MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1768090

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Titleist
22.10.2021 kl 10:27 8416

Shorterne bekymrer selvsagt ikke. Det er jo de som tar en feil posisjon og er en sikker fremtidig kjøper av aksjen.

Folk må ikke tro det er dumt at aksjen er shortet. For oss som er long er det bare helt flott.
Struts
22.10.2021 kl 10:27 8388

Det ville være meningsløst (bortsett for spesielt interesserte aksjonærer kanskje) og noe ressurskrevende (etter børsmeldinger blir man vel opptatt resten av dagen med å svare på mer eller mindre kvalifiserte spørsmål) for firmaet å sende børsmelding hver gang de slutter et skip (i det begrepet legger jeg naturlig nok en slutning på periode i befraktningsmarkedet). Med (nå) 68 skip vil det i praksis innebære mer enn 100 meldinger (ok, kanskje nå mindre siden det har blitt flere lengre periode-slutnninger) i året, i tillegg til de andre. Men har selv fra tidlig av ønsket at de skulle børsmelde salg/kjøp (beløpene er jo ganske store), men selv det ønsker de ikke. Og det får man nesten bare respektere. Kursdrivende? Kanskje det, men det er mange som følger med på både periodeslutninger og hva som skjer både i 2nd-hand markedet (kjøp/salg) og på nybygningsfronten, og disse vet mer eller mindre NØYAKTIG hvor landet ligger.

Men som du sier, ganske mange som sniffer opp både den ene og den andre informasjonen. Eksempelvis var det nok ikke mange som før Coronet her fikk snusen i at ett av skipene i MPCC-flåten hadde skiftet til CMA CGM-navn. Dagen etter kom melding fra MPCC om salg av seks skip osv. Og som det også ble påpekt, det er sjelden nå at befraktere maler om skutesida bare for periodeleie, det var i gamle dager - går mye maling/tid med på 2 meter (eller noe i den duren) høye bokstaver... Og i dagens marked er tid MYE penger.
Redigert 22.10.2021 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.10.2021 kl 10:31 8402

Bare for ordensskyld: personlig er jeg bull siden sommer 2020 da var bare få interesserte i selskapet. Jeg er fremdeles inne og positiv til utviklingen framover.
Det er helt greit å være bull, men går grense mellom å være en bull og være en fanatisk hauser. Det er kjekt å snakke med kritisk innstilte bulls, men fanatikere med sine fikserte mantras er irriterende.
Titleist
22.10.2021 kl 10:31 8399

Det som er viktig nå er å holde på aksjene. Evt. kjøpe mer. La shorterne få slite med å få tak i aksjer. Her kan det bli en ørliten shortskvis kommende uke..

Bare å glede seg.
Kbkristi
22.10.2021 kl 10:39 8333

Nyt turen sydover.
Likte veldig godt det du sa, og er helt enig:
"Pengene jeg har satset her, blir værende i selskapet så lenge de viser god foretningsdrift."
Det er vel egentlig det det dreier seg om.
jadden
22.10.2021 kl 10:58 8167

I den oppgitte linken din står det:

"Ulempen med et månedlig utbytte er at en månedlig utbytteforventning kan legge unødig press på selskapet. I stedet for å planlegge forventninger til kontantstrøm kvartalsvis, vil ledere bli tvunget til å tenke i en månedlig tidsramme. Selv om det ikke nødvendigvis er dårlig, kan det føre til ineffektivitet, og til slutt føre til mindre fortjeneste for investoren."

Jeg mener fortsatt at kvartalsvise utbytter bør foretrekkes, spesielt nå når selskapet går fra intet utbytte. Selskapet har en policy der de vil være sikre på hvert skritt som tas, jeg mener at vi aksjonærer bør la de fortsette med sitt grundige budsjettarbeid, optimaliseringen av balansen som nå er presentert er godt eksempel. Det er stor forskjell på å tenke månedlig kontra kvartalsvis.
AlanS
22.10.2021 kl 11:02 8105

Gjeldsoversikt:
I følge Q2 hadde MPCC "interest bearing debt" på USD 255.9 mill per 30.6.2021 (se H1 rapport note8 på side 18 for detaljer)
I forbindelse med Songa oppkjøp fikk MPCC en kredittfasilitet hos DNB på USD127,5. Selskapet brukte cr USD 85 av denne for å finansiere oppkjøpet.
I tillegg brukte selskapet USD40 mill av en kredittfasilitet hos CIT (maks 70 mill), se side 18 i H1 rapport)
Summe er disse 3 er USD 380,5 mill. Dette er et estimat MPCC sin gjeld før 20.10.2021.

