MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
17.12.2021 kl 20:24
10462
Interessant at såpass mange slutninger går på 5 års kontrakter. Det forteller meg noe om hvilke tro de proffe aktørene i containermarkedet har til markedet flere år frem i tid. Og det står i meget sterkt kontrast til dem som har fremført profetier om at markedet var i ferd med å flate ut og at det ville falle kraftig utover i 2022. Hadde det vært tegn i tiden som tydet på en slik utvikling i den virkelige verden, så ville vi aldri sett aktørene inngå slutninger på fem års varighet. Vi er snart i 2022. Legger vi på 5 år så befinner vi oss ved inngangen til 2027.
Joda, jeg trpor nok vi vil kunne høste store verdier fra våre MPCC aksjer i årene som kommer. Absolutt ingen grunn til å vurdere salg av MPCC aksjer på flere år enda. Og med de verdiene som vil bli overført til aksjonærene gjennom utbytter, så vil jeg ikke bli overrasket dersom aksjekursen også vil dra seg betydelig opp i løpet av dert kommende året.
Joda, jeg trpor nok vi vil kunne høste store verdier fra våre MPCC aksjer i årene som kommer. Absolutt ingen grunn til å vurdere salg av MPCC aksjer på flere år enda. Og med de verdiene som vil bli overført til aksjonærene gjennom utbytter, så vil jeg ikke bli overrasket dersom aksjekursen også vil dra seg betydelig opp i løpet av dert kommende året.
Sulzer
17.12.2021 kl 20:37
10485
Hei Londonmannen, hvis Verden ikke går skikkelig til h**vete innen neste 6 mnd, så er MPCC priset til 35, og videre rigget for å betale utbytter på 10+% p.a. til 2025 basert på den kursen. Verdt å la denne utgjøre en tredjedel av porteføljen, synes jeg.
Londonmannen
17.12.2021 kl 20:52
10527
Enig. Hos meg utgjør den nå 41% og det er jeg komfortabel med. God helg!
Normalone
17.12.2021 kl 22:33
10543
Tusen takk til Struts for at du deler slutningene. Dette er faktisk noen av de beste ratene jeg har sett - og det er imponerende at det inngås kontrakter på hele 5 år, selv om flere har hevdet (inkludert DnB) at dette raskt ville ordne seg (og ratene skulle falle). Det har vi hørt siden tidlig 2021. Som Londonmannen er inne på, velger noen å leie skipene for hele 5 år (dvs. til starten av 2027) til skyhøye rater - og det ville en ikke gjort dersom en hadde forventet kraftig fall den nærmeste tiden.
Dette bekrefter - i likhet med det vi leser om økt etterspørsel, nye kø rekorder og rater som fortsetter å stige - at dette ekstreme markedet vil vare mye lenger enn først forventet, og MPCC kommer til å tjene sinnsykt mye penger lenger enn 2024/25. Tenk bare at i 2022 vil OVERSKUDDET fort ligge på nærmere 4 mrd, 2023 blir enda bedre - og ved utgangen av 2021 har MPCC ca 360 mUSD i kontanter og eier 65 skip. MCAP ligger derimot under 10 mrd... Forstå det den som kan.
Dette bekrefter - i likhet med det vi leser om økt etterspørsel, nye kø rekorder og rater som fortsetter å stige - at dette ekstreme markedet vil vare mye lenger enn først forventet, og MPCC kommer til å tjene sinnsykt mye penger lenger enn 2024/25. Tenk bare at i 2022 vil OVERSKUDDET fort ligge på nærmere 4 mrd, 2023 blir enda bedre - og ved utgangen av 2021 har MPCC ca 360 mUSD i kontanter og eier 65 skip. MCAP ligger derimot under 10 mrd... Forstå det den som kan.
Redigert 18.12.2021 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
Struts
18.12.2021 kl 08:48
10300
Ja, som flere av dere påpeker, det at de "store gutta" nå inngår 5-årskontrakter på tampen av året sier en god del.. Må innrømme at jeg solgte en del torsdag med håp om å handle dem inn rimeligere i går, men den gang ei... Jaja, får prøve igjen på mandag, med håp om at det er en del som ikke følger med, eller at Brynildsen vil fortsette å lempe ut. I mellomtiden - riktig god helg!
Londonmannen
18.12.2021 kl 15:41
10454
Nei, markedsaktørene sin prising av MPCC tyder på at majoriteten ikke er i takt med virkeligheten men er sterkt påvirket av enkeltes skeptiske holdning til supersyklusens varighet og en illusjon om at det høye ratenivået skal være over om få måneder. Det må regelrett bero på at noen mener det er naturstridig at containersegmentet skal kunne tjene penger over tid.
