MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1752714

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2022 kl 14:56 10403

Short duoen holder stand
Ref https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

De sitter kansje å fryser og varmer seg med ett pengebål.
UerfarenInvest
19.01.2022 kl 15:03 10461

Hvordan fungerer det egentlig med short i et slikt utbytteselskap som MPCC?
Har man short bare mot selve kursen, eller beregnes utbyttene inn også?
Slettet bruker
19.01.2022 kl 15:10 10411

Eieren av en aksje får utbytte med mindre noe annet er avtalt.
De som shorter har bare lånt noe en annen eier.

Slettet bruker
19.01.2022 kl 15:14 10405

Om ikke denne omsettningen inbefatter short salg så må all forståelse av shorting revurderes.
Alby
19.01.2022 kl 15:25 10353

Det er vel ikke negativt, den som venter på noe godt , venter ikke forgjevest. 😂😂

velkjent
19.01.2022 kl 15:25 10402

De har ikke bare "lånt", men solgt det de trodde ville være kurstoppen og deretter gjøre hva de kan for å senke kursen inntil de kjøper tilbake aksjene og leverer dem til eieren. Det hender slik spekulasjon lykkes, men de kan ikke ha studert regnearket for MPCC før transaksjonene ble iverksatt. Kan det ha vært DnB som var rådgiveren?
Redigert 19.01.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
19.01.2022 kl 15:35 10288

Shortregisteret oppdatert 19.01.2022 viser ingen endring i (synlig) short for MPCC
Redigert 19.01.2022 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2022 kl 15:41 10260


Dagens omsetning er svært høy , noe som må skyldes de gode nyhetene.

Men det er ikke utenkelig at shorterne har kvittet seg med shorten ved å kjøpe seg opp under dagens hektiske omsetning. I så fall utgjør deres andel rundt 40% av kjøpene.

Dersom shorterne ikke har kjøpt seg opp i dag, har vi noe godt til gode. For det skal mye til å komme seg ut av dette selskapet nå uten å påvirke kursen i positiv retning.

Følg med, følg med!
Kaga
19.01.2022 kl 16:35 9837

Om jeg ikke tar helt feil så må shorterne bla opp fra egen pængpung og betale utbytte til de de har lånt aksjene fra, dersom de fortsatt er i short posisjonene på ex-dato.

De lånte aksjene, og solgte de, så det er de som da kjøpte aksjene av shorterne som får utbyttet inn på konto fra MPC. Men de som lånte bort aksjene ønsker jo ikke å gå glipp av utbytte, så hvis shorten fortsatt står på ex-dato, så er det shorterne som må bla opp utbytte til de de har lånt aksjer fra...

Hvis dette er som jeg tror (over) så er det nok viktig for shorterne å dekke inn shorten / kjøpe tilbake aksjene og levere de tilbake til långiver, før ex-dato, eller så ryker de på ytterligere 4 kr pr aksje i tap...

Med forbehold om at jeg har forstått dette riktig...
Redigert 19.01.2022 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
atdnshinc
19.01.2022 kl 16:38 9853

Flott artikkel i Tradewinds:
--------
MPCC set to hand out massive dividend from ship sale profits
Upbeat Frode Morkedal from Clarksons Platou tips German container ship owner to make just as much money in 2023 as it will this year

18 January 2022 14:38 GMT
19 January 2022 15:24 GMT UPDATED 19 January 2022 15:24 GMT
By Gary Dixon

Oslo-listed MPC Container Ships is set for more bumper earnings this year and in 2023 — and investors will benefit.
Clarksons Platou Securities said not only will shareholders get a cut of the operational profit in dividends, but the German feeder ship specialist is lining up a huge one-off pay-out after banking big gains from vessel disposals.
All 11 ships sold in 2021 will lead to the special cash distribution in the first quarter, MPCC has said.
Net proceeds were $146m or NOK 2.90 per share after the vessels were disposed of in record markets for a combined $288m.
The 11 cost just $112m to acquire.
The latest ship to go is the 2,510-teu joint venture vessel AS Patricia (built 2006) for $34.3m, against a VesselsValue valuation of $33.2m. The feeder unit was acquired for only $9.9m.

