MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
31.01.2022 kl 11:00
7628
Takk for følget så langt Struts! Det har vært en hyggelig reise! Tusen takk for dine verdifulle bidrag og dine interessante innspill vedrørende ditt bysbarn, Henrik Ibsen. Lykke til videre!
Tiltredes👍etter en interessant og fin time med Baack & kaffe på morgenkvisten….så skjønner man raskt at han og morselskapet MPC Capital har shipping i ryggmargen og aksjonærverdier i fokus😎
I nøden spiser fanden fluer, sies det - og her har en kinesisk møbelprodusent likegodt funnet det riktig å kontrahere sitt eget nybygg av containerskip på 1800teu for levering Q1/23;
https://splash247.com/chinese-desk-manufacturer-orders-1800-teu-boxship/
I nøden spiser fanden fluer, sies det - og her har en kinesisk møbelprodusent likegodt funnet det riktig å kontrahere sitt eget nybygg av containerskip på 1800teu for levering Q1/23;
https://splash247.com/chinese-desk-manufacturer-orders-1800-teu-boxship/
Redigert 31.01.2022 kl 12:33
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
31.01.2022 kl 11:12
7560
Enig med deg i det Argus. Forunderlig at DnB ikke evner å skille mellom linere og feeder. For det er en vesentlig forskjell mellom disse to segmentene. Og som du er inne på, en overkontrahering av linere vil gjerne være til det gode for feedere på flere måter.
For det første vil det føre til at feedere må frakte større volum.
For det andre vil det føre til økt kaos i de store nøkkelehavnene og derbved resultere i at feedere blir satt i flere ruter, inkludert interkontinentale ruter.
Begge disse forholdene vil ha en positiv effekt på feedersegmentet. Også CEO MPCC var inne på at man trenger flere feedere og han var ikke sikker på at allerede kontraherte feedere ville være tilstrekkelig til å dekke opp for dem som tas ut av markedet og for økt behov for feedere.
Så ja, man trenger ikke akkurat ligge våken om nettene som MPCC aksjonær. Utsiktene ser unektelig svært lyse ut. Og selv om Helg11 sitt regneark har notert en stadig økende EPS for 2022 og årene som kommer, så tror jeg ikke at den trenden vil være over. Med stadig økende rater og et enormt sug etter tonnasje i feedermarkedet så tror jeg vi vil se eventyrlige pre fix rater i månedene som kommer. Og EPS verdiene i regmnearket vil fortsette sin positive utvikling. I tillegg vil skipsprisene reagere positivt på en slik rateutvikling.
Lykke til! Og husk, ikke fokuser på kursutviklingen dag for dag, men hold fokus på det fundamentale. Da blir livet som akjonær langt enklere.
For det første vil det føre til at feedere må frakte større volum.
For det andre vil det føre til økt kaos i de store nøkkelehavnene og derbved resultere i at feedere blir satt i flere ruter, inkludert interkontinentale ruter.
Begge disse forholdene vil ha en positiv effekt på feedersegmentet. Også CEO MPCC var inne på at man trenger flere feedere og han var ikke sikker på at allerede kontraherte feedere ville være tilstrekkelig til å dekke opp for dem som tas ut av markedet og for økt behov for feedere.
Så ja, man trenger ikke akkurat ligge våken om nettene som MPCC aksjonær. Utsiktene ser unektelig svært lyse ut. Og selv om Helg11 sitt regneark har notert en stadig økende EPS for 2022 og årene som kommer, så tror jeg ikke at den trenden vil være over. Med stadig økende rater og et enormt sug etter tonnasje i feedermarkedet så tror jeg vi vil se eventyrlige pre fix rater i månedene som kommer. Og EPS verdiene i regmnearket vil fortsette sin positive utvikling. I tillegg vil skipsprisene reagere positivt på en slik rateutvikling.
Lykke til! Og husk, ikke fokuser på kursutviklingen dag for dag, men hold fokus på det fundamentale. Da blir livet som akjonær langt enklere.
Berre å ta livet med ro folkens, ein må tåle at det svinger. Utbyttemelding og påfølgende utbetaling står for tur.
Ellers, litt positive nyheter for MPCC:
https://splash247.com/liner-schedule-reliability-falls-off-a-cliff/
https://splash247.com/2009-built-classic-panamax-boxship-fetches-record-96m/
Ellers, litt positive nyheter for MPCC:
https://splash247.com/liner-schedule-reliability-falls-off-a-cliff/
https://splash247.com/2009-built-classic-panamax-boxship-fetches-record-96m/
velkjent
31.01.2022 kl 11:17
7559
Minner også om at MPCC sluttet på 29,05 mandag for en uke siden. Mandager er "tunge" dager både for børsen og annet.
