MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
AndersDK
05.02.2022 kl 20:12
12755
God kveld!
Mange skatt/utbytte spørsmål her om dagane,
og her kjem eit til.
Har hatt ASK ein del år og tatt ut igjen alt eg starta med.
Står kunn igjen med penger som lyte skattes av ved uttak.
Vill eg då sleppe og betale skatt av alt som kjem som tilbakebetalt kapital?
Utbytter får eg innbetalt på sparekonto og ikkje ASK.
Mange skatt/utbytte spørsmål her om dagane,
og her kjem eit til.
Har hatt ASK ein del år og tatt ut igjen alt eg starta med.
Står kunn igjen med penger som lyte skattes av ved uttak.
Vill eg då sleppe og betale skatt av alt som kjem som tilbakebetalt kapital?
Utbytter får eg innbetalt på sparekonto og ikkje ASK.
Nei, du vil måtte skatte på alt du tar ut. Da du har tatt ut innskutt kapital allerede.
M79
05.02.2022 kl 21:50
12629
Hvordan er det utbytte i MPCC ? utbytte årlig på 3kr eller er det hver kvartal på 3kr??
Mata
05.02.2022 kl 21:58
12629
3kr er ekstraordinært etter salg av skip. Videre er det forventet ca1kr kvartalsvis, muligens noe høyere og eventuelt ekstra utbytter ved salg av flere skip.
Mata
05.02.2022 kl 22:58
12711
Alt jeg kan om dette har jeg lært av andre her på forumet eller på Facebookgruppen så bare hyggelig å dele videre..👍
Det er bra sted å hente info. Men det offisielle finner man på Newsweb hvor alle poster selskapshendelser.
Alby
06.02.2022 kl 15:06
11806
I morgen starter en spennende uke, utbet. av utbytte, vil aksjen falle tilbake og videre oppgang 😂😂
Londonmannen
06.02.2022 kl 16:29
11522
Med sterke rater, stigende priser på skip i annenhåndsmaekedet og en enestående raus utbyttepolitikk er det vanskelig å se at aksjen skal falle tilbake. Men at vi får et lite dipp i aksjekursen i morgen når den noteres ex utbytte er helt normalt og kun et tegn på at 1,33 mrd flyttes ut av selskapet og til aksjonærenes hender.
Men deretter vil nok kursen fortsett nordover.
Men deretter vil nok kursen fortsett nordover.
Struts
06.02.2022 kl 17:00
11388
Med sedvanlig fare for å ta feil: Meg bekjent sluttet aksjen fredag 04.02.22 på kurs NOK 30,55. For meg var det egentlig overraskende at den skulle falle så mye. Men det bød selvfølgelig på muligheter, samtidig som det er vanskelig å bestride fakta mht sluttkurs samme dag (og i min lille Strutseknott så eksisterer ikke begrepet "feil fakta"). Så i morgen (ex utbytte på NOK 3) vil det tilsi at aksjen starter på kurs 27,55. Teoretisk selvfølgelig! Alt over det er bonus. Unner alle det!
Redigert 06.02.2022 kl 17:01
Du må logge inn for å svare
Normalone
06.02.2022 kl 18:07
11108
Helt enig med deg Struts - litt merkelig at kursen falt med nesten 3 % på fredag, til kr 30.55, gitt at ex dato er i morgen. Samtidig er det positivt at kursen faller for de som ønsker å reinvestere tilsvarende utbytte (kr 3 pr aksje) i MPCC allerede i morgen - og vi ønsker nok helst at kursen faller med mer enn kr 3.
Når MPCC betaler ut kr 1.33 mrd NOK i slutten av uken, vil verdiene på resterende skip (64) fortsatt tilsvare en kurs på over kr 50 pr aksje (rundt 27-28 mrd NOK). Selskapet hadde en cash beholdning pr Q3 på ca 80 mUSD og pr Q4 regner enn med at kontantbeholdningen vil være på nesten det dobbelte (160 mUSD). I morgen er det 7. februar, så cashbeholdning i dag ligger straks på 200 mUSD kun på drift, så kan vi legge til 17.5 mUSD for salget av sist skip (straks leveres). Gitt at kursen følger "teorien" og kan handles til kr 27,55 i morgen, vil mCAP være på 12,3 mrd NOK...
