MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
28.01.2022 kl 12:18
9796
UerfarenInvest skrev Alle agendapunkter approved.
"Vi forventer offisiell kommunikasjon om utbytte ila neste uke"
Redigert 28.01.2022 kl 12:25
Du må logge inn for å svare
Kjekt å sjå at andre følger med i nyhetsbildet, når ein sjølv har litt dårlig tid. Går ein inn på denne tråden, leser ein seg kjapt opp. Takk for deling.
Tiltredes til fulle, Londonmannen - all ære til Kbkristi & pionerene før oss for forbilledlig repektfull tone, faktagrunnlag og fokus på denne sjøreisen...aye, aye, Captains! 👌
Herlig, Eankee! Den var kollosal!
Kbkristi
28.01.2022 kl 12:28
9883
Ja, da blir det vel ikke noen melding kl 1630. De ville bruke et par dager, sa Constantin.
Men utbytte vil ligge på det de tidligere har kommunisert.
Valutaen ville også bli sikret de første dagene ut i neste uke, ettersom jeg forsto.
Spretter XO flaska likevel i kveld.
Han har jo tid til å ombestemme seg:)
Men utbytte vil ligge på det de tidligere har kommunisert.
Valutaen ville også bli sikret de første dagene ut i neste uke, ettersom jeg forsto.
Spretter XO flaska likevel i kveld.
Han har jo tid til å ombestemme seg:)
Redigert 28.01.2022 kl 12:33
Du må logge inn for å svare
Helg11
28.01.2022 kl 12:40
9663
Ryddig generalforsamling der punktene ble vedtatt med overveldende flertall. I tillegg kom det gode spørsmål fra salen, som ga enda flere oppklaringer. XO i kveld høres helt riktig ut. :-)
Kbkristi
28.01.2022 kl 12:44
9585
De har jo styret samlet foran via internett, så da kan de jo holde møtet med en gang.
The next couple of days, sa han. Kast nå ikke bort helga, men få møtet unnagjort på dagtid :)
The next couple of days, sa han. Kast nå ikke bort helga, men få møtet unnagjort på dagtid :)
UerfarenInvest
28.01.2022 kl 12:51
9458
Han sa vel også noe om at møtet/beslutningene først måtte offisielt registreres, og at det normalt tok noen dager.
he he, Kbkristi ;-)
Noe med de forventningene, ja. Kanskje hjelper det med en tur nordover i bobilen til helgen?
*sukk*
Noe med de forventningene, ja. Kanskje hjelper det med en tur nordover i bobilen til helgen?
*sukk*
Kbkristi
28.01.2022 kl 12:58
9525
Ja, vi må smøre oss med tålmodighet. De skal jo ha styremøte, og så er det vel noen rapporter etc som skal sendes til børs og myndigheter.
Så skal de jo ut og veksle sekkevis med dollar til kroner. Håper de er flink å prute, så de får en god kurs:)
Så skal de jo ut og veksle sekkevis med dollar til kroner. Håper de er flink å prute, så de får en god kurs:)
Den ble snakket om en ny slutning på en 1700 TEU til $35000 også. Navnet på jolla ble ikke nevnt så da er jo spørsmålet om det allerede er plottet inn som rykte eller helt nytt. Noen som vet?
Det var bekreftelse på Paretos info fra noen dager tilbake om AS Sara.
Elverhøi16
28.01.2022 kl 13:53
9075
Slettet brukerskrev Det var bekreftelse på Paretos info fra noen dager tilbake om AS Sara.
Det var derfor tallene virket kjent ja. Greit å få det bekreftet fra kilden uansett.
Kbkristi
28.01.2022 kl 16:10
8196
Ved nærmere ettertanke, så skal vel utbytte komme i kroner, siden aksjen er notert på Oslo Børs.
Derfor får vi vel ikke melding om dette før de har fått vekslet sekkene med USD.
Derfor får vi vel ikke melding om dette før de har fått vekslet sekkene med USD.
Kbkristi
28.01.2022 kl 16:50
7990
Det var stille i fjøset. Men køa på polet var vel lang i alle landets fylker i dag :)
På Møre var alle XO flasker utsolgt!
På Møre var alle XO flasker utsolgt!
Redigert 28.01.2022 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.01.2022 kl 16:58
8528
Tilgitt, blir bare tull resten av kvelden, men det kan vi koste på oss :)
Utbyttet blir nok oppgitt i USD i meldingen, så «dukker det opp» i NOK på kontoen. :-)
Er det mulig at det ikke var XO å oppdrive? Dårlig utvalg i konjakk på din kant?