Heisan!
Har ikke vært aktiv på denne tråden de siste ukene, men jeg følger med innimellom. Aksjeposten min er uforandret og jeg må bare si at det er helt herlig å sitte med en etter min målestokk stor beholdning i et selskap som på grunn av sin inntjening er bortimot frakoblet den børsuroen som for tiden er gjeldende.
Utbyttene er hjertelig velkomne og skal benyttes til å vekte opp mer ved etterfølgende dipper.
Ha en fin «utbytteuke»!!
Har ikke vært aktiv på denne tråden de siste ukene, men jeg følger med innimellom. Aksjeposten min er uforandret og jeg må bare si at det er helt herlig å sitte med en etter min målestokk stor beholdning i et selskap som på grunn av sin inntjening er bortimot frakoblet den børsuroen som for tiden er gjeldende.
Utbyttene er hjertelig velkomne og skal benyttes til å vekte opp mer ved etterfølgende dipper.
Ha en fin «utbytteuke»!!
Jeg har undret meg over de to shorterne som fortsatt sitter på sine papirer.
Det forundrer meg mye at de ikke forlengst har innsett nederlaget og burde ha kjøpt seg opp tilsvarende de postene de har shortet. De kjøpte noen aksjer for noen uker siden, men sitter på 1,33 % av hele porteføljen.
Jeg skal innrømme at jeg ikke kjenner alle irrgangene ved shorting. Men såfremt eierne av aksjene ikke har inngått en avtale som skiller seg ut fra andre shortinger, så er jeg kommet til et scenario som følger:
Det er pr. i dag shortet 5 915 436 aksjer. Dersom disse hadde blitt kjøpt opp samme dag og samlet, ville det ha utgjort en helt normal dagsomsetning. Til kurs kr. 30 ville kjøpet ha utgjort kr. 177.463.080. Det ville ha fått kursen til å fyke opp mange prosent. Og dersom shortposisjonen var blitt kjøpt opp over flere dager, ville dette ha blitt lagt merke til, og kursen ville fortsatt ha føket i været.
Kan noen forklare meg hvilken innvirkning en inndekning av shortposisjonene kan skje uten å påvirke markedet?
Og kan noen forklare meg hvordan shorterne kan klare å komme seg ut uten et gedigent tap?
Jeg tror dette har almen interesse og vil være fint å få avklart før utbyttedatoen blir kjent.
MSoleim
31.01.2022 kl 12:05
7425
Ville absolutt begynt å vurdere påfyll eller inngang for de som har muligheten til det. Flott kjøpsmulighet idag hvertfall. Dette er en sunn "korreksjon" av forrige ukers oppgang, før videre oppgang og børsmelding/bekreftelse om antall kroner i utbytte. Jeg tipper, uten å være for optimistisk, at innen fredag er kursen en plass mellom 32-33 kroner.
https://www.tradingview.com/x/NZVYN4Ab/
https://www.tradingview.com/x/qnFJUfR3/
https://www.tradingview.com/x/NZVYN4Ab/
https://www.tradingview.com/x/qnFJUfR3/
Redigert 31.01.2022 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
Godt, da har jeg tynt den siste rest av lånemulighet og tatt en siste post i MPC. Nå er absolutt alt jeg eier og har investert i MPC og Ernst.
Det er som det har vært det siste halvannet året, lærer aldri og går all in!
Det er som det har vært det siste halvannet året, lærer aldri og går all in!
Redigert 31.01.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
Alby
31.01.2022 kl 12:45
6693
Herlig. Lykke til videre og håper du kommer tilbake hit. Vi vil savne Ibsen. Du skulle tatt med deg utbyttet. 🤣🤣
Alby
31.01.2022 kl 12:49
6745
MPC Capital har bestilt var 6 nye båter, kan det tenkes at disse skal overtas av MPC ? Jeg forstår ikke helt koblingen her ?
Redigert 31.01.2022 kl 12:50
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
31.01.2022 kl 12:51
6764
Dersom han skulle tatt med seg utbyttene måtte han sittet til minst 2025. For nå vil det ramle inn utbytter etter hvert kvartal i flere år fremover. 🤑🤑
Lykke til videre, Struts! Spesielt i Ernst. Har du noen andre tips? ;-)
Kaga
31.01.2022 kl 12:57
6739
Da er vi i samme båt, bokstavelig talt. MPC, all inn, og lærer aldri. Men i dette tilfellet har det foreløpig vært veldig bra - at vi aldri lærer... :-)
Redigert 31.01.2022 kl 12:57
Du må logge inn for å svare
Kaga
31.01.2022 kl 13:02
6735
Tviler på det. CB har jo lenge vært klokkeklar på at det ikke skal bestilles nybygg, og at nå fremover er full fokus på "returning capital to investors", som er ordene han bruker, igjen og igjen.
