MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1787622

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Oilbaron
16.10.2021 kl 11:38 11191

Det er nok en del misunnelse ute og går fra de som ikke fikk med seg denne når en kunne få handlet aksjene grisebillig.
Det er lett å se utifrå alle nye skribentene som har dukket opp i det siste.
Vi har mye å se frem til.
Shortinndekning, ( får håpe småpikene har solgt allerede) Q3 med tall som viser økende inntekter og guiding vedr. Utbytte.
En skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men det blir nok noen Champagneluncher på hytta i Spania om en drøy uke.
Kbkristi
16.10.2021 kl 11:56 11243

Tror ikke Mpc vil jobbe for null i gjeld, men for å få den greit balansert og gjøre dem i stand til å betale utbytte for alle skipene.

Jeg gjentar det dato fikk fra IR 12. denne mnd:
"Som nevnt i Q2 presentasjonen så gjennomføres det en optimalisering av balansen for å posisjonere selskapet til å betale tilbake kapital til aksjonærene. En slik prosess er for å adressere gjeldssiloene som obligasjonen (37 skip) og eventuelt brofinansieringen med DNB (18 skip) da disse blokkerer skipene under disse siloene i å utbetale utbytte til MPCC ASA. Når optimaliseringen er på plass, vil MPCC sende ut en børsmelding og oppdatere markedet. Det vil være naturlig å gi en oppdatering Fleet Employment Overview i en slik børsmelding slik det ble gjort ved signering og fullføring av Songa-oppkjøpet. Som du sikkert forstår, må dette børsmeldes uavhengig av timing av Q3-rapporteringen." Sitat slutt."

Når dette arbeidet er sluttført, så kan det komme en hyggelig børsmelding.
Da er det supert at 2,5 mill aksjer er shortet.
Normalone
16.10.2021 kl 12:23 11283

NetromK - i note 8 til Q2 rapporten står det at selskapet hadde 255 mill USD interest bearing debt, dvs. Ca 2.1 mrd NOK (se Jan Banan).
jadden
16.10.2021 kl 12:29 11329

Nei, det ligger ikke i kortene at MPCC skal betale ned all gjeld, dvs bli gjeldfrie. Optimalisering av balansen er å finne den riktige balansen ut fra selskapets ståsted. Som kjent er selskapet på vei inn i flere år med enorm fortjeneste. Optimaliseringen består i å samordne inntektene/ fortjenesten som skal gå til nedbetaling av gjeld, utbetaling av utbytte til oss aksjonærer, eventuelt tilbakekjøp av aksjer etc. Så er det guidet at 75% av fortjenesten skal gå til utbytte, det betyr at 25% av fortjenesten til enhver blir liggende igjen i selskapet. De pengene er det også aksjonærene som eier. Når fortjenestebeløpene er så store fremover vil denne 25-prosenten også etter hvert samlet utgjøre et meget stort beløp. Forestillingen om at verdien av selskapet minker i tråd med utbyttebetalinger er ren fiksjon og grunnløs.
Kbkristi
16.10.2021 kl 12:32 11326

Ja, helt riktig jadden :)
Kbkristi
16.10.2021 kl 12:34 11353

Er disse to lånene tatt med?
29.7.21 Cit Group 70 000 000
9.8.21 Dnb 127 500 000

Edit:
Samt en nedbetaling: 28.7.21 -59 200 000
Redigert 16.10.2021 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
NetromK
16.10.2021 kl 12:59 11373

Ja, ulike tal å finne rundt i "papira". Og godt mogleg eg tar feil her.
Mine tal med gjeld per 19.08.21 er frå siste side i denne rapporten:
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_-_Q2_2021_Earnings_call.pdf

Også i presentasjon ved Songakjøpet 22.06.21 presenterte dei at gjeld ville stige frå 235 til 350 mill$ (side 8)
I tillegg kom det vel ein kredittfasilitet på 70 mill seinare, men då nedbetaling av ein anna lån på 40 mill.
Prøvde finne eit tal eg forstod for gjeld i DNB rapport frå august også, men disse verkar låge, mogleg dei ikkje inkluderte nye lån i forbindelse med Songakjøpet.

