MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Normalone
30.12.2021 kl 16:41
10578
Jeg vil også benytte muligheten til å rette en stor takk til alle dere som bidrar med kompetanse og ikke minst god tone. Denne tråden er unik i den sammenheng - og jeg ser frem til fortsatt være medalsjonærer med dere i 2022. Det skal, som Kbkristi skriver, mye til for at MPCC vil stige like mye prosentvis i 2022 sml med 2021 - samtidig er prisingen fortsatt veldig attraktiv (NAV, P/E mv) og store deler av overskuddet vil bli betalt tilbake til aksjonærene de neste årene (så vi får helt sikkert en fortsatt hyggelig reise).
Godt nytt år!
Godt nytt år!
jastrand
30.12.2021 kl 17:00
10510
Vil også takke for ett fantastisk år,og takke alle de flinke gutta her inne ,ingen nevnt /ingen glemt.Det virker nesten som om dere skriver nekrologen til Struts,men neidda denne fuggelen kommer til å levere også neste år (d kommer kanskje noen strutse-egg også),Hvis jeg skal se inn i krystallkula for 2022,så tipper jeg pr.31.12.22 kurs kr 37.- og utbetalt utbytte kr 8.- Godt Nytt År Bli med på en tippekonkurranse da !!!
Redigert 30.12.2021 kl 17:19
Du må logge inn for å svare
Stor takk til alle dyktige bidragsytere her inne for et lærerikt og fruktbart 2021! Som mange påpeker er tonen, kompetansen og fokuset her rimelig unikt - og jeg ser frem til å fortsatt være lastet til ripen i MPCC gjennom et særs lovende 2022. Takk for det gamle & Godt Nytt År! 💪🍾🎆
Hjertelig takk for gedigent råd om MPC i 2020, Kbkristi, der traff du spikeren på hodet!
Årets børsvinner, ja, og kanskje en vakker investering også i 2022. Jeg tror absolutt at utbyttene vil øke fokus på selskapet ytterligere.
Som en kuriositet kan jeg nevne at Investtech har en langsiktig anbefaling av MPC med kursmål kr. 53. Det gir i så fall en kursøkning på 115 %. Med tanke på at MPC vil dele ut minst fem utbytter til neste år, og de gedigne overskudd som forventes med ganske stor treffsikkerhet grunnet langsiktige kontrakter, er vel en slik økning slett ikke utenkelig. I så fall er det mange av oss som blir mer enn alminnelig velholdne…..
Godt Nyttår til deg, Kbkristi, til Struts, Helg11, dato m.fl.! Hold dere friske og hold motet oppe!
Årets børsvinner, ja, og kanskje en vakker investering også i 2022. Jeg tror absolutt at utbyttene vil øke fokus på selskapet ytterligere.
Som en kuriositet kan jeg nevne at Investtech har en langsiktig anbefaling av MPC med kursmål kr. 53. Det gir i så fall en kursøkning på 115 %. Med tanke på at MPC vil dele ut minst fem utbytter til neste år, og de gedigne overskudd som forventes med ganske stor treffsikkerhet grunnet langsiktige kontrakter, er vel en slik økning slett ikke utenkelig. I så fall er det mange av oss som blir mer enn alminnelig velholdne…..
Godt Nyttår til deg, Kbkristi, til Struts, Helg11, dato m.fl.! Hold dere friske og hold motet oppe!
Redigert 30.12.2021 kl 21:08
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.12.2021 kl 21:20
10645
Takk, Argus.
Sitter bare og venter på telefon fra ordføreren nå som skal fortelle hvor mye han gleder seg til skatten min 😱😂😂😂
Sitter bare og venter på telefon fra ordføreren nå som skal fortelle hvor mye han gleder seg til skatten min 😱😂😂😂
Fatboy23
30.12.2021 kl 22:03
10529
Vil starte med å takke for et fantastisk aksjetips fra Kbkristi, og mye god observasjon og "speiding" fra helg11, Struts og co. Vi ble børsvinnere, og da knuste oslo børs. Selvom vi vil få fantastiske utbytter neste år, vil vi trolig ikke bli børsvinner igjen. Dermed har jeg sett på andre sektorer og funnet finans/bank nokså interessant. Da med økt rente og folk som vil kanskje ha pengene et mer safe sted etter å ha opplevd bobler i ESG aksjer. Sogn sparebank da ser veldig billig ut med en inntjening på 5 i p/e, kan hende den har blitt oversett da den har kun en markedsverdi på 90 mill. Synes regnskapet deres ser bra ut, de har en del lån men det har vell alle banker.(?) Hadde vært takknemlig for noen gode innspill for noen som har litt mer erfaring enn meg, som akkurat fikk rundet av sitt første av forhåpentligvis mange år som "mini-investor". (Grunnen for at jeg drar opp en bank i denne gruppen er erfaring av mange gode og saklige svar)
Kbkristi
31.12.2021 kl 11:10
9658
God fart inn i 2022. Innsideporteføljen fikk en bra avslutningen på et elendig år.
Slår vi de to seneste årene sammen, har Innsideporteføljen gjort det bedre enn Oslo Børs.
Og avslutningen på året var også god. På grunn av julen er det nå to uker siden vi har oppdatert Innsideporteføljen. I denne perioden har Innsideporteføljen lagt på seg 3,7 prosent, mot en oppgang på 1,9 prosent i hovedindeksen.
Denne gangen var det MPC Container Ships og Kahoot som bidro sterkest, med et kursløft på henholdsvis 7,4 og 8,1 prosent.
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/12/31/7795915/god-fart-inn-i-2022?internal_source=sistenytt
Slår vi de to seneste årene sammen, har Innsideporteføljen gjort det bedre enn Oslo Børs.
Og avslutningen på året var også god. På grunn av julen er det nå to uker siden vi har oppdatert Innsideporteføljen. I denne perioden har Innsideporteføljen lagt på seg 3,7 prosent, mot en oppgang på 1,9 prosent i hovedindeksen.
Denne gangen var det MPC Container Ships og Kahoot som bidro sterkest, med et kursløft på henholdsvis 7,4 og 8,1 prosent.
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/12/31/7795915/god-fart-inn-i-2022?internal_source=sistenytt
I et forsøk på å bøte på trafikkorken ved amerikanske havner vurderer Los Angeles-havnen å ilegge redereier som lar tomme containere stå på terminalen i mer enn ni dager gebyr, skriver Splash24/7.
Gebyret skal etter planen begynne på 100 dollar, for deretter å øke med 100 dollar for hver dag de blir stående. Pr. november hadde om lag 9,9 millioner containere ankommet Los Angeles-havnen i løpet av året, en økning på 18,8 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2020.
Gebyret skal etter planen begynne på 100 dollar, for deretter å øke med 100 dollar for hver dag de blir stående. Pr. november hadde om lag 9,9 millioner containere ankommet Los Angeles-havnen i løpet av året, en økning på 18,8 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2020.
durrrrant
31.12.2021 kl 13:35
9623
Dette har de "vurdert" lenge....
https://www.businessinsider.com/nearly-60000-shipping-containers-face-fine-at-backlogged-ports-2021-11?r=US&IR=T
https://shippingwatch.com/Ports/article13584744.ece
https://www.businessinsider.com/california-ports-delay-48-million-shipping-container-fines-2021-11?r=US&IR=T
https://www.businessinsider.com/nearly-60000-shipping-containers-face-fine-at-backlogged-ports-2021-11?r=US&IR=T
https://shippingwatch.com/Ports/article13584744.ece
https://www.businessinsider.com/california-ports-delay-48-million-shipping-container-fines-2021-11?r=US&IR=T
PSI- Investor
31.12.2021 kl 13:51
9624
The premium surcharge, which overstayed in the trans-Pacific route and later in other ex-Asia routes for nearly a year, is expected to continue at least through the first half of 2022 due to firm demand and worsening schedule reliability
https://www.hellenicshippingnews.com/container-premiums-expected-to-continue-through-h1/
Og med det ønsker jeg dere alle sammen et Riktig Godt Nytt År!
https://www.hellenicshippingnews.com/container-premiums-expected-to-continue-through-h1/
Og med det ønsker jeg dere alle sammen et Riktig Godt Nytt År!