Er det mulig at det ikke var XO å oppdrive? Dårlig utvalg i konjakk på din kant?
atdnshinc
28.01.2022 kl 17:46
8466
Hyggelig overskrift i Tradewinds i dag - på tide å se på skipsverdier enda en gang ?:
+++
‘Insane’ market as prices for secondhand container ships jump by a third.
The touted sale of a traditional panamax container ship for close to $100m reflects the upward spiral of charter rates and asset prices.
Dioryx Maritime, one of the oldest Greek container ship players, is on the verge of setting an astonishing new price benchmark for a traditional panamax boxship.
The company is selling the 4,250-teu Ionikos (built 2009) to an Asian liner operator for around $95m, according to sale and purchase sources.
That is be around $32m — or 33% — higher than the price fetched for similar container vessels sold just three months ago.
The astronomical jump in price is hard to justify by reference to the soaring charter market, even if the vessel is with prompt delivery, brokers said.
Instead, it reflects a desperate grab by second and third-tier liner operators to obtain vessels in a market where owners are choosy about whom they accept as charterers.
As charters have become more expensive and fixtures have lengthened from months to years, smaller carriers find it difficult to obtain vessels due to perceived counterparty risk.
+++
‘Insane’ market as prices for secondhand container ships jump by a third.
The touted sale of a traditional panamax container ship for close to $100m reflects the upward spiral of charter rates and asset prices.
Dioryx Maritime, one of the oldest Greek container ship players, is on the verge of setting an astonishing new price benchmark for a traditional panamax boxship.
The company is selling the 4,250-teu Ionikos (built 2009) to an Asian liner operator for around $95m, according to sale and purchase sources.
That is be around $32m — or 33% — higher than the price fetched for similar container vessels sold just three months ago.
The astronomical jump in price is hard to justify by reference to the soaring charter market, even if the vessel is with prompt delivery, brokers said.
Instead, it reflects a desperate grab by second and third-tier liner operators to obtain vessels in a market where owners are choosy about whom they accept as charterers.
As charters have become more expensive and fixtures have lengthened from months to years, smaller carriers find it difficult to obtain vessels due to perceived counterparty risk.
2022 kommer til å bli eit eventyr for oss aksjonærer i MPCC. Klarer rett og slett ikkje å sjå kva aksje på Oslo Børs som skal klare å toppe denne, når ein tar risk/reward i betraktning.
I neste veke kommer den første glad meldinga. Ser container går som det griner over dammen i dag, så ein kan ta helg med god samvittighet!
I neste veke kommer den første glad meldinga. Ser container går som det griner over dammen i dag, så ein kan ta helg med god samvittighet!
Redigert 28.01.2022 kl 18:13
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.01.2022 kl 18:39
8200
Nei, de hadde flere kontainere fulle med XO. Til og polsjæfen har aksjer :)
Utbytte blir i NOK, noe annet forundrer meg.
Men det er første gang jeg får utbytte i et selskap registert på norsk børs, så null erfaring!
Utbytte blir i NOK, noe annet forundrer meg.
Men det er første gang jeg får utbytte i et selskap registert på norsk børs, så null erfaring!
Har mottatt mange utbytter på Oslo Børs, alltid i NOK for min del.
Kbkristi
28.01.2022 kl 18:46
8583
Kan du sende meg tlf nr på gmail dato, har noe artig jeg må dele :)
Kbkristi
28.01.2022 kl 18:55
8545
Slettet brukerskrev Har mottatt mange utbytter på Oslo Børs, alltid i NOK for min del.
Ja, vil tro det. Har bare hatt Fredriksens Bermuda selskaper og slike selskaper. De kommer i USD.
AlanS
28.01.2022 kl 18:56
8632
Londonmannen
28.01.2022 kl 19:31
8594
Ship o hoy og en kasse med Rom!
Her går det unna! Vi har fått en flying start på 2022. Høsten 2021 var det mange som viste til fallende rater og konkluderte med at festen var over. Men den depresjonen varte frem til månedskiftet november/desember.
Så viste det seg at ratene slett ikke hadde toppet ut. Og spesielt tydelig ble det etter at CB viste til aktørene hadde endret tilnærming til det å slutte tonnasje. Mens man tidligere sluttet et skip en måneds tid før det gikk av kontrakten, så pre-fixes nå skipene 9 måneder i forveien og til kontrakter som varer 3-5 år! For hvert skip som blir lagt ut så melder det seg 3-4 bydere. Ikke rart at vi i løpet av januar har sett ratene gå rett til himmels! Nå ser vi også at skipsprisene følger samme utskytningsbane!
Hvor det ender? Ja, si det! Men det kommer til å gå hardt utover edle dråper. Vi har jo formelig nye ting å feire hver eneste helg.
Til uken kan vi glede oss over konkrete datoer når det første utbyttet blir utbetalt, samt størrelsen på det. Og det er bare starten. Men da er vi i gang og hvvert kvartal de kommende årene sprutes det store summer inn på kontoen.
