MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Struts
19.02.2022 kl 08:59
12632
Ok, takker for både det ene og det andre! Mht AS PATRICIA så betviler jeg ei at hun ikke er overtatt, men tar henne allikevel ikke med i verdianslag (som følger om ikke så lenge). I mellomtiden noen få slutninger som rapportert av Seasure i går:
=Nordocelot= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2014 - Moller Maersk AS - 2 yrs USD 54000
=Sinar Banda= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2005 - ZIM - 2 yrs USD 27500
=JRS Corvus= Feedermax 698 Fujian Mawei 2008 - TS Lines - 6 mths USD 25000
=Nordocelot= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2014 - Moller Maersk AS - 2 yrs USD 54000
=Sinar Banda= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2005 - ZIM - 2 yrs USD 27500
=JRS Corvus= Feedermax 698 Fujian Mawei 2008 - TS Lines - 6 mths USD 25000
Struts
19.02.2022 kl 09:04
12625
MPCC FLEET 19.02.22
NAME TEU BUILT Value Former value in $
1 AS LAETITIA 966 2007 $21,5 Mill 21,5 Mill
2 AS FREYA 1223 2004 $19,5 Mill 19,5 Mill
3 AS FENJA 1223 2005 $20,5 Mill 20,5 Mill
4 AS FLORA 1223 2005 $20,5 Mill 20,5 Mill
5 AS FABRIZIA 1284 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
6 AS FLORETTA 1284 2007 $23 Mill 23 Mill
7 AS FATIMA 1284 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
8 AS FIORELLA 1296 2007 $23 Mill 23 Mill
9 AS FABIANA 1296 2007 $23 Mill 23 Mill
10 AS FELICIA 1296 2006 $21,85 Mill 21,85 Mill
11 AS FLORIANA 1296 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
12 AS FILIPPA 1345 2008 $24,5 Mill 24,5 Mill
13 AS FRANZISKA 1345 2005 $21,7 Mill 21,7 Mill
14 AS ROBERTA 1440 2006 $24,5 Mill 24,5 Mill
15 AS RAFAELA 1440 2007 $25,8 Mill 25,8 Mill
16 AS RAGNA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
17 AS ROMINA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
18 AS ROSALIA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
19 AS SOPHIA 1713 2007 $36 Mill 36 Mill
20 AS SERENA 1713 2007 $36 Mill 36 Mill
21 AS SAVANNA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
22 AS SERAFINA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
23 AS SAMANTA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
24 AS SVENJA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
25 AS SARA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
26 AS SABRINA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
27 AS SUSANNA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
28 AS SELINA 1740 2012 $40 Mill 40 Mill
29 AS SICILIA 1794 2008 $38,1 Mill 38,1 Mill
30 SEVILLIA 1794 2008 $38,1 Mill 38,1 Mill
31 AS ANITA (Songa Bonn) 1970 2010 $42 Mill 42 Mill
32 AS ALEXANDRIA (Songa Nürnberg) 1970 2010 $42 Mill 42 Mill
33 AS ALVA (Songa Iridium) 2015 2008 $41 Mill 41 Mill
34 AS ANGELINA 2127 2007 $39,1 Mill 39,1 Mill
35 AS PAOLA 2478 2005 $47,7 Mill 39,85 Mill
36 AS PETRA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
37 AS PALINA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
38 AS PETRONIA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
39 AS PAULINA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
40 AS PAMELA (City of Beijing) 2564 2009 $49,75 Mill 45,5 Mill
41 AS PIA (City of Shanghai) 2564 2009 $49,75 Mill 45,5 Mill
42 AS PAULINE 2572 2006 $48,25 Mill 42,3 Mill
43 AS PENELOPE 2572 2005 $47,75 Mill 40,1 Mill
44 AS PATRIA 2572 2006 $48,25 Mill 42,3 Mill
45 AS CONSTANTINA 2742 2005 $51,5 Mill 44,5 Mill
46 STADT DRESDEN (tbn AS CLARA) 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
47 AS COLUMBIA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
48 AS CLEOPATRA* 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
49 AS CHRISTIANA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
50 AS CARLOTTA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
51 AS CALIFORNIA 2824 2008 $53,5 Mill 47 Mill
52 AS CLEMENTINA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
53 AS CAROLINA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
54 AS CAMELLIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
55 AS CARINTHIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
56 CARDONIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
57 CARPATHIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
58 CIMBRIA* 2824 2002 $50,5 Mill 42 Mill
59 AS CYPRIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
60 AS CARELIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
61 AS CLARITA 2846 2006 $52,5 Mill 46 Mill
62 AS CASPRIA (Songa Antofagasta) 2851 2008 $53,5 Mill 47 Mill
63 AS NORA (Stralsund) 3421 2014 $63 Mill 57 Mill
64 NORDSPRING (tbn AS NADIA) 3586 2007 $57 Mill 50 Mill
65 AS EMMA (Songa Calabria) 4256 2010 $95 Mill 64 Mill
Flåteverdi MPCC (AS PATRICIA ikke medregnet) $2676,4 Mill 2435,9 Mill
Flåteverdi minus 50% J/V-skip $2548,65 Mill
Disclaimer:
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt mindre i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte (nå 65 skip, NB - =AS PATRICIA= er ikke lenger med i denne oversikten) vil i det minste gjennomsnittet komme noenlunde greit ut. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2002, 2007 og 2012 normalt gå gjennom samme i år. Det er som man vil notere seg atskillig færre enheter som dermed er «due» for SS/DD i år enn i fjor.
