MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Mestærn
12.02.2022 kl 11:04
10682
Mange er nok som meg litt i overkant tungt investert i, om ikke kun i MPCC.
Hva tenker dere om et evt. "krakk" ?
På en måte ønsker man jo økt verdi på sine aksjer, men en nedgang på 20-30% vil jo gi betydelig mer for pengene når utbyttene utbetales...
Skal man ikke selge før om 2-3 år kan jo et krakk på sikt gi økt gevinst for den langsiktige...
Med den allerede sikrede inntekten i mange år fremover vil kanskje MPCC ikke være like berørt av et evt. Krakk heller.
Krakk ja takk ?
Hva tenker dere om et evt. "krakk" ?
På en måte ønsker man jo økt verdi på sine aksjer, men en nedgang på 20-30% vil jo gi betydelig mer for pengene når utbyttene utbetales...
Skal man ikke selge før om 2-3 år kan jo et krakk på sikt gi økt gevinst for den langsiktige...
Med den allerede sikrede inntekten i mange år fremover vil kanskje MPCC ikke være like berørt av et evt. Krakk heller.
Krakk ja takk ?
durrrrant
12.02.2022 kl 11:08
10669
New Con Tex-Commentary - issued: 10.02.22
This week saw the end of the holidays in Asia, which had a damping effect on the overall activity. However, even with the decline in activity the New Con Tex development continues to point to point upwards with new historic levels being reached again this week. February is up 21.7% from January and over 300% from February 2021, underlining how extraordinary this market really is. With lack of supply in the larger segments, the 1100TEU and especially the 1700TEU are seeing the most traction and therefore the biggest jumps in charter rates. Same time last year 1700TEU New ConTex was at USD 14,000 compared to USD 50k+ this week, although recent fixtures in 2022 have been even at higher levels. The 2500-3500TEU segments are seeing steady upward trends mostly logically adjusted to account for what is being recorded for the smaller sized tonnage. However, with availability of supply in the 2500-4250TEU approaching in spring there will likely be an effect on the New Con Tex trends accordingly. With close to zero vessels available in 2022 for the 5700TEU and 6500TEU segments, these trends will continue to be logical adjustments if the overall trend and activity escalate further.
This week saw the end of the holidays in Asia, which had a damping effect on the overall activity. However, even with the decline in activity the New Con Tex development continues to point to point upwards with new historic levels being reached again this week. February is up 21.7% from January and over 300% from February 2021, underlining how extraordinary this market really is. With lack of supply in the larger segments, the 1100TEU and especially the 1700TEU are seeing the most traction and therefore the biggest jumps in charter rates. Same time last year 1700TEU New ConTex was at USD 14,000 compared to USD 50k+ this week, although recent fixtures in 2022 have been even at higher levels. The 2500-3500TEU segments are seeing steady upward trends mostly logically adjusted to account for what is being recorded for the smaller sized tonnage. However, with availability of supply in the 2500-4250TEU approaching in spring there will likely be an effect on the New Con Tex trends accordingly. With close to zero vessels available in 2022 for the 5700TEU and 6500TEU segments, these trends will continue to be logical adjustments if the overall trend and activity escalate further.
Etterretningen har info om at Putin viser signaler til bevegelse allerede førstkommende onsdag. Selvfølgelig vil det gjøre Xi Jinping forbannet hvis OL 'limelight' blir tatt fra han, så det hadde vært dumt av Putin. Må aldri gjøre en kineser forbannet, de glemmer aldri. Putin er jo ganske avhengig av handels allianse med Xi (beste kompisen). Vi får bare følge med. De har flyttet Biden til Camp David og han skal snakke med Putin i dag.
Vi må bare regne inn høy VIX faktor og turbulens ut februar, minst.
Men det har vi også blitt vant med gjennom pandemien.
God helg, alle sammen!
Vi må bare regne inn høy VIX faktor og turbulens ut februar, minst.
Men det har vi også blitt vant med gjennom pandemien.
God helg, alle sammen!
Londonmannen
12.02.2022 kl 13:44
10239
MPCC kan jo på dagens inntjening forsvare en kurs på NOK 60+. Selskapet er sikret langsiktig inntjening på særdeles hyggelige rater Et generelt krakk i markedet vil nok berøre MPCC også, men ettersom MPCC er relativt rimelig priset på dagens nivå vil nedsiden være begrenset.
