MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1740611

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
coronet
13.10.2021 kl 10:21 10959

Tusen takk for at du formidler navneforvirringen videre, håpte faktisk på det.

Redningen høres bra ut, men er i Spania til søndag. Flyktet som strutsen til utlandet for en periode.
Redigert 13.10.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Normalone
13.10.2021 kl 10:33 10872

Ved aksjekurs på kr 15 er mcap til MPCC på 6,6 mrd. Kan noen forklare meg hvorfor noen vil selge aksjer til disse kursene når MPCC pr i dag har inngått langsiktige kontrakter som sikrer selskapet et overskudd på rundt kr 6,7 mrd? Dvs at selv om selskapet ikke inngår noen nye slutninger - eller tjener 0 på slutningene som vil inngås I 2021/2022 (33 skip som skal inn på nye kontrakter) og velger å skrape alle skipene - sitter selskapet med verdier/cash flow som ligger langt over mcap. Tenk bare på at de siste 3 slutningene selskapet inngikk gir nesten 900 mill i overskudd - samtidig som at selskapet har tjent mye på salget av de 2 skipene. Hadde selskapet valgt å selge de siste 73 skipene ville selskapet - etter at gjeld er trukket fra - delt ut utbytte som tilsier en kurs på kr 32-35...Dagens aksjekurs er helt uforståelig, sett opp på de fundamentale forholdene, og det er for meg helt hinsides at kursen i dag ligger langt under det vi så i sommer.
Redigert 13.10.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
13.10.2021 kl 10:39 10818

Eller så kan det være noe så enkelt som det han skrev, han hadde gjort et regnestykke.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 10:40 10801

Jeg burde kanskje lagt til at 15k fra 1.januar er et scenarie jeg IKKE ser komme, men OM det skulle gjøre det er det ingen grunn til å "abandon ship". I alle fall ikke om man har et snitt man er komfortabel med. MPCC vil fortsatt tjene gode penger! Selv om hele flåten på 73 skip skulle seilt på "bare" 15k i snitt, ville det gitt et overskudd på minst 2,5kr. I og med at nå godt over 20% av flåten er på knallgode kontrakter til 2024, og strekker seg (i snitt) minst halvveis inn i året, er det i mine øyne overhodet ikke et sannsynlig scenarie i overskuelig fremtid!
Slettet bruker
13.10.2021 kl 10:42 10792

Spania er ikke dumt! Jeg kom hjem derfra for en uke siden og tar en snartur til om ett par uker :-)
Helg11
13.10.2021 kl 10:46 10770

En liten notis fra webinaret med J Mintzmyer igår er referansen til forrige supersyklus (2008). I perioden etter at ratene stupte (noe som ikke forventes nå), doblet til tredoblet aksjekursen seg på containerskipeiere, når folk oppdaget at de hadde langsiktige kontrakter og fikk stadig høyere resultat kvartal for kvartal. Utfordringene vi ser nå tenker jeg derfor er av forbigående psykologisk art, og på lenger sikt vinner matematikken.
Clay Allison
13.10.2021 kl 10:48 10734

Det lurer jeg også på, men norske finansmyndigheter lever på 1700 tallet og økokrim taper jo 99 % av sakene de tar i. Hadde noen av oss prøvd oss med flere konti så hadde vi fått det kortet, gå rett i fengsel.
Spartan
13.10.2021 kl 10:59 10634


«The market can stay irrational longer then you can stay solvent»

Kan svinge en del ned når man mister troen på at et tre skal vokse inn i himmelen. Lar beholdning stå, kjøper mer på kurs 16,50 dersom jeg skulle få sjansen. Om en går glipp av mulighet til billige aksjer, så er det alltids andre gode kjøp å finne.
Diry72
13.10.2021 kl 11:04 10595

Uten at det er noe relevans, tenkte på knivstikkingen i Skien i går. Politiet sier det ikke har vært snakk om kniv involvert, men en dame som hadde truffet på mannen hadde sett flere kutt. Begynner å lure hvor nivået ligger her i Norge.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 11:34 10401

Pssst. Ikke si det til noen, men i mine yngre dager var vi noen kamerater som drog på tur til Køben. Utpå kvelden hadde nok undertegnede tatt litt vann over hodet, for ikke å si Carlsberg, (eller rettere sagt turnet i tauene som hang ned fra et bygg) og mistet lommeboken.