Senest i dette nye intervjuet med ham, publisert tidligere i dag;
https://youtu.be/aaQi2xwJ3eM
Senest i dette nye intervjuet med ham, publisert tidligere i dag;
https://youtu.be/aaQi2xwJ3eM
Redigert 31.01.2022 kl 13:03
Du må logge inn for å svare
ejewil
31.01.2022 kl 13:11
6626
Neppe. Eneste koblingen du burde ta her er at MPC Capital pusher på MPCC for å selge båter og betale gode utbytter. De har nok regnet på det og tenker at utbytter fra MPCC skal være med å finansiere de nye båtene.
Innen MPC Capital får overlevert sine skip, har selskapet mottatt betydelige utbytter fra MPC. MPC Capital vil dermed ha en betydelig egenkapital. dersom selskapet i tillegg oppnår langsiktige kontrakter med høye rater, blir det nærmest en gjentagelse fra MPC.
Slik jeg ser det i dag, vil Capitals behov for utbytte gavne oss andre aksjonærer. Og dersom det er hensikten med MPC at man vil selge seg helt ut og legge ned selskapet, vil det kunne bli utbetalt astronomiske summer etter hvert. Det er nesten for utrolig til å være sant. Og da skal man som kjent være forsiktig.
Men om vi forutsetter faste kvartalsvise utbytter i tre år og legger inn ekstraordinære utbytter for to-tre skip pr. år i tillegg, blir det jo rimelig høye utbytter totalt pr. år Da snakker vi fort om mer enn kr. 10 i utbytte hvert år......
Struts
31.01.2022 kl 14:18
5997
Takk for følget - du er en tålmodig og fornuftig sjel! Det lille jeg erindrer av Tjøme, eh, i hvert fall "nachspielet" var . . . - noe tåkete. Sukk.
Pentad: Jeg har ikke noen anbefalinger, det gir bare nevroser dersom de ikke slår til (man føler seg ansvarlig). Og mine aksjer gjør sjelden det (med fjoråret og hittil i år som unntak), med MPCC har vi vært alle begunstigete. Og det er egentlig inntjening jeg er opptatt av i de aksjer jeg nå er inne i (foruten MPCC). Orker ikke tanken på "potensiell" inntjening om 10 år, da er nok ikke bare huet mitt begravet i sand.
Men de jeg har hovedvekt i nå (foruten Russ) er: AFK, WWI (A-aksjer), WAWI, Meltwater (husker ikke ticker), NORSE, NUMND og GOGL. Har litt i FRO og OET dersom tank skulle krabbe seg opp over vannlinjen. Samt en komplett urokråke: 5PG. Helt som Søren Kierkegaard: Enten - eller. Sukk og stønn. Og du da?
Pentad: Jeg har ikke noen anbefalinger, det gir bare nevroser dersom de ikke slår til (man føler seg ansvarlig). Og mine aksjer gjør sjelden det (med fjoråret og hittil i år som unntak), med MPCC har vi vært alle begunstigete. Og det er egentlig inntjening jeg er opptatt av i de aksjer jeg nå er inne i (foruten MPCC). Orker ikke tanken på "potensiell" inntjening om 10 år, da er nok ikke bare huet mitt begravet i sand.
Men de jeg har hovedvekt i nå (foruten Russ) er: AFK, WWI (A-aksjer), WAWI, Meltwater (husker ikke ticker), NORSE, NUMND og GOGL. Har litt i FRO og OET dersom tank skulle krabbe seg opp over vannlinjen. Samt en komplett urokråke: 5PG. Helt som Søren Kierkegaard: Enten - eller. Sukk og stønn. Og du da?
Redigert 31.01.2022 kl 14:19
Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
31.01.2022 kl 14:32
5845
Dersom man er på utviklingen i aksjen siste måned så beveger den seg oppover, men har nedturer hver mandag. Jeg har fortsatt tro på at vi skal langt opp før 28.2. Hovedvekta min er nå Rana Gruber, AFK og AZT. Selskaper som jeg vet tjener mye nå. Jernprisen er på tur opp og kraftprisene er fremdeles høye. Dersom jeg oppdager Spetalen inne i aksjen jeg har selger jeg øyeblikkelig.
