MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1768246

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Struts
14.10.2021 kl 06:32 9849

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,166’ aksjer, og har med det 71.32% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of Ny Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 593’ og 302’ aksjer (til resp. 6,660’ og 2,540’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 281’ (1,567’) og Banque de Luxembourg minus 74’ (990’ totalt). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Nordnet Livsforsikring opp 111’ (4,497’ totalt), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 55’ (9,536’), Interactive Brokers + 28’ (1,804’), Jan Heggelund (investor) opp 23’ (1,210’) og Skihus (kontrollert av Torger Brække) + 20’ (1,300’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Kbkristi
14.10.2021 kl 06:38 9899

Utrolig mye tullball som skrives nå.
Ha i mente at her på bjerget, så er misunnelsen større enn kjønnsdriften.
Derfor vil det hele tiden dukke opp såkalte durkdrevne skribenter, som pøser på med feilaktig informasjon. Å servere løgner, bekymrer dem ikke i det hele tatt.
Eks 1: Blystad selger seg ut av container, Blystad har nettopp bestilt 3 nye containerskip.
Eks 2: Blystad har solgt sine aksjer i Mpc, Blystad sitter med 22 millioner aksjer.
Ikke noe er så irriterende som å se aksjekursen mangedoble seg, uten at man er med selv.
Enkelte påstår til og med at ratene faller.
Jeg har notert New Contex siden 5.1.21, da den var på 720 poeng.
Den oppdateres 2 ganger pr uke og har steget uavbrutt. Faktisk ikke en eneste oppdatering har vært i negativ.
Siste oppdatering var tirsdag, da den stod i 3.235 poeng. Det er en økning på 349,30% i år.
Absolutt all info om slutninger i vårt segment rapporteres med veldig gode rater.
Vi trenger ikke fantasirater på $ 100.000 for å gjøre det bra.
Q3 ga oss ca $ 19.000 i snitt og Q4 ligger an til $ 20.000. Neste år ligger an til $ 21.000 ++.
Det er sykt bra, men det er ikke noen fantasirater. Med en break even på $ 8.000 pr dag, og 73 skip, gir det utrolig med penger i kassen.
Neste år vil de av oss som har holdt ut, fortsette å vinne i slow motion.
Selv om det stormer nå, så kommer vi inn i smulere farvann.
Matematikken vil vinne over fake news.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 07:39 9717

Godt sagt. Tålmodighet. Her renner jo dollarene inn så det er nok en del selgere som kommer til å angre seg i 2022.
Redigert 14.10.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Oilbaron
14.10.2021 kl 08:13 9544

Litt støy fra de som ikke fikk med seg denne, det får vi leve med selv om det er irriterende når det serveres løgner.
For min egen del så er jeg veldig happy med å få være med her fra da moroa begynte.
Kjøper tilbake de aksjene jeg har solgt, i små bolker.
Om 12 dager er det avreise til hytta i Spania, skal bli godt med en spasertur langs beachen i solskinnet og kanskje en øl eller to.
Normalone
14.10.2021 kl 08:26 9451

For å sette ting i perspektiv;

- Snittrater på USD 20 000 gir et overskudd på 2.7 mrd pr år (break even på 8000 USD, dollarkurs 8.5).
- Ved å øke gjennomsnittsratene med 2000 USD i snitt, vil overskuddet i MPCC øke med ca 450 mill årlig (dollarkurs 8.5)
Redigert 14.10.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.10.2021 kl 08:49 9293

Joda, det vil høres i pengeskrinet når 75% av dette skal risle over aksjonærene.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 09:41 8980

FRAKTSJEF OM GLOBAL FORSYNINGSKRISE: –DET ER IKKE NOK SKIP, IKKE NOK CONTAINERE OG ENORME FLASKEHALSER. Fraktgiganten DB Schenker spår at forsynings- og transportkrisen kan bli verre. –Det er store utfordringer i hele verdikjeden fra råstoff via fabrikkene til transportleddet og ut til kundene. Det er ikke nok skip, ikke nok containere og enorme flaskehalser i de store havnene både i USA og Europa med lang ventetid for å få losset, sier Christian Flatum, direktør for sjøfrakt hos DB Schenker i Oslo. (DN)
NetromK
14.10.2021 kl 09:50 8922

Kor mange aksjar sitt The Bank of Ny Mellon no på totalt i sine kontoar på topp 50-lista?
Slettet bruker
14.10.2021 kl 09:55 9224

Skjer a?
Her sitter det 150 mann å roper på oppgang, alle aksjer er opp i dag med unntak……?

