MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Meningene er mange, på dette punktet også. Salgene frem til nå har (i hovedsak) vært gjort til priser over verdsettelse vurdert via kurs. Dermed kan nye salg, til «overpris» vs kurs, bidra til at kursen går opp, og det vil også gi rom for ytterligere xo utbytter. Dermed reduseres risiko for at (pr nå) ukjente faktorer reduserer forventet inntekt fremover. Så er det jo slik at noen synes det bedre med en fugl i hånden osv.
Struts
20.02.2022 kl 11:26
10886
Du har dine, og jeg mine forventninger og ønsker. Noen ønsker utbytte, noen vil ha tilbakekjøp av aksjer fra selskapets side. Neon ønsker noe annet osv. Spørsmål er sjeldent naive/dumme, men svar kan være det. Så jeg har ikke noen. I det minste ingen fornuftige sådan. Men for egen del så tenker jeg som Ibsen; evig eies kun det tapte. Og som det (muligens) står i Bibelen: Det er en tid for å så, og en tid for å høste. Om noen år (jo flere desto bedre naturlig nok for oss aksjonærer) så snur markedet sydover. Det hersker det vel ingen tvil om? Og den dag er det nok bare skraphandlere som står i kø for å kjøpe containerskip (i alle fall skip som nærmer seg en alder av 20 år). Og også skraphandlere lukter lunta når køen av skip for salg til skrap blir større. Da blir muligens køen av slike kjøpere ikke mindre, men når tilbudet blir større går også prisene der ned. Gjelder nok uavhengig om det også er fra segmenter som cruise, offshore, tank, LPG/LNG og bulk osv. Har formidlet noen salg av skip for skrap - det er en knalltøff nisje bransje - de "gutta" i området Bdesh/Pakistan/India regionen tar ikke fem cent for å "skru" en selger for alt det er verdt dersom markedet skulle snu seg aldri så lite (de forsøker selv om markedet går opp). Nuvel, min erfaring fra 180 år siden, mulig det har bedret seg, men...
Velkjent: Mulig mange veier, jeg benytter meg av https://tekinvestor.no/
Det er en betaltjeneste, i hvert fall for aksjonærlistene (så vidt jeg vet)
PS. Og som dato skriver. Sukk
Velkjent: Mulig mange veier, jeg benytter meg av https://tekinvestor.no/
Det er en betaltjeneste, i hvert fall for aksjonærlistene (så vidt jeg vet)
PS. Og som dato skriver. Sukk
Redigert 20.02.2022 kl 11:49
Du må logge inn for å svare
runnor
20.02.2022 kl 18:19
10132
Ser Vanguards har øket med ca 9 mill på siste aksjonærliste :-) håper de er litt langsiktige da
velkjent
20.02.2022 kl 18:39
10068
Hvilken dato er den listen fra? De finnes ikke på listen til E24, som omfatter de med ca. 6 mill.aksjer.
runnor
20.02.2022 kl 20:08
9865
Den er i fra 18/2 men er vel 2 dager etter så det var nok den 16/2 :-)
De har 3.9 mill på den konto med mest aksjer tror det var 3-4 konto de hadde viss jeg ikke husker helt feil.
De har 3.9 mill på den konto med mest aksjer tror det var 3-4 konto de hadde viss jeg ikke husker helt feil.
Redigert 20.02.2022 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
velkjent
20.02.2022 kl 20:41
9778
Det ble registrert aksjer på 7 konti da "uvesenet" dukket opp, og antallet var et sted mellom 6 og 10 mill, avhemgig av når på dagen de ble registrert. På et senere tidspunkt var samlet innehav lik null, men det kan jo ha kommet inn aksjer siden. Det er vel slike aktører,som bidrar til svingningene på MPC.
Kbkristi
21.02.2022 kl 07:13
9078
Takk til Struts for de siste oppdateringer av flåteverdiene.
Og når vi ser litt tilbake, for en fantastisk deal som ble gjort med Songaoppkjøpet!
Fredag hoppet 42 tradere av listene til Nordnet, og vi står nå med 14.158 aksjonærer og et netto tilskudd på 2.182 i år.
Det blir en spennende børsuke, med kun 3 hele børsdager før Q4 blir offentlig på torsdag.