Big returns coming
Frode Morkedal, managing director of equity research at Clarksons Platou, said regular dividends will be about NOK 1 ($0.11) per share in the first half of 2022, rising to NOK 1.30 in the second six months.
The analyst is predicting NOK 8.80 per share in shareholder returns over the coming year.
"With 2022 now looking more and more likely to offer another historically strong year for the containership industry, we believe MPCC should have another year of opportunity to lock in their fleet with multi-year contracts," Morkedal added.
"This means that 2023 earnings could be at least as good as 2022 and there is a fair chance that the stock could close the gap to net asset value (NAV) as residual ship values are gradually cemented by a firm contract backlog," he said.

New charters add to backlog
MPCC has also announced seven new charters concluded since last November that demonstrate a continuously strong market, with forward fixtures being done at attractive rates and for solid periods.
Clarksons Platou has a "buy" rating on the stock with a target price NOK 40, against NOK 30.35 in Oslo on Wednesday, up more than 8%.
The investment bank is upbeat on boxship prospects, with net fleet growth expected to slow from 5.2% in 2021 to 4% in 2022.
This reflects fewer deliveries from yards this year.
Looking at tonne-miles, Morkedal said growth was robust last year at 6.9%, mainly driven by strong US containerised imports.

Positive picture for tonne-miles
"For 2022, we expect continued US import growth helping the market, reflecting a restocking need," he added.
"We expect 5.7% tonne-mile growth, higher than net fleet growth. Hence, only a reduction in inefficiencies would lead to a normalisation in rates this year, we argue," the analyst said.
And new Covid-19 infections around the globe mean it is likely that port congestion could stay elevated for longer than previously expected, Morkedal believes.
"Bottom line is that time-charter rates are expected to remain strong for another year," he said.
Clarksons Platou assesses MPCC's current NAV at NOK 47 per share, including the charter backlog.
"With another year of opportunity to lock in three-year charter contracts, we believe the stock market should be willing to price in more of the current NAV," Morkedal said.
"Combined with the elevated cash distributions (and potential share buybacks) we believe there is still a lot of upside potential in the shares," he noted.
Slettet bruker
19.01.2022 kl 16:57 9737

E24 følger opp:

https://e24.no/boers-og-finans/i/5GkWeE/shippingvinner-bykser-videre-meglerhus-loefter-kursmaalet
Redigert 19.01.2022 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Nottet
19.01.2022 kl 17:35 9385

Negativt utbytte

Ved utbetaling av utbytte er det den som shorthandler som skal betale utbytte til den som låner ut aksjene. Normalt vil en aksje falle i verdi tilsvarende utbyttet når det betales utbytte i en aksje, men ofte spekuleres det i at aksjen ikke skal falle så mye som størrelsen på utbyttet. Det kan derfor være ekstra risikabelt å ligge short i en aksje, når det skal betales ut utbytte.

https://www.nordnet.no/faq/1315-negativt-utbytte
Londonmannen
19.01.2022 kl 17:46 9360

Høres logisk ut. Men tar jeg ikke mye feil er nok en god del av shorten dekket inn i løpet av dagen. Hvis ikke har de baller av Titan.
Start
19.01.2022 kl 17:49 9393

Dumt spørsmål kanskje,men er det satt dato for utbytte på aksjene.
Normalone
19.01.2022 kl 18:10 9243

Nei - styret vil komme med den informasjonen etter ekstraordinær generalforsamling.
Elverhøi16
19.01.2022 kl 18:13 9291

Se artikkel i Finansavisen nå....
Slettet bruker
19.01.2022 kl 18:17 9292

For en begivenhetsrik sjøreise nordover idag, folkens!
Argus, du var litt skuffet over å ha forstått at utbytte ikke kommer før i mars.
Jeg har imidlertid litt beroligende info til deg iht fra min mailutveksling med IR i dag.