*J/V skip i MPCC er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CARPATHIA=, =CARDONIA= og =CIMBRIA=
NAME TEU BUILT Value Former value in $
1 AS LAETITIA 966 2007 $21,5 Mill 21,5 Mill
2 AS FREYA 1223 2004 $19,5 Mill 19,5 Mill
3 AS FENJA 1223 2005 $20,5 Mill 20,5 Mill
4 AS FLORA 1223 2005 $20,5 Mill 20,5 Mill
5 AS FABRIZIA 1284 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
6 AS FLORETTA 1284 2007 $23 Mill 23 Mill
7 AS FATIMA 1284 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
8 AS FIORELLA 1296 2007 $23 Mill 23 Mill
9 AS FABIANA 1296 2007 $23 Mill 23 Mill
10 AS FELICIA 1296 2006 $21,85 Mill 21,85 Mill
11 AS FLORIANA 1296 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
12 AS FILIPPA 1345 2008 $24,5 Mill 24,5 Mill
13 AS FRANZISKA 1345 2005 $21,7 Mill 21,7 Mill
14 AS ROBERTA 1440 2006 $24,5 Mill 24,5 Mill
15 AS RAFAELA 1440 2007 $25,8 Mill 25,8 Mill
16 AS RAGNA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
17 AS ROMINA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
18 AS ROSALIA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
19 AS SOPHIA 1713 2007 $36 Mill 36 Mill
20 AS SERENA 1713 2007 $36 Mill 36 Mill
21 AS SAVANNA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
22 AS SERAFINA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
23 AS SAMANTA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
24 AS SVENJA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
25 AS SARA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
26 AS SABRINA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
27 AS SUSANNA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
28 AS SELINA 1740 2012 $40 Mill 40 Mill
29 AS SICILIA 1794 2008 $38,1 Mill 38,1 Mill
30 SEVILLIA 1794 2008 $38,1 Mill 38,1 Mill
31 AS ANITA (Songa Bonn) 1970 2010 $42 Mill 42 Mill
32 AS ALEXANDRIA (Songa Nürnberg) 1970 2010 $42 Mill 42 Mill
33 AS ALVA (Songa Iridium) 2015 2008 $41 Mill 41 Mill
34 AS ANGELINA 2127 2007 $39,1 Mill 39,1 Mill
35 AS PAOLA 2478 2005 $47,7 Mill 39,85 Mill
36 AS PETRA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
37 AS PALINA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
38 AS PETRONIA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
39 AS PAULINA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
40 AS PAMELA (City of Beijing) 2564 2009 $49,75 Mill 45,5 Mill
41 AS PIA (City of Shanghai) 2564 2009 $49,75 Mill 45,5 Mill
42 AS PAULINE 2572 2006 $48,25 Mill 42,3 Mill
43 AS PENELOPE 2572 2005 $47,75 Mill 40,1 Mill
44 AS PATRIA 2572 2006 $48,25 Mill 42,3 Mill
45 AS CONSTANTINA 2742 2005 $51,5 Mill 44,5 Mill
46 STADT DRESDEN (tbn AS CLARA) 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
47 AS COLUMBIA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
48 AS CLEOPATRA* 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
49 AS CHRISTIANA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
50 AS CARLOTTA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
51 AS CALIFORNIA 2824 2008 $53,5 Mill 47 Mill
52 AS CLEMENTINA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
53 AS CAROLINA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
54 AS CAMELLIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
55 AS CARINTHIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
56 CARDONIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
57 CARPATHIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
58 CIMBRIA* 2824 2002 $50,5 Mill 42 Mill
59 AS CYPRIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
60 AS CARELIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
61 AS CLARITA 2846 2006 $52,5 Mill 46 Mill
62 AS CASPRIA (Songa Antofagasta) 2851 2008 $53,5 Mill 47 Mill
63 AS NORA (Stralsund) 3421 2014 $63 Mill 57 Mill
64 NORDSPRING (tbn AS NADIA) 3586 2007 $57 Mill 50 Mill
65 AS EMMA (Songa Calabria) 4256 2010 $95 Mill 64 Mill