Uansett, ikkje lenge til nye tal i November, og gjelda er uansett lett å betjene no.
Redigert 16.10.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
NetromK
16.10.2021 kl 13:07 11375

Trur kanskje ein del summar beskrivet i note 11 vil komme i tillegg til talet du refererar til.
Londonmannen
16.10.2021 kl 14:00 11208

God artikkel, men jeg registrerer at journalisten ikke evner å skille ut de forskjellige vontainersegmentene men sauser slt inn i en salig lapskaus. Ikke rart at dem som ikke skjønner sementer blir nervøse og mister troen på fremtiden.
Kbkristi
16.10.2021 kl 16:32 10863

Vi alle har fått en god skole gjennom tråden siden november. Utrolig mange dyktige skribenter har veiledet oss når vi har vært på villspor.
Det gjør at mange med meg tar det helt med ro, selv om kursen akkurat nå er på villspor.
Belønningen til den langsiktige ligger i utbytte, og vi teller nå måneder, ikke år til det materialiserer seg.
De som ikke har samme oppfatning står helt fritt til å selge / la være å kjøpe.
Det finnes kanskje mye på børsen som vil gå bedre enn Mpc.
Det er bare å finne gullkorna.
Ppp
16.10.2021 kl 20:43 10366

Jeg er en amatør som har drevet mere eller mindre med aksjer siden 1997, med hell og u-hell. Hadde en regel om å legge egg i flere kurver, og ikke bare i en. Helt frem til jeg kom over denne tråden. Har nå sittet 100% siden des.20.
Nå føler jeg meg litt små gal. Har lånt opp, på beholdningen. Og håper jeg kan gå inn med mere i starten av uka, til en hyggelig pris.
Retter en stor takk til mentor, og alle andre som gjør denne siden så innholdsrik. Fint å være turist i Tyrkia, nå foresten. Bare sol.☀️
Hoasis
16.10.2021 kl 21:33 10295

Du er ikke den eneste som har lånt kompis, jeg tok opp forbrukslån og kjøpte rundt kurs 8 - 9 kr, tenker at denne aksjen gir mer enn 10 % avkastning i året så da er det verdt det. Tenker kursutviklingen gjennom hele 2022 blir en særdeles positiv affære. Kos deg videre i Tyrkia, jeg skåler med Budweisser, det er vel kanskje å banne i kirka her inne?
Redigert 16.10.2021 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2021 kl 22:01 10236

Budweisser er vel ok, men anbefaler ikke folk å låne på aksjer.
Det er belånte folk som får helt hetta, om det skulle butte ei stund.
Normalone
16.10.2021 kl 22:50 10123

MPCC er et av de mest "sikre" investeringene jeg har vært borti på lang tid - tatt i betraktning dagens prising på rundt 8 mrd vurdert opp mot fremtidig inntjenning/markedsutsiktene (Risk/reward) - men jeg er helt enig med Kribsti, anbefaler ingen å bålene ved kjøp av aksjer. Det er alltid risiko ved aksjeinvestering!
Redigert 16.10.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2021 kl 23:59 9986

Å låne penger er ikke noe problem så lenge en kan tåle ett forlis .
Mye kan gå galt med MPCC men muligheten for en jackpot er tilstede.

Eldre fly blir bygget om for frakt ...
Fikk en video snutt fra en bekjent ...
Behovet er mildt sagt stort når de kan tjene penger på å
bygge om den gamle kråka i Wales ...

MPCC og andre bør kunne få en solid profit ....

