MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
16.12.2021 kl 10:01
12167
Hva skjer med å starte en short posisjon på 18.66 NOK ? Jeg skulle likt å se beregningene til den gjengen der, og hva de legger til grunn for at den skal videre ned fra det nivået...
Albert123
16.12.2021 kl 10:40
12082
Er alle solgte båter overlevert til nye eiere?
The outstanding bonds will be repaid in full at 102.00% of the Nominal Amount
(plus accrued and unpaid interests on the redeemed amount), with settlement date
17 December 2021
Hvis alle båter er solgt og outstanding bond tilbakebetalt. Så kan det i teorien komme innkalling til generalforsamling allerede fra i morgen?
The outstanding bonds will be repaid in full at 102.00% of the Nominal Amount
(plus accrued and unpaid interests on the redeemed amount), with settlement date
17 December 2021
Hvis alle båter er solgt og outstanding bond tilbakebetalt. Så kan det i teorien komme innkalling til generalforsamling allerede fra i morgen?
Redigert 16.12.2021 kl 10:45
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
16.12.2021 kl 11:51
11723
Tenkte også det samme. Mulig det kommer i en samlet melding i morgen/ ev. starten av neste uke. Det er jo flere punkter som må meldes nå, så litt usikker på om det deles opp eller kommer samlet. Eneste sikre er at det kommer noe innen kort tid.
- Melding om at outstanding bonds are repaid in full.
- Melding om innkalling til ekstraordinært GF for ekstraordinært utbytte
- Melding om kalenderen for kvartalsdatoer/tall gjennom 2022.
Det hyggeligste hadde vært om de samlet alt i en melding, og kom med den meldingen i morgen :)
- Melding om at outstanding bonds are repaid in full.
- Melding om innkalling til ekstraordinært GF for ekstraordinært utbytte
- Melding om kalenderen for kvartalsdatoer/tall gjennom 2022.
Det hyggeligste hadde vært om de samlet alt i en melding, og kom med den meldingen i morgen :)
Struts
16.12.2021 kl 12:14
11815
Egentlig ganske fin den linken der!
Og må innrømme, i mitt lille svarte sinn, syntes det er litt festlig når det innimellom også er noen shortere som går på en smell... Jaja, sånn går no dagan - i dag var det artig å være i manesjen igjen!
Og må innrømme, i mitt lille svarte sinn, syntes det er litt festlig når det innimellom også er noen shortere som går på en smell... Jaja, sånn går no dagan - i dag var det artig å være i manesjen igjen!
Redigert 16.12.2021 kl 12:21
Du må logge inn for å svare
JHoffa
16.12.2021 kl 12:25
12072
Det er ofte noen som kommer med uttalelsen at ratene vill normalisere seg snart. Det har de kommet med siden tidlig i våres. Det har jo ennå ikke skjedd noen normalisering og hva er så normalisering. Da aller fleste innen container shipping lever fett med en halvering av ratene, ja eller ALLE lever fett med en halvering. Det skal mye til for at det blir noen stor nedgang med det første. Skal det skje må 1, produksjonen flyttes nærmere markedet. 2, tilbud overstige etterspørsel. 3 Infrastruktur bygges ut, osv. Kan ikke se at det er noe quick fix. Firma jeg jobber i importerer varer fra Kina og jeg har ventet på nedgang i frakt prisene lenge og må nok vente en stund til. prisen er jo det den er, men det verste er jo ventetiden, før varene kommer på båt eller tog. Den tiden har bare økt i lengde siden i sommer. Mange som skal ha varer av gårde før Kinesisk nyttår 25.01-07.02 og etter høytiden er det alltid 2 uker lenger ventetid, blir ikke mindre ventetid i 2022.
En liten oppdatering fra en transportør.
Hva så med 2022 ?
Her råder det foreløpig stor usikkerhet, men vi kan være sikre på at første kvartal vil bli mer eller mindre som 2021 med hensyn til plass og pris.
Prognosene spriker noe for 2 & 3 kvartal men hvis etterspørsel holder seg på tilsvarende nivå, så er det grunn til at det vil være vanskelig også frem til sommeren. Det er imidlertid grunn til å håpe på en bedring mot slutten av året. Mye vil også avhenge av Covid-19 restriksjoner og eventuelle nedstenginger, spesielt da i Kina.
En liten oppdatering fra en transportør.
Hva så med 2022 ?
Her råder det foreløpig stor usikkerhet, men vi kan være sikre på at første kvartal vil bli mer eller mindre som 2021 med hensyn til plass og pris.
Prognosene spriker noe for 2 & 3 kvartal men hvis etterspørsel holder seg på tilsvarende nivå, så er det grunn til at det vil være vanskelig også frem til sommeren. Det er imidlertid grunn til å håpe på en bedring mot slutten av året. Mye vil også avhenge av Covid-19 restriksjoner og eventuelle nedstenginger, spesielt da i Kina.
Struts
16.12.2021 kl 12:32
12131
Coronet følger med som en smed på det, så han sier sikkert fra når de to siste (AS PETULIA + AS PELATIA) er overlevert til Seaboard. De andre 6 som ble solgt har alle blitt overlevert/skiftet navn osv.