Vel, realitetene bekrefter noe annet og pengene formelig spruter inn i kassen til MPCC. Og det er sterke tegn som tyder på at det vil de fortsette med å gjøre til nærmere 2030. Kanskje det er på tide at investorene tar virkeligheten inn over seg før de bokstavelig talt blir akterutseilt.
Vel, realitetene bekrefter noe annet og pengene formelig spruter inn i kassen til MPCC. Og det er sterke tegn som tyder på at det vil de fortsette med å gjøre til nærmere 2030. Kanskje det er på tide at investorene tar virkeligheten inn over seg før de bokstavelig talt blir akterutseilt.
Til og med 2030 bør det bli 60 - 70 kroner i utbytte. Har jo tro på at containershipping vil gå godt lenge. Har man pengene på ASK konto kan det bli en pen akkumulering av innsatsen. I tillegg vil ekstraordinære utbytter komme ved skipssalg.
Jeg er ingen økonom så med stort forbehold:
Si innsats din er 10.000 aksjer til kroner 20, og uten å sette årlig utbytte på 7 kr inn i nye MPCC aksjer = (200.000 + 630.000) 830.000,- i 2030 på ASK konto.
Tankeøvelse og svært forenklet: Tilsvarende hvis du hvert å reinvesterer utbyttet på 7 kr på ASK konto i nye MPCC aksjer og kursen hvert år framover er 40 kroner.
Ved årsslutt 2022 har du 12250 aksjer. Ved årsslutt 2023 - 14393. Osv - 16911- 19870 - 23347- 27432 - 32232 - 37872 - 44499 og 52286 aksjer ved årslutt 2030.
Da sitter du igjen med 52286 x 40 = 2.091.440,-. Dette tallet blir selvsagt mindre pga årlig formuesskatt. Minus formuesskatter underveis og skatt 35,2% ved uttak. Formuesskatt er 0,95% over 1.700.000,-, mens for ektefeller tilsvarende over 3.400.000,-.
Samme øvelse, men nå på vanlig aksjekonto:
7 kr endres til 4,53 kr pga utbytteskatt på 35.2%.
11134 - 12396 - 13801 - 15366 - 17120 - 19061 - 21222 - 23644 - 26325 og 29310 aksjer ved årsslutt 2030. 29310 x 40 = 1.172.400,-. Formuesskatt er ikke med.
Betydelig mer akkumulert på ASK konto.
Jeg er ingen økonom så med stort forbehold:
Si innsats din er 10.000 aksjer til kroner 20, og uten å sette årlig utbytte på 7 kr inn i nye MPCC aksjer = (200.000 + 630.000) 830.000,- i 2030 på ASK konto.
Tankeøvelse og svært forenklet: Tilsvarende hvis du hvert å reinvesterer utbyttet på 7 kr på ASK konto i nye MPCC aksjer og kursen hvert år framover er 40 kroner.
Ved årsslutt 2022 har du 12250 aksjer. Ved årsslutt 2023 - 14393. Osv - 16911- 19870 - 23347- 27432 - 32232 - 37872 - 44499 og 52286 aksjer ved årslutt 2030.
Da sitter du igjen med 52286 x 40 = 2.091.440,-. Dette tallet blir selvsagt mindre pga årlig formuesskatt. Minus formuesskatter underveis og skatt 35,2% ved uttak. Formuesskatt er 0,95% over 1.700.000,-, mens for ektefeller tilsvarende over 3.400.000,-.
Samme øvelse, men nå på vanlig aksjekonto:
7 kr endres til 4,53 kr pga utbytteskatt på 35.2%.
11134 - 12396 - 13801 - 15366 - 17120 - 19061 - 21222 - 23644 - 26325 og 29310 aksjer ved årsslutt 2030. 29310 x 40 = 1.172.400,-. Formuesskatt er ikke med.
Betydelig mer akkumulert på ASK konto.
Redigert 19.12.2021 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.12.2021 kl 18:31
10681
Ja, det er slett ikke vanskelig å vise hvilket fantastisk case dette er. Jeg har aldri tidligere vært borti et tilsvarende godt shipping-case som det MPCC representerer.
Det skyldes primært at feedersegmentet for tiden blir preget av miljømessige hensyn og den usikkerheten som er knyttet til hvilke fremdriftsmaskineri man vil få aksept til å benytte i fremtiden. Følgelig slipper vi i denne supersyklusen å oppleve at rederiene ødelegger markedet med en hodeløs overkontrahering av ny tonnasje.
Hadde denne suppersyklusen inntruffet for 10-15 år siden, ville den raskt blitt ødelagt av redernes grådighet og overkontrahering. Og den ville endt som bulksegmentet i 2008. Man hadde den gang tro på at bulk skulle ta seg opp igjen i løpet av en femårs periode. Men overkontraheringen av bulkskip vart såpass stor at segmentet ble liggen de med knukket rygg i over 10 år.