Helg11
31.12.2021 kl 17:56
9249
Vil først takke for et fantastisk MPCC år. Jeg kjøpte mine første aksjer i desember 2020, og snublet over denne tråden i romjulen ifjor. Her er det overvekt av folk av "hel ved" med overveldende kunnskap og gode hjerter. Tusen takk til kapteinen og alle speidere / matroser.
Samtidig er ikke dette en endestasjon, langtderifra. For meg er tallenes tale helt klart på at containerskip-aksjer får et videre oppsving i 2022. Selskapene tjener enorme summer, som ikke reflekteres i aksjekurs. MPCC er helt transparente på driften og i tillegg helt åpne opp at 75% av overskuddet deles ut til oss aksjonærer. Kundene våre (f.eks. ZIM som jeg anbefaler folk å ta en titt på) tjener også all time high. Duppen som DnB har ventet på har ikke kommet, ref dagens Shanghai container index
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Tjener kundene godt, er de fortsatt billige til å betale for skip fra MPCC m.fl. Derfor tenker jeg at containerskip er lav risiko og høy reward også for 2022, bedre enn sparebanker / tankskip. (Min mening, ikke investeringsråd).
Skal jeg balansere det litt er jeg litt bekymret for ukontrollert inflasjon, ref energipriser og andre prisøkninger https://www.nettavisen.no/okonomi/ikea-varsler-voldsomt-prishopp/s/5-95-367352
Men jeg er usikker på hva høy inflasjon vil gi for effekter, og lener meg på at høy inflasjon historisk har vært bra for shipping.
Ønsker til slutt alle er godt nyttår, et godt 2022 og god helse for dere og familiene deres.2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣🎇🎆🥂🍾
Samtidig er ikke dette en endestasjon, langtderifra. For meg er tallenes tale helt klart på at containerskip-aksjer får et videre oppsving i 2022. Selskapene tjener enorme summer, som ikke reflekteres i aksjekurs. MPCC er helt transparente på driften og i tillegg helt åpne opp at 75% av overskuddet deles ut til oss aksjonærer. Kundene våre (f.eks. ZIM som jeg anbefaler folk å ta en titt på) tjener også all time high. Duppen som DnB har ventet på har ikke kommet, ref dagens Shanghai container index
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Tjener kundene godt, er de fortsatt billige til å betale for skip fra MPCC m.fl. Derfor tenker jeg at containerskip er lav risiko og høy reward også for 2022, bedre enn sparebanker / tankskip. (Min mening, ikke investeringsråd).
Skal jeg balansere det litt er jeg litt bekymret for ukontrollert inflasjon, ref energipriser og andre prisøkninger https://www.nettavisen.no/okonomi/ikea-varsler-voldsomt-prishopp/s/5-95-367352
Men jeg er usikker på hva høy inflasjon vil gi for effekter, og lener meg på at høy inflasjon historisk har vært bra for shipping.
Ønsker til slutt alle er godt nyttår, et godt 2022 og god helse for dere og familiene deres.2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣🎇🎆🥂🍾
Oilbaron
31.12.2021 kl 20:09
9241
Ja, restskatten blir heftig neste år, men med 72% av porteføljen i Mpcc så blir det vel en råd med den.
Børsåret 2021 har vært fantastisk, men jeg tror neste år også blir bra for containerfrakt i feedersegmentet.
Vil ønske dere alle her på tråden et riktig godt nyttår.
Børsåret 2021 har vært fantastisk, men jeg tror neste år også blir bra for containerfrakt i feedersegmentet.
Vil ønske dere alle her på tråden et riktig godt nyttår.
Normalone
01.01.2022 kl 12:10
8495
MPCC ble børsvinner i 2021 - og ser vi kun isolert på en P/E beregning for dette året, endte kursen pr 31.12 nesten nøyaktig på en P/E på 7 (da holder jeg skipssalgene utenfor). Dette er helt i tråd med P/E en baserer seg på i shippingbransjen.
Vi vet at MPCC vil i 2022 (og 2023) få en betraktelig høyere inntjenning/overskudd - selv når vi kun baserer oss på kontraktene som er inngått pr i dag (mange nye skip skal inn på nye kontrakter i øpet av dette året (2022)) - og ser vi isolert på 2022, ligger P/E på under 3 ved dagens kurs på kr 24.55. I mitt hode er det faktisk så enkelt at kursen ved utgangen av 2022 vil (igjen - tilsvarende for 2021) ligge rundt et område på P/E på 7, dvs. ca. kr 55. Inkludert ekstraordinære utbytte i Q1 (salg av skip) kan vi forvente utbytte på totalt kr 8-9 (da er ikke ev. ekstraordinære utbytter pga salg av skip i 2022 tatt med).
Oppsummert: Mitt tips er at kursen ligger rundt kr 50 i slutten av 2022 (og at vi i tillegg har fått kr 8-9 i utbytte).
Forresten - riktig godt nytt år til dere alle:)
Vi vet at MPCC vil i 2022 (og 2023) få en betraktelig høyere inntjenning/overskudd - selv når vi kun baserer oss på kontraktene som er inngått pr i dag (mange nye skip skal inn på nye kontrakter i øpet av dette året (2022)) - og ser vi isolert på 2022, ligger P/E på under 3 ved dagens kurs på kr 24.55. I mitt hode er det faktisk så enkelt at kursen ved utgangen av 2022 vil (igjen - tilsvarende for 2021) ligge rundt et område på P/E på 7, dvs. ca. kr 55. Inkludert ekstraordinære utbytte i Q1 (salg av skip) kan vi forvente utbytte på totalt kr 8-9 (da er ikke ev. ekstraordinære utbytter pga salg av skip i 2022 tatt med).
Oppsummert: Mitt tips er at kursen ligger rundt kr 50 i slutten av 2022 (og at vi i tillegg har fått kr 8-9 i utbytte).
Forresten - riktig godt nytt år til dere alle:)
Redigert 01.01.2022 kl 12:19
Du må logge inn for å svare
Godt nyttår, alle sammen :-)
Sitter og leser gjennom lokal avisene fra hjemmebyen og spesielt artikler om supply chain i Puget Sound/Pacific Northwest som er Seattle/Tacoma.
Artikkelen er ikke ny men artikulerer 2022 planer, mer spesifikt åpningen av 2 nyrenoverte berths ved Terminal 5 som er rustet til å ta imot de største container skipene (feedere da ikke nevnt) fra Kina, Vietnam og Japan, og som avlastning for California ports. Mangel på lastebil sjåfører har ikke vært en flaskehals i SeaTac området, men mangel av chassis har jo skapt problemer.
Noen utdrag:
"The past 18 months have been nothing short of basically rewriting a new playbook on logistics,” said Adam Drouhard, managing director of cargo at Alaska Airlines
"In looking for ways to make the supply chain more resilient, the Puget Sound area can capitalize on opportunities for growth. The region’s marine cargo operations already support more than 58,000 jobs and $12.4 billion in economic activity in Washington state.
The Northwest Seaport Alliance, which includes the ports of Seattle and Tacoma, continues to see record-breaking volumes this year and is working with terminal operators and the International Longshore Workers Union to improve efficiency
Congestion at California and Canadian ports has allowed the less-congested Port of Seattle to acquire more business. The January opening of the redeveloped Terminal 5, which will be able to accommodate the largest container ships, will help alleviate some of the local backlog, officials said.
That capacity building takes time and points to the importance of supporting needed investment by the private and public sector.
Challenges to the supply chain will continue well into 2022, experts said, but able management of the ports, and support from the region’s leaders, will allow them to emerge from this crisis and improve the region’s competitiveness."
https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/supply-chain-crunch-offers-opportunity-for-seattle/
Det var en moderat forbedring i desember og stor vilje til å få varene utlevert til jul:
https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/supply-chain-woes-ease-but-challenges-remain/
"That coordinated action is reflected not only with more products in stores, but also fewer container ships anchored in Puget Sound waiting for a berth to unload their cargo. The number of vessels at anchor has dropped from a high of about 15 per day to about seven, according to officials with the Northwest Seaport Alliance, which includes the ports of Seattle and Tacoma.
