MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1752271

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Normalone
02.03.2022 kl 17:51 15422

Nå vet jeg ikke om jeg faller inn under begrepet "gamle traverne" - men i likhet med det Kbkristi skrev, er det egentlig ikke så mye å snakke om akkurat nå. Registrerer at ratene og skipsverdiene fortsette å stige, det inngås nye slutninger til fantastiske rater (og vi vet at MPCC fortsatt har 10 skip som skal inn på nye slutninger) - og nylig ble det lagt frem det beste kvartalet I selskapets historie (med utbytte på kr 1 pr aksje i mars), og vi vet at inntjenningen vil bedre seg for hvert kvartal. En skal vanskelig finne et like transparent selskap på OSE, med så høy "sikret" inntjenning i mange år fremover. Jeg ser derfor ikke noe behov for å følge med på MPCC fra dag til dag. I et "normalt" markedet ville kursen helt sikkert vært en del høyere enn kr 26.50, men akkurat nå er det den helt meningsløse krigen i Ukraina som preger kursen - og det som skjer der gjør at jeg heller ikke har så veldig lyst til å snakke om børs og aksjekurser mv.
coronet
02.03.2022 kl 21:24 14809

AS ANITA har også ankommet Svartehavet og ligger nå i Poti, Georgia.
DividendYield
03.03.2022 kl 01:41 14241

https://www.youtube.com/watch?v=I957in9oHN0

Deep Dive into MPC Container Ships ASA (Oslo:MPCC.OL; OTC:MPZZF) & Container Ship Market
Capital Link Shipping Webinar Series - March 2, 2022 | 10 AM EST
Normalone
03.03.2022 kl 07:45 13941

Her kan dere følge utviklingen av flere av cointainerselskapene i USA;

https://swingtradebot.com/stocks-tagged-as/5643-container-ship


Slettet bruker
03.03.2022 kl 08:57 13755

Takk Normalone, fin den!
Sandsli invest
03.03.2022 kl 10:01 13498

Ligger som en gjedde i sivet med min kjøpsordre klar til å snappe opp om noen vil selge. Det er sjeldent man ser rimeligere selskap som betaler kvartalsvise utbytter.
jadden
03.03.2022 kl 10:18 13476

I presentasjonen for Q4 21 var CB innom hva som ubrukt fortjeneste pr kvartal fremover skulle brukes til, det gjelder 25 % av hvert kvartalsoverskudd. For hele året vil det utgjøre vel en krone pr aksje. Jeg mener CB sa at de ikke hadde gjort beslutning hva disse midlene skulle brukes til, men utbytte var et alternativ. Er det noen som kan gi utfyllende opplysninger om hva som ble sagt?
Alby
03.03.2022 kl 10:27 13460

Merkelig her går det pent opp og plutselig er det rett ned ?.
Sandsli invest
03.03.2022 kl 10:40 13561

En liten dipp er hva man kaller en kjøpsmulighet, kom inn på den prisen jeg så som naturlig å få et godt kjøp på. Jeg sitter rolig og venter på gode utbytter. Solgte meg litt ut av Akrbp for å gå mer inn. Dette kaller jeg penger på gaten - 20%
sol invest
03.03.2022 kl 12:28 13173

Jeg er ny her i forumet, men har fulgt med de siste månedene. Imponerende kunnskap samt utrolig informasjon. Det var på bakgrunn av dette forumer jeg investerte i MPC aksjer. Tusen takk til alle bidragsytere!
Jeg gikk inn på linken Normalone henviste til og fant fram til GSL sin 4. kvartals rapport:
https://seekingalpha.com/article/4492340-global-ship-lease-inc-gsl-ceo-ian-webber-on-q4-2021-results-earnings-call-transcript
(Håper den kom opp som link?).
Meget interessant lesning, om selskapet, investeringer det har gjort, markedssituasjonen, planer etc. Selskapet var økt antall skip med 50 % i fjor.
En aksje eier stiller spørsmål om alderen på skipene som er blitt anskaffet., da ca 80 % av skipene som er anskaffet var 25 år eller mer. Samtidig nevnes det å redusere karbonutslippene framover. Ettersom jeg forstod har de nå like mange skip som MPC, i samme segmentet som MPC.
Selv har jeg ikke noen kunnskap om shipping (men jeg er sjømannssønn) så jeg har lært my fra dette forumet.
Slettet bruker
03.03.2022 kl 12:45 13132

GSL er fin, den. Jeg har fulgt med det en god stund nå. Takk for linken!
DividendYield
03.03.2022 kl 12:57 13446

80% av skipene som var anskaffet var over 25 år. Stemmer dette?
sol invest
03.03.2022 kl 13:55 13282

Nei, var litt raskt ute:
Liam Burke¨skrev:

How to -- interested on the '23 vessels you acquired in a very accretive manner. Some of them were -- I mean, about a third of them were over 20 years old. They were purchased and the acquisition implied a scrap value for these vessels, which translated to a healthy return. Would you anticipate any of these vessels actually staying in the global fleet and recharter? Or do you just anticipate a good deal is a good deal, we'll just scrap them?
PSI- Investor
03.03.2022 kl 16:28 12977

Nye rater er på plass.
For 2022 er det jo ikke særlig mye som ikke er låst egentlig, så her påvirker dollarkursen vel så mye som rateutviklingen.