Elverhøi16
31.01.2022 kl 14:32
8771
Dersom man ser på utviklingen i aksjen siste måned så beveger den seg oppover, men har nedturer hver mandag. Jeg har fortsatt tro på at vi skal langt opp før 28.2. Hovedvekta min er nå Rana Gruber, AFK og AZT. Selskaper som jeg vet tjener mye nå. Jernprisen er på tur opp og kraftprisene er fremdeles høye. Dersom jeg oppdager Spetalen inne i aksjen jeg har selger jeg øyeblikkelig.
Redigert 31.01.2022 kl 14:43
Du må logge inn for å svare
Jeg mener også at det er svært gunstig for oss å ha MPC Capital som storeier og som har et enormt behov for utbytter for å betale sine bestilte skip. Jeg tror at MPCC kommer til å selge ca. 6 skip i år. De må smi mens jernet er varmt og før nye feedere dukker opp i 2023 og 2024. Dvs. at vi kan forvente utbytter på sum kr 10 - 14 for år 2022.
DividendYield
31.01.2022 kl 15:08
8485
Jeg er også svært glad MPC ikke ønsker nye skip, gitt situasjonen med de nye miljøkravene og andre konteinerrederier som kontraherer.
Ser dette selskapet venter sitt nybygg i Q1 23. Tar det bare et år å bygge konteiner skip i disse dager? Jeg trodde det tok minst to, spesielt med tanke på ulike problemer på verftene rundt omkring og at en heller kan vente seg forsinkelser når det gjelder levering?
Ser dette selskapet venter sitt nybygg i Q1 23. Tar det bare et år å bygge konteiner skip i disse dager? Jeg trodde det tok minst to, spesielt med tanke på ulike problemer på verftene rundt omkring og at en heller kan vente seg forsinkelser når det gjelder levering?
Londonmannen
31.01.2022 kl 15:09
8488
Ut fra hva CEO sier så frykter han ikke nye feedere i 23/24. Spørsmålet er snarere om de nye som kommer vil være nok til å dekke opp for skip som tas ut av markedet og et økende behov for flere feedere.
Enig i at ledelsen må smi mens jernet er varmt, men jeg tror en del er unødvendig nervøse mhp når markedet snur. Det er flere faktorer som tilsier at den supersyklusen vi nå er inne i for containersegmentet ikke vil følge et normativt løp, slik vi f.eks. fikk i bulkmarkedet fra 2003 - 2008, der rederne overkontraherte så til de grader. Hvor mange skip og når de velger å selge vil nok bero på utviklingen av skipspriser og ratene. dersom ratene fortsetter sin opptur vil jo MPCC kunne sikre en enorm inntjening på flåten sin til langt ut i 2026/27, gitt ledige skip sluttes på kontrakter med fem års varighet. Og den typen pengetrykkere er det jo ingen grunn til å kvitte seg med.
2021 var nok en fantastisk år for dem som kom inn i MPCC høsten 2020/vinteren 2021. Men jeg tror ikke fortsettelsen blir så velgig mye verre. Vi vil få noen sinnsyke utbytteutbetalinger i årene som kommer og jeg er rimelig sikker på at interessen for å bli MPCC aksjonær neppe vil avta nå når utbyttene begynner å rase inn.
Enig i at ledelsen må smi mens jernet er varmt, men jeg tror en del er unødvendig nervøse mhp når markedet snur. Det er flere faktorer som tilsier at den supersyklusen vi nå er inne i for containersegmentet ikke vil følge et normativt løp, slik vi f.eks. fikk i bulkmarkedet fra 2003 - 2008, der rederne overkontraherte så til de grader. Hvor mange skip og når de velger å selge vil nok bero på utviklingen av skipspriser og ratene. dersom ratene fortsetter sin opptur vil jo MPCC kunne sikre en enorm inntjening på flåten sin til langt ut i 2026/27, gitt ledige skip sluttes på kontrakter med fem års varighet. Og den typen pengetrykkere er det jo ingen grunn til å kvitte seg med.
2021 var nok en fantastisk år for dem som kom inn i MPCC høsten 2020/vinteren 2021. Men jeg tror ikke fortsettelsen blir så velgig mye verre. Vi vil få noen sinnsyke utbytteutbetalinger i årene som kommer og jeg er rimelig sikker på at interessen for å bli MPCC aksjonær neppe vil avta nå når utbyttene begynner å rase inn.
PSI- Investor
31.01.2022 kl 16:03
8277
Med bare gode nyheter og uttalelsen om at det allerede ser ut til å være manko på skip UT ÅRET så ser jeg ikke dagens nedgang som noe problem.
