MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704192

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
espsch
21.10.2021 kl 15:37 7508

Etter punkt 13 fra den ordinære generalforsamlingen 28.4.2021, kan man nå innkalle til ekstraordinær generalforsamling på 2 ukers varsel.
Slettet bruker
21.10.2021 kl 15:54 7431

Tilbakekjøp av aksjer er allerede startet, børsmelding etter stengetid i dag. De e min spådom :)
Redigert 21.10.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2021 kl 15:55 7461

👍👏👍👏👍👏👍👏👍
Redigert 21.10.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Bsci
21.10.2021 kl 15:55 7580


I tilfelle noen lurer:

Longsitinbulk 12.10.2020 kl 13:33
Merkelig at denne ikke rører på seg nå som det er helt ellevilt i container, fra store taps rater tidligere i år til rekordrater nå, og denne lagger? utrolig.

Longsitinbulk 07.11.2020 kl 10:18
Ser de Amerikanske container aksjene har ruslet 100-200 % siste 1/2 år
Skjønner fortsatt lite av prisingen på mpcc , her må det komme noen kjempehopp fremover

Longsitinbulk 10.11.2020 kl 11:29
Da tar jeg exit, 1,4 kr/ aksjen på en uke er helt greit
Takk for pengene og lykke til videre

Sikker en bra fortjeneste Longsitinbulk hadde, men den 10/11-2020 var sluttkurs 3,68 og steg mer eller mindre i rett oppadgående trend til kr 28,- (28/6-2021).
Skjønner selvfølgelig at det blir en grinete og bitter sjel på dette. (never look back)
Det er vel kanskje også forståelig at enkelte blir provosert, når Longsitinbulk formulerer seg med en slik selvsikkerhet, som han tross alt gjør, og med et inntrykk av at han sitter på den absolutte sannhet.
Historien viser jo tidenes bomsalg. Merkelig at det ikke ble forutsett, med all kunnskapen han uttrykker å inneha, at kurs skulle langt forbi 3,68 ?
(han vil sannsynligvis nå hevde, at han var inne igjen få dager etterpå og solgte seg ut langt oppe på 20 tallet 😊😊)

Så kan mann også reflektere over hva rater/slutninger/flåteverdi der var, på tidspunktet han mente det måtte komme et kjempehopp og hvilke endringer der har vært i dette fra 7/11-2020 til d.d. og om det gir en sammenheng med synet mannen har i dag. Men men.

Alle må jo selvfølgelig ha sin egen mening, men også veldig greit å formulere seg litt ydmykt, sett i lys av historien.
Kanskje bare engang av å til å tilføye; Det er nå min mening eller tror jeg. Det gir en noe mykere dialog.
Kbkristi
21.10.2021 kl 16:09 7470

Hehee, det var kanskje longs sine aksjer jeg kjøpte.
Hadde min første inngang 5.11.20 med 50k til kurs 2,95.
Det er ikke rart mannen topler når han nå innser hvilken fortjeneste han har gått glipp av :)
Carrera
21.10.2021 kl 16:16 7432

Uffda,fint med slik dokumentasjon som kler av klovner - han burde endre nick til Long-sit-in skammekroken !
Slettet bruker
21.10.2021 kl 16:16 7459

Det er rart nettopp dette fenomenet. Mennesker som enten har gått glipp av oppgang eller tapt penger som fortsetter å kommentere en aksje de ikke eier lenger. En helt lignende figur i RECSI sine tråder, merkelig tidsbruk syntes nå jeg. Men underholdende!
Redigert 21.10.2021 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Normalone
21.10.2021 kl 16:17 7518

Takk for at du deler, Kbkristi - denne artikkelen hadde gått meg forbi👍 Langt opp til dette kursmålet.
NetromK
21.10.2021 kl 16:28 7423

Ikkje tilgang, er kursmål endra frå det på 33,- i august?
Slettet bruker
21.10.2021 kl 16:31 7425