Selskapet har ikke som intensjon å samkjøre utbetaling av dette forestående xo- og det ordinære Q4-utbyttet.
De sier at slik samkjøring ikke er et mål i seg selv. Dog kan dette selvsagt sammenfalle fra tid til annen.

Det er følgelig altså kun konkret iht det første kvartalsvise utbyttet på ca 1NOK, at CB i siste markedsoppdatering sier først vil «commence» i mars - naturlig nok fordi Q4 ikke presenteres før 24/2.

Det ekstraordinære utbyttet på ca 3NOK vil således sannsynlig iverksettes uten opphold etter EGF 28/1, forutsatt at fullmakt gis fra aksjonærene. Fullmakten må så registreres i Enhetsregisteret, normalt 1-3 virkedager. Når denne er registrert kan styret når som helst erklære utbytte, med påfølgende børsmelding som vil inneholde beløp, ex-dato og utbetalingsdato. Ex dato settes litt frem i tid, og utbetalingsdato gjerne 1-2 uker etter ex-dato.

Gitt at styret vedtar utbytte og med forbehold om forsinkelser iht ovenstående tidsforløp, sier IR at xo-utbytte(ca 3NOK) normalt da vil kunne utbetales f. eks før man er kommet til Q4-presentasjon 24. februar.







DividendYield
19.01.2022 kl 18:53 9002

Om aksjonærer er "redde" for at aksjekursen skal falle tilsvarende som utbytte på ex dato, så kan det kanskje være lurt å spre disse utbetalingene noe, slik at vi ikke får 4 kr og så må vente 3 mnd for ei krone til. Om vi eksempelvis får utbetalt de ekstraordinære på 3 kr i midten av februar (da jeg tilfeldigvis også har bursdag), og en krone ordinært i begynnelsen av mars? CEO gjør jo hele tiden alt riktig. Vil tro de kommer med en glup løsning også her.
Slettet bruker
19.01.2022 kl 19:02 8949

Som jeg refererer via IR er kr ~3 xo utbetalt i feb og kr ~1 ordinært/Q4 utbetalt i mars det som er gjeldende utbytteplan, med forbehold om uforutsette forsinkelser👍
Redigert 19.01.2022 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
19.01.2022 kl 20:40 8362

Så vil det jo komme ytterligere kr 0,33 i april/mai og ca kr 1,50 i juni. Det vil ikke bli noen ørkenvandring mellom utbyttene.
Struts
20.01.2022 kl 06:31 6827

Kort referat fra handler iht VPS-loggen fra dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 597’ aksjer, og har med det 69.3696% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av 100’ aksjer og mer: J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 528’ (3,545’ totalt), MSIP Equity minus 494’ (237’), J.P. Morgan Securities minus 408’ (5’), Danske Bank minus 401’ (0), The Bank of NY Mellon ned 257’ (0), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks minus 200’ (1,120’), Morgan Stanley ned 197’ (0), Morgan Stanley minus 150’ (708’), Merrill Lynch minus 141’ (134’), HSBC Bank ned 130’ (500’) og Barclays Capital ned 114’ (655’ totalt). Det er 21 beholdninger som reduseres med 20’ aksjer eller mer, ellers bare et par små endringer.

På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp av 100’ aksjer og mer: Norway Restricted Accumulating (dette høres mer ut som noe Covid- enn aksje-relatert, men tror det kan være et dansk investeringsfond som står bak, da oppgangen er nøyaktig lik nedgangen til Danske Bank) opp 401’ (401’ totalt), Nordnet Livsforsikring pluss 160’ (4,171’) og Morgan Stanley + 114’ (220’ totalt). Det er 29 beholdninger som øker med 20’ aksjer eller mer, ellers bare en del mindre endringer.
Purdey
20.01.2022 kl 07:30 6774

Betyr det at de to shortposs ikke har beveget seg?
Slettet bruker
20.01.2022 kl 07:43 6768

De er ikke endret som jeg ser.
https://ssr.finanstilsynet.no/
UerfarenInvest
20.01.2022 kl 07:56 6823

Dette er vel pr 18.01, status etter gårsdagen får vi 15.30 i dag.
Slettet bruker
20.01.2022 kl 07:58 6869

Ikkje endret. Som du ser er denne oppdatert etter stengetid i går. Så shorterne blør penger, papirtapet nærmer seg 40 millioner kroner...