Den 20.10.2021 meldte MPCC om salg av 6 skip til USD 135 mill og ny kredittfasilitet på USD 180 mill. Til sammen USD 315 mill eller 83% av gjelden. Regner med at 2 andre skip som ble solgt tidligere er med i H1 regnskapet, om ikke det har vi flere mill til gode.

Klart at de siste tiltakene daner grunnlag for en omfattende restrukturering av gjelden og en betydelig reduksjon i kapitalkostnader. Bare renten går ned med 1,15%.

Allikevel vil jeg understrekke at Songa oppkjøp ble finansiert av aksjonærene. På side 20 til H1 rapport står at cr 149 millioner av den totale kjøpsprisen var oppkjør i aksjer. Videre oppgis at emisjonskursen var 26.80. Det er lov å stille spørsmål hva kostet dette aksjonærene? Regnestykket er enkelt: 26,8 - (394256127*26,8)/444051377 = kr 3. Vi betalte kr 3 per aksje for Songa. Videre tapte aksjonærene enda mer på nedsalg.

Til slutt: refinansieringen er meget gunstig og vil ha em positiv effekt allerede i 22q1. Tilbakekjøp bør prioriteres av flere grunner: reparasjon av utvanning (som var unødvendig stor og skapte salgpress), langvarig verdiskapende effekt, osv. 444 millioner aksjer er for mye og oppfattes som et "penny stock" stempel.
Redigert 22.10.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2021 kl 11:13 7983

Enig. I en aksje som dette, så blir en short litt som krydder i hverdagen. Nå er det såpass mye Chilli og Kajennepepper oppi denne gryten at om det tilkommer litt Creme Fraîche, så blir ikke gourmetretten vår mindre spicy av den grunn.
Slettet bruker
22.10.2021 kl 11:19 7937


Nå har jeg sett på statuen din, Struts, og jeg skjønner godt at du liker den! Hele figueren er som å se Henrik himself.

Tar sjansen og legger ut bildet her. Håper det er innenfor:

https://www.chr-auksjon.no/auctions/121?page=1&query=ibsen&category=

Vi trenger litt annet enn børs, kanskje litt katedral, må vite! Og kl. 17.00 i dag åpner Munch-museet, for de av dere som bor i Christiania. Vi andre kan følge med på NRK TV. Det er nok ikke noen grunn til å sette i et "Skrik" i dag. Kursen har i øyeblikket snudd fra minus til pluss, vi går mot helg, og det er meget, meget gode fremtidsutsikter for MPC

PE for 2022 er med kurs kr. 19,90 beregnet til 2,4. Slå den du!
Titleist
22.10.2021 kl 11:31 7829

De som har shortposisjoner kan tenkes å bruke algoer til å kjøpe aksjer av hverandre. Da vil det se ut som at det er masse omsetning på disse nivåene og at kursen ligger stabilt under 20. Dersom det kommer inn nye (relle) selgere, vil de kjapt kunne snappe disse aksjene. Ikke for å bli for konspiratorisk, men vær obs på at disse algo-fondene bruker alle midler.. Mye er på grensen til manipulasjon og burde vært forbudt.
Kaga
22.10.2021 kl 11:38 7739

Du kan ikke bare se på hva Songa oppkjøpet kostet. Du må jo også se på hva vi fikk for pengene, i asset value og fremtidige inntekter - selv om det ikke gjenspeiles så godt i dagens aksjekurs... Nå er vel stort sett alle godt enige om at Songa oppkjøpet var et meget godt oppkjøp vi ikke ville vært foruten.
Redigert 22.10.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Dan123
22.10.2021 kl 11:45 7693