Har fått gjort unna Omikron, og kaffen nytes i nytt krus fra Mpc :)
Og når vi ser litt tilbake, for en fantastisk deal som ble gjort med Songaoppkjøpet!
Fredag hoppet 42 tradere av listene til Nordnet, og vi står nå med 14.158 aksjonærer og et netto tilskudd på 2.182 i år.
Det blir en spennende børsuke, med kun 3 hele børsdager før Q4 blir offentlig på torsdag.
Har fått gjort unna Omikron, og kaffen nytes i nytt krus fra Mpc :)
Ja, om ikkje slike skipsverdier og ratene som oppnås innen conatiner i årene som kommer, ikkje genererer høyere kurs, skjønner eg lite og ingenting. Uansett, eit par dager til Q4, med tilhørende nyheter og ny utbytte info. Ha ei flott veke alle - steady as she goes.
Potet
21.02.2022 kl 11:52
7768
Alikevell faller kursen og verdien en lavere en før utbytte? Jeg sitter, men litt ergerlig at jeg brukte utbytte og en ekstra slump på aksjer sist uke, hadde fått flere aksjer i dag.
Normalone
21.02.2022 kl 13:24
7322
Det er tilnærmet umulig å treffe topp/bunn - de som hevder det er enten "backtradere" eller lyver. I det korte bildet kan det derfor ofte være slik at en kunne gjort en bedre handel om en hadde ventet - og min erfaring er at det ikke er noe poeng å erge seg over spilt melk. En får heller ta lærdom av det og finne ut hvordan en kan gjøre det bedre neste gang.
MPCC blir i likhet med store deler av aksjemarkedet også berørt av urolighetene mellom Russland og Ukraina - og den har falt relativt raskt med 10 %, det til tross for stigning i ratene/skipsverdien i det samme tidsrommet. For alt jeg vet kan det godt være at den faller også under kr 27 - men det jeg vet er at Q4 vil vise et enda bedre resultat enn Q3, og inntjenningen vil bare fortsette å øke utover 2022 og gi oss store utbytter hver 3. måned. Videre ser vi også at med nye slutninger begynner vi å sikres en enorm inntjenning langt inn i 2025. Når vi ser på EPS/NAV/PE i regnearket til Helg11, er det ingen tvil om at MPCC ved kurs kr 27 fortsatt har et stort potensiale.
MPCC blir i likhet med store deler av aksjemarkedet også berørt av urolighetene mellom Russland og Ukraina - og den har falt relativt raskt med 10 %, det til tross for stigning i ratene/skipsverdien i det samme tidsrommet. For alt jeg vet kan det godt være at den faller også under kr 27 - men det jeg vet er at Q4 vil vise et enda bedre resultat enn Q3, og inntjenningen vil bare fortsette å øke utover 2022 og gi oss store utbytter hver 3. måned. Videre ser vi også at med nye slutninger begynner vi å sikres en enorm inntjenning langt inn i 2025. Når vi ser på EPS/NAV/PE i regnearket til Helg11, er det ingen tvil om at MPCC ved kurs kr 27 fortsatt har et stort potensiale.
Alby
21.02.2022 kl 13:45
7231
Her må man smøre seg med tålmodighet, det er jeg godt trenet i fra Pen. Så får vi se om vi ikke skal kunne klore til oss 1.50 i utbytte.
batterivann
21.02.2022 kl 13:51
7190
Hehe, som PEN aksjonærer så er vi fullastet med tålmodighet. Både i PEN og MPC så er "ratene" på vei oppover men i det korte bilde så har kursen ramlet noe tilbake for dem begge.
Jeg tror 1,5 kr i utbytte er for optimistisk, men tar gjerne feil. :-). Selv tror jeg på 1,25 kr i utbytte for Q4.
JonnyMoney
21.02.2022 kl 16:39
6446
Mitt kom i dag. Feiret med en Aass fatøl og pølser på bål.
Så begynte tankene å renne på: mon tro om de lanserte et krus nå, som en slags markering av den elegante kopp og hank-formasjonen de tegnet i grafen 🤔.
Jeg velger å tro det, men det blir selvsagt naturlig med en mail til IR her.
