MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Struts
24.12.2021 kl 12:15
13552
PSI- Investor skrev Jeg ønsker dere alle en God Jul!
Du også!
For ordens skyld, Seasure har omtrent de samme slutningene (som referert fra Banchero Costa av Helg 21.12.21) i sin ukerapport i går. Kun to slutninger som ikke stod i sistnevnte (så vidt jeg kan se da):
=A Bote= Feedermax 907 Kyokuyo 2007 - Taicang Container Lines Company - 5 mths USD 32500
=Sunaid X= Feedermax 698 Fujian Mawei 2006 - Hapag Lloyd - 1 mth EUR 14000
For ordens skyld, Seasure har omtrent de samme slutningene (som referert fra Banchero Costa av Helg 21.12.21) i sin ukerapport i går. Kun to slutninger som ikke stod i sistnevnte (så vidt jeg kan se da):
=A Bote= Feedermax 907 Kyokuyo 2007 - Taicang Container Lines Company - 5 mths USD 32500
=Sunaid X= Feedermax 698 Fujian Mawei 2006 - Hapag Lloyd - 1 mth EUR 14000
Redigert 24.12.2021 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
TheGambler
24.12.2021 kl 12:25
13517
Dette var begrunnelsen for å være forsiktig med shipping.
Hentet fra artikkelen:
«Sebastian Baartvedt: I shipping kan det plutselig bare dukke opp kapasitet. Litt satt på spissen så kan det plutselig rulle ut 100 bulkskip fra en krok i Kina»
Begrunnelsen henger ikke på greip!
Hentet fra artikkelen:
«Sebastian Baartvedt: I shipping kan det plutselig bare dukke opp kapasitet. Litt satt på spissen så kan det plutselig rulle ut 100 bulkskip fra en krok i Kina»
Begrunnelsen henger ikke på greip!
Londonmannen
24.12.2021 kl 12:30
13684
Neste gang burde kanskje FA vurdere å samle noen gamle hjerner med innhold i stedet for nye hjerner uten substans? Men hva kan vi forvente av DnB? Ikke første gang de befinner seg på ville veier.
jastrand
24.12.2021 kl 12:43
13702
Ønsker god jul til verdens vakreste fuggel..i Vinterland,KB DATO HELG etc.Y made med a billion extra this year ..God jul og takk for ett fantastisk år med vurderinger ,info og veldig gode mld. ,vi som har vært med siden 11.20. har selvfølgelig ekstra store forventninger ,KB får nok plass til sine 2 cruisere i bobilen,strutsen kan drikke AAS til han må elge i sanden .Dato Argus og Helg er utrolig flinke ,og jeg er helt.helt.helt utrolig takknemlig for deres oppdateringer ..jaja god jul til ALLE
Redigert 24.12.2021 kl 13:56
Du må logge inn for å svare
Ja her satt jeg Aas sitt gode juleøl i vranghalsen når jeg leste nevnte artikkel. Direkte feil informasjon som spres her, Finansavisen kan ikke være bekjent av dette og burde korrigert. Amatørmessig og ett snev av Se&Hør journalistisk pølsevev. Jaja, vi seiler videre med rak rygg, fortsatt god jul :)
Redigert 24.12.2021 kl 16:04
Du må logge inn for å svare
Ønsker alle en riktig god jul, ikke godt nytt år. Grunnen til det er at de fleste av oss vet det skal bli et fantastisk -22. Sitter fremdeles fullastet, ikke solgt én aksje, snarere økt. Selger ikke før 2025, høres kjedelig ut, men her blir det mange hyggelige bonusutbetalinger i kvartalene som kommer. Vi må regne med en nedtur i kursen ved utbytter, men dette vil rette seg opp i tråd med horisonten. Mine anslag uten at regnestykket er presentert, er 80% av dagens aksjekurs i utbytte innen 2025, aksjekursen er bonus og vil ligge et sted mellom 45 og 60 NOK basert reforhandlede avtaler som løper fra 2024. Sover ekstremt godt for tiden.
Struts
25.12.2021 kl 08:13
13305
Hehe, takker - fremdeles en del Aass igjen - har naturlig nok bunkret opp for helgen!
Londonmannen
25.12.2021 kl 10:07
13111
Heldigvis er det verken FA eller halvsløve analytikere i DnB som skal bestemme kursutviklingen de kommende årene. Men jeg er redd de vil komme høyt på listen over kamelslukere. For med den slags lite gjennomarbeidede uttalelser/konklusjoner vil de nok måtte spise kameler til morgen, middag og kvelds. Pussig at noen betaler lønn til slike halvstuderte røvere som på sine beste dager unngår å stille bedriften sin i et dårlig lys.