Redigert 17.10.2021 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Normalone
17.10.2021 kl 07:50 9631

NetromK - beklager sen tilbakemelding. Du har rett i at Note 8 og 11 (Q2 rapporten) må sees i sammenheng - og at balansen i MPCC (selvfølgelig) og cash beholdningen etter Songa kjøpet blir en annen enn det som følger av Q2. Som det står i børsmeldingen 22. juni (https://newsweb.oslobors.no/message/536623) ble Songa oppkjøpet på 210 mill USD finansiert ved ca 115 mill USD I cash (resten i nye MPCC aksjer), hvilket ga behov for å hente inn fremmedkapital (gjeld). Selv om det ikke er like enkelt å vite eksakt hvor mye gjeld MPCC sitter med etter oppkjøpet, basert på note 8 og 11 i Q2 rapporten, ville MPCC ikke ha behov for tilførsel av mer gjeld enn maks 115 mill USD - og at ev. "mer" gjeld utover det vil øke kontantbeholdningen til MPCC - samtidig som at MPCC på det tidspunktet ble tilført verdier (ref balansen) tilsvarende 11 nye skip (gjennomsnitt 2250 TEU).

Det som er vel så interessant - og som gjør at jeg anser MPCC får å være en mye mer interessant investering i dag sml med 22. juni - er kort fortalt følgende;

- Verdiene på Songa skipene har doblet seg. Ved å ta utgangspunkt i prisen MPCC fikk ved salget av AS RICCARDA= 1,496 TEU Bgt 2012 (USD 26 mill) - vil verdien for alle Songa skipene I snitt, ved (en forenkling) å legge til grunn tilsvarende pris pr TEU, havne på 440 mill USD. Songa skipene hadde litt lenger levetid (snitt litt over 11 år) - men det er ingen tvil om at dette I ettertid har vært en meget gunstig handel for MPCC, og sammenlignet med balansen på Q2 har fått tilført verdier på over 400 mill USD (mot en økt gjeld på ca 115 mill USD (og ca 48 mill nye aksjer)
- Aksjekursen til MPCC var dagen før kjøpet av Songa skipene kr 21,90. Når kjøpet ble kjent, steg aksjekursen med 13 % til over kr 24,85.

I dag, ved kurs på kr 18,66, er mcap til MPCC 25 % lavere (??) enn ved børsslutt 23. juni (kr 24,85). Ja - en må også ta med I betraktning at det ble trykket opp flere aksjer i forbindelse med Songa kjøpet - men at markedet nå 4 måneder senere mener at MPCC er betraktelig mindre verdt enn 23 juni, til tross for at vi nå i ettertid (4 måneder senere) vet at Songa skipene er dobbelt så mye verdt (og en må heller ikke glemme at verdien på de øvrige 62 skipene har doblet seg i verdi) - og ratene har steget med ca 100 %, MPCC har solgt to mindre skip til 50 mill USD (altså disse 2 skipene utgjør 1/4 av kjøpesummen til Songa oppkjøpet (11 skip med snitt på 2250 TEU), og inngått enda flere langsiktige kontrakter siden den gang som sikrer MPCC en enorm inntjenning i mange år (og vi vet at 33 av skipene skal inn på nye kontrakter i løpet av relativt kort tid (2021/22) - er bare helt utrolig, og er grunnen til at jeg vekter meg ytterligere opp.

Det er ingen tvil om at Songa handelen, nå ettertid, var mye mer gunstig for MPCC enn Blystad.



Redigert 17.10.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2021 kl 08:35 9593

Meget bra skrevet Normalone, takk!
Jan Banan
17.10.2021 kl 10:07 9533

Dette er nok mer riktig og sånn jeg så det før jeg kikket i H1 rapporten fant jeg bare $256mill gjeld (eller noe sånt). Men jeg er ingen racer på bedriftsøkonomi og det er kanskje noen tall gjemt et sted. Jeg syntes det var rart at gjelden ikke var økt etter oppkjøpet av Songa.