Den supersyklusen vi nå opplever innen containeregmentet generelt og feedersegmentet spesielt, kan komme til å vedvare unormalt lenge. Noe lengden på de siste kontraheringene vitner om. For langtidskontrakter med varighet på 5 år med historisk høye rater, sier svært mye om hvilke forventninger som er der ute i markedet. Og tro at dette ikke vil ha en positiv virkning på aksjekursen til et rederi som MPCC, ja det vil være naivt. Just you wait and see.......
Det skyldes primært at feedersegmentet for tiden blir preget av miljømessige hensyn og den usikkerheten som er knyttet til hvilke fremdriftsmaskineri man vil få aksept til å benytte i fremtiden. Følgelig slipper vi i denne supersyklusen å oppleve at rederiene ødelegger markedet med en hodeløs overkontrahering av ny tonnasje.
Hadde denne suppersyklusen inntruffet for 10-15 år siden, ville den raskt blitt ødelagt av redernes grådighet og overkontrahering. Og den ville endt som bulksegmentet i 2008. Man hadde den gang tro på at bulk skulle ta seg opp igjen i løpet av en femårs periode. Men overkontraheringen av bulkskip vart såpass stor at segmentet ble liggen de med knukket rygg i over 10 år.
Den supersyklusen vi nå opplever innen containeregmentet generelt og feedersegmentet spesielt, kan komme til å vedvare unormalt lenge. Noe lengden på de siste kontraheringene vitner om. For langtidskontrakter med varighet på 5 år med historisk høye rater, sier svært mye om hvilke forventninger som er der ute i markedet. Og tro at dette ikke vil ha en positiv virkning på aksjekursen til et rederi som MPCC, ja det vil være naivt. Just you wait and see.......
Kbkristi
19.12.2021 kl 10:55
9740
Flotte utregninger Pilgrim. Jeg har tidligere hevdet at en shippingsyklus gjerne går over en 7-10 års periode, og det ser jo jaggu meg ut som det nå vil gjøre denne gang også. Det vil nok ikke vare så altfor lenge at vi får akkumulert på de kurser vi ser nå om dagen.
Fra Nordnets juleporteføljer:
De fem beste aksjene i 2021
Selskap Bransje
Awilco LNG Shipping 254,14%
Jinhui Shipping Shipping 224,64%
MPC Container Ships Shipping 249,68%
Bewi Materialer 219,13%
Flex LNG Shipping 149,53%
Jeg så på hvilken prosentvis avkastning de har hatt i år, og føyd det til bak hver aksje.
Mpc ligger på 2. plass, kun slått av Awilco Lng med fattige 4,47%.
Så vi kunne knapt ha gjort det bedre i 2021 :)
Fra Nordnets juleporteføljer:
De fem beste aksjene i 2021
Selskap Bransje
Awilco LNG Shipping 254,14%
Jinhui Shipping Shipping 224,64%
MPC Container Ships Shipping 249,68%
Bewi Materialer 219,13%
Flex LNG Shipping 149,53%
Jeg så på hvilken prosentvis avkastning de har hatt i år, og føyd det til bak hver aksje.
Mpc ligger på 2. plass, kun slått av Awilco Lng med fattige 4,47%.
Så vi kunne knapt ha gjort det bedre i 2021 :)
Redigert 19.12.2021 kl 10:57
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.12.2021 kl 13:19
9526
Kbkristi
Ingen tvil om at MPCC har vært en eventyrlig investering gjennom 2021. Og med slik avkastning kan man lett tro at det meste er tatt uu og at den ikke lenger er så attraktiv som den var. Vel, da må man tro om igjen. For faktum er at siden toppnotering 30. Juni 2021, kurs kr28,- så har kursen korrigert tilbake med 21,07% basert på sluttnotering fredag. Dette har skjedd samtidig som ratene har fortsatt opp og prisen på containerskip i annenhåndsmarkedet har doblet seg. Og nå står vi på terskelen til 2022 da utbyttene begynner å bli utbetalt til aksjonærene. Så i det kommende året, for ikke å si årene, så vil vi trolig få en hyggelig kursstigning pluss rause utbytter. Hva mer kan man forlange?
Ingen tvil om at MPCC har vært en eventyrlig investering gjennom 2021. Og med slik avkastning kan man lett tro at det meste er tatt uu og at den ikke lenger er så attraktiv som den var. Vel, da må man tro om igjen. For faktum er at siden toppnotering 30. Juni 2021, kurs kr28,- så har kursen korrigert tilbake med 21,07% basert på sluttnotering fredag. Dette har skjedd samtidig som ratene har fortsatt opp og prisen på containerskip i annenhåndsmarkedet har doblet seg. Og nå står vi på terskelen til 2022 da utbyttene begynner å bli utbetalt til aksjonærene. Så i det kommende året, for ikke å si årene, så vil vi trolig få en hyggelig kursstigning pluss rause utbytter. Hva mer kan man forlange?