Mkitt
16.12.2021 kl 12:34
12168
Relativt ny aksjonær i MPCC, lurte på om hvordan ser utbyttene for de neste årene/kvartalene ut? Når blir evnt dette vedtatt? Takk for svar;)
banani
16.12.2021 kl 12:39
12655
Fra Shippingwatch, dansk, men det skjønner vi vel.
Flere mindre skibe presser containerimport i Los Angeles
Containerimporten ved den største amerikanske containerhavn i Los Angeles faldt kraftigt i november
Containerimporten ved den største amerikanske containerhavn i Los Angeles faldt kraftigt i november, mens skibe, der venter på at losse i havnene i det sydlige Californien, voksede.
Det skriver Wall Street Journal.
Havnene i Los Angeles og Long Beach håndterede tilsammen 765.963 indgående containere i sidste måned, hvilket er den svageste trafik siden juni 2020. Importmængden var faldet med 9,6 pct. i forhold til for et år siden og med 10,1 pct. i forhold til oktober.
Gene Seroka, administrerende direktør for Los Angeles Havn, forklarede onsdag faldet med en tilstrømning af mindre skibe, der er blevet sendt af sted af detailhandlere, producenter og logistikvirksomheder, da de kæmper for at komme uden om flaskehalse og opfylde forbrugernes efterspørgsel.
Han påpegede også, at mindre skibe, som er mindre effektive for havnene at håndtere end større skibe, udgjorde omkring halvdelen af de skibe, der anløb Los Angeles' havn i november. Til sammenligning udgjorde de mindre skibe omkring en tredjedel af de skibe, der anløb havnen i oktober.
Repræsentanter fra havnene meddeler, at på trods af faldet i importen i den seneste måned er nabohavnene fortsat på vej til at håndtere rekordstore importmængder for året og overskride 10 mio. kasser i 20-fods enheder, som er et standardmål i branchen.
Tilgangen af mindre skibe følger en tendens i år på lukrative handelsruter fra Asien til USA's vestkyst, og hvor store detailhandlere chartrer skibe, da virksomhederne har travlt med at genskabe deres lagre før juleferien.
Flere mindre skibe presser containerimport i Los Angeles
Containerimporten ved den største amerikanske containerhavn i Los Angeles faldt kraftigt i november
Containerimporten ved den største amerikanske containerhavn i Los Angeles faldt kraftigt i november, mens skibe, der venter på at losse i havnene i det sydlige Californien, voksede.
Det skriver Wall Street Journal.
Havnene i Los Angeles og Long Beach håndterede tilsammen 765.963 indgående containere i sidste måned, hvilket er den svageste trafik siden juni 2020. Importmængden var faldet med 9,6 pct. i forhold til for et år siden og med 10,1 pct. i forhold til oktober.
Gene Seroka, administrerende direktør for Los Angeles Havn, forklarede onsdag faldet med en tilstrømning af mindre skibe, der er blevet sendt af sted af detailhandlere, producenter og logistikvirksomheder, da de kæmper for at komme uden om flaskehalse og opfylde forbrugernes efterspørgsel.
Han påpegede også, at mindre skibe, som er mindre effektive for havnene at håndtere end større skibe, udgjorde omkring halvdelen af de skibe, der anløb Los Angeles' havn i november. Til sammenligning udgjorde de mindre skibe omkring en tredjedel af de skibe, der anløb havnen i oktober.
Repræsentanter fra havnene meddeler, at på trods af faldet i importen i den seneste måned er nabohavnene fortsat på vej til at håndtere rekordstore importmængder for året og overskride 10 mio. kasser i 20-fods enheder, som er et standardmål i branchen.
Tilgangen af mindre skibe følger en tendens i år på lukrative handelsruter fra Asien til USA's vestkyst, og hvor store detailhandlere chartrer skibe, da virksomhederne har travlt med at genskabe deres lagre før juleferien.
Redigert 16.12.2021 kl 12:39
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.12.2021 kl 12:50
12748
Havnen håndterer færre containere mens køen med skip vokser, ja det høres jo supert ut! Takk!
Takk også for oppdatering fra den virkelige verden over her JHoffa! Håper på bedring først mot slutten av 2022 altså. Glimrende!
Takk også for oppdatering fra den virkelige verden over her JHoffa! Håper på bedring først mot slutten av 2022 altså. Glimrende!
Redigert 16.12.2021 kl 12:53
Du må logge inn for å svare
Struts
16.12.2021 kl 12:58
12768
Det med utbytter kommer nok tidlig på nyåret, med mindre det blir avklart noe annet i inneværende år i forbindelse med evt Ekstraordinær Generalforsamling før det da. Føler jeg, men det er andre her som kan mye mer om slikt enn denne kråka/struts. Og velkommen som aksjonær!
Redigert 16.12.2021 kl 12:58
Du må logge inn for å svare
Ja, Struts, det er artigst når vi kan svinge oss i trærne de dagene det går oppover!!
Ellers er det pussig det med skadefryd: Jeg skal ærlig innrømme at det gleder meg hver gang kursen stiger og shorterne tapter! Når de ikke har kjøpt seg opp med 1,44 % og innløst shorten!
