MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1771804

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
DividendYield
08.02.2022 kl 11:37 7758

Ideal X all over again😄. Tror ikke dette utgjør noen trussel for oss eller feeder segmentet.
PSI- Investor
08.02.2022 kl 11:51 7691

Jøss kapasitet sikres til 2028 ja, og vi, eller hvertfall jeg da, som sitter og håper på et bra 2025...
Nr 1 får sitte og vente med shorten sin en stund da antagelig!

Muligens begynner det å nærme seg realistisk at noen ønsker å sikre seg hele flåten vår og kjøper alt sammen for 50,- kr aksjen?
Slett ikke så utenkelig i alle fall. Håper vi rekker å få noen flere utbytter først...
Londonmannen
08.02.2022 kl 11:54 7704

Godt spørsmål Helg11. For dem som har en smule logisk sans vil svaret være opplagt.
Man kan jo Kure på hva visse analytikere tenker med. Eller tar de seg ikke tid å grave seg ned i detaljene? De kunne jo bare lest denne strengen så ville de fått er langt bedre grunnlag til å trekke sine konklusjoner.

Nei, denne supersyklusen blir trolig langt lengre enn noen tidligere supersykluser. Mye takkar være pandrmi kombinert med usikkerhet mhp fremtidens fremdriftsmaskineri.
durrrrant
08.02.2022 kl 12:07 7873

TradeWinds artikkel om saken

https://www.tradewindsnews.com/containerships/supply-chain-woes-push-greek-container-ship-giant-danaos-to-huge-1bn-profit/2-1-1164786

"“The future is bright and Danaos is well positioned to benefit from it,” Coustas added." Det samme kan sies for MPCC/ER!
hectorgonzales
08.02.2022 kl 12:23 7762

Jeg leste også Hannisdal men jeg tar hans analyse med en klype salt. Fraktkostnaden for sluttkunden er (Kost av varen + fraktkostnad + leveringstid). Vi har sett at de 2 siste leddene har økt mye det siste året. Det er ikke skipene som i utgangspunktet er proppen i systemet men det er havnene som ikke klarer å losse og laste skipene raskt nok.

Hva har da skjedd? Jo, større kunder leier skip selv (f.eks. 800-1300 TEU) som går med egne varer til mindre havner for å få opp regulariteten av vareleveransene. Det nevnes også befolkningsvekst (spesielt i Asia) men også at store konserner legger mer produksjon til andre land (Thailand, Vietnam). Da ser vi at det opprettes stadig nye "Liner-ruter" i MPC sitt hovedmarked som er intra-regional trade. Som f.eks. Vestkysten av India til Arabisk Gulf/Tyrkia. Og mellom Vietnam og Singapore. De store (15000-24000 TEU) soper med seg det som liner skipene frakter til og fra hub'ene. Et godt eksempel er ONE rederiet som den 4.feb lanserte ny rute: https://container-news.com/one-unveils-new-intra-asia-service/. Også ny rute med Slovenia, Egypt og Sørøst-asia. https://container-news.com/volta-container-line-commences-new-service-from-qingdao-to-koper/.

I tillegg så har du leveringstidene. Som du vil se her: https://container-news.com/niche-container-lines-outperform-top-14-global-ocean-carriers-in-terms-of-reliability/ så klarer ikke de store rederiene (med store skip) å holde rutetidene. De klarer det 20-40% av anløpene. Da ser du at det popper opp med nye linjer som har mye bedre frekvens. Alternativet for mange blir da å bestille julevarene rett over påske slik at de leveres i juni/juli. Dette øker kapitalbindingen og økt behov for lager.