Er det største eier som selger her eller ? :-))
Redigert 14.10.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Normalone
14.10.2021 kl 10:00 9165

The Bank of Ny Mellon har 3 kontoer - til sammen ca 11,5 mill aksjer.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:01 9172

Drittlei hele aksjen, selger meg ut og går videre med fortjenesten jeg heldigvis har.
Bearwizard
14.10.2021 kl 10:02 9185

De gode nyhetene strømmer på for dette selskapet, men det hjelper ingenting på kursen. Det er skapt et voldsomt negativt moment i aksjen som det er vanskelig å komme ut av. De "store" oppnår akkurat det de vil, og det er å riste ut nervøse småaksjonærer (f.eks representert ved "Førstereis" som solgte seg ut). Solgte selv en post i dag for å bruke på aksjer som det er knyttet litt mer positivitet til....(sitter fortsatt tungt i MPC, men på kort sikt er det andre aksjer som er mer attraktive)
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:05 9150

Jeg handler litt, bedre å kjøpe MPCC for 18,5 eller 25 kr.
Har trua fremdeles!
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:06 9187

Du er smartere en gjennomsnittet på denne tråden
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:09 9207

Longsitting
Jeg husker at du anbefalt Deep Sea Supply.
Fortell om den fantastiske reisen.
SuperSeven
14.10.2021 kl 10:09 9246

Trodde jeg var ferdighandlet da jeg plukket opp min siste post på Kr.6,20 men dette begynner jammen å se fristende ut igjen. Kontraktene som signeres for de neste årene betyr penger i kassen og disse skal deles med aksjonærene.

Trist med aksjefall selvsagt, men kanskje man skal utnytte dagens noe merkelige fall.
Kbkristi
14.10.2021 kl 10:12 9192

Det som er kjekt med aksjer, er at man kan kjøpe og selge akkurat når man vil. Man trenger heller ikke bry seg med selskaper man ikke har aksjer i.
Fullpung
14.10.2021 kl 10:13 9202

har du så lite penger du ikke har råd til å kjøpe tilgang til aksjonærlistene?
NetromK
14.10.2021 kl 10:19 9157

At det er negativt momentun treng ein ikkje vere rakettforskar for å sjå, men ein plass ikkja langt vekke ligg botn (viss ikkje uforutsett omvelting).
Ein plass ikkje så veldig langt framme ligg også ein Q3 rapport som vel vert ATH resultat, og Q4 vert ikkje noko verre.
Inn i 2022 ligg det ann til eit MPCC med liten til ingen gjeld om det vil, i tillegg til rom for utbytte.
Kontrakter vert forward-fixed om utleigar vil gje rabatt, og no betaler selskapa glatt 34- 35000 for 1700 TEU skip over 3 år.
Disse ratene burde stupt allereie om dei trudde ting vil endre seg vensentleg om 1-2 mnd.

Inflasjonsfrykt og rentestigningar gjev kanskje ei viss frykt for redusert kjøpekraft og detalhandel, i lag med voldsomme energi- og drivstoffpriser som gjer det same.
Samtidig er ikkje reiselivet nær normalen og mange sitt difor med mykje kapital på hand for å handle. Og uansett er det venta auka verdshandel i åra som kjem om ikkje noko merkeleg skulle skje på vegen.

Det er dog riktig som fleire poengterar her at ratekollaps rundt neste sving (før sommar 2022) vil få stor påverking på inntjening i åra 2022-2025.
Men dette er slett ikkje sikkert pga store logistikk og transportutfodringar på fleire plan.
Og, som eg med fleire har påpeika. Den aksjekursen me ser no kan god forsvarast om ratene skulle halvere seg også.