Jeg ser det er flere som har oppfordret til å la longs være longs, og ikke bruke tid på det her. Når gjør jo jeg nettopp det jeg også..., men jeg er altså hjertelig enig med de førstnevnte!
Kbkristi
21.10.2021 kl 16:33 7491

Om 5 mnd tikker det første utbytte inn på konto, og da er dette kursmålet historie.
Vid horisont har vist seg meget bra i denne aksjen.
Og New Contex stiger videre med 0,31%. Marginalt ned på 1100/12 mnd og 2500/24 mnd , resten opp.
Kbkristi
21.10.2021 kl 16:38 7467

Kursmål endret pga færre skip, men disse skipa utgjorde ikke mye i mitt regneark, da de lå ganske nært break even. Bortsett fra Cordelia, men henne fikk vi jo fantastiske 39 MUSD for.

MPC Pareto Kjøp Kjøp 30 32 Eirik Haavaldsen 5 1 0
AlanS
21.10.2021 kl 16:44 7479

https://paretosec.com/compliancedownloads/ParetoSecuritiesResearchHistory.pdf
Publication date Company name Recommendation Target price Market price at publication date * Currency Analyst
19.08.2021 MPC Container Ships Buy 34.41 26.80 NOK Eirik Haavaldsen
Er TP redusert siden august?
Redigert 21.10.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Titleist
21.10.2021 kl 17:08 7597

Her er selskapet som er short MPCC

https://pdtpartners.com/

Tipper det skal få det tøft med å tjene penger på shorten sin. Denne type selskaper bruker robotteknologi og alogritmer fremfor menneskelige vurderinger.
Slettet bruker
21.10.2021 kl 17:15 7670

Alt er bull, alikevel går kursen nedover.

Blystadspøkelset henger vel over her enda med aksjer i lockup. Skal han selge seg helt ut? Ingen som vet.

Kanskje de som går short kan tjene noe her kortsiktig alikevel. Har vel fint lite å si for de som er long. Utnytte situasjonen mens en kan med å akkumulere mer på nivåer som ikke burde vært mulig.
Kbkristi
21.10.2021 kl 17:15 7725

Pareto kom vel med ny oppdatering i går, som ble lagt ut her.
Men Longs fikk jo så mye spalteplass, så du må bare bla noen sider :)
Slettet bruker
21.10.2021 kl 17:40 7576

«The queue of containerships waiting in San Pedro Bay to berth at the ports of Los Angeles and Long Beach is back at record levels again»

https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/vessels-waiting-lalong-beach-ports-back-record-levels

Londonmannen
21.10.2021 kl 17:40 7669

Auda. Man kan bli bitter og innesluttet av mindre bommer enn det du her viser til. Har selv hatt noen bomskudd i aksjemarkedet, men min holdning er at jeg slutter å kommentere en aksje den dagen jeg selger meg ut. Vi kan uansett ikke påvirke kursutviklingen med våre skriblerier på FA forum. Men jeg skjønner at enkelte kan bli lurt til å tro det motsatte når man opplever at kursen går ned samtidig som man baisser.
Dølle
21.10.2021 kl 17:44 7689

Iom at denne tråden er en av de bedre så står riktignok MPCC øverst på oppsettet men ikke den som får mest fokus basert på størst avik Det er Pexip
velkjent
21.10.2021 kl 18:04 7617

Hvorfor referere til en "analytiker" når meldingen om utbytte etc. også er fra rederiet? Virker som om Hegnar misliker containershipping. Det finnes dessuten indekser også for sistnevnte segment, ikke bare tørrbulk, så HO synes å mangle det store perspektivet.
jensee
21.10.2021 kl 18:05 7675

Når jeg ser dagens utvikling i NEL, er det mulig en heading i FA med "23 skip fra MPCC sank under tyfon utenfor Kina i natt, forsikringsselskap avviser krav grunnet manglende dekning....." vil sette fart på kursen nordover😂
Hansen 1030
21.10.2021 kl 18:08 7698

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/10/21/7757571/analytiker-varsler-milliard-dryss-i-mpc?internal_source=sistenytt&fbclid=IwAR2ve1jSbd-koK0noKPL4ENENimcSwQk47b1pqxeN5Dh2wU7C-iK3OEyWDc