Når MPCC betaler ut kr 1.33 mrd NOK i slutten av uken, vil verdiene på resterende skip (64) fortsatt tilsvare en kurs på over kr 50 pr aksje (rundt 27-28 mrd NOK). Selskapet hadde en cash beholdning pr Q3 på ca 80 mUSD og pr Q4 regner enn med at kontantbeholdningen vil være på nesten det dobbelte (160 mUSD). I morgen er det 7. februar, så cashbeholdning i dag ligger straks på 200 mUSD kun på drift, så kan vi legge til 17.5 mUSD for salget av sist skip (straks leveres). Gitt at kursen følger "teorien" og kan handles til kr 27,55 i morgen, vil mCAP være på 12,3 mrd NOK...
Redigert 06.02.2022 kl 18:56
Du må logge inn for å svare
Normalone
06.02.2022 kl 18:58
10998
He he - selv om MPCC tjener masse penger, er de ikke helt der enda ar en får et overskudd på 80 mrd USD🤣 Jeg har rettet til 80 mUSD👍
Kbkristi
06.02.2022 kl 18:58
11195
Jeg har også lett etter det samme. Nå fant jeg en halvårsrapport datert 23.9.21som ligger sammen med kontoutskriftene, evt i e-boks.
Der kommer innskutt kapital fram som eget punkt.
Der kommer innskutt kapital fram som eget punkt.
Hardly
06.02.2022 kl 19:52
11128
Ser der ja. Der lå det. Skal ikke være lett. Hvorfor i all verden kan de ikke legge dette ut i Nordea Investor som et eget felt?
Takker!
Takker!
I min nettbank er det oppgitt i nettbanken hva jeg kan ta ut. Bruker SR-Bank
Helg11
06.02.2022 kl 21:11
10974
Vil anbefale dette intervjuet med sjefen for Flexport, speditørfirma i California (starter etter ca 2 minutter).
Noen highlights:
- Statistikk viser at havnene i USA er mindre effektive enn havnen i Mombasa (Kenya). PS: Jeg har vært på Mombasa havnen, og surprise surprise den er ikke veldig imponerende...
- Import volumet øker ikke lenger, men forsinkelser er fortsatt økende. Man har jo spekulert i at containerskip-krisen løser seg når folk drar ned innkjøp av varer, men tydeligvis fortsatt problemer selv med konstant etterspørsel...
- Han er bekymret for at krisen vil ta lang tid å løse, og risiko for flere forstyrrelser i verdikjeden om Kina får mer smitte, eller pga union worker forhandlinger på vestkysten av USA.
Alt i alt en fin oversikt om status i forsyningslinjene.
https://youtu.be/uSUM1mvw17w
Noen highlights:
- Statistikk viser at havnene i USA er mindre effektive enn havnen i Mombasa (Kenya). PS: Jeg har vært på Mombasa havnen, og surprise surprise den er ikke veldig imponerende...
- Import volumet øker ikke lenger, men forsinkelser er fortsatt økende. Man har jo spekulert i at containerskip-krisen løser seg når folk drar ned innkjøp av varer, men tydeligvis fortsatt problemer selv med konstant etterspørsel...
- Han er bekymret for at krisen vil ta lang tid å løse, og risiko for flere forstyrrelser i verdikjeden om Kina får mer smitte, eller pga union worker forhandlinger på vestkysten av USA.
Alt i alt en fin oversikt om status i forsyningslinjene.
https://youtu.be/uSUM1mvw17w
Kbkristi
07.02.2022 kl 06:34
10166
Utbytte er i boks, og ei ny spennende uke er på trappene.
Vi øker stadig medlemsmassen. Fredag kom det til 177 sjeler. 2.036 hittil i år og vi teller nå 14.012 aksjonærer med Nordnetkonto.
I tillegg er det nok mange med konto i andre banker, men de har ikke jeg oversikt over.
Måtte alle få en fin og innbringende dag :)
Vi øker stadig medlemsmassen. Fredag kom det til 177 sjeler. 2.036 hittil i år og vi teller nå 14.012 aksjonærer med Nordnetkonto.
I tillegg er det nok mange med konto i andre banker, men de har ikke jeg oversikt over.
Måtte alle få en fin og innbringende dag :)
Potet
07.02.2022 kl 07:38
9903
I nordnet står det ned 12%/3,- pr aksje nå, aksjen står i 27,55. Hvorfor det? Er jo ikke gitt at den starter ned 3,-? I ordredybden står det kjøper og selgere på 30.00.
Kbkristi
07.02.2022 kl 07:42
9963
27,55 er sluttkurs fredag justert for utbytte på kr 3, som allerede er i boks for de som har eid aksjen gjennom helga.