Er vel rimelig gode muligheter for en reprising etter Q4 er presentert og verden nok en gang må innse at MPCC er en gedigen pengemaskin.
Er vel rimelig gode muligheter for en reprising etter Q4 er presentert og verden nok en gang må innse at MPCC er en gedigen pengemaskin.
Alby
12.02.2022 kl 14:09
10245
Vi kan kanskje forvente at endel vil inn før resultatet. Det ligger i korta at det vil bli et meget godt resultat. Vi får vel også opplyst hva neste utbytte vil ligge på. God helg 😂😂
Londonmannen
12.02.2022 kl 14:17
10466
Ja, det skulle overraske meg mye om vi ikke får en FOMO effekt frem mot Q4 presentasjonen. Men størst om den kommer allerede til uken da jeg tror at markedet neste uke vil bli preget av høye inflasjonstall og renteoppgang, ihvertfall første del. Men inflasjon og rentehevinger er ikke nytt lenger og hittil i år ser det ut til at markedet tilpasser seg den typen nyheter raskt. Så uti uken kan vi nok forvente at røde dager endres til blå. Og neste fredag skriver vi 18 feb og da vil der kun være fem dager, hvorav to børsstengte, til presentasjon av Q4 21 som blir offentliggjort torsdag 24 feb. Gleder meg!
Sandsli invest
12.02.2022 kl 14:43
10474
Utbytte - For hver dag som går og fortsatt usedvanlig gode rater fjernes usikkerhet ang utbytte, kan det være rom for 5 kr iløpet av 2022 fra bare driften? 16.67%
Meninger er velkommen
Meninger er velkommen
Struts
12.02.2022 kl 14:44
10598
Ikke lett å følge med i vrimmelen av skattemotiverte diskusjoner her (vært med på det før, så for all del) mht utbytte osv., men dere har sikkert fått med dere (og debattert) at PDT Partners reduserte Shorten sin 10.02.22. Men for ordens skyld:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Fortsatt god helg ønskes, det ble jo nok et par gull i OL i dag - da kan man unne seg en, ... vel- Gull-Aass kanskje?
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Fortsatt god helg ønskes, det ble jo nok et par gull i OL i dag - da kan man unne seg en, ... vel- Gull-Aass kanskje?
NetromK
12.02.2022 kl 16:08
10375
Utbytter på drift bør komme på minst NOK 5/aksje. Det krev ikkje EPS på meir enn 6,67 FY22.
I mitt rekneark med EPS ca. 8,5 er det rom for utbytte NOK 6.
Helg11 har EPS 9,2 no, då rom for nesten NOK 7 i utbytte.
edit:ikkje medrekna her at inntjening Q4 2021 ligg til grunn for utbytte Q1 2022. Vert ganske stor forskjell på inntjening Q4 2021 vs. 2022.
"Frode Morkedal, managing director of equity research at Clarksons Platou Securities, has forecast MPCC’s regular dividends will be about NOK 1 per share in both the first and second quarters of 2022, rising to NOK 1.30 in each of the third and fourth periods.
He is predicting NOK 8.80 per share in shareholder returns over the coming year.
MPCC will be prioritising returning more capital, with regular dividends to begin from March. (Q4'21)"
https://www.tradewindsnews.com/containerships/fasten-your-seat-belts-hanse-says-charterers-nervous-as-feeder-ship-prices-jump-10m/2-1-1161080
I mitt rekneark med EPS ca. 8,5 er det rom for utbytte NOK 6.
Helg11 har EPS 9,2 no, då rom for nesten NOK 7 i utbytte.
edit:ikkje medrekna her at inntjening Q4 2021 ligg til grunn for utbytte Q1 2022. Vert ganske stor forskjell på inntjening Q4 2021 vs. 2022.
"Frode Morkedal, managing director of equity research at Clarksons Platou Securities, has forecast MPCC’s regular dividends will be about NOK 1 per share in both the first and second quarters of 2022, rising to NOK 1.30 in each of the third and fourth periods.
He is predicting NOK 8.80 per share in shareholder returns over the coming year.