Struts
19.12.2021 kl 14:36
9396
Ja, fint med Pilegrims analyser, og mange andres reflekterte betraktninger - som nærmest er kotyme her hos oss!. Selv surrer jeg med mitt, men siden det er litt stille denne 4. søndag i advent (butikkene var til og med åpne, men selvfølgelig ølsalget stengt)... så:
Drister jeg meg frempå med årets siste Ibsen-anekdote. Den kan ligne litt på de forrige, men altså ... Den 30.mars 1898 ankom datidens «rocke-stjerne» Ibsen København. Anledningen var som nevnt tidligere feiringen av hans 70-årsdag. Dagen etter ankomst var Ibsen til stede (sammen med en rekke kongelige gjester) under en gallaforestilling av «Vildanden» på Det Kongelige Teater. Dikteren mottok etter forestillingen studentenes hyllest fra balkongen på teaterbygningen, og holdt der en kort tale til studentenes fakkeltog. Teatersjef Peter Hansen (1840-1905) hadde imidlertid ikke sørget for mat og drikke, og Ibsen måtte dessuten kjempe seg gjennom en påtrengende folkemengde tilbake til hotellet. Peter Nansen (1861-1918) fra Gyldendalske Forlag hadde gått i forveien, sammen med sin kone Betty (1873-1943, dansk skuespillerinne) til Hotel d’Angleterre, hvor blant andre Alexander Kielland (1849-1906, en av «de fire store» i norsk litteratur på den tid) ventet. Mens de stod og snakket hørte de et forferdelig oppstyr utenfor: «Og plutselig sprang inngangsdøren opp, og som skutt ut av en kanon kom farende inn i lokalet Ibsen, ganske fortumlet med forreven frakk, med den bredskyggede høye hatt bak i nakken, med ordensbåndene dinglende utenpå overtøyet, og Peter Hansen og hans frue, mens en kompakt masse av opphissede menn og kvinner, begeistrede unge mennesker og halvfulle kamphaner, for hvem det hele kun var spas og fjas, maste på bakfra». «At den lille ubehjelpsomme gamle mann overhode nådde noenlunde helskinnet igjennom, var et under.»
Drister jeg meg frempå med årets siste Ibsen-anekdote. Den kan ligne litt på de forrige, men altså ... Den 30.mars 1898 ankom datidens «rocke-stjerne» Ibsen København. Anledningen var som nevnt tidligere feiringen av hans 70-årsdag. Dagen etter ankomst var Ibsen til stede (sammen med en rekke kongelige gjester) under en gallaforestilling av «Vildanden» på Det Kongelige Teater. Dikteren mottok etter forestillingen studentenes hyllest fra balkongen på teaterbygningen, og holdt der en kort tale til studentenes fakkeltog. Teatersjef Peter Hansen (1840-1905) hadde imidlertid ikke sørget for mat og drikke, og Ibsen måtte dessuten kjempe seg gjennom en påtrengende folkemengde tilbake til hotellet. Peter Nansen (1861-1918) fra Gyldendalske Forlag hadde gått i forveien, sammen med sin kone Betty (1873-1943, dansk skuespillerinne) til Hotel d’Angleterre, hvor blant andre Alexander Kielland (1849-1906, en av «de fire store» i norsk litteratur på den tid) ventet. Mens de stod og snakket hørte de et forferdelig oppstyr utenfor: «Og plutselig sprang inngangsdøren opp, og som skutt ut av en kanon kom farende inn i lokalet Ibsen, ganske fortumlet med forreven frakk, med den bredskyggede høye hatt bak i nakken, med ordensbåndene dinglende utenpå overtøyet, og Peter Hansen og hans frue, mens en kompakt masse av opphissede menn og kvinner, begeistrede unge mennesker og halvfulle kamphaner, for hvem det hele kun var spas og fjas, maste på bakfra». «At den lille ubehjelpsomme gamle mann overhode nådde noenlunde helskinnet igjennom, var et under.»
Veldig bra, og ennå er ikke året omme.
Stiger kursen 5% frem til Nyttårsaften, og Alwilco står stille, blir MPC Årets Børsvinner 2021!
Men det er tilfeldig når oppturen starter. Med Ernst Russ er det meget spesielt: Aksjekursen har steget 388 % hittil i år. Men regner vi oppgangen fra mars/april 2020, da kursen stod i 0,40 Euro, har kursen steget hele 1.425 %…… på vel ett og et halvt år.
Stiger kursen 5% frem til Nyttårsaften, og Alwilco står stille, blir MPC Årets Børsvinner 2021!
