MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Takk Struts, føler fallhøyden er stor ;-) etter å ha truffet såpass bra forrige gang, prøver meg likevel :-). "Planketreffet" sist var nok delvis flaks, selv om det er en svært takknemlig oppgave å regne i denne aksjen. Man trenger hverken være synsk eller "wizard" med tall, så helt galt blir det neppe denne gangen heller. Gleder meg i alle fall til neste torsdag!
TheGambler, her var jeg litt rask i svaret jeg gav deg. Det er riktig nok det jeg sa om at jeg før tok utgangspunkt i cash flow, men nå i total profit, av nevnte grunner, men jeg så nå at det allerede var endret i arket med kvartalsutregning. Når det gjelder de øvrige fordrer det en "prat på kammerset" før vi evt gjør noe med det. :-)
Shippers hoping to bag bargain ocean freight prices anytime soon are likely to face disappointment.
https://splash247.com/container-spot-rates-in-free-fall/
https://splash247.com/container-spot-rates-in-free-fall/
Kbkristi skrev Hyggelig å se deg tilbake på tråden, dato :)
Takk Kbkristi, det nærmer seg Q3 og siden Alby spurte tenkte jeg at jeg kunne legge ut noen tall. Er spent på neste torsdag, egentlig mer på hva de melder om nye slutninger og "temperaturen" i markedet, enn selve tallene som legges frem. De blir jo bare enten veldig gode eller veldig gode... :-)
Hei PSI :-)
Jeg har lagt til en sum som står på "P24" i kvartalsarket, og kalt det "fra Songa".
Jeg må innrømme at jeg ikke har helt klart for meg hvor jeg hentet dette tallet...
Det er en stund siden jeg har holdt på med dette nå, og man (eller i alle fall jeg...) glemmer fort.
Satser på at jeg ikke bare har "tenkt på et tall" :-)
Jeg har lagt til en sum som står på "P24" i kvartalsarket, og kalt det "fra Songa".
Jeg må innrømme at jeg ikke har helt klart for meg hvor jeg hentet dette tallet...
Det er en stund siden jeg har holdt på med dette nå, og man (eller i alle fall jeg...) glemmer fort.
Satser på at jeg ikke bare har "tenkt på et tall" :-)
Londonmannen
09.11.2021 kl 18:50
8471
Og det at ratene noen gang skal komme tilbake til det nivået de var på før pandemien, det er det ingen som har tro på. På det tidspunktet seilte skipene med tap. MPCC var jo selv på konkursens rand så sent som sommeren 2020.
Men nå står vi foran flere år hvor det knapt blir tilført feedere i markedet, samtidig som fraktvolumet vil øke, blant annet som følge av at det tilføres flere ULCS. Derved må infrastrukturen i nøkkelhavnene bygges ut med økt kaikapasitet, økt krankapasitet, større areal for lagring av containere, flere spor for lasting/lossing av godstog, økt kapasitet på veitransport. Det siste innbærer at veinettet må bygges ut/ utbedres, det må skaffes flere chassis, trekkvogner og sjåfører. Det burde også blitt bygget flere feedere, men det skjer neppe før de vet hvilke maskineri de får benytte i fremtiden. Men når behovet for flere feedere øker, og det behovet ikke oppfylles, så vil kampen om de eksisterende feederne bli desto hardere. Les ratene vil bli presset opp.
Jeg mener derfor at rederier med feedere vil få nyte godt av en supersyklus i langt flere år enn hva som ville vært tilfelle uten dagens fokus på miljøvennlige løsninger.
Men nå står vi foran flere år hvor det knapt blir tilført feedere i markedet, samtidig som fraktvolumet vil øke, blant annet som følge av at det tilføres flere ULCS. Derved må infrastrukturen i nøkkelhavnene bygges ut med økt kaikapasitet, økt krankapasitet, større areal for lagring av containere, flere spor for lasting/lossing av godstog, økt kapasitet på veitransport. Det siste innbærer at veinettet må bygges ut/ utbedres, det må skaffes flere chassis, trekkvogner og sjåfører. Det burde også blitt bygget flere feedere, men det skjer neppe før de vet hvilke maskineri de får benytte i fremtiden. Men når behovet for flere feedere øker, og det behovet ikke oppfylles, så vil kampen om de eksisterende feederne bli desto hardere. Les ratene vil bli presset opp.