Forøvrig, nyt Julens gleder!
Forøvrig, nyt Julens gleder!
Carrera
25.12.2021 kl 10:48
13291
emeridder
For meg er utbytte bonus og aksjekursen triggeren - hvis kurs er 52,5 (mellom 45 og 60) vil det gi mye mer enn 80% av dagens kurs (ca.kr.18).
For meg er utbytte bonus og aksjekursen triggeren - hvis kurs er 52,5 (mellom 45 og 60) vil det gi mye mer enn 80% av dagens kurs (ca.kr.18).
Ja, det er naturlig med en kurs på 52,5,- eller deromkring. Det gir et utbytte på ca. 13 % og ikke så galt det ift. dagens antatte utbytter på 30% ift. dagens kurs.
Men den som ønsker å kjøpe flere aksjer av utbyttene, som meg, over flere år så er kurs 30 heller å foretrekke. Ref Sitting Bull sin beregning. Totalsummen blir høyere med lavere kurs når det er så store utbytter, og der kan faktisk vårt kjære DNB Markets ;-) som vanlig bistå med lave kursmål i årene som kommer.
Men den som ønsker å kjøpe flere aksjer av utbyttene, som meg, over flere år så er kurs 30 heller å foretrekke. Ref Sitting Bull sin beregning. Totalsummen blir høyere med lavere kurs når det er så store utbytter, og der kan faktisk vårt kjære DNB Markets ;-) som vanlig bistå med lave kursmål i årene som kommer.
Redigert 25.12.2021 kl 12:32
Du må logge inn for å svare
Normalone
25.12.2021 kl 19:27
12728
DnB anbefaler i samme artikkel Norwegian - et selskap som i dag er priset til ca samme verdi som MPCC (rundt kr 10 mrd). Jeg vet at aksjer blir priset basert på fremtidig inntjenning - men når Ryanair varsler tap på mange milliarder, ser det ikke lyst ut for Norwegian de neste årene. MPCC er allerede sikret et overskudd de neste 2-3 årene som samlet, basert på kontraktene som allerede er inngått (her er det fortsatt mange skip som snart skal på nye slutninger), utgjør nesten dagens MCAP. For Norwegian ser det mye tøffere ut - og spørsmålet blir heller her hvor mye vil selskapet tape de neste 2-3 årene, les artikkelen som nylig ble lagt ut på E24;
https://e24.no/boers-og-finans/i/rEGOpe/naar-selv-ryanair-ser-moerkt-paa-det-maa-det-vaere-bekmoerkt-for-norwegian-og-sas
Når en i tillegg leser begrunnelsen til DnB - som er direkte feil - og vi også vet at DnB har vært kritisk til MPCC og cointainerbransjen siden selskapet var på kr 5 - blir en også enda mer skeptisk til deres analyser.
https://e24.no/boers-og-finans/i/rEGOpe/naar-selv-ryanair-ser-moerkt-paa-det-maa-det-vaere-bekmoerkt-for-norwegian-og-sas
Når en i tillegg leser begrunnelsen til DnB - som er direkte feil - og vi også vet at DnB har vært kritisk til MPCC og cointainerbransjen siden selskapet var på kr 5 - blir en også enda mer skeptisk til deres analyser.
Alby
25.12.2021 kl 20:35
12660
Har du oversikt over de båter som skal ha nye avtaler ?
Redigert 25.12.2021 kl 20:36
Du må logge inn for å svare
Normalone
25.12.2021 kl 23:37
12293
Alby - du finner antall båter som skal over på nye kontrakter i 2022 i presentasjonen for Q3 plansje nr 18 (totalt 22 nye skip);
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/
Redigert 25.12.2021 kl 23:38
Du må logge inn for å svare
Alby, se side 25-27 i Q3 rapporten. Der ser du oversikt på skipene og ca når de går av eksisterende kontrakter. På AS Pamela er det et rykte om 37,5k på ny kontrakt, ellers er det så vidt jeg vet ikke lekket ut noe om kontrakter fremover.
