MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
12.10.2021 kl 15:09
12458
Cosco "downsizer".
De kjører inn 5x4250 TEU skip mot Prince Rupert (Vancuver) og kjører "express" mot f.eks. Chicago. Som nevnt tidligere i dag så tror jeg de er redde for at store selskaper chartrer egne skip og gjør nå det samme som andre. Anløper mindre havner med mindre skip og øker frekvensen. I tillegg har de også fått på plass avtale med Candian Rail til å ta unna US containere.
COSCO Shipping Lines (COSCON) is launching Transpacific BCO Express Line this week, comprising the Prince Rupert express line (CEN-EXPRESS) and the Los Angeles express line (CEN-PLUS)
Using five 4,250TEU ships, CEN-EXPRESS will move containers from Qingdao and Shanghai to Prince Rupert while CEN-PLUS, assigned six 10,000TEU vessels, will call at Tianjin, Qingdao, Shanghai and Los Angeles.
Under CEN-EXPRESS, shippers can have their goods railed from DP World’s terminal in Prince Rupert port, via the Canadian National Railway, to Chicago.
For CEN-PLUS, shippers are guaranteed an exclusive container yard as a pick-up point for delivery to the receiver.
“The express services provide 3,500TEU of incremental capacity for the Transpacific service, which will effectively relieve the pressure on the import-export market between China and US, especially for Long Beach and Los Angeles,” said COSCO.
https://container-news.com/cosco-launches-express-alternatives-to-us-west-coast/
De kjører inn 5x4250 TEU skip mot Prince Rupert (Vancuver) og kjører "express" mot f.eks. Chicago. Som nevnt tidligere i dag så tror jeg de er redde for at store selskaper chartrer egne skip og gjør nå det samme som andre. Anløper mindre havner med mindre skip og øker frekvensen. I tillegg har de også fått på plass avtale med Candian Rail til å ta unna US containere.
COSCO Shipping Lines (COSCON) is launching Transpacific BCO Express Line this week, comprising the Prince Rupert express line (CEN-EXPRESS) and the Los Angeles express line (CEN-PLUS)
Using five 4,250TEU ships, CEN-EXPRESS will move containers from Qingdao and Shanghai to Prince Rupert while CEN-PLUS, assigned six 10,000TEU vessels, will call at Tianjin, Qingdao, Shanghai and Los Angeles.
Under CEN-EXPRESS, shippers can have their goods railed from DP World’s terminal in Prince Rupert port, via the Canadian National Railway, to Chicago.
For CEN-PLUS, shippers are guaranteed an exclusive container yard as a pick-up point for delivery to the receiver.
“The express services provide 3,500TEU of incremental capacity for the Transpacific service, which will effectively relieve the pressure on the import-export market between China and US, especially for Long Beach and Los Angeles,” said COSCO.
https://container-news.com/cosco-launches-express-alternatives-to-us-west-coast/
Helg11
12.10.2021 kl 15:23
12442
I det første debatten "Is it all glitter and gold?" kommenterte Dr. John Coustas i Danaos (som også leier ut containerskip til Maersk etc) at det i containerskip-verdenen for tiden er veldig lite glitter og interesse, men desto mer gull. Masse cash flow, men aksjekursen reflekterer ikke gullet. Generelt mye gode innlegg, og kan forhåpentligvis gi ny interesse blant større investorer.
hectorgonzales
12.10.2021 kl 15:26
12470
Dette er jo like spennende som å følge med på VGLIVE og sportshendelser.
Clay Allison
12.10.2021 kl 15:38
12441
Det er nok en stor frykt hos meg også, men som Hansa ølhund så vil jeg jeg i så tilfelle bidra mer. Skål
Jan Banan
12.10.2021 kl 15:50
12392
At first freight rates are likely to move more sideways than dramatically downward, since the task of reducing the level of congestion and backlogs across the system will take time (indeed port executives at some of the worst-affected terminals expect this task could extend far into 2022) and the prevailing level of container demand will remain healthy.
So there is a very strong case in our view that the industry will not revert back to average pre-pandemic $/TEU unit revenues before the end of 2022, and a defensible case that those levels will not be seen again over our forecast horizon.
Utsiktene for MPCC StålBull 2022-2025 ser gode ut iflg. denne artikkelen
https://splash247.com/are-container-freight-rates-just-circling-or-preparing-to-land/
So there is a very strong case in our view that the industry will not revert back to average pre-pandemic $/TEU unit revenues before the end of 2022, and a defensible case that those levels will not be seen again over our forecast horizon.
Utsiktene for MPCC StålBull 2022-2025 ser gode ut iflg. denne artikkelen
https://splash247.com/are-container-freight-rates-just-circling-or-preparing-to-land/
Håper noen kan gi et lite referat fra seminaret, da jeg er låst opp på jobb. Håper de store finner roen og kan la kursen bevege seg nordover igjen:)
Ppp
12.10.2021 kl 16:04
12368
Hei
Mine første ord her inne. Takker for ei super gruppe, med fine innlegg. Kom meg inn i starten av des 20.