Redigert 07.02.2022 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
07.02.2022 kl 08:22
9616
Takk for link. Jeg visste ikke at det var så ille med produktiviteten. Noe av problemet med fagforeningene er at de ikke er særlig komersielt anlagt men de påberoper seg monopol på arbeidet som skal utføres. Det har vert flere rettsaker i Norge om havnearbeiderne skal ha monopol på lossing og lasting av skip.
Den siste (og avgjørende) var Holship i Drammen som ville bruke egne ansatte og ikke fagforeningen sine ansatte. https://www.nrk.no/osloogviken/havnearbeidere-skuffet-etter-tap-i-retten-1.13278766 . Noe av utfordringen er at når utstyr og teknologi har gått fremover så har losse og lastekontoret (som disse organisasjonene kaller seg) fremholt at man skal ha så og så mange personer per type last som skal håndteres. Det er jo slik at til slutt står de i veien for effektiv drift.
Fagforeningene (ITF) har også gjort svært mye bra opp gjennom årene bl.a. mht å sikre sjøfolk og havnearbeidere lønn. Det har vert mye useriøse redere og management selskaper som ikke har betalt avtalt lønn osv.
Dersom situasjonen i USA er lik det som beskrives her (av Flexport) så er det en laaaang vei å gå (iallefall i LA). Det kan fort ta 1 år før de er enige om ansettelsesforhold/eierforhold før endringer i prosess kan starte. Det er mulig det er bedre i andre havner i USA og da vil kanskje lasten flytte seg der siden man kan overholde rutetidene lettere.
Den siste (og avgjørende) var Holship i Drammen som ville bruke egne ansatte og ikke fagforeningen sine ansatte. https://www.nrk.no/osloogviken/havnearbeidere-skuffet-etter-tap-i-retten-1.13278766 . Noe av utfordringen er at når utstyr og teknologi har gått fremover så har losse og lastekontoret (som disse organisasjonene kaller seg) fremholt at man skal ha så og så mange personer per type last som skal håndteres. Det er jo slik at til slutt står de i veien for effektiv drift.
Fagforeningene (ITF) har også gjort svært mye bra opp gjennom årene bl.a. mht å sikre sjøfolk og havnearbeidere lønn. Det har vert mye useriøse redere og management selskaper som ikke har betalt avtalt lønn osv.
Dersom situasjonen i USA er lik det som beskrives her (av Flexport) så er det en laaaang vei å gå (iallefall i LA). Det kan fort ta 1 år før de er enige om ansettelsesforhold/eierforhold før endringer i prosess kan starte. Det er mulig det er bedre i andre havner i USA og da vil kanskje lasten flytte seg der siden man kan overholde rutetidene lettere.
jadden
07.02.2022 kl 08:28
9614
Mange som skal inn i dag, det var stor omsetning før helgen og som gamblet på lav startkurs i dag. Så er det alle de som skal inn med utbyttepenger. Potensielt har aksjonærene 1,44 mrd i disponible penger i slutten av uken. Det vil ikke overraske om slutkursen er høyere kommende fredag enn sist fredag. Til sist vil 24.02 trolig være en meget spennende kurstrigger med nominelt utbytte, slutningstatus og eventuelle nye salg. Da følger også nye kursmål fra husa.
Billyjojimbob
07.02.2022 kl 08:35
9538
I dag reinvester du utbyttet på expris og den dagen det kommer på kto reinvesterer du en gang til👍
PSI- Investor
07.02.2022 kl 08:42
9460
Det er på en måte en spennende dag mhp at det er ex- dag.
På den annen side, i dag er bare en vanlig børsdag i en aksje som er sterkt underpriset. Skipsprisene er de samme fremdeles, kursmålene er så vidt jeg vet ikke endret, og inntjeningsestimatene like formidable.
OG det er bare 14 børsdager til vi får bekreftelse på det neste utbyttet.
Det er nesten litt utrolig!
Fin artikkel som underbygger at kaoset varer 'et år til'. Så det burde ikke være noen god fundamental grunn til å selge billig i dag, i morgen eller på lang tid.
The LA/LB queue numbers have plateaued so far in 2022, averaging 101 per day since the beginning of January and peaking at an all-time high of 109 on Jan. 9. However, given how massive the backlog still remains, prospects for clearing the queue prior to 2023 look increasingly unrealistic.