Kjøpte 2000 stk i dag jeg
Kjøpte 2000 stk i dag jeg
Kaga
31.01.2022 kl 16:05
8395
Alby skrev Litt av en smell i dag ?
Har vært ned de fire siste mandagene, temmelig mye et par av de. Men aksjen er opp 21% siste måned... Vi er sannsynligvis en del opp igjen i morgen. Å sånn går no dagan.
Redigert 31.01.2022 kl 16:10
Du må logge inn for å svare
Takk, Struts!
Vi hadde en fin tid i RANA også! Du holder fast på 5PG? You never know!
Jeg har vandret litt tilbake til gamle trakter (olje), men satser litt nytt i questerre (for moro) og Borr. Så er jeg alltid litt svak for (og inn og ut) av Zwipe og Idex, og håper at vi får små salgstall, for engangs skyld, på bordet Q2, men heldigvis aldri tapt noe der. Litt spenning må vi ha i hverdagen! Veidekke, Kitron og Europris liker jeg stort sett alltid.
Ellers er hovedvekten av porteføljen fremdeles i mpcc.
Håper at du allikevel, og uansett, er med på neste treffet! :-))
Vi hadde en fin tid i RANA også! Du holder fast på 5PG? You never know!
Jeg har vandret litt tilbake til gamle trakter (olje), men satser litt nytt i questerre (for moro) og Borr. Så er jeg alltid litt svak for (og inn og ut) av Zwipe og Idex, og håper at vi får små salgstall, for engangs skyld, på bordet Q2, men heldigvis aldri tapt noe der. Litt spenning må vi ha i hverdagen! Veidekke, Kitron og Europris liker jeg stort sett alltid.
Ellers er hovedvekten av porteføljen fremdeles i mpcc.
Håper at du allikevel, og uansett, er med på neste treffet! :-))
Normalone
31.01.2022 kl 17:59
7726
Takk for alt du har delt med oss på denne tråden, Struts - verdsettelse av skip, aksjonæroversikt og Ibsen historier (for å nevne noe). Jeg vil ønske deg lykke til videre og håper du også treffer godt med dine nye investeringer. Skjønner av dagens omsetning at det er du som solgte deg ut i dag...🤣
Normalone
31.01.2022 kl 18:12
7761
Sikkert flere som lurer på hvorfor MPCC faller ca 4 % når cointerselskapene i USA steget relativt kraftig på fredag - og flere av selskapene fortsetter å stige i dag - samtidig som at ratenen/skipsverdiene stiger, de nye kontraktene inngås på ATH rater og vi nærmer oss ekstraordinært utbytte?
Teknisk snudde kursen I dag morges når den møtte motstanden på rundt kr 32 - og vi testet støtten på 29-30 - så alt er sånn sett helt normalt. Samtidig virket det, basert på spørsmål stilt på FB, at det kan være noen som trodde at ekstraordinær generalforsamling på fredag var ex dato, dvs. at en tror en vil få utbytte selv om en selger aksjer i dag. Det vil komme en børsmelding i løpet av denne uke hvor konfirmasjon om dag for ex utbytte, størrelsen på utbytte og dato for utbetaling vil komme.
Jeg er fortsatt av den oppfatning at det er god taktikk i MPCC å "buy the dip" og er trygg på at kursen I løpet av kort tid vil passere kr 32 (sist ATH).
Teknisk snudde kursen I dag morges når den møtte motstanden på rundt kr 32 - og vi testet støtten på 29-30 - så alt er sånn sett helt normalt. Samtidig virket det, basert på spørsmål stilt på FB, at det kan være noen som trodde at ekstraordinær generalforsamling på fredag var ex dato, dvs. at en tror en vil få utbytte selv om en selger aksjer i dag. Det vil komme en børsmelding i løpet av denne uke hvor konfirmasjon om dag for ex utbytte, størrelsen på utbytte og dato for utbetaling vil komme.
Jeg er fortsatt av den oppfatning at det er god taktikk i MPCC å "buy the dip" og er trygg på at kursen I løpet av kort tid vil passere kr 32 (sist ATH).
Kbkristi
31.01.2022 kl 18:26
7660
Det er jo klart at kursen gjør et dypdykk når Bjellestrutsen vår fly over til et konkurerende containerselskap. Strutser liker ikke å fly høyt, og 30 ble vel i meste laget.