Ønsker alle medredere en riktig god helg!
Her går det unna! Vi har fått en flying start på 2022. Høsten 2021 var det mange som viste til fallende rater og konkluderte med at festen var over. Men den depresjonen varte frem til månedskiftet november/desember.
Så viste det seg at ratene slett ikke hadde toppet ut. Og spesielt tydelig ble det etter at CB viste til aktørene hadde endret tilnærming til det å slutte tonnasje. Mens man tidligere sluttet et skip en måneds tid før det gikk av kontrakten, så pre-fixes nå skipene 9 måneder i forveien og til kontrakter som varer 3-5 år! For hvert skip som blir lagt ut så melder det seg 3-4 bydere. Ikke rart at vi i løpet av januar har sett ratene gå rett til himmels! Nå ser vi også at skipsprisene følger samme utskytningsbane!
Hvor det ender? Ja, si det! Men det kommer til å gå hardt utover edle dråper. Vi har jo formelig nye ting å feire hver eneste helg.
Til uken kan vi glede oss over konkrete datoer når det første utbyttet blir utbetalt, samt størrelsen på det. Og det er bare starten. Men da er vi i gang og hvvert kvartal de kommende årene sprutes det store summer inn på kontoen.
Ønsker alle medredere en riktig god helg!
Redigert 28.01.2022 kl 19:33
Du må logge inn for å svare
Alby
28.01.2022 kl 20:09
8929
Jeg har hygget meg med et glass linjeakevitt, det står i stil . God helg 😂😂🎺🎺🇳🇴🇳🇴
Når dato og størrelse på utbytte er satt så passer det med en Bollinger RD ...
durrrrant
29.01.2022 kl 11:15
7825
New ConTex-Commentary - issued: 27.01.22
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/01/New-ConTex-Commentary-2022-week-04.pdf
"The upward trend through the whole of January 2021 continued and rates for all evaluated segments are continuously rising. Over the last week the New ConTex gained another 4,2% and is presently standing at 3079. This is still 188 points shy of the previous record high of 21.10.2021, but we would expect that a new record will be seen sometime during the course of February 2022.
The forthcoming Chinese New Year (CNY) season will also not have any negative impact on the market, which would have normally been the case.
Furthermore, the availability of tonnage will remain very scarce and more and more Charterers are looking at forward deals. Thus, still a very convenient situation for the Owners. Same however also applies for the Lines, who are possibly seeing a very minor negative effect on freight rates due to CNY, but should be able to recover present small freight rates decreases easily thereafter as space on board should get tighter and tighter.
The tightness of space on board the vessels is surely to some extent related to the Omicron variant, which is presently taking more and more ships temporarily out of the market due to quarantine requirements caused by Covid-19 cases on board. As long as the various countries and their ports will keep their strict Covid-19 rules & regulations in place - with no exemption for the transportation industry - one will see no improvement in ship space for the cargo side right now, but rather the opposite. We have all seen severe disruptions to the supply chain since the appearance of Covid-19, but with the Omicron variant and the regulations in place, this could become even more severe now.
This is surely something worthwhile to keep track of while continuing to enjoy watching the present market."
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/01/New-ConTex-Commentary-2022-week-04.pdf
"The upward trend through the whole of January 2021 continued and rates for all evaluated segments are continuously rising. Over the last week the New ConTex gained another 4,2% and is presently standing at 3079. This is still 188 points shy of the previous record high of 21.10.2021, but we would expect that a new record will be seen sometime during the course of February 2022.
The forthcoming Chinese New Year (CNY) season will also not have any negative impact on the market, which would have normally been the case.
Furthermore, the availability of tonnage will remain very scarce and more and more Charterers are looking at forward deals. Thus, still a very convenient situation for the Owners. Same however also applies for the Lines, who are possibly seeing a very minor negative effect on freight rates due to CNY, but should be able to recover present small freight rates decreases easily thereafter as space on board should get tighter and tighter.
The tightness of space on board the vessels is surely to some extent related to the Omicron variant, which is presently taking more and more ships temporarily out of the market due to quarantine requirements caused by Covid-19 cases on board. As long as the various countries and their ports will keep their strict Covid-19 rules & regulations in place - with no exemption for the transportation industry - one will see no improvement in ship space for the cargo side right now, but rather the opposite. We have all seen severe disruptions to the supply chain since the appearance of Covid-19, but with the Omicron variant and the regulations in place, this could become even more severe now.
This is surely something worthwhile to keep track of while continuing to enjoy watching the present market."