Jeg mener derfor at rederier med feedere vil få nyte godt av en supersyklus i langt flere år enn hva som ville vært tilfelle uten dagens fokus på miljøvennlige løsninger.
velkjent
09.11.2021 kl 19:03
8404
Aker lanserte i dag Aker invest equity, med base i London og Aker Venture i Norge, der bl.a. Clara labs er tildelt rollen som spydspiss innen teknologiutvikling, Et forskningsområde skal være brenselceller for skip, som jeg antar betyr hydrogen.
TheGambler
09.11.2021 kl 20:58
7962
Takk for svar. Uansett er både Total profit og cashflow stigende for hvert kvartal i 2022.
Hvis man ser på chartet (1 mnd) til MPCC nu så vises en helt klar OHS formasjon, jeg ville ha vært veldig forsiktig nu .
OHS? Det er vel ved HS man bør forsiktig? En OHS betyr jo oppgang.
Londonmannen
09.11.2021 kl 23:49
7546
Korrekt. Men dersom Auxe har shortet aksjen så har han jo ordene sine i behold. ;-)
fløterslasken
09.11.2021 kl 23:50
7575
Ifølge det jeg har lest om teknisk analyse, er en OHS formasjon et tydelig signal på oppgang. Er det derfor du vil være forsiktig? Forsiktig med å selge? Utfra det du skriver på dette forumet, så tviler jeg på at du har aksjer i MPCC.
https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/omvendt-hode-og-skuldre-formasjon/
https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/omvendt-hode-og-skuldre-formasjon/
Redigert 09.11.2021 kl 23:52
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev OHS? Det er vel ved HS man bør forsiktig? En OHS betyr jo oppgang.
Det har du helt rett i det var HS jeg mente :)
Jeg shorter ikke i noen aksjer , min interesse i MPCC er ifra att jeg var med i fra lavt nivå og opp i MPCC til jeg solgte meg ut .
Følg heller pengene og de går til alle typer av energiaksjer for tiden.
Følg heller pengene og de går til alle typer av energiaksjer for tiden.
Redigert 10.11.2021 kl 01:02
Du må logge inn for å svare
Struts
10.11.2021 kl 06:09
7757
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 712’ aksjer, og har med det 70.08% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Bank Julius Bär ned 1,100’ (1,109’ totalt), State Street Bank minus 787’ (4,560’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 142’ og 24’ aksjer (til resp. 4,026’ og 1,738’ totalt), Morgan Stanley ned 114’ (1,237’) og The Nortern Trust Comp. London ned 76’ (1,121’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
På plussiden: UBS Switzerland opp 1,570’ (3,222’ totalt), Clearstream Banking opp 712’ (6,214’), UBS Europe pluss 417’ (8,298’), Goldman Sachs + 128’ (866’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) + 73’ (2,260’) og Nordnet Bank + 47’ (2,628’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Topp 50 øker med 712’ aksjer, og har med det 70.08% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Bank Julius Bär ned 1,100’ (1,109’ totalt), State Street Bank minus 787’ (4,560’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 142’ og 24’ aksjer (til resp. 4,026’ og 1,738’ totalt), Morgan Stanley ned 114’ (1,237’) og The Nortern Trust Comp. London ned 76’ (1,121’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
På plussiden: UBS Switzerland opp 1,570’ (3,222’ totalt), Clearstream Banking opp 712’ (6,214’), UBS Europe pluss 417’ (8,298’), Goldman Sachs + 128’ (866’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) + 73’ (2,260’) og Nordnet Bank + 47’ (2,628’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Clay Allison
10.11.2021 kl 06:58
7625
https://www.dn.no/utenriks/kina/inflasjon/rekordhoy-prisvekst-ved-kinesiske-fabrikker/2-1-1096260
Eksporten opp med 27 % Mesteparten blir transportert i containere. Bare vent til de for litt orden på energi, fabrikkene åpner igjen, det betyr enda høyere eksport og hva skal de varene fraktes i.