The reduction can be traced in part to smoother rail operations that allow containers to be moved off marine terminals more quickly and improved scheduling by shipping companies. Several terminal operators have also instituted long-dwell fees to incentivize faster container pickup, officials said.
Over the last month, the time containers spent sitting on docks — which was at more than eight days — is down by 40%, according to the White House. At the Port of Seattle, about 4,000 of 9,000 shipping containers, stacked stories high in overflow space at Terminal 5, have now been cleared."
En siste og litt kjekk 'tutorial' om prosessen gjennom SeaTac Port
https://www.seattlemet.com/news-and-city-life/2021/11/seattle-shipping-container-s-supply-chain-journey
Sitter og leser gjennom lokal avisene fra hjemmebyen og spesielt artikler om supply chain i Puget Sound/Pacific Northwest som er Seattle/Tacoma.
Artikkelen er ikke ny men artikulerer 2022 planer, mer spesifikt åpningen av 2 nyrenoverte berths ved Terminal 5 som er rustet til å ta imot de største container skipene (feedere da ikke nevnt) fra Kina, Vietnam og Japan, og som avlastning for California ports. Mangel på lastebil sjåfører har ikke vært en flaskehals i SeaTac området, men mangel av chassis har jo skapt problemer.
Noen utdrag:
"The past 18 months have been nothing short of basically rewriting a new playbook on logistics,” said Adam Drouhard, managing director of cargo at Alaska Airlines
"In looking for ways to make the supply chain more resilient, the Puget Sound area can capitalize on opportunities for growth. The region’s marine cargo operations already support more than 58,000 jobs and $12.4 billion in economic activity in Washington state.
The Northwest Seaport Alliance, which includes the ports of Seattle and Tacoma, continues to see record-breaking volumes this year and is working with terminal operators and the International Longshore Workers Union to improve efficiency
Congestion at California and Canadian ports has allowed the less-congested Port of Seattle to acquire more business. The January opening of the redeveloped Terminal 5, which will be able to accommodate the largest container ships, will help alleviate some of the local backlog, officials said.
That capacity building takes time and points to the importance of supporting needed investment by the private and public sector.
Challenges to the supply chain will continue well into 2022, experts said, but able management of the ports, and support from the region’s leaders, will allow them to emerge from this crisis and improve the region’s competitiveness."
https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/supply-chain-crunch-offers-opportunity-for-seattle/
Det var en moderat forbedring i desember og stor vilje til å få varene utlevert til jul:
https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/supply-chain-woes-ease-but-challenges-remain/
"That coordinated action is reflected not only with more products in stores, but also fewer container ships anchored in Puget Sound waiting for a berth to unload their cargo. The number of vessels at anchor has dropped from a high of about 15 per day to about seven, according to officials with the Northwest Seaport Alliance, which includes the ports of Seattle and Tacoma.
The reduction can be traced in part to smoother rail operations that allow containers to be moved off marine terminals more quickly and improved scheduling by shipping companies. Several terminal operators have also instituted long-dwell fees to incentivize faster container pickup, officials said.
Over the last month, the time containers spent sitting on docks — which was at more than eight days — is down by 40%, according to the White House. At the Port of Seattle, about 4,000 of 9,000 shipping containers, stacked stories high in overflow space at Terminal 5, have now been cleared."
En siste og litt kjekk 'tutorial' om prosessen gjennom SeaTac Port
https://www.seattlemet.com/news-and-city-life/2021/11/seattle-shipping-container-s-supply-chain-journey
NetromK
01.01.2022 kl 14:20
8683
Harpex + 0,6%. 3781 ->3805
1700 TEU + 2000$ til årsbeste!
1500 og 3500 TEU + 1000$
https://www.harperpetersen.com/#harpex
1700 TEU + 2000$ til årsbeste!
1500 og 3500 TEU + 1000$
https://www.harperpetersen.com/#harpex
coronet
01.01.2022 kl 15:32
8726
Godt Nytt År til alle kjente og ukjente på forumet!
Ett av våre fartøy "AS CARLOTTA" er ventende til Seattle ca.5.januar direkte fra Cai Mep (Saigon/Ho Chi Minh) i Vietnam. Sist den var i Seattle 6-8.november var det ingen ventetid.
Andre bevegelser av rederiets fartøy på vestkysten av Canada/USA:
"AS SERAFINA" ble liggende først på drift utenfor Los Angeles fra 4.november i 6 døgn og deretter til ankers i 26 døgn. Selve kaioperasjonen tok 2 døgn før hun satte kursen vestover igjen den 10.desember. Siden 10.desember har det ikke vært MPCC-båter på reden i Los Angeles/Long Beach. Hun ankom Shanghai 27.desember uten noe nevneverdig ventetid og returnerte samme kveld mot Los Angeles og iflg.schedule er det estimert ankomst 10.januar.
"AS SERENA" avgikk Shanghai 6.desember for Los Angeles. Eta iflg.AIS var 23.desember, men hun ligger trolig, med redusert fart eller på drift utenfor AIS-dekning, da hun ligger over en uke etter schedule.
"AS COLUMBIA" Ankom Vancouver fra Ningbo 22.desember. Har siden ligget ankret nå på 10.døgnet. Vedlegger et foto fra Vancouver samme dag hun ankom, som jeg fant på "Marinetraffic". https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:361410/ships - Jeg ser at alle containerne er helt like og uten logo. Mon tro om det er nye tomcontainere?
Ett av våre fartøy "AS CARLOTTA" er ventende til Seattle ca.5.januar direkte fra Cai Mep (Saigon/Ho Chi Minh) i Vietnam. Sist den var i Seattle 6-8.november var det ingen ventetid.
Andre bevegelser av rederiets fartøy på vestkysten av Canada/USA:
"AS SERAFINA" ble liggende først på drift utenfor Los Angeles fra 4.november i 6 døgn og deretter til ankers i 26 døgn. Selve kaioperasjonen tok 2 døgn før hun satte kursen vestover igjen den 10.desember. Siden 10.desember har det ikke vært MPCC-båter på reden i Los Angeles/Long Beach. Hun ankom Shanghai 27.desember uten noe nevneverdig ventetid og returnerte samme kveld mot Los Angeles og iflg.schedule er det estimert ankomst 10.januar.
"AS SERENA" avgikk Shanghai 6.desember for Los Angeles. Eta iflg.AIS var 23.desember, men hun ligger trolig, med redusert fart eller på drift utenfor AIS-dekning, da hun ligger over en uke etter schedule.
"AS COLUMBIA" Ankom Vancouver fra Ningbo 22.desember. Har siden ligget ankret nå på 10.døgnet. Vedlegger et foto fra Vancouver samme dag hun ankom, som jeg fant på "Marinetraffic". https://www.marinetraffic.com/no/photos/of/ships/shipid:361410/ships - Jeg ser at alle containerne er helt like og uten logo. Mon tro om det er nye tomcontainere?
Redigert 01.01.2022 kl 15:34
Du må logge inn for å svare
NetromK
01.01.2022 kl 15:50
8968
The Bank of NY Mellon handel 6 mnd 2021
Oppdatering frå VPS logg Juni - Desember
Tal frå Struts VPS logg.
Juni - Desember
Kjøp - Sal = Netto
Jun. 5778' - 2867' = +2911'
Jul. 3515' - 8861' = - 5346'
Aug. 7500' - 5202' = +2298'
Sep.7933'- 11086' = - 3153'
Okt. 5885' - 10655 = - 4770'
Nov. 7759' - 5478' = +2281
Des. 15739' - 10605' = +5134
Kjøp 54 109' - Sal 54754 ' = netto minus 645'
Omsatt: 108,8 mill aksjar.
nær 750 000 aksjar per handelsdag.
voldsomt handelsvolum i desember.
med atterhald om feil.
Oppdatering frå VPS logg Juni - Desember
Tal frå Struts VPS logg.