Med dollarkurs på 8,89 estimeres nå overskudd pr aksje til å bli:

2022: 9,29
2023: 11,41
2024: 13,15

Totalt 33,85 i estimert overskudd pr aksje for disse tre år.
LPGfan
03.03.2022 kl 16:42 13230

Hva med kapasiteten på containerskip etter alle disse sanksjonene..det burde vel bli en overkapasiet når Rusland får langt færre skip både inn og utgående. Eller har Rusland noe container flåte å snakke om som kan ta litt kapasiet ut av markedet ? Synest denne aksjen er litt skummel for tiden. Javisst er inntjeningen og utbytter særs tilfredstillende, men krigsuro..eller verre...kan faktisk være gjeldene/hemmende helt til fraktrater snur kraftig nedover... de detter denne også...uansett lange kontrakter.
Purdey
03.03.2022 kl 16:46 13327

Hva ble egentlig greia med de hadde tenkt å kjøpe egne aksjer?

@ psi-investor. Av de 9,29kr/aksje i fortjeneste rrgnearket predikerer. Er det da 75% av det som er til utbytte?
AlanS
03.03.2022 kl 19:29 12927

Husk at en del varer var transportert fra Kina til Europa med tog og fly, blant annet russiske og ukrainske transport fly. Denne kapasiteten er nå ikke tilgengelig.
PSI- Investor
03.03.2022 kl 19:35 12956

Ja de har sagt at 75% skal gå til utbytte så det bør bli som du sier
banani
03.03.2022 kl 22:15 12907

Mpcc har hengt litt etter sine "amerikanske peers" siste dagene. Satser på et rykk og at vi ser 28 tallet igjen i morgen, solid oppgang i kveld i USA , til tross for rød børs.
Euroseas Ltd. +8.23% 30.90
Global Ship Lease, Inc. +4.70% 28.76
ZIM Integrated Shipping Services Ltd. +4.74% 73.82
Danaos Corporation +3.89% 94.04
Costamare Inc. +2.89% 14.58
Slettet bruker
03.03.2022 kl 22:19 12980

Daily splash lagde en oversikt over Russlands andel av skip og Russlands handel innen forskjellige shipping-segmenter:
https://splash247.com/shipping-navigates-the-fallout-from-russias-invasion-of-ukraine/
Det var veldig lite både av russiske containerskip og handel via containershipping.

Men helt annerledes for tank og Lng derimot…
Slettet bruker
03.03.2022 kl 22:47 12906

Det er litt viktig å påpeke at kursen egentlig endte på kr.30,00 i dag. Tar man dagens kurs på kr. 27 og legger til utbytte med kr. 3,00 som ble utbetalt for noen uker siden, ender man på kr. 30. Og snart utbetales nytt utbytte. Så det har jo gått bra med MPC på tross av krigen i Ukraina.Det er selvsagt ikke noen garanti for fremtiden, men med faste utbytter de neste tre årene hvert kvartal og muligheter for ekstraordinære utbytter ved skipssalg, er jeg lite engstelig.

Vi må heller ikke glemme at aksjekursen var under kr. 3,00 i november 2020.
coronet
04.03.2022 kl 01:30 12655

Hei Struts!
Du nevnte for en stund siden 3 containerskip solgt til Russland. Jeg finner ingen tegn til at de er overtatt av russiske eiere.
Det ble litt detektivjobb på disse da de tyske eierne på 2 av skipene opererer med feil navn i forhold til de offisielle navn.
Dette er jo ikke noe nytt: MPCC hadde jo 3 fartøy som vi fikk rettet opp og på siste flåteoversikt var samtlige av våre skip presentert med korrekte navn. Ernst Russ hadde sist jeg sjekket 5 skip som sto oppført med feil navn i flåteoversikten.
Her er litt om de 3 skip du etterspør:
"Okee Ortolan Theta" heter offisielt "MARCLIFF" (IMO 9343663) Antigua-flagg. Trafikkert siste par uker: Taiwan - Hong Kong - China - Japan
"Okee Ortolan Zeta" heter offisielt "MARCONNECTICUT" (IMO 9343675) Antigua-flagg. Trafikkert siste par uker: Filippinene - Thailand - China
"ORTILAN EPSILON" = korrekt navn (IMO 9362566) Madeira-flagg. Trafikkert siste par uker: VLADIVOSTOK (Russland) - Sør Korea - Japan.
"Ortilan Epsilon" har samme manager som MPCC har på mange av sine skip nemlig: CONTCHART BV, Vroon , Holland.

