MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1705575

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 13:20 11638

18 November 3 kvartalsrapport fra MPCC.
Slettet bruker
11.10.2021 kl 13:25 11659

Tragisk utvikling. selskapet burde starte kjøp av egne aksjer umiddelbart.
PSI- Investor
11.10.2021 kl 13:30 11633

Da tankratene var på supernivå i fjor toppet FRO på drøyt 120. Nå med elendige rater og få utsikter til bedring på et år, og så er den på 80. Ja jeg sliter med å skjønne det. Jeg synes ikke fro er attraktiv nå hvis toppen er 120 med rater på 200.000 dollar dagen.
Enkelte tror at økning i oljepris fører til mer å frakte, men det er jo ikke før de begynner å produsere vesentlig mer olje at det blir mer å frakte. Og hittil vil de jo ikke det fordi de heller vil ha høyere pris.
Tar sikkert feil nok en gang, men jeg får ikke til å handle, hverken selge eller kjøpe, når jeg tror det er feil.
PSI- Investor
11.10.2021 kl 13:38 11517

Det er fint å høre om hvordan man får motivasjon og humøret tilbake!
Fin dag til deg også!

Og ja kommer ikke kursen så kommer jo utbyttene. Pengene får vi tilbake. Enkelte tror at kursen skal synke tilsvarende utbyttet, i så fall vil jeg om noe år absolutt være villig til å ta i mot et ubegrenset antall aksjer når den står med negativ pris.

CB skal jo ut i pressen denne uken så da kommer det nok oppdatering fra dem i forkant som så mange ganger før. Det er jo ikke sikkert at det umiddelbart hjelper noe på kursen, det virker jo nå som positive nyheter gir ytterligere nedgang, men det er beroligende for oss som ikke har lyst til å selge når vi hører fra selskapet selv.
Slettet bruker
11.10.2021 kl 13:41 11552


Det her ble for mye av det gode for meg: Ser ikke helt nytten av en slik kommentar. Bare les: "Selskapet har sterke grunnleggende. Mer enn 70% av selskapene har en blanding av vekst, lønnsomhet, gjeld og lavere synlighet. Selskapet har solide grunnlag for en kortsiktig investeringsstrategi."

Hmmm - Enten er analysen oversatt fra engelsk eller så er korrekturmedarbeideren sykmeldt!
Londonmannen
11.10.2021 kl 13:43 11629

Blystad vekter ned i container? Er det slik su tolker det når han vitterlig kontraherer nye containerskip som vil bli levert flere år frem i tid? Han må da etter mitt syn faktisk ha ståltro på at markedet vil holde seg, eventuelt styrke seg.

Dette er tydeligvis en av dine ledestjerner som etter ditt syn må være kommet ut i fullstendig feil bane. Føler med deg!
Slettet bruker
11.10.2021 kl 13:48 11651

Det betyr vel ingenting om noen bytter noen aksjer på lav pris og lavt volum. Firmaet går jo som det griner.
Hoasis
11.10.2021 kl 13:51 11662

I Kbkristi sitt første innlegg i MPCC bull 2021 kommer han med denne spådommen:

Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.

Skal jaggu ikke se bort fra at du treffer med kursmålet for november, akkurat nå ser alt det tekniske bekmørt ut!
Ærligtalt
11.10.2021 kl 13:52 11642

Innlegget hører med i samme bolk som brune bananskall og illeluktende majones...
Slettet bruker
11.10.2021 kl 13:53 11631

Sliter du med å forstå prisingen av Frontline? Kontra Mpcc?
Det sier jo i grund en hel del om hvor lite du skjønner om sykluser, både det at du ikke skjønner hvorfor Mpcc faller og Frontline stiger.

Neste høst 22 når markedene har normalisert seg vil du få svaret på hvorfor du ikke burde satset på Mpcc høst 2021 kontra Fro høst 2021.
Redigert 11.10.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 14:06 11514

Greit.
Det er en ting jeg lurer på...hvorfor er du så aktiv på Mpcc tråden når du ikke har tro på selskapet?
Redigert 11.10.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Illuminatus
11.10.2021 kl 14:15 11460

Av 50 kommentarer så har du ikke klart å komme med 1(!) konkret oppegående setning eller påstand med det minste som underbygger svadaet ditt. Svært imponerende faktisk. Det er god underholdning, men anbefaler å fortsette å lese Donald Duck, det er mer ditt segment. Kanskje også Se og Hør.