Nå har jeg søkt VP-lån i DNB. Og tenker å gå inn i Mpcc med mere.
Noen her som kjenner til hvordan dette fungerer?
Tenker da på om jeg kan bruke Ask konto, salg( ønsker å skille på det jeg sitter med, og de lånte kr).
Mine første ord her inne. Takker for ei super gruppe, med fine innlegg. Kom meg inn i starten av des 20.
Nå har jeg søkt VP-lån i DNB. Og tenker å gå inn i Mpcc med mere.
Noen her som kjenner til hvordan dette fungerer?
Tenker da på om jeg kan bruke Ask konto, salg( ønsker å skille på det jeg sitter med, og de lånte kr).
Veldig fin utvikling i aksjen i dag. New Contex fortsetter oppover!
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Struts
12.10.2021 kl 16:39
12348
Haha! Hansa fatøl har de på Burns ved Nationaltheatret - kan ikke klage på det heller! Der går det i poesi og klassisk musikk (eller noe slikt), men det er ikke så mange som resiterer fra Kjell Hallbings westernromaner - innbiller jeg meg. Og ølprisene er som alltid grusomme i Norge, men intet å gjøre med det, selv om noen partier er ute av supperådet - alltid noen politikere som higer for å øke avgiftene. Men pussig nok syntes menigmann det er helt greit.
Nå er det snart nok en båttur - DFDS bringer en heldigvis mot siviliserte ølpletter - Nyhavn - Here I come! (eh, ok, til fredag da)
PS. Erstatt poesi med sludder og vås!
Nå er det snart nok en båttur - DFDS bringer en heldigvis mot siviliserte ølpletter - Nyhavn - Here I come! (eh, ok, til fredag da)
PS. Erstatt poesi med sludder og vås!
Redigert 12.10.2021 kl 16:40
Du må logge inn for å svare
Clay Allison
12.10.2021 kl 16:58
12394
De er registrert på Euronext Oslo og jeg husker ikke om axess ble til det eller om det ble til growth, men hos utdaterte Nordnet finner jeg det ikke og lette litt på hjemmesiden uten å finne noe. Noen her må da kunne svare ? Eller gjør det enkelt, spør banken.
Clay Allison
12.10.2021 kl 17:09
12486
God tur, går ut i fra det er bok tur ( Hehe ) Ikke glem en tur innom Pilekælderen til lunsj. Nyhavns beste smørrebrød.
Men ikke mange som vet hvem han var og i hvert fall ikke at det var Kjell Halbing. Dog som Leo Manning og kun de 7 første bøkene. I motsetning til Morgan Kane, så var godeste Clay en virkelig person.
Men ikke mange som vet hvem han var og i hvert fall ikke at det var Kjell Halbing. Dog som Leo Manning og kun de 7 første bøkene. I motsetning til Morgan Kane, så var godeste Clay en virkelig person.
Redigert 12.10.2021 kl 17:23
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
12.10.2021 kl 17:10
12590
Brygg selv Struts! Det gjør jeg. Da ligger en god Ale på omkring 8kr for en 0,5L. Det kan gjøres billigere også men jeg er litt lat. Brygging av pils kreves bedre temperaturkontroll og det smaker dårligere iflg. min tunge. Så mer styr og dårligere smak... ellers takk. Dog forandring fryder men man kan brygge mye forskellig ale!
De som ikke har begynt brygge juleøllen enda så bør dere starte nå. Det tar tid... litt som med containerfrakten.
De som ikke har begynt brygge juleøllen enda så bør dere starte nå. Det tar tid... litt som med containerfrakten.
Redigert 12.10.2021 kl 17:11
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.10.2021 kl 17:24
12574
Det hørtes greit ut med et Københavnscruise ja. Du får ha en god tur, Struts 😊👍
Men Prince Rupert er langt nord for Vancouver, like ved Kitimat (Snow Valley). Mange nordmenn flyttet ditt etter krigen for å jobbe på aluminium fabrikken. Jeg har vært der og det er ikke så mye der ute i tundraen. Ikke minst, lang distanse med railway transport til Chicago. Det var ganske interessant, da!
Oilbaron
12.10.2021 kl 20:34
12296
Går helt fint å bruke Ask konto.
Ikke så lenge siden jeg åpnet en slik en selv, hoved tyngden av aksjene jeg har i mpc ble handlet på en AF konto i Vinter.
Realiserte 1/5 av de for en tid siden, men siden utviklingen i kursen har vært som den har vært i det siste så har jeg bestemt meg for å kjøpe de tilbake.
Man burde jo ha åpnet en slik konto for lenge siden sett i etterpå klokskapen lys, det blir en del skatt å betale neste år.