Mulig dette er lagt inn her tidligere uten at jeg har sett det, men tok dette fra chaten på xtrainvestor :

Container: ZIM orders seven feeders at USD ~320m – suggesting upside to MPC NAV
 ZIM has announced acquisitions totaling USD 320m for seven container vessels,
comprised of five 4,250 TEUs and two 1,110 TEU ships built between 2007 and 2009.
 No further details were announced (e.g. contract status), though brokers have
identified four of the 4,250 TEUs – quoting them at USD ~60m per vessel.
 We have MPC’s 2010-built 4,250 TEU ‘AS Emma’ (previously ‘Songa Calabria’) pegged
at USD 50m in our NAV before adjusting for the below-market TC, suggesting upside
to our estimater.
Struts
22.10.2021 kl 12:13 7499

Har ikke nevnt det før, men det jeg har hørt om ZIMs 2nd hand kjøp er:

=ALS CERES= 4,380/08 Korea
=ALS JUNO= 4,296/09 Korea
=HERON HUNTER= 4,255/09 Korea
=HARPY HUNTER= 4,255/09 Korea

For disse skal de angivelig ha betalt $ 60 mill pr enhet for.

Når det gjelder M/V =EMMA= er det en grunn for at vi har estimert henne (konservativt) til $ 60 mill. Noe som ellers er SVÆRT interessant (min mening) er at det virker som de store linjeselskapene nå er på vei inn med kontraheringer i vårt segment. Eksempelvis har jeg hørt om kontraheringer av 2 + 2 NB 3,700 TEU for levering Mawei China 2023 for regning av MSC. Prisen er ukjent, men de skal være svært sofistikerte (bla hatchless!), og hvordan man får til dette å fungere uten luker går i min forstand (ikke stor) flere hus og leiligheter forbi. Noen ingeniører her ombord som kan forklare fenomenet? Og (for oss) kanskje mer viktig, når linjeselskapene begynner å kontrahere mindre enheter, så sier det ikke bare noe om at de har troen på det markedet i 15-25 år frem i tid, de innser også at det skorter ikke på de store enhetene som kommer i bøtter og spann - men ser flaskehalser nedover i systemet/næringskjeden. Ok, mine betraktninger da. Uansett, riktig god helg til dere alle!
Redigert 22.10.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Struts
22.10.2021 kl 12:22 7481

Takker! Alt er innafor, selv om vi blir litt uttafor inne-i-mellom. Og så kan vi skrike av glede - om det er Aass Pilsner eller hva som helst!
Alby
22.10.2021 kl 12:41 7429


Så er vi på 20 tallet igjen 🤣
Kaga
22.10.2021 kl 12:43 7398

Måker er i grunnen allright, sammenlignet med 2-øre intervall. Jeg hater 2-øre intervall :-) Håper det er historie snart. God helg!
Kbkristi
22.10.2021 kl 12:45 7370

Jeg henger ikke med på din utregning AlanS. Du får det til å høres ut som en dårlig deal.
Hva er det som får deg til å tro at kr 3 er for mye å betale????

Alle tall MUS$. Har brukt dagens $ kr 8,34 og kurs da jeg begynte å skrive kr 19,80
Mpc kjøper Songa 210,3
Mpc selger 3 S-skip -63,1
Netto: 147,2
Nav S-skip 336,5
Overskudd på deal: 189,3
Songa fikk 49.795.250 aksjer, og de er iberegnet totalsummen på 210,3 MUS$. Det stemmer at man kan regne ca 3 $(Edit: skrev kr, det skal være $ selvfølgelig) pr aksje (av 49.795.250).
Dagens verdi på de gjenværende skipa er 336,5 , så skulle Blystad ha avtalt prisen i dag, så ville han nok hatt kr 31,71 pr aksje (av 49.795.250)
Vi sitter med et overskudd på denne dealen pr i dag på $189.300.000, eller kr 1.578.762.000., eller kr 3,56 pr aksje (av 444.051.377)
Vi har altså ikke betalt kr 3 pr aksje, men aksjen er pr idag kr 3,56 (av 444.051.377) mer verdt etter Songakjøpet.
Men ikke si dette til Arne. Han blir sikkert drittsur.
Redigert 23.10.2021 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.10.2021 kl 13:10 7216

