MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Nja, det var jo ein meget fin utvikling å komme tilbake til.
Minner alle om kursmålene som foreligger (33-33-34-37-40 kr/aksje) - så oppsiden er større enn på lenge. I tillegg legges tidenes Q4 resultat fram på torsdag, så her er (igjen) stikkordet: tolmodighet.
Minner alle om kursmålene som foreligger (33-33-34-37-40 kr/aksje) - så oppsiden er større enn på lenge. I tillegg legges tidenes Q4 resultat fram på torsdag, så her er (igjen) stikkordet: tolmodighet.
Ikkje nødvendig å drite deg ut sjølv om du solgte deg ut på morningen. At ein bommer fra tid til annen, gjere me alle.
«I dag kl 09:18
2689
Da var jeg ute av aksjen, avventer situasjonen»
Og, New ConTex og ratene fortsetter oppover:
https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
«I dag kl 09:18
2689
Da var jeg ute av aksjen, avventer situasjonen»
Og, New ConTex og ratene fortsetter oppover:
https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
PSI- Investor
22.02.2022 kl 15:12
9519
Nye rater er på plass i regnearket. Litt opp, men ikke så mye, og dollaren som var 8,91 da jeg laget oversikt på torsdag er nå 8,89.
Estimerte overskudd pr aksje akkurat nå:
2022: 9,22
2023:11,18
2024:12,79
Totalt kr 33,19
Klarer MPCC å slutte hele 2025 til ratene i regnearket akkurat nå så kan vi se frem til et overskudd på 14,27 pr aksje i 2025.
Estimerte overskudd pr aksje akkurat nå:
2022: 9,22
2023:11,18
2024:12,79
Totalt kr 33,19
Klarer MPCC å slutte hele 2025 til ratene i regnearket akkurat nå så kan vi se frem til et overskudd på 14,27 pr aksje i 2025.
Nei, det vel ikke alle som forstår en spøk!
Kbkristi
22.02.2022 kl 15:33
9459
En ny organisajon har satt en short.
D. E. SHAW & CO., L.P. 2 333 279 0,52% 21.02.2022
D. E. SHAW & CO., L.P. 2 333 279 0,52% 21.02.2022
Normalone
22.02.2022 kl 15:38
9432
Det er riktig - total synlig short er 1,70 %
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Får se om de var like gode til å time "bunnen" som VOR capital var i høst da ;D
La dei shorte, «tapet» er allerede på 1,28 mill i skrivende stund.
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=norway
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=MPC%20CONTAINER%20SHIPS&land=norway
Struts
22.02.2022 kl 15:43
9772
Artig da at aksjen går opp. Men i krig, så pleier shipping tjene, ikke tape. Uansett - takk for info!
Eh, som jeg selvfølgelig burde ha fått med meg ... Vi får satse på at shorterne får like stor lykke
som før.
Eh, som jeg selvfølgelig burde ha fått med meg ... Vi får satse på at shorterne får like stor lykke
som før.
Redigert 22.02.2022 kl 15:45
Du må logge inn for å svare
Normalone
22.02.2022 kl 15:58
9709
Vi har hatt to som shortet på kurs under kr 20, hvor den ene har startet inndekning på nærmere kr 30. Nå er det en ny som forsøker å shorte på nærmere kr 30 - blir vel nødt til å dekke inn når kursen er nærmere 40... Selv om vi har hatt 3 som shorter (synlig) og flere som har solgt seg ut, fortsetter kursen å stige. De som setter seg inn i selskapet og er godt kjent med alle de langsiktige kontraktene som er inngått, skipsverdier og rateutviklingen - skjønner godt hvorfor den stiger. En skal heller ikke utelukke at MPCC også vil kjøpe tilbake aksjer.
Det er veldig "sunt" at vi mellom kr 20 og 30 har fått byttet ut mange av investorene som har hatt en eventyrlig gevinst med nye investorer som ser et stort potensiale - og jeg venter bare på at vi snart får et nytt rykk videre oppover mot kr 40 i første omgang.
Det er veldig "sunt" at vi mellom kr 20 og 30 har fått byttet ut mange av investorene som har hatt en eventyrlig gevinst med nye investorer som ser et stort potensiale - og jeg venter bare på at vi snart får et nytt rykk videre oppover mot kr 40 i første omgang.
Så sant, så sant, Normalone!
At noen tør å shorte aksjer i MPC rett før det kommer melding om utbytte og eventuelle andre gode nyheter!
At noen tør å shorte aksjer i MPC rett før det kommer melding om utbytte og eventuelle andre gode nyheter!