Du får Auxe til å fremstå som et geni, og det sier litt.
Redigert 11.10.2021 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
jensee
11.10.2021 kl 14:22 11468

Kan ikke si annet enn at jeg drar godt på smilebåndet når jeg leser😂
hill
11.10.2021 kl 14:22 11484

At du Longsitin bulk bruker tid på MPCC, tar jeg som et svært godt kjøpsignal,
sammen med det fakta at kursen er kommet i underkanten av aksjens regrisjonskanal.
I tillegg beveger også kursen seg over den sterke motstanden rundt 19,20.

Du håper vel på at kursen, midlertidig, skal dukke under motstandsnivået,
så inngangen kan bli enda bedre?

Har selv akumulert en del på dette nivået.

Redigert 11.10.2021 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 14:32 11405


I helgen var det en skribent som var særs opptatt av at den som utarbeider regnearkene her på HO tross alt bare er en amatør!

Så hva er en amatør?

"En amatør er en person som dyrker kunst, vitenskap eller idrett uten å ha det som levevei; en kunstelsker, i motsetning til en profesjonell kunstner."

https://snl.no/amatør

Javel, det var Store norske Leksikon.

Her har vi en deifinisjon fra Wikipedia:

"En amatør er en person som utøver et fag eller en aktivitet fordi vedkommende liker, eller elsker, å gjøre det, til forskjell fra en faglært eller profesjonell,[3] eller en som ønsker å bli det, som gjør noe for å tjene penger."

"Ordet «amatør» brukes ofte og tildels nedsettende om en som ikke gjør sin oppgave bra nok, en dilettant og fusker, eller en nybegynner, lekperson eller selvlært, for eksempel «amatørfotograf» og «amatørskuespiller».

"En amatør har gjerne mindre kunnskap om arbeidet enn en profesjonell har, men ikke nødvendigvis."

https://no.wikipedia.org/wiki/Amatør

For egen del vil jeg si at Helg11 m/fl. har vist seg å utøve regneferdighetene bedre enn de fleste analytikere. For mens Helg11 og co. har regnet seg frem til resultater med nesten 100% treff, har de såkalt "profesjonelle" analytikerne endret sine regneark ETTER at resultatene er fremlagt..... I motsetning til "våre" folk.

Dessuten: Helg11 er vel strengt definert egentlig ikke en amatør? Han regner vel ikke ut de kvartalsvise og årvise resultatene for moro skyld, men fordi han tjener penger på det!

Så etter min mening tok skribenten feil på to måter; ved å benytte feil uttrykk, med feil innhold!
Ærligtalt
11.10.2021 kl 14:36 11384

Denne er også "fin":
Nearly half a million shipping containers are stuck off the coast of Southern California as the ports operate below capacity

..."Part of the problem is the ships are double or triple the size of the ships we were seeing 10 or 15 years ago," Kip Louttit, the executive director of the Marine Exchange of Southern California, told Insider earlier this year. "They take longer to unload. You need more trucks, more trains, more warehouses to put the cargo."...

https://www.businessinsider.com/shipping-containers-stuck-california-ports-combat-shortages-2021-9?r=US&IR=T




Og denne:
Shipping crisis ‘to last until next summer’ as container vessels queue in the Channel for European ports

...A body representing British ports said that it expects the congestion affecting deliveries to millions of retailers and businesses to persist potentially until next summer as the shipping industry struggles with challenges from container shortages to a lack of lorry drivers to move cargo once it reaches quaysides.

One major shipping line told i that the delays, which are forcing vessels to anchor in clusters in the English Channel and North Sea, will have a knock-on effect for supplies of consumer goods and manufacturing components in the coming weeks and months – with a risk that up to 20 per cent of goods ordered for peak Christmas demand will not reach retailers in time...

https://inews.co.uk/news/long-reads/shipping-crisis-last-next-summer-2022-container-ships-queue-channel-european-ports-1240039
Redigert 11.10.2021 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 14:51 11306

Alle kursmålene ligger skyhøgt over dagens kurs, dei største investorene ligger stabilt mellom 70-73% av total beholdningen, markedet er i starten av ein supersyklus - mens alle småsparerene får panikk og selger. Det kommer ein dag når alle dei «små» har solgt i fra seg og panikken lagt seg, samt utbyttene bekreftes - da smeller det. Var på IKEA for ein kommode i dag, beskjeden var at den kom kanskje neste sommar. Haha! 😁
Redigert 11.10.2021 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
11.10.2021 kl 15:20 11127

Fyttihelvete...
Slettet bruker
11.10.2021 kl 15:32 11017


Alle forsinkelsene og alle supergode rater, manglende kontraheringer av feedere og forventninger om gyldne resultater i minst tre år fremover:

Dette har ikke bitt på hittil, men det skal bare en liten gnist til, så tenner feedermarkedet for fullt. Da hjelper det ikke med hverken skum eller vann; ilden vil bre seg!