Takk for svar NetromK!
Struts
17.10.2021 kl 10:54 9780

Tilbake fra et (selvforskyldt) sjøslag i Nyhavn ser jeg at M/V =GEORGIA TRADER= 2,127 TEU 2007 Wadan MTW rapporteres solgt for $ 33 m til MSC (selvfølgelig). Det er ganske så nært hva vi verdiansatte vår M/V =AS ANGELINA= 2,127 TEU Bgt samme år (2007) for rundt 21. august i år, som vel også gjaldt for senere oppdatering 13.09.21, ie. $ 32.5 mill.

PS. Merkelig nok fikk ikke DFDS' SKUTE M/V =PEARL SEAWAYS= nevneverdige skader under ferden, men at ikke puben gikk tom for øl under samme må skyldes et mirakel kombinert med dyktige dansker - øl (og smørrebrød) kan de!

PS. Og ja, fint med Normalones betraktninger!
Redigert 17.10.2021 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Alby
17.10.2021 kl 14:16 9287


Det ble ikke besøk i vinhuset ?😂😂
Struts
17.10.2021 kl 14:30 9305

Nei, beklager, kun Hyttefadet - men fint vær og en spasertur forbi Den lille Havfruen gjorde at man var nesten restituert innen ankomst Nyhavn. Og selv om jeg ikke var innom, fikk jeg i det minste se Hotell D'Angleterre hvor Ibsen i sin tid bodde da han var på besøk i København. Minnes at jeg for ikke så lenge siden sjekket prisene der for en potensiell overnatting, men tror det lå på 6-7,000 NOK (minst) for en natt, og det syntes jeg er mer enn vel i overkant. Jaja...
DividendYield
17.10.2021 kl 15:46 9114

Fin gjennomgang, snart kommer longsitinbulk og gir deg en grundig tilbakemelding på dette regnestykket😝
NetromK
17.10.2021 kl 18:29 8751

Ja, verdiane tilført er store, og er ikkje gjenspegla i aksjekursen i disse dagar. Aksjekursen ligg kun 8% over det som låg til grunn ved kjøpe av Songaflåten ; NOK 17,34/aksje.
Frå november til utløp av kontrakter vil skipa Stralsund, Songa Iridim og Songa Bonn til saman segle inn netto ca. $ 83 mill (og dei har selga inn ein del allereie).
Dette utgjer ca. 40% av kjøpesummen MPCC betalte for heile flåta på 11 skip, $210 mill.
Stralsund vil aleine over 3,5 år segle inn 20% av heile kjøpesummen.
Óg, 7 av skipa skal ha nye kontrakter før juli 2022, inkl det største på 4250 TEU.
Om Calabria 4250 TEU fekk ny kontrakt i dag ville dette skipet kunne segle inn ca. $ 45-50 mill netto over 3 år.

Disse verdiane, og dei for flåten forøvrig vil etter kvart verte godt synlege i rekneskapa som kjem.
Og held ratene seg noko lunde som no er det ikkje mogleg at den aksjekursen me ser vert ståande.

Tillegg, hypotetisk: Alle Songaskip over på siste månads seasures-rater ville gitt $ 110 mill/år netto. Og innsegla kjøpesummen på under 2 år.
Redigert 17.10.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
NetromK
17.10.2021 kl 20:10 8479

Usikker om dette er delt her; men på youtube ligg innlegga frå
Capital Link’s 13th Annual Digital New York Maritime Forum - "Shipping - Is it all Glitter and Gold?"

2021 13th Annual New York Maritime Forum - Container Sector Panel (med C..Baack)
https://www.youtube.com/watch?v=F0l5q6WcqnY

Alle videoar
https://www.youtube.com/c/CapitalLinkInc/videos
Slettet bruker
17.10.2021 kl 21:03 8406

Nå er han her igjen,
og hopper ned i seng,
får kanskje til og med en favn,
bedre enn den i Ny havn….!