Struts
22.02.2022 kl 18:55
9198
Blir ny MGP-melodi (Bobby uten sokker?): "La dem shorte, la dem rock'n roll, la dem miste all kontroll"! Øh, nuvel. Sukk og sayonara.
Redigert 22.02.2022 kl 18:56
Du må logge inn for å svare
Anders13
22.02.2022 kl 19:00
9265
MPCC reklame klippet fra en av proff analytikerne på FB:
Ok, folkens... jeg har reklamert litt for mpcc i div. facebook forumer i dag. Synes det er litt lite med 14k nordnet kunder... plass til mye mer.
Selskapet er jo for attraktivt til å si nei til.
(her er "reklamen")
MPCC 2022 - Container Shipowners
• Flaskehalser virker vare inn i 2023
• Etterspørsel/tilbud i favør skipseiere til minst 2024
• Infrastruktur på land må oppgraderes (tar flere år)
• Q4 rapport 24.februar vil bla. vise økte skipsverdier
• Net Asset Value NOK 48kr pr. aksje (etter gjeld er betalt)
• Lange sterke kontrakter: (Break even ca $7000) slutninger inngås over 3-4 år i området >$30.000
• Stadig nye All Time Highs i ratene
DET SOM GJØR MPCC EKSTRA ATTRAKTIVT I 2022
• Lite gjeld
• Mye verdier i skip hvor verdiene stadig øker ca 15-20% i 2022
• Kursen i dag kr 27,65 - mot verdier i selskapet for kr 48 pr. aksje. Altså den handles med en rabatt mot underliggende verdier
• Enorm cashflow de neste årene (renteheving 0 problem)
• Store utbytter ca 5-6kr gjenstående i 2022 med økning av inntjening og utbytte i 2023.
Velkommen inn til Investors MPCC
https://www.facebook.com/groups/435958247598478/
espsch
22.02.2022 kl 19:46
9224
JanBanan har vært veldig flink til å promotere MPCC på FB og Shareville, men proff analytiker visste jeg ikke at han var.. :)
EDIT: Han er bedre!! I hvert fall bedre enn DNB ;)
EDIT: Han er bedre!! I hvert fall bedre enn DNB ;)
Redigert 22.02.2022 kl 20:00
Du må logge inn for å svare
espsch
22.02.2022 kl 20:58
8898
Ja hyggelig det. Han og fler driver voksenopplæring i container - shipping i en fb-gruppe med 11k medlemmer. Viktig arbeid🙂
Redigert 22.02.2022 kl 21:01
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
22.02.2022 kl 21:32
8730
Takk for tilliten Anders om det så var litt i overkant ;)
Jeg har lært alt om konteinershipping via denne mpcc tråden 2021 +2022. Takk til alle bidragsytere her inne!
Vent litt... dnb ringer: "dere søker en proff analytiker?" .. ok, folkens må stikke.. Snx
Jeg har lært alt om konteinershipping via denne mpcc tråden 2021 +2022. Takk til alle bidragsytere her inne!
Vent litt... dnb ringer: "dere søker en proff analytiker?" .. ok, folkens må stikke.. Snx
Redigert 22.02.2022 kl 21:44
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
22.02.2022 kl 21:43
8671
Fun fact fra IR: innkallelse til gm i papirform
For å sette hva denne kostnaden innebærer i et annet perspektiv, så vil 3 x innkallinger til GF koste omtrent som 3 dager hyre av AS Pamela.
Hu ligger på $37500
Logg inn på euronext vps folkens og velg papirløs kommunikasjon. Da sparer man miljø og penger.
For å sette hva denne kostnaden innebærer i et annet perspektiv, så vil 3 x innkallinger til GF koste omtrent som 3 dager hyre av AS Pamela.
Hu ligger på $37500
Logg inn på euronext vps folkens og velg papirløs kommunikasjon. Da sparer man miljø og penger.
Struts
23.02.2022 kl 06:02
8022
Hehe, gratulerer med jobben!
Litt kuriosa fra en ukerapport: Russian buyers have picked up the “Okee Ortolan Theta” abt 1040 TEU blt 2007 Daesun ( Gearless ) for region USD 17.5 mill, the “Okee Ortolan Zeta” (also built 2007) for USD 15.5 mill and the smaller “Ortolan Epsilon” abt 980 TEU blt 2008 Daesun but no price has been disclosed on this one.