Hittil er tapet vel kr. 17 millioner..... Hmmm. Men det er noe i hodet mitt som sier at den type investeringer er tvilsomme og umoralske, selvom jeg kanskje ikke bør tenke slik. Jeg ser det slik at børsen er til for at selskapene skal skaffe kapital til virksomheten sin, og aksjonærene som tar en risiko ved investeringene, skal belønnes med en avkastning så lenge det går bra. Tilsvarende går aksjonærene på et tap dersom avkastningen uteblir. Det er ulempen med alle investeringer på børsen.
Men å profitere på tilfeldige nedturer, er i mine øyne galt. Og burde ikke være lovlig. Men det er det altså, så lenge!
Illuminatus
16.12.2021 kl 15:26
12269
Spørsmål om kontotype og utbytteskatt. Har i all hovedsak aksjene på AF konto i dag og skal flytte de over på ASK.
På AF-konto vil skatt på utbytte beregnes fra dato det bestemmes på EGF eller på ex-dag?
På AF-konto vil skatt på utbytte beregnes fra dato det bestemmes på EGF eller på ex-dag?
Kaga
16.12.2021 kl 15:56
12450
Skal ikke si jeg vet det 100% sikkert, men jeg ville tro skatt blir beregnet på total-gevinsten på AF kontoen ved årets utløp (utbytter som kommer inn på AF kontoen i løpet av året inkludert). Hvis kontoen går i pluss det året...
Redigert 16.12.2021 kl 15:57
Du må logge inn for å svare
Struts
16.12.2021 kl 15:56
12726
Ja, slik er det! Og umoralsk antagelig, men du vet - det er lovlig og så får vi bare forholde oss til det. Er kanskje noe med vaksinering som tangerer det med moral eller solidaritet, men det er en helt annen historie.
Vel, burde selv feie for egen dør først. Har tradet MPCC i over ett år nå, aldri shortet - men kanskje å kjøpe for så å selge noen aksjer etter en femti-øring opp, for så å handle dem tilbake dagen derpå (både Aass-messig og ellers) til utgangsnivået muligens kan benevnes som "shorting". Da er jeg en liten slik én.
Men jeg må innrømme; jeg syntes det er litt artig å "tjene" usle 500 NOK i løpet av en dag, selv om jeg kjøper dem tilbake samme dag eller dagen etter til 500 mindre. Da har jeg kanskje ikke tjent noe, men allikevel "spart" noe. Og lånt noen aksjer har jeg aldri gjort. Det er litt som å pante flasker, hva er feil med det - mange bekker gjør en stor en å...
Vel, burde selv feie for egen dør først. Har tradet MPCC i over ett år nå, aldri shortet - men kanskje å kjøpe for så å selge noen aksjer etter en femti-øring opp, for så å handle dem tilbake dagen derpå (både Aass-messig og ellers) til utgangsnivået muligens kan benevnes som "shorting". Da er jeg en liten slik én.
Men jeg må innrømme; jeg syntes det er litt artig å "tjene" usle 500 NOK i løpet av en dag, selv om jeg kjøper dem tilbake samme dag eller dagen etter til 500 mindre. Da har jeg kanskje ikke tjent noe, men allikevel "spart" noe. Og lånt noen aksjer har jeg aldri gjort. Det er litt som å pante flasker, hva er feil med det - mange bekker gjør en stor en å...
Redigert 16.12.2021 kl 16:04
Du må logge inn for å svare
Kaga
16.12.2021 kl 16:02
12712
Ikke noe galt med å trade litt. Det gir iallefall meg litt spenning i hverdagen å bruke litt av beholdingen på dette, senest i dag med litt ut på 22,40,-
Så ganske forutsigbart som denne har hoppet opp og ned de siste månedene har man jo raskt kunne tjent inn noen kasser Aas her og der :-)
Er long med det aller meste, og forventer at kursen fortsetter å trende oppover i tiden fremover.
Så ganske forutsigbart som denne har hoppet opp og ned de siste månedene har man jo raskt kunne tjent inn noen kasser Aas her og der :-)
Er long med det aller meste, og forventer at kursen fortsetter å trende oppover i tiden fremover.
Redigert 16.12.2021 kl 16:55
Du må logge inn for å svare
Antar at AF konto er en vanlig aksje og fondskonto?
Skatt på utbytte skal da følge EGF-datoen, og ikke ex-dag eller utbetalingsdag (iallfall ifølge den dokumentasjonen jeg finner på Nordnet/ Skattebetalerforeningen).
Men er vel tvilsomt nå om det blir EGF før nyttår…
Skatt på utbytte skal da følge EGF-datoen, og ikke ex-dag eller utbetalingsdag (iallfall ifølge den dokumentasjonen jeg finner på Nordnet/ Skattebetalerforeningen).
Men er vel tvilsomt nå om det blir EGF før nyttår…
Det kan alltids være greit å begynne å samle tomflasker igjen, som i barne- og /ungdomstiden. Det gav gode inntekter det, og i dag er det få ungdommer som bryr seg. Fint å ha en attåtnæring, Struts! Eller noe å falle tilbake på....
Ellers er det stor forskjell, synes jeg, å trade litt frem og tilbake, enn å shorte. Det sies at trading er bra for børsen fordi volumet ellers ville ha vært for lav for mange aksjer.
durrrrant
16.12.2021 kl 18:06
12458
https://theloadstar.com/charter-vessels-auctioned-as-war-among-carriers-for-any-tonnage-heats-up/
"Containership owners are holding “charter vessel auctions” for ships under contracts that expire next year – with new five-year fixtures going to the highest bidder."