Flåteverdi MPCC (AS PATRICIA ikke medregnet) $2676,4 Mill 2435,9 Mill
Flåteverdi minus 50% J/V-skip $2548,65 Mill
Disclaimer:
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt mindre i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte (nå 65 skip, NB - =AS PATRICIA= er ikke lenger med i denne oversikten) vil i det minste gjennomsnittet komme noenlunde greit ut. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2002, 2007 og 2012 normalt gå gjennom samme i år. Det er som man vil notere seg atskillig færre enheter som dermed er «due» for SS/DD i år enn i fjor.
*J/V skip i MPCC er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CARPATHIA=, =CARDONIA= og =CIMBRIA=
Redigert 19.02.2022 kl 09:05
Du må logge inn for å svare
durrrrant
19.02.2022 kl 10:09
12529
Enorme slutninger!
New ConText-Commentary - issued: 17.02.2022
The New ConTex is up again, although only by 1%. On first view it looks like a sideways movement but this does not reflect the real market sentiment. There has been alack of fixtures recently due to the holidays in Asia and of course also because of the general shortage of tonnage especially for everything above 2,000 TEU, Nevertheless any open ship is chased byvarious interested parties so that almost each fixture sets a new benchmark.
Looking at the various sizes, New ConTex rates have moved up only marginally in almost all segments this week with the exception of the busy 1,700 TEU segment where you can find the most excitement right now. Here the most recent deal for a standard type has been made at USD 42,500 for a three years period so that consequently this segment has shown the biggest increase this week.
Generally, there is a bit more tonnage liquidity for anything below 2,000 TEU and while some owners are now even asking or four years as their preferred period, there are still 12 or 24 months periods being fixed, although mostly for the sizes of 1,100 TEU or smaller. Periods being discussed for the sizes of 2,000 TEU or bigger are now exceeding three years in most cases unless owners deliberately choose to go for shorter periods against considerably higher money. Very short periods or round voyages are still available at super high numbers with Panamaxes for example usually asking for rates well in excess of USD 200,000.
New ConText-Commentary - issued: 17.02.2022
The New ConTex is up again, although only by 1%. On first view it looks like a sideways movement but this does not reflect the real market sentiment. There has been alack of fixtures recently due to the holidays in Asia and of course also because of the general shortage of tonnage especially for everything above 2,000 TEU, Nevertheless any open ship is chased byvarious interested parties so that almost each fixture sets a new benchmark.
Looking at the various sizes, New ConTex rates have moved up only marginally in almost all segments this week with the exception of the busy 1,700 TEU segment where you can find the most excitement right now. Here the most recent deal for a standard type has been made at USD 42,500 for a three years period so that consequently this segment has shown the biggest increase this week.
Generally, there is a bit more tonnage liquidity for anything below 2,000 TEU and while some owners are now even asking or four years as their preferred period, there are still 12 or 24 months periods being fixed, although mostly for the sizes of 1,100 TEU or smaller. Periods being discussed for the sizes of 2,000 TEU or bigger are now exceeding three years in most cases unless owners deliberately choose to go for shorter periods against considerably higher money. Very short periods or round voyages are still available at super high numbers with Panamaxes for example usually asking for rates well in excess of USD 200,000.
Helg11
19.02.2022 kl 10:37
12532
Takk Struts!
Da er regnearket oppdatert med flåteverdier.