Vi får takke ham for all info han har bragt oss og håper han snarlig får absinens og kommer flygende tilbake 😂
Vi får takke ham for all info han har bragt oss og håper han snarlig får absinens og kommer flygende tilbake 😂
velkjent
31.01.2022 kl 18:39
7592
De siste ukene har kursen sluttet slik fredag til mandag, 27,15-25,35, 28,55-27,85, 30,10-29,05 og nå 31,30-29,95. altså klar dipp fra fredag til mandag de siste 4 uker, men bunnene har stadig blitt høyere, så den stigende trenden virker å være intakt.
Normalone
31.01.2022 kl 19:52
7248
Velkjent - vi er i en veldig positiv trend, og det er et sunt handelsmønster vi ser det en løpende hele veien tetter gapene. Alt det fundamentale tilsier også en fortsatt stigning og jeg tror vi allerede denne uken vil passere kr 32 (neste motstand) når melding om utbytte kommer.
Londonmannen
31.01.2022 kl 20:04
7158
Vel, kommer strutsen flyvende tilbake, da står han for intet mindre enn et biologisk under der strutsen har tatt et nytt steg i utviklingslæren. Men når han kommer tilbake til MPCC vil han trolig sitere Ibsen og si:
"Jeg søkte etter lykken ute i det fremmede, og aktet aldri på at jeg hadde et hjem hvor jeg kunne funnet den."
"Jeg søkte etter lykken ute i det fremmede, og aktet aldri på at jeg hadde et hjem hvor jeg kunne funnet den."
fløterslasken
31.01.2022 kl 21:29
6662
Hvis en legger til grunn kvartalsvise utbytter på 1 kr og en kurs på 30 kr, utgjør dette en avkastning på 14%. Et annet shipping selskap som betaler 1 kr i kvartalsvise utbytter er American Shipping Company (AMSC). Kursen på AMSC ligger i iet stabilt ntervall fra kr. 32.50 til kr. 35. Vil det da være naturlig at MPCC legger seg omtrent i samme kursleie? Vet ikke om sammenligningen er holdbar som en pekepinn på MPCCs kurs framover. MPCC varsler ekstraordinære utbytter og tilbakekjøp av egne aksjer i tillegg. Meg bekjent har ikke AMSC betalt ekstraordinære utbytter eller gjort tilbakekjøp. Kanskje vil kursen på MPCC derfor ha høyere potensial. Hva mener andre om dette?
kodenavn
31.01.2022 kl 22:16
6593
Second hand value kraftig opp.
container ship asset values have reportedly risen substantially with a 2009-built 4.3k TEU vessel sold for USD95m, versus the latest broker quote for a 10-year-old and 15-year-old 4.5k TEU vessel at USD76.0m and 68.0m, respectively. According to industry sources, the recent jump in asset values come as undesirable liner operators frantically try to secure tonnage with owners’ focus set on counterparty risk.
container ship asset values have reportedly risen substantially with a 2009-built 4.3k TEU vessel sold for USD95m, versus the latest broker quote for a 10-year-old and 15-year-old 4.5k TEU vessel at USD76.0m and 68.0m, respectively. According to industry sources, the recent jump in asset values come as undesirable liner operators frantically try to secure tonnage with owners’ focus set on counterparty risk.
PSI- Investor
31.01.2022 kl 22:40
6469
Hvis du ser på regnearket til Helg11 som det ligger link til i åpningsinnlegget på tråden så kan du der se estimerte overskudd fremover. Politikken er å dele ut 75% av overskuddet i utbytte. Som du ser må det bli fra 1,50 pr kvartal og oppover.
Dessuten blir jo 25% igjen i selskapet som øker verdien.’
Om AMSC deler ut alt eller om de beholder deler selv vet jeg ikke.
Verdier på flåten og gjeld, NAV, vil også påvirke kursen
Dessuten hvordan man ser på stabilitet fremover.
Her har det nok ikke gått helt opp for en del investorer at det er stor forskjell på container og andre shippingsegmenter for tiden
Dessuten blir jo 25% igjen i selskapet som øker verdien.’
Om AMSC deler ut alt eller om de beholder deler selv vet jeg ikke.
Verdier på flåten og gjeld, NAV, vil også påvirke kursen
Dessuten hvordan man ser på stabilitet fremover.