Så begynte tankene å renne på: mon tro om de lanserte et krus nå, som en slags markering av den elegante kopp og hank-formasjonen de tegnet i grafen 🤔.
Jeg velger å tro det, men det blir selvsagt naturlig med en mail til IR her.
jadden
21.02.2022 kl 22:31
5325
Mærsk advarer om kaos, og det gjelder ikke pga Ukraina. Det er frykt for streik når avtaler skal reforhandles i USA, ikke bra dette på toppen av hva Putin steller til:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-kaos-alt-kan-stenge/75414785
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-kaos-alt-kan-stenge/75414785
Dan123
22.02.2022 kl 06:03
4666
Men det er vel sånn sett ikke negativt for MPCC? 🤔 Blir jo mer flaskehalsen..
jadden
22.02.2022 kl 07:01
7116
Flaskehalser kan være bra for Mpcc inn til et visst punkt, streik som årsak er en helt annen situasjon. Vi har snakket om force majeure tidligere. Hvis force majeure inntreffer kan kontraktsparter påberope seg at kontraktsforpliktelser ikke gjelder. Krig, streik, lockout er eksempler på force majeure. Nå kan force majeure være ulikt definert i kontrakter verden over og de forskjellige bransjer, men grunnprinsippet er det samme. Hvor avgjørende force majeure er i containerfrakt har ikke fremkommet til nå.
MSoleim
22.02.2022 kl 07:41
6947
Ligger an til kjøpsmuligheter i dag for de som vil inn før Q4 hvertfall 😄
Struts
22.02.2022 kl 07:52
6904
Min erfaring fra shipping er at Force majeure blir sjeldent benyttet. Kanskje i forbindelser med værfenomen, må man søke nødhavn, så må man. En liten fillestreik fra eksempelvis en norsk havnearbeider gir man blanke i, regningen skal betales okke som. Og er det krig i eksempelvis et land som Ukraina, så er det intet problem for rederen, med mindre et av skipene hans/hennes tilfeldigvis befinner seg i Svartehavet. Minnes vagt en episode fra Iran/Irak-krigen, jeg var involvert (heldigvis bare som megler) i en slutning av en VLCC på periode (med kjøpeopsjon) til grekere. Så viste det seg at grunnen til at befrakterne (grekerne) betalte så bra (på den tid) var at de benyttet 240,000-tonneren som en shuttle-tanker ut fra Kharg Island. Og da haglet det jo med Exocet-raketter rundt øra på både kaptein og mannskap. Dette likte det norske rederiet dårlig, men kom de seg ut av forretningen? Nei.
Men for all del, for alle C/P-er er det nok mange som gjennomgår kontrakts-betingelser for tiden, særlig klausuler relatert til "Come hell and high water" og krigs-klausuler.
Men for all del, for alle C/P-er er det nok mange som gjennomgår kontrakts-betingelser for tiden, særlig klausuler relatert til "Come hell and high water" og krigs-klausuler.
Redigert 22.02.2022 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
jadden
22.02.2022 kl 08:13
6764
Jeg anbefaler å lese hva Mærskdirektøren uttaler i artikkelen i Dagbladet. Det er omfattende streik i de store havnene på den amerikanske vedtkysten som er den store trusselen, ikke krig som det referers eksempler på. Og det snakkes om storstreik, ikke mindre arbeidskonflikter. Da har vi en force majuere sitausjon innen containerfrakt uten referanser fra tidligere. Jeg gjentar, les hvilket scenario Mærsk direktøren advarer mot.
Londonmannen
22.02.2022 kl 08:32
6597
Vi snakker om streik i USA. Minnes at det også var en arbeidskonflikt med flygeledere i USA i 1981. Den gang var det 13000 arbeidstagere som var innvolvert. Da det stod på som verst var 85% av flygelederne ute i streik. Da tok president TReagen grep og beordret flygelederne tilbake på jobb med grunnlag i Taft–Hartley-loven av 1947,som avskjærer arbeidstagernes rett til streik dersom det går ut over befolkningen simn sikkerhet.