Da for Auxe tro hva han vil.
Eksporten opp med 27 % Mesteparten blir transportert i containere. Bare vent til de for litt orden på energi, fabrikkene åpner igjen, det betyr enda høyere eksport og hva skal de varene fraktes i.
Da for Auxe tro hva han vil.
Londonmannen
10.11.2021 kl 07:29
7942
Nei, den er grei. Men det jeg skrev er korrekt. Hadde du, rent hypotetisk, satt short i MPC, så hadde fet vært korrekt å dekke shorten ved en OHS formasjon.
Comprende? Ha en riktig god børsdag hvorhen du måtte ha din kapital investert. ;-)
Comprende? Ha en riktig god børsdag hvorhen du måtte ha din kapital investert. ;-)
Londonmannen
10.11.2021 kl 07:34
8157
Det er nok en kombinasjon av flere faktorer som slår meget positivt ut for feedersegmentet. Men investorene følger tydeligvis uttrykket «Show me the money!» Men det kommer nok kvartalsresultatene fremover å gjøre til gangs. Og når disse følges opp med 30-50% årlig direkte avkastning, basert på dagens aksjekurs, så vil nok aksjekursen også komme betydelig opp. Rart med interessen rundt pengemaskiner. ;-)
Har lenge hatt 100% av aksjebeholdningen i MPCC og når ein zoomer litt ut, har avkastning vore rett og slett eventyrlig. Sitter lastet til ripa og lagt ut på ei lang sjøreise med stø kurs. Takket være denne tråden og alle dyktige skribenter som stadig tar vakt som utkikk føler eg meg rett og slett meget trygg på at MPCC vil levere rekordresultater det neste året. Er vel onsdags morning, men tar åkesom helg fra aksjeverden. Eventyret vil fortsette for oss med stø kurs, når utbyttene kommer vil det bli overlast i porteføljen. Ha nokon flotte dagar i møte alle!
Redigert 10.11.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
10.11.2021 kl 09:26
7664
Vær hilset godtfolk.
Her kan man høre en podcast om utfordringene innen nytt drivstoff. Det finnes ikke et ordentlig godt alternativ og det er vanskelig å få dette til før 2030. LNG er visst det beste nå for tiden og er bare 23-30% bedre enn olja. Hvis man snakker 0 utslipp er dørstokkmila langt langt borte. Man må også tenke på at ALLE skip skal bygges eller oppgraderes og det tar tid. Så må infrastrukturen på land, i mange land, oppgraderes slik at ny drivstoff faktisk kan fylle opp tankene i skipene. Det er ikke bare å si nå skal alle skip være sånn å slik innen 2030 hvis det ikke er mulig å få til i den virkelige verden. Da ligger plutselig 90% av flåten stille og verden sulter - handel går i 0 og da blir det nok skrevet ut noen "midlertidige" CO2 utslippspass. Det er jo slik at methan, hydrogen og amoniakk med mm. ikke er 0 utslipp med måten man produserer det den dag i dag. Teknologien må utvikles og modnes og det er ingen som har fasit for når dette er klart til å implementeres world wide med den infrastrukteren som kreves for å drifte en handelsflåte på 56000 skip med en total kommersiell flåte på over 90.000skip.
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138732/The-Lloyds-List-Podcast-The-case-for-LNG
Regnet ellers litt grovt på hvor kursen bør ligge, sammenlignet med andre utbytteselskaper, når den tiden kommer.
https://www.paretosec.no/visning/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
Her ser man shipping på 1-6 plass og beste utbetaler 14,5%. Dette er selskaper som har kortere kontrakter og vil være mer risky mtp forutsigbar inntjening. 10% utbytte for MPCC tilsvarer 2kr pr.dags dato. Så hvis forespeilede utbytte blir 5kr betyr det 25% utbytte hvis kursen skal stå i 20kr. Hvis man da skal legge seg blant de andre mest utbetalende selskapene med f.eks 12,5% utbytte skal da kursen ligge på 40kr som da øverste kursmål pr.dags dato. På den kursen virker også MPCC mer riktig priset i forhold til NAV. Derfor ser jeg større oppside enn nedside på disse nivåene og anser dette som et meget godt kjøp hvis man klarer sitte litt rolig i skipet.