Men det er tilfeldig når oppturen starter. Med Ernst Russ er det meget spesielt: Aksjekursen har steget 388 % hittil i år. Men regner vi oppgangen fra mars/april 2020, da kursen stod i 0,40 Euro, har kursen steget hele 1.425 %…… på vel ett og et halvt år.
Redigert 19.12.2021 kl 19:06
Du må logge inn for å svare
SuperSeven
19.12.2021 kl 23:03
8547
Deilig å sitte i begge selskapene. Fra 6 til ca 22 i MPCC og fra 2 til ca 6 i Awilco LNG. Jeg holder vel en liten finger på at Awilco lng stikker av med seieren.
Kbkristi
20.12.2021 kl 07:44
8000
Vi har jo våre skip på faste rater, men TCI, som dog gjelder for større kontainerskip, går til all time high denne morgen, + 0,56%, til 3508,58.
Ellers så var det 185 aksjonærer via Nordnet som hoppet av under oppturen de siste to børsdager.
De har kanskje litt å lære av Pilegrim :)
Ellers så var det 185 aksjonærer via Nordnet som hoppet av under oppturen de siste to børsdager.
De har kanskje litt å lære av Pilegrim :)
Redigert 20.12.2021 kl 07:45
Du må logge inn for å svare
Struts
20.12.2021 kl 07:51
7948
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 960’ aksjer, og har med det 69.1801% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: UBS Europe minus 1,057’ (5,648’ totalt), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 200’ (11,887’), Dichesbuen AS (Bergen-basert investeringsselskap kontrollert av Atle Sandvik Pedersen) ned 191’ (0), Goldman Sachs minus 150’ (til tilnærmet 0), Pareto Securities ned 105’ (0) og The Bank of NY Mellon ned 100’ (0). Det er 23 beholdninger som reduseres med 20’ eller flere aksjer, ellers bare en del små endringer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: J.P. Morgan Securities opp 917’ (2,742’ totalt), The Bank of Ny Mellon øker i en annen beholdning med 495’ aksjer (3,546’ totalt), DNB Markets pluss 272’ (294’), Gross Management AS (Bærum-basert investeringsselskap ved Glen Ole Rødland, ex Seadrill styreleder) + 120’ (120’), Barclays Capital + 117’ (2,460’), Tryggen Invest AS (Oslo-basert selskap som visstnok driver med produksjon av elektrisitet fra vannkraft, ved Trygve H. Roald) og Sulefjell AS (Bergen basert, ledet av Elna-Kathrine Grieg, milliardær og styregrossist diverse selskaper) begge opp 100’ (og begge til det samme totalt). Det er 24 beholdninger som øker med mer enn 20’ aksjer (hvorav nevner Spiralen Holding som øker i to beholdninger med 50’ aksjer hver), ellers bare noen små endringer.
Topp 50 øker med 960’ aksjer, og har med det 69.1801% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: UBS Europe minus 1,057’ (5,648’ totalt), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 200’ (11,887’), Dichesbuen AS (Bergen-basert investeringsselskap kontrollert av Atle Sandvik Pedersen) ned 191’ (0), Goldman Sachs minus 150’ (til tilnærmet 0), Pareto Securities ned 105’ (0) og The Bank of NY Mellon ned 100’ (0). Det er 23 beholdninger som reduseres med 20’ eller flere aksjer, ellers bare en del små endringer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: J.P. Morgan Securities opp 917’ (2,742’ totalt), The Bank of Ny Mellon øker i en annen beholdning med 495’ aksjer (3,546’ totalt), DNB Markets pluss 272’ (294’), Gross Management AS (Bærum-basert investeringsselskap ved Glen Ole Rødland, ex Seadrill styreleder) + 120’ (120’), Barclays Capital + 117’ (2,460’), Tryggen Invest AS (Oslo-basert selskap som visstnok driver med produksjon av elektrisitet fra vannkraft, ved Trygve H. Roald) og Sulefjell AS (Bergen basert, ledet av Elna-Kathrine Grieg, milliardær og styregrossist diverse selskaper) begge opp 100’ (og begge til det samme totalt). Det er 24 beholdninger som øker med mer enn 20’ aksjer (hvorav nevner Spiralen Holding som øker i to beholdninger med 50’ aksjer hver), ellers bare noen små endringer.
Helg11
20.12.2021 kl 08:38
7757
Kopiert fra Greencarrier Freight Services (litt snadder til PSI):
OPPDATERT MARKEDSINFO FJERNE ØSTEN - NORGE
Situasjonen i dag
Dessverre ser vi at markedet fremdeles er preget av store utfordringer og høye rater. Selv om vi har lagt en hektisk periode med skipning av julevarer bak oss, nærmer vi oss nå Kinesisk Nytt År som vil skape ytterligere press på kapasiteten.