"One broker contact told The Loadstar: “It seems some carriers previously reluctant to commit to charter periods over two years have had a change of heart, and are now prepared to agree 60-month charters, even at the current rates.”"
"Containership owners are holding “charter vessel auctions” for ships under contracts that expire next year – with new five-year fixtures going to the highest bidder."
"One broker contact told The Loadstar: “It seems some carriers previously reluctant to commit to charter periods over two years have had a change of heart, and are now prepared to agree 60-month charters, even at the current rates.”"
AlanS
16.12.2021 kl 18:31
12419
Tweet fra J. Mintzmyer i dag:
"Biggest fear I’ve heard from liner companies is that they will be unable to procure enough tonnage for 2022. Newbuild deliveries near a record low even as supply is extremely tight and freight backlog is strong. Great setup for firms like $DAC $GSL $MPCC" #shipping
"Biggest fear I’ve heard from liner companies is that they will be unable to procure enough tonnage for 2022. Newbuild deliveries near a record low even as supply is extremely tight and freight backlog is strong. Great setup for firms like $DAC $GSL $MPCC" #shipping
PSI- Investor
17.12.2021 kl 00:18
11420
Det der høres da slett ikke så helt galt ut! Takk!
Tror det blir bra fremover jeg!
Tror det blir bra fremover jeg!
Struts
17.12.2021 kl 07:40
11065
Ja, vi har vel alle våre forskjellige måter og metoder. Og det er jo bra!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 1,484’ aksjer, og har med det 68.97% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Securities ned 813’ (1,824’ totalt), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 600’ og 117’ aksjer (til resp. 3,050’ og 2,400’ totalt), UBS Europe minus 573’ (6,706’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 95’ (12,087’) og Barclays Capital minus 52’ (2,342’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
På plussiden: State Street Bank øker i to beholdninger med hhv. 312’ og 27’ aksjer (til resp. 8,283’ og 996’ totalt), Nordnet Livsforsikring pluss 79’ (4,558’) og Nordnet Bank + 27’ (2,583’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 1,484’ aksjer, og har med det 68.97% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Securities ned 813’ (1,824’ totalt), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 600’ og 117’ aksjer (til resp. 3,050’ og 2,400’ totalt), UBS Europe minus 573’ (6,706’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 95’ (12,087’) og Barclays Capital minus 52’ (2,342’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
På plussiden: State Street Bank øker i to beholdninger med hhv. 312’ og 27’ aksjer (til resp. 8,283’ og 996’ totalt), Nordnet Livsforsikring pluss 79’ (4,558’) og Nordnet Bank + 27’ (2,583’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
PSI- Investor
17.12.2021 kl 10:08
10493
Den linken her likte jeg, Føler at det å lese artikkelen er bortkastet, linken selv sier alt...:
https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-xeneta-data-indicates-that-most-of-the-2022-contracts-will-be-at-record-high-levels/
https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-xeneta-data-indicates-that-most-of-the-2022-contracts-will-be-at-record-high-levels/
Du har rett i det PSI, selv om vi stadig hører om varer som er voldsomt forsinket, virker det som det fortsatt er varer nok i butikkhyllene. Opplever av og til at noe er tomt, og at det tar lenger tid enn før å få det på plass igjen i hyllene, men det er jo foreløpig unntaksvis. Ut fra hva jeg har opplevd i alle fall.
For øvrig svært godt nytt fra flere fronter de siste dagene, senest din link til artikkelen det ikke var noe vits å lese. :-)
For øvrig svært godt nytt fra flere fronter de siste dagene, senest din link til artikkelen det ikke var noe vits å lese. :-)
PSI- Investor
17.12.2021 kl 10:46
10286
Ja nå begynner det å bli moro igjen!
Med en strøm av nyheter vi gjerne vil ha og samtidig en kurs som er på nivå med halvparten av verdiene i selskapet, da må bare den gamle modusen Lottogevinst i slow motion komme tilbake før eller senere. Frem til nyttår kan det gjerne gå litt sakte for min del, men etter det er det ikke så store behovet for 'slow' lenger...
EDIT: Det er en nyhet som jeg egentlig forventer kommer etter hvert, og det er at pga nedstenginger på skipsverft så blir leveransene av alle de nye containerskipene fra 2023 og fremover forsinket en god del.
Det hadde i alle fall ikke plaget meg stort om en slik nyhet kom.
Det kunne passet bra sammen med melding om pålagt slow- steaming fra 2023.
Det er jo en stund til 2023 enda da, men fint å ha gode slutninger også i 2023 å se frem til.
Med en strøm av nyheter vi gjerne vil ha og samtidig en kurs som er på nivå med halvparten av verdiene i selskapet, da må bare den gamle modusen Lottogevinst i slow motion komme tilbake før eller senere. Frem til nyttår kan det gjerne gå litt sakte for min del, men etter det er det ikke så store behovet for 'slow' lenger...
EDIT: Det er en nyhet som jeg egentlig forventer kommer etter hvert, og det er at pga nedstenginger på skipsverft så blir leveransene av alle de nye containerskipene fra 2023 og fremover forsinket en god del.