Ikke så lenge siden jeg åpnet en slik en selv, hoved tyngden av aksjene jeg har i mpc ble handlet på en AF konto i Vinter.
Realiserte 1/5 av de for en tid siden, men siden utviklingen i kursen har vært som den har vært i det siste så har jeg bestemt meg for å kjøpe de tilbake.
Man burde jo ha åpnet en slik konto for lenge siden sett i etterpå klokskapen lys, det blir en del skatt å betale neste år.
Jeg har merket meg at det har vært spørsmål om inntekten fremover. En ting er hvis alt fortsetter å se rosenrødt ut tilstrekkelig lenge til MPCC får over de fleste av damene på kanonrater, der skjønner alle at det vil gi eventyrlige inntekter som forsvarer en kurs langt over dagens. Hva så hvis vi snart får et brått og plutselig fall i ratene? Det er noen av dere som har regnet på dette har jeg sett, kred for det!, men jeg måtte regne på det litt jeg også :-).
Det er de færreste som tror at ratene går helt i dass, dvs tilbake til +/- BE rater eller verre. Jeg har satt opp et tenkt scenarie hvor alt går på skinner ut dette året, men så 1.januar stuper ratene brått og heftig til et snitt på 15k for MPCC sine skip, altså at MPCC får 15k i snitt for nye kontrakter fra 1.januar og ut 2022. Det skal i mine øyne mye til for at det går så "galt", når det vurderes ut fra anslått varighet på denne perfekte stormen, men det kan jo selvsagt skje. Det kan også bli slik at ratene stabiliserer seg på nåværende nivå, eller også stiger ytterligere, og forblir skyhøye ut 2022 og lenger!
Uansett, hvis det blir slik at ratene på MPCC sine nye kontrakter for 2022 dropper til et snitt på 15k, vil selskapet fortsatt tjene minst 5 kr pr aksje for 2022. Hva som så skjer videre etter 2022 kommer jo an på om de tenkte 15k ratene er for 1,2 eller 3 års kontrakter. Jeg vet selvsagt like lite om det, som om at et plutselig fall i ratene skulle resultere i et snitt på 15k neste år :-).
Det er de færreste som tror at ratene går helt i dass, dvs tilbake til +/- BE rater eller verre. Jeg har satt opp et tenkt scenarie hvor alt går på skinner ut dette året, men så 1.januar stuper ratene brått og heftig til et snitt på 15k for MPCC sine skip, altså at MPCC får 15k i snitt for nye kontrakter fra 1.januar og ut 2022. Det skal i mine øyne mye til for at det går så "galt", når det vurderes ut fra anslått varighet på denne perfekte stormen, men det kan jo selvsagt skje. Det kan også bli slik at ratene stabiliserer seg på nåværende nivå, eller også stiger ytterligere, og forblir skyhøye ut 2022 og lenger!
Uansett, hvis det blir slik at ratene på MPCC sine nye kontrakter for 2022 dropper til et snitt på 15k, vil selskapet fortsatt tjene minst 5 kr pr aksje for 2022. Hva som så skjer videre etter 2022 kommer jo an på om de tenkte 15k ratene er for 1,2 eller 3 års kontrakter. Jeg vet selvsagt like lite om det, som om at et plutselig fall i ratene skulle resultere i et snitt på 15k neste år :-).
hectorgonzales
12.10.2021 kl 21:28
12100
Takk for beregningen dato! Da slipper jeg å gjøre det. Jeg hadde tenkt å beregne fra NewContex 1.7 (siden vi er opp ca 100% fra da) men vil tro du er på sporet der.
Jeg gleder meg til Q3 - nesten som vi må ha "superbowl fest" hele natta før presentasjonen.
@Pentad - jeg måtte sjekke kartet hvor Prince Rupert låg - det var veldig langt nord ja - men det er jo god infrastruktur der så får vi se over vinteren. Jeg måtte sjekke havneopplysningene og de fleste store er der nå så det virker som en god snarvei til området rundt Lake Michigan istedet for å vente 9 dager utenfor LA.
Jeg gleder meg til Q3 - nesten som vi må ha "superbowl fest" hele natta før presentasjonen.
@Pentad - jeg måtte sjekke kartet hvor Prince Rupert låg - det var veldig langt nord ja - men det er jo god infrastruktur der så får vi se over vinteren. Jeg måtte sjekke havneopplysningene og de fleste store er der nå så det virker som en god snarvei til området rundt Lake Michigan istedet for å vente 9 dager utenfor LA.