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_-_Q3_2021_Earnings_call.pdf
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_-_Q3_2021_Earnings_call.pdf
Redigert 25.12.2021 kl 23:41
Du må logge inn for å svare
Askoeik
26.12.2021 kl 10:49
11707
Kan jeg spørre til dere som har fulgt med på det et par ganger. Blir nye kontrakter forhandlet frem og publisert før utløpet av opsjonsperioden, eller skjer dette først etter utløpet? Feks er det flere skip som det ser ut som går ut av gamle kontrakter i mars og april.
Når forventer dere at de nye kontraktene på disse blir publisert? Snakker vi typ februar, eller først når de faktisk er gått over ny kontrakt?
Når forventer dere at de nye kontraktene på disse blir publisert? Snakker vi typ februar, eller først når de faktisk er gått over ny kontrakt?
Askoeik, jeg er ikke av de drevne her inne, men slik jeg har forstått det, med det trykket og etterspørselen som er der ute nå, så blir vel kontrakter forhandlet og underskrevet før skipene er ledige. Kanskje de allerede er underskrevet, bare ikke publisert.
Struts
26.12.2021 kl 12:53
11514
Føler det ikke er noe fasitsvar. Det er avhengig av aktørene. Men på periode-basis (T/C), altså ikke en enkelt reisebasis (som i containermarkedet nå er mer unntaket enn regelen pga det ekstremt gode markedet) vil det være naturlig å inngå kontrakter vel i tide før utløp. Befraktere som allerede har skip på T/C fra redere (i vårt tilfelle MPCC) kan ha (gitt markedsforholdene) mye å tjene på ta opp diskusjoner om forlengelse vel i forkant, det samme kan også rederen (særlig kanskje dersom de har sluttet skipet/skipene til befrakter på lav rate som utløper noe frem i tid). Mao, det kan tjene begges interesser. Når det gjelder publisering, er det helt individuelt. Både fra rederi til rederi, og innen forskjellige segmenter. Jeg kan svært lite om offshore, men ser stadig vekk selskaper innen supply eksempelvis som børsmelder de minste kontrakter tenkelig (min mening), mens MPCC ikke gjør det (utenom guiding-rapporter og kvartals-rapporter), selv om kontraktene som inngås hos sistnevnte kan innebære hundrevis av millioner kroner i inntjening. Vel, dette er jo bare mine surre-tanker, en haug andre som har bedre innsikt enn meg på konkrete kontrakts-inngåelser. Men tror det kommer en del avklaringer fremover, først og fremst mtp EGF.
Unnskyld, men benytter anledningen... En liten vits på tampen av året må vel være lov? Det er bergensere det dreier seg om:
Piddien og Olaen stod sånn og småskrøt av hverandre. Men da Olaen fortalte at han hadde vært til audiens hos kongen, syntes Piddien han hadde gått for langt. Men han var jo ikke tapt bak en vogn, så han fortalte likeså godt om den gangen han var nede i Roma. Han dro ned ned for å hilse på paven, sa han. Ja, paven tok vel imot ham, han, ba ham ut på balkongen med seg og lot ham se utover plassen hvor det stod flere hundre tusen mennesker.
- Og, fortsatte Piddien, mens eg står der, så hører eg plutselig nokken roper nerifra mengden: - Hei, kem e han derre så står ved siden av Piddien?
Og av helt ukjent og pussig grunn, får det med paven meg til å tenke på en episode fra 1890. Da befant nemlig Arne Garborg (1851-1924, norsk forfatter, skrev mest på nynorsk) seg i München, dette var året før Henrik Ibsen dro tilbake til Kristiania for godt. Ikke så lite skuffet over å finne ut at dikteren ikke var til stede denne marsdagen, så beklaget han seg i et brev til en venn: «Ibsen hev eg vore hjaa; han var kje heime, og so slapp eg med aa levera Korte mitt. Vera i München og ikke sjaa Ibsen er som aa vera i Roma og ikkje sjaa Paven, veit Du.»
Nei, nå er det snart sjakk-VM igjen, og hva passer vel bedre enn en Aass Pilsner til det? Eh, nuvel.
Unnskyld, men benytter anledningen... En liten vits på tampen av året må vel være lov? Det er bergensere det dreier seg om:
Piddien og Olaen stod sånn og småskrøt av hverandre. Men da Olaen fortalte at han hadde vært til audiens hos kongen, syntes Piddien han hadde gått for langt. Men han var jo ikke tapt bak en vogn, så han fortalte likeså godt om den gangen han var nede i Roma. Han dro ned ned for å hilse på paven, sa han. Ja, paven tok vel imot ham, han, ba ham ut på balkongen med seg og lot ham se utover plassen hvor det stod flere hundre tusen mennesker.