Vi betalte ca 1,8 MRD kroner og har en merverdi nå på kr 1,58 MRD.
Så skipa er snart gratis. Kr 220 mill gjenstår før dealen er gratis. AS Nora vil seile inn kr 140 mill før nyttår neste år.

https://e24.no/boers-og-finans/i/kRA9qk/mpc-container-ships-kjoeper-songa-container-for-18-mrd
Redigert 22.10.2021 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Struts
22.10.2021 kl 13:15 7183

Tror heller ikke Blystad har mistet troen, som det bla meldes om i Tradewinds:

Blystad revitalises boxship fleet with Vroon six-pack

The rebuilding of the Arne Blystad's container shipping interests is moving faster than expected


Norwegian investor Arne Blystad is acquiring six more containerships worth close to $150m from the fleet of Dutch shipowner Vroon.

The Oslo-based company is poised to take over three feedermaxes of 1,118 teu and three handysize vessels of up to 1,800 teu.
AlanS
22.10.2021 kl 13:16 7155

Synes at det er dårlig skikk og bruk å bytte innholdet i en diskusjon og dra en konklusjon på feil grunnlag. Jeg stilte ikke spørsmål om Songas oppkjøp var en god eller dårlig deal, men om finansieringen av det. Det er to forskjellige problemstillinger.

spørsmål 1: gjeldssituasjon.
- Regnestykket er enkelt, men jeg kan forklarer en gang til ved behov. Ellers ser utviklingen lovende: gjelden reduseres med 100+ USD mill (gjenstår å se hva de gjør), finanskostnader vil reduseres (renten går ned med 1,15%).
spørsmål 2: finansiering av Songa oppkjøp
- Det kan diskuteres hvorvidt utvanning var fornuftig. Vi vet at Blystads inngang er 26.8 per aksje og snakking om hans nedsalg med profitt er bare tull. Greit det. Videre regnet jeg ut utdanningskostnad på kr 3/gammel aksje. Hvor mye får vi for det gjenstår å se, men akkurat nå verdsetter markedet dette til minus kr 6,8.
spørsmål 3: bruk av overskudd framover.
- bra at selskapet har flere muligheter til å skape verdier for aksjonærene. Reparasjon etter den siste emisjonen gjennom tilbakekjøp er en av disse.
Kbkristi
22.10.2021 kl 13:22 7198

Han har nok ikke mistet troen, og vil nok ikke selge sine aksjer om han ikke er nødt til å skaffe kapital
Fikk forresten svar fra IR ang utbytte. Han sier at frekvensen på utbytte ikke er bestemt og derfor ikke kommunisert.
Intensjonen er at første utbytte betales i Q1.
Kbkristi
22.10.2021 kl 13:26 7237

Det blir helt feil å regne slik du gjør. Skulle Blystad i dag gjort en deal, så skulle han tatt cash istedenfor aksjer.
Og det beløpet burde vært kr 31,71 x 49.795.250
Slettet bruker
22.10.2021 kl 13:33 7193

Det er definitivt deilig med sol og varme. Oilbaron!
Jeg har nylig vært der og drar tilbake mandag kveld, kun for en uke denne gang dessverre.
Hvor går turen for ditt vedkommende?
Jeg holder til i nærheten av Torrevieja.
AlanS
22.10.2021 kl 13:35 7191

Selvfølgelig tar andre alltid feil. Ditt regnestykke er oppdiktet, ærlig sagt. for å betale USD150 mlll i dag skulle MPCC trykke 62,25 millioner nye aksjer.
Kbkristi
22.10.2021 kl 13:39 7138

Ja, men vi slapp unna med 49 mill aksjer.
Der ser du hvor god dealen var.
Når flere får kjøpt nye batteri til kalkulatoren, så kommer nok kursen også :)
Redigert 22.10.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.10.2021 kl 13:45 7106