For meg er her prisene uinteressante (og lave). Men lurer litt på hva russerne har tenkt å fylle containerne med, og også hvilke laste- og lossehavner som vil dukke opp etter overtagelse. Dette må vel være noe for Marine Traffic detektiven Coronet? Kan bli roman av mindre. Forresten, kanskje til og med et faktabasert og historisk dokument. Jeg ser for meg den fengende tittel: "Svart superundertøy skjult i container i Svartehavet"!
Litt kuriosa fra en ukerapport: Russian buyers have picked up the “Okee Ortolan Theta” abt 1040 TEU blt 2007 Daesun ( Gearless ) for region USD 17.5 mill, the “Okee Ortolan Zeta” (also built 2007) for USD 15.5 mill and the smaller “Ortolan Epsilon” abt 980 TEU blt 2008 Daesun but no price has been disclosed on this one.
For meg er her prisene uinteressante (og lave). Men lurer litt på hva russerne har tenkt å fylle containerne med, og også hvilke laste- og lossehavner som vil dukke opp etter overtagelse. Dette må vel være noe for Marine Traffic detektiven Coronet? Kan bli roman av mindre. Forresten, kanskje til og med et faktabasert og historisk dokument. Jeg ser for meg den fengende tittel: "Svart superundertøy skjult i container i Svartehavet"!
Redigert 23.02.2022 kl 06:03
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.02.2022 kl 06:54
7920
I går forlot 143 tradere skuta. Vi har nå 13.955 aksjonærer hos Nordnet, og netto har vi fått 1.979 hittil i år.
Og da har vi kun en dag igjen til Q4.
Og da har vi kun en dag igjen til Q4.
Det er vel liten tvil om at tallene som legges fram ifm. Q4 i morgen blir meget bra. Blir spennende å sjå kva nye kontrakter som foreligger, evt. nye salg av skip og fremtidsutsiktene. Får me 1 kr/aksje i utbytt, blir dette meget bra.
sgrevskott
23.02.2022 kl 08:49
7461
Vi får vel kanskje 1kr i ordinært utbytte + at vi venter på ca 33 øre for salget som skal gjennomføres nå snart. Mulig det ikke kommer før Q1 presentasjonen i slutten av mai?
Londonmannen
23.02.2022 kl 09:30
7851
Interessant å se at shorten i MPC de siste dagene har steget til 1.7% eller vel 7,5 mill aksjer. Her er det tydeligvis noen som mener at MPC skal stupe som, føølge av Pustin sitt lille eventyr i Ukraina. Vel, vel jeg kan ikke si noe annet enn lykke til. Håper de holder seg for øynene i morgen når Q4 21 tallene kommer. Så kan man jo håpe for deres egen skyld at de skjønner at kvartalsresultatene utover i 2022 vil bli enda bedre.
Shoerte MPC på dagens kurs? Ja, ja hver sin lyst.
Shoerte MPC på dagens kurs? Ja, ja hver sin lyst.
nike
23.02.2022 kl 09:30
7953
Klippet fra Pareto sin "Shipping daily"
MPCC: 1,200 TEU fixed on 3Y TC at USD 28k/day – Q4 due Thursday
• Alphaliner reports that MPC has fixed the 1,200 TEU ‘AS Freya’ on a 3Y TC to Maersk at USD 28k/day. Start-up is expected around April after the vessel
finishes its current USD 10.5k/day contract.
• We expected USD 26.5k/day for three years so positive to see another strong datapoint in a red-hot container market showing no signs of slowing down
• MPC will report Q4 numbers on Thursday (24 Feb), where we expect an EBITDA of USD 79m (adjusted for gains on vessel sales) and EPS adj. of USD
0.12 – with the company declaring its first recurring dividend of USD 0.07 per share (75% of net profit adjusted less capex)
• It will also be interesting to see if MPC has engaged in further vessel sales. None have been reported but it is rumoured in the market that the company is
looking to divest some vessels at healthy prices above our quotes.
• With more than 30x unencumbered vessels and low LTV in general, this could pave the way for more significant capital distributions like the NOK 3 per share
payout we recently saw. The sale of a single, unencumbered vessel 2,500 TEU and up (of which the company has > 30x) has the potential for some NOK ~1
per share in XO-dividend
Ingen tvil om at Pareto er det huset som har forstått MPCC sitt kurs-/utbyttepotensiale best
MPCC: 1,200 TEU fixed on 3Y TC at USD 28k/day – Q4 due Thursday
• Alphaliner reports that MPC has fixed the 1,200 TEU ‘AS Freya’ on a 3Y TC to Maersk at USD 28k/day. Start-up is expected around April after the vessel
finishes its current USD 10.5k/day contract.