- Og, fortsatte Piddien, mens eg står der, så hører eg plutselig nokken roper nerifra mengden: - Hei, kem e han derre så står ved siden av Piddien?
Og av helt ukjent og pussig grunn, får det med paven meg til å tenke på en episode fra 1890. Da befant nemlig Arne Garborg (1851-1924, norsk forfatter, skrev mest på nynorsk) seg i München, dette var året før Henrik Ibsen dro tilbake til Kristiania for godt. Ikke så lite skuffet over å finne ut at dikteren ikke var til stede denne marsdagen, så beklaget han seg i et brev til en venn: «Ibsen hev eg vore hjaa; han var kje heime, og so slapp eg med aa levera Korte mitt. Vera i München og ikke sjaa Ibsen er som aa vera i Roma og ikkje sjaa Paven, veit Du.»
Nei, nå er det snart sjakk-VM igjen, og hva passer vel bedre enn en Aass Pilsner til det? Eh, nuvel.
Redigert 26.12.2021 kl 12:55
Du må logge inn for å svare
Normalone
26.12.2021 kl 19:34
11090
Da må det i utgangspunktet foreligge en klausul i avtalen som gir rom for det - ellers er partene forpliktet til å overholde sine avtalerettslige forpliktelser. Jeg ser nå bort ifra reglene om bristenede forutsetninger eller det som følger av avtaleloven paragraf 36. Er det noe spesielt du tenker på, Alby?
Redigert 26.12.2021 kl 19:52
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
26.12.2021 kl 19:55
11046
Alby skrev Kan man reforhandle inngåtte kontrakter?
Ja, som sagt, såfremt det foreligger en klausul om reforhandling. Men jeg er rimelig trygg på at i et såpass stramt marked har MPCC ikke behov for å godta den slags klausuler for å få på plass solide slutninger i dagens hete marked.
Askoeik
26.12.2021 kl 20:30
11044
Takk for svar, og en god historie på kjøpet!
Ok, det er jo for så vidt ikke så viktig, for så lenge markedet er stabilt og fortsetter slik vi forventer, så vil det være gode kontakter og gjerne over lenger perioder.
Likevel er det noe med å ha tallene publisert og spikret som jeg tror gjør godt for aksjeutviklingen, eller burde gjøre det i alle fall. Særlig analytikerne liker vel først å oppdatere kursmål når de kan putte 100%-tall inn i modellene sine.
Ok, det er jo for så vidt ikke så viktig, for så lenge markedet er stabilt og fortsetter slik vi forventer, så vil det være gode kontakter og gjerne over lenger perioder.
Likevel er det noe med å ha tallene publisert og spikret som jeg tror gjør godt for aksjeutviklingen, eller burde gjøre det i alle fall. Særlig analytikerne liker vel først å oppdatere kursmål når de kan putte 100%-tall inn i modellene sine.
Londonmannen
26.12.2021 kl 21:49
10911
De bergenserne de bergenserne. Ikke rart at resten av landet formelig hater dem.
Den gang trikken gikk i Trondheim var det en bergenser som stod på bakerste plattform da en av de medreisende på samme plattform falt av trikken i en sving. Trønderen ved siden av bergenseren henvendte seg til sistnevnte og spurte:» datt an ta?» hvorpå bergenseren svarte «titt i titt!»
Ikke alltid like lett for bergensere å skjønne dialekten som brukes ute i destriktet. ;-))
Den gang trikken gikk i Trondheim var det en bergenser som stod på bakerste plattform da en av de medreisende på samme plattform falt av trikken i en sving. Trønderen ved siden av bergenseren henvendte seg til sistnevnte og spurte:» datt an ta?» hvorpå bergenseren svarte «titt i titt!»
Ikke alltid like lett for bergensere å skjønne dialekten som brukes ute i destriktet. ;-))
Struts
27.12.2021 kl 07:26
10445
Hehe, nei det er ikke så lett å forholde seg til alle dialekter. For ikke å snakke om språk; er vel ikke så mange land som med under 6 mill innbyggere har tre forskjellige offisielle språk.
Ellers virker det ikke som Tekinvestor har oppdatert VPS-loggen i dag, får evt komme tilbake når og hvis så skjer...
Ellers virker det ikke som Tekinvestor har oppdatert VPS-loggen i dag, får evt komme tilbake når og hvis så skjer...