Da får du bedre og mer direkte ruter slik som her: https://container-news.com/cargogulf-launches-three-arabian-gulf-asia-services/

Så dersom du skal ta "temp'en" på containermarkedet så kan du først de på Zim, Hapag, Mærsk osv - det er de som soper inn de store pengene. Nå er det ikke småpenger som blir igjen til MPC men markedet har økt betraktelig. Og økt bruk av feedere (800-3500TEU) viser seg er svært lønnsom - også på lengre ruter med dagens priser.
DividendYield
08.02.2022 kl 12:36 7673

Flotte resultater, men de skremmer ingen med nivået på utbyttet. Synes ikke danaoshar den samme aksjonærvennlige policien som mpcc. Det kan dog endre seg.
Normalone
08.02.2022 kl 14:21 7217

Det er interessant å lese om flere av "ekspertene" (f.eks DnB) som helt siden januar 2021 har advart oss om at markedet raskt vil falle - og alt vi normalisere seg - samtidig som at en ikke får med seg at nye slutninger inngås i dag med opptil 9 måneder i forkant - og de inngås for 3-5 år på vanvittige rater (nå leser vi om kontrakter som vil vare helt til 2028 (!)). Det betyr at de som kjenner tallene VET at et selskap som MPCC allerede er sikret høy inntjenning i mange år, likefullt virket det som at en forventer krasj i selskapets inntjenning allerede neste år (??). Hvor er logikken?? Ville en inngå leie av skip 9 måneder i forveien - og binde seg for inntil 5 år - dersom alt vil løse seg neste år?

Det er morsomt å lese gårsdagens artikkel om at en holder seg unna cointainerbransjen (vurderer short) - samtidig som en mener selskapene er alt for lavt priset...🤣 Tror de som allerede har shortet på under kr 20 pr i dag angrer...🤣

Tallene vil alltid vinne til slutt (og det er også en stor fordel med profesjonell ledelse) - og det er utrolig viktig å gjøre sine egne vurderinger/analyser/beregninger og stole på seg selv!
Redigert 08.02.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
TheGambler
08.02.2022 kl 14:23 7253

New Contex tikker videre opp 1,36% (3246 — 3290)

https://www.vhbs.de/index.php?id=28

Har passer høstens ath fra 21. oktober som var 3267.
Redigert 08.02.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
08.02.2022 kl 14:24 7355

Enig. Og jeg tror CB vil overraske markedet positivt nok en gang ved presentasjon av Q4 21.
PSI- Investor
08.02.2022 kl 14:38 7268

Så er ratene på plass i regnearket nok en gang, og med dollarkurs på 8,83 får vi da følgende estimater for overskudd pr aksje:

2022: 9,10
2023: 10,92
2024: 12,41
Totalt kr 32,43 i tillegg til en krone aksjen inntjent i q4 2021.

75% utbytte av 32,43 skulle bli 24,32 og delt på 12 kvartaler i løpet av tre år bør det bli et snittutbytte på kr 2,02.
Altså dobbelt så mye som den krona som enkelte snakket om.
Og det er jo fint. Det blir spennende den 24, om det har blitt sluttet noen flere skip langt frem i tid, eller om de holder igjen litt kanskje.

Nå gjenstår det vel bare å søke om plass til flere siffer på bankkontoen slik at alt er klart til alle pengene kommer
Normalone
08.02.2022 kl 14:42 7343

Med signalene vi allerede har fått ift forward fixining, tror jeg vi på Q4 rapporten får informasjon om ganske mange nye slutninger (og er særlig spent på skipet med 4250 TEU som skal inn på ny kontrakt juni 2022). Ser at PSI Investor har gitt oss en oppdatering av "tallene" i et eget innlegg - som musikk i mine ører - og etter Q4 rapporten er jeg sikker på at "tallene" er enda bedre!
Londonmannen
08.02.2022 kl 14:57 7228

Ja, vil ikke utelukke at ledelsen har is i magen og holder noe igjen i påvente av enda bedre ratenivå. For det er rimelig trykk i markedet og toppen er neppe inne enda på en stund.
Struts
08.02.2022 kl 15:21 7065

Kan ikke så mye om analyse. Aldri helt forstått det heller. Men det siste ti-året (?) har det dukket opp en lang rekke med anal-ytikere som skråsikkert uttaler seg om det meste av aksjer. Og «lytikerne» er stadig yngre (ok, jeg motsatt naturlig nok), men det pussige (for meg da) er at de påstår at de kan alt om alt. Nesten som politikere, som alle vet kan ingenting om noe som helst, men som påstår det motsatte. Det er jo ikke egne penger de forvalter (eller sløser bort).