Juni - Desember
Kjøp - Sal = Netto
Jun. 5778' - 2867' = +2911'
Jul. 3515' - 8861' = - 5346'
Aug. 7500' - 5202' = +2298'
Sep.7933'- 11086' = - 3153'
Okt. 5885' - 10655 = - 4770'
Nov. 7759' - 5478' = +2281
Des. 15739' - 10605' = +5134
Kjøp 54 109' - Sal 54754 ' = netto minus 645'
Omsatt: 108,8 mill aksjar.
nær 750 000 aksjar per handelsdag.
voldsomt handelsvolum i desember.
med atterhald om feil.
coronet
01.01.2022 kl 16:05
9076
Hei dato og Godt Nytt År!
Takk for hyggelig pubtur før jul, Håper vi får til noe lignende i det nye år.
Når det gjelder salget av "AS PALATIA" og "AS PETULIA" så er det litt spennende de nærmeste dager:
Regner med at fartøyene blir overtatt formelt når de ligger i Houston eller New Orleans, som er anløpshavner i USA. De går begge samme ruteopplegg siden begynnelsen av november med ca16 dagers rundturer fra nevnte havner til Jamaica, Honduras og Guatemala. Annenhver tur anløpes også Mariel på Cuba.
"AS PALATIA" ankom akkurat Houston så de rakk Nyttårsaften igår kveld. Hun vil operere de neste ca.5 døgn i Houston og New Orleans. Om ca.5 døgn ankommer "AS PETULIA" også disse havnene. Så da gjelder det å følge med om det blir noe navneskifte.
Vil samtidig gjøre oppmerksom på at eierskifter ikke alltid er like lett å oppdage, med ref.til overtakelsen av Songa-flåten. Selv om alle båtene med eierselskaper ble overtatt av MPCC 9.august så var det umulig å oppdage salget i andre kilder før skipene begynte å skifte navn i fra slutten av september og utover i oktober/november. Samtidig ble eierselskapene også oppdatert med MPCC-navn.
"SIBUM"-skipene ble det aldri registrert noe forandring, hverken på www.equasis.org eller hos klasseselskapet før fartøyene var videresolgt til nye eiere.
Takk for hyggelig pubtur før jul, Håper vi får til noe lignende i det nye år.
Når det gjelder salget av "AS PALATIA" og "AS PETULIA" så er det litt spennende de nærmeste dager:
Regner med at fartøyene blir overtatt formelt når de ligger i Houston eller New Orleans, som er anløpshavner i USA. De går begge samme ruteopplegg siden begynnelsen av november med ca16 dagers rundturer fra nevnte havner til Jamaica, Honduras og Guatemala. Annenhver tur anløpes også Mariel på Cuba.
"AS PALATIA" ankom akkurat Houston så de rakk Nyttårsaften igår kveld. Hun vil operere de neste ca.5 døgn i Houston og New Orleans. Om ca.5 døgn ankommer "AS PETULIA" også disse havnene. Så da gjelder det å følge med om det blir noe navneskifte.
Vil samtidig gjøre oppmerksom på at eierskifter ikke alltid er like lett å oppdage, med ref.til overtakelsen av Songa-flåten. Selv om alle båtene med eierselskaper ble overtatt av MPCC 9.august så var det umulig å oppdage salget i andre kilder før skipene begynte å skifte navn i fra slutten av september og utover i oktober/november. Samtidig ble eierselskapene også oppdatert med MPCC-navn.
"SIBUM"-skipene ble det aldri registrert noe forandring, hverken på www.equasis.org eller hos klasseselskapet før fartøyene var videresolgt til nye eiere.
Redigert 01.01.2022 kl 16:15
Du må logge inn for å svare
jadden
01.01.2022 kl 16:15
9046
Kapital kommer med markedsspådommer for 2022, og er klare på at verdiaksjer kommer til å være i skuddet og at det er de man skal eie. De skriver at investorene fortsetter å søke seg inn mot aksjer med forutsigbare inntjeningsutsikter og høy dividendekapasitet. Neppe noen som har bedre relativt forutsigbare inntjeningsutsikter og dividendekapasitet enn MPCC, så her er det bare å sitte og eventuelt akkumulere. Nå er vi inne i EGF-måneden for selskapet, det er en viktig milepel som blir nådd.
Takk for infoen, coronet!
Ikke lett å finne artikler som nevner feeder segment noe særlig.
Ikke lett å finne artikler som nevner feeder segment noe særlig.
NetromK
01.01.2022 kl 16:58
8928
Logg av Struts sin eminente VPS-logg.
Eit stort stykke arbeid som mange har hatt glede av.
Eg har samla opp juni-desember 2021 i ei fil.
https://www.dropbox.com/s/7po3zvojjcanr2e/VPS_logg_Struts.pdf?dl=0
med atterhald om feil i data, og overføring.
Eit stort stykke arbeid som mange har hatt glede av.
Eg har samla opp juni-desember 2021 i ei fil.
https://www.dropbox.com/s/7po3zvojjcanr2e/VPS_logg_Struts.pdf?dl=0
med atterhald om feil i data, og overføring.
Redigert 01.01.2022 kl 18:10
Du må logge inn for å svare
Normalone
01.01.2022 kl 16:59
9051
Tusen takk Coronet! Dette er veldig nyttig - og samsvarer godt med informasjonen som ble gitt fra IR (delt på denne tråden for en liten stund siden), at en regner med at skipene blir overdratt til ny eier i løpet av den/de første ukene i 2022. Altså ikke lenge til EGF...
coronet
01.01.2022 kl 17:25
9340
Et par MPCC-båter trafikkerer regulære linjer mellom Chittagong (Bangla Desh) og Colombo (Sri Lanka):
"AS ROBERTA" som er på charter til Bengal Tiger Line (BTL) har siden hun var ferdig med verkstedoppholdet i Bahrain i november, gått i fast i denne rute.
"AS SICILIA" som er på charter til Feedertech (Unifeeder) har siden begynnelsen av august til månedskiftet nov/des trafikkert denne rute, men er nå igang med et ruteoplegg fra Singapore/ Port Klang til Mundra og Nhava Sheva på Indias vestkyst.
Nhava Sheva som er containerterminalen til Mumbai(Bombay) er det jevnlig trafikk med MPCC-båter: AS Clarita, AS Columbia, AS Flora, AS Cypria, AS Patricia, AS Penelope, AS Roberta, AS Sicilia, AS Alva er fartøy som har vært innom disse havner siste halvåret. Dette er ruter både til Persiske Gulf, Fjerne Østen og Afrika.
Men den mest spesielle ruten på Mundra og Nhava Sheva er "NORDSPRING" som også anløper Port Qasim i Pakistan i direkte rute mellom disse 3 havner og amerikanske vestkysthavner (New York, Norfolk, Savannah og Charleston) via Suezkanalen. Hun er nå på retur til Norfolk på sin andre rundreise på ca.10 uker. Charter til Hapag-Lloyd.
"AS ROBERTA" som er på charter til Bengal Tiger Line (BTL) har siden hun var ferdig med verkstedoppholdet i Bahrain i november, gått i fast i denne rute.
"AS SICILIA" som er på charter til Feedertech (Unifeeder) har siden begynnelsen av august til månedskiftet nov/des trafikkert denne rute, men er nå igang med et ruteoplegg fra Singapore/ Port Klang til Mundra og Nhava Sheva på Indias vestkyst.
Nhava Sheva som er containerterminalen til Mumbai(Bombay) er det jevnlig trafikk med MPCC-båter: AS Clarita, AS Columbia, AS Flora, AS Cypria, AS Patricia, AS Penelope, AS Roberta, AS Sicilia, AS Alva er fartøy som har vært innom disse havner siste halvåret. Dette er ruter både til Persiske Gulf, Fjerne Østen og Afrika.
Men den mest spesielle ruten på Mundra og Nhava Sheva er "NORDSPRING" som også anløper Port Qasim i Pakistan i direkte rute mellom disse 3 havner og amerikanske vestkysthavner (New York, Norfolk, Savannah og Charleston) via Suezkanalen. Hun er nå på retur til Norfolk på sin andre rundreise på ca.10 uker. Charter til Hapag-Lloyd.
Redigert 01.01.2022 kl 17:32
Du må logge inn for å svare
Illuminatus
01.01.2022 kl 17:37
9375
jastrand skrev ca 11 - 13 knop
Dagens! Eller så langt årets kommentar 😅
coronet
01.01.2022 kl 20:34
8975
Siden vi går inn i det nye året uten noe MPCC-skip på verksted kan det passe med en oppsummering av de siste par måneder.