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=norway
Redigert 20.01.2022 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.01.2022 kl 08:04 6835

Vi har fått økt interesse blant norske investorer de siste dagene.
Siden den 13, jan har Mpc fått 475 nye aksjonærer via Nordnet.
Londonmannen
20.01.2022 kl 08:06 6980

Må vedgå at jeg ikke har noen medfølelse med dem. De har hatt gode muligheter å dekke inn posisjonen sin og hadde de benyttet en smule energi å sette seg inn i containermarkedet generelt og MPCC spesielt, så burde de sett skriften på veggen for lenge siden. Når de ikke har gjort det, ja da anbefaler jeg dem å ta seg en tur til Specsavers. ;-))
Redigert 20.01.2022 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Nottet
20.01.2022 kl 08:14 6931

Hei VolumOpp. Du har sikkert rett men har selv alltid trodd at selskaper har frist til midnatt for innrapportering av endringer på short. Og av den grunn kommer ikke registreringen før dagen etter.
UerfarenInvest
20.01.2022 kl 08:32 6785

Det er korrekt.
Rapportering skjer etterskuddsvis. Børsdagen er jo heller ikke slutt kl 15.30.

Så short-posisjon etter gårsdagen, får vi kl 15.30 i dag.
SuperSeven
20.01.2022 kl 08:37 6748

Hadde vært kjekt om også tyskere hadde fått øynene opp for MPCC.
UerfarenInvest
20.01.2022 kl 08:57 6683

Det er uten tvil i dag kl 15.30 at gårsdagens (eventuelle) endringer vil vises.

Her fra finanstilsynet sine sider om shortregister:
"When do I need to report?
It is the positions that exist at 23:59, that should be reported the next day before 15:30 CET the succeeding trading day. Due to processing and verification time on our side, we strongly suggest that you report minimum one hour prior to this."
Bsci
20.01.2022 kl 09:01 6659

Tror ikke short posisjonen bør tillegges særlig mye vekt.
Det er snakk om 1,33 % og de kan sitte på dette i årevis om de vil. (et av selskapene har over 100 mrd i forvaltningskapital)
Tråd etter tråd nevner shorten og at den består. Vet ikke hva effekt folk forventer om den forsvinner eller ikke.
Normalt vil shortere selge seg ut raskest mulig, ved positive nyheter og dermed være en ekstra kursdrivende faktor, på dager hvor en aksje skyter opp pga. nyheter.
I Mpcc vet vi at inngangen var sykt dårlig timet, men de har redusert med kun 0,11% 6/1-22.

Skal det først vurderes hvilken innflytelse short posisjonen har, så er det vel mer relevant å tenke seg at denne kan vektes kraftig opp heller enn å reduseres
(er det ikke slik de fleste av oss gjør ? reduserer snittet ?)
Slettet bruker
20.01.2022 kl 09:05 6658

Heilt enig Bsci. Gjer nesten blanke i heile shorten. Fokus må være på det fundamentale, som mange i denne tråden har hatt med stort hell det siste året. 👍
Bettil
20.01.2022 kl 09:14 6534

Fearnley øker - TP 37kr:

What’s new: Raising estimates and TP to NOK 37 (NOK 30, 26th Jun). Reiterate Buy.
Our take: MPCC story getting increasingly robust in tandem with higher congestion. Dividends will flow over the coming years with an estimated NOK 15/ paid over the next 2y.

The MPCC share has massively outperformed peers over the past 3 months (except ZIM), something we largely attribute to the company opting for a very shareholder friendly model where we expect NOK 15 (or c. 50% of current market cap) to be distributed through 2023. Congestion is increasing and the outlook for the balance of the year is gradually improving, potentially enabling MPCC to add another USD 0.6bn to its backlog by YE’22. We reiterate Buy and raise our TP to NOK 37.