MPCC will be prioritising returning more capital, with regular dividends to begin from March. (Q4'21)"
https://www.tradewindsnews.com/containerships/fasten-your-seat-belts-hanse-says-charterers-nervous-as-feeder-ship-prices-jump-10m/2-1-1161080
Redigert 12.02.2022 kl 16:38
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
12.02.2022 kl 17:01
10207
Liker å ha en konservativ tanke til mine utregninger derfor 5kr som jeg ser som realistisk dvs 16.67%, aksjekursen er fremdeles lav mtp at den omsettes under 30kr. Ser ut som det går mot en rød mandag på børsen etter fallet i statene fredag. Det gir grunn for gode kjøp, 28 ish om man er heldig
Takk durrrant, svært gode rater, spesielt de tre siste!
Jeg ser flere håper/ser muligheten for at MPCC melder om flere solgte skip, kanskje allerede ved Q4. CB sa jo noe om dette ved forrige presentasjon. Han antydet (noe i retning av) at ratene nå er så høye at det (i alle fall) på daværende tidspunkt virket mer sannsynlig med nye utleiekontrakter enn salg av flere skip.
Ser vi f.eks på raten og lengden på kontrakten for Meratus Tomini, ser vi at hun vil seile inn hele $57 mill på 3,5 år. Tar man med skrapverdi, betyr det at salg måtte gitt en helt eventyrlig pris for å forsvare salg fremfor utleie. Jeg ser ikke bort fra at vi etter hvert får se slike eventyrlige priser, enten ved salg fra MPCC eller andre, men i første omgang tror jeg vi får "nøye oss" med flere eventyrlig prisede utleiekontrakter :-).
Er for øvrig morsomt å se at Warnow Master her får en kontrakt til knallrate som strekker seg inn i 2026. Så langt har 4 års kontrakter i all hovedsak vært forbeholdt større skip, i noen grad skip i øvre sjikt av feeder størrelse, men i all hovedsak enda større skip. Jeg ser ikke bort fra at vi allerede ved Q4 blir presentert for kontrakter som også strekker seg inn i 2026.
Jeg ser flere håper/ser muligheten for at MPCC melder om flere solgte skip, kanskje allerede ved Q4. CB sa jo noe om dette ved forrige presentasjon. Han antydet (noe i retning av) at ratene nå er så høye at det (i alle fall) på daværende tidspunkt virket mer sannsynlig med nye utleiekontrakter enn salg av flere skip.
Ser vi f.eks på raten og lengden på kontrakten for Meratus Tomini, ser vi at hun vil seile inn hele $57 mill på 3,5 år. Tar man med skrapverdi, betyr det at salg måtte gitt en helt eventyrlig pris for å forsvare salg fremfor utleie. Jeg ser ikke bort fra at vi etter hvert får se slike eventyrlige priser, enten ved salg fra MPCC eller andre, men i første omgang tror jeg vi får "nøye oss" med flere eventyrlig prisede utleiekontrakter :-).
Er for øvrig morsomt å se at Warnow Master her får en kontrakt til knallrate som strekker seg inn i 2026. Så langt har 4 års kontrakter i all hovedsak vært forbeholdt større skip, i noen grad skip i øvre sjikt av feeder størrelse, men i all hovedsak enda større skip. Jeg ser ikke bort fra at vi allerede ved Q4 blir presentert for kontrakter som også strekker seg inn i 2026.
Londonmannen
12.02.2022 kl 17:59
10148
Ettersom vi i det siste ikke har sett MPC skip på listene som refererer slutninger, så vil jeg ikke utelukke at CEO har valgt å holde tilbake MPC skipene, som går utgav kontrakt i løpet av 2022, og forsøke å «ri» rateoppgangen en tid for å maksimere return til aksjonærene. Og det er trolig liten risiko i å gjøre nettopp det, ettersom det omtrent ikke finnes ledige skip for å starte på kontrakter i 2022. Men vi vet MPC har 15+ skip som skal nettopp det. Blir spennende å se hvilke rater de til slutt blir sluttet på.
Kbkristi
12.02.2022 kl 20:02
9890
Jeg ser det heter KAPITALUTBETALING VEDTATT 02.02.2022 i Nordea og tilbakebetaling i Nordnet.
Gav er blitt redusert i Nordnet, Men kan ikke se at det er blitt gjort i Nordea.
Er det da lov å tro at disse utbetalingene er skattefrie, inntil aksjene blir solgt, som det ble hevdet her tidligere.
Gav er blitt redusert i Nordnet, Men kan ikke se at det er blitt gjort i Nordea.