Det hadde i alle fall ikke plaget meg stort om en slik nyhet kom.
Det kunne passet bra sammen med melding om pålagt slow- steaming fra 2023.
Det er jo en stund til 2023 enda da, men fint å ha gode slutninger også i 2023 å se frem til.
Redigert 17.12.2021 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
For oss som løper en del begynner det i alle fall å bli vrient å få tak på joggesko. Norge er tomt, men jeg var heldig å finne ETT par av modellen jeg bruker i min størrelse i november fra Danmark.
Det er ikke noe problem: Da har du en god lovlig grunn til å bli sittende - i sofaen!
Tror kursen vil øke jevnt å trutt mot nyttår, Stabiliserer seg på ett stadig høyere nivå, kommer det børsmelding om EOG så vil kursen opp til 25 + være ett faktum. Selv uten noen nyheter tenker jeg kursen kommer dit før nyttår om Wall Street/Asia får en opptur igjen.
Londonmannen
17.12.2021 kl 13:32
9697
Jepp. Men kan ikke si at det er noe overraskende i den for oss som har fremholdt at denne supersyklisen slett ikke er i nærheten av å være over. Men at den overrasket dem som mente at ratene ville stupe utover i 2022, ja det tviler jeg ikke på.
Kbkristi
17.12.2021 kl 16:00
9193
Kursen holdes nok kraftig ned pga at vi i Mpc må nok ut med veldig dyre julegaver i år :)
Struts
17.12.2021 kl 16:07
9180
Haha, en liten Lamborghini igjen til fruen? Du må få henne med på flere nachspiel, så ser hun nok bort fra slikt! Øh, nuvel.
Kbkristi
17.12.2021 kl 16:30
9067
Neida, hun er såpass fornuftig at hun skjønner at om vi venter til neste jul, så får vi hver vår :)
Her er det kun billige julegaver, aksjer i MPCC ;-)
Struts
17.12.2021 kl 19:29
8551
En haug med slutninger rapportert fra Seasures uke-rapport i dag:
=Maersk Semarang= Post P 8715 Daewoo 2007 - Hapag Lloyd - 5 yrs USD 65000
=RDO Conception= Post P 6541 Hyundai HI 2006 - Hapag Lloyd - 5 yrs USD 55000
=MOL Growth= Post P 5572 Hyundai Samho 2012 - MSC - 5 yrs USD 50000
=MOL Gratitude= Post P 5572 Hyundai Samho 2012 - MSC - 5 yrs USD 50000
=Wide Bravo= Post P 5466 Hanjin Subic 2014 - Oman Shipping Co SAOC - 3 yrs USD 56000
=Seaspan Loncomilla= Pmax 4253 Jiangsu New YZJ 2009 - ZIM - 5 yrs USD 39000
=Zhong Gu Shan Dong= Pmax 3398 Hanjin HI 2007 - CNR - 3 mths USD 100000
=Stonewell Glory= Pmax 3081 Kanasashi 2005 - CULines - 6 mths USD 65000
=Martinique= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2007 - Ocean Network Express - 3 yrs USD 40000
=Calandra= Sub P 2790 Guangzhou Wenchong 2010 - Global Ship Lease - 3 yrs USD 40000
=Zhong Hang Sheng= Sub P 2672 Stocznia Gdansk 2004 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 38500
=Ballenita= Sub P 2500 Jiangsu New YZJ 2013 - CULines - 3 mths USD 65000
=JPO Aquarius= Sub P 2470 Wadan Yards MTW 2000 - Maersk Line Ltd - 40 mths USD 30000
=Meratus Jayagiri= Sub P 2442 Fosen Nordseewerke 2000 - Maersk Line Ltd - 27 mths USD 42000
=Meridian= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2015 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 37000
=Majestic= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2015 - CMA CGM - 39 mths USD 37000
=Cape Fortius= Sub P 2190 Guangzhou Wenchong 2017 - OOCL - 3 yrs USD 38000
=Cape Syros= Sub P 2190 Guangzhou Wenchong 2015 - OOCL - 3 yrs USD 38000
=Sky Wind= Handy 1809 Hyundai Mipo 2019 - X Press Feeders - 2 yrs USD 39750
=Nordlion= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2014 - Sealand - 27 mths USD 33000
=Box Endurance= Handy 1700 Guangzhou Wenchong 2015 - ZIM - 3 yrs USD 32100
=Watermark St George= Feedermax 1150 Sedef 1998 - Container Freight Services - 3 yrs USD 16000
=Maersk Semarang= Post P 8715 Daewoo 2007 - Hapag Lloyd - 5 yrs USD 65000
=RDO Conception= Post P 6541 Hyundai HI 2006 - Hapag Lloyd - 5 yrs USD 55000
=MOL Growth= Post P 5572 Hyundai Samho 2012 - MSC - 5 yrs USD 50000
=MOL Gratitude= Post P 5572 Hyundai Samho 2012 - MSC - 5 yrs USD 50000
=Wide Bravo= Post P 5466 Hanjin Subic 2014 - Oman Shipping Co SAOC - 3 yrs USD 56000
=Seaspan Loncomilla= Pmax 4253 Jiangsu New YZJ 2009 - ZIM - 5 yrs USD 39000
=Zhong Gu Shan Dong= Pmax 3398 Hanjin HI 2007 - CNR - 3 mths USD 100000
=Stonewell Glory= Pmax 3081 Kanasashi 2005 - CULines - 6 mths USD 65000
=Martinique= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2007 - Ocean Network Express - 3 yrs USD 40000
=Calandra= Sub P 2790 Guangzhou Wenchong 2010 - Global Ship Lease - 3 yrs USD 40000