Er helt skrapa, har satset alt på feedere, men skulle ønske jeg hadde mer midler tilgjengelig i dag. Ser ikke bort fra at et kjøp rundt dagens kurser vil være særdeles lønnsomt.
Ærligtalt
11.10.2021 kl 15:58 10870

"Folk" flest vet ikke hva en feeder er..Ei heller symbiosen mellom større skip og vårt segment, mindre havner, mindre havneløp...osv

Faktisk tror jeg det er så ille... At 50 prosent av de mindre aksje-eierne hadde blånektet på at de hadde med feedere å gjøre...Da de vitterlig har investert i shipping - og ikke i Orkla...

Vi er såpass alvorlig underpriset nå at det (nesten) ikke er artig engang


Lykke til, alle sammen!
Slettet bruker
11.10.2021 kl 16:09 10820

Støtter deg på denne. Jeg hadde stor tro på tank en stund, men innså at det er for stor kapasitet i markedet og at det må skrotes et betydelig antall skip før ratene løsner. For at rederne skal ta beslutningen om å starte skroting av båter, så tror jeg dessverre at lave vedvarende rater er eneste medisin som virker. Det kan jo hende at jeg tar feil jeg også bare så det er sagt.

I feedermarkedet er aksjene derimot priset lavt, samtidig som at ratene ved langtidskontrakter er skyhøye. For min del er valget lett å ta..
Kaga
11.10.2021 kl 16:19 10755

Har bra støtte lavt på 19-tallet ser det ut som...

1 oktober: Low 19.26
5 oktober: Low 19.26
11 oktober: Low 19.26

Må tilbake til 8 juli sist vi var nedom det nivået, noen dager etter blokksalget.

Har trua nå fremover :)

Redigert 11.10.2021 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
11.10.2021 kl 17:10 10403

Eleanor from MarineTraffic Avslutt abonnement
10. okt. 2021, 23:10 (for 17 timer siden)
til meg

Hi

As promised in my previous email, here are some of the MarineTraffic resources focused on professionals working in fleet operations - I hope you find them useful:

[Blog] 8 ways to monitor accurate vessel movements
[Blog] Top 5 challenges Fleet Operations Managers face, and how the MarineTraffic Solution can help
[Blog] Port Congestion explained
Feel free to share with me any questions you may have regarding the topics covered above.

Best regards,

Eleanor Bradley
Solution Advisor

Book a 1-on-1 demo on the Fleet Operations Solution with us.
Clay Allison
11.10.2021 kl 17:12 10414

Strøyk bare vekk navnet mitt, selv om det kun var fornavn. Mye bra her.
Lakabodl
11.10.2021 kl 19:08 9933

J Mintzmeyer på twitter i kveld:

"The FBX freight index is up 11% today and China-US West up 33%!, confirming the "demise of freight" article (on zerohedge front page + 100s of hedge funds circulating) was #fakenews."

Reason? China was on holiday last week!
Slettet bruker
11.10.2021 kl 19:42 9750

Har endelig skafffet meg en bruker her etter å ha fulgt med siden februar. Jeg beholder nicket fra Kahooten på Tjøme og satser på at det fortsatt blir innbringende. ;)

Igjen takk til Kbkristi, Struts, Helg11, HectorG og alle andre som fortsatt bidrar med info og saklige innspill!
(Og håper det går bra med dato, som ordnet det meste før og under Tjøme-treffet!)

Som mange andre, så stusser jeg over prisingen av MPCC nå. Det er nok ikke før det kommer helt konkret informasjon om utbytter at interessen igjen tar seg opp.