Jeg vil ikke utelukke at en storstreik i USA's vikitgste havner også vil bli karakterisert til å gå ut over befolkningen sin sikkerhet. Å tro at USA sine ledere vil sitte passive og se at steikende havnearbeidere lammer forsyningsflyten inn/ut av USA er vel noe naiv. Det er tross alt et samfunn som i langt sterkere grad enn noe europeisk er tuftet på, og avhengig av handel. Og det amerikanske samfunnet er fullstendig avhenig av åpne forsyningslinjer, og jeg tviler på at havnearbeidere har en slik makt at de vil kunne streike seg til en løsning i det samfunnet. Da vil de trolig lide samme skjebne som flygelederen led i 1981; oppsigelse på grått papir og inn med nye folk. The show must go on!
Jeg vil ikke utelukke at en storstreik i USA's vikitgste havner også vil bli karakterisert til å gå ut over befolkningen sin sikkerhet. Å tro at USA sine ledere vil sitte passive og se at steikende havnearbeidere lammer forsyningsflyten inn/ut av USA er vel noe naiv. Det er tross alt et samfunn som i langt sterkere grad enn noe europeisk er tuftet på, og avhengig av handel. Og det amerikanske samfunnet er fullstendig avhenig av åpne forsyningslinjer, og jeg tviler på at havnearbeidere har en slik makt at de vil kunne streike seg til en løsning i det samfunnet. Da vil de trolig lide samme skjebne som flygelederen led i 1981; oppsigelse på grått papir og inn med nye folk. The show must go on!
Berre å ta det klinkende med ro. Det me ser i østblokken i dag, vil ikkje påvirke driften eller inntekten til MPCC overhode. Par dager til Q4 - blir spennende.
Da var jeg ute av aksjen, avventer situasjonen.
DROY80
22.02.2022 kl 09:18
6127
Er langsiktig investor i mpc, men i dag lekte jeg trader for første gang. Inn på 25,10 og ut på 26,40 femten minutter senere. Moro 😄
Ksandova
22.02.2022 kl 09:19
6101
Tenkte å sitte stille selv, men så ble det jo tilbud på morgenkvisten, og da var det vanskelig å si nei til å plukke opp noen tusen til.
Markedet får et par dager til å summe seg før Q4-rapporten nå, også håper jeg at den gærne bjørnen i øst klarer å forholde seg litt rolig fremover, og heller hinte om litt mer diplomati.
Markedet får et par dager til å summe seg før Q4-rapporten nå, også håper jeg at den gærne bjørnen i øst klarer å forholde seg litt rolig fremover, og heller hinte om litt mer diplomati.
Normalone
22.02.2022 kl 09:21
6082
Jadden - streik er ikke i seg selv et tilfelle som faller inn under Force Majeure. Streik er et lovlig virkemiddel - og alle er kjent med at det kan bli utfallet i forbindelse med disse forhandlingene. Ja - en ev. streik vil kunne skape ytterligere kaos/flaskehalser - men jeg er rimelig sikker på at de som leier skipene til MPCC ikke vil ha juridisk grunnlag for å komme seg ut av avtalen.
Redigert 22.02.2022 kl 09:22
Du må logge inn for å svare
Nytt skipssalg i vårt segment, 2872 TEU - 2010 built - 52 mill USD. 👍
https://splash247.com/lomar-quintuples-its-money-on-recently-acquired-boxship/
https://splash247.com/lomar-quintuples-its-money-on-recently-acquired-boxship/
Slettet brukerskrev Da var jeg ute av aksjen, avventer situasjonen.
Håper for din del du ikke var en av de som panikk solgte på 25-tallet :)
jadden
22.02.2022 kl 09:33
6159
Force majeure trer i kraft når noe inntreffer som kontraktspartene ikke er herre over. Streik er definitivt et slikt forhold. Men som jeg har anført over, hvordan dette er regulert i typiske kontrakter innenfor containerfrakt er ikke belyst.
Slettet brukerskrev Håper for din del du ikke var en av de som panikk solgte på 25-tallet :)
Jeg er forsiktig, passer på kapitalen... Solgte ikke på 25 tallet.
Spennende tider!
Spennende tider!
Slettet brukerskrev Håper for din del du ikke var en av de som panikk solgte på 25-tallet :)
De som solgte kan ha gitt den ene shorteren i MPC en gave
Slettet brukerskrev Jeg er forsiktig, passer på kapitalen... Solgte ikke på 25 tallet. Spennende tider!