Struts
27.12.2021 kl 08:33
10315
Nå kom det noen tall! Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 379’ aksjer, og har med det 69.71% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: UBS Europe ned 472’ (8,816’ totalt), Klvaeness Invest minus 150’ (4,260’) og Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 78’ (10,170’). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon opp 1,076’ (5,703’ totalt), Barclays Capital pluss 162 (1,604’), Goldman Sachs + 78’ (1,364’) og Jan Heggelund (investor) + 20’ (1,251’ totalt). Ellers bare en en håndfull mindre endringer.
Topp 50 øker med 379’ aksjer, og har med det 69.71% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: UBS Europe ned 472’ (8,816’ totalt), Klvaeness Invest minus 150’ (4,260’) og Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 78’ (10,170’). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon opp 1,076’ (5,703’ totalt), Barclays Capital pluss 162 (1,604’), Goldman Sachs + 78’ (1,364’) og Jan Heggelund (investor) + 20’ (1,251’ totalt). Ellers bare en en håndfull mindre endringer.
hectorgonzales
27.12.2021 kl 09:09
10245
Ny containerlinje lansert på selveste julaften! Her ser vi at mindre skip blir tatt i bruk på ganske lange strekk. Interessant er det også at de går innom Nhava Sheva (India's vestkyst) der det er problemer med kapasitet (på skip) både for import og eksport.
CULines, Global Feeder Shipping and Emirates Shipping Line will launch a service called Vietnam Gulf express (VGX) / Vietnam Gulf India (VGI) in January 2022 to directly connect Vietnam, Thailand and the Middle East.
The three container lines will deploy five 1,900 - 2,100 TEU vessels to serve VGX/VGI, with the maiden voyage being scheduled to depart the Vietnamese port of Ho Chi Minh on 17 January 2022 with the 2006-built GFS Pearl.
https://container-news.com/asian-lines-launch-southeast-asia-middle-east-service/
Ellers ser vi at ratene holder seg bra:
The Taiwanese liner operator said on 23 December that it will charter Borealis’ 2006-built 2,741 TEU Jeju Island for a total of US$42.26 million over 3.17 years, working out to a daily hire of US$36,521. Wan Hai will also charter Global Ship Lease’s 2001-built 2,207 TEU Kumasi for US$43.5 million over 3.25 years, translating into a daily hire of US$36,669.
https://container-news.com/wan-hai-charters-two-boxships-for-three-years/
CULines, Global Feeder Shipping and Emirates Shipping Line will launch a service called Vietnam Gulf express (VGX) / Vietnam Gulf India (VGI) in January 2022 to directly connect Vietnam, Thailand and the Middle East.
The three container lines will deploy five 1,900 - 2,100 TEU vessels to serve VGX/VGI, with the maiden voyage being scheduled to depart the Vietnamese port of Ho Chi Minh on 17 January 2022 with the 2006-built GFS Pearl.
https://container-news.com/asian-lines-launch-southeast-asia-middle-east-service/
Ellers ser vi at ratene holder seg bra:
The Taiwanese liner operator said on 23 December that it will charter Borealis’ 2006-built 2,741 TEU Jeju Island for a total of US$42.26 million over 3.17 years, working out to a daily hire of US$36,521. Wan Hai will also charter Global Ship Lease’s 2001-built 2,207 TEU Kumasi for US$43.5 million over 3.25 years, translating into a daily hire of US$36,669.
https://container-news.com/wan-hai-charters-two-boxships-for-three-years/
Redigert 27.12.2021 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
Helg11
27.12.2021 kl 10:39
9864
Varehandelen øker i USA = behov for mer varer = videre høy etterspørsel etter containerskip
https://e24.no/naeringsliv/i/x8wEqn/varehandelen-i-usa-opp-85-prosent-i-julen
https://e24.no/naeringsliv/i/x8wEqn/varehandelen-i-usa-opp-85-prosent-i-julen
Struts
27.12.2021 kl 11:22
9743
Takk for den! Det bare underbygger vel egentlig det behov som finnes for feedere i vårt og E. Russ' segment. En nisje som har vært underestimert og nærmest neglisjert siste 20 årene i form av manglende nybygg, relativt sett har det jo (pr TEU) vært rimeligere å kontrahere de større enhetene. Men behovet for transport opp elver, og til havner hvor dypgående, lengde osv ikke strekker til for de store, det har jo ikke minsket - tvert i mot! Så er det massive ordrer for de ultra-store enhetene (20,000 TEU, ja ned til 10'+), men det er med elveleier som med flyplasser, du får ikke parkert et skip på størrelse med 5 fotballbaner ved Glommas utløp, det oppstår også et problem (nærmest et mareritt) dersom du forsøker å få en Boeing Dreamliner til å lande nær en skigard i Toten. Ok dårlig metafor sikkert, men allikevel - av og til kan smått bli godt!