Jeg har ellers nok å drive med for tiden og er litt stille av meg.
Her kan man høre en podcast om utfordringene innen nytt drivstoff. Det finnes ikke et ordentlig godt alternativ og det er vanskelig å få dette til før 2030. LNG er visst det beste nå for tiden og er bare 23-30% bedre enn olja. Hvis man snakker 0 utslipp er dørstokkmila langt langt borte. Man må også tenke på at ALLE skip skal bygges eller oppgraderes og det tar tid. Så må infrastrukturen på land, i mange land, oppgraderes slik at ny drivstoff faktisk kan fylle opp tankene i skipene. Det er ikke bare å si nå skal alle skip være sånn å slik innen 2030 hvis det ikke er mulig å få til i den virkelige verden. Da ligger plutselig 90% av flåten stille og verden sulter - handel går i 0 og da blir det nok skrevet ut noen "midlertidige" CO2 utslippspass. Det er jo slik at methan, hydrogen og amoniakk med mm. ikke er 0 utslipp med måten man produserer det den dag i dag. Teknologien må utvikles og modnes og det er ingen som har fasit for når dette er klart til å implementeres world wide med den infrastrukteren som kreves for å drifte en handelsflåte på 56000 skip med en total kommersiell flåte på over 90.000skip.
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138732/The-Lloyds-List-Podcast-The-case-for-LNG
Regnet ellers litt grovt på hvor kursen bør ligge, sammenlignet med andre utbytteselskaper, når den tiden kommer.
https://www.paretosec.no/visning/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
Her ser man shipping på 1-6 plass og beste utbetaler 14,5%. Dette er selskaper som har kortere kontrakter og vil være mer risky mtp forutsigbar inntjening. 10% utbytte for MPCC tilsvarer 2kr pr.dags dato. Så hvis forespeilede utbytte blir 5kr betyr det 25% utbytte hvis kursen skal stå i 20kr. Hvis man da skal legge seg blant de andre mest utbetalende selskapene med f.eks 12,5% utbytte skal da kursen ligge på 40kr som da øverste kursmål pr.dags dato. På den kursen virker også MPCC mer riktig priset i forhold til NAV. Derfor ser jeg større oppside enn nedside på disse nivåene og anser dette som et meget godt kjøp hvis man klarer sitte litt rolig i skipet.
Jeg har ellers nok å drive med for tiden og er litt stille av meg.
Redigert 10.11.2021 kl 09:47
Du må logge inn for å svare
toftos
10.11.2021 kl 09:56
7448
Ser ikke ut som det er samme takter i Mpcc dessverre. Startet dagen fint, men så fort kursen gikk opp kom selgerne på banen
toftos
10.11.2021 kl 09:56
7460
Ser ikke ut som det er samme takter i Mpcc dessverre. Startet dagen fint, men så fort kursen gikk opp kom selgerne på banen
Titleist
10.11.2021 kl 09:58
7617
Det kommer en dag tofos.. Det blir ikke så lenge til.. MPCC kommer til å skyte kraftig opp.. I mellomtiden får gutta trille ører...
Clay Allison
10.11.2021 kl 10:05
7478
Hvilke selgere ? Omsatt 440000 da er det ikke mange selgere, kursen må nok høyere enn som så.
Struts
10.11.2021 kl 10:06
7480
Du får ha en fin langhelg! Og Jan Banan, vær forsiktig så du ikke sklir på skallet! Høhø. Sukk, mine blødmer blir verre og verre.
NetromK
10.11.2021 kl 10:23
7371
Litt skummelt å samanlikne på tvers av bransjar. Men Rana Gruber som av dei fleste er rekna som utbytteaksje kom med Q3 rapport i dag og EPS 1,51/aksje.