Flåteverdi pr aksje = 51,59 kr
(NAV=Flåteverdi fratrukket gjeld) pr aksje = 48,07 kr
MPCC handles altså til på Pris/NAV på 0,58 / 58%, dvs. 42% rabatt mot verdiene på skip fratrukket gjeld.
(Men husk da på disclaimer fra Struts, charterfree etc).
Da er regnearket oppdatert med flåteverdier.
Flåteverdi pr aksje = 51,59 kr
(NAV=Flåteverdi fratrukket gjeld) pr aksje = 48,07 kr
MPCC handles altså til på Pris/NAV på 0,58 / 58%, dvs. 42% rabatt mot verdiene på skip fratrukket gjeld.
(Men husk da på disclaimer fra Struts, charterfree etc).
Jan Banan
19.02.2022 kl 11:30
12447
Supert Struts!
Takker for oppdatering av rgnark Helgen!
Takker for oppdatering av rgnark Helgen!
Redigert 19.02.2022 kl 11:38
Du må logge inn for å svare
velkjent
19.02.2022 kl 12:00
12428
Takk for nye tall!
Fikk forøvrig kruset på posten i dag. Det lyser fint opp i skapet.
Fikk forøvrig kruset på posten i dag. Det lyser fint opp i skapet.
Londonmannen
19.02.2022 kl 12:48
12451
Struts
Når jeg leser dine innlegg om skipsverdier og slutninger så må jeg nesten få lov å sitere ditt store forbilde, salige Herik Ibsen;
"Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet intet mer jeg krever."
Men en ting jeg stusser på. Det har vært flere innspill om fantastiske slutninger de siste ukene. Dog slår det meg at jeg ikke har sett noen skip tilhørende MPC i disse oversiktene. Det til tross for at MPC vitterlig skal ha 15+ skip på nye kontrtakter i løpet av 2022 og med prefixing av skip på 9+ mnd, så skulle man forvente at vi allerede hadde fått flere av disse 15+ skipene sluttet på nye langtidskontrakter.
Når det likevel ikke har skjedd, kan det skyldes at ledelsen i MPC, i tider med stadig stigene ratenivåer, har is i magen og ikke ønsker å forhaste seg, men istedet gambler på at de kan få enda bedre slutninger for sine skip, dersom de holder noe igjen? CEO har jo vist seg som en kløpper til å skape verdier for oss aksjonærer, så jeg tviler ikke på at han også evner å utnytte det eksisterende koket i markedet til vår alles fordel.
Har du noen tanker om det? Eller er det bare meg som ikke har fått med meg slutninger relatert til MPC skip?
Ønsker herren fortsatt god helg!
Når jeg leser dine innlegg om skipsverdier og slutninger så må jeg nesten få lov å sitere ditt store forbilde, salige Herik Ibsen;
"Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet intet mer jeg krever."
Men en ting jeg stusser på. Det har vært flere innspill om fantastiske slutninger de siste ukene. Dog slår det meg at jeg ikke har sett noen skip tilhørende MPC i disse oversiktene. Det til tross for at MPC vitterlig skal ha 15+ skip på nye kontrtakter i løpet av 2022 og med prefixing av skip på 9+ mnd, så skulle man forvente at vi allerede hadde fått flere av disse 15+ skipene sluttet på nye langtidskontrakter.
Når det likevel ikke har skjedd, kan det skyldes at ledelsen i MPC, i tider med stadig stigene ratenivåer, har is i magen og ikke ønsker å forhaste seg, men istedet gambler på at de kan få enda bedre slutninger for sine skip, dersom de holder noe igjen? CEO har jo vist seg som en kløpper til å skape verdier for oss aksjonærer, så jeg tviler ikke på at han også evner å utnytte det eksisterende koket i markedet til vår alles fordel.
Har du noen tanker om det? Eller er det bare meg som ikke har fått med meg slutninger relatert til MPC skip?
Ønsker herren fortsatt god helg!
nima
19.02.2022 kl 17:07
11892
Er det mulig å få tak i, eventuelt hvor kan det kjøpes ? Noen som vet ?
Hjertelig takk, Struts! Det varmer i kroppen å se alle de gode ratene.
Jeg konstaterer også at Hel11s oppdaterte regneark budsjetterer med en PE i 2025 på 1,95.
PE i 2022 er heller ikke verst: 2,99!