Jøss, en marihøne innendørs på denne tiden av året er det ikke ofte jeg opplever - jaggu prøvde hun seg på tastaturet også! Sukk.
Jøss, en marihøne innendørs på denne tiden av året er det ikke ofte jeg opplever - jaggu prøvde hun seg på tastaturet også! Sukk.
Redigert 27.12.2021 kl 11:26
Du må logge inn for å svare
Vel overstått, Struts!? Jeg får håpe det. Tenkte på deg da jeg åpnet en Halling fra .... ja, nettopp, Aas, lille Julaften.
Du har det med å komme med metaforer som er enkle å forstå. De her skjønte til og med jeg også!
Stort er ikke alltid godt, jfr. Ever Given fra Evergreen i Suez........ Vi her inne er vel også mest komfortable med smått innen containerbransjen. Da klinger det i kassen!
Resultatet for 4. kvartal fremlegges den 24. februar. Det er under to måneder til. I mellomtiden skal det avvikles en EGF for utbetaling av utbytte etter salg av skip. Det skal skje "rett over nyttår", om jeg husker rett.
Dernest skal det utbetales utbytte for 4. kvartal, sannsynligvis i mars/april.
Og parallelt med dette har vi skyhøye rater som synes å holde seg høye langt inn i det nye året.
For øyeblikket har Helg11 en PE på 2,76 i sitt regneark for 2022. Det innebærer at vi fortsatt sitter på aksjer i et selskap som er utrolig lavt priset. Hans konservative utregninger stemmer jo fabelaktig med realiteten, slik at vi har gode tider i møte.
Det er mye som tilsier at vi kan få et generelt vanskelig børsår i 2022. Rentehevningen er såvidt begynt, prisene øker på nesten alt, og børsene rundt i verden har steget mye over lang tid. Da er det greit å vite at vi i MPC har håndfast dokumentasjon på at driften vil være lønnsom både for selskapet og aksjonærene i de neste tre-fire årene.
Du har det med å komme med metaforer som er enkle å forstå. De her skjønte til og med jeg også!
Stort er ikke alltid godt, jfr. Ever Given fra Evergreen i Suez........ Vi her inne er vel også mest komfortable med smått innen containerbransjen. Da klinger det i kassen!
Resultatet for 4. kvartal fremlegges den 24. februar. Det er under to måneder til. I mellomtiden skal det avvikles en EGF for utbetaling av utbytte etter salg av skip. Det skal skje "rett over nyttår", om jeg husker rett.
Dernest skal det utbetales utbytte for 4. kvartal, sannsynligvis i mars/april.
Og parallelt med dette har vi skyhøye rater som synes å holde seg høye langt inn i det nye året.
For øyeblikket har Helg11 en PE på 2,76 i sitt regneark for 2022. Det innebærer at vi fortsatt sitter på aksjer i et selskap som er utrolig lavt priset. Hans konservative utregninger stemmer jo fabelaktig med realiteten, slik at vi har gode tider i møte.
Det er mye som tilsier at vi kan få et generelt vanskelig børsår i 2022. Rentehevningen er såvidt begynt, prisene øker på nesten alt, og børsene rundt i verden har steget mye over lang tid. Da er det greit å vite at vi i MPC har håndfast dokumentasjon på at driften vil være lønnsom både for selskapet og aksjonærene i de neste tre-fire årene.
Redigert 27.12.2021 kl 12:06
Du må logge inn for å svare
unikum
27.12.2021 kl 13:11
9304
Det begynner å bli en god avstand ned til der shorten ble satt. Lurer på om de vil begynne å røre på seg ? 4- 5 kroner ned. Spent på om de må kjøpes tilbake eller om de bare kan levere de tilbake?
Tipper det skjer rundt 24,5-25 kr.Det kan fort skje denne uken ;)
Fatboy23
27.12.2021 kl 14:02
9759
Vet dette handler om mpcc, men har sett litt på alng(Awilco lng). Kursen har økt som bare det der, men de har en p/e rundt 4 nå. En forward p/e på rundt 3 ifølge Yahoo finance. Noen som vet om de har like lange kontrakter som mpcc? Eller er det snakk om noen få måneder der
Svar
27.12.2021 kl 14:25
9681
Hei Argus,
I dag har flåten til MPCC ca. 23.333 USD i snitt rate (ikke halvert JV skip), men satt ratene til AS Serena til 30.000 og AS Columbia til 38.666 (utjevnet over 3 år) – disse har høy rate første år og lavere i 2. og 3. år.