Er aksjekursen NOK 10 om 3 år og ein har fått NOK 20 i utbytter er det gevinst på 50%. Ytterlegare 5 kroner i utbytte, eller aksjekurs 15 om 3 år og ein har 75% avkastning på 3 år. Time will show. Eg selger ikkje på denne prisen på disse fundamentale forholda.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:19 9152

Jeg følger Buffets råd og handler når blodet flyter i strie strømmer.
Har aldre hatt så mange aksjer i dette rederiet, og ser lyst på fremtiden. Dette fallet må stoppe en vakker dag.
Muligens er bunnen i dag, en kan jo håpe:)
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:22 12876

Du trenger ikke å betale for å se aksjonærlistene ..
Selskapene har plikt til å sende deg en kopi selv om noen må
sparkes litt hardt bak.

Det er straffbart å nekte noen innsyn i Norge.

Londonmannen
14.10.2021 kl 10:44 12724

Dette sitatet fra artikkelen i freightwaves sier vel det meste:

"The price liners are willing to pay to lease ships reflects the degree they need vessels to carry cargo. For the rare ship still left to lease, rates are at stratospheric highs. And what tonnage providers see in recent deals strongly implies that liners do not expect a market decline in 2022."

MPC vil ha 33 skip som skal inn på nye kontrakter i løpet av 2022 og sansynlighetene for at ratene de vil oppnå blir høyere enn dagens ratenivå, er absolutt realistisk. For supersyklusen er langt fra over og noe krakk i ratene i løpet av 2022 er svært lite sannsynlig.

Det er bare å lebne seg tilbake og nyte oppturen som må komme.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 10:50 12693

Veldig beskrivende reportasje og viser klart at container-segmentet går veldig gode år i møte. Berre å ta livet med ro, tidenes supersyklus er under oppseiling. Berre å sjekke Harpex og lengdene på kontraktene som inngås. Her skal det ikkje selges ein aksje.
jadden
14.10.2021 kl 11:18 12512

Ja bruk hodet, titleist! Jeg refererer til en analyse med link som velkjent la inn i går, her står det:

One thing we would like to bring into light with MPC Container Ships is its relatively high level of debt. Generally, the rule of thumb is debt shouldn’t exceed 40% of your equity, which in MPC Container Ships' case is 64%. Note that a higher debt obligation increases the risk around investing in the loss-making company.

Det er nettopp dette Baack griper tak i og har fokus på når han varsler en "optimalisering av balansen". Hva mitt hode har med dette å gjøre skjønner jeg ikke, jeg stoler på at Baack som sitter nærmest vet hvor skoen trykker.
Redigert 14.10.2021 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.10.2021 kl 11:33 12439

Men dette gjelder et «loss-making Company». Jeg ville vel neppe gitt dagens MPC en slik betegnelse. Det er tidligere uttalt at MPC kan være gjeldfri i løpet av Q2 22. Det gjelder å ha blikket rettet fremover. Hva som ligger i kjølvannet av MPC er egentlig ikke så interessant sett oppimot den inntjening selskapet har nå og de nærmeste årene.
skrue09
14.10.2021 kl 11:54 12326

Helt enig. Bærre å sette seg tilbake i godstolen, tenne pipa og se høst stormen blåse av. Dette roer seg og livet vil igjen gry av vår og ting strekker seg mot himmelen...
espsch
14.10.2021 kl 12:03 12247

Simplywall.st er bare surr. I artikkelen som Førstereis postet refererer Simplywall.st til to shippinganalytikere som sier at "..MPC Container Ships is on the verge of breakeven. They expect the company to post a final loss in 2020, before turning a profit of US$148m in 2021..". På ordlyden er det veldig tydelig at denne artikkelen opprinnelig er fra før helårsrapport for 2020.