Er det da lov å tro at disse utbetalingene er skattefrie, inntil aksjene blir solgt, som det ble hevdet her tidligere.
Jasper7
12.02.2022 kl 22:37
9570
De må jo nesten være det, eller så vil det vel bli dobbel beskatning? Skatt på utbytte, skatt på gevinst som nå er høyere??
hanharal
12.02.2022 kl 23:10
9525
Det er "Tilbakebetaling av innbetalt kapital" / "Tilbakebetaling av innskutt overkurs" er skattefri da det er innskudd som aksjonærer har satt inn i selskapet før.
Tenk på det som innskudd i en ASK.
Men GAV reduseres med tilsvarende beløp slik at du avkastningen blir høyere og du betaler mer skatt når du selger aksjene.
Dette har null betydningen hvis du har aksjene på en konto med utsatt skatt.
Tenk på det som innskudd i en ASK.
Men GAV reduseres med tilsvarende beløp slik at du avkastningen blir høyere og du betaler mer skatt når du selger aksjene.
Dette har null betydningen hvis du har aksjene på en konto med utsatt skatt.
Hardly
13.02.2022 kl 11:31
8715
Alt henger sammen.
På Esplanaden i København strømmer milliardene inn hos containerrederiet Maersk, i nesten samme tempo som pengekassen fylles hos Equinor. Med fraktrater som er omkring 80 prosent høyere enn for ett år siden, smiler aksjonærene fra øre til øre. I direkte kontrast finner vi særdeles misfornøyde kunder som må betale en skyhøy fraktkostnad og finne seg i ustabile leveranser. Fraktkostnadene forplanter seg til høyere priser i hele verdikjeden. Stigningen i fraktkostnadene kommer i tillegg til stigningen i råvareprisene.
Men det stopper ikke her. Inflasjonen, som er kraftig stigende over store deler av verden, legger press på lønningene. Uten tilsvarende lønnsoppgang får du og jeg mindre kjøpekraft. I et stramt arbeidsmarked må selskapene akseptere høye lønnsøkninger, som vi tydelig har sett hos eksempelvis Amazon og Walmart. Her hjemme varsler LO stort lønnskrav i hovedoppgjøret.
På Esplanaden i København strømmer milliardene inn hos containerrederiet Maersk, i nesten samme tempo som pengekassen fylles hos Equinor. Med fraktrater som er omkring 80 prosent høyere enn for ett år siden, smiler aksjonærene fra øre til øre. I direkte kontrast finner vi særdeles misfornøyde kunder som må betale en skyhøy fraktkostnad og finne seg i ustabile leveranser. Fraktkostnadene forplanter seg til høyere priser i hele verdikjeden. Stigningen i fraktkostnadene kommer i tillegg til stigningen i råvareprisene.
Men det stopper ikke her. Inflasjonen, som er kraftig stigende over store deler av verden, legger press på lønningene. Uten tilsvarende lønnsoppgang får du og jeg mindre kjøpekraft. I et stramt arbeidsmarked må selskapene akseptere høye lønnsøkninger, som vi tydelig har sett hos eksempelvis Amazon og Walmart. Her hjemme varsler LO stort lønnskrav i hovedoppgjøret.
Titleist
13.02.2022 kl 14:35
8180
Sitter både med Maersk og MPCC jeg. (+ en del annen shipping). Felles for begge, er at de ikke er spesielt dyre med dagens prising. Både utbytter og kursoppgang skal kunne gi god avkastning videre, slik jeg vurderer det..
MPCC er fortsatt min største posisjon innen shipping..
MPCC er fortsatt min største posisjon innen shipping..
PSI- Investor
14.02.2022 kl 08:36
6494
Stille her på morgenkvisten. Kanskje litt uro for hva som kan skje denne uken?
For selve containerne ser det fremdeles fint ut:
“The rates are expected to stay strong throughout 2022 due to firm demand from the US and congestion issues at major ports. I don’t see any respite in the situation anytime in [third quarter] or even Q4,” a carrier source based in India said.
The strength in volumes to the US has worsened equipment availability in other regions as not only do the carriers divert capacity from short-haul routes, but they have also started procuring the small and feeder vessels for the long haul, especially Asia-Europe, a freight forwarder based in India said.
https://www.hellenicshippingnews.com/all-inclusive-rates-remain-largely-stable-but-could-see-upside-in-march/
For selve containerne ser det fremdeles fint ut:
“The rates are expected to stay strong throughout 2022 due to firm demand from the US and congestion issues at major ports. I don’t see any respite in the situation anytime in [third quarter] or even Q4,” a carrier source based in India said.