Begynner med litt fortsettelse av min forrige verkstedoversikt fra slutten av oktober:
"AS ROBERTA" - avgikk verkstedet i Bahrain 9.november og gikk via Jebel Ali(Dubai) til Colombo og har siden trafikkert en rute mellom Bangla Desh og Sri Lanka.
"AS FABIANA" - Forlot verkstedet i Tyrkia 19.november og gjenopptok rutefarten fra Tanger til Mauretania og Gambia.
"AS FLORETTA" - Forlot verkstedet i Tyrkia 4.desember og returnerte til Caribbean men denne gang med last fra Valencia til Jamaica og Columbia. Er ventende til Jacksonville(Florida) i løpet av natten.
"AS COLUMBIA" - Ferdig på verkstedet i Jiangyin 4.desember for en Stillehavstur. Denne gang fra Ningbo til Vancouver.
"AS ROSALIA" - Fikk maskinhavari i greske farvann 16.oktober og dermed ble det et ufrivillig verkstedopphold i Elefsis ved Pireus. Forlot verkstedet 22.november og gjenopptok trafikken fra Pireus til havner i Adriaterhavet.
"STADT DRESDEN" Ankom Desan Shipyard i Tuzla (Tyrkia) 13.november. Avgang 13.desember og satt i fart fra østre Middelhav til Svartehavet . Ble forespeilet et navneskifte til "AS Carla", men dengang ei. Fortsetter trafikken som "STADT DRESDEN" og ankom Odessa (Ukraina) i går fra Beirut (Libanon).
"AS SOPHIA" Ankom Yu Lian Dockyards, Mazhou Island ved Shenzhen i China 4.desember. Forlot verkstedet 30.desember. Lastet igår i Hong Kong og er nå underveis til Cebu på Filippinene.
Så for øyeblikket er det, for første gang siden jeg begynte å følge MPCC-skipene i april, ingen av våre skip som ligger på verksted.
Neste fartøy som skal på verksted for dokksetting blir nok "AS SERENA" når hun returnerer fra Los Angeles.
Begynner med litt fortsettelse av min forrige verkstedoversikt fra slutten av oktober:
"AS ROBERTA" - avgikk verkstedet i Bahrain 9.november og gikk via Jebel Ali(Dubai) til Colombo og har siden trafikkert en rute mellom Bangla Desh og Sri Lanka.
"AS FABIANA" - Forlot verkstedet i Tyrkia 19.november og gjenopptok rutefarten fra Tanger til Mauretania og Gambia.
"AS FLORETTA" - Forlot verkstedet i Tyrkia 4.desember og returnerte til Caribbean men denne gang med last fra Valencia til Jamaica og Columbia. Er ventende til Jacksonville(Florida) i løpet av natten.
"AS COLUMBIA" - Ferdig på verkstedet i Jiangyin 4.desember for en Stillehavstur. Denne gang fra Ningbo til Vancouver.
"AS ROSALIA" - Fikk maskinhavari i greske farvann 16.oktober og dermed ble det et ufrivillig verkstedopphold i Elefsis ved Pireus. Forlot verkstedet 22.november og gjenopptok trafikken fra Pireus til havner i Adriaterhavet.
"STADT DRESDEN" Ankom Desan Shipyard i Tuzla (Tyrkia) 13.november. Avgang 13.desember og satt i fart fra østre Middelhav til Svartehavet . Ble forespeilet et navneskifte til "AS Carla", men dengang ei. Fortsetter trafikken som "STADT DRESDEN" og ankom Odessa (Ukraina) i går fra Beirut (Libanon).
"AS SOPHIA" Ankom Yu Lian Dockyards, Mazhou Island ved Shenzhen i China 4.desember. Forlot verkstedet 30.desember. Lastet igår i Hong Kong og er nå underveis til Cebu på Filippinene.
Så for øyeblikket er det, for første gang siden jeg begynte å følge MPCC-skipene i april, ingen av våre skip som ligger på verksted.
Neste fartøy som skal på verksted for dokksetting blir nok "AS SERENA" når hun returnerer fra Los Angeles.
Redigert 01.01.2022 kl 20:35
Du må logge inn for å svare
Tusen takk, coronet. Veldig interessant :-)
PSI- Investor
01.01.2022 kl 22:15
8794
Takk!
Dette vil altså på litt sikt kunne avlaste de store havnene en god del da. De som har så store køer av skip pr i dag.
Så vidt jeg skjønner vil det likevel ta en god stund til før situasjonen bedrer seg.
Og det er jo fint.
Jeg husker for en god stund siden (ca et år siden) så begynte det å gå opp for oss som skrev på den forrige tråden at 2022 kom til å kunne bli enda en god del bedre enn 2021. Og nå er vi jaggu her, 2022 er i gang!
Vi kom etter hvert til at 2023 kunne bli enda bedre.
De 3- årige avtalene begynte å komme etter hvert, og så ble de det vanlige.
Vi snakket om hvor lenge vi, eller jeg mener MPCC selvsagt he he kunne tjene gode penger.
Vi håpet etter hvert på at også 2024 skulle bli bra.
Og nå, altså nå har vi kommet til det tidspunktet hvor nye treårsavtaler gir inntekter gjennom hele 2024 og etter hvert lenger og lenger inn i 2025.
De som har mest tro på tank har snakket om at nå kommer rateoppgangen snart. Det har de snakket om lenge. Oppturen utsettes stadig og fremtiden er usikker fremdeles. Fro handles til ca halvparten av det den gjorde under den korte tiden med drømmerater i 2020.
De som tror mest på tørrbulk håper på at 2022 skal bli like bra som 2021. Ratene svinger veldig. Inntjeningen er god men fremtiden usikker. Handles på kurs et godt stykke over 50% av kursmål jeg har sett.
MPCC handles også til noe over 50% av et fornuftig kursmål.
Men hvor i all verden ligger usikkerheten her?
Jeg kan ikke skjønne annet enn at vi må få et Godt Nytt År!
Dette vil altså på litt sikt kunne avlaste de store havnene en god del da. De som har så store køer av skip pr i dag.
Så vidt jeg skjønner vil det likevel ta en god stund til før situasjonen bedrer seg.
Og det er jo fint.
Jeg husker for en god stund siden (ca et år siden) så begynte det å gå opp for oss som skrev på den forrige tråden at 2022 kom til å kunne bli enda en god del bedre enn 2021. Og nå er vi jaggu her, 2022 er i gang!
Vi kom etter hvert til at 2023 kunne bli enda bedre.
De 3- årige avtalene begynte å komme etter hvert, og så ble de det vanlige.
Vi snakket om hvor lenge vi, eller jeg mener MPCC selvsagt he he kunne tjene gode penger.
Vi håpet etter hvert på at også 2024 skulle bli bra.
Og nå, altså nå har vi kommet til det tidspunktet hvor nye treårsavtaler gir inntekter gjennom hele 2024 og etter hvert lenger og lenger inn i 2025.
De som har mest tro på tank har snakket om at nå kommer rateoppgangen snart. Det har de snakket om lenge. Oppturen utsettes stadig og fremtiden er usikker fremdeles. Fro handles til ca halvparten av det den gjorde under den korte tiden med drømmerater i 2020.
De som tror mest på tørrbulk håper på at 2022 skal bli like bra som 2021. Ratene svinger veldig. Inntjeningen er god men fremtiden usikker. Handles på kurs et godt stykke over 50% av kursmål jeg har sett.
MPCC handles også til noe over 50% av et fornuftig kursmål.
Men hvor i all verden ligger usikkerheten her?
Jeg kan ikke skjønne annet enn at vi må få et Godt Nytt År!
Kbkristi
02.01.2022 kl 11:10
12440
Godt Nyttår Coronet, og alle andre selvfølgelig.
Takk for oppdateringen. Gull verdt for regnearket.
Dato / Helg11:
Så til Break even: På side 6 i Earning calls Q3 note 1 står følgende:
(1) Based on secured revenue and actual YTD Q3 2021 operating CBE of USD 6,572. Cost base for JV vessels also factoring in depreciations and finance, in total USD 8,593/day.