Hvis MPCC hadde en rate tilsvarende dagens rate (Clarcsons tabell november) for hele flåten ville snitt raten vært på 32.977 USD.
Snitt differansen mellom disse er 9.644 USD som ville gitt en mer inntekt (CF) i året på nærmere 2 milliarder NOK.
Dagens rater på en 1300 TEU ligger i dag på 3 års på 25.500 USD. MPCC har i dag 40 skip med kontrakt under 25.500 USD. 23 av disse skipene skal på ny kontrakt i 2022 – får disse avtaler som dagens rater ligger på så vil diffen mellom dagens rater og nye rater for disse inkludert Emma og Nordspring utgjøre hele 18.791 USD. Dette vil utgjøre en høyere CF på hele 1,3 milliarder NOK på årsbasis.
Da vil over 50% av gapet mellom max inntjening (dagens markedsrater) og dagens kontrakter bli spist opp.
Jeg tolker det dit hen at H1 er ferdigavtalt og sikkert deler av H2, så holder ratene seg blir dette meget bra.
Blir spennende å se om MPCC klarer og fikse noe bedre med Mærsk (lang opsjonstid til dårlige rater) som de gjorde med Seabord.
I dag har flåten til MPCC ca. 23.333 USD i snitt rate (ikke halvert JV skip), men satt ratene til AS Serena til 30.000 og AS Columbia til 38.666 (utjevnet over 3 år) – disse har høy rate første år og lavere i 2. og 3. år.
Hvis MPCC hadde en rate tilsvarende dagens rate (Clarcsons tabell november) for hele flåten ville snitt raten vært på 32.977 USD.
Snitt differansen mellom disse er 9.644 USD som ville gitt en mer inntekt (CF) i året på nærmere 2 milliarder NOK.
Dagens rater på en 1300 TEU ligger i dag på 3 års på 25.500 USD. MPCC har i dag 40 skip med kontrakt under 25.500 USD. 23 av disse skipene skal på ny kontrakt i 2022 – får disse avtaler som dagens rater ligger på så vil diffen mellom dagens rater og nye rater for disse inkludert Emma og Nordspring utgjøre hele 18.791 USD. Dette vil utgjøre en høyere CF på hele 1,3 milliarder NOK på årsbasis.
Da vil over 50% av gapet mellom max inntjening (dagens markedsrater) og dagens kontrakter bli spist opp.
Jeg tolker det dit hen at H1 er ferdigavtalt og sikkert deler av H2, så holder ratene seg blir dette meget bra.
Blir spennende å se om MPCC klarer og fikse noe bedre med Mærsk (lang opsjonstid til dårlige rater) som de gjorde med Seabord.
Noen som feirer julen godt og handler mange aksjer idag med volum 1-5 stk av gangen :) :)
jadden
28.12.2021 kl 07:24
8234
Ammoniakk, et guffent stoff konkluderer Sintef. Det er langt frem før fremtidens skipsdrivstoff er på plass, se hva FA skriver i dag. Mærsk går for syntetisk metanol. Ammoniakk krever såpass store fornybar energikilder at det kan være urealistisk å fremstille i tilstrekkelige kvanta. Det er ikke slik at verdens teknologi er sålangt fremme at vi finner nok på noe. Fossilt drivstoff vil være første og eneste mulige valg i lang tid, følgelig ingen overkontrahering av feederskip i overskuelig fremtidid. Våre feedere vil være i drift langt utover tidligere forventet levealder og med solide rater som nå er etablert i markedet.