Det er lov!
Slettet brukerskrev Håper for din del du ikke var en av de som panikk solgte på 25-tallet :)
Heilt sant. Tydelig både på Oslo Børs og fleire børser ut i Europa som er på stigende, at dette scenarioet var priset inn allerede. MPCC vil gå sterkt i dagene som kommer. Men men, på tide å komme seg ut i Guds frie natur, som det visstnok heiter blandt dei lærde.
PSI- Investor
22.02.2022 kl 09:43
6403
Så skal det vel også veldig mye til at en eventuell streik, som jo neppe kan vare i ukevis, vil gjøre at det blir MINDRE behov for skip.
Det blir nok ev om å gjøre å beholde de man har klart å karre til seg, for etterpå vil det vel være enda større forsinkelser og enda flere skip som bare står i kø?
Vanskelig å finne riktige ord til å beskrive situasjonen i Ukraina synes jeg.
Men jeg synes i alle fall uendelig synd på de som nå må leve tett på usikkerhet og alt dette kan føre med seg for de som bor der borte.
For en befolkning som etter all sannsynlighet bare, som de fleste andre, ønsker seg å kunne leve i fred og ro.
Og en mann som ved å se på en viss tidsperiode i historien mener han kan forsvare å ta landområder som tidligere har tilhørt Russland.
Skal England begynne å ta tilbake sine tidligere kollonier? Skal Norge ta Island?
Håper ting roer seg og får en rask og god avslutning
Det blir nok ev om å gjøre å beholde de man har klart å karre til seg, for etterpå vil det vel være enda større forsinkelser og enda flere skip som bare står i kø?
Vanskelig å finne riktige ord til å beskrive situasjonen i Ukraina synes jeg.
Men jeg synes i alle fall uendelig synd på de som nå må leve tett på usikkerhet og alt dette kan føre med seg for de som bor der borte.
For en befolkning som etter all sannsynlighet bare, som de fleste andre, ønsker seg å kunne leve i fred og ro.
Og en mann som ved å se på en viss tidsperiode i historien mener han kan forsvare å ta landområder som tidligere har tilhørt Russland.
Skal England begynne å ta tilbake sine tidligere kollonier? Skal Norge ta Island?
Håper ting roer seg og får en rask og god avslutning
Normalone
22.02.2022 kl 09:44
6408
Da har vi nok en helt forskjellig oppfatning av begrepet Force Majeure. Det at du som kontraktspart ikke kontrollerer en risiko (herredømme over noe) er ikke tilstrekkelig for at noe anses for å være Force Majeure.
Slettet brukerskrev Det er lov!
Uansett ser det ut som om jeg har bommet, og jeg bærer mitt kors i skam. Håper at korsfestingen ikke tar for lang tid.
Londonmannen
22.02.2022 kl 09:57
6718
Interessant å se at enkelte skremmes til å selge seg ut av pengemaskinen MPC bare fordi Russland fullfører hva de har begynt på, uren at de en gang har støtte fra Kina eller noen andre.
Om 2 dager vil MPC høyst sannsynlig presentere tidenes kvartalsresultat og påfølgende utbytte, samt gi oss en oppdatering om eventuelle nye rekordslutninger. Og så velger man å selge seg ut på 25-tallet! Jo, jo hver sin smak men det lønner seg gjerne å ha litt is i magen og holde seg langt unna salgsknappen slike dager. Skal man gjøre noe når blodet flyter så er det å kjøpe.
Om 2 dager vil MPC høyst sannsynlig presentere tidenes kvartalsresultat og påfølgende utbytte, samt gi oss en oppdatering om eventuelle nye rekordslutninger. Og så velger man å selge seg ut på 25-tallet! Jo, jo hver sin smak men det lønner seg gjerne å ha litt is i magen og holde seg langt unna salgsknappen slike dager. Skal man gjøre noe når blodet flyter så er det å kjøpe.
Ksandova
22.02.2022 kl 09:59
6733
Et kjent ordtak lyder at verden er full av rike mennesker som har solgt for tidlig, og fattige mennesker som har solgt for sent.