=Zhong Hang Sheng= Sub P 2672 Stocznia Gdansk 2004 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 38500
=Ballenita= Sub P 2500 Jiangsu New YZJ 2013 - CULines - 3 mths USD 65000
=JPO Aquarius= Sub P 2470 Wadan Yards MTW 2000 - Maersk Line Ltd - 40 mths USD 30000
=Meratus Jayagiri= Sub P 2442 Fosen Nordseewerke 2000 - Maersk Line Ltd - 27 mths USD 42000
=Meridian= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2015 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 37000
=Majestic= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2015 - CMA CGM - 39 mths USD 37000
=Cape Fortius= Sub P 2190 Guangzhou Wenchong 2017 - OOCL - 3 yrs USD 38000
=Cape Syros= Sub P 2190 Guangzhou Wenchong 2015 - OOCL - 3 yrs USD 38000
=Sky Wind= Handy 1809 Hyundai Mipo 2019 - X Press Feeders - 2 yrs USD 39750
=Nordlion= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2014 - Sealand - 27 mths USD 33000
=Box Endurance= Handy 1700 Guangzhou Wenchong 2015 - ZIM - 3 yrs USD 32100
=Watermark St George= Feedermax 1150 Sedef 1998 - Container Freight Services - 3 yrs USD 16000
Redigert 17.12.2021 kl 19:38
Du må logge inn for å svare
Struts
17.12.2021 kl 19:35
8569
Viser til tidligere meldinger, og som referert av Helg. Salg av =COSCO KAWASAKI= 4,530/10 Samsung til $ 65 mill er nå rapportert av flere kilder. Så slik jeg ser det er det greit å oppjustere verdiene på M/V =AS EMMA= 4,256/10 og M/V =VENETIA= 4,178/10 (eid av resp. MPCC og Ernst Russ) til $ 64 mill hver. Disclaimer som vanlig. Ser det ikke hensiktsmessig å endre andre verdier pt. Skriver inn likelydende på ER-siden.
Helg11
17.12.2021 kl 20:15
8459
Takk Struts. Har oppdatert skipsverdier i regnearket. Jeg ser at Shanghai/Drewry container index er på vei oppover igjen denne uken. Harpex / New ConTex er stabilt / bittelitt opp. Seasure kontraktene syns jeg var meget sterke, tyder på at indeksene skal videre opp fremover.
For meg er dette en trygg havn, containeraksjer er jo priset som om ratene skal kollapse neste uke.
For meg er dette en trygg havn, containeraksjer er jo priset som om ratene skal kollapse neste uke.
Londonmannen
17.12.2021 kl 20:24
10602
Interessant at såpass mange slutninger går på 5 års kontrakter. Det forteller meg noe om hvilke tro de proffe aktørene i containermarkedet har til markedet flere år frem i tid. Og det står i meget sterkt kontrast til dem som har fremført profetier om at markedet var i ferd med å flate ut og at det ville falle kraftig utover i 2022. Hadde det vært tegn i tiden som tydet på en slik utvikling i den virkelige verden, så ville vi aldri sett aktørene inngå slutninger på fem års varighet. Vi er snart i 2022. Legger vi på 5 år så befinner vi oss ved inngangen til 2027.
Joda, jeg trpor nok vi vil kunne høste store verdier fra våre MPCC aksjer i årene som kommer. Absolutt ingen grunn til å vurdere salg av MPCC aksjer på flere år enda. Og med de verdiene som vil bli overført til aksjonærene gjennom utbytter, så vil jeg ikke bli overrasket dersom aksjekursen også vil dra seg betydelig opp i løpet av dert kommende året.
Joda, jeg trpor nok vi vil kunne høste store verdier fra våre MPCC aksjer i årene som kommer. Absolutt ingen grunn til å vurdere salg av MPCC aksjer på flere år enda. Og med de verdiene som vil bli overført til aksjonærene gjennom utbytter, så vil jeg ikke bli overrasket dersom aksjekursen også vil dra seg betydelig opp i løpet av dert kommende året.
Sulzer
17.12.2021 kl 20:37
10625
Hei Londonmannen, hvis Verden ikke går skikkelig til h**vete innen neste 6 mnd, så er MPCC priset til 35, og videre rigget for å betale utbytter på 10+% p.a. til 2025 basert på den kursen. Verdt å la denne utgjøre en tredjedel av porteføljen, synes jeg.
Londonmannen
17.12.2021 kl 20:52
10667
Enig. Hos meg utgjør den nå 41% og det er jeg komfortabel med. God helg!
Normalone
17.12.2021 kl 22:33
10683
Tusen takk til Struts for at du deler slutningene. Dette er faktisk noen av de beste ratene jeg har sett - og det er imponerende at det inngås kontrakter på hele 5 år, selv om flere har hevdet (inkludert DnB) at dette raskt ville ordne seg (og ratene skulle falle). Det har vi hørt siden tidlig 2021. Som Londonmannen er inne på, velger noen å leie skipene for hele 5 år (dvs. til starten av 2027) til skyhøye rater - og det ville en ikke gjort dersom en hadde forventet kraftig fall den nærmeste tiden.