Velkommen hjem, Struts!
Spartan
17.10.2021 kl 21:27 8287

Et spørsmål; hvorfor ville Songa selge dersom det var såpass med gull og grønne skoger i sektoren langt frem i tid? Tror du ikke at kjøpesummen var en god handel for begge parter, eller tror du at de var stokk finne og solgte altfor billig?
DividendYield
17.10.2021 kl 21:36 8282

Kan du ikke gå over innlegget til normalone og gi ditt syn, eller stille spørsmål til det han skriver istedet for å komme med håpløse retoriske spørsmål.?
Normalone
17.10.2021 kl 22:50 7926

NetromK - tusen takk for en god oversikt! Jeg har også kommet frem til det samme, at det bør være realistisk at MPCC kun for disse 11 skipene (av 73) vil minst tjene inn kjøpesummen (210 mill USD) i løpet av 2 år. Det er ikke verst, tatt i betraktning at selskapet også har 62 skip til...:)
NetromK
17.10.2021 kl 22:52 7942

Litt av mine tankar, som SLETT IKKJE er ein fasit.

Dette vert litt spekulativt, og kva eg TRUR. Antakleg valgt Blystad mfl. å selge Songa Container AS for å sikre gevinstar, som Star og Pilgrim gjorde då dei solgte aksjar.
For disse, som oss småaksjonærar er det vanskeleg å vite kvar toppen er, og eg TRUR rett å slett Blystad mfl. solgte selskapet litt tidleg her. Dei realistere nok større gevinstar, men kunne tjent mykje meir på å selje Songa når kursen til MPCC var rundt 25-28, evt. ikkje selje og framleis sitte på verdiane sjølve. Dog hadde gjerne ikkje MPCC-kursen forsatt å drive oppover som den gjorde utan kjøpet av SongaC, noko me aldri får vite. Men, hadde dei framleis eig flåten sjølv hadde dei sete på større verdiar no enn dei gjer med cash og aksjane i MPCC, det er tilnærma udiskutabelt. På den andre sida har dei oppsida i aksjekursen i MPCC via stor eigedel, så dei har på eit vis ikkje realisert dette «tapet».
På den andre sida har dei de-riska ein del med å få kontantane. For sjølv om dei evt. eigde SongaC framleis ville nok NAV der også langt ha overstige kva andre verdsatte selskapet for, som MPCC. Men, dei kunne solgt eit og eit skip og fått inn langt meir pengar enn dei fekk for selskapet slik marknaden har vore til no. Og den må kollapse for at dette skal endre seg gitt at dei fleste av disse skipa ganske nær føreståande skal på nye kontrakter og då er ettertrakta kjøpsobjekt.

Fleire moment er interessante her. Blystad(familie) kjøpte blant anna fleire aksjar i august til prisar rundt 25, og solgte på lågare kursar no i september/oktober. Dette rundt blokksalpris med start av større sal litt over og dei siste nok litt under den prisen. Salet i seg sjølv har nok vore noko drivande for kursen nedover. Då seier folk Blystad ikkje har trua på container. Men, han sitt framleis med veldig mykje aksjar i MPCC som han har fått middels godt «betalt for» på eit vis. I tillegg kjøper han altså nye containerskip sjølv, noko han (naturleg nok?) må frigjere kapital til. Han må då ha noko tru på sektoren framleis tenkjer eg.
Star og Pilgrim på si side som fekk solgt på NOK 22 og no ser kursen under 19 igjen gjorde det vel hakket betre enn så lenge.
Elles; ein del fond etc. har mogleg måtte selje seg noko ned/rebalansere når kursen har drivet så godt opp som den tross alt har gjort. Ein del private investorar opererar nok også etter liknande prinsipp.
Andre har derimot auka opp med den sterkt betra fundamentale situasjonen.

Vidare; Det er relativt lite endringar i behaldning blant topp 10 utanom blokksalet. Rett under topp 10 har det vist seg at The Bank of NY Mellon har gjort enormt mange og store handlar i aksjen. Eg MISTENKER trading, og mogleg bevisst kursstyring noko som er mogleg gitt dei voluma dei opererar med.
Eit anna moment inn frå sidelinja er at ein del av disse storeigarane kan pushe på for utbytte, blant anna MPC Capital via CSI (2. største eigar).