I mellomtiden så er det mulig å melde seg på New York Maritime Forum (gratis!) som starter i morgen:
http://forums.capitallink.com/shipping/2021NYmaritime/index.html
CB er med i "Container sector panel" 9.50 AM (New York-tid) onsdag.
I tillegg til den fastlagte agenda med online diskusjoner og presentasjoner, så tilbys det en-til-en diskusjoner med en rekke av de store shipping-selskapene (også "norske" som GOGL, FRO, FLNG, MPCC).
Men det er forbeholdt institusjonelle investorer. Vi får tro CB kan skaffe et par større og langsiktige investorer derfra i løpet av uka!
Hadde i grunnen ventet det ville dukke opp en oppdatert presentasjon fra MPCC nå; men det er mulig det ikke skjer noe før Q3-presentasjonen?
AndersDK
11.10.2021 kl 19:53 9523

Capsen kom i postkassen idag, so alt er klart til kursfest🔝
Ærligtalt
11.10.2021 kl 20:45 9227

Begynner jo å bli passe tullete dette her...Åpenbart, så blir jo selskapet hardt manipulert på børsen
Spartan
11.10.2021 kl 21:20 9114

Jeg brukte vel begrepet amatør i helgen, og tenker det står seg helt fint definisjonsmessig; « En amatør har gjerne mindre kunnskap om arbeidet enn en profesjonell har, men ikke nødvendigvis." Begrepet trenger ikke være negativt.

Ellers vil jeg bare oppfordre trådens deltakere i å ikke angripe dem som stiller spørsmål og er kritiske. Kan hende er de dem som er mest nyttige i visse tider. Ingen har vel verken noen agenda eller større mulighet til å bevege kursen. Dem som kan det, tviler jeg poster på hegnar.

Takk for dem som har postet gode argumenter Slik det nå er tror jeg at litt sunn skepsis er greit å ha med seg, og lar kjøpsknappen hvile. Vil vurdere det igjen om vi ser fall mot 16 kroner.

Slettet bruker
11.10.2021 kl 21:22 9106

I mitt neste liv skal jeg ta meg jobb i The Bank of NY Mellon. Der skal jeg jobbe dag ut og dag inn med å selge aksjer ut av en beholdning, samt kjøpe inn på noen andre.

Det er bare det at i motsetning til han/hun som har denne jobben i dag, så skal jeg selge billig og kjøpe dyrt..

Hadde jo fått sparken så klart, men aksjekursen skulle jeg fått fart på ganske kjapt..😎
Illuminatus
11.10.2021 kl 21:35 8989

Haha, si ifra hvis du trenger en melon-assistent!
Slettet bruker
11.10.2021 kl 21:42 8923

Du skal overta jobben min etter at jeg får sparken..😁
AlanS
11.10.2021 kl 21:55 8833

One thing is true. The topic of supply chains, which has been front and center in all discussions for the past 18 months, will continue to be a major talking point well into 2022. (Source: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-crisis-underscores-critical-supply-chain-challenges/)
Slettet bruker
11.10.2021 kl 21:56 8857

Spartan, det er ingen her inne som blir angrepet hverken for å stille spørsmål eller for å være kritisk, men når det bare blir slengt ut ubegrunnede påstander, gjerne også med faktafeil, da kan det vel se ut som et angrep.. Har lest denne tråden (og den orginale) i sin helhet, og alle som stiller fornuftige spørsmål, eller saklig begrunner sin skepsis blir høflig svart. Det er iallefall inntrykket mitt.
Spartan
11.10.2021 kl 22:41 8669

C’mon. Fra tråden nylig « Alle ser at du bare er et troll som godter deg over at kursen går ned, vi hørte ikke så mye fra deg da kursen gikk opp og kommer neppe til å gjøre det når vi får neste rally»

Ærlig talt, er dette et høflig svar i dine øyne?

Snakk heller substans, er mitt budskap. Longsit har et poeng i at det kan være risky å gå inn når det ser eksepsjonelt bra ut. Da kan en fort finne at forventninger er priset inn.

Slik det er nå tror jeg mye vil avhenge av tiltak som settes inn for å løse proppen i verdens logistikk. Det kan være dumt å undervurdere innovative løsninger for å få det til. Og om etterspørsel etter varer blir like høy som under covid der det gikk få % av budsjett til opplevelser. Slik jeg ser det avhenger MPCC’s case av at ratene holdes svært høye godt inn i -22. Det tør jeg ikke ta helt for gitt når juletiden er passert.





Jan Banan
11.10.2021 kl 23:02 8584

Mpcc caset behøver ikke svært høye rater som du påpeker. Det kan gå krakk i ratene og fremdeles vil det bli bra.
Londonmannen
11.10.2021 kl 23:33 8526

Det må du jo få lov å mene. Men jeg råder deg til å lese halvårsrapport til MPC og det ledelsen sier om fremtidsutsiktene.