Hannisdahl (Cleaves) er en av disse. Døpte ham om til Hannibal Lecter for en tid siden. Han spår som regel en aksje rett opp eller rett ned. Det som er litt artig med ungdommen (må dog berømmes at han har blitt kåret til verdens beste shipping-analytiker flere år på rad!) er at han i kaffegruten mener å kunne sementere sannheten om SAMTLIGE shippingsektorer. Shipping har et stort spekter, selv kan jeg ikke påstå at jeg kunne så særlig mye om mer enn tank og bulk (på S&P-siden) i de tiårene jeg var i bransjen. Jeg hadde forresten gleden av å arbeide sammen med Hannisdahls sjef noen år (i et helt annet meglerfirma). Ok, beklager nostalgien.

Poenget? Nei, ikke helt sikker, men når man eksempelvis leser i FA i dag om anal-ytikeres kursmål (for ett år siden) om diverse aksjer, så kan man jo lure på om de bare er/var unge og dumme, eller om de er riktig vel bevart. Gjengir noen få (side 6 i FA i dag): Anbefaling for Scatec kursmål 400 (Nordea, kurs rundt 122 nå), Quantafuel 200 (Sparebank 1, kurs nå 16!!), Kahoot 160 (Arctic Securities, kurs nå 32+). Jo, ett poeng til - kanskje anal-ytikerne kan skifte yrke og bli politikere - med en slags pendler-bonus for å skryte på seg størst mulige løfter?

Ikke vet jeg, men hadde jeg bommet med 80% i mitt arbeid i sin tid med verdiansettelser så hadde jeg fått sparken på dagen.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 15:30 7007

Som predikert av mange. Det fundamentale i MPCC taler for videre oppgang og den kommer, slow and steady.
Keefer
08.02.2022 kl 15:43 6876

Må si den ikke er spesielt slow i dag, gitt
PSI- Investor
08.02.2022 kl 15:49 7013

Det du sier om samtlige shippingsektorer er det jeg tenker litt også.
Det er nok ikke så lett å ha full oversikt over alt sammen samtidig.
Likevel irriterende at det stadig er vårt segment som må tåle de pussigste uttalelser som om det var sannheter, og når de kommer fra folk med markedsmakt så får det virkning selv om det er svada. I alle fall noen ganger.
Helg11
08.02.2022 kl 16:13 6934

https://mpc.apogeestorefront.com/storefront/limited-edition/krus/prod3404409A_355C_BF68_B876_708ED92E40B0.html?browsingOrigin=4D845B12_3332_6AF0_02DB_4A349579353B
Nå kan man bestille kopp med håndtak fra MPCC, muligens en markering av det tekniske bildet med cup and handle formasjon? :-)
gandhi-21
08.02.2022 kl 16:24 6910

Aksjen er knallsterk,opp over 3% siden last day included. Hvordan gikk det med dere som solgte på fredag ?
Slettet bruker
08.02.2022 kl 16:27 6896

Morsomt! Kun en til hver, førstemann til møllen. :-)
Hardly
08.02.2022 kl 16:29 6964

Nei disse analytikerne er noe for seg selv. Hadde ikke blitt mange grønne tall på min ASK konto om jeg hadde fulgt deres råd.
Ikke mange ukene siden Investtech rådet oss til å holde oss unna MPCC. Da lå kursen på 19kr.
Jan Banan
08.02.2022 kl 16:54 6815

hehe... Takk for at du er her fremdeles Struts. Alltid gode betrakninger å få gleden av å lese!
UNIT
08.02.2022 kl 17:15 6882

durrrrant skrev Kjøpt!
Kjøpt
Slettet bruker
08.02.2022 kl 17:17 6859

Åh, det var godt å lese dine tanker om analytikere!