Tiden fremover
Fyllingsgraden på skipene er mer enn 100% i desember og etterspørselen høy. Det er forventet at det fremdeles vil være mye last i markedet frem mot Kinesisk Nytt År som starter 1 februar. De nye utfordringene med feeder trafikken i Sør Kina vil også øke forsinkelsene som følge av logistikkutfordringene og lastebilkapasiteten i regionen, så dette må tas hensyn til ved booking.
Kapasiteten på skipene er forventet å forbli lav gjennom Kinesisk Nytt År på grunn av kapasitetsreduksjon forårsaket av overbelastning av havner (Port Congestion), forsinkelser av skip og blanke seilinger. Derfor er det fremdeles veldig viktig å booke i god tid, gjerne 4-6 uker i forveien.
Havnene
Havner/Terminaler i Kina opplever store forsinkelser for skipsavganger, og skip returnerer til Kina med en gjennomsnittlig forsinkelse på 17 dager etter en Asia – Europa – Asia rundtur. I Europa ser vi nå at en rekke havner opplever store utfordringer med overbelastning (Port Congestion) Dette gjelder Felixstowe, Antwerpen, Rotterdam og Bremerhaven.
· Dette fører til store forsinkelser og rederiene har blitt tvunget til å hoppe over et økede antall havner.
· Å utelelate havner fra routingen har betydelige konsekvenser for de som frakter last via disse havnene og for transportørene som organiserer omlastninger.
Oppsummert
Booke all last i god tid, helst 4 – 6 uker frem i tid
Leverandører bør få beskjed om å ta i bruk den type utstyr som er tilgjengelig, f.eks 2x20’ containere i stedet for 40’ standard/high cube.
Sende oss prioriteringsliste på den lasten som haster mest og planlegg fremtidige skipninger.
Greencarrier kan finne løsninger i spot-markedet med høye rater, men dette krever god og rask kommunikasjon.
OPPDATERT MARKEDSINFO FJERNE ØSTEN - NORGE
Situasjonen i dag
Dessverre ser vi at markedet fremdeles er preget av store utfordringer og høye rater. Selv om vi har lagt en hektisk periode med skipning av julevarer bak oss, nærmer vi oss nå Kinesisk Nytt År som vil skape ytterligere press på kapasiteten.
Tiden fremover
Fyllingsgraden på skipene er mer enn 100% i desember og etterspørselen høy. Det er forventet at det fremdeles vil være mye last i markedet frem mot Kinesisk Nytt År som starter 1 februar. De nye utfordringene med feeder trafikken i Sør Kina vil også øke forsinkelsene som følge av logistikkutfordringene og lastebilkapasiteten i regionen, så dette må tas hensyn til ved booking.
Kapasiteten på skipene er forventet å forbli lav gjennom Kinesisk Nytt År på grunn av kapasitetsreduksjon forårsaket av overbelastning av havner (Port Congestion), forsinkelser av skip og blanke seilinger. Derfor er det fremdeles veldig viktig å booke i god tid, gjerne 4-6 uker i forveien.
Havnene
Havner/Terminaler i Kina opplever store forsinkelser for skipsavganger, og skip returnerer til Kina med en gjennomsnittlig forsinkelse på 17 dager etter en Asia – Europa – Asia rundtur. I Europa ser vi nå at en rekke havner opplever store utfordringer med overbelastning (Port Congestion) Dette gjelder Felixstowe, Antwerpen, Rotterdam og Bremerhaven.
· Dette fører til store forsinkelser og rederiene har blitt tvunget til å hoppe over et økede antall havner.
· Å utelelate havner fra routingen har betydelige konsekvenser for de som frakter last via disse havnene og for transportørene som organiserer omlastninger.
Oppsummert
Booke all last i god tid, helst 4 – 6 uker frem i tid
Leverandører bør få beskjed om å ta i bruk den type utstyr som er tilgjengelig, f.eks 2x20’ containere i stedet for 40’ standard/high cube.
Sende oss prioriteringsliste på den lasten som haster mest og planlegg fremtidige skipninger.
Greencarrier kan finne løsninger i spot-markedet med høye rater, men dette krever god og rask kommunikasjon.
Kbkristi
20.12.2021 kl 08:50
7733
Det der er jo snadder å lese for flere enn Psi :)
Takk for oppdateringen, Helg11.
Takk for oppdateringen, Helg11.
PSI- Investor
20.12.2021 kl 09:23
7720
Tusen takk skal du ha!
Det her er gull!
Liker kanskje aller best det som står om at de hopper over havner de skulle vært innom, slikt må da i veldig stor grad bidra til økt kaos!!!
Her er det bare å sitte i ro og kose seg! Om kursen tar det litt rolig frem til formueskatten skal avgjøres 31/12 så gjør ikke det så mye, men i januar, da...
Det her er gull!
Liker kanskje aller best det som står om at de hopper over havner de skulle vært innom, slikt må da i veldig stor grad bidra til økt kaos!!!