Last year, the queue fell by 30 ships between the beginning of February and the third week of June, after which seasonal imports inexorably pushed up the queue tally into the end-of-year holiday period. To reach the same late June pre-peak-season starting point in 2022, the queue would have to be cut over the next 15 weeks at triple the pace it was last year.
https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chain-chaos-and-port-gridlock-could-drag-on-into-2023/
EDIT: Har meldt meg på treff i mai. Gleder meg!
På den annen side, i dag er bare en vanlig børsdag i en aksje som er sterkt underpriset. Skipsprisene er de samme fremdeles, kursmålene er så vidt jeg vet ikke endret, og inntjeningsestimatene like formidable.
OG det er bare 14 børsdager til vi får bekreftelse på det neste utbyttet.
Det er nesten litt utrolig!
Fin artikkel som underbygger at kaoset varer 'et år til'. Så det burde ikke være noen god fundamental grunn til å selge billig i dag, i morgen eller på lang tid.
The LA/LB queue numbers have plateaued so far in 2022, averaging 101 per day since the beginning of January and peaking at an all-time high of 109 on Jan. 9. However, given how massive the backlog still remains, prospects for clearing the queue prior to 2023 look increasingly unrealistic.
Last year, the queue fell by 30 ships between the beginning of February and the third week of June, after which seasonal imports inexorably pushed up the queue tally into the end-of-year holiday period. To reach the same late June pre-peak-season starting point in 2022, the queue would have to be cut over the next 15 weeks at triple the pace it was last year.
https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chain-chaos-and-port-gridlock-could-drag-on-into-2023/
EDIT: Har meldt meg på treff i mai. Gleder meg!
Redigert 07.02.2022 kl 08:57
Du må logge inn for å svare
banani
07.02.2022 kl 09:10
9094
Svært stor oppgang på container aksjer i Asia i dag, 3 ledene selskap er opp ca 10% Evergreen, Wan Hai, Yang Ming.
https://e24.no/boers-og-finans/i/9KeEwE/tre-eksperter-dette-kan-bli-utbyttevinnerne-i-2022
Kun én av "ekspertene" trekker frem MPCC og preseterer å antyde at utbytte for 2023 vil bli dårligere:
"Han trekker frem MPC Container Ships og Golden Ocean, hvor konsensusestimatet er at de to selskapene skal betale henholdsvis 19 og 18 prosent utbytte.
Investorer må derimot være klar over at shipping er en syklisk bransje hvor utbyttene er ustabile.
– Når rederiene betaler så store utbytter et år, kan man ikke regne med at man får like store utbytter året etter. Man må huske på at shipping betaler høye utbytter fordi inntjeningen er ustabil. I perioder tjener de masse penger og betaler mye. Andre perioder tjener de lite, og betaler ofte ingenting, sier Harper."
Kun én av "ekspertene" trekker frem MPCC og preseterer å antyde at utbytte for 2023 vil bli dårligere:
"Han trekker frem MPC Container Ships og Golden Ocean, hvor konsensusestimatet er at de to selskapene skal betale henholdsvis 19 og 18 prosent utbytte.
Investorer må derimot være klar over at shipping er en syklisk bransje hvor utbyttene er ustabile.
– Når rederiene betaler så store utbytter et år, kan man ikke regne med at man får like store utbytter året etter. Man må huske på at shipping betaler høye utbytter fordi inntjeningen er ustabil. I perioder tjener de masse penger og betaler mye. Andre perioder tjener de lite, og betaler ofte ingenting, sier Harper."
MSoleim
07.02.2022 kl 09:21
9040
Blir en spennende dag. Vi "småsparere" påvirker i stor grad ikke kursen. De store som styrer dette. Det så vi på fredag også. Store volum ble pumpet ut slagvis gjennom dagen. Lykke til idag og uken for å fylle på.
PSI- Investor
07.02.2022 kl 09:27
9083
Investorene burde kanskje først og fremst da være klar over at analytikeren presenterer et selskap han ikke har satt seg særlig inn i hvis han tror at MPCC og GOGL har samme kortsiktige horisont på sine slutninger
Potet
07.02.2022 kl 09:29
7827
Si ikke det, mange småsparere som skvetter i dag med et "krakk" på 10% og selger. Se på ordreboka, mye selgere. Har lite midler nå, men kjøpte litt på 27,35 nå. Håper kurse holder seg lav ut uka, utbytte skal inn igjen.