Det er påpeika her mangel på insidekjøp (lovlege) og større eigarar som kjøper, og her må eg seie meg einig. Eg finn det merkeleg at styremedlemmar og sjefar ikkje handlar på nivåa me ser no, og finn unnskyldning at dei sitt på for mykje info som merkeleg. Dog er både Star, Pilgrim og CSI representert i styret og disse eig over 1/3 av aksjane i MPCC, dei kan faktisk sitte på noko informasjon. Disse er 1,2 og 4 på lista topp 50. Men igjen; om kursen er lik kort tid etter Q3 rapport, og ein framleis ikkje ser kjøp, då lurar eg endå meir på kvifor.

Til samanlikning har hos Ernst Russ både CEO og styreformann siste par månader handla fleire gonger, og det midt mellom kvartalsrapportar.
Og medan ein eg er inne på Ernst Russ, der solgte Hamburg Commercial Bank seg nyleg altså ned frå eigedel 6,1 % til 0 (null) etter alle solemerker, og kursen drar vidare opp, og insidere handlar etter den tid. Så av og til skjer det merkelege ting sett i andres auge (i dette tilfelle mine). Dette salet finn eg heilt uforståeleg.






Redigert 17.10.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Kaga
17.10.2021 kl 23:04 9856

Verdt å se. Flere og flere ser ut til å begynne å mene vi kanskje må inn i 2023 før vi ser trykket i container shipping lette litt.

Chaos at sea. 1 million containers are now stuck off US ports as shipping crisis accelerates.

https://youtu.be/fBMKJxpTm50
Redigert 17.10.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Spartan
17.10.2021 kl 23:05 9912

Hva med å ta et blad fra NetromK, som tar seg tid til å skrive en imponerende analyse som svar, fremfor å komme med slikt oppgulp som du gjør på betimelige spørsmål?
Normalone
17.10.2021 kl 23:06 9958

Hvorfor solgte Ferd alle sine Scatec aksjer til kr 100 høsten 2019 når kursen i løpet av 1 år steg til kr 400? Det er alltid lett å være etterpåklokk - og jeg er sikker på at Blystad anså salget for å være en god handel på tidspunktet avtalene ble inngått - men det er ingen tvil om at skipsverdiene har steget voldsomt siden 22. juni, og at Blystad ville fått mye mer for skipene i dag (hvilket igjen betyr at MPCC I dag sitter med høyere verdier på skipene og gjennom nye slutninger vil få en betraktelig høyere inntjenning enn man forestilte seg i juni 2021). DnB har også trodd snart 1 år (januar 2021) at ting ville ordne seg med køene og at ratene ville synke.

Jeg er av den oppfatning at det vi ser nå (supersyklusen) er noe helt unikt, og vil vare lenger enn tidligere historikk - og dette tror jeg etterhvert vil gjenspeile seg i aksjekursen. I tillegg vil nok markedet etterhvert få øynene opp for at kontraktene som inngås har en varighet på 3 år+, at selskapet allerede med dagens slutninger er "sikret" en inntjenning I løpet av de neste 3 årene som nesten tilsier dagens aksjekurs og at til tross for en kraftig økning i skipsverdiene/ratene siden juni (etter oppkjøp av Songa skipene). I dag ligger kursen langt under aksjekursen før/ifm Songa kjøpet. Det er heller ikke lenge til utbyttene kommer - og vi ser bl.a. ved salg av de to siste skipene at selskapet arbeider med å få optimalisert balansen med det formål å betale tilbake til aksjonærene (utbytte).