Varsler milliarddryss i MPC
MPC-aksjonærene kan se frem til utbytter og tilbakekjøp på opp mot halvparten av dagens børsverdi de neste to årene, ifølge analytiker.
Publisert 21. okt. 2021 kl. 17.39
Lesetid: 2 minutter

CONTAINERSKIPSOPTIMIST: Frode Mørkedal venter at det sterke markedet vil gjøre det mulig å leie ut store deler av MPC-flåten til høye rater også for 2023. Det kan berede grunnen for nye, solide utbytter.
Shipping
Bjørn Segrov
Journalist

Clarksons Platou Securities tror MPC Container Ships er en potensiell doblingskandidat på børsen og opererer med et kursmål for aksjen på 40 kroner.

Onsdag varslet selskapet markedet om salg av seks skip for 135 millioner dollar og refinansiering av gjeld, blant annet med tilbakebetaling av et større obligasjonslån.

Samtidig gjorde MPC-sjefen Constantin Baack det klart at rederiet fremover tar sikte på at aksjonærene skal få direkte glede av 75 prosent av nettoresultatet, enten i form av utbytter eller ved tilbakekjøp av aksjer.


SUPERLØNNSOM FRAKT: Containerskipet «AS Palatia» tilhørende MPC Container Ships.
5 kr. pr. aksje

Meglerhusets shippinganalytiker Frode Mørkedal venter at utbyttet neste år kan bli på 5 kroner pr. aksje, tilsvarende 25 prosent av dagens børskurs.

Det betyr i tilfelle en samlet utbetaling på vel 2,2 milliarder kroner. Parallelt vil rederiet kunne bli netto gjeldfritt mot slutten av første kvartal neste år.

Samtidig signaliserer Mørkedal at han mener tilbakekjøp av aksjer klart er å foretrekke fremfor rene kontantutbytter med tanke på at aksjen handles vesentlig under selskapets verdijusterte egenkapital.

Til grunn for anslaget ligger MPCs solide kontraktsportefølje der omtrent tre fjerdedeler av flåten neste år er sikret beskjeftigelse til gode rater.

For den usluttede delen av flåten legger Clarksons Platou Securities til grunn at denne kapasiteten vil bli solgt til dagens nivå for treårige periodeslutninger i fraktmarkedet. De varierer mellom 30.000 og 40.000 dollar pr. skip pr. dag.

Handles med rabatt

Driftsresultatet beregnes å øke fra 142 millioner dollar i år til 334 millioner dollar i 2022. Samtidig anslår Mørkedal at nettoresultatet skal opp fra 135 til 358 millioner dollar.

Det sterke markedet vil trolig gjøre det mulig å leie ut store deler av flåten til høye rater også for 2023. Det kan berede grunnen for nye, solide utbytter også det året.

Han ser liten nedside i aksjen og viser til at MPCs kunder, de store containerlinjeoperatørene, sitter med velfylte kasser på grunn av situasjonen i fraktmarkedet. De har ifølge analytikeren ikke noe behov for eller ønske om å reforhandle kontrakter om innleie av skip fra selskapet.

Analytikeren mener beslutningen om å selge de seks feeder-skipene var helt riktig, særlig sett på bakgrunn av at aksjen handles til 50 prosent rabatt på net asset value.

Den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue opererer med en beregnet markedsverdi av dagens flåte på 2.429 millioner dollar, tilsvarende 20,2 milliarder kroner.