Her har det nok ikke gått helt opp for en del investorer at det er stor forskjell på container og andre shippingsegmenter for tiden
Redigert 31.01.2022 kl 22:46
Du må logge inn for å svare
fløterslasken
31.01.2022 kl 22:59
6330
Ja, det er nok endel ulike forutsetninger. Min tanke med sammenligningen var å sette et forhold mellom utbytte og kurs. Jeg hadde tideligere aksjer i AMSC, men solgte hele beholdningen i desember 2020 fordi jeg så større potensiale i MPCC som jeg begynte å handle like før jul 2020. AMSC er kjent for å betale ut nesten hele overskuddet i utbytte. Selskapet har lange kontrakter på oljetransport innenriks i USA. Dette gjør at det er noen fellestrekk vil jeg mene. Hvis utbyttet til aksjonærene blir 1.50 per Q i MPCC, så er jo det en indikasjon på at kursen skulle gå atskillig høyere enn AMSC. Jeg forholder meg foreløpig til ledelsen i MPCC som anslår utbytte til 1 kr. Er dog kjent med Helg 11 sine beregninger. Håper virkelig det slår til :)
Londonmannen
31.01.2022 kl 23:16
6268
At Helg11 sine beregninger slår til er jeg ikke i tvil om. Trolig vil det vise seg at Helg11 sine tall i regnearket viser seg å være for konservative.
AlanS
31.01.2022 kl 23:21
6227
https://www.thb.info/rubriken/frachtabschluesse.html
31.01.2022 „Cape Altius“ erzielt 61.000 US-Dollar/Tag
Der erst 2020 bei Huangpu Wenchong Shipbuilding (China) gebaute 2756-TEU-Subpanamax wird von Pasha Group beschäftigt
31.01.2022 „Cape Altius“ erzielt 61.000 US-Dollar/Tag
Der erst 2020 bei Huangpu Wenchong Shipbuilding (China) gebaute 2756-TEU-Subpanamax wird von Pasha Group beschäftigt
durrrrant
31.01.2022 kl 23:49
6080
Ble meldt for noen dager siden. Som dato kommentere, betaler de godt for leie av nye skip!
Gjentar de samme kontraktene for ordens skyld.
Period Container
=Protostar N= Sub P 2741 Wadan Yards MTW 2007 — Pasha Hawaii - 3 yrs USD 48000
=Cape Altius= Sub P 2700 CSSC OME 2020 - Pasha Hawaii — 42 mths USD 61000
=Queen Esther= Sub P 2194 Guangzhou Wenchong 2016 - Pasha Hawaii - 4 yrs USD
42500
=Torres Strait= Handy 1713 CSBC Keelung 2008 —- MCC Transport — 3 yrs USD 35000
=Green Ocean= Handy 1809 Hyundai Mipo 2019 — RIF Logistics Limited —- 6 mths USD
110000
Gjentar de samme kontraktene for ordens skyld.
Period Container
=Protostar N= Sub P 2741 Wadan Yards MTW 2007 — Pasha Hawaii - 3 yrs USD 48000
=Cape Altius= Sub P 2700 CSSC OME 2020 - Pasha Hawaii — 42 mths USD 61000
=Queen Esther= Sub P 2194 Guangzhou Wenchong 2016 - Pasha Hawaii - 4 yrs USD
42500
=Torres Strait= Handy 1713 CSBC Keelung 2008 —- MCC Transport — 3 yrs USD 35000
=Green Ocean= Handy 1809 Hyundai Mipo 2019 — RIF Logistics Limited —- 6 mths USD
110000
AlanS
01.02.2022 kl 00:16
6010
Takk. Opplysninger om flere slutninger i Uke 4 -> https://www.hellenicshippingnews.com/seasure-market-report-28-january-2022/
Titleist
01.02.2022 kl 00:25
5977
Hei, jeg har en mistanke om at AMSC holder seg relativt sterk og stabil, pga visse rykter om at dette er neste oppkjøpskandidat.. Selv har jeg en grei post der som jeg ikke selger. Sitter dog mye tyngre i MPCC.
jadden
01.02.2022 kl 07:56
5411
E24 skriver om Bergensrederiet Grieg Star som går i gang med pilotprosjekt for store handelsfartøy med ammoniakkfremdrift og også i kombinasjon med hydrogen. Prosjektet omfatter ombygging av gamle skip som skal gi ytterligere 20 års levetid. Det opplyses ikke hvor primærenergien skal hentes fra, men gass er nærliggende å tro. I energikonverteringen ligger et betydelig energitap. Kanskje dette vil lykkes, i så fall kan Mpcc sette i gang ombygging av sine aldrende skip og få en betydelig livsforlengelse. Personlig har jeg lite tro på at dette blir fremtiden.
Nå venter vi på EO- utbyttemelding, kommer i løpet av uken, spenningen knytter seg yil om siste skipssalg er med eller kommer i mars.
Nå venter vi på EO- utbyttemelding, kommer i løpet av uken, spenningen knytter seg yil om siste skipssalg er med eller kommer i mars.