The strength in volumes to the US has worsened equipment availability in other regions as not only do the carriers divert capacity from short-haul routes, but they have also started procuring the small and feeder vessels for the long haul, especially Asia-Europe, a freight forwarder based in India said.
https://www.hellenicshippingnews.com/all-inclusive-rates-remain-largely-stable-but-could-see-upside-in-march/
Redigert 14.02.2022 kl 08:38
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.02.2022 kl 08:45
6427
Blir nok et negativt blrsklima generelt den første del av uken, og slikt vil også berøre MPCC til tross for at semsket tjener grovt med penger. Men nettopp derfor, i langt mindre grad enn hvordan andre selskap vil bli berørt.
Så får vi tro at vi får vi tro at det letter litt mot slutten av uken og at diplomatiet finner en løsning på den geopolitiske situasjonen. Krig er ingen løsning.
Ha en riktig god mandag!
Så får vi tro at vi får vi tro at det letter litt mot slutten av uken og at diplomatiet finner en løsning på den geopolitiske situasjonen. Krig er ingen løsning.
Ha en riktig god mandag!
Bsci
14.02.2022 kl 09:00
6247
Shorten er redusert med 0,15 % ( 671 942 aksjer)
Når vi i tillegg vet at det kan bli litt bølger på sjøen denne uke, kan mann virkelig begynne å lure på hva de folka der driver med.
Har hatt shorten stående i månedsvis og redusere denne nå. Forstå det den som kan.
Når vi i tillegg vet at det kan bli litt bølger på sjøen denne uke, kan mann virkelig begynne å lure på hva de folka der driver med.
Har hatt shorten stående i månedsvis og redusere denne nå. Forstå det den som kan.
MSoleim
14.02.2022 kl 09:47
6116
Totalt sett tror jeg ikke det bryr seg nevneverdig. De shorter andre selskaper også, og blant annet Kahoot, som de har vært med å shorte i senk. De har tapt 37 mill på MPCC, men tjent 46 mill på Kahoot feks. Sikkert andre selskaper og.
Kaga
14.02.2022 kl 09:51
6694
Pdt Partners har tap på 231 mill på shortposisjoner på Oslo Børs.
Summary for all available positions:
Earned 59.22 million on Frontline (history)
Lost -37.86 million on Mpc Container Ships (history)
Earned 2.19 million on Aker Offshore Wind (history)
Lost -125.62 million on Nel (history)
Earned 0.39 million on Nordic Nanovector (history)
Earned 12.74 million on Pgs (history)
Earned 45.44 million on Kahoot! (history)
Earned 11.27 million on Rec Silicon (history)
Earned 72.19 million on Norwegian Air Shuttle (history)
Lost -2.56 million on Bw Lpg (history)
Lost -263.86 million on Kongsberg Automotive (history)
Lost -5.16 million on Avance Gas Holding (history)
Sum: -231.64 million NOK
Vor Capital Llp har kun shortet MPCC på Oslo Børs, av alle selskap... -26,77 mill nå.
Summary for all available positions:
Earned 59.22 million on Frontline (history)
Lost -37.86 million on Mpc Container Ships (history)
Earned 2.19 million on Aker Offshore Wind (history)
Lost -125.62 million on Nel (history)
Earned 0.39 million on Nordic Nanovector (history)
Earned 12.74 million on Pgs (history)
Earned 45.44 million on Kahoot! (history)
Earned 11.27 million on Rec Silicon (history)
Earned 72.19 million on Norwegian Air Shuttle (history)
Lost -2.56 million on Bw Lpg (history)
Lost -263.86 million on Kongsberg Automotive (history)
Lost -5.16 million on Avance Gas Holding (history)
Sum: -231.64 million NOK
Vor Capital Llp har kun shortet MPCC på Oslo Børs, av alle selskap... -26,77 mill nå.
Redigert 14.02.2022 kl 09:56
Du må logge inn for å svare
Når det røyner på, er det viktig å ha for seg følgende:
* Aksjekursen faller til tross for at ratene stiger for hver dag, overskuddet stiger for hver dag, og utsiktene fremover blir lysere og lysere, til tross for Ukraina-faren.