Vel inne på en politistasjon i Nyhavn skulle vi anmelde tapet av lommeboken. Stor ståhei, mange ord og veldig vanskelig å få uttrykt hva som hadde skjedd. Til slutt sa den ene politibetjenten rolig: "Jeg tror det kanskje er best at du kommer tilbake i morgen, når du har fått tungen på rett plass!.
Redigert 13.10.2021 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
jadden
13.10.2021 kl 11:40 10385


Struts skriver om "Hyttefadet" sitt:
Hvis jeg klarer å forlate Hyttefadet da. Historien bak det navnet er at det skal være en slags teine, fisken kommer inn men ikke ut, på restauranten da at gjestene kommer men drar ikke...

Hyttefadet må være et synonym for Hotel California som Eagles har gjort udødelig med teksten: You can check-out any time you like,
But you can never leave!

Ikke ulikt aksjonærer i MPCC..
Slettet bruker
13.10.2021 kl 11:41 10350

Kansje hun brukte en saks eller en skarp penn ..
Pennen er som vi vet mektigere enn sverdet ...

Purken er kansje ikke den skarpeste kniven i skuffen .....
Slettet bruker
13.10.2021 kl 11:49 10293

Mye enig med deg her, Londonmannen!

Så lenge kontraheringen av nye feedere er så lav som den er, vil det ikke bli overkapasitet i noen år fremover. Dette vil i seg selv føre til at tilbud og etterspørsel vil holde seg på et høyt nivå. Og når havnene ikke makter å ta i mot alle skipene, tårner de seg opp, og ratene øker.

Dersom pålegg om redusert fart også kommer, vil det kun skape et behov for flere feedere. Når disse da ikke foreligger, kan vi få et ytterligere press på ratene.

Jeg tror det er noen analytikere som ikke ser denne problemstillingen og derfor ikke tror på en vedvarende høy rate for feedere.
Redigert 13.10.2021 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 12:36 10022

Sakset fra TDN
SHIPPING: PORT OF LOS ANGELES GÅR TIL DRIFT 24/7 -CNBC
Oslo (Infront TDN Direkt): President Joe Biden vil onsdag fremlegge en plan for å lette forsinkelser ved havnen i Los Angeles ved å utvide driften til å gå gjennom døgnet.

Det rapporterer CNBC onsdag.

FedEx, UPS, Walmart og Home Depot vil også annonsere utvidede tider under et virtuelt møte med Biden onsdag, ifølge en tjenestemann.

Long Beach og Los Angeles står til sammen for rundt 40 prosent av containere som kommer inn i USA. Pr 7. oktober var det rundt 60 skip som ventet utenfor de to havnene, fremgår det.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 12:57 9868

Heilt rett Helg11, me har hatt rapporten/analysen hans som dette kommer fram opp i denne tråden - om nokon har denne for hånd, legg den gjerne ut. Men det stemmer det du seier, ble flere år med kursstigning i årene etter sist «opptur» som var en «dump» i veien i forhold til kva som er på gang i disse dager. Kjøp - Kjøp. OG Hold.
NetromK
13.10.2021 kl 13:12 9720

Så får ein sjå om det faktisk hjelper på problema i det heile, eller berre forskyv dei litt.

30. sep. 2021: California Port's 24-Hour Operation Is Going Unused - WSJ
https://www.wsj.com/articles/california-ports-24-hour-operation-is-going-unused-11633018532
Titleist
13.10.2021 kl 14:22 9233

De siste svake hendene lemper ut nå.