Kan jeg bruke $ 6.572 pr dag for eide skip, eller kommer det noen tillegg her?
Og et spørsmål til Struts: Vi har jo solgt endel skip for store summer.
Hvor mye skal en ca beregne i transaksjonskostnader for AS Palatia og AS Petulia?
Er de så høye at man skal trekke fra noe, eller er det som ei pølse i slaktetida?
Psi: Det ser jo unektelig ut som bedre enn noen gang. Kornene vi sådde står i full blomst, og skal snart høstes :)
Takk for oppdateringen. Gull verdt for regnearket.
Dato / Helg11:
Så til Break even: På side 6 i Earning calls Q3 note 1 står følgende:
(1) Based on secured revenue and actual YTD Q3 2021 operating CBE of USD 6,572. Cost base for JV vessels also factoring in depreciations and finance, in total USD 8,593/day.
Kan jeg bruke $ 6.572 pr dag for eide skip, eller kommer det noen tillegg her?
Og et spørsmål til Struts: Vi har jo solgt endel skip for store summer.
Hvor mye skal en ca beregne i transaksjonskostnader for AS Palatia og AS Petulia?
Er de så høye at man skal trekke fra noe, eller er det som ei pølse i slaktetida?
Psi: Det ser jo unektelig ut som bedre enn noen gang. Kornene vi sådde står i full blomst, og skal snart høstes :)
Mestærn
02.01.2022 kl 12:10
12298
Veldig nyttig info!
Kan man si noe om hva P/E 7 vil tilsvare i aksjekurs for 2023 og 2024 ?
Kan man si noe om hva P/E 7 vil tilsvare i aksjekurs for 2023 og 2024 ?
NetromK
02.01.2022 kl 12:47
12263
Ein kan føre dette på ulike måtar. I mitt rekneark har eg lagt CBE høgt på ca. 8500$/d per no, nære cost base for JV skip.
Dette i håp om å inkludere alle utgifter i eit tal. Dette talet vil nok falle noko framover, men eg vil vere litt konservativ.
Helg11 og dato har valt meir detaljert tilnærming med lågare CBE og deretter avskriving, dry-dock og finanskostnadar som eigne postar (2021 ver. 2.0 with Q).
I dei andre fanene 2022-2025 CBE 8000/d.
Viss ein går for CBE 6572 er det mange utgifter som leggast på i tillegg: avskriving, finanskostnadar, renter, capex, dry-dock og evt. scrubber-installasjon.
MPCC opererar med ulike tal. Operating CBE som eit av dei, mindre enn total CBE. Og total CBE inkluderar heller ikkje alle utgifter.
Om du ser i Q2 finansrapport side s. 18 brukar dei Total CBE 7728/d (Capex per day excl. dry-docks and BWTS installations).
Avskrivingar vil vere noko høge vidare pga. Songaskipa aukar dette beløpet. Finanskostnadar vert nok også litt høgre pga. refinansiering og store sal av skip.
Renteutgifter vil falle når refinansiering får effekt, og gjeld gradvis minkar ein god del.
Dette i håp om å inkludere alle utgifter i eit tal. Dette talet vil nok falle noko framover, men eg vil vere litt konservativ.
Helg11 og dato har valt meir detaljert tilnærming med lågare CBE og deretter avskriving, dry-dock og finanskostnadar som eigne postar (2021 ver. 2.0 with Q).
I dei andre fanene 2022-2025 CBE 8000/d.
Viss ein går for CBE 6572 er det mange utgifter som leggast på i tillegg: avskriving, finanskostnadar, renter, capex, dry-dock og evt. scrubber-installasjon.
MPCC opererar med ulike tal. Operating CBE som eit av dei, mindre enn total CBE. Og total CBE inkluderar heller ikkje alle utgifter.
Om du ser i Q2 finansrapport side s. 18 brukar dei Total CBE 7728/d (Capex per day excl. dry-docks and BWTS installations).
Avskrivingar vil vere noko høge vidare pga. Songaskipa aukar dette beløpet. Finanskostnadar vert nok også litt høgre pga. refinansiering og store sal av skip.
Renteutgifter vil falle når refinansiering får effekt, og gjeld gradvis minkar ein god del.
NetromK
02.01.2022 kl 13:10
12237
Med rater ca. 30 000$/d på opne dagar ut 2024:
P/E 7 2022 = kurs ca. 55-60
P/E 7 2023-24 - kurs ca. 65-70
Med rater ca. 35 000$/d på opne dagar ut 2024:
2022 = ca. 60
2023 = ca. 70
2024 = ca. 80
Med rater ca. 25 000$/d på opne dagar ut 2024:
2022-24 = ca. 55
Ved $ 8,8 NOK. Og totale utgifter 8500$/skip/d.
P/E 7 2022 = kurs ca. 55-60
P/E 7 2023-24 - kurs ca. 65-70
Med rater ca. 35 000$/d på opne dagar ut 2024:
2022 = ca. 60
2023 = ca. 70
2024 = ca. 80
Med rater ca. 25 000$/d på opne dagar ut 2024:
2022-24 = ca. 55
Ved $ 8,8 NOK. Og totale utgifter 8500$/skip/d.
Kbkristi
02.01.2022 kl 13:50
12531
Ja, det er ikke helt enkelt dette med break even. Når vi nå er i 2022, så er jo mye av gjelden refinansiert og flere skip er nedbetalt.
Du skriver: Viss ein går for CBE 6572 er det mange utgifter som leggast på i tillegg: avskriving, finanskostnadar, renter, capex, dry-dock og evt. scrubber-installasjon.
Hvilke utgifter går da inn i CBE om alt dette kommer i tillegg? DD og scrubber er ganske naturlig utenom.
Du skriver: Viss ein går for CBE 6572 er det mange utgifter som leggast på i tillegg: avskriving, finanskostnadar, renter, capex, dry-dock og evt. scrubber-installasjon.
Hvilke utgifter går da inn i CBE om alt dette kommer i tillegg? DD og scrubber er ganske naturlig utenom.
NetromK
02.01.2022 kl 14:02
12651
Eg er ikkje skråsikker på disse tala og innhald sjølv altså. Og kva som inngår i OPEX av disse er vanskeleg å lese.
Men figur på side 18 i Q2- Earnings Report viser ein oversikt over OPEX, Operating CBE og Total CBE og kva som inngår.
Og sjølv på det beløpet på 7728 manglar DD og Scrubber i alle fall.
Er jo eit forholdsvis stort sprang frå 7728/d for fulleigde skip til "cost base" 8593/d for JV-skip.
"AVERAGE OPERATING EXPENSES (“OPEX”) PER DAY
OPEX per day is a commonly used KPI in the shipping industry. OPEX per day represents operating expenses
excluding tonnage taxes and operating expenses reimbursed by the charterers divided by the number of ownership
days for consolidated vessels during the reporting period."
Men figur på side 18 i Q2- Earnings Report viser ein oversikt over OPEX, Operating CBE og Total CBE og kva som inngår.
Og sjølv på det beløpet på 7728 manglar DD og Scrubber i alle fall.
Er jo eit forholdsvis stort sprang frå 7728/d for fulleigde skip til "cost base" 8593/d for JV-skip.
"AVERAGE OPERATING EXPENSES (“OPEX”) PER DAY
OPEX per day is a commonly used KPI in the shipping industry. OPEX per day represents operating expenses
excluding tonnage taxes and operating expenses reimbursed by the charterers divided by the number of ownership
days for consolidated vessels during the reporting period."
Redigert 02.01.2022 kl 14:33
Du må logge inn for å svare
AlanS
02.01.2022 kl 14:21
12585
Dry Docking (DD) kan ha ulike grunner: vedlikehold, reparasjon, oppgradering som scrubber. DD utgifter er typisk CAPEX, om jeg ikke tar feil.
Struts
02.01.2022 kl 14:29
12555
Riktig godt nyttår! Som vanlig mye nyttig info, takker for flere hyggelige meldinger, begge deler gjør en gammel skrott glad!