Utsiktene til en kurs på kr. 52 burde ikke være uoppnåelig i løpet av året.
Jeg konstaterer også at Hel11s oppdaterte regneark budsjetterer med en PE i 2025 på 1,95.
PE i 2022 er heller ikke verst: 2,99!
Utsiktene til en kurs på kr. 52 burde ikke være uoppnåelig i løpet av året.
Londonmannen
19.02.2022 kl 18:01
11815
Er vel som med capsene; et begrenset opplag der dem som var våkne da meldingen kom fikk tak i. Tror ikke MPC har planer om å produsere flere capser og det samme skjer sikkert med krusene. Men det betyr jo at disse effektene etterhvert vil oppnå en hyggelig pris for dem som eventuelt er villige til å selge.
Elektrikeren
19.02.2022 kl 18:42
11722
Kruset er produsert i et antall på 250 stk., så det er en sjelden vare! Var en av de heldige som fikk ett i posten i går
Redigert 19.02.2022 kl 18:43
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.02.2022 kl 19:08
11671
nima skrev Hvor h..... får jeg tak i capser - krus ?
Såvidt jeg vet var de utsolgt for krus etter er par tre timer etter at meldingen var lagt ut. Mener det var det samme med capsen.
Struts
20.02.2022 kl 08:56
11042
Takk til deg (og andre)! Ibsen var fin, og sitatet fra den eneste komedie han skrev er også fint! Ble selv ganske beruset i går, og gjorde noe tilnærmet det studenten Lind proklamerte i Kjærlighedens komedie. Sukk.
Mht MPCC vet jeg ikke noe mer (antagelig mindre) enn deg, men noen svar kommer kanskje på torsdag 24. i forbindelse med årsrapport. Håper selv på noen flere salg kontra periode-forretninger. Men det er jo også en avveining ledelsen tar og har tatt, men uansett blir det sikkert interessant å høre. Så er det en stor sky på horisonten ved navn Putin. Og skyen ligger vel over alle aksjer (kanskje ikke for olje og KOG?), men politikere og diktatorer er hinsides noe jeg tør spå om. De vender stort sett kappen etter vinden eller rasler med sablene. Fortsatt god helg!
Mht MPCC vet jeg ikke noe mer (antagelig mindre) enn deg, men noen svar kommer kanskje på torsdag 24. i forbindelse med årsrapport. Håper selv på noen flere salg kontra periode-forretninger. Men det er jo også en avveining ledelsen tar og har tatt, men uansett blir det sikkert interessant å høre. Så er det en stor sky på horisonten ved navn Putin. Og skyen ligger vel over alle aksjer (kanskje ikke for olje og KOG?), men politikere og diktatorer er hinsides noe jeg tør spå om. De vender stort sett kappen etter vinden eller rasler med sablene. Fortsatt god helg!
Alby
20.02.2022 kl 09:36
10955
Kanskje et naivt spørsmål. Hvorfor er det ønskelig at selskapet skal selge båter ?
For å skiftenut de eldste.
Redusere flåten.
Det bestilles ikke nye.
Jeg vet de kjøpte Song båtene. Jeg bare undrer meg.
velkjent
20.02.2022 kl 10:06
10863
Enig i at det ikke er særlig produktivt å spekulere så tett opp til den 24., men det er en ting jeg savner, nemlig hvordan eierforholdet mellomde største aksjonærene utvikler seg. Den vedvarende "lave" kursen har jeg tenkt må skyldes vedvarende nedsalg av de "store",men har ikke funnet ut hvordan en finner dette på VPS. Må en henvende seg til VPS, eller er det en lenke der en kan få frem kjøp og salg av poster?
Sandsli invest
20.02.2022 kl 10:17
10837
Etter å ha sett på kursutviklingen de siste 3 mnd så er det oppside til 28.45. Med kommende utbytter så er det fremdeles penger å plukke på gaten
Meningene er mange, på dette punktet også. Salgene frem til nå har (i hovedsak) vært gjort til priser over verdsettelse vurdert via kurs. Dermed kan nye salg, til «overpris» vs kurs, bidra til at kursen går opp, og det vil også gi rom for ytterligere xo utbytter. Dermed reduseres risiko for at (pr nå) ukjente faktorer reduserer forventet inntekt fremover. Så er det jo slik at noen synes det bedre med en fugl i hånden osv.