Her er det bare å sitte i ro og kose seg! Om kursen tar det litt rolig frem til formueskatten skal avgjøres 31/12 så gjør ikke det så mye, men i januar, da...
Kbkristi
20.12.2021 kl 09:43
7607
Det er jo unektelig moro å se kursen stige, men som du sier, så hadde også jeg klart meg med en lav kurs 11 dager til :)
Struts
20.12.2021 kl 09:49
7632
Enig i begge deler - fikk pussig nok tak i et par tusen i åpningsauksjonen på 21.60, men er jo sur som en andalusisk padde for at jeg ikke kjøpte mer av de jeg solgte på torsdag. Sukk. Vet ikke helt, men når mye annet går ned og MPCC opp så kan det jo hende at det er en grunn til det også. Kanskje vi får en melding før jul om reforhandling av lånebetingelser (med DNB var det vel)?
Londonmannen
20.12.2021 kl 09:53
8439
Kan ikke si at jeg er overrasket over utviklingen eller fremtidsutsiktene. Merk dere hvilke havner som nevnes når det kommer til overbelastning. Dette er havner som handler de ultrastore containerskipene. Og hvilke type skip er det som det er kontrahert mest av? Jo, nettopp skip som trenger de største havnene.
Man må slett ikke være rakettforsker for å skjønne at den eksisterende overbelastningen vil vedvare langt lenger enn noen i dag kan forestille seg. Og hvilke segment er det som skal mate containerne inn til disse havnene? Jo, nettopp feedersegmentet. Blir neppe arbeidsledige med det første. Men nettopp derfor ser vi nå et økende antall slutninger som strekker seg over 5 år. Og flere slike vil det bli.
Man må slett ikke være rakettforsker for å skjønne at den eksisterende overbelastningen vil vedvare langt lenger enn noen i dag kan forestille seg. Og hvilke segment er det som skal mate containerne inn til disse havnene? Jo, nettopp feedersegmentet. Blir neppe arbeidsledige med det første. Men nettopp derfor ser vi nå et økende antall slutninger som strekker seg over 5 år. Og flere slike vil det bli.
Kbkristi
20.12.2021 kl 10:18
8285
Det tok jo bare 1 time og 10 minutter, Argus.
For noen få minutter siden så var Mpc opp 261,55 % (kurs 22,95),
og Awilco Lng opp 256,69 % (kurs 22,95).
Dermed er Mpc den beste aksje i 2021 akkurat nå.
For noen få minutter siden så var Mpc opp 261,55 % (kurs 22,95),
og Awilco Lng opp 256,69 % (kurs 22,95).
Dermed er Mpc den beste aksje i 2021 akkurat nå.
Da får vi håpe kursen holder seg og ikke plutselig raser ned igjen på en rød børsdag ellers.
Helg11
20.12.2021 kl 10:27
8382
Ser ut som et taktskifte på mer langsiktige kontrakter også på fraktsiden for 2022 (altså prisen f.eks. Maersk tar pr container fra Kina til Norge):
"Containerlines are on track to hammer home their advantage next year with long term contracts expected to be sealed with clients for record figures. As for carrier profitability in 2022, this is nitromethane fuel."
https://splash247.com/liners-hammer-home-their-advantage-seeking-hugely-inflated-long-term-contacts/
Og hvis kundene våre får inn langsiktige kontrakter, er risikoen for å binde opp en avtale med MPCC/Ernst etc. lavere = fortsatt høye rater.
"Containerlines are on track to hammer home their advantage next year with long term contracts expected to be sealed with clients for record figures. As for carrier profitability in 2022, this is nitromethane fuel."
https://splash247.com/liners-hammer-home-their-advantage-seeking-hugely-inflated-long-term-contacts/
Og hvis kundene våre får inn langsiktige kontrakter, er risikoen for å binde opp en avtale med MPCC/Ernst etc. lavere = fortsatt høye rater.
Kbkristi: Så gøy!
Det hadde jeg ikke trodd i min villeste fantasi; at MPC skulle ta igjen forspranget på vel en time!¨¨
Nå blir det viktig å fokusere på at oppgangen ikke er over, at MPC, selvom 2021 har vært et eventyrår, slett ikke er ferdig med eventyret. Snarere tvert i mot.
Det er jo dokumentasjon på dette i hoptall her på tråden din, men meglerhusene ser ut til å misse også denne gangen, med et par solide unntak. Nordnet og Pareto er to gode unntak. DNB, for eksempel, har ikke med MPC på listen over potensielle børsvinnere i 2022.
Med de siste nyhetene i desember kan jeg ikke se andre negative utslag for MPC enn markedet generelt. Men selv i dag med en betydelig nedgang, går MPC imot trenden og stiger flere prosent.