Ved 13-tiden torsdag ble aksjen handlet for 19,68 kroner på Oslo Børs, ned 2,09 prosent fra sluttkursen dagen før. Det gir selskapet en børsverdi på 8,74 milliarder kroner.
Slettet bruker
21.10.2021 kl 18:09 7826

Tviler på at Hegnar misliker containershipping.
Ikke gøy at kursen går ned, men det har ingen innvirkning på en longer som meg.
Londonmannen
21.10.2021 kl 18:12 7845

He he ja tror du er inne på noe vesentlig. Eller følgende;»I dag har medlemmer i Norges blindeforbund hatt fri tilgang til aksjehandelsidene i DnB.»
Kbkristi
21.10.2021 kl 18:19 7927

Tradere bør kanskje søke annen havn.
Det vil ikke bli så mye som skjer framover nå.
Fram til 1. april, så har vi kun AS Sara, AS Sevilla og MV City of Beijing ledig for oppdrag.
Uansett god eller dårlig rate på disse skutene, så vil det utgjøre minimalt i regnskapet. Dårlig rate vil de nok ikke få, da det ikke finnes mange andre skip i markedet.
Dermed er det også bare svada og løgn som blir servert av de som påstår markedet er i ferd med å kollapse.
Som CEO Constantin så, så er selskapet ferdig med vekstfasen, og nå gå inn i en rolig fase hvor utbyttene blir vår fortjeneste.
Så kan hver og en gjøre seg opp en formening om hva kursen vil bli, når selskapet begynner å dele utbytter på 25% av dagens kurs.

Jeg gjorde en regneøvelse hvor selskapet bruker 25% av overskuddet i Q1 til aksjekjøp, for så å destruere disse.
De ville fått 9,22 mill aksjer om de hadde funnet en villig selger til kr 20. Det ville medført et økt utbyttepotensiale på kun 2,6 øre.
Jeg tror vi kan glemme at selskapet bruker penger på noe sånt i dagens situasjon.
Det som vil ha størst påvirkning nå er kursen på $.
Jeg vil mene at Mpc etterhvert nå går fra veldig volatil, til å bli et mer stødig og sikker selskap for plassering av kapital.
Slettet bruker
21.10.2021 kl 18:23 7932

Godt vi har med en her som kan spå 3-4-5 år frem i tid.....rene snåsamannen jo.
Du har vel lignende spådommer i aksjemarkedet fra 4 år tilbake som har gått i oppfyllelse siste tiden og har blitt en holden mann på dette.
Opplys oss !!!
Er det noe som er sikkert, så er det at alt er usikkert her i verden.....bortsett fra MPCC de neste åra...haha
Kanskje MPCC er for transparent.....ikke usikkert nok. Alt for mange sikre variabler som er uvant og analytikerne ikke kan SYNSE om og lure de små med.

Så kan vi kontre dine dommedagsprofetier og si at folk får bedre kjøpekraft om 4 år.
Lages dermed flere barn i verden og vi blir noen milliarder mennesker flere som trenger dit og datt.
Kina og alle eksporterende land tripler produksjonen.
....da er nybyggene som kommer ALTFOR få, det må kontraheres flere skip, ratene går i taket. Kanskje det er derfor det bestilles mange nye kjemper :-)
....kan jo sies å være ett vel så sannsynlig scenario.
......bedre begrunnelse dette enn mye av det som lires av seg i negativ gate...eller?
Det er i alle fall lettere å komme seg frem i verden ved å være positiv og ikke mørk og dyster.
Effektive alternativer til frakt sjøveien kommer ikke i dette århundre i alle fall.

Hadde ikke tenkt å si noe mer....bare lene meg tilbake og høste..

God kveld

Titleist
21.10.2021 kl 18:25 8019

Bra tilnærming.
Ikke ta disse svingningene så "alvorlig".

Når aktører (algoritmefond) tror det er lurt å selge her, så blir det muligheter for oss som tror på selskapet og fremtiden. Selv har jeg kjøpt mange aksjer i dag (også).
AlanS
21.10.2021 kl 18:42 7979

Kunne vært greit å se på økt bokført EK per aksje, og, eventuelt, kurs.
Tilbakekjøp kan brukes for å begrense nedsiden ved å sette et gulv dersom selskapet indikerer prisen når tilbakekjøp trigges.
Ellers er 10 mill aksjer for lite. Prøv med 50 millioner over et år i 2022. Da vil 2023 bli mer interessant.
Hansen 1030
21.10.2021 kl 18:44 8072