Alby
07.02.2022 kl 09:49
7695
Kunne vært fint om selskapet startet sitt tilbakekjøp, ville gi et godt signal i markedet.
Redigert 07.02.2022 kl 11:19
Du må logge inn for å svare
Synes det er litt beskrivende for den holdningen mange analytikere har hatt til mpc det siste året, og omtrent avfeid det som et "blaff". Vel vel, vi ble børsvinner 2021 og antagelig utbyttevinner 2022 - mye å glede seg over i årene fremover!
Dette er vel i grunn enkelt. Skal de av oss som valgte å sitte over helga og mottar utbytte om et par dager, komme vinnende ut av dette - må utbytte rett inn i aksjen igjen. Dersom en velger å bruke utbytte på bil & hus, har aksjonærene som hoppet av på sist torsdag og fredag vunnet. For min del er dette en no-brainer. Pengene skal rett inn igjen, så starter oppgangen mot 30+ igjen.
Så er det bare vente og «øve» på kjøpsknappen, samtidig som en venter på info om både nytt utbytte og Q4-resultat som kommer innen februar er over. 👍🤩
Så er det bare vente og «øve» på kjøpsknappen, samtidig som en venter på info om både nytt utbytte og Q4-resultat som kommer innen februar er over. 👍🤩
Redigert 07.02.2022 kl 10:21
Du må logge inn for å svare
Jepp, VolumOpp! Jeg har ikke fem øre igjen til å kjøpe i dag, men starter med en gang utbytteutbetalingen er på konto.
Vil forøvrig holde på min anbefaling for noen dager siden som jeg limer inn her igjen. Husk at sitatet er kun et eksempel. Jeg har satt inn fredagens kurs i parantes, slik at regnestykket blir lettere å forstå:
"La oss si at kursen ender på kr. 31,00 (30,55) i e.m. Hvis du f.eks. satser kr. 300.000 på mandag, så legger du inn tre ordre på kr. 27,60 (27,15), kr. 27,10 (26,65) og kr. 26,80 (26,35). Det er tilstrekkelig at kursen når bare én av de tre limitene før du har fått en gevinst i det lange løp. Fordi aksjekursen ikke egentlig skal falle mer enn kr. 3 på mandag. (I det lange løp!)
Og dersom kursen skulle falle til f.eks. kr. 27,50 (27,05), vil du ha kjøpt alle aksjene i MPC lavere enn dagens kurs. Det vil høyst sannsynlig lønne seg etter noen uker. Og samtidig har du redusert risikoen."
Vil forøvrig holde på min anbefaling for noen dager siden som jeg limer inn her igjen. Husk at sitatet er kun et eksempel. Jeg har satt inn fredagens kurs i parantes, slik at regnestykket blir lettere å forstå:
"La oss si at kursen ender på kr. 31,00 (30,55) i e.m. Hvis du f.eks. satser kr. 300.000 på mandag, så legger du inn tre ordre på kr. 27,60 (27,15), kr. 27,10 (26,65) og kr. 26,80 (26,35). Det er tilstrekkelig at kursen når bare én av de tre limitene før du har fått en gevinst i det lange løp. Fordi aksjekursen ikke egentlig skal falle mer enn kr. 3 på mandag. (I det lange løp!)
Og dersom kursen skulle falle til f.eks. kr. 27,50 (27,05), vil du ha kjøpt alle aksjene i MPC lavere enn dagens kurs. Det vil høyst sannsynlig lønne seg etter noen uker. Og samtidig har du redusert risikoen."
Redigert 07.02.2022 kl 10:51
Du må logge inn for å svare
Så hyggelig, velkommen til Stavanger i mai, PSI ! :-)
Londonmannen
07.02.2022 kl 11:22
6905
Nei, sorry men her må man være klar over hvordan ting funker. Dersom du har behov for penger tilo bil/hus/møbler/båt så er det nettopp utbyttet du må benytte. Det kan du ta ut uten at futen letter en finger. Men dersom du kjøper aksjer for dem, for så etter et par måneder finner ut at du likevel trenger pengene til ny bil, da må du selge kanskej et tilsvarende antall aksjer. Men da slår futen til og de aksjene du i sin tid kjøpte for kr 10,- vil nå bli sketteberegnet som om GAV var kr 7,-. Og futen vil gni seg i hendene.
Men i den grad du ikke har behov for pengene til investering i hus/bil/båt, da er det nok smartest å kjøpe deg flere MPCC aksjer.