Jeg har i lengre tid lurt fælt på hvor svake rådene har vært fra enkelte. Har nevnt det før, men Kapital tok jo kaka for en tid tilbake da man nærmest ropte gratulerer til bladets ansvarlige for investeringslisten. Da hadde anbefalingene økt to prosent mer enn Hovedindeksen på Oslo Børs.....

For vel et år siden havnet ambefalingene i bladet Kapital på flere titalls i minus!

For et par uker siden hadde Kapital et SVÆRT oppslag om årets analytikere. Da hadde DNBs folk vunnet med cirka 25 % oppgang på sin portefølje. Fenomenalt, tatt i betraktning at MPC ikke var en del av denne porteføljen!

Ja, det er bra å øke investeringene med 25 %, men husk at i det her kappløpet deltok alle de største og beste anbefalerne i Norge.

Vi som har vært inne på denne tråden har jo gang på gang opplevd at blant annet DNB ikke har skilt mellom feedere og linere. Det er rett og slett flaut, etter min mening.

Men så lenge vi har Helg11, eks.Struts, dato med flere, er jo utregningene i boks. Da trenger vi ikke de "profesjonelle" analytikerne som mer forvirrer enn viser vei.

(Må legge til at det selvsagt finnes unntak; Pareto er vel et godt eksempel på det!)


Redigert 08.02.2022 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2022 kl 17:52 6680

Litt fornærmet for at jeg tidvis har måttet løpe etter aksjekursen på min klart urutinerte, utbytte-forskutterte akkumuleringsjakt...så bestilte jeg to Mpcc-krus👌ship o'hoi & en container med rom! 🍾
bojan
08.02.2022 kl 17:56 6674

Hei folkens,
har tenkt litt på hvorfor ikke MPCC børsmelder når de oppnår bedre og nye rater på sine skip. tar jeg ikke mye feil så skal all informasjon til markedet som kan innvirke på kursen meldes, Jeg eier litt i 2020 Bulkers å der melder de når de får nye kontrakter. Har noen her inne gjort seg noen tanker om dette? På forhånd takk.
durrrrant
08.02.2022 kl 18:07 6715

Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)

Meratus Tomini 2007 2702 2095 n o Fixed to Maersk 40-42 m $45,000/d
Hansa Ratzeburg 2007 1732 1260 n o Extended to Hapag Lloyd 36 m $27,750/d
Warnow Master 2006 1496 1100 n o Fixed to ZIM 48 m $31,500/d
Nordic Istria 2011 1084 730 n o Fixed to OOCL 36 m $23,000/d
Jsp Skirner 2006 957 604 yes Fixed to Maersk 12-14 m $30,000/d
Avila 2007 887 605 yes Fixed to X-Press 36-38 m $20,000/d

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/02/Bancosta-Weekly-2022-05.pdf
Slettet bruker
08.02.2022 kl 18:34 8940

Utilgjengelig for øyeblikket…. Ser ut til at de allerede har gått tom for kopper! Det var da som farsken..
Kbkristi
08.02.2022 kl 19:01 8841

Selskapet har ofte parallelle forhandlinger, og da vil de ikke røpe noe som kan ødelegge for de andre forhandlingene. Derfor vil de gjerne slippe tallene i bulker.
finnbiff
08.02.2022 kl 19:07 8845

Fikk ikke tak i caps i fjor eller krus nå... Vi får utbytte snart:)
Hva ligger flåteverdien til mpcc på de 64(?) gjenværende skipene nå? Skrapverdien i august 21 var vel omtrent 30 kr per aksje om jeg husker rett?
viggi87
08.02.2022 kl 19:21 8824