Å redusere risiko og ta gevinst er aldri feil, selv om jeg akkurat i dette tilfellet nok hadde vurdert å bare ta ned risikoen litt, og sitte med litt beholdning fredag/tidlig neste uke, for å se Q4.
Å redusere risiko og ta gevinst er aldri feil, selv om jeg akkurat i dette tilfellet nok hadde vurdert å bare ta ned risikoen litt, og sitte med litt beholdning fredag/tidlig neste uke, for å se Q4.
Børsen har vert åpen i en time, og tolker krigen i Ukraina som noe positivt..... jeg velger å se an situasjonen. Tok et tap på 3%, som ikke er allverden.
Føles som jeg har forlatt farmen, men mulig at jeg får plass på torpet!
Føles som jeg har forlatt farmen, men mulig at jeg får plass på torpet!
Struts
22.02.2022 kl 10:13
6865
Så det, er "in line" med tilsvarende salg siste par uker - kanskje ørlite lavere til og med, men det legger jeg INGEN vekt på, da det kan skyldes andre omstendigheter (senere levering osv). Men takk for linken!
jadden
22.02.2022 kl 10:29
6754
Jeg legger inn kopi fra lovdata vedr begrepet Force Majeure, jeg kan ikke se for meg at force majeure ikke er regulert inn i kontrakter for containerfrakt.
"Force majeure
Force majeure eller vis major er et begrep som daterer seg tilbake til romerretten. Det beskriver særlige omstendigheter som ikke er under menneskelig kontroll og som det derfor på forhånd er klart at mennesker ikke kan avverge. Som eksempler på slike ekstraordinære hendelser utenfor en parts kontroll kan nevnes krig, opprør, blokade naturkatastrofer, streik og lock-out, importrestriksjoner, hyperinflasjon, ran og innbrudd. På engelsk brukes ofte ”act of god” som fellesbetegnelse på slike hendelser. Hendelsen må ligge utenfor den forpliktedes kontroll. Det er videre krav om at den som rammes av force majeure-hendelsen, ikke kunne forutse hendelsen da han eller hun inngikk kontrakten og heller ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet hindringen og dens konsekvenser."
"Force majeure
Force majeure eller vis major er et begrep som daterer seg tilbake til romerretten. Det beskriver særlige omstendigheter som ikke er under menneskelig kontroll og som det derfor på forhånd er klart at mennesker ikke kan avverge. Som eksempler på slike ekstraordinære hendelser utenfor en parts kontroll kan nevnes krig, opprør, blokade naturkatastrofer, streik og lock-out, importrestriksjoner, hyperinflasjon, ran og innbrudd. På engelsk brukes ofte ”act of god” som fellesbetegnelse på slike hendelser. Hendelsen må ligge utenfor den forpliktedes kontroll. Det er videre krav om at den som rammes av force majeure-hendelsen, ikke kunne forutse hendelsen da han eller hun inngikk kontrakten og heller ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet hindringen og dens konsekvenser."
Struts
22.02.2022 kl 10:49
6682
La de streike så mye de vil. Tipper at regningen ender opp hos forbrukerne.
Redigert 22.02.2022 kl 10:50
Du må logge inn for å svare
Normalone
22.02.2022 kl 11:01
6572
Jadden - kontraktspartene har i utgangspunktet avtalefrihet og kan ta inn hvilke vilkår de selv ønsker, så lenge det bl.a. ikke er i strid med en preseptorisk lov mv. Når det gjelder vilkår om ev. Force Majeure, bør det tydeliggjøres hvilke "typetilfeller" som kan gjøre at partene f.eks kan gå fra avtalen. Dette vil variere fra kontrakt/bransje. Som du skriver vil dette være ekstraordinære tilfeller, som en ved inngåelsen av kontrakten ikke kunne forutse eller unngått/overvunnet hindringen/dens konsekvenser. Streik er i dag et lovbestemt virkemiddel som en til viss grad kan forutse (selv om det er relativt sjeldent vi opplever streik) - derfor ville det overraske meg om det er et vilkår i avtalene MPCC inngår om at streik på havner kan frita leietakeren for sine forpliktelser. Men jeg vil presisere at jeg ikke har lest alle kontraktene til MPCC.