* Aksjekursen faller til tross for at dagens hittil laveste kurs (kr. 27,90) egentlig tilsvarer kr. 30,90 fordi utbyttet på kr. 3 er tatt ut.
* Aksjekursen faller, og jeg har kjøpt endel mer i dag med utbyttet / tilbakebetalingen. Benyttet meg av tretrinnsmetoden, slik at aksjene er kjøpt på tre stadier på vei ned.
Konklusjon: Aksjekursen faller, men jeg forholder meg til den langsiktige strategien her inne om at kursen skal langt høyere på mellomlang sikt. Grunnet stadig bedre rater og langsiktige kontrakter til høyere pris.
* Aksjekursen faller til tross for at ratene stiger for hver dag, overskuddet stiger for hver dag, og utsiktene fremover blir lysere og lysere, til tross for Ukraina-faren.
* Aksjekursen faller til tross for at dagens hittil laveste kurs (kr. 27,90) egentlig tilsvarer kr. 30,90 fordi utbyttet på kr. 3 er tatt ut.
* Aksjekursen faller, og jeg har kjøpt endel mer i dag med utbyttet / tilbakebetalingen. Benyttet meg av tretrinnsmetoden, slik at aksjene er kjøpt på tre stadier på vei ned.
Konklusjon: Aksjekursen faller, men jeg forholder meg til den langsiktige strategien her inne om at kursen skal langt høyere på mellomlang sikt. Grunnet stadig bedre rater og langsiktige kontrakter til høyere pris.
Njord
14.02.2022 kl 11:29
8484
Lastet opp med mere på 28,4. ser ut til å ha vært litt tidlig på avtrekkeren 😳
Men blir nok en grei inngang før neste utbytte utbetales
Njord
Men blir nok en grei inngang før neste utbytte utbetales
Njord
MSoleim skrev Ja, jeg tenkte kun på Pdt Partners, Llc.
PDT dekket seg inn litt i forrige uke, men i dag, da aksjen faller som en sten, burde man heller ha kjøpt i bøtter og spann. Hmmmm! Merkelig!
Støttenivået ligger rundt kr. 28,30.
MPC har fire og en halv time på å karre seg tilbake dit fra kr. 27,70. Det tror jeg går greit. det er ingen fundamental grunn til at kursen skal falle mer enn Oslo Børs generelt og heller ikke under det tekniske støttenivået med tanke på de gode utsiktene selskapet har.
MPC har fire og en halv time på å karre seg tilbake dit fra kr. 27,70. Det tror jeg går greit. det er ingen fundamental grunn til at kursen skal falle mer enn Oslo Børs generelt og heller ikke under det tekniske støttenivået med tanke på de gode utsiktene selskapet har.
runnor
14.02.2022 kl 12:07
8282
Kan jo være de kjøper også? trenger ikke løpe etter selgerne når de får aksjer dumpet i hode hele tiden ? :-)
Absolutt, de kan være kjøpere i dag, men da kjøper de for lite siden kursen faller. Imidlertid benytter ikke shorterne en god anledning til å kjøpe stort siden tapet vokser.
Redigert 14.02.2022 kl 12:15
Du må logge inn for å svare
Utropes til årets kule i bruktmarkedet;
https://splash247.com/sinokor-hailed-as-winning-boxship-deal-of-the-year/
https://splash247.com/sinokor-hailed-as-winning-boxship-deal-of-the-year/
Nesten dobling på salg av nybåt-kontrakt på fire feeders bestilt i mai i fjor;
https://splash247.com/vega-reederei-makes-quick-profit-on-boxship-newbuildings-in-resale-deal-with-cma-cgm/
https://splash247.com/vega-reederei-makes-quick-profit-on-boxship-newbuildings-in-resale-deal-with-cma-cgm/
Det lobbes & jobbes for nye miljøvennlige fremdriftsløsninger blant de store;
https://splash247.com/macron-brings-shipping-big-guns-together-to-speed-up-the-industrys-decarbonisation/
https://splash247.com/macron-brings-shipping-big-guns-together-to-speed-up-the-industrys-decarbonisation/
Var en liten krone for tidlig ute selv idag…men godt å være fullastet igjen…slow steam ahead!😅⛴
Ariks
14.02.2022 kl 12:56
8110
Jeg kjøpte meg også inn igjen i dag, etter å ha solgt alt på torsdag. Bare for å balansere Argus, så er det ikke slik at MPC lever i en boble hvor de ikke blir påvirket av verden rundt.