Mye positivt har skjedd mellom q4-2020 og q4-2021 :)
Slettet bruker
14.10.2021 kl 12:16 12225

Sa ikke Baack selv "There's a significant upside in the stock value" på et direkte spørsmål om oppsiden i aksjen under siste Q2-presentasjon?
Det er store og sjeldene ord fra en CEO. Han ser nok tydelig hva som venter. Aksjekursen lå da og vaket rundt 26,- NOK..
Slettet bruker
14.10.2021 kl 12:21 12311

Vet iallefall att du ikke er her for å være snill med å advare. Synd att noen mest sannsynlig biter på. Regner med hausing fra deg starter når du er ferdig akkumelert, noe som sikkert ikke er lenge til.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 12:24 12346

Sparegrisen er tømt (solgt Soff)og nå har jeg lagt inn en kjøpsordre på 18,5 kr .
All inn i MPCC.
Håper at det er noen som kan selge:)
Please.........
Redigert 14.10.2021 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Teps
14.10.2021 kl 12:34 12282

Hvis bunnen i dag holder, så er det litt spennende. Det er samme sted det bunnet ut etter blokksalget i juli. Hvis vi kommet opp over 19,3,-, så kan det virke til at vi er i en trading range fra derfra og opp mot 23,-.
tou_pilsner
14.10.2021 kl 13:12 12166

Og samtidig så har Baack 0 aksjer i MPCC. Litt rart må eg si...
Slettet bruker
14.10.2021 kl 14:10 11813

Tiden for å kunne kjøpe MPCC til dagens rabaterte priser er snart historie. Teknisk analyse er ikke min sterke side, men jeg vet at den nå tester forrige bunn og danner et solid "støttegulv".
Nå skal vi snart begynne klatringen mot 30+
Hold motet oppe. og etter uvær kommer ofte solen stikkende frem.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 14:23 11738

Mine aksjer er ikke til salgs, det kan jeg love på min hals.
Om det kom en med stor lomme, og mine var tomme,
nei selge skulle jeg ikke, jeg var ikke til å rikke.
Moralen må være, behold dine kjære!

Ble litt poetisk (kjeder meg før kursoppgangen)
Slettet bruker
14.10.2021 kl 14:57 11607

Sjøsjuk har jeg aldri vært ... sjøgang på børsen plager ikke meg.
Men det blir ikke fart å disse aksjene før det kommer utbytte ...

jensee
14.10.2021 kl 15:08 11506

Jeg håper du snart annonserer bobil tur igjen, tidligere har jo det vært synonymt med kurs nordover😁
Slettet bruker
14.10.2021 kl 15:13 11491

I en aksje uten ´risk´ som løken pleier å kalle det, er det alltid stor risk for skjult risk,
Som alle vet, en aksje uten ´Risk´ er det ikke oppside i, en aksje uten oppside er det kun nedside i og da selger de smarte.

Jo, har prøvd å være snill en god stund og fortalt hva som ville skje,
godheten har blitt blir besvart med hat.
Nå ser vi resultatet:-)))
Så skyld ikke på den gode, men legg gjerne skylden på den onde, da bør vel gjerne ´hausse´ ekspertisen her inne stå til ansvar.

Finn frem den sløve Giljotinen når de stilles for rett.
Redigert 14.10.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Fullpung
14.10.2021 kl 15:22 11438

de fleste her har planer å sitte i flere år, du kan komme tilbake i 2025 og si "hva sa jeg" om kursen er under 30kr og vi ikke har fått tilsvarende i utbytte. I mellomtiden kan du starte en MPCC Trader tråd, for her er det fleste investorer ikke tradere.
Slettet bruker
14.10.2021 kl 15:30 11357

Tenk litt på dette:

Hvis den spekulerte prisen på 26m USD for AS Riccarda(1500 TEU) stemmer, hadde jeg prøvd å selge flere skip, kanskje alle skipene som kommer ut av kontraktene sine i Q4 og skip fra poolen. Jeg ville godtatt et salg fra enhver liner som spurte om de kunne kjøpe skipet og heve kontantstrømmen fra nåværende charter. Hvorfor?

Market cap(8,4 mrd NOK / antall skip(74)) priser verdien til hvert skip til 13,5m USD.

Hadde MPCC hatt mulighet til å drive tilbakekjøp så kunne selskapet solgt eksempelvis 10 skip fra poolen(samme størrelse 1500) for minimum 26 mill per skip(samme som Riccarda ble solgt for), og kjøpt tilbake dette i aksjer på kurs 19 (som implisitt betyr 13,5 mill per skip).
Igjen, denne transaksjonen er en no-brainer: du selger et skip for 26 mill usd til noen og bruker cash til å kjøpe den samme verdien til 13,5 mill usd et annet sted(tilbakekjøp aksjer i mpcc). Det er en drøy avkastning for dagens aksjonærer om mpcc hadde fått til flere salg for å utnytte rabatt for NAV. Problemet er at det er ikke så lett å selge(mange) skip til de beste prisene, og mpcc kan ikke gjøre tilbakekjøp enda.