Aksjekurs no 44,5 og. P/E ca. 7 kun kvartalet tatt i betraktning. Og her er utsiktene altså fallande jernmalmprisar og fallande prisar på inngåtte kontrakter kommande kvartaler, som normalt vil føre til redusert resultat om ikkje spotpris kan overraske og kompansere litt. I tillegg har dei motvind i fraktkostnadar og energiprisar som er vanskeleg å spå vegen for vidare.
MPCC har inngått kontrakter for ca 75% av flåten 2022 og styrer mot EPS ca. NOK 8/aksje for det året aleine. Skulle aksjekursen no vere den same godt ut i 2022 vil det seie P/E på 2,5 !. Og ratene må for nesten alle skip falle ganske langt om dei nye i 2022 skal vere på same nivå som dei kontraktene dei går av, men nokre unntak.
Aksjekurs no 44,5 og. P/E ca. 7 kun kvartalet tatt i betraktning. Og her er utsiktene altså fallande jernmalmprisar og fallande prisar på inngåtte kontrakter kommande kvartaler, som normalt vil føre til redusert resultat om ikkje spotpris kan overraske og kompansere litt. I tillegg har dei motvind i fraktkostnadar og energiprisar som er vanskeleg å spå vegen for vidare.
MPCC har inngått kontrakter for ca 75% av flåten 2022 og styrer mot EPS ca. NOK 8/aksje for det året aleine. Skulle aksjekursen no vere den same godt ut i 2022 vil det seie P/E på 2,5 !. Og ratene må for nesten alle skip falle ganske langt om dei nye i 2022 skal vere på same nivå som dei kontraktene dei går av, men nokre unntak.
NetromK
10.11.2021 kl 10:31
7271
Når ein ser respons på kvartalsframleggingar kan ein undre seg om ein ikkje burde handle containerselskapa ein dag eller to før kvartalsrapportane, selge på peak etterpå for så å bevege seg vidare til neste selskap. Ser ut som mønsteret er veldig likt og at dei solde resultata overraskar mange sjølv om fleire har rekna seg nær fram til dei allereie.
Vert spennande når MPCC kjem me eit resultat for Q3 som voldsomt overgår Q2 og knapt kan samanliknast med Q3 2020.
Etter dette vil Q4-21 til Q2-22 vere veldig solide uansett rateendrinar, og resultata kan godt halde fram å stige. Frå Q3-22 vil evt. ratefall fyrst byrje får større påverking på resultat.
Vert spennande når MPCC kjem me eit resultat for Q3 som voldsomt overgår Q2 og knapt kan samanliknast med Q3 2020.
Etter dette vil Q4-21 til Q2-22 vere veldig solide uansett rateendrinar, og resultata kan godt halde fram å stige. Frå Q3-22 vil evt. ratefall fyrst byrje får større påverking på resultat.
Bearwizard
10.11.2021 kl 10:34
7263
Nei, denne aksjen er vel kanskje den mest mystiske på Oslo Børs. I mitt enkle hode er det slik at de som eier aksjer i selskapet burde være interessert i at kursen går opp, mens de som er short selvsagt ønsker lavest mulig kurs. Synlig short i selskapet er under 1,5%, og allikevel ser det ut som det er denne gruppen som styrer kursen akkurat dit de vil. Altså at 1.5% "bestemmer" over de resterende 98,5% (selvsagt er det ikke så enkelt, men allikevel...). Forstå det den som vil....
Titleist
10.11.2021 kl 10:51
7196
Det er frykt for nedsalg fra de største eierne som bremser kursen. Så enkelt er det. For de som ser noe lengre frem og forstår at dette ikke er viktig, så er det en enestående mulighet til å kjøpe aksjen, svært billig, nå...
toftos
10.11.2021 kl 10:55
7207
Kanskje ikke mange, men aksjen gikk opp til 20.4 rett etter open, så kom det ca 300 000 aksjer til salgs, som tydeligvis er nok til å få kursen fra 2% implisitt til over 1% i minus. Man må jo se salgslister i forhold til omsetning. Poenget er at vi har sett det mønsteret flere ganger i det siste, med en gang det kommer noen kjøpere å presser prisen opp litt, så selges den ned med en gang.
