklingen løsner fra hengemyren før eller siden fordi selskapet håver inn penger. Dette vet disse store utspekulerte aktørene. Nå håper dem bare på riste ut de siste aksjene fra noen av oss.

Ingen anbefalinger fra meg bortsett fra å tenke to ganger vedr. det der med med den uskrevne naturloven, som nevnt ovenfor. ;-)
Redigert 08.10.2021 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.10.2021 kl 18:01 7910

Men faktum er at kursen slett ikke har fulgt de siste måneders rateoppgang. Aksjekursen toppet ut i slutten av juni, mens ratene fortsatte å stige, til dels kraftig.

Ennå har ikke utbyttene begynt å komme, men det vil de, iht ledelsen, fra og med 2022.

Og selv om ratene har toppet ut, noe jeg ikke tror er tilfelle, så vil inntektene til MPCC ikke gjøre det, verken i år eller til neste år. Bare i 2022 er det 33 skip som skal over på nye kontrakter og trolig til rater som øker inntjeningen, kvartal for kvartal utover i 2022.

Det vil overraske meg mye om ikke kursen vil reflektere utbyttene når de begynner å renne inn. For det vil bli en formidabel direkteavkastning aksjonærene i MPCC vil få i årene som kommer. Og det vil nok bli stor interesse for å få del i dette utbytteeventyret.

Vi går lyse tider imøte. Bare å lene seg tilbake og nyte reisen!
Teps
08.10.2021 kl 16:46 8159

Slettet bruker skrev Stakkars folk.. 🤣
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-MPCC/technicals/

Kortsiktig er det Sell signaler...skifter dere til månedlig er teknisk fortsatt positivt.

Harpex har toppet, oppgang på 0,15%. I kroner og ører (USD) gir det ikke utslag på oversikten.
Redigert 08.10.2021 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.10.2021 kl 16:30 7999

Trodde kanskje vi hadde fått et parti dårlig sement fra bulk, men gulvet holdt akkurat.
Vi får vel nye troll derfra som vil ha lav inngang nå da 😊
Slettet bruker
08.10.2021 kl 16:29 7962

Mintzmeyer hadde ein fin rapport for 4-5 mnd’er siden, der det kom fram at containeraksjer steg i 2 år etter siste ratetopp (mellom 2007-2010, eller noko slikt)? men skal eg finne den igjen må eg leite i egne innlegg - som er altfor mange. God helg! 👍
Ærligtalt
08.10.2021 kl 16:24 7980

...Det blir jo bare hinsides stupid...er folk virkelig såååå dumme?

Jaja- sitter for utbytter og krusninger er krusninger:)
Hoasis
08.10.2021 kl 16:22 7968

Skal ikke se bort fra at mange flytter seg fra bulk til container når ratene i bulk går ned. Når inntektene der går ned går inntektene i MPCC til nye høyder hvert kvartal, forhåpentligvis blir dette en positiv driver fremover
Mousehunt
08.10.2021 kl 16:22 7931

Håper det. På tide at denne blir priset ihht utbyttekapasitet og PE, og ikke bare korrelerer med forventet ratevekst/fall. Er det virkelig slik at folk vil gå glipp av perioden nå til 2024 i frykt for hvordan ratene utvikler seg fra EOY22 og utover? Eneste logiske forklaringen jeg kan komme på er at prisdriveren i oppgaven var ekstrem ratevekst, og at kursen har bremset nå som "det umulig kan bli høyere rater" - da uten å ta hensyn til effekten de høye ratene gir mpcc. Jeg toppet opp med nye 1000 aksjer idag. Ikke svære greiene, men alle monner drar.

Er det noen som har kikket på conteinershippingaksjers kursutvikling vs rater sånn historisk, og sett når kursen stopper vs når rater flater ut/faller?
Kbkristi
08.10.2021 kl 16:14 7919

Dere ser bulkratene på Braemar Screen.
https://m.braemarscreen.com/?fromweb=true

Det er ikke noe nytt, men når det står i avisa, så…..
Redigert 08.10.2021 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.10.2021 kl 16:12 7888

I bulk skal ratene ned 30% i november og ned 60-70 % i Q1. Det skal ikke våre rater.
Ærligtalt
08.10.2021 kl 16:10 7821

Ikke la dere lure av slike stunt... Dagens snitt er 20,6 ++... ...Og det sitter noen overvektige algohaier og raner dere for aksjer !

Slettet bruker
08.10.2021 kl 16:04 7803

Jeg trøster meg med at for hver dag som går er vi en dag nærmere utbytte.
Dagens visdomsord fra meg:)
Kbkristi
08.10.2021 kl 16:01 7806

Må være noen som trykket på feil knapp nå. Gogl falt mange % i løpet få minutter.
Kanskje de trodde vi også kjører kull 😂
Slettet bruker
08.10.2021 kl 15:59 7814

I skrivende stund er det mulig å kjøpe MPCC aksjer til 20kr. Dette bør være siste mulighet på lang, lang tid, får vi håpe.. ;-)
Slettet bruker
08.10.2021 kl 15:56 7833

Fordelen med å være long i denne aksjen er åpenbar. man mister matlysten ,og kiloene raser.)
Skal unne meg en sixpack (minst).
Ha en fin helg alle sammen.
jadden
08.10.2021 kl 14:57 8124

Nå flyttes penger fra eiendom til shipping. Hyggelig det, men neppe til container når vi ser utviklingen i dag.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/10/08/7747579/investorene-flytter-penger-fra-eiendom-til-shipping
Slettet bruker
08.10.2021 kl 14:52 8085

Mener at omsetningen i MPCC til da var ca 87 mill og det lå en stor post ca 600000 aksjer til salgs på 20,80. De ble spist, og nye aksjer kom til salgs for samme pris. Etter noen minutter var omsetningen ca 103 mill.
Dette må tas med en klype salt, og alt er sånn ca. men store poster gikk hele tiden.
Redigert 08.10.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare