MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1730860

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2021 kl 11:09 10079

9/11 er riktig, ja - og enig i at Blystad kun er én større aktør her.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 11:07 10048

9/11 er riktig, ja - og enig i at Blystad kun er én større aktør her.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 11:02 10132

....my thoughts exactly, Londonmannen👍
Struts
25.10.2021 kl 10:55 10215

Jeg vet selvfølgelig ikke, men burde ikke akkurat være et negativt signal. Mht hans egen ekspansjon siste tiden, er det vel hevet over tvil at han er alt annet enn ute av containersektoren. Mht det andre alt fra sikker, men det var noen (innbiller jeg meg) som sa at den nevnte lockup-perioden utløper 09.11.21. Vel så viktig er kanskje hva de tre største aksjonærene (Star Spike, CSI Beteiligungsgesellschaft og Brown Brothers Harriman) kommer til å foreta seg fremover.
Londonmannen
25.10.2021 kl 10:54 10199

Når Blystad har kjøpt nye skip og i tillegg har kontrahert 2 nybygg, så bør vel de fleste skjønne at han er bull på containermarkedet i årene som kommer. Og tro ikke at Blystad ikke evner å skjønne at MPCC er kraftig undervurdert av markedsaktørene. At kursen fortsatt surrer på kurser under kr 20 skyldes at det er shortet 5,5 mill aksjer Og at noen har fått for seg at Blystad vil dumpe resterende MPCC aksjer i markedet i høst. Nå viser det seg at mannen ikke er født i går og faktisk ser at MPCC harcen meget hyggelig oppside. Nå gjenstår det at andre markedsaktører innser det samme og at shorterne må dekke seg inn. Så blir det nok Jul i år også, også for MPCC aksjonærene.
Bearwizard
25.10.2021 kl 10:29 10238

Det skjer nok ikke med det første. Robotene er i full gang i dag også med å holde kursen nede.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 09:32 10415

Ah…se der, ja - er morgenfugl og ser nå at du har oppdatert din eminente logg fra i morges, Struts👍at Songa Bulk kjøper seg opp bør vel fjerne litt av tvilen iht evt lockup/snarlig blokksalg fra Blystad?
Struts
25.10.2021 kl 09:22 10502

Det gjør det hvis du leser innlegget litt over også.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 09:22 10186

Det høres veldig bra ut! Jeg er ikke så kjent på den kanten (Malaga og omegn), har kun vært i Nerja. Jeg er i Lomas de Cabo Roig, 10 min syd-øst for Torrevieja.
Du får ha god tur! :-)
Slettet bruker
25.10.2021 kl 09:16 10034

Er en melding i gruppen på FB iht at Songa Bulk har kjøpt 50000 aksjer…..positivt signal om det medfører riktighet evt.
Redigert 25.10.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
25.10.2021 kl 07:11 10711

Fikk kjøpt på 19.80 fredag, vil vi se kurs 21 i dag? Uansett er dette en billig aksje med forventet utbytte ila 2022.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 07:04 10752

Shipping/container stiger lett i Japan i natt, som ofte har vore ein god indikator for MPCC tilsynelatende. Harpex-indexen stanget fortatt på toppnivå fredag ettermiddag. Så kan bli en fin dag for MPCC.
Redigert 25.10.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.10.2021 kl 06:58 10778

Jeg får ikke fullt så høye tall som deg Normalone, men meget bra blir det.
Usikker på hva du regner som det 8. skipet?
AS Riccarda var 50% eid.
On 18 August 2021, a subsidiary of 2. Bluewater Holding Schiffahrtsgesellschaft GmbH & Co. KG, where the Group has a 50% interest, entered into an agreement for the sale of AS Cordelia for USD 39.0 million. Based on the sale being successfully finalized and executed, the gain on the sale of vessel for the Group’s 50% interest is estimated at 15.9 million and the vessel is expected to be delivered to its new owner in the third quarter.

Edit: Det er jo så mye tall rundt her, at det vil være greit å hive på kr eller $ :)
Redigert 25.10.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Struts
25.10.2021 kl 06:31 10863

Nja, mulig det med men ikke med hensikt. Har hatt =EMMA= i $ 62 mill før (minnes jeg) og det kan sikkert forsvares, men følte det var mer komfortabelt med $ 60. Det jeg skrev feil (skal korrigere) var med henblikk på =NORDSPRING= (tbr =NADIA) som jeg føler har blitt undervaluert litt. Bra du følger med, blir fort litt surr når man tråkker rundt og i mellom 68 skip. Sukk.

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 3,227’ aksjer, og har med det 70.3% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Morgan Stanley ned 1,682’ (2,431’ totalt), The Bank of NY Mellon minus 1,647’ (3,805’), UBS Europe ned 1,361’ (8,906’), Verdipaprfondet DNB Norge Indeks ned 155’ (1,125’), State Street Bank ned 99’ (5,739’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) minus 50’ (1,178’ totalt). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: J.P. Morgan Securities opp 1,078’ (1,131’ totalt), Interactive Brokers pluss 467’ (2,716’), Euroclear Bank + 422’ (2,673’), Clearstream Banking pluss 316’ (5,859’), Avanza Bank opp 299’ (1,891’), Nordnet Livsforsikring + 184’ (4,728’), Skihus + 100’ (1,561’), Six Sis AG + 44’ (1,608’), Saxo Bank pluss 31’ (1,406’), Bank Julius Bär opp 27’ (1,931’) og Nordnet Bank pluss 23’ (2,498’ totalt). Ellers bare et par små endringer.

PS. Fra oppdatert VPS-logg går det bla frem at Songa Bulk Chartering (A. Blystad) har ervervet 50,000 aksjer. Det er 41 beholdninger som har økt med mer enn 20' aksjer, og 19 som har redusert tilsvarende.
Redigert 25.10.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Normalone
24.10.2021 kl 22:59 11285

Gjør kanskje det, Alan S:) Regnearket til Helg11 traff med nesten 100 % ved Q2, og vi vet ratene skipene har gått på i Q3 og at Q4 blir enda bedre. Som den ene artikkelen viste - cointainer selskapene som har levert Q3 har hatt en kraftig kursstigning, og jeg tror markedet virkelig vil få øynene opp når en ser at MPCC kun I et kvartal får et overskudd på rundt 500 mill...
Redigert 24.10.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.10.2021 kl 21:48 11577

Høres for godt til å være sant :-) vil gjerne se på Q3 resultatet til å bli mindre kritisk.
Londonmannen
24.10.2021 kl 21:46 11568

Deesom Blystad vil selge sone resterende aksjer til en pris under kr 20,- så vil jeg absolutt tro at ledelsen i MOCC kunne finne det interessant også. Og for begge parter ville det vært best å avtale et salg/kjøp. For dersom Blystad skulle dumpe sine aksjer i det åpne markedet ville et slikt volum helt klart bidra til å presse kursen ned, utløse andre sin.stop loss og gjøre det til en fest for roboter. På samme måte ville er kjøp av et slikt volum av MPCC bidra til å presse kursen opp, presse shortere til å dekke inn sine posisjoner ogvekke interessen fra andre investorer.

Følgelig er et avtalt salg/kjøp mellom Blystad og MPCC være en vinn vinn situasjon. Og i den grad aksjene i ettertid ble slettet ville detvære positivt for eksisterende aksjonærer.

Nå er jeg ingen ekspert på blokksalg og denne typen svære transaksjoner. Men jeg har gitt mitt syn på hvordan dette ville kunne påvirke kursutviklingen.

Personlig er jeg fornøyd med å være medeier i en gedigen pengemaskin og gleder meg til de verdier dette rederiet vil skape for meg og mine etterkommere i årene som kommer.
Normalone
24.10.2021 kl 18:14 12227

Kbkristi - MPCC måtte ikke selge de 7 skipene, men det er vel ingen tvil hvorfor de gjorde det... Med overskuddet fra Q3 og Q4 (over 1 mrd), salg av de 8 skipene (185 mUSD) øvrig cashbeholdning vil MPCC sitte med nesten 3 mrd i cash ved årsskiftet 2021/2022... Skjønner nå hvorfor meglerhus skriver at MPCC kan være gjeldfri i Q1 2022. Spørsmålet blir hvor mye vil bli delt ut i utbytte i løpet av Q1? MPC Capital, som har 2 styremedlemmer i MPCC, ønsker nok mest mulig...
Helg11
24.10.2021 kl 18:12 12194

Takk Struts, både her og Ernst Russ. Jeg legger merke til at du legger ut en felle for meg hver gang for å se om jeg følger med...
AS Emma: mangler oppdatering?

Oppsummering:
SUM VV TOTAL $2,370,400,000
JV reduction $143,625,000
VV ex JV 50% $2,226,775,000
NIBD $174,000,000

VV/share $5.015
NAV/share $4.623
som tilsvarer
41.96 kr (vv)
38.68 kr (nav)
Kbkristi
24.10.2021 kl 16:45 12448

I så fall så sitter Mpc jo på vel 40 MUS$ i cash, så da finner jeg det underlig at de behøvde å selge 7 skip.
AlanS
24.10.2021 kl 16:25 12532

Styret har mandat til å kjøpe tilbake neste 40 mill aksjer. Spiller ingen rolle om aksjer blir kjøpt over børs eller OTC/blokk. Kjøp av betydelig volum via børs er kursdrivende.
Hansen 1030
24.10.2021 kl 15:51 12677

En liten tanke. Hvis dem skulle tilbake kjøpt aksjer, kan dem da kjøpe av blystad hvis han ville solgt?
Åsen funker tilbake kjøp? I markede eller avtalt blokksalg?
AlanS
24.10.2021 kl 15:49 12593

Fondene kjøpte først til kr 50 aksje, og deretter fikk 4:1 til kr 1. Dette gir en snittpris på kr 10.8.
jadden
24.10.2021 kl 15:31 12646

Jeg mener det er størst sjanse for at Blystad selger sine 21,8 mill lock-up aksjer når fristen er ute. Dette fordi beløpet sannsynligvis inngår som egenandel i kjøpet av det hollandske containerselskapet og/eller de to nykontraheringene han har gjort. Hva kursen er mer underordnet, spesielt hvis det er slik at han må selge uansett.

Når de gjelder eierne bak de andre lockup-aksjene er det mye større sjanse for at de blir sittende nå med den varslede solide utbyttebetalingen i Q1-22 og utover, og ikke minst en solid kursoppgang som følge av utbyttebeslutningen.

Til sist, når det gjelder de engelske investeringsfondene som besitter store poster selv etter blokksalget i sommer, vil det trolig være mest lukrativt å bli sittende og høste utbytter. Blokksalget gav såpass store gevinster at restverdien nærmest er ren bonus, de kjøpte til kurs 1 krone.
AlanS
24.10.2021 kl 15:23 12704

$127,5 var rammen for mye MPCC kunne lånt. MPCC lånte 84,6. Lånet ble nylig nedbetalt. Etter det var lånefasiliteten nedbetalt.
Tror at rammen ble høyere for å tette gapet om aksjen skulle falle under kr 17.36. Men det gikk bedre enn ventet :-)
Kbkristi
24.10.2021 kl 14:53 12815

Det var jo status 30.6.
Litt rart de skriver $ 127,5 MUS$ nedbetalt 9.8.21, om det i virkeligheten var 50 MUS$ mindre.
Men vi kan legge denne diskusjonen død. Vi finner vel ikke ut av det før Q3 blir lagt fram.
Uansett går det i vår favør :)
Teps
24.10.2021 kl 14:42 12815