For avklaringshensyn eier jeg ingen aksjer i MPCC NÅ etter å ha solgt meg ut i månedsskiftet, men det er et godt drevet selskap som jeg i likhet med mange av dere har hatt en bra reise i. Dette med å børsmelde hendelser som kan påvirke kursen har du rett i, men spørsmålet er hva som er å beskrive som "signifikant info" som kan bevege kursen. 2020 opererer i bulksegmentet, og har en flåte som er mye mindre enn MPCC sin. Alt i alt med hel-og deleide MPCC har 64/66 skip (husker ikke uten å sjekke), og om et par kontrakter inngås, er det begrenset hvor mye de vil "bevege kursen". Det hadde i tilfelle blitt VELDIG mange børsmeldinger. Så har du jo dette med å rope "ulv, ulv" også. Kommer det en børsmelding for hver slutning som gjøres, blir dette veldig mye. Om du er interessert i info, kan jeg anbefale Herbjørn Hanssons NAT. De sender ut en børsmelding hver gang noen i ledelsenn åpner laptopen, virker det som:-). Personlig synes jeg MPCC er gode på å informere markedet. De holdt presentasjoner ved oppkjøpet av Songa sine skip, og ved skipssalget og initieringen av utbytte nå nettopp. I tillégg er IR raske til å svare om en har spørsmål.
Kbkristi
08.02.2022 kl 21:56 8139

Det er vel noen, kanskje veldig mange år til vi bør beregne skrapverdien av skipene våre. Nå kan vi få bedre betalt enn nybygg for enkelte skip.
Nå eier vi 66 skip og ett vil bli overlevert ny eier i slutten av dette kvartalet.
I følge Struts sine verdivurderinger ligger verdien av våre flotte skip på rundt 48 kr pr aksje, prompt levering etc.
Med de kontrakter som inngås nå, så tjener vi enda bedre på hvert enkelt skip.
Dette veier selskapet hver gang de inngår en kontrakt. Skapes det større verdier ved å inngå ny kontrakt, så gjør de det

Kr 48 ja, og så kan du plusse på de 3 kronene vi får på torsdag, så er vi på 51 :)
Redigert 08.02.2022 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
bojan
08.02.2022 kl 22:11 8101

Ta et eksempel, nå er det rundt 15 skip som går av kontraktene sine i år, la oss si at de oppnår rundt 5000 dollar pr. dag mer i 3 år, syns du ikke det er signifikant info som bør meldes over børs og som gir MPCC større verdi?
NetromK
08.02.2022 kl 22:16 8132

Eg rekna skrapverdi til NOK 4,9 per aksje basert på rapport i november 2021.
Ganske lik verdi av brutto gjeld per Q4end etter rapport 18. januar.
hectorgonzales
08.02.2022 kl 22:30 8068

Arrg. Jeg gikk også glipp av kopp (og caps). Får lage min egen Caps. Tenkte å lage en med f.eks 2,824TEU fremme. Da bør du få annerkjennende blikk når du går med den på gata... Kanskje et skipsnavn på siden...

Jeg får ha den klar til treffet!
NetromK
08.02.2022 kl 22:32 8168

Ein del selskap "over there" rapporterar nye kontrakter jevnleg/fortløpande verkar det som, men kursen heng etter MPCC (truleg dels pga. veldig aksjonærvenleg og utbytteretta hos MPCC samanlikna med mange andre).
Når det kjem til MPCC har dei betydeleg meir lettleste og figurrike presentasjonar enn dei fleste konkurrentar har.
Ernst Russ som anna eksempel er betydeleg vanskelegare å fylgje med på kva angår rater/kontrakter enn MPCC (men er klart lågare prisa).

Sjølv skjønnar eg ikkje heilt dei som stressar med dette, for kvart kvartal, og siste året fleire gonger i tillegg kjem MPCC med gode og informative rapportar, og kursen har stige i etterkant stort sett, som venta. Sånn sett har me aksjonærar fått betre tid til å akkumulere på lågare nivåer, og med det får me no og framover meir tilbake.
Og sjølv om MPCC skulle børsmelde gode kontrakter utgjer dei aleine ikkje nødvendigvis store beløp per aksje og ville neppe få kursen til å fly.
Eg vil tippe me får 5-10 nye kontrakter publisert per kvartalsrapport utover året, og då vil fleire av dei vere kjent gjennom banchero/seasures for oss i forkant.
Mange av dei som sitt djupt investert kjenner nok også godt til tal (rater) og marknad, enten gjennom analysar, rekneark her på forumet etc.
bojan
08.02.2022 kl 22:41 8133