Forward fixing really underpins market strength – Dividends finally here

Congestion is worsening and while the 2023/24 orderbook will be heavy lifting, the next 12 months will see more muted fleet growth combined with expected healthy demand. The extremely tight availability has made forward fixing the name of the game, evident by the 6 latest MPCC fixtures extending up to 10 months forward (DAC recently fixed 1 vessel for April ’23 start-up) for 3-year durations. With 82/57/30% now covered for FY’22-24, visibility on earnings/dividends is also improving and we estimate NOK 9 paid for 2022 (of which c. 3/sh XO) and NOK 6 for 2023. Also, worth noting is 19 charters expiring over the next 12 months which adds upside risk for 2024.



Getting rewarded for shareholder friendly model

We estimate NAV (steel + PV of MTM charter rates) of NOK 35/sh (prev. NOK 31), though argue focus should be secured cash flow and potential returns to shareholders. As opposed to some peers, MPCC have opted to take a much less aggressive growth strategy (exception being cash+share Songa deal) with focus primarily on divesting assets at attractive valuations and enable shareholder returns through LT fixtures.



Assuming blended rates of USD 35k/d for the 19 vessels coming open through 2022 (assuming 3y durations), we believe MPCC could add c. USD 0.6bn of incremental backlog on top of the current USD 0.9bn. This USD 1.5bn stacks against the current EV (adj. for sales proceeds) of USD 1.6bn. Effectively, such pricing implies no value in MPCC beyond scrap (at USD 350/ldt vs current at c. USD 600/ldt) entering 2023. We raise our TP to NOK 37 (NOK 30), reflecting c. 6x earnings and upside potential beyond 2023.

PSI- Investor
20.01.2022 kl 10:00 6165

Så vidt jeg skjønner av den artikkelen her så har de ikke klart å få opp aktiviteten på kveld/ natt i havnene i USA selv om gebyrer er økt:
Så nå settes prisene ned igjen

Over the course of the seven weeks since the TMF’s temporary adjustment was implemented, and with outreach to the entire supply chain and all of its users, the proportion of gate activity during the day shift versus the night shift did not change from where it has been averaging since 2018.

https://www.hellenicshippingnews.com/temporary-adjustment-of-the-tmf-ends-at-ports-of-los-angeles-and-long-beach/

Edit: Takk for Fernly- analysen!
Synes de setter NAV og skipsverdier pussig lavt, men der er jo fint det er noe å gå på til neste gang de skal oppdatere.
Redigert 20.01.2022 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2022 kl 10:35 5887


Her er det lansert en ny digital indikator iht forstyrrelsene i supply chain til enhver tid;

«North American ports are responsible for approximately 80% of global disruptions»

https://splash247.com/new-teu-waiting-days-indicator-highlights-the-severity-of-global-container-congestion/
nike
20.01.2022 kl 11:23 5544

Som følge av at DNB i sin oppdaterte MPCC-analyse datert 19. januar har innarbeidet ny informasjon fra «opertional update» anslår Jørgen Lien, assistert av Markus Trygvason Lanesskog og Sander Borgli, fraktinntektene ca 6 % høyere enn Pareto anslo i sin oppdatering fra 7. januar.
DNB anslår driftsresultatet (EBITDA) 5 – 6 % høyere enn Pareto og utbyttekapasiteten (DPS) beregnet ca 80 – 90 øre (10 cent) høyere.

Jeg finner ingen forklaring på at DNB likevel konkluderer med et kursmål 1 krone under Pareto sitt.
Kanskje Lien det ligger i en forsiktig natur hos Jørgen Lien?

Ellers merker jeg meg at følgende om flåteverdien:
«a fleet value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019).
We estimate a current NAV of NOK44/share»

Denne antakelsen oppfatter jeg som det svakeste ved DNB sin analyse, både sett på bakgrunn av usikkerheten om kommende miljøkrav til containerskip og befrakternes villighet til å inngå nye kontrakter på superrater ut 2025 og lengre.