• We expected USD 26.5k/day for three years so positive to see another strong datapoint in a red-hot container market showing no signs of slowing down
• MPC will report Q4 numbers on Thursday (24 Feb), where we expect an EBITDA of USD 79m (adjusted for gains on vessel sales) and EPS adj. of USD
0.12 – with the company declaring its first recurring dividend of USD 0.07 per share (75% of net profit adjusted less capex)
• It will also be interesting to see if MPC has engaged in further vessel sales. None have been reported but it is rumoured in the market that the company is
looking to divest some vessels at healthy prices above our quotes.
• With more than 30x unencumbered vessels and low LTV in general, this could pave the way for more significant capital distributions like the NOK 3 per share
payout we recently saw. The sale of a single, unencumbered vessel 2,500 TEU and up (of which the company has > 30x) has the potential for some NOK ~1
per share in XO-dividend
Ingen tvil om at Pareto er det huset som har forstått MPCC sitt kurs-/utbyttepotensiale best
Bettil
23.02.2022 kl 09:59
7855
Fra Fearnley Shipping Morning Report:
MPC Container Ships (Buy TP NOK 37)
4q21 due tomorrow - FS below CS
MPCC reports 4q21 numbers ahead of OSE open tomorrow. We expect revenues to come in at USD 125m well below CS of USD 149m and “only” 12% up from last quarter as a significant part of the fleet remains on legacy contracts. Our EBITDA estimate of USD 90m is adjusted for sale of vessels during the quarter and JV earnings which explains USD 15-20m of the deviation from CS. Sale and delivery of 7x vessels during the quarter with substantial gains on book values creates some uncertainty around where MPCC’s net income will come in and also impact the dividend for the quarter. The estimated dividend for the final quarter of 2021 includes both the extra-ordinary element of NOK 3/sh from vessels sales and 75% of 4q21e EPS.
MPCC-NO (USDm)
TCE revenue: 125
EBITDA (adj.): 90
EBIT (adj.): 73
Pre-tax profit: 72
Net income, reported: 72
Net income, adjusted: 72
EPS (adj.): 0.16
DPS: 0.46
On the fixture side, MPCC had 19 vessels coming open during 2022 as per last market update in November. We expect this number to drop significantly on the back of increased forward fixing activity as liners’ appetite for securing tonnage remain strong. According to Alphaliner, MPCC’s AS Freya, a 2004-built 1200 teu feeder has been fixed at USD 28k/d for 3 years which adds to a rock-solid backlog.
Og litt om containermarkedet generelt fra samme rapport:
Container: Inefficiencies see some relief on the back of easing throughput after Lunar New Year. Our deployed and sailing container index note 71% of the fleet moving, the reduction however likely reflecting an uptick in idle vessels from dry docking, typical for the season. The commercially idle fleet remains stable at lows according to Alphaliner. Diving into the numbers, US ports see improving flows and lower waiting times, while ports in China have seen upticks in idle cargo. Ningbo (the worlds third largest port in terms of throughput) has seen 0.2% improvement in flows during February while congestion in the Pearl Delta area (accounting for 3 of the top 10 ports) remains stable. This likely ties with less capacity during the Lunar holidays and ongoing backlogs from factories now being cleared out putting further strains on supply infrastructure. However, as box rates on China / Far East – US West Coast are strengthening, this could very likely translate to more strain in LA-LB in the coming weeks. In terms of overall market inefficiencies, congestion is still very much in play as more than 10% of boxes remain blocked on idle ships.
For shipowners, the charter market remains firm at record levels. Little activity has however been recorded over the week as vessel supply remains severely limited. As a result, NOOs are continuing the trend of increasingly forward fixing positions well into 2023.
MPC Container Ships (Buy TP NOK 37)
4q21 due tomorrow - FS below CS
MPCC reports 4q21 numbers ahead of OSE open tomorrow. We expect revenues to come in at USD 125m well below CS of USD 149m and “only” 12% up from last quarter as a significant part of the fleet remains on legacy contracts. Our EBITDA estimate of USD 90m is adjusted for sale of vessels during the quarter and JV earnings which explains USD 15-20m of the deviation from CS. Sale and delivery of 7x vessels during the quarter with substantial gains on book values creates some uncertainty around where MPCC’s net income will come in and also impact the dividend for the quarter. The estimated dividend for the final quarter of 2021 includes both the extra-ordinary element of NOK 3/sh from vessels sales and 75% of 4q21e EPS.