Normalone
12.10.2021 kl 23:03
11700
Dato - når en ser slutninger som ble inngått i dag, hvor 1700 TEU får 3 års kontrakter med rater på 34500 USD (MPCC har vel i gjennomsnitt skip med kapasitet på rundt 2000 TEU), vil et snitt på 15 000 USD for skipene som skal inn på nye kontrakter i 2020 tilsi en reduksjon i ratene på ca. 60 % fra dagens nivå. Skulle det skje, vil MPCC likevel kun for 2022 ved hjelp av PE/NAV forsvare en kurs langt over kr 19,63 og selskapet vil få et overskudd for 2021-2024 som overstiger dagens MCAP. Jeg forstår godt det som ble nevnt i dagens seminar - og det Constanin uttrykte på Q2 presentasjonen - at aksjekursen ikke er i nærheten av å reflektere inntjenningen en er sikret gjennom de lange kontraktene som inngås (Constantin mente at det var et stort potensiale (ved Q2 lå vel kursen rundt 25/26). Det er vel også noe av grunnen til at kursmålene etter Q2 ble løftet av alle meglerhusene til intervallet kr 27-40.
coronet
12.10.2021 kl 23:22
11669
Det er SONGA BONN som har fått navnet AS ANITA iflg. klasseselskapet KRS. "Marine Traffic" lyder også AS ANITA når jeg søker på navnet, dette fikk jeg ikke gjort igår, men den kommer opp som SONGA BONN på displayet. Jeg vil sette navneskifte til Thessaloniki på den i går 11.oktober, men det tar gjerne noen dager før AIS transponderen er omprogrammert.
Navneskifte på SONGA NÜRNBERG til AS ALEXANDRIA ble også foretatt av klasseselskapet igår, men vises ikke på "Marine Traffic"
SONGA CALABRIA står intet om navneskifte til AS EMMA hos klasseselskapet, men når eierselskapet har fått dette navn er nok dette naturlig.
Takker for hyggelig selskap i Tønsbergskjærgården på hjemturen fra Havnatreffet,
Navneskifte på SONGA NÜRNBERG til AS ALEXANDRIA ble også foretatt av klasseselskapet igår, men vises ikke på "Marine Traffic"
SONGA CALABRIA står intet om navneskifte til AS EMMA hos klasseselskapet, men når eierselskapet har fått dette navn er nok dette naturlig.
Takker for hyggelig selskap i Tønsbergskjærgården på hjemturen fra Havnatreffet,
Redigert 12.10.2021 kl 23:24
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.10.2021 kl 23:33
11663
Men hva er det som skal resultere at markedet krakket? Normalt er det iverkontrahering som bidrar til at ratene stuper. Men for ferdermarkedet er det ikke noe som tilsier at noen overkomtrahering er i emning.
En annen faktor kan være at behovet for frakt reduseres kraftiig. Men dersom noe slikt skulle være sannsynlig da skjønner jeg ikke hvorfor man i dag oppnår langtidskontrakter til særdeles hyggelige rater. En potensiell slik utvikling stemmer heller ikke med at det kontraheres en mengde større containerskip. Jeg vil anta at det ligger solide analyser fra fagfolk før man kontraherer flere mehastore containerskip.
Nei, jeg finner det vanskelig å tro at det stramme containermarkedet plutselig skal krakke i begynnelsen av 2022.
En annen faktor kan være at behovet for frakt reduseres kraftiig. Men dersom noe slikt skulle være sannsynlig da skjønner jeg ikke hvorfor man i dag oppnår langtidskontrakter til særdeles hyggelige rater. En potensiell slik utvikling stemmer heller ikke med at det kontraheres en mengde større containerskip. Jeg vil anta at det ligger solide analyser fra fagfolk før man kontraherer flere mehastore containerskip.
Nei, jeg finner det vanskelig å tro at det stramme containermarkedet plutselig skal krakke i begynnelsen av 2022.
AlanS
12.10.2021 kl 23:53
11571
https://www.dn.no/marked/morten-angelil/eltek/taiwan/investor-morten-angelil-55-i-kriseskvis-vi-er-avhengig-av-kina-for-produksjon-det-er-et-mareritt-vi-er-avhengig-av-containere-det-er-et-mareritt-skip-er-et-mareritt/2-1-1072317
Investor Morten Angelil (55) i kriseskvis: – Vi er avhengig av Kina for produksjon. Det er et mareritt. Vi er avhengig av containere. Det er et mareritt. Skip er et mareritt.
Investor Morten Angelil (55) i kriseskvis: – Vi er avhengig av Kina for produksjon. Det er et mareritt. Vi er avhengig av containere. Det er et mareritt. Skip er et mareritt.