Jeg får ikke lest denne, men det ser ikke lovende ut for backlog’en i Kina. I tillegg er det en reportasje fra Bloomberg i DN, men den får jeg ikke kopiert lenken fra. Det går på det samme som alltid…økende problemer med sjøtransport og økende priser. Men mandagen bringer vel med seg mraftige fall pga brann i et ZIM-skip :)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-24/china-expects-new-covid-outbreak-to-widen-in-coming-days?srnd=premium

Takk for gjennomgang av gjeldssituasjonen. Alt lover godt for høye utbetalinger fremover.
AlanS
24.10.2021 kl 14:33 12846

https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
side 18 oversikt over statusen per 30.06.2021. Ellers står det mye om ulike ordninger.

Videre ble det betalt $84,6 mil i kontant, noe som betyr at det ikke var behov for å bruke hele DnBs fasilitet på $127,5 mln.

Det står faktisk en forklaring hvorfor ble det betalt $84.6 i kontant (side 20). "It was agreed that USD 84.6 million of the purchase price will be settled in cash based on the preliminary cash and working capital of Songa. This amount includes the repayment of the outstanding bond in Songa".
Normalone
24.10.2021 kl 14:23 8261

Rettelse - det er vel egentlig ikke "utrolig" at du treffer Struts, basert på den kunnskapen du besitter😀 Det gir ihvertfall veldig stor troverdighet når du treffer gang etter gang. Det samme gjelder tallene og beregningene til Helg11/dato i regnearket.
Redigert 24.10.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.10.2021 kl 14:18 8229

Vanskelig å vite nøyaktig. Men om de har mer penger på bok, så er jo det bare herlig.
"In relation to the cash consideration DNB Bank ASA committed to provide a USD 127.5 million acquisition facility with a 2 year tenor and effective interest rate of 500 bps plus Libor, which was draw down on the transaction date 9 August 2021."
AlanS
24.10.2021 kl 14:06 8209

Flott, Kbkristi. Bare en liten presisering: Noen kredittfasiliteter ble ikke utnyttet 100% (DnB cr 85 av 127,5, CIT Group 40 av 70).
Derfor var gjelden lavere enn $468 mln.
Redigert 24.10.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.10.2021 kl 13:25 8353

Disse tallene gir oss vel en Nav på kr 37,20 med en kurs $ kr 8,35.
Normalone
24.10.2021 kl 13:24 8374

Tusen takk Struts for at du tar deg tid og deler av din kunnskap knyttet til verdsettelse av skipene! Det er ganske utrolig hvor godt du treffer.
Kbkristi
24.10.2021 kl 13:05 8465

Takk for oppdateringen Struts.
Jeg finner at Mpc har følgende gjeld pr i dag, de andre lånene er nedbetalte.
29.7.21 Cit Group $ 70 000 000
20.10.21 Hamburg Commercial Bank $ 130 000 000
20.10.21 Hamburg Commercial Bank $ 50 000 000
Totalt beløper gjeld seg til 250 MUS$
T tillegg selger de 7 skip, som bringer inn 149 MUS$
Overskudd for Q3 ca 69 MUS$
Altså totalt inn 468 MUS$
Og det balanserer fint med gammel gjeld på 468 MUS$ som nå er historie.
Med dagens flåteverdi på 2.228,3 MUS$, og gjeld på 250 MUS$ får vi vel en fin Nav.
Inntekter/utgifter i Q4 skal da være ganske ryddige.
Redigert 24.10.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Normalone
24.10.2021 kl 12:48 8491

Keefer - jeg er helt enig med deg I at Blystad ønsker å investere der hvor han får mest igjen for pengene. Men som Londonmannen og Alan S er inne på - MPCC sitter i dag på skipsverdier på ca 20 mrd, jf. utregningen til Struts og beregningen til det ene meglerhuset (artikkelen). Vil det være en god investering å selge sine aksjer I MPCC til en kurs som tilsvarer mcap på 8 mrd - for deretter bruke disse pengene til å kjøpe skip til dagens verdi? Blir ikke det i realiteten som å selge 1 kr til 40 øre?
AlanS
24.10.2021 kl 12:31 8529