DVS dette er smartere enn utbytte, fordi man selger et skip dyrt og kjøper det billig tilbake.

Dette gjelder også salg av hele selskapet:

Market cap(8,4 mrd nok/antall skip(74)) priser verdien til hvert skip til 13,5m USD. MPCC har snitt TEU på 2100 TEU. Hadde MPCC solgt hele flåten for samme prising som Riccarda ville enkelt gitt +30m USD per skip, og man hadde fått inn 2,22 mrd USD for alle skipene. DVS ca 255 mill per skip, eller 18,87 mrd for hele flåten. Da hadde man tilbakebetalt gjelden på 3 milliarder, så sitter man igjen med 7 milliarder i cash i tillegg til eksisterende aksjekurs. Rent teoretisk skulle aksjekursen da hoppet +80% på en dag, til 34 kroner, og alt ble utbetalt som cash tilbake til aksjonærer og selskapet lagt ned.

Poenget er at akkurat nå trader MPCC langt under verdiene på skipene, og det kan være smart å utnytte seg av dette.

Men hvorfor kjøpte da MPCC skip av Songa? Jo fordi aksjekursen til mpcc var 26 KR på det tidspunktet og hadde kjøpskraft(med rabatt som alltid foreligger) med forventning om at skipsverdier skal stige. Det har skipsverdiene også gjort, men dealen er ikke priset inn i selskapet lengre.
Redigert 14.10.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2021 kl 15:33 11236

Dette har jeg også tenkt litt på, selge flere skip og kjøpe egne aksjer på billigsalg!
Normalone
14.10.2021 kl 15:50 11070

Her er kanskje noe av forklaringen på kursfallet den siste tiden (MPCC har synlig short på 0,51 %);

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
AlanS
14.10.2021 kl 15:53 10950

Det er flere faktorer som driver kursen nedover, blant annet indeksfonder som vekter seg ned siden selskapets indeksandel synker. For å snu den negative utviklingen trenges at selskapet leverer solid Q3 resultat og er tydelig om selskapets finansiell strategi, blant annet utbytte, gjeldsnedbetaling, tilbakekjøp, osv.
Ellers virker det at kursen er koblet fra det fundamentale som er fremdeles sterkt.
MickelMountain
14.10.2021 kl 15:55 10907

Der kom shorten frem ja! Blir nok en god fortjeneste på den shorten når man ser hvilken retning kursen har.
Helg11
14.10.2021 kl 16:05 10943

New ConTex videre opp, for de som er interessert i holde fokus på det fundamentale. (Alle størrelser videre opp. Så ja: Ratene har ikke nådd toppen).
Ellers er vel en short-squeeze ikke å forakte? :-)
Hardly
14.10.2021 kl 16:12 10825

Å shorte denne nå etter at den er falt fra 26 til 18 på 1 mnd er sprekt.
DividendYield
14.10.2021 kl 16:24 10027

Kan ikke svare for alle, men tror det er få her inne som hater deg :) Selv om du liker å provosere.

Jeg har dog en følelse av at den dagen kursen går nordover igjen (en dag de fleste her vet vil komme), så er kommentarene dine borte vekk. Tvilsomt om det kommer: jeg tok viss feil, om det skjer.

Jeg har også sett litt i "arkivet". I en gammel MPCC tråd så står det at du solgte deg ut for 4 eller 5 kr eller noe? Du var helt sikker på at nå var oppgangen slutt. Tenk om du hadde blitt!
MickelMountain
14.10.2021 kl 16:28 9959

Med tanke på hvor stort volum som skal selges i ukene som kommer, tenker jeg det kan gi en god fortjeneste å shorte denne nå. DNB SMB A, Blystad og flere store skal ut med store mengder og de kan selge ned mot 10-11 kr og fortsatt ha fortjeneste (I hvertfall DNB SMB A).