Tror dette er en enestående mulighet til å kjøpe billige aksjer..
Kjosfast
13.10.2021 kl 14:33 9085

Det har blitt sagt siden kroner 25. det som overrasker meg er at ingen fond virker å a interesse for denne på disse nivåene.
Londonmannen
13.10.2021 kl 14:34 9064

Spartan
Enig i at det i dagens situasjon vil være lavere etterspørsel som vil bidra til et eventuelt ratefall. Men jeg har vanskelig for å se at noe slikt skal skje det nærmeste året. Og der tror jeg at jeg er på linje med de fleste som kobber innen shipping. Hav angår bygging av skip, så ville det vært fullt mulig å bygge et skip på 6 måneder, gitt de rette forhold og at tilstrekkelig med ressurser ble satt inn. Libertyskipene under forrige verdenskrig ble masseprodusert og rekorden fra kjølstrekk til ferdig skip var fem - 5 - dager! Men vi er ikke der i dag.
Normalone
13.10.2021 kl 14:35 9073

Vi nærmer oss MCAP på 8 mrd - og bare i Q3 og Q4 2021, dvs. 2 kvartal, vet vi (basert på inngåtte kontrakter) vil gi et overskudd på over 1 mrd.
Titleist
13.10.2021 kl 14:44 8994

Nå er det LØP & KJØP MPCC !!

Billig billig!!

Mye billigere enn på 25kr, som en «smarting» nevnte over her.. 😊
Bsci
13.10.2021 kl 14:48 8983

Nå ligger der, meg bekjent, ikke noen politistasjon i Nyhavn, men så lenge tungen er på rett plass nå, så er det vel kanskje mindre viktig om politistasjonen er på feil plass 😂
Danskene vet å få sagt det og kom på en historie, da meg å fruen var i Nyhavn for noen år siden.
Etter et par gode smørbrød og et par øl, spør jeg servitøren om vi kan få regningen, hvorpå han svarer;
Ja men, det kan du tro du kan, det er en del av hele konseptet.

Også litt artig at det i Danmark ofte brukes uttrykket; Det kan du tro. Som i motsetning til i Norge faktisk betyr: selvfølgelig.
(det var en annen historie hvor jeg spurte en servitør om jeg kunne få en Irish Coffee til og fruen ble småprovosert da servitøren sa: Det kan du tro 😂😂

Slettet bruker
13.10.2021 kl 14:58 8903


Om en politistasjon LIGGER i Nyhavn, vet jeg ikke noe om, men om det LÅ en der for femti år siden, er en annen sak.

Men det husker jeg nok ikke........

Jeg husker derimot at Tato-Jack og Tato-Sven lå i Nyhavn. Heldigvis benyttet vi oss ikke av dem. For den gangen var det et sjansespill om tegningene ble bra eller ikke.

Ellers registrerer jeg at noen selger aksjer på billigsalg i dag.....
Struts
13.10.2021 kl 14:59 8923

Haha! Og så må vi huske at selveste H.C. Andersen (1805-1875) bodde i Nyhavn (en periode, han var jo født i Odense). Ibsen traff ham i København et par ganger, først i 1852 (da Ibsen var sendt ut på studiereise fra Bergen). Og så møttes de i Dresden i 1872!

Og så har jeg hørt (om dansk) at når man sier "Det er hyggelig" til dem, så betyr det noe helt annet. At det ikke er det, eller at det er merkelig?

Nok om det, ser forresten på Hellenic Shipping News at de for første gang (på lenge) har noen røde tall sitert fra Vessel Value. Kanskje det er en grunn til dagens nedgang. Vel, ikke vet jeg, men:

https://www.hellenicshippingnews.com/
Redigert 13.10.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
CatchTrader
13.10.2021 kl 15:20 8744

Er menigheten fortsatt negativ til oppkjøp på 31kr?
Bare spør jeg, for nå er jo alt bedre enn denne trenden.
Aksjen er punktert, helt uten styrke. Teknisk analyse trenger vi ikke å nevne noe om..
NetromK
13.10.2021 kl 15:28 8703