Jeg anser derfor tidspunktet, basert på ovennevnte, at det er riktig tidspunkt for å vekte seg ytterligere opp i MPCC - men her får alle gjøre sine egne vurderinger/beslutninger.
Redigert 17.10.2021 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Normalone
17.10.2021 kl 23:16 10021

Tusen takk NetromK - for de som vurderer en inngang i MPCC bør absolutt høre på det som ble sagt på seminaret om fremtidsutsiktene.
Normalone
17.10.2021 kl 23:34 9956

En ting til - selv om dette blir en del gjentagelse - markedet var veldig positiv til Songa kjøpet 22./23. juni og sendte kursen opp 13 %. Basert på markedssituasjonen på det tidspunktet (ratene/skipsverdiene) mente markedet at MPCC riktig pris 23. juni var kr 24,85. Nå som vi rent faktisk ser at skip blir solgt til en mye høyere pris (ca 100 % høyere) i dag - ratene har steget kraftig og MPCC inngår slutninger som ligger mye høyere sml med juni i år - ligger kursen på kr 18,66 (25 % lavere enn 23. juni) (????). Det er derfor ingen tvil om at dersom en kun baserer seg på det fundamentale er MPCC en MYE bedre investering i dag enn i sommer (kurs kr 25 - 27)) - og "matematikken" (som Helg11 skrev I et tidligere innlegg) vil alltid til slutt vinne.
Redigert 17.10.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
NetromK
18.10.2021 kl 00:12 9874

Oppdatering av transaksjonar av The Bank of NY Mellon frå og med juni til og med siste Struts VPS rapport 15.10.
Med forbehold om feil i loggen, og i mi avlesing/oppsummering.
Uansett, store tal dette her.

Totalt har dei i perioden omsatt tett på 62 millionar aksjar på ca. 100 handelsdagar - ca. 620 000/dag.
Kjøp 29,437 - Sal 32,559 - Noko reduksjon

Jun +5778 -2876
Jul +3515 -8861
Aug +7500 -5202
Sep +7933 -11086
Okt +4711 -4534

Dei har omsatt opp mot 4,3 mill aksjar på ein enkelt dag (truleg 20.09).
I dagane 20.-22.09 då kursen stupte solgte dei 7 mill aksjar (ingen kjøp)

10 dagar har dei handla meir enn 1 mill aksjar.
4 dagar har dei solgt meir enn 1 mill aksjar.
Disse tala er ikkje netto!.

Mogleg eit mønster med store kjøp fulgt av fleire mindre sal?
(ikkje skikkeleg statistisk analysert på nokon måte)
Slettet bruker
18.10.2021 kl 01:33 9799

Litt arti da , jeg gjorde det samme i uken her sammen med med min bedre halvdel, spaserte til Den lille havfruen og spiste på Hyttefadet i Nyhavn i samme tidsrom :)
Lå på Presidental Suite Scandic på Rådhusplassen og hadde en fin 3 dagers der.
Skulle gjerne ha pratet MPCC med deg der, godt å prate med noen man har forskjellig vinklinger på.
Struts
18.10.2021 kl 06:07 9687

Hehe, rene skalden du! Og tror utgangspunktet ditt er mer av glede og ikke slik som Jatgejr Skald i Ibsens "Kongs-emnerne" uttrykte det (i fjerde akt):

Skaldskap læres ikke ... Jeg fikk sorgens gave og så var jeg skald.

Sitatet er faktisk så berømt at det er ett av de 69 fra Ibsens tekster som er lagt ned i gatelegemet i Oslo sentrum.

Ellers som vanlig mange fine refleksjoner/tanker, siste dagene både rundt inntjening og aksjonærers mulige beveggrunner. Uansett:

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 43’ aksjer, og har med det 71.23% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 802’ og 224’ aksjer (til resp. 1,706’ og 6,249’ totalt), Verdipapirfondet DNB SMB også ned 224’ (6,249’) og UBS Europe minus 100’ (10,269’ totalt). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Morgan Stanley opp 3,271’ (3,951’ totalt), Interactive Brokers pluss 224’ (2,029’), Avanza Bank + 108’ (1,641’), Six Sis + 100’ (1,544’), Nordnet Livsforsikring opp 62’ (4,579’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 50’ (1,103’), Skihus (kontrollert av Torger Brække) + 50’ (1,350’), Intec International også opp 50’ (2,150’), Nordnet Bank opp 38’ (2,433’) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 20’ (9,556’ totalt). Ellers bare en del mindre endringer.