Det her er en klassisk metode for å holde kursen nede. Det kan skje i beste hensikt for at en større investor ønsker å kunne kjøpe aksjer "billig."
La oss ta et eksempel:
A selger 300.000 aksjer til kr. 20,40 pr. stk.
Kursen faller til kr. 19,75.
A kjøper deretter 600.000 aksjer til gjennomsnitlig kr. 20,00 pr. stk.
A har tjent flere hundre tusen kroner på handelen når kursen igjen stiger til kr. 20,40 og A selger 300.000 aksjer til kr. 20,40.
A sitter igjen med 300.000 aksjer som er kjøpt billigere enn om A hadde kjøpt på ordinært vis.
Titleist
10.11.2021 kl 11:06
7193
Se MAERSK i dag. Fra 20100 til 19800.. Samme utvikling. (og mye annet innen shipping)
Mestærn
10.11.2021 kl 11:21
7142
Utbytte spørsmål/betraktninger.
Ser mange snakker om 22-24. Antar det kun refererer til perioden vi har oversikt over p.t
Forstår det slik at det er forespeilet et utbytte på ca 5kr i 2022.
Hva kan man forvente i 23 og 24?
Er det sagt noe om at utbytte vil utbetales for begrenset periode ?
Er uerfaren med utbytte så har regnet litt, og ut fra hva jeg forstår er det jo nesten fordelaktig om aksjen synker i verdi, da man får kjøpt fler aksjer for utbyttet og utbyttet mest sannsynlig vil være ganske stabilt.
Kanskje meget usannsynlig, men om folket ikke har trua på shipping, det kommer store blokksalg, mens pengene renner inn så kan det kanskje skje?
Risk/reward virker å være meget liten her om man sitter 2-3 år.
Faller den kjøper får man kjøp fler aksjer for utbyttet og får mer utbytte over flere år. Stiger den kjøper får man færre aksjer, men får verdiøkningen i kurs istedenfor utbytte.
Hører gjerne tanker fra dere mer erfarne :)
Ser mange snakker om 22-24. Antar det kun refererer til perioden vi har oversikt over p.t
Forstår det slik at det er forespeilet et utbytte på ca 5kr i 2022.
Hva kan man forvente i 23 og 24?
Er det sagt noe om at utbytte vil utbetales for begrenset periode ?
Er uerfaren med utbytte så har regnet litt, og ut fra hva jeg forstår er det jo nesten fordelaktig om aksjen synker i verdi, da man får kjøpt fler aksjer for utbyttet og utbyttet mest sannsynlig vil være ganske stabilt.
Kanskje meget usannsynlig, men om folket ikke har trua på shipping, det kommer store blokksalg, mens pengene renner inn så kan det kanskje skje?
Risk/reward virker å være meget liten her om man sitter 2-3 år.
Faller den kjøper får man kjøp fler aksjer for utbyttet og får mer utbytte over flere år. Stiger den kjøper får man færre aksjer, men får verdiøkningen i kurs istedenfor utbytte.
Hører gjerne tanker fra dere mer erfarne :)
Alby
10.11.2021 kl 11:43
6988
Selskapet har vel ikke antydet noe beløp, men kun sagt at de vil utbet. utbytte i 1 kv. 2022.
NetromK
10.11.2021 kl 11:58
6914
DNB estimerte i august 21 utbytte for 2022 til ca. 0,5$/aksje toltalt. Men rater og inntjening har stige ein del sidan den tid.
Pareto kom i oktober med estimat på at utbytte for åra 2022 + 2023 kan komme på opp mot 13 kroner/aksje.
Liknande tal finn du i reknearket til Helg11. 2023 (spesielt H2) og utover er avhengig av rateutvikling, og evt. om ein del skip alt er forward fixed.
Pareto kom i oktober med estimat på at utbytte for åra 2022 + 2023 kan komme på opp mot 13 kroner/aksje.
Liknande tal finn du i reknearket til Helg11. 2023 (spesielt H2) og utover er avhengig av rateutvikling, og evt. om ein del skip alt er forward fixed.