Enig med deg Londonmannen. Aksjene i MPCC prises til halvpris av skipsverdiene. Dette betyr at oppsiden i aksjen er større enn i å eie skip.
Det at Blystad kjøper skip og bestiller nye, viser at han tror på at det er en oppside i skipsverdiene. Helt greit. Men MPCC handles nå med 50% rabatt i forhold til flåteverdien. Ved å kjøpe aksjer nå får man både implisitt rabatt og oppsiden i skipsverdiene. Mao å selge aksjer for å kjøpe skip er en dårlig butikk.
Redigert 24.10.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2021 kl 12:10 8395

Du skriver at « kunne investert disse pengene videre i egne containerskip hvor jeg vurderte oppsiden som større.» OK, men det er noe jeg ikke helt skjønner i din logikk. Pengene Blystad har stående i MPCC aksjer har fått mindre verdi ettersom aksjekursen i MPCC har falt. Nedturen i aksjekursen har falt til tross for at rater og verdien av skipene har gått opp. I min logikk bør MPCC aksjene derfor være underpriset og derfor ha en hyggelig oppside.

Likevel mener du tydeligvis at oppsiden i nye containerskip er større enn underpriset MPCC aksjer er. Jeg vil anta at dersom verdien på Blystad sine nye skip stiger, så vil også flåten til MPCC øke i verdi. I den grad MPCC aksjene skulle forbli på dagens nivå, burde jo oppsiden til aksjene da bli enda større enn det den er i dag. Eller?

Så, med all respekt for ditt syn, følger jeg ikke logikken din helt. Men hva Blystad vil gjøre er det kun han som vet.
Struts
24.10.2021 kl 11:48 8389

Aner egentlig ikke hva Blystad tenker på. Men tror han gjør alt annet enn å se tilbake på hva han "kunne" ha oppnådd dersom han ventet med både salg og kjøp. Han tok en profitt, ferdig med det. Og så har han tenkt fremover, solgt en del MPCC-aksjer for så å reinvestere i noe annet. Ferdig med det. Å være indignert over en ekstra profitt man kanskje, muligens, så fremt i fall osv kunne oppnå ligger muligens ikke for ham. Ingen kan selge på topp og kjøpe på bunn, bortsett fra i eventyr (Onkel Skrue) og en del etter-på-klok-vissere. Samme med MPCC-aksje kursen. Den har fått seg en smell, på tross av at rater og verdier har gått nordover. Men verdiene som ligger i bunn har ikke erodert, og at shortere prøver seg - det skjer i de fleste (i hvert fall mange) aksjer som har opplevd stor kursmessig oppgang. Det er ikke en gang ett år siden Kbkristi åpnet tråden her, vi får tenke litt tilbake og egentlig se oss fornøyd med utviklingen, tross alt. Og det er vel ikke akkurat slik at Babels tårn er i ferd med å rives riktig ennå (er vel bare folkene rundt som har et problem)? Uansett, om det går den ene eller andre vei - det blir interessant å se hvor både harer og troll hopper!

PS. Altså, dersom du skulle ta dette som kritikk mot ditt innlegg, så unnskylder jeg, det var over hodet ikke slikt ment! Det var bare et forsøk på å si noe rundt en for meg litt "uforståelig" debatt rundt Blystads gjøren og laden.
Redigert 24.10.2021 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
Struts
24.10.2021 kl 11:38 8296

MPCC FLEET 24.10.21

Verdier oppjusteres for enkelte størrelser (samt =NORDSPRING= som jeg føler har vært undervaluert litt)