Normalone
13.10.2021 kl 00:00
11663
Londonmannen - basert på hva som skrives i artikler og fortelles fra selskapene, klarer heller ikke jeg helt skjønne hvorfor ratene plutselig skulle falle drastisk det neste året. Samtidig er det som du poengterer - dersom en mener at ratene vil falle den nærmeste tiden, hvorfor inngås det kontrakter på 3-4 år med så høye rater? Kan det faktisk være slik at superyklusen vi har i dag - og utfordringene en får med lange køer/økt etterspørsel - kan tyde på at dette ikke er sammenlignbart med tidligere sykluser? Det er i alle fall unikt at det inngås så lange kontrakter - og selv om vi straks er i midten av oktober (nærmet oss 2022), ratene har steget med nesten 100 prosent de siste 3 månedene, er kursen lavere i dag sml med i sommer og markedet priser selskapet lavere enn inntjenningen en vil få på kontraktene inngått i dag (dvs. en forventer således absolutt ingen fortjeneste på noen av de neste slutningene).
coronet
13.10.2021 kl 00:43
11611
Oppdatering av flåteoversikten til MPCC - som jeg også nevnte på Havna-treffet:
Ser at IR melder om at flåteoversikten er oppdatert med Songa-skipene. Håper de også får rettet opp skipsnavn på 3 fartøy som de opererer med feil navn i sin fleetlist i forhold til skipenes offisielle navn, burde være i orden til kvartalsrapporten for 3 kvartal:
1. "AS Clara" heter "STADT DRESDEN" (IMO: 9320049) og det navnet har den hatt siden 2009. Har aldri vært registrert som AS Clara i noen andre kilder. (Vet at eierselskapet heter AS Clara OPCO BV) Managementselskapene WIlhelmsen Ahrenkiel og Contchart (Harper Petersen) som begge er involvert i dtiften har henne i sine fleet-lister som STADT DRESDEN (tbr AS Clara") tbr = to be renamed. (Dresden-navnet gir forøvrig relasjoner til Ibsen, så det er vel derfor de har beholdt navnet)
Vedlegger diverse foto på https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:360233/ships
Spesielt et foto av"STADT DRESDEN" i Koper, Slovenia 21.mai 2020 av Marjan Stropnik
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4194710&size=full
2."AS Nadia" heter fremdeles "NORDSPRING" (IMO: 9321897), både i alle offisielle kilder og på fartøyets AIS. Ser på http://www.equasis.org/ at fartøyet noen dager i januar 2021 altså i.f.m. overtakelsen ble registrert med Tyske papirer som "AS Nadia", på nåværende eierselskap AS Nadia SchiffahrtsGmbH & Co.KG, noen dager. Før hun endelig ble registrert under Madeira(Portugal)-flagg og da var navnet fremdeles "NORDSPRING" hvilket navn hun pr.dato fremdeles seiler som. Jeg anbefaler at det her skrives (tbr "AS Nadia") i MPCC sin fleetlist inntil den er offisielt registrert som "AS NADIA".
Finner ingen gode foto av skipet etter at MPCC kjøpte skipet, men NORDSPRING skiftet klasse fra DNV-GL til ABS (American Bureau of Shipping) i september 2021 uten at navnet "AS Nadia" er nevnt bortsett fra i eierselskpets navn.
Tar med litt klipp og lim fra: http://www.equasis.org/EquasisWeb/restricted/ShipInfo?fs=Search (Gratis å logge seg inn på disse sider):
NORDSPRING - IMO n° 9321897
Flag (Portugal (MAR))
Call Sign CQEQ7
(since 01/07/2007)
Year of build
2007
Status
In Service/Commission
(since 03/07/2007)
Last update of ship particulars 05/10/2021
The ship is classed by
American Bureau of Shipping (IACS)
Delivered
since 15/09/2021
American Bureau of Shipping (IACS)
Last renewal survey 05/07/2017
Next renewal survey 05/07/2022
3. "AS Sevillia" heter "SEVILLIA" (IMO:9362712) så her har det sneket seg inn prefikset "AS" som ikke finnes i andre kilder. Ref. også her til Wilhelmsen Ahrenkiel og Harper Petersen sine fleetlister.
https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/fleet-list
https://www.harperpetersen.com/fleetlist
Vedlegger også et foto av "SEVILLIA" fra Melbourne, Australia 8.november 2020 av Paul Finnigan
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3227714
Ser av klasseselskapet (DNVGL) at "CORDELIA" (IMO: 9253014) er omdøpt "MSC CORDELIA III", men hun er ikke oppdatert på Marine Traffic siden 10/12 da hun lå oppankret på Hong Kong red. Mulig de holder på med oppgradering av AIS-transponder. Eierselskapet heter nå: Cordelia Shipping and Trading Limited.
Flott at du har kommet deg til hektene igjen "dato", håper vi kan ta oss et uoffisielt Råel-treff en dag, med en Aas.