Ved en tilfeldighet var jeg innom i dag og sniffet litt på noen tall referert av Tekinvestor, og ser i den sammenheng til min (positive) forundring at de også gjengir referat på selveste nyttårsaften! Muligens til glede for NetromK og enkelte andre, så:
Kort referat fra handler iht VPS-loggen referert av Tekinvestor 31.12.2021 (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag, nest siste handledag i fjor). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 278’ aksjer, og har med det 69.591% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Bofa Securities Europe ned 254’ (11’ totalt), Barclays Bank Ireland ned 229’ (0), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 191’ og 135’ (begge til 0 totalt), Societe General gjør det samme med hhv 163’og 100’ (til resp. 116’ og 0 totalt). Det er 21 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en god del mindre endringer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk.): DNB Markets opp 293’ (435’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 196’ aksjer (5,798’), Merrill Lynch opp 142’ (142’), State Street Bank pluss 116’ (8,606’), Goldman Sachs + 110’ (756’), Citibank + 107’ (491’) og HSBC Bank opp 100’ (600’ totalt). Det er 18 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en god del mindre endringer.
Ved en tilfeldighet var jeg innom i dag og sniffet litt på noen tall referert av Tekinvestor, og ser i den sammenheng til min (positive) forundring at de også gjengir referat på selveste nyttårsaften! Muligens til glede for NetromK og enkelte andre, så:
Kort referat fra handler iht VPS-loggen referert av Tekinvestor 31.12.2021 (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag, nest siste handledag i fjor). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 278’ aksjer, og har med det 69.591% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: Bofa Securities Europe ned 254’ (11’ totalt), Barclays Bank Ireland ned 229’ (0), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 191’ og 135’ (begge til 0 totalt), Societe General gjør det samme med hhv 163’og 100’ (til resp. 116’ og 0 totalt). Det er 21 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en god del mindre endringer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer, og IKKE person-navn (1 stk.): DNB Markets opp 293’ (435’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 196’ aksjer (5,798’), Merrill Lynch opp 142’ (142’), State Street Bank pluss 116’ (8,606’), Goldman Sachs + 110’ (756’), Citibank + 107’ (491’) og HSBC Bank opp 100’ (600’ totalt). Det er 18 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en god del mindre endringer.
velkjent
02.01.2022 kl 14:30
12567
Regelen er at DD kapitaliseres og avskrives over fem år og evnt. scrubbing er vel en del av DD.
NetromK
02.01.2022 kl 14:34
12593
"(1) CBE based on actual H1 2021 figures for the consolidated vessels. Capex per day excl. dry-docks and BWTS installations."
s. 18. Q2-presentasjon.
s. 18. Q2-presentasjon.
Struts
02.01.2022 kl 14:59
12585
Salg/transaksjonskostnader vedrørende salg av:
=AS PALATIA= 2,572 TEU/06 Korea
=AS PETULIA= 2,572 TEU/08 China
Kbkristi, ditt spørsmål er veldig relevant, men bare rederiet/befrakter har fasiten. Når det er sagt, så vil blant de største kostnadene ved skips-salg være megler kommisjon (litt som salg av eiendom). Ser da bort fra eventuell dokking før overlevering (dette vil selger i så fall søke å dekke inn i pris). I min tid (12 år nå siden jeg ga meg som S+P megler) tok vi 1% av salgssum (nevner ellers at innen befraktning var standard 1.25% kommisjon). Det var den tid ikke uvanlig at det var to meglere involvert, heller ikke at kjøper tok 1% «adresse-kommisjon» (kommer ikke til å gå nærmere innpå det).
Slik MPCC selv har børsmeldt, er skipene solgt for $ 35.8 m pr enhet til nåværende befrakter Seaboard (som hadde de på T/C til 11-22 for skarve $ 13000), MPCC meldte da også at de anslo T/C-fri salgsverdi til $ 45 mill pr enhet (slik jeg erindrer det). Uansett, ut fra salgsmeldingen (den ble vel presentert i q3 18.11.21) utelukker jeg at det i T/C’et (inngått i sin tid) kan ha vært snakk om noen kjøps-opsjon i samme. Takk og lov, ellers ville nok provenyet blitt noe helt annet.
Antar det har vært megler kommisjon involvert med opprinnelig T/C mellom de to partene. Men så fulgte altså nå (ganske nylig) et salg. Har partene i den sammenheng kuttet ut megleren(e)? Hadde de noen megler opprinnelig? Jeg vet ikke, i tank og bulk ville jeg i det minst svart ja til det siste, men i container-markedet er/var jeg ikke så bevandret, det er atskillig færre aktører, så de kan ha gjort en direkte forhandling mtp salg av de to skipene.
Så mitt «estimat» på transaksjonskostnader vil være:
a) Direkte salg: Minimale kostnader
b) 1 Megler involvert: Max $ 358,000 (og det kan godt hende megleren har blitt «skrudd» på det)
c) Dårligste scenario jeg ser er at MPCC sitter igjen med $ 35m netto per skute (noe mindre enn det ville overraske meg stort) ...
=AS PALATIA= 2,572 TEU/06 Korea
=AS PETULIA= 2,572 TEU/08 China
Kbkristi, ditt spørsmål er veldig relevant, men bare rederiet/befrakter har fasiten. Når det er sagt, så vil blant de største kostnadene ved skips-salg være megler kommisjon (litt som salg av eiendom). Ser da bort fra eventuell dokking før overlevering (dette vil selger i så fall søke å dekke inn i pris). I min tid (12 år nå siden jeg ga meg som S+P megler) tok vi 1% av salgssum (nevner ellers at innen befraktning var standard 1.25% kommisjon). Det var den tid ikke uvanlig at det var to meglere involvert, heller ikke at kjøper tok 1% «adresse-kommisjon» (kommer ikke til å gå nærmere innpå det).
Slik MPCC selv har børsmeldt, er skipene solgt for $ 35.8 m pr enhet til nåværende befrakter Seaboard (som hadde de på T/C til 11-22 for skarve $ 13000), MPCC meldte da også at de anslo T/C-fri salgsverdi til $ 45 mill pr enhet (slik jeg erindrer det). Uansett, ut fra salgsmeldingen (den ble vel presentert i q3 18.11.21) utelukker jeg at det i T/C’et (inngått i sin tid) kan ha vært snakk om noen kjøps-opsjon i samme. Takk og lov, ellers ville nok provenyet blitt noe helt annet.
Antar det har vært megler kommisjon involvert med opprinnelig T/C mellom de to partene. Men så fulgte altså nå (ganske nylig) et salg. Har partene i den sammenheng kuttet ut megleren(e)? Hadde de noen megler opprinnelig? Jeg vet ikke, i tank og bulk ville jeg i det minst svart ja til det siste, men i container-markedet er/var jeg ikke så bevandret, det er atskillig færre aktører, så de kan ha gjort en direkte forhandling mtp salg av de to skipene.
Så mitt «estimat» på transaksjonskostnader vil være:
a) Direkte salg: Minimale kostnader
b) 1 Megler involvert: Max $ 358,000 (og det kan godt hende megleren har blitt «skrudd» på det)
c) Dårligste scenario jeg ser er at MPCC sitter igjen med $ 35m netto per skute (noe mindre enn det ville overraske meg stort) ...
Redigert 02.01.2022 kl 15:01
Du må logge inn for å svare
Godt nytt år alle sammen!
Kbkristi, jeg har valgt å gå vekk fra mitt "nærsynte" fokus på detaljer, til å ha et tilnærmet "fugleblikk". Jeg merket at grunnkompetansen var litt vel tynn på flere felt, og at det dermed tok i overkant mye tid og energi å prøve å få oversikt på noe jeg innså at jeg uansett ikke ville klare å få fullt overblikk over. Jeg har kommet dit at jeg er fornøyd med å vite at det ligger an til totalt minst 20 kr i utbytte i løpet av de tre neste årene. Dette er riktignok forutsatt at det fremover kan gjøres slutninger på dagens ratenivå, med varighet til minst 2025. Det er jo selvsagt ikke sikkert det blir slik, men foreløpig ser det i alle fall svært så lovende ut! Jeg vil fremover velge å bruke mer tid på å orientere meg om forhold som evt kan påvirke utviklingen negativt.