Struts
20.02.2022 kl 11:26
10662
Du har dine, og jeg mine forventninger og ønsker. Noen ønsker utbytte, noen vil ha tilbakekjøp av aksjer fra selskapets side. Neon ønsker noe annet osv. Spørsmål er sjeldent naive/dumme, men svar kan være det. Så jeg har ikke noen. I det minste ingen fornuftige sådan. Men for egen del så tenker jeg som Ibsen; evig eies kun det tapte. Og som det (muligens) står i Bibelen: Det er en tid for å så, og en tid for å høste. Om noen år (jo flere desto bedre naturlig nok for oss aksjonærer) så snur markedet sydover. Det hersker det vel ingen tvil om? Og den dag er det nok bare skraphandlere som står i kø for å kjøpe containerskip (i alle fall skip som nærmer seg en alder av 20 år). Og også skraphandlere lukter lunta når køen av skip for salg til skrap blir større. Da blir muligens køen av slike kjøpere ikke mindre, men når tilbudet blir større går også prisene der ned. Gjelder nok uavhengig om det også er fra segmenter som cruise, offshore, tank, LPG/LNG og bulk osv. Har formidlet noen salg av skip for skrap - det er en knalltøff nisje bransje - de "gutta" i området Bdesh/Pakistan/India regionen tar ikke fem cent for å "skru" en selger for alt det er verdt dersom markedet skulle snu seg aldri så lite (de forsøker selv om markedet går opp). Nuvel, min erfaring fra 180 år siden, mulig det har bedret seg, men...
Velkjent: Mulig mange veier, jeg benytter meg av https://tekinvestor.no/
Det er en betaltjeneste, i hvert fall for aksjonærlistene (så vidt jeg vet)
PS. Og som dato skriver. Sukk
Velkjent: Mulig mange veier, jeg benytter meg av https://tekinvestor.no/
Det er en betaltjeneste, i hvert fall for aksjonærlistene (så vidt jeg vet)
PS. Og som dato skriver. Sukk
Redigert 20.02.2022 kl 11:49
Du må logge inn for å svare
runnor
20.02.2022 kl 18:19
9908
Ser Vanguards har øket med ca 9 mill på siste aksjonærliste :-) håper de er litt langsiktige da
velkjent
20.02.2022 kl 18:39
9844
Hvilken dato er den listen fra? De finnes ikke på listen til E24, som omfatter de med ca. 6 mill.aksjer.
runnor
20.02.2022 kl 20:08
9641
Den er i fra 18/2 men er vel 2 dager etter så det var nok den 16/2 :-)
De har 3.9 mill på den konto med mest aksjer tror det var 3-4 konto de hadde viss jeg ikke husker helt feil.
De har 3.9 mill på den konto med mest aksjer tror det var 3-4 konto de hadde viss jeg ikke husker helt feil.
Redigert 20.02.2022 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
velkjent
20.02.2022 kl 20:41
9554
Det ble registrert aksjer på 7 konti da "uvesenet" dukket opp, og antallet var et sted mellom 6 og 10 mill, avhemgig av når på dagen de ble registrert. På et senere tidspunkt var samlet innehav lik null, men det kan jo ha kommet inn aksjer siden. Det er vel slike aktører,som bidrar til svingningene på MPC.
Kbkristi
21.02.2022 kl 07:13
8885
Takk til Struts for de siste oppdateringer av flåteverdiene.
Og når vi ser litt tilbake, for en fantastisk deal som ble gjort med Songaoppkjøpet!
Fredag hoppet 42 tradere av listene til Nordnet, og vi står nå med 14.158 aksjonærer og et netto tilskudd på 2.182 i år.
Det blir en spennende børsuke, med kun 3 hele børsdager før Q4 blir offentlig på torsdag.
Har fått gjort unna Omikron, og kaffen nytes i nytt krus fra Mpc :)
Og når vi ser litt tilbake, for en fantastisk deal som ble gjort med Songaoppkjøpet!
Fredag hoppet 42 tradere av listene til Nordnet, og vi står nå med 14.158 aksjonærer og et netto tilskudd på 2.182 i år.
Det blir en spennende børsuke, med kun 3 hele børsdager før Q4 blir offentlig på torsdag.