Ser at IR melder om at flåteoversikten er oppdatert med Songa-skipene. Håper de også får rettet opp skipsnavn på 3 fartøy som de opererer med feil navn i sin fleetlist i forhold til skipenes offisielle navn, burde være i orden til kvartalsrapporten for 3 kvartal:
1. "AS Clara" heter "STADT DRESDEN" (IMO: 9320049) og det navnet har den hatt siden 2009. Har aldri vært registrert som AS Clara i noen andre kilder. (Vet at eierselskapet heter AS Clara OPCO BV) Managementselskapene WIlhelmsen Ahrenkiel og Contchart (Harper Petersen) som begge er involvert i dtiften har henne i sine fleet-lister som STADT DRESDEN (tbr AS Clara") tbr = to be renamed. (Dresden-navnet gir forøvrig relasjoner til Ibsen, så det er vel derfor de har beholdt navnet)
Vedlegger diverse foto på https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:360233/ships
Spesielt et foto av"STADT DRESDEN" i Koper, Slovenia 21.mai 2020 av Marjan Stropnik
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4194710&size=full
2."AS Nadia" heter fremdeles "NORDSPRING" (IMO: 9321897), både i alle offisielle kilder og på fartøyets AIS. Ser på http://www.equasis.org/ at fartøyet noen dager i januar 2021 altså i.f.m. overtakelsen ble registrert med Tyske papirer som "AS Nadia", på nåværende eierselskap AS Nadia SchiffahrtsGmbH & Co.KG, noen dager. Før hun endelig ble registrert under Madeira(Portugal)-flagg og da var navnet fremdeles "NORDSPRING" hvilket navn hun pr.dato fremdeles seiler som. Jeg anbefaler at det her skrives (tbr "AS Nadia") i MPCC sin fleetlist inntil den er offisielt registrert som "AS NADIA".
Finner ingen gode foto av skipet etter at MPCC kjøpte skipet, men NORDSPRING skiftet klasse fra DNV-GL til ABS (American Bureau of Shipping) i september 2021 uten at navnet "AS Nadia" er nevnt bortsett fra i eierselskpets navn.
Tar med litt klipp og lim fra: http://www.equasis.org/EquasisWeb/restricted/ShipInfo?fs=Search (Gratis å logge seg inn på disse sider):
NORDSPRING - IMO n° 9321897
Flag (Portugal (MAR))
Call Sign CQEQ7
(since 01/07/2007)
Year of build
2007
Status
In Service/Commission
(since 03/07/2007)
Last update of ship particulars 05/10/2021
The ship is classed by
American Bureau of Shipping (IACS)
Delivered
since 15/09/2021
American Bureau of Shipping (IACS)
Last renewal survey 05/07/2017
Next renewal survey 05/07/2022
3. "AS Sevillia" heter "SEVILLIA" (IMO:9362712) så her har det sneket seg inn prefikset "AS" som ikke finnes i andre kilder. Ref. også her til Wilhelmsen Ahrenkiel og Harper Petersen sine fleetlister.
https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/fleet-list
https://www.harperpetersen.com/fleetlist
Vedlegger også et foto av "SEVILLIA" fra Melbourne, Australia 8.november 2020 av Paul Finnigan
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3227714
Ser av klasseselskapet (DNVGL) at "CORDELIA" (IMO: 9253014) er omdøpt "MSC CORDELIA III", men hun er ikke oppdatert på Marine Traffic siden 10/12 da hun lå oppankret på Hong Kong red. Mulig de holder på med oppgradering av AIS-transponder. Eierselskapet heter nå: Cordelia Shipping and Trading Limited.
Flott at du har kommet deg til hektene igjen "dato", håper vi kan ta oss et uoffisielt Råel-treff en dag, med en Aas.
Redigert 13.10.2021 kl 09:55
Du må logge inn for å svare
Struts
13.10.2021 kl 06:16
11406
Takk for informative og nyttige oppdateringer. Egentlig litt pussig det med =NORDSPRING= (=AS NADIA=) og =STADT DRESDEN= (=AS CLARA=), men er vel bare å ta ad notam. Og at =STADT DRESDEN= fremdeles bærer det navnet må nok skyldes tilhørighet til Ibsen ja, han bodde jo der fra 1868-1875. Ikke så godt kjent er kanskje at en annen verdensberømt forfatter bodde der samtidig et par år (1872-1873 mener jeg), nemlig Fjodor Dostojevskij. Men det er ikke funnet belegg for at de noen gang traff hverandre.