Kva tenkjer de om dollarkursen si påverking på aksjekursen. Sidan toppen i juni då det var euforiske tilstandar er dollar relativt uforandra, men sidan innhentinga i august er den ned 4-5% og det påverkar resultat i NOK ein del. Og dette vil jo openbart forsterke seg om denne forskjellen skulle auke vidare med ytterlegare styrka krone.
AlanS
13.10.2021 kl 15:37 8854

Vill ikke bli overrasket om de som selger nå, ikke ser forskjell mellom tørrlast og containers ;-) Shipping er bare shipping for de:)
Redigert 13.10.2021 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 15:47 8745

Har vært inne på samme tanken. Båt er båt!
Det kan også hende det er noen som tror den økte oljeprisen har noe å si på inntjeningen til MPCC.
Uansett så er det både rart og fascinerende å se kursen snirkle seg stødig nedover mens båtene seiler inn i en vegg av penger. Konklusjonen får være at folk er rare.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 15:51 8753

Hvordan går det her da?
1,5 krone nedgang siden jeg svipper innom sist, går fort dette.

Hvem er det som selger så mye her tror dere ?
Redigert 13.10.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Anders13
13.10.2021 kl 15:54 8762

Et mirakel at folk selger nå. Rett som påpekt tidligere at container, bulk og tanker “går for det samme” for mange. For ikke å snakke om liners vs feeders. Jeg gir opp og venter til Q3. Tror folk må se tall for å bli overbevist.
toftos
13.10.2021 kl 15:57 8746

Ser man stadig leiter etter nye forklaringer på hvorfor kursen faller, men å skylde på at investorene ikke vet forskjell på bulk og container blir litt tynn. Bulk ratene var vel på topp for et par uker siden og faller no litt tilbake, men MPCC har mer eller mindre falt i 6-7 uker no. Topp 50 reduserer og, så denne gangen kan man ikke skylde på små investorene
Titleist
13.10.2021 kl 16:03 8664

Spiller liten rolle hvem som selger her.

Hvis man ikke trenger pengene i dag, er det utrolig dumt å selge her. Greit å overføre penger til de som har mye fra før….
Slettet bruker
13.10.2021 kl 16:22 8479


Det er nettopp det som er feil, å tro at noen skal få kjøpe MPC til kr. 31 når meglerhus har kursmål kr. 40!

Og ser man på Helg11s regneark, forstår man at selv kr. 40 er for lavt.

Her må det tålmodighet til, mer enn noensinne!
CatchTrader
13.10.2021 kl 16:32 8387

Kursmålene til meglerhus har null verdi, det har vi fått bekreftet i snart 2 mndr ☺️ Min erfaring sier at denne aksjen ikke kommer opp i kr 40. Nå er rater i ferd med å vippe over toppen, etter det er det utforbakke og da er 3 prosent ned bare barnematen til fall å regne.

Vi får se. Sitter på en liten lyttepost her og er glad for at jeg har fokuset og tyngden helt andre steder. Jeg er dessverre ikke optimisisk her.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 16:34 8367

Du skal ikke se bort fra at kursmålene til meglerhusene har en litt lengre horisont enn 2 måneder ;)
jadden
13.10.2021 kl 16:41 8263

Det har vært lite fokus på gjeldssituasjonen i MPCC som årsak til den svake kursutviklingen. Når Oslo børs setter ny ATH siger MPCC stadig lenger ned i myra, i dag nede på 18 -tallet. I linken påpekes at gjeldsgraden er for stor, og ikke bare litt for stor. Tommelfingerregel tilsier at gjeldsgrad over 40 % anses som svakt og uheldig. MPCC sin gjeldsgrad er 64 %, dvs over 50% relativt for høyt. Er det her hunden ligger begravet? Et betimelig spørsmål, hva er gjeldsgraden hvis alt overskudd fra salget av de to siste fartøyene brukes til nedbetaling av gjeld? Betydningen av begrepet optimalisering av balansen begynner å tre tydeligere frem!
CatchTrader
13.10.2021 kl 16:42 8261

Hvor lenge tenker du? 5 år, for det er det det fort må bli, hvis rater begynner å tippe nå, så er det utforbakke uansett hva meglerhusene har sagt. Bare vent å se