For det første må man forstå at containersegmentet ikke er ensartet. Selv om det kontraheres ny tonnasje i den delen av containersegmentet som består av ultrastore skip, så vil ikke det bidra til overkontrahrring i feedermarkedet. Denne delen er det tydeligvis mange som ikke skjønner.

Faktum er at dersom feedermarkedet ikke øker kapasiteten, så vil man fortsatt ha problemer med matekapasiteten til havnene som betjener de store skopene. De store skipene kan heller ikke omdirigeres til mindre havner.

Og i henhold til ledelsen i MPC så er det svært få kontraheringer av feedere. Det skyldes usikkerheten mhp hvilke fremdriftsmaskineri myndighetene vil akseptere i fremtiden. Inntil det er avklart vil det bli tilført fir få feedere i forhold til økt fraktbehov. Du kan jo selv finne ut hva for liten fraktkapasitet har å si for rateutvillingen.

Personlig er jeg ikke bekymret for at containermarkedet skal krakke med det første. Spesielt feedermarkedet ligger an til å forbli stramt i flere år fremover, ihvertfall til et par tre år etter at myndighetene har bestemt seg for hvilke fremdriftsmaskineri som blir akseptert mhp miljøhensyn. Mitt tips er at det vil bli bruk av ammoniakk.

Den kursutvikling vi har fir tiden synes å være fullstendig i utakt med hva som i virkeligheten skjer i MPCC. For pengene strømmer inn i kassen i strie strømmer og snart renner kassen over og flommen går rett i lommene til aksjonærene. Første utbetaling vil jeg tro kommer i mai/juni 2022, altså etter Q1 2022.
Slettet bruker
12.10.2021 kl 00:16 8421

Zabal - hyggelig at du også har kommet deg inn her, i det både gode og litt mer tvilsomme selskap. :-)
Takk for omtanken for øvrig, til både deg og andre som har sagt noe om det her!

IR informerte meg i dag om at Cordelia ble levert nye eiere i forrige uke.
Jeg svarte og spurte bl a om levering av AS Riccarda, uten at jeg regnet med å få spesifikk info :-).
Spurte også om dette med en oppdatering før Q3 og fikk et interessant svar:

Sitat: "Vi har fått flere henvendelser vedrørende at forventes det at det skal komme en foreløpig oppdatering i forbindelse med Q3 denne uken (det ble henvist til DNB Podcast, men jeg har ikke fått verifisert dette selv). Det er ikke korrekt at selskapet har kommunisert at det skal komme en foreløpig oppdatering i forbindelse med Q3 som skal rapporteres 18.november.

Som nevnt i Q2 presentasjonen så gjennomføres det en optimalisering av balansen for å posisjonere selskapet til å betale tilbake kapital til aksjonærene. En slik prosess er for å adressere gjeldssiloene som obligasjonen (37 skip) og eventuelt brofinansieringen med DNB (18 skip) da disse blokkerer skipene under disse siloene i å utbetale utbytte til MPCC ASA. Når optimaliseringen er på plass, vil MPCC sende ut en børsmelding og oppdatere markedet. Det vil være naturlig å gi en oppdatering Fleet Employment Overview i en slik børsmelding slik det ble gjort ved signering og fullføring av Songa-oppkjøpet. Som du sikkert forstår, må dette børsmeldes uavhengig av timing av Q3-rapporteringen." Sitat slutt.

Dette bekrefter ikke at en oppdatering er nært forestående, men jeg tolker det i alle fall slik at det ligger an til en før Q3. Mulig jeg leser for mye inn i det IR sier, men når han sier det vil være naturlig med en flåteoppdatering (med rater) samtidig, tolker jeg det dithen at det vil skje før Q3, hvor det uansett oppdateres om flåten...
Det positive i mine øyne er at det vil komme en børsmelding knyttet til "optimalisering av balansen", og kanskje dermed også info rundt utbytte.

IR henviste også til flåteoversikten, som nå er oppdatert etter at en del av Songa skipene har fått nye navn.
Dette har jo Coronet meldt om allerede, men nå er det altså oppdatert på MPCC sin nettside også ( https://www.mpc-container.com/fleet/ ).
City of Beijing venter også på å få nytt navn, men dato for navneskifte er ennå ikke fastsatt.
Sibum skipene ble ikke nevnt av IR.






Redigert 12.10.2021 kl 00:19 Du må logge inn for å svare