PS. Og grunnen til at topp 50 øker litt (stikk i strid med tallenes tale fra på morgenkvisten) går noe frem av oppdatert liste nå fra VPS-loggen, hvor Morgan Stanley også er oppført med en nesten tilsvarende reduksjon (3,055' aksjer) som oppgang. Totalt er det registrert 30 kjøp av 20' og flere aksjer, tilsvarende tall for salg er 21.
Redigert 18.10.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Struts
18.10.2021 kl 06:12 9723

Jasså? Hørte du en gal nordmann skråle der, så var det sikkert meg! Ja, forskjellige synsvinklinger er egentlig det beste, man går seg ofte vill i troen på egen fortreffelighet. Men som det står på ryggen av Hyttefadets t-skjorter: "Hyttefadet is not a destination, it's a way of life". På forsiden er det ølreklame, i Norge hadde man vel da blitt belønnet med 2 år i tukthus. Forhåpentligvis er det siste feil vinkling!
Redigert 18.10.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2021 kl 08:24 9344

Bestilt nye containerskip for 315 milliarder i år, hva kan det gjøre med ratene når de kommer til sjø's mon tro.

Slettet bruker
18.10.2021 kl 08:25 9372

https://e24.no/boers-og-finans/i/47RqMq/bestilt-nye-containerskip-for-315-milliarder-i-aar-verftene-har-endelig-overtaket

"Det har også blitt dyrere å skaffe seg skipene, der størsteparten har forventet levering i 2023, ifølge VesselsValue." En del feederskip som er bestilt, men med levering 2023 har vel MPC god tid til å inngå nye, gode kontrakter på mange skip🙂
ejewil
18.10.2021 kl 08:41 9253

Jeg tror ikke dette er en supersyklus. Jeg tror dette er den nye normalen. Jeg mener at årene etter finanskrisen og fram til ikke veldig lenge siden var de «unormale årene». Selvfølgelig må en regne med at ratene vil falle en del på sikt, men aldri i livet at de faller til post-finanskrisenivåer.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 09:05 9085

Jeg er så enig med dette.
SuperSeven
18.10.2021 kl 09:07 9096

Bestillingene har ifølge VesselsValue kommet inn på både større og mindre skip, der verftene blant annet har mottatt høye antall ordre på «feeder»-skip i størrelsen 1.700–2.500 TEU.
Slettet bruker
18.10.2021 kl 09:11 9128

Ratene fortsetter oppover og skipsverdiene fortsetter oppover. Ser ein at kursen har nådd eit bunnpunkt for denne gang, om ein studerer utviklinga?
PSI- Investor
18.10.2021 kl 09:15 9077

Fikk 3.000 stk på 18,60, nå er jeg klar for kursøkning!
Slettet bruker
18.10.2021 kl 09:32 8933

Hvilke skip burde selskapet vurdert solgt for å ta ut gevinsten i et ekstremt bruktmarked. Er det noen som ligger på utgående kontrakter, og hva kan selskapet få for disse skipene?
Hvor mange aksjer kunne i såfall selskapet kjøpt tilbake på lave kurser? :)

Håper virkelig ikke rederne bygge ihjel markedet nå, men at de heller klarer å holde en stabil utvikling holdt opp mot de skip som skrotes fortløpende. Det er godt mulig at det er bygget for få skip de seneste år, men 467 nybestillinger hørtes høyt ut.
blindbor
18.10.2021 kl 09:32 8921

Vurderer selv å ta ut et lån
Slettet bruker
18.10.2021 kl 09:33 8930

Børsintervju tilgjengelig for de med +-abb i dagens Finansavisen - Fearnley Securities har tro på at containerfesten fortsetter👍
Redigert 18.10.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
unikum
18.10.2021 kl 09:40 8891

Joda men med stigning i år på 581 % så er det vel tatt ut en del, mon tro..