PS. Og mht båtturen vil jeg bedyre at jeg ikke ble sjøsyk, men innrømmer under sterkt press at jeg var ekstremt fyllesyk!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 873’ aksjer, og har med det 71.61% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 482’ (1,848’ totalt), The Bank of Ny Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 323’ og 66’ aksjer (til resp. 7,253’ og 2,843’ totalt), Goldman Sachs ned 227’ (2,357’) og Verdipapirfondet DNB Norge Indeks minus 225’ (1,280’). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: Morgan Stanley opp 169’ (3,055’ totalt), Nordnet Livsforsikring pluss 86’ (4,386’), Nordnet Bank + 59’ (2,405’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 55’ (1,048’) og Banque de Luxembourg + 28’ (1,064’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
PS. Og mht båtturen vil jeg bedyre at jeg ikke ble sjøsyk, men innrømmer under sterkt press at jeg var ekstremt fyllesyk!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 873’ aksjer, og har med det 71.61% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 482’ (1,848’ totalt), The Bank of Ny Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 323’ og 66’ aksjer (til resp. 7,253’ og 2,843’ totalt), Goldman Sachs ned 227’ (2,357’) og Verdipapirfondet DNB Norge Indeks minus 225’ (1,280’). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: Morgan Stanley opp 169’ (3,055’ totalt), Nordnet Livsforsikring pluss 86’ (4,386’), Nordnet Bank + 59’ (2,405’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 55’ (1,048’) og Banque de Luxembourg + 28’ (1,064’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Struts
13.10.2021 kl 06:20
11454
Eh, takk - men det blir nok Hyttefadet som vanlig - og da blir MPCC-skjorten byttet ut med Hyttefadet-skjorte!
Kbkristi
13.10.2021 kl 08:34
11026
For interesserte, blir vi tatt med der?
Finansavisen Investordagene 18. - 21. oktober
Årets utgave av Investordagene blir den største noensinne med 40 foredragsholdere, fordelt over fire dager.
ONSDAG 20. OKTOBER // DIGITAL SENDING
Analytikerne. Hvilke aksjer bør du kjøpe og eie akkurat nå?
13.40 - 13.50
Shipping
Peder Jarlsby fra Fearnley Securities
Gratis for abonnenter.
https://event.finansavisen.no/investordagene-2021/
Finansavisen Investordagene 18. - 21. oktober
Årets utgave av Investordagene blir den største noensinne med 40 foredragsholdere, fordelt over fire dager.
ONSDAG 20. OKTOBER // DIGITAL SENDING
Analytikerne. Hvilke aksjer bør du kjøpe og eie akkurat nå?
13.40 - 13.50
Shipping
Peder Jarlsby fra Fearnley Securities
Gratis for abonnenter.
https://event.finansavisen.no/investordagene-2021/
coronet
13.10.2021 kl 08:38
11022
Ser det har vært diskutert litt om containerhavner på Canadas Vestkyst. Vil i den forbindelse nevne at MPCC har hatt et anløp i høst:
AS CARLOTTA - Avgikk Taicang v/Shanghai 2.september og ankom Vancouver-området ca.15september. Containerhavnen som ble benyttet var Roberts Bank.
Avgikk 18.september for Ningbo. Ser ut som det ble en enkel reise. Ligger for øyeblikket oppankret ved Laem Chabang (Bangkok).
Her er et flott foto av AS CARLOTTA i Vancouver-området 15.september 2021. Fotografert av Max Wei.
Legg merke til at alle containere er helt like, det er sjeldent å se. Ser også at hun ligger forholdsvis lett på vannet. Kan det være tomcontainere?
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4425161&size=full
Det har også vært en del innlegg angående containerskipninger fra China til US EastCoast.. I den forbindelse må jeg nevne NORDSPRING (tbr AS Nadia) sin jordomseiling. Etter innkjøpet i januar trafikkerte hun flere reiser i feederservice mellom Jebel Ali(Dubai) og havner i Persiske Gulf og nærområdet. Avgikk Jebel Ali 5.juli direkte til China (Yantian, Xiamen og Shanghai) Avgang 2.august via Panamakanalen til US West Coast (Norfolk, Savannah, Charleston og Port Newark) i perioden 30.august-15.september. Deretter kryssing av Atlanteren og via Suezkanalen direkte til Port Qasim (Karachi) i Pakisten med ankomst 6.oktober. Deretter anløp av Mundra og Nhava Sheva i India med avgang i dag 13.oktober kl.0043 LT for Suezkanalen. Spennende å følge videre seilas.
AS CARLOTTA - Avgikk Taicang v/Shanghai 2.september og ankom Vancouver-området ca.15september. Containerhavnen som ble benyttet var Roberts Bank.
Avgikk 18.september for Ningbo. Ser ut som det ble en enkel reise. Ligger for øyeblikket oppankret ved Laem Chabang (Bangkok).
Her er et flott foto av AS CARLOTTA i Vancouver-området 15.september 2021. Fotografert av Max Wei.
Legg merke til at alle containere er helt like, det er sjeldent å se. Ser også at hun ligger forholdsvis lett på vannet. Kan det være tomcontainere?
https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=4425161&size=full
Det har også vært en del innlegg angående containerskipninger fra China til US EastCoast.. I den forbindelse må jeg nevne NORDSPRING (tbr AS Nadia) sin jordomseiling. Etter innkjøpet i januar trafikkerte hun flere reiser i feederservice mellom Jebel Ali(Dubai) og havner i Persiske Gulf og nærområdet. Avgikk Jebel Ali 5.juli direkte til China (Yantian, Xiamen og Shanghai) Avgang 2.august via Panamakanalen til US West Coast (Norfolk, Savannah, Charleston og Port Newark) i perioden 30.august-15.september. Deretter kryssing av Atlanteren og via Suezkanalen direkte til Port Qasim (Karachi) i Pakisten med ankomst 6.oktober. Deretter anløp av Mundra og Nhava Sheva i India med avgang i dag 13.oktober kl.0043 LT for Suezkanalen. Spennende å følge videre seilas.