Ja hadde vært moro om det hadde blitt litt fart ut året🙈
Kbkristi
21.10.2021 kl 18:52 8183

At de kan sette et gulv, er vel ok. Men ser ikke at pengene som selskapet tjener skal brukes til å drive opp kursen. Markedet skal ta seg av det.
Normalone
21.10.2021 kl 18:55 8186

Denne artikkelen bekrefter bare det vi, som har fulgt med på denne tråden, allerede vet i dag ift. fremtidig inntjening/skipsverdier - nemlig at MPCC er alt for lavt priset når MCAP kun er på kr 8,7 mrd. Det er kanskje utrolig at et selskap er priset lik overskuddet kun for de neste to årene. Jeg regner med at det er noen som vil våkne når til og med meglerhusene fremhever dette svart på hvitt - og klarere kan det ikke bli en dette;

"Analytikeren mener beslutningen om å selge de seks feeder-skipene var helt riktig, særlig sett på bakgrunn av at aksjen handles til 50 prosent rabatt på net asset value.

Den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue opererer med en beregnet markedsverdi av dagens flåte på 2.429 millioner dollar, tilsvarende 20,2 milliarder kroner.

Ved 13-tiden torsdag ble aksjen handlet for 19,68 kroner på Oslo Børs, ned 2,09 prosent fra sluttkursen dagen før. Det gir selskapet en børsverdi på 8,74 milliarder kroner."

Kursmål på kr 40 er derfor etter mitt syn konservativt - tatt i betraktning at selskapet også vil sitte med en kontantbeholdning ved utgangen av 2021 på over 2 mrd (salg av skip + overskudd i 2021) og en må påregne at selskapet også etter 2023/2024 vil tjene penger. Regner med at det etterhvert vil være flere som, etter denne artikkelen, får øynene opp!
Bikez
21.10.2021 kl 19:00 8210

Nå skal ikke jeg være drit negativ. Men står det egentlig noe i den artikkelen som man ikke fikk med seg i guidingen? De store kjøper jo ikke aksjer pga artikler i FA. Artikler er jo ofte "gammelt nytt" kun presentert på nytt med nye flotte ord. Men kanskje noen hopper på skuta i morgen, men tror ikke vi skal ha så store forventninger om en god grønn dag. Håper jo selfølgelig på det, men når ikke guidingen løftet kursen, hva hjelper en liten artikkel med noen fine ord da. Pareto senket vel kursmålet med 2kr også.
Synes det er veldig rart at det ikke blir plukket mere aksjer på dette lave nivået, men kan vel kanskje være at de større aktørene selger seg sakte men sikkert ned i det åpne markedet, men prøver å påvirke kursen lite negativt ved å ta det over en lengere periode...... Men hva vet jeg, jeg er bare en amatør som begynner å bli utålmodig.
AlanS
21.10.2021 kl 19:00 8234

Det er få selskap i som driver med containershipping, og enda mindre som driver med chartering.
Som følge er det ikke så mange investorer som forstår selskapet. Dessuten har mange brent fingrene sine på skiping og tør ikke satse på skiping igjen.
Etter min oppfatning var den siste emisjonen en del av Songa finansiering og det er helt greit å gjøre opp den delen også for å tilbakeføre verdiene til aksjonærene som ble utvannet.
Slettet bruker
21.10.2021 kl 19:06 8252

Er det påan igjen med skjult nedsnakking? Du skrev vel sist du var innom at du tradet og avsluttet med «over & ut». Men men, alle har vel sin agenda, men det står respekt av å klare å dra noko negativt ut av ein slik reportasje.
Hoasis
21.10.2021 kl 19:23 8175

Nå er det kanskje på tide å stikek fingeren i jorda, "ikke så mange investorer som forstår seg på selskapet"??? Hvilken planet lever vi på? Dette er vel et av de enkleste selskapene å forstå seg på, markedet er ikke villig til å prise selskapet dit vi vil per dags dato..bedre å se realiteten i øynene enn å gjemme seg bak slike absurde bortforklaringer