Struts
28.12.2021 kl 07:44
8175
Hehe, jo takk - det gikk stille og rolig for seg!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 943’ aksjer, og har med det 70.0399% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Bofa Securities Europe ned 533’ (184’ totalt), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) minus 400’ (9,770’), Melchior Invest (Oslo-basert investeringsselskap ved Tom Ranum) ned 391’ (20’), Goldman Sachs ned 277’ (1,087’), Klaveness Invest reduserer i to beholdninger, hver med 206’ aksjer (til resp. 4,053’ og 3,208’ totalt), Citibank ned 200’ (681’) og State Street Bank minus 107’ (303’ totalt). Det er 18 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare noen små endringer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk., det skal dog nevnes at det er personen bak Melchior som handler inn tilsvarende antall som referert solgt over): Merrill Lynch opp 333’ (333’ totalt), Citibank øker i en annen beholdning med 200’ aksjer (200’ totalt), Goldman Sachs gjør det samme med 188’ aksjer (190’ totalt), Tryggen Invest (Oslo-basert selskap som visstnok driver med produksjon av elektrisitet fra vannkraft, ved Trygve H. Roald) pluss 131’ (131’), HSBC Bank og Storebrand Verdi Verdipapirfond øker begge med 100’ aksjer hver (til resp. 500’ og 647’ totalt). Det er 31 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en del mindre endringer.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 943’ aksjer, og har med det 70.0399% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Bofa Securities Europe ned 533’ (184’ totalt), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) minus 400’ (9,770’), Melchior Invest (Oslo-basert investeringsselskap ved Tom Ranum) ned 391’ (20’), Goldman Sachs ned 277’ (1,087’), Klaveness Invest reduserer i to beholdninger, hver med 206’ aksjer (til resp. 4,053’ og 3,208’ totalt), Citibank ned 200’ (681’) og State Street Bank minus 107’ (303’ totalt). Det er 18 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare noen små endringer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk., det skal dog nevnes at det er personen bak Melchior som handler inn tilsvarende antall som referert solgt over): Merrill Lynch opp 333’ (333’ totalt), Citibank øker i en annen beholdning med 200’ aksjer (200’ totalt), Goldman Sachs gjør det samme med 188’ aksjer (190’ totalt), Tryggen Invest (Oslo-basert selskap som visstnok driver med produksjon av elektrisitet fra vannkraft, ved Trygve H. Roald) pluss 131’ (131’), HSBC Bank og Storebrand Verdi Verdipapirfond øker begge med 100’ aksjer hver (til resp. 500’ og 647’ totalt). Det er 31 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en del mindre endringer.
Redigert 28.12.2021 kl 07:47
Du må logge inn for å svare
NetromK
28.12.2021 kl 08:53
8134
Reduksjon med nesten 1 mill aksjar, men stig til over 70% eigedel igjen. Snodige utslag på disse listene igjen.
Sterkt at kursen stig samtidig som Canomaro og Klaveness held fram å selge.
Lurar på kva dei vil flytte pengane til som dei har betre tru på kommane år.
Sterkt at kursen stig samtidig som Canomaro og Klaveness held fram å selge.
Lurar på kva dei vil flytte pengane til som dei har betre tru på kommane år.
Helg11
28.12.2021 kl 09:26
8008
Canamaro og Klaveness holder koken. Vel vel.
La merke til at et søsterskip av AS Sicilia og Sevillia er solgt.
Name Type DWT Year Yard Country Gears TEU Price Buyers Comments
MELBOURNE STRAIT CONTAINER 25848 2008 TAIZHOU KOUAN CHINA CR2X40 1794 27,000,000 UNDISC LOSED
Bygd på samme verft og samme år. Prisen syns jeg var i rimeligste laget, men ser at skipet hadde en brann ombord for 5 år siden så dette kan nok ha medført varige skader.
La merke til at et søsterskip av AS Sicilia og Sevillia er solgt.
Name Type DWT Year Yard Country Gears TEU Price Buyers Comments
MELBOURNE STRAIT CONTAINER 25848 2008 TAIZHOU KOUAN CHINA CR2X40 1794 27,000,000 UNDISC LOSED
Bygd på samme verft og samme år. Prisen syns jeg var i rimeligste laget, men ser at skipet hadde en brann ombord for 5 år siden så dette kan nok ha medført varige skader.
Struts
28.12.2021 kl 09:47
7903
Har også notert det salget, men er ikke noe jeg legger vekt på. Prisen er ALTFOR lav (i forholdet til markedet), ville (fremdeles) anslå verdi (T/C-fri basis) til i overkant $ 32 mill. Så her er det noe annet som ligger til grunn, enten forward levering, at befrakter (som har skipet på til lav rate) kjøper skuta osv. Det med brann ser jeg også litt bort fra (bortsett fra at det vil komme frem i klassepapirene), skadene er nok reparert for lenge siden. Hvis ikke tror jeg ikke det ville få tillatelse til å seile særlig langt. Dvs kanskje tauing til nærmeste skrapverft...
Redigert 28.12.2021 kl 09:50
Du må logge inn for å svare