Redigert 29.01.2022 kl 11:32
Du må logge inn for å svare
durrrrant
29.01.2022 kl 11:29
7800
Noen svært sterke kontrakter i ukens Seasure (tatt fra FB)
Period Container
=Protostar N= Sub P 2741 Wadan Yards MTW 2007 — Pasha Hawaii - 3 yrs USD 48000
=Cape Altius= Sub P 2700 CSSC OME 2020 - Pasha Hawaii — 42 mths USD 61000
=Queen Esther= Sub P 2194 Guangzhou Wenchong 2016 - Pasha Hawaii - 4 yrs USD
42500
=Torres Strait= Handy 1713 CSBC Keelung 2008 —- MCC Transport — 3 yrs USD 35000
=Green Ocean= Handy 1809 Hyundai Mipo 2019 — RIF Logistics Limited —- 6 mths USD
110000
Period Container
=Protostar N= Sub P 2741 Wadan Yards MTW 2007 — Pasha Hawaii - 3 yrs USD 48000
=Cape Altius= Sub P 2700 CSSC OME 2020 - Pasha Hawaii — 42 mths USD 61000
=Queen Esther= Sub P 2194 Guangzhou Wenchong 2016 - Pasha Hawaii - 4 yrs USD
42500
=Torres Strait= Handy 1713 CSBC Keelung 2008 —- MCC Transport — 3 yrs USD 35000
=Green Ocean= Handy 1809 Hyundai Mipo 2019 — RIF Logistics Limited —- 6 mths USD
110000
“Tonnage supply is short for the rest of the year and charterers will have to consider smaller tonnage than what they were originally looking for,” stated the latest report from the compilers of the New ConTex chartering index.
PSI- Investor
29.01.2022 kl 13:43
10786
Ja det der høres bra ut!
Glimrende med positive nyheter og økende rater sammen med utbyttet, da slipper vi kanskje billig unna kursnedgangen som forventes på ex- dato
Ekstra kult med ‘for the rest of the year’ allerede nå mens vi er i januar forresten!
Glimrende med positive nyheter og økende rater sammen med utbyttet, da slipper vi kanskje billig unna kursnedgangen som forventes på ex- dato
Ekstra kult med ‘for the rest of the year’ allerede nå mens vi er i januar forresten!
Redigert 29.01.2022 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
Takk durrrant! 61k for et 2700 TEU skip, i 3,5 år, er helt avsindig! Riktignok et veldig nytt skip, men likefullt! 3 års kontrakt til 48k for tilsvarende størrelse, men 13 år eldre, er også vanvittig bra! Jeg mistenker at våre budsjett må oppjusteres ytterligere etter Q4…
Litt for container-nerds.
"Ever Alp" søster til verdens største containerskip "Ever Ace", er på plass i Rotterdam og Amazonehaven for første gang i dag. Første passering av Suez-kanalen ble foretatt 15. januar. L: 399.98 mtr - B: 62 mtr - TEU: 24.000.
https://www.youtube.com/embed/M09NaBVPjAI
"Ever Alp" søster til verdens største containerskip "Ever Ace", er på plass i Rotterdam og Amazonehaven for første gang i dag. Første passering av Suez-kanalen ble foretatt 15. januar. L: 399.98 mtr - B: 62 mtr - TEU: 24.000.
https://www.youtube.com/embed/M09NaBVPjAI
Alby skrev Takk for tipset jeg fikk av deg 😂😂
Værsågod, Alby! Vil påstå at vi sitter litt bedre i denne aksjen enn der vi satt sist ved det tidspunktet. 😅 Moro er det!
MSoleim
29.01.2022 kl 16:10
10366
Hva tror vi kursen ender på ved utgangen av neste uke, når melding og bekreftelse på antall kroner i utbytte er kommet?🍾
Det settes nydelige ATH’s jevnt og trutt i container for tiden, hvilket også er tilfelle i de to kjente shortposisjoner…..som da gikk inn i helgen med -72 mill👌
Og med stadig lengre forward fixings til skyhøye rater, gir det udiskutabelt helt formidable markedsutsikter for de neste årene i selskapet. Det som imidlertid hadde gjort timingen for oss aksjonærer perfekt, hadde jo vært om disse forhold samtidig kunne korrelerert med «now is the time to harvest» i MPCC…..eller vent litt nå😉🤑god helg!
Og med stadig lengre forward fixings til skyhøye rater, gir det udiskutabelt helt formidable markedsutsikter for de neste årene i selskapet. Det som imidlertid hadde gjort timingen for oss aksjonærer perfekt, hadde jo vært om disse forhold samtidig kunne korrelerert med «now is the time to harvest» i MPCC…..eller vent litt nå😉🤑god helg!
Alby
29.01.2022 kl 17:33
10076
Merkelig at shorterne holder stand. De må vel forstå at denne ikke faller tilbake til 17,- ?