Redigert 13.10.2021 kl 08:55
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
13.10.2021 kl 09:31
10696
Normalone
Enig. Må jo bare akseptere at markedet generelt tydeligvis tviler på at de langtidsratene skipene sluttes på i disse dager, ikke er bærekraftige og at markedet forventer en «normalisering» av ratenivået tidlig i 2022. Men jeg tror markedet bommer grovt og vil få en alvorlig oppvåkning når det drar seg utover i 2022 og langtidsratene forblir på et høyt nivå. For selv om kapasiteten til å frakte containerne interkontinentalt, så vil matekapasiteten inn til de største containerhavnene ikke vokse i samme takt. Denne situasjonen blir heller ikke bedre av at de største havnene bygges ut kapasitetsmessige.
Det spesielle med dagens situasjon er fokus på miljøet. Så lenge der ikke finnes enighet og klare pålegg om hvilke fremdriftsmaskineri feedere skal benytte i fremtiden, så kontraheres det alt for få feedere. Det snakkes også om å innføre slowsteaming, noe som vil bidra til at kapasiteten faktisk svekkes fra dagens situasjon. Akkurat det taler jo for høyere tater og slett ikke et forestående krakk.
Vi går spennende tider i møte og jeg mener at kursen skal bevege seg betydelig nordover det kommende året.
Enig. Må jo bare akseptere at markedet generelt tydeligvis tviler på at de langtidsratene skipene sluttes på i disse dager, ikke er bærekraftige og at markedet forventer en «normalisering» av ratenivået tidlig i 2022. Men jeg tror markedet bommer grovt og vil få en alvorlig oppvåkning når det drar seg utover i 2022 og langtidsratene forblir på et høyt nivå. For selv om kapasiteten til å frakte containerne interkontinentalt, så vil matekapasiteten inn til de største containerhavnene ikke vokse i samme takt. Denne situasjonen blir heller ikke bedre av at de største havnene bygges ut kapasitetsmessige.
Det spesielle med dagens situasjon er fokus på miljøet. Så lenge der ikke finnes enighet og klare pålegg om hvilke fremdriftsmaskineri feedere skal benytte i fremtiden, så kontraheres det alt for få feedere. Det snakkes også om å innføre slowsteaming, noe som vil bidra til at kapasiteten faktisk svekkes fra dagens situasjon. Akkurat det taler jo for høyere tater og slett ikke et forestående krakk.
Vi går spennende tider i møte og jeg mener at kursen skal bevege seg betydelig nordover det kommende året.
Struts, jeg har ikke helt fanget opp når du skal dra, men du får ha riktig god tur! :-)
Struts
13.10.2021 kl 10:02
10545
Viktigere å følge med på skipenes jordomseiling enn en Struts i havsnød i Nyhavn, men takk - forlater åstedet Oslo på fredag og tilbake (sikkert helt ødelagt men fornøyd håper jeg) søndag! Hvis jeg klarer å forlate Hyttefadet da. Historien bak det navnet er at det skal være en slags teine, fisken kommer inn men ikke ut, på restauranten da at gjestene kommer men drar ikke...
Spartan
13.10.2021 kl 10:03
10591
Dersom ratene skal gå ned på kort sikt, vil det skyldes lavere etterspørsel, fremfor overkontrahering. Et skip er ikke bygget på 6 mnd.
Men, om det blir lavere etterspørsel etter store skip, så følger selvsagt feedere etter.
Men, om det blir lavere etterspørsel etter store skip, så følger selvsagt feedere etter.
Diry72
13.10.2021 kl 10:06
10588
Vedrørende kursene, nå har jeg sett på Jinhui, og virker som den følger den samme kursen som Mpcc, ned og så opp. Mulig dette pågår i flere aksjer, men rart at dette er lovlig.
Spartan
13.10.2021 kl 10:09
10569
Ulovlig at markedet korrigerer litt ned euforien har lagt seg?
Kan jo virke som om den beveger seg mot 15-16 kr slik det var spådd av DnB initialt for november, og av LongSit.
Kan jo virke som om den beveger seg mot 15-16 kr slik det var spådd av DnB initialt for november, og av LongSit.
Coronet, takk for info ang navn på skipene. Jeg sender en mail til IR og spør.
Møtes gjerne og tar en Aass en dag :-)
Redningen?
Møtes gjerne og tar en Aass en dag :-)
Redningen?