NAVN TEU BUILT $ Value Former value
1 AS LAETITIA 966 2007 $ 21,5 Mill 21,5 Mill
2 AS FREYA 1223 2004 $ 19,5 Mill 19,5 Mill
3 AS FENJA 1223 2005 $ 20,5 Mill 20,5 Mill
4 AS FLORA 1223 2005 $ 20,5 Mill 20,5 Mill
5 AS FABRIZIA 1284 2008 $ 23,5 Mill 23,5 Mill
6 AS FLORETTA 1284 2007 $ 23 Mill 23 Mill
7 AS FATIMA 1284 2008 $ 23,5 Mill 23,5 Mill
8 AS FIORELLA 1296 2007 $ 23 Mill 23 Mill
9 AS FABIANA 1296 2007 $ 23 Mill 23 Mill
10 AS FELICIA 1296 2006 $ 21,85 Mill 21,85 Mill
11 AS FLORIANA 1296 2008 $ 23,5 Mill 23,5 Mill
12 AS FILIPPA 1345 2008 $ 24,5 Mill 24,5 Mill
13 AS FRANZISKA 1345 2005 $ 21,7 Mill 21,7 Mill
14 AS ROBERTA 1440 2006 $ 24,5 Mill 24,5 Mill
15 AS RAFAELA 1440 2007 $ 25,8 Mill 25,8 Mill
16 AS RAGNA 1496 2009 $ 27 Mill 27 Mill
17 AS ROMINA 1496 2009 $ 27 Mill 27 Mill
18 AS ROSALIA 1496 2009 $ 27 Mill 27 Mill
19 AS SOPHIA 1713 2007 $ 30,5 Mill 30,5 Mill
20 AS SERENA 1713 2007 $ 30,5 Mill 30,5 Mill
21 AS SAVANNA 1713 2009 $ 32,6 Mill 32,6 Mill
22 AS SERAFINA 1713 2010 $ 33,1 Mill 33,1 Mill
23 AS SAMANTA 1713 2009 $ 32,6 Mill 32,6 Mill
24 AS SVENJA 1713 2010 $ 33,1 Mill 33,1 Mill
25 AS SARA 1713 2010 $ 33,1 Mill 33,1 Mill
26 AS SABRINA 1713 2009 $ 32,6 Mill 32,6 Mill
27 AS SUSANNA 1713 2010 $ 33,1 Mill 33,1 Mill
28 AS SELINA 1740 2012 $ 34,2 Mill 34,2 Mill
29 AS SICILIA 1794 2008 $ 32,3 Mill 32,3 Mill
30 SEVILLIA 1794 2008 $ 32,3 Mill 32,3 Mill
31 AS ANITA (Songa Bonn) 1970 2010 $ 34,5 Mill 34,5 Mill
32 AS ALEXANDRIA (Songa Nürnberg) 1970 2010 $ 34,5 Mill 34,5 Mill
33 AS ALVA (Songa Iridium) 2015 2008 $ 33,5 Mill 33,5 Mill
34 AS ANGELINA 2127 2007 $ 32,5 Mill 32,5 Mill
35 AS PAOLA 2478 2005 $ 37 Mill 34,2 Mill
36 AS PATRICIA* 2496 2006 $ 39 Mill 36 Mill
37 AS PETRA 2556 2004 $ 35,2 Mill 32,75 Mill
38 AS PALINA 2556 2004 $ 35,2 Mill 32,75 Mill
39 AS PETRONIA 2556 2004 $ 35,2 Mill 32,75 Mill
40 AS PAULINA 2556 2004 $ 35,2 Mill 32,75 Mill
41 CITY OF BEIJING (tbn) 2564 2009 $ 40,75 Mill 37,75 Mill
42 AS PIA (City of Shanghai) 2564 2009 $ 40,75 Mill 37,75 Mill
43 AS PETULIA* 2564 2008 $ 40,25 Mill 37,25 Mill
44 AS PAULINE 2572 2006 $ 39,25 Mill 36,25 Mill
45 AS PENELOPE 2572 2005 $ 37,25 Mill 34,45 Mill
46 AS PALATIA 2572 2006 $ 39,25 Mill 36,25 Mill
47 AS PATRIA 2572 2006 $ 39,25 Mill 36,25 Mill
48 AS CONSTANTINA 2742 2005 $ 42 Mill 39,5 Mill
49 AS CLARA 2742 2006 $ 42,5 Mill 40 Mill
50 AS COLUMBIA 2742 2006 $ 42,5 Mill 40 Mill
51 AS CLEOPATRA* 2742 2006 $ 42,5 Mill 40 Mill
52 AS CHRISTIANA 2742 2006 $ 42,5 Mill 40 Mill
53 AS CARLOTTA 2742 2006 $ 42,5 Mill 40 Mill
54 AS CALIFORNIA 2824 2008 $ 44 Mill 41,5 Mill
55 AS CLEMENTINA 2824 2006 $ 43 Mill 40,5 Mill
56 AS CAROLINA 2824 2006 $ 43 Mill 40,5 Mill
57 AS CAMELLIA 2824 2006 $ 43 Mill 40,5 Mill
58 AS CARINTHIA* 2824 2003 $ 41,5 Mill 39 Mill
59 CARDONIA* 2824 2003 $ 41,5 Mill 39 Mill
60 CARPARTHIA* 2824 2003 $ 41,5 Mill 39 Mill
61 CIMBRIA* 2824 2002 $ 41 Mill 38 Mill
62 AS CYPRIA 2824 2006 $ 43 Mill 40,5 Mill
63 AS CARELIA 2824 2006 $ 43 Mill 40,5 Mill
64 AS CLARITA 2846 2006 $ 43 Mill 40,5 Mill
65 AS CASPRIA (Songa Antofagasta) 2851 2008 $ 44 Mill 41,5 Mill
66 AS NORA (Stralsund) 3421 2014 $ 57 Mill 57 Mill
67 NORDSPRING (tbn AS NADIA) 3586 2007 $ 48 Mill 44 Mill
68 AS EMMA (Songa Calabria) 4256 2010 $ 60 Mill 60 Mill