Du har jo mye rett her og man klarer jo å innhente info om kontrakter på nettet. Takk for at du tok deg tid til å argumentere seriøst.
viggi87
08.02.2022 kl 23:03 8024

Mener du 5000 dollar per dag per skip mer enn de hadde på forrige kontrakt hver seg? Det blir i såfall 75 mill USD "ekstra" om en er litt konservativ og lat (av regnehensyn) og sier tusen seilingsdøgn i flåteutnyttelse ila perioden. 75 mill usd tilsvarer ca 670 mill NOK. Det er i underkant av 450 mill aksjer i selskapet. På tre år har det ratehoppet på 5k/d på 15 skip tjent inn ca 40 øre/aksjen i ekstra verdi per år sammenlignet med gammel rate. Fint? Ja. Signifikant og børsmeldingspliktig? Jeg vet ikke
bojan
08.02.2022 kl 23:18 7924

Takk igjen for seriøse og gode argumentasjoner.
Kbkristi
09.02.2022 kl 06:26 7501

Vi blir stadig flere. 80 nye tilskudd i går, 2.314 fra nyttår, og vi teller nå 14.290 i Nordnet.
Kbkristi
09.02.2022 kl 06:48 7571

Nordnet har nå lagt inn utbytte og direkteavkastning i rubrikkene sine.
Allerede nå ved første utbytte er direkteavkastningen 10,91%.
Dette tallet vil jo øke betraktelig når utbyttene kommer som perler på en snor.
Evt så vil jo kursen øke betraktelig. Jatakk, begge deler :)

Dividend yield (Direkteavkastning)
Direkteavkastning, målt i prosent, viser hvor mye et selskap betaler i utbytte hvert år i forhold til aksjekursen.
Utregning
Utbytte per aksje i selskapet i løpet av den etterfølgende ettårsperioden uttrykt i prosent
Slettet bruker
09.02.2022 kl 06:52 8428

Kjekt å sjå at det er flere som får øynene opp for «gullkalven» vår. Den skal det danses rundt i årene som kommer.
Slettet bruker
09.02.2022 kl 07:44 8414

Registrerer at Equinor «konkurrerer» med MPCC om å gi gode utbytter hvert kvartal og at de øker til 0,2 $ hvert kvartal etter et kjemperesultat lagt fram i dag. Dvs. bare litt over de utbytter som MPCC kommer til å gi.
Olje og gass har også labile priser, og vi vet hva som kommer av inntekter i containershipping. Pussig da at kursen til Equinor er på 256 kroner og MPCC på 28,55 kroner!
Bsci
09.02.2022 kl 07:58 8347

Pussig ? (hehe)
Equinor har en markedsverdi på kr 836 mrd kroner
Mpcc har en markedsverdi på kr 12,7 mrd kr
Du mener vel ikke at de 2 selskaper, burde hatt samme markedspris pga. utbytte ?
(Da ville kurs i Mpcc vært 1 882,- kr) og da hadde ingen brydd seg om utbytte i det hele tatt😊)
Redigert 09.02.2022 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2022 kl 08:28 8103

Sammenligner epler og pærer, men det er et poeng at kursen til MPCC er lav ift. utbytter (Holder MCAP OG NAV utenfor dette).
Redigert 09.02.2022 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.02.2022 kl 08:30 8105

Man kan vel kanskje ta et mer jordnært eksempel.
Man har 100.000 kroner på en sparekonto hvor man knapt har fått rente for pengene.
Hva vil man sitte igjen med i rente / utbytte etter ett år bank / Mpc / Equinor?
Jeg er ihvertfall ikke i tvil, og har ikke vært det siden første trådstart i nov 2020 :)