MPCC-NO (USDm)
TCE revenue: 125
EBITDA (adj.): 90
EBIT (adj.): 73
Pre-tax profit: 72
Net income, reported: 72
Net income, adjusted: 72
EPS (adj.): 0.16
DPS: 0.46
On the fixture side, MPCC had 19 vessels coming open during 2022 as per last market update in November. We expect this number to drop significantly on the back of increased forward fixing activity as liners’ appetite for securing tonnage remain strong. According to Alphaliner, MPCC’s AS Freya, a 2004-built 1200 teu feeder has been fixed at USD 28k/d for 3 years which adds to a rock-solid backlog.
Og litt om containermarkedet generelt fra samme rapport:
Container: Inefficiencies see some relief on the back of easing throughput after Lunar New Year. Our deployed and sailing container index note 71% of the fleet moving, the reduction however likely reflecting an uptick in idle vessels from dry docking, typical for the season. The commercially idle fleet remains stable at lows according to Alphaliner. Diving into the numbers, US ports see improving flows and lower waiting times, while ports in China have seen upticks in idle cargo. Ningbo (the worlds third largest port in terms of throughput) has seen 0.2% improvement in flows during February while congestion in the Pearl Delta area (accounting for 3 of the top 10 ports) remains stable. This likely ties with less capacity during the Lunar holidays and ongoing backlogs from factories now being cleared out putting further strains on supply infrastructure. However, as box rates on China / Far East – US West Coast are strengthening, this could very likely translate to more strain in LA-LB in the coming weeks. In terms of overall market inefficiencies, congestion is still very much in play as more than 10% of boxes remain blocked on idle ships.
For shipowners, the charter market remains firm at record levels. Little activity has however been recorded over the week as vessel supply remains severely limited. As a result, NOOs are continuing the trend of increasingly forward fixing positions well into 2023.
Redigert 23.02.2022 kl 10:04
Du må logge inn for å svare
Struts
23.02.2022 kl 10:38
7640
Paretos og Flys analyser er om ikke gull verdt, så er det jaggu ikke langt unna - takker til Bettil og nike!
Redigert 23.02.2022 kl 10:39
Du må logge inn for å svare
kodenavn
23.02.2022 kl 10:40
7625
Fantastisk rate for 18 år gammelt lite skip !
According to Alphaliner, MPCC’s AS Freya, a 2004-built 1200 teu feeder has been fixed at USD 28k/d for 3 years which adds to a rock-solid backlog.
According to Alphaliner, MPCC’s AS Freya, a 2004-built 1200 teu feeder has been fixed at USD 28k/d for 3 years which adds to a rock-solid backlog.
Pareto virker å være på ballen her. Fin slutning, flott update og blir spennende å se om det er substans i ryktene om skipssalg.
Børskaffen smaker godt i nytt MPCC-krus, kursen ser ut til å ville nordover….og et annet sted i verden setter man heller splitter nye frakteskip for LNG inn i containerfrakt;
https://splash247.com/gerry-wang-finds-container-work-for-novel-gas-carrier/
Ship o’hoi!
Børskaffen smaker godt i nytt MPCC-krus, kursen ser ut til å ville nordover….og et annet sted i verden setter man heller splitter nye frakteskip for LNG inn i containerfrakt;
https://splash247.com/gerry-wang-finds-container-work-for-novel-gas-carrier/
Ship o’hoi!
Redigert 23.02.2022 kl 10:49
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
23.02.2022 kl 10:55
7484
Interessant. Men å laste containere som kun dekkslast vil gi noen utfordringer mhp stabiliteten til skipet. Det vil jo være grenser for hvor høyt de kan lastes med boxer ettersom stabiliteten til skipet vil påvirkes med last i høyden. Men rart med det, der det er penger å tjene tiltrekkes redere uansett hvilke skipstype de kan tilby. Som en digresjon kan det jo nevnes at engelsmennene benyttet containerskip som flyferger ifm Falklandfskrigen. Som det står; nød lærer naken kvinne å spinne.
Tilbake i MPCC med 13K aksjer. Mye spennende fremover og fine kursmål.
Struts
23.02.2022 kl 11:07
7524
Haha, der er ingen grenser under vann - og heller ikke i oppfinnsomhet!
Fine rapporter fra både Fearnley og Pareto - tydelig at dei ser kva som er på gang og oppsiden som venter.
Bettil
23.02.2022 kl 11:16
7479
Leser det som at dette er et skip laget for å frakte LNG i beholdere på dekk, så stabilitetsproblemet er kanskje ikke like fremtredende som for et tradisjonelt gass-skip?