Det ville vært mye bedre uten emisjonen.
Kbkristi
22.10.2021 kl 13:51 7166

Hvilken emisjon sikter du til? Aksjene Blystad fikk i mellomlegg?
Redigert 22.10.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.10.2021 kl 14:00 7073

Stemmer. Vill ikke kalle posten som mellomlegg når det var på omtrent 2/3 av kjøpesummen.
Redigert 22.10.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.10.2021 kl 14:13 7156

Uten Songadealen ville Mpc ha blitt kr 4 mindre verdt.
Dessuten ville vi ikke hatt den muligheten vi nå fikk til refinansiering og salg av 3 stk S-skip til $ 63,1 mill.
Kr 220 mill gjenstår før dealen er gratis. Kun AS Nora vil seile inn kr 140 mill før nyttår neste år. Legg på ett skip til, så har vi ikke hatt utgifter i det hele tatt.
Og vi sitter igjen med 68 flotte skip.
Vi skal prise oss lykkelig over å ha en så god ledelse.
Som Oilbaron sa litt lengre oppe: "Pengene jeg har satset her, blir værende i selskapet så lenge de viser god foretningsdrift."
Redigert 22.10.2021 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.10.2021 kl 14:19 7351

ok. ser ikke poeng med å bruke tid på snakking forbi hverandre. Lykke til med hausing.
Kbkristi
22.10.2021 kl 14:22 7485

Jeg har promotert Mpc her på forumet siden november 2020, da kursen la på 4.tallet.
Og det var nettopp pga at jeg så inntjening kontra utgifter ville bli meget bra.
Langt bedre enn det markedet ville ha det til.
Helg11 var så generøs at han la ut sitt regneark offentlig, så der finner alle som vil se, hva som venter oss.
Jeg sitter med samme følelse nå, som jeg hadde i fjor, om at dette selskapet er sterkt undervurdert.
Slettet bruker
22.10.2021 kl 14:24 7465


Unnskyld at jeg blander meg inn, men dette er absolutt ikke haussing, men matematikk!

Den som ikke ser at oppkjøpet av Songa har vært svært lønnsomt for MPC på alle måter, bør revurdere sine regneferdigheter.

Selvom aksjene ble "utvannet", fikk aksjonærene igjen mye mer enn de tapte ved utvidelsen av antall aksjer.
Kbkristi
22.10.2021 kl 14:25 7512

Kall det hausing, men utregningen viste jeg ovenfor. Det er nøkterne tall som ligger åpent for alle å kryssjekke.
Men i kveld skal jeg feire bekreftelse av utbytte, så kommer det noe tullbaill av skriverier, så ikke ta det så tungt :)
AlanS
22.10.2021 kl 14:33 7491

Må bare beklage men jeg tviler ikke på at oppkjøp er lønnsomt. Er bare kritisk til måten oppkjøpet er finansiert på.
Londonmannen
22.10.2021 kl 14:37 7614

AlanS
Med all respekt, det er vel ikke haussing å påpeke at MPCC gjorde en god handel mhp Songa? Du stiller deg kritisk til utvanning. OK. Men når MPCC ikke hadde tilstrekkelig med cash, og de dermed valgte å utstede aksjer som deler av betalingen, så må du ikke glemme at eksisterende aksjonærer også fikk tilført vedriene av en hel flåte skip, hvor en del av disse skipene nå er solgt for det doble av hva MPCC i sin betalte for dem. I tillegg liugger det i kortene at ledelsen vil kjøpe tilbake en god del aksjer og dermed redusere "skaden" som ble gjort tidligere i år.

Jeg tror npok vi kan være enige om at ledelsen i MPCC utviste særdeles god teft da de gikk til oppkjøp av Songa.
Kbkristi
22.10.2021 kl 14:37 7646

Takk takk, og god helg. Greit å få tallene på plass også :)
Har egentlig ikke regnet på det tidligere.
AlanS
22.10.2021 kl 14:48 7625

Takk, Londonmannen. Enig med deg i at oppkjøpet gir mening.