Dette bekrefter - i likhet med det vi leser om økt etterspørsel, nye kø rekorder og rater som fortsetter å stige - at dette ekstreme markedet vil vare mye lenger enn først forventet, og MPCC kommer til å tjene sinnsykt mye penger lenger enn 2024/25. Tenk bare at i 2022 vil OVERSKUDDET fort ligge på nærmere 4 mrd, 2023 blir enda bedre - og ved utgangen av 2021 har MPCC ca 360 mUSD i kontanter og eier 65 skip. MCAP ligger derimot under 10 mrd... Forstå det den som kan.
Dette bekrefter - i likhet med det vi leser om økt etterspørsel, nye kø rekorder og rater som fortsetter å stige - at dette ekstreme markedet vil vare mye lenger enn først forventet, og MPCC kommer til å tjene sinnsykt mye penger lenger enn 2024/25. Tenk bare at i 2022 vil OVERSKUDDET fort ligge på nærmere 4 mrd, 2023 blir enda bedre - og ved utgangen av 2021 har MPCC ca 360 mUSD i kontanter og eier 65 skip. MCAP ligger derimot under 10 mrd... Forstå det den som kan.
Redigert 18.12.2021 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
Struts
18.12.2021 kl 08:48
10440
Ja, som flere av dere påpeker, det at de "store gutta" nå inngår 5-årskontrakter på tampen av året sier en god del.. Må innrømme at jeg solgte en del torsdag med håp om å handle dem inn rimeligere i går, men den gang ei... Jaja, får prøve igjen på mandag, med håp om at det er en del som ikke følger med, eller at Brynildsen vil fortsette å lempe ut. I mellomtiden - riktig god helg!
Londonmannen
18.12.2021 kl 15:41
10594
Nei, markedsaktørene sin prising av MPCC tyder på at majoriteten ikke er i takt med virkeligheten men er sterkt påvirket av enkeltes skeptiske holdning til supersyklusens varighet og en illusjon om at det høye ratenivået skal være over om få måneder. Det må regelrett bero på at noen mener det er naturstridig at containersegmentet skal kunne tjene penger over tid.
Vel, realitetene bekrefter noe annet og pengene formelig spruter inn i kassen til MPCC. Og det er sterke tegn som tyder på at det vil de fortsette med å gjøre til nærmere 2030. Kanskje det er på tide at investorene tar virkeligheten inn over seg før de bokstavelig talt blir akterutseilt.
Vel, realitetene bekrefter noe annet og pengene formelig spruter inn i kassen til MPCC. Og det er sterke tegn som tyder på at det vil de fortsette med å gjøre til nærmere 2030. Kanskje det er på tide at investorene tar virkeligheten inn over seg før de bokstavelig talt blir akterutseilt.
Til og med 2030 bør det bli 60 - 70 kroner i utbytte. Har jo tro på at containershipping vil gå godt lenge. Har man pengene på ASK konto kan det bli en pen akkumulering av innsatsen. I tillegg vil ekstraordinære utbytter komme ved skipssalg.
Jeg er ingen økonom så med stort forbehold:
Si innsats din er 10.000 aksjer til kroner 20, og uten å sette årlig utbytte på 7 kr inn i nye MPCC aksjer = (200.000 + 630.000) 830.000,- i 2030 på ASK konto.
Tankeøvelse og svært forenklet: Tilsvarende hvis du hvert å reinvesterer utbyttet på 7 kr på ASK konto i nye MPCC aksjer og kursen hvert år framover er 40 kroner.
Ved årsslutt 2022 har du 12250 aksjer. Ved årsslutt 2023 - 14393. Osv - 16911- 19870 - 23347- 27432 - 32232 - 37872 - 44499 og 52286 aksjer ved årslutt 2030.
Da sitter du igjen med 52286 x 40 = 2.091.440,-. Dette tallet blir selvsagt mindre pga årlig formuesskatt. Minus formuesskatter underveis og skatt 35,2% ved uttak. Formuesskatt er 0,95% over 1.700.000,-, mens for ektefeller tilsvarende over 3.400.000,-.
Samme øvelse, men nå på vanlig aksjekonto:
7 kr endres til 4,53 kr pga utbytteskatt på 35.2%.
11134 - 12396 - 13801 - 15366 - 17120 - 19061 - 21222 - 23644 - 26325 og 29310 aksjer ved årsslutt 2030. 29310 x 40 = 1.172.400,-. Formuesskatt er ikke med.
Betydelig mer akkumulert på ASK konto.
Jeg er ingen økonom så med stort forbehold:
Si innsats din er 10.000 aksjer til kroner 20, og uten å sette årlig utbytte på 7 kr inn i nye MPCC aksjer = (200.000 + 630.000) 830.000,- i 2030 på ASK konto.
Tankeøvelse og svært forenklet: Tilsvarende hvis du hvert å reinvesterer utbyttet på 7 kr på ASK konto i nye MPCC aksjer og kursen hvert år framover er 40 kroner.