Det har vært en fantastisk reise så langt, fra jeg oppdaget din MPCC tråd i slutten av november 2020, og kjøpte min første aksjer få dager etter. Jeg er dermed en av mange som er deg stor takk skyldig for at du valgte å dele infomasjonen du hadde innhentet om selskapet og markedet!
Kbkristi, jeg har valgt å gå vekk fra mitt "nærsynte" fokus på detaljer, til å ha et tilnærmet "fugleblikk". Jeg merket at grunnkompetansen var litt vel tynn på flere felt, og at det dermed tok i overkant mye tid og energi å prøve å få oversikt på noe jeg innså at jeg uansett ikke ville klare å få fullt overblikk over. Jeg har kommet dit at jeg er fornøyd med å vite at det ligger an til totalt minst 20 kr i utbytte i løpet av de tre neste årene. Dette er riktignok forutsatt at det fremover kan gjøres slutninger på dagens ratenivå, med varighet til minst 2025. Det er jo selvsagt ikke sikkert det blir slik, men foreløpig ser det i alle fall svært så lovende ut! Jeg vil fremover velge å bruke mer tid på å orientere meg om forhold som evt kan påvirke utviklingen negativt.
Det har vært en fantastisk reise så langt, fra jeg oppdaget din MPCC tråd i slutten av november 2020, og kjøpte min første aksjer få dager etter. Jeg er dermed en av mange som er deg stor takk skyldig for at du valgte å dele infomasjonen du hadde innhentet om selskapet og markedet!
hectorgonzales
02.01.2022 kl 21:07
11888
Godt nyttår til alle! Takk for alle innlegg! Angående mine kommentarer så prøver jeg å se linjene til "intra-regional trade". Altså der man benytter skip fra ca 700-3500TEU.
Mange rederier er flinke til å publisere åpning av nye linjer men de legger da også ned noen som ikke er så lønnsomme. Det er lett å sammenligne container med flyruter. Mellom de store hub'ene kjøres det "jumbo" og på alle ruter som "feeder" de store rutene så benyttes mindre fly. Samme er det i shipping. Så skulle du investere i flyprodusenter så ville du naturligvis investere i de som produserer små-mellomstore fly pga det er disse det selges mest av. Samme er det med skip.
Jeg er overrasket over hvor stramt markedet har holdt seg i nov-des. Vi ser at rederne har mye å velge i (kunder) og går stort sett for lange kontrakter fra 3-5 år. Slik sett er både Harpex og NewContex litt utdaterte ved at indexene går fra 6 - 24 mnd. Artig er det allikevel å se hvor høye rater man får men basert på fraktpris per TEU og FEU så er ikke ratene urimelige på spot.
Når ny tonnasje kommer i 2023-2025 så er det ingen som vet hvordan utslippskrav vil være fremover. Høyst sannsynlilg vil det være USA og EU som setter utslippskrav til skip som skal anløpe havner. Før disse kravene er spesifisert av IMO og vedtatt (av diverse myndigheter) så blir det sannsynligvis ikke noen stor bølge av kontrahering av nye skip. Det er billigere å sitte på gjerdet og vente reguleringer og kjøre skipene til de er 25-30 år.
Spennende år vi har foran oss og takk til Kristus for å starte tråden. Håper at Pentad og meg kan få igang ett nytt møte. Det var utrolig artig å møte så hyggelige folk. I denne nedstengte tiden var det veldig kjekt å dele leilighet/rom med totalt ukjente og ekstremt hyggelige folk!
Mange rederier er flinke til å publisere åpning av nye linjer men de legger da også ned noen som ikke er så lønnsomme. Det er lett å sammenligne container med flyruter. Mellom de store hub'ene kjøres det "jumbo" og på alle ruter som "feeder" de store rutene så benyttes mindre fly. Samme er det i shipping. Så skulle du investere i flyprodusenter så ville du naturligvis investere i de som produserer små-mellomstore fly pga det er disse det selges mest av. Samme er det med skip.
Jeg er overrasket over hvor stramt markedet har holdt seg i nov-des. Vi ser at rederne har mye å velge i (kunder) og går stort sett for lange kontrakter fra 3-5 år. Slik sett er både Harpex og NewContex litt utdaterte ved at indexene går fra 6 - 24 mnd. Artig er det allikevel å se hvor høye rater man får men basert på fraktpris per TEU og FEU så er ikke ratene urimelige på spot.
Når ny tonnasje kommer i 2023-2025 så er det ingen som vet hvordan utslippskrav vil være fremover. Høyst sannsynlilg vil det være USA og EU som setter utslippskrav til skip som skal anløpe havner. Før disse kravene er spesifisert av IMO og vedtatt (av diverse myndigheter) så blir det sannsynligvis ikke noen stor bølge av kontrahering av nye skip. Det er billigere å sitte på gjerdet og vente reguleringer og kjøre skipene til de er 25-30 år.
Spennende år vi har foran oss og takk til Kristus for å starte tråden. Håper at Pentad og meg kan få igang ett nytt møte. Det var utrolig artig å møte så hyggelige folk. I denne nedstengte tiden var det veldig kjekt å dele leilighet/rom med totalt ukjente og ekstremt hyggelige folk!
Kbkristi
03.01.2022 kl 06:52
11179
Takk Struts. Da er det nok nærmere hva en kan kalle ei pølse i slaktetida. Kursen på US$ vil ha større betydning. 12 øre kursvingning vil da utgjøre det samme som ditt worst case senario.
Så blir det spennende å se hva som blir åpningskursen i det nye året.
Så blir det spennende å se hva som blir åpningskursen i det nye året.
Kbkristi
03.01.2022 kl 07:10
11304
Helt enig med "fugleblikk" dato. Det er de store linjene vi bør skjønne. Jeg har aldri brukt så mye tid på å forstå en aksje, og det har gitt veldig god avkastning.
Det er veldig lett å hoppe av etter 10-20% avkastning i en enkeltaksje. Men takket være alle her inne, så har dette gjort reisen trygg.
Når jeg ser på regnearket mitt nå, så er det nesten sånn at jeg spør meg selv om blir dette virkelig sant?
Første fasit får vi i Q1, og så langt tyder ingenting på at vi ligger langt unna det som selskapet vil presentere. Tvi tvi :)
Det er veldig lett å hoppe av etter 10-20% avkastning i en enkeltaksje. Men takket være alle her inne, så har dette gjort reisen trygg.
Når jeg ser på regnearket mitt nå, så er det nesten sånn at jeg spør meg selv om blir dette virkelig sant?
Første fasit får vi i Q1, og så langt tyder ingenting på at vi ligger langt unna det som selskapet vil presentere. Tvi tvi :)
Kbkristi
03.01.2022 kl 07:13
11403
Hehee, hectorgonzales, det var vel en mer jordnær person som startet tråden :)
Bepede3
03.01.2022 kl 07:44
11300
Godt nyttår hele gjengen! "Lærlingen" på Tjøme treffet her. Må bare si att tusen takk for jobben dere gjør! Jeg følger tråden tett og suger til meg informasjon og lærdom innen shipping segmentet. Virkelig spennende saker, jeg aldri hadde trodd jeg skulle bli så interessert i!
For min del er det aksjesanking jevnt og trutt og jeg ser veldig frem til gode stabile utbytter fremover i tid.
Og Hectorganzales : Takk for en fine ord, og det samme til deg/dere! Veldig stas for en liten Lærling!
For min del er det aksjesanking jevnt og trutt og jeg ser veldig frem til gode stabile utbytter fremover i tid.
Og Hectorganzales : Takk for en fine ord, og det samme til deg/dere! Veldig stas for en liten Lærling!
Nani Alvez
03.01.2022 kl 09:19
10780
Fra kjøpsloggen lenger opp her:
"DNB Markets opp 293’ (435’ totalt)".
Er det ikke rart at de laster opp med aksjer når vi straks er på deres eget kursmål som er 26... Skulle nesten tro de mente aksjen skulle ytterligere opp og forbi 26.
"DNB Markets opp 293’ (435’ totalt)".
Er det ikke rart at de laster opp med aksjer når vi straks er på deres eget kursmål som er 26... Skulle nesten tro de mente aksjen skulle ytterligere opp og forbi 26.