PSI- Investor
20.12.2021 kl 10:36
8320
OK så nytt drivstoff for fremtiden er avgjort nå ser jeg he he
PSI- Investor
20.12.2021 kl 10:38
8333
“Good luck to Santa Claus – he won’t be able to deliver that many goods this year owing to the logistical constraints – to be honest it might actually be better for some of us to ship our goods by reindeer,” a carrier source said
https://www.hellenicshippingnews.com/rates-rise-globally-as-restocking-boosts-demand/
https://www.hellenicshippingnews.com/rates-rise-globally-as-restocking-boosts-demand/
Londonmannen
20.12.2021 kl 10:45
8409
DnB er visstnok Norge's største shippingbank. Vel, man skulle neimen ikke tro det når man ser hvor stygt de bommer på MPCC. Det er mulig at MPCC ikke blir børsvinneren i 2022, men jeg er ikke i tvil om at kursen vil ligge på et betydelig høyere nivå når vi kommer til Jul 2022. I tillegg vil selskapet ha pløyd betydelige beløp tilbakle til aksjonærene i utybytte.
Kbkristi
20.12.2021 kl 10:52
8409
Vi skal jo si oss meget godt fornøyd med Mpc i år. Men 2021 er snart historie.
Hvilken aksje skal man gå for i 2022?
Å følge med en aksje, krever ikke få timer foran skjermen. Derfor har jeg satsen 100% på denne ene.
Med all info som er brakt til torgs, så blir også mitt bett for 2022 Mpc.
Vi blir vel umulig den beste aksje i prosentvis stigning neste år, men da skal vi nyte godt av utbyttene.
Såkornet er i jorda, det er bare å lene seg tilbake mens det gror :)
Hvilken aksje skal man gå for i 2022?
Å følge med en aksje, krever ikke få timer foran skjermen. Derfor har jeg satsen 100% på denne ene.
Med all info som er brakt til torgs, så blir også mitt bett for 2022 Mpc.
Vi blir vel umulig den beste aksje i prosentvis stigning neste år, men da skal vi nyte godt av utbyttene.
Såkornet er i jorda, det er bare å lene seg tilbake mens det gror :)
Normalone
20.12.2021 kl 10:58
8426
MPCC er i en meget positiv trend - på 2 timer er omsetningen nesten på 100 mill, og kursen stiger. Det er videre verdt å legge merke til alt som nå skrives ift. utsiktene for 2022 og fremover, ratene som fortsetter å stige og det inngås historisk lange avtaler. Likevel er det fortsatt et godt stykke til MPCC er på all time high og snart vil aksjonærene også høste igjennom høye utbytter. Det er som du skriver Kbkristi bare å lene seg tilbake:)
Ønsker dere alle en riktig fin julefeiring!
Ønsker dere alle en riktig fin julefeiring!
Albert123
20.12.2021 kl 10:59
8435
Er det shorten som sniker seg ut i dag? 92 millioner i omsetning før klokka 11. Er det ikke ca 6mill aksjer i short?
Redigert 20.12.2021 kl 11:00
Du må logge inn for å svare
Godt sett og godt tenkt!
Håper egentlig ikke det, for jo lenger shorterne venter med å kjøpe tilbake aksjene, jo mer vil kursen stige.....
Håper egentlig ikke det, for jo lenger shorterne venter med å kjøpe tilbake aksjene, jo mer vil kursen stige.....
unikum
20.12.2021 kl 11:10
8539
Er vi sikre på om shortere har solgt sine lånte aksjer? Så I tilfelle ikke så må ingen ting kjøpes tilbake men leveres tilbake. Ikke godt å si dette. De har holdt seg rolig på dette nivået.
De to short posisjonene har en dato. Underlig om de ikke er solgt.
Når de må dekkes inn er helt avhengig av hva slags avtale de har med utlåner.
Når de må dekkes inn er helt avhengig av hva slags avtale de har med utlåner.
Kbkristi
20.12.2021 kl 11:23
8603
Vi må vel regne med at shorten er dekket inn på en annen konto. Noe annet høres jo ikke fornuftig ut.
Men flere fond vil vel ha årets beste aksje i sin portefølje?
Når de skal presentere sine beholdninger ved årsslutt, så framstår de jo ikke som særlig dyktige, om de har misset totalt en av årets beste aksjer?
Eller kanskje den absolutt beste, ok, vi har noen børsdager igjen :)
Men flere fond vil vel ha årets beste aksje i sin portefølje?
Når de skal presentere sine beholdninger ved årsslutt, så framstår de jo ikke som særlig dyktige, om de har misset totalt en av årets beste aksjer?
Eller kanskje den absolutt beste, ok, vi har noen børsdager igjen :)
Alby
20.12.2021 kl 11:24
8744
I følge shortregisteret har de ikke begynt å kjøpe tilbake. Dette blir spennende.