Ved årsslutt 2022 har du 12250 aksjer. Ved årsslutt 2023 - 14393. Osv - 16911- 19870 - 23347- 27432 - 32232 - 37872 - 44499 og 52286 aksjer ved årslutt 2030.
Da sitter du igjen med 52286 x 40 = 2.091.440,-. Dette tallet blir selvsagt mindre pga årlig formuesskatt. Minus formuesskatter underveis og skatt 35,2% ved uttak. Formuesskatt er 0,95% over 1.700.000,-, mens for ektefeller tilsvarende over 3.400.000,-.
Samme øvelse, men nå på vanlig aksjekonto:
7 kr endres til 4,53 kr pga utbytteskatt på 35.2%.
11134 - 12396 - 13801 - 15366 - 17120 - 19061 - 21222 - 23644 - 26325 og 29310 aksjer ved årsslutt 2030. 29310 x 40 = 1.172.400,-. Formuesskatt er ikke med.
Betydelig mer akkumulert på ASK konto.
Redigert 19.12.2021 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.12.2021 kl 18:31
10821
Ja, det er slett ikke vanskelig å vise hvilket fantastisk case dette er. Jeg har aldri tidligere vært borti et tilsvarende godt shipping-case som det MPCC representerer.
Det skyldes primært at feedersegmentet for tiden blir preget av miljømessige hensyn og den usikkerheten som er knyttet til hvilke fremdriftsmaskineri man vil få aksept til å benytte i fremtiden. Følgelig slipper vi i denne supersyklusen å oppleve at rederiene ødelegger markedet med en hodeløs overkontrahering av ny tonnasje.
Hadde denne suppersyklusen inntruffet for 10-15 år siden, ville den raskt blitt ødelagt av redernes grådighet og overkontrahering. Og den ville endt som bulksegmentet i 2008. Man hadde den gang tro på at bulk skulle ta seg opp igjen i løpet av en femårs periode. Men overkontraheringen av bulkskip vart såpass stor at segmentet ble liggen de med knukket rygg i over 10 år.
Den supersyklusen vi nå opplever innen containeregmentet generelt og feedersegmentet spesielt, kan komme til å vedvare unormalt lenge. Noe lengden på de siste kontraheringene vitner om. For langtidskontrakter med varighet på 5 år med historisk høye rater, sier svært mye om hvilke forventninger som er der ute i markedet. Og tro at dette ikke vil ha en positiv virkning på aksjekursen til et rederi som MPCC, ja det vil være naivt. Just you wait and see.......
Det skyldes primært at feedersegmentet for tiden blir preget av miljømessige hensyn og den usikkerheten som er knyttet til hvilke fremdriftsmaskineri man vil få aksept til å benytte i fremtiden. Følgelig slipper vi i denne supersyklusen å oppleve at rederiene ødelegger markedet med en hodeløs overkontrahering av ny tonnasje.
Hadde denne suppersyklusen inntruffet for 10-15 år siden, ville den raskt blitt ødelagt av redernes grådighet og overkontrahering. Og den ville endt som bulksegmentet i 2008. Man hadde den gang tro på at bulk skulle ta seg opp igjen i løpet av en femårs periode. Men overkontraheringen av bulkskip vart såpass stor at segmentet ble liggen de med knukket rygg i over 10 år.
Den supersyklusen vi nå opplever innen containeregmentet generelt og feedersegmentet spesielt, kan komme til å vedvare unormalt lenge. Noe lengden på de siste kontraheringene vitner om. For langtidskontrakter med varighet på 5 år med historisk høye rater, sier svært mye om hvilke forventninger som er der ute i markedet. Og tro at dette ikke vil ha en positiv virkning på aksjekursen til et rederi som MPCC, ja det vil være naivt. Just you wait and see.......
Kbkristi
19.12.2021 kl 10:55
9880
Flotte utregninger Pilgrim. Jeg har tidligere hevdet at en shippingsyklus gjerne går over en 7-10 års periode, og det ser jo jaggu meg ut som det nå vil gjøre denne gang også. Det vil nok ikke vare så altfor lenge at vi får akkumulert på de kurser vi ser nå om dagen.
Fra Nordnets juleporteføljer:
De fem beste aksjene i 2021
Selskap Bransje
Awilco LNG Shipping 254,14%
Jinhui Shipping Shipping 224,64%
MPC Container Ships Shipping 249,68%
Bewi Materialer 219,13%
Flex LNG Shipping 149,53%
Jeg så på hvilken prosentvis avkastning de har hatt i år, og føyd det til bak hver aksje.
Mpc ligger på 2. plass, kun slått av Awilco Lng med fattige 4,47%.
Så vi kunne knapt ha gjort det bedre i 2021 :)
Fra Nordnets juleporteføljer:
De fem beste aksjene i 2021
Selskap Bransje
Awilco LNG Shipping 254,14%
Jinhui Shipping Shipping 224,64%
MPC Container Ships Shipping 249,68%
Bewi Materialer 219,13%
Flex LNG Shipping 149,53%
Jeg så på hvilken prosentvis avkastning de har hatt i år, og føyd det til bak hver aksje.
Mpc ligger på 2. plass, kun slått av Awilco Lng med fattige 4,47%.
Så vi kunne knapt ha gjort det bedre i 2021 :)
Redigert 19.12.2021 kl 10:57
Du må logge inn for å svare