Redigert 01.02.2022 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
Elektrikeren
01.02.2022 kl 08:00
5455
STATE STREET BANK AND TRUST COMP har økt med 4 099 000 aksjer
CANOMARO SHIPPING AS har redusert med 600 000
CANOMARO SHIPPING AS har redusert med 600 000
Bsci
01.02.2022 kl 08:48
5273
Vet ikke helt hva du tenker i forbindelse med en sammenligning mellom AMSC og MPCC.
AMSC har 10 skip. 5 av disse har kontrakt ut 2022 - 4 har kontrakt ut 2023 og 1 ut 2024.
De har ca.60 mill aksjer og basert på gårsdagens kurs verdsatt til i underkant av 2 mrd. (hadde 543 mill usd i gjeld i årsregnskapet for 2020)
Ligger vi til gjeld på markedsverdi i går (med kurs 8,9) = ca. 6,6 mrd
6,6 mrd / 10 skip. Dvs. verdsatt til kr 660 mill pr skip. (alle skip fra 2007-2011)
MPCC har 66 skip. 33 av disse har kontrakt ut 2023 for å nevne noe. 12 har kontrakt ut 2024.
Der er ca. 444 mill aksjer og basert på gårdagens kurs verdsatt til 13,3 mrd. USD 353.7 million i gjald ved Q3
Ligger vi til gjeld på markedsverdi i går (med kurs 8,9) = ca. 16,4mrd
16,4 mrd / 66 skip. Dvs. verdsatt til ca. 248 mill pr skip. (51 av disse fra 2006 -2014)
(dvs. flåten til AMSC er verdsatt til ca. 160% av verdien på flåten til MPCC.
Så hvordan kan vi tolke dette ?
Er kursen på AMSC 160% for høy eller MPCC 63 % for lav. (om de skulle hat samme verdi pr skip)
eller kanskje AMSC 30 % for høy og MPCC 80% for lav (om de skulle hatt snittverdien av skip)
Håper selvfølgelig alle er klar over at blir litt lek med tallene, selv om der kanskje ligger noe i den faktiske verdi pr skip ?
AMSC har 10 skip. 5 av disse har kontrakt ut 2022 - 4 har kontrakt ut 2023 og 1 ut 2024.
De har ca.60 mill aksjer og basert på gårsdagens kurs verdsatt til i underkant av 2 mrd. (hadde 543 mill usd i gjeld i årsregnskapet for 2020)
Ligger vi til gjeld på markedsverdi i går (med kurs 8,9) = ca. 6,6 mrd
6,6 mrd / 10 skip. Dvs. verdsatt til kr 660 mill pr skip. (alle skip fra 2007-2011)
MPCC har 66 skip. 33 av disse har kontrakt ut 2023 for å nevne noe. 12 har kontrakt ut 2024.
Der er ca. 444 mill aksjer og basert på gårdagens kurs verdsatt til 13,3 mrd. USD 353.7 million i gjald ved Q3
Ligger vi til gjeld på markedsverdi i går (med kurs 8,9) = ca. 16,4mrd
16,4 mrd / 66 skip. Dvs. verdsatt til ca. 248 mill pr skip. (51 av disse fra 2006 -2014)
(dvs. flåten til AMSC er verdsatt til ca. 160% av verdien på flåten til MPCC.
Så hvordan kan vi tolke dette ?
Er kursen på AMSC 160% for høy eller MPCC 63 % for lav. (om de skulle hat samme verdi pr skip)
eller kanskje AMSC 30 % for høy og MPCC 80% for lav (om de skulle hatt snittverdien av skip)
Håper selvfølgelig alle er klar over at blir litt lek med tallene, selv om der kanskje ligger noe i den faktiske verdi pr skip ?
Redigert 01.02.2022 kl 08:59
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.02.2022 kl 08:54
5308
Stadig artikler som gjør at investeringen i MPCC føles trygg for lang tid, kaoset er ikke i ferd med å gå over:
https://www.hellenicshippingnews.com/china-port-closures-cause-panic-in-global-supply-chain/
With outbreaks now recorded in other ports there’s an increased risk of China denying ships berth and with cities like Tianjin on lockdown, truck drivers are unable to haul cargo from factories to ships and vice versa. Supply chain watchers are now increasingly concerned about the flow of goods from the country’s factories
https://www.hellenicshippingnews.com/china-port-closures-cause-panic-in-global-supply-chain/
With outbreaks now recorded in other ports there’s an increased risk of China denying ships berth and with cities like Tianjin on lockdown, truck drivers are unable to haul cargo from factories to ships and vice versa. Supply chain watchers are now increasingly concerned about the flow of goods from the country’s factories