Flåteverdi MPCC $ 2370,4 2284,5 Mill

Flåteverdi minus 50% J/V $ 2228,3

Disclaimer:

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt mindre i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte (nå 68 skip) vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 normalt gå gjennom samme i år.

*J/V skip i MPCC er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, =CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=

PS. I headingen var det referert til M/V =AS EMMA= før, dette er siden korrigert til korrekt (forhåpentligvis) referanse til M/V =NORDSPRING= tbr.
Redigert 25.10.2021 kl 06:34 Du må logge inn for å svare
Keefer
24.10.2021 kl 11:35 8099

Slenger meg litt på diskusjonen i går, jeg.

Hadde jeg vært Blystad så hadde jeg sett veldig enkelt på det. Dersom jeg ved å realisere verdiene mine i aksjene i MPCC med minimal fortjeneste, eller til og med tap, kunne investert disse pengene videre i egne containerskip hvor jeg vurderte oppsiden som større, så hadde jeg solgt her nesten uansett hva kursen ligger på. Jeg er veldig positiv til MPCC og har mye aksjer her selv, men jeg tror ikke han vil vente på utbyttene dersom han kan tjene mer på å satse på sine egne skip. Han solgte nok med pen fortjeneste i utgangspunktet så han angrer nok ikke på salget, og han har nylig gjort en kule på et skip han flippet nå i sommer, samt investert videre med både brukte skip og kontrahere nytt. Å tro han vil sitte og vente på høyere kurs og utbytte her fremfor å tjene mer selv i eget selskap, har jeg lite tro på.

Når det gjelder lån så har de ikke sagt de skal kvitte seg med all gjeld og bare ha det nye lånet. Det er «bare» det største bond-lånet og DNB-lånet de snakker om. De har blant annet et annet lån (CIT) som det ikke har vært noe snakk om hvor de også har en ubrukt kredittramme.