Men i den grad du ikke har behov for pengene til investering i hus/bil/båt, da er det nok smartest å kjøpe deg flere MPCC aksjer.
Det her forstår jeg ikke, Londonmannen.
Om du mottar utbytte på en privatkonto, f.eks., og overfører utbyttet til en aksjekonto og kjøper aksjer for dem, enten det er i MPC eller i andre selskaper; gir det utgangspunkt for å sette GAV tre kroner lavere i MPC?
Blir ikke det å starte på nytt uten at det gir noen skattemessig effekt?
Om du mottar utbytte på en privatkonto, f.eks., og overfører utbyttet til en aksjekonto og kjøper aksjer for dem, enten det er i MPC eller i andre selskaper; gir det utgangspunkt for å sette GAV tre kroner lavere i MPC?
Blir ikke det å starte på nytt uten at det gir noen skattemessig effekt?
Redigert 07.02.2022 kl 11:33
Du må logge inn for å svare
TheGambler
07.02.2022 kl 12:04
6483
Kanskje detter er til hjelp.
https://www.raeder.no/aktuelt/tilbakebetaling-av-innbetalt-kapital--skattefri-for-aksjonarene/
https://www.raeder.no/aktuelt/tilbakebetaling-av-innbetalt-kapital--skattefri-for-aksjonarene/
Ikkje enig i den tankegangen, på ASK fungerer det ikkje i det heile slik du beskriver - så det er feil i min verden. For å maksimere mine investeringer i MPCC, trur eg den beste tilnærmingen er å sende utbytte rett tilbake. Det hjelper ingenting med store flotte utbytter, om ingenting kanaliseres tilbake - da går kursen ned tilsvarende, momentumet går fra positivt til negativt i verstefall og ein sitter med eit tap ei tid etter utbytte, slik som i dag. Eg tenker at gnir «futen» seg i hendene, gnir eg meg i hendene også, og vis-a-versa - dette går som regel begge veier. Ha ein god dag!
Redigert 07.02.2022 kl 12:10
Du må logge inn for å svare
Nei, nå ble det mange tanker som egentlig ikke berører temaet.
Slik jeg ser det, er poenget om man får nedjustert inntakstkost (GAV) på den investeringen man gjør med et utbytte, slik Londonmannen antyder.
Jeg kan ikke helt se det, for her er det snakk om helt nye investeringer, enten i samme selskap eller i nye selskaper.
Normalone
07.02.2022 kl 12:41
6181
Kursen forrige uke var over kr 32 - dvs. kursen har falt med kr 5 (mens det bare har blitt delt ut kr 3 i utbytte), og kursen ligger ca kr 3.5 under fredagens sluttkurs. De som solgte i forrige uke og kjøper seg inn igjen i dag har derfor pr nå tjent mer sml med investorene som i stedet valgte utbytte. Det er ikke unaturlig - sikkert investorer som ventet til en fikk dette ekstraordinære utbytte før en solgte.
Det som gjør meg trygg på at kursen vil raskt ta seg inn igjen - og at vi vil oppleve tilsvarende utvikling som f.eks. i ZIM etter utbytte I des 2021 - er for det første "tallene" og inntjenningen som MPCC allerede er sikret (lange kontrakter) og som vil øke når de 15 + skipene går inn på nye kontrakter I 2022. For det andre vil investorer få utdelt 1.33 mrd på torsdag - og jeg er rimelig sikker på at mange vil reinvestere deler/hele tilbake i MPCC for å få en større andel utbytte fremover. Husk at i snitt ligger omsetningen på rundt 100 mill - så skal f.eks halvparten av utbytte tilbake i MPCC (650 mill) vil det helt klart påvirke kursen i positiv forstand.
Det som gjør meg trygg på at kursen vil raskt ta seg inn igjen - og at vi vil oppleve tilsvarende utvikling som f.eks. i ZIM etter utbytte I des 2021 - er for det første "tallene" og inntjenningen som MPCC allerede er sikret (lange kontrakter) og som vil øke når de 15 + skipene går inn på nye kontrakter I 2022. For det andre vil investorer få utdelt 1.33 mrd på torsdag - og jeg er rimelig sikker på at mange vil reinvestere deler/hele tilbake i MPCC for å få en større andel utbytte fremover. Husk at i snitt ligger omsetningen på rundt 100 mill - så skal f.eks halvparten av utbytte tilbake i MPCC (650 mill) vil det helt klart påvirke kursen i positiv forstand.