Har fått gjort unna Omikron, og kaffen nytes i nytt krus fra Mpc :)
Ja, om ikkje slike skipsverdier og ratene som oppnås innen conatiner i årene som kommer, ikkje genererer høyere kurs, skjønner eg lite og ingenting. Uansett, eit par dager til Q4, med tilhørende nyheter og ny utbytte info. Ha ei flott veke alle - steady as she goes.
Potet
21.02.2022 kl 11:52
7575
Alikevell faller kursen og verdien en lavere en før utbytte? Jeg sitter, men litt ergerlig at jeg brukte utbytte og en ekstra slump på aksjer sist uke, hadde fått flere aksjer i dag.
Normalone
21.02.2022 kl 13:24
7129
Det er tilnærmet umulig å treffe topp/bunn - de som hevder det er enten "backtradere" eller lyver. I det korte bildet kan det derfor ofte være slik at en kunne gjort en bedre handel om en hadde ventet - og min erfaring er at det ikke er noe poeng å erge seg over spilt melk. En får heller ta lærdom av det og finne ut hvordan en kan gjøre det bedre neste gang.
MPCC blir i likhet med store deler av aksjemarkedet også berørt av urolighetene mellom Russland og Ukraina - og den har falt relativt raskt med 10 %, det til tross for stigning i ratene/skipsverdien i det samme tidsrommet. For alt jeg vet kan det godt være at den faller også under kr 27 - men det jeg vet er at Q4 vil vise et enda bedre resultat enn Q3, og inntjenningen vil bare fortsette å øke utover 2022 og gi oss store utbytter hver 3. måned. Videre ser vi også at med nye slutninger begynner vi å sikres en enorm inntjenning langt inn i 2025. Når vi ser på EPS/NAV/PE i regnearket til Helg11, er det ingen tvil om at MPCC ved kurs kr 27 fortsatt har et stort potensiale.
MPCC blir i likhet med store deler av aksjemarkedet også berørt av urolighetene mellom Russland og Ukraina - og den har falt relativt raskt med 10 %, det til tross for stigning i ratene/skipsverdien i det samme tidsrommet. For alt jeg vet kan det godt være at den faller også under kr 27 - men det jeg vet er at Q4 vil vise et enda bedre resultat enn Q3, og inntjenningen vil bare fortsette å øke utover 2022 og gi oss store utbytter hver 3. måned. Videre ser vi også at med nye slutninger begynner vi å sikres en enorm inntjenning langt inn i 2025. Når vi ser på EPS/NAV/PE i regnearket til Helg11, er det ingen tvil om at MPCC ved kurs kr 27 fortsatt har et stort potensiale.
Alby
21.02.2022 kl 13:45
7038
Her må man smøre seg med tålmodighet, det er jeg godt trenet i fra Pen. Så får vi se om vi ikke skal kunne klore til oss 1.50 i utbytte.
batterivann
21.02.2022 kl 13:51
6998
Hehe, som PEN aksjonærer så er vi fullastet med tålmodighet. Både i PEN og MPC så er "ratene" på vei oppover men i det korte bilde så har kursen ramlet noe tilbake for dem begge.
Jeg tror 1,5 kr i utbytte er for optimistisk, men tar gjerne feil. :-). Selv tror jeg på 1,25 kr i utbytte for Q4.
JonnyMoney
21.02.2022 kl 16:39
6254
Mitt kom i dag. Feiret med en Aass fatøl og pølser på bål.
Så begynte tankene å renne på: mon tro om de lanserte et krus nå, som en slags markering av den elegante kopp og hank-formasjonen de tegnet i grafen 🤔.
Jeg velger å tro det, men det blir selvsagt naturlig med en mail til IR her.
Så begynte tankene å renne på: mon tro om de lanserte et krus nå, som en slags markering av den elegante kopp og hank-formasjonen de tegnet i grafen 🤔.
Jeg velger å tro det, men det blir selvsagt naturlig med en mail til IR her.
jadden
21.02.2022 kl 22:31
5133
Mærsk advarer om kaos, og det gjelder ikke pga Ukraina. Det er frykt for streik når avtaler skal reforhandles i USA, ikke bra dette på toppen av hva Putin steller til:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-kaos-alt-kan-stenge/75414785
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-kaos-alt-kan-stenge/75414785
Dan123
22.02.2022 kl 06:03
4474
Men det er vel sånn sett ikke negativt for MPCC? 🤔 Blir jo mer flaskehalsen..