* Høy inflasjon gjør dollaren de får betalt i mindre kjøpesterk til innsatsfaktorer de trenger i driften
* Høy inflasjon kan påvirke inntjening i de langsiktige kontraktene, hvis de ikke har indeksreguleringsklausul (eller en utilstrekkelig en). Da kan de ende opp med å mindre inntekt 5-7,5%, eller dårligere cashflow da indeks oppdateres f.eks. bare hvert år.
* Høy og astronomisk oljepris vil drive drivstoffprisene til værs. Vet ikke om de har regulert dette med kunden/kunden betaler.
* Den jevne investor vil ha mindre penger til å satse på børs pga høye (strøm)-priser. Slik blir det også i hele verdikjeden til bedrifter,
* Krig kan gi høyere forsikringspriser.
Selv tror jeg alt dette vil være glemt om ett par måneder.
* Høy inflasjon gjør dollaren de får betalt i mindre kjøpesterk til innsatsfaktorer de trenger i driften
* Høy inflasjon kan påvirke inntjening i de langsiktige kontraktene, hvis de ikke har indeksreguleringsklausul (eller en utilstrekkelig en). Da kan de ende opp med å mindre inntekt 5-7,5%, eller dårligere cashflow da indeks oppdateres f.eks. bare hvert år.
* Høy og astronomisk oljepris vil drive drivstoffprisene til værs. Vet ikke om de har regulert dette med kunden/kunden betaler.
* Den jevne investor vil ha mindre penger til å satse på børs pga høye (strøm)-priser. Slik blir det også i hele verdikjeden til bedrifter,
* Krig kan gi høyere forsikringspriser.
Selv tror jeg alt dette vil være glemt om ett par måneder.
Mere lese stoff på en regnværs dag mens det stormer på børsen.
Ref https://www.dnv.com/expert-story/maritime-impact/alternative-fuels.html
På lengre sikt vil tror jeg skipsfart vil bruke hydrogen som drivstoff kombinert
med wind-assisted propulsion.
Hvor ikke lage littt hydrogen selv ?
På dager med vind og sol er det en del strøm å hente noe som kan brukes til
å lage hydrogen ombord i en båt.
Ref https://www.dnv.com/expert-story/maritime-impact/alternative-fuels.html
På lengre sikt vil tror jeg skipsfart vil bruke hydrogen som drivstoff kombinert
med wind-assisted propulsion.
Hvor ikke lage littt hydrogen selv ?
På dager med vind og sol er det en del strøm å hente noe som kan brukes til
å lage hydrogen ombord i en båt.
MSoleim
14.02.2022 kl 13:05
8080
Blir midlertidig overrasket om vi kommer oss helt opp på 28,3 idag siden vi nå er på 27,4 - men MPCC har aldri sluttet å overaske 😊 Benyttet selv dagen til å sluke noen aksjer med utbyttet som kom på torsdag. Skulle sikkert ventet litt, men pyttpytt. Ser 50 dagers glidende ligger rundt 27 kroner. Mulig vi skal dit før det snur.
Mandagskorreksjon + litt markedsvolatilitet idag. Er vel i 30 området igjen innen fredag 🥳
Mandagskorreksjon + litt markedsvolatilitet idag. Er vel i 30 området igjen innen fredag 🥳
Redigert 14.02.2022 kl 13:06
Du må logge inn for å svare
Ein får håpe på at Oslo Børs holder stand, dersom den skulle velge å følge resten av Europa - venter raskt ein nedgang på 2-3% for hovedindeksen. OMX Stockholm er f.eks ned over 4%, så det er ein hard dag for fleire enn MPCC.
Redigert 14.02.2022 kl 13:21
Du må logge inn for å svare
Alby
14.02.2022 kl 13:24
7904
Etter hva jeg forstår kommer resultatet 24 februar og 25 februar er det ekstraordinært møte. Hvorfor kan de ikke slå disse sammen ?
Dagen i dag er hva jeg vil kalle en skikkelig "containerwash"!
Ut med de som ikke ønsker å delta mer av forskjelligeårsaker, inn med nye, friske aksjonærer som ser muligheter.
Ut med de som ikke ønsker å delta mer av forskjelligeårsaker, inn med nye, friske aksjonærer som ser muligheter.