Redigert 04.03.2022 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.03.2022 kl 06:51 12502

Det er nok lett å bli nervøs under de krigstilstander som herjer i et land ikke så veldig langt unna oss.
I går hoppet 56 Nordnet kunder av. 121 de siste 3 dager. Hittil i år har vi 1.787 nye aksjonærer og teller nå 13.763 i Nordnet.
Ser man på det fundamentale, så har New Contex steget 29,15% siden nyttår. Mpc har kun steget 13%
I begynnelsen av året var dagraten/12 mnd på et 2.700 TEU skip $ 64.586. I dag, vel 2 mnd senere står denne nå i $ 83.814.
TCI, som dog gjelder større containerskip, gjorde et byks oppover denne morgen på 0,84%.
Vi har hatt ett fantastisk utbytte, og flere vil komme som perler på en snor.
Jeg selv finner det svært vanskelig å finne en tryggere havn for min portefølje.
Våre skip seiler på alle verdens hav, og der går business as usual.
Struts
04.03.2022 kl 07:44 13218

Aha - mange takk! Det dukker nemlig opp rapporter hvor de forskjellige navnene dykker opp i forskjellige uke-rapporter. Så jeg syntes det ble voldsomt med aktivitet fra russisk side. Og må innrømme at jeg ikke sjekket navnene selv da jeg leste rapportene, kun prisene som det viste seg (min mening) å ikke ha noen innvirkning for verdier. Så bra vi har eget detektiv-byrå! PS, tror du at du kan også finne ut hva som vil befinne seg INNI containerne etter hvert? Kanskje cubanske cigarer? Haha.

På den annen side er det vel nå ikke helt sikkert at kjøpene vil bli gjennomført. Russerne vil vel få problemer med penge-overføringer osv.
Redigert 04.03.2022 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:15 12577


Takk, Kbkristi, for beroligende svar som jeg tror mange satte pris på akkurat nå!

Bare økningen de siste to månedene i dagraten for et 2.700 TEU-skip utgjør cirka 30% !

MPC opptrer svært så stødig i dag og er i øyeblikket +-0, mens børsen forøvrig er ned 2 %. Egentlig burde man gjort som enkelte har påpekt her inne, at man legger papirene i skuffen, går en tur eller reiser til Tahiti og plukker dem opp igjen om noen måneder......

Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:27 12590

Har värt på börsen siden 93, må si at denne aktien imponerer, OB er ned nesten 2% og MPCC 0,37%. MEN, vi er i en turbolent tid og saker kan hende selv for denne aktien. "Våre skip seiler på alle verdens hav, og der går business as usual", bra det, og som sagt aktien imponerer, men nå er det finnans markedet som bestemmer utviklingen, ikke så mye skipsfarten. Jeg skulle ikke ha aktier for lånte penger på börsen i dag. Forövrigt er hukommelsen i markedet ca 24 timer. Hell og lykke og god helg.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:34 12603

Jeg har ikke noe problem med å være enig med deg i dine synspunkter, Java.

Det som jeg synes skiller MPC fra mange andre papirer, er at selskapets aksjer er billige både på kort og lang sikt på tross av at kursen har økt mer enn 1.000 % i løpet av 17 måneder......

Basert på en aksjekurs på kr. 27,00 og en fortjeneste pr. aksje i 2022 på kr. 9,33 ( ifølge Helg11s regneark), får vi en PE på 2,9. Det er jo billigsalg! Fortsatt.

Så, i stedet for å ha penger i banken eller penger i tanken, har jeg for lengst satt dem i containeren.
Redigert 04.03.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:49 12572

Jeg hadde 60.2 K, nå 0,2K men ligger å "vaker" og slår til ved ett bra tilfelle. No worries.
Slettet bruker
04.03.2022 kl 11:53 12574


Ja, fint, bare ikke gjør som fisken; vaker for lenge og blir kjekset på kroken! (Les: Går på do mens godnyheten strømmer inn og kursen eksploderer)!!!
JonnyMoney
04.03.2022 kl 12:01 12540

Reint teknisk, så er det mandag på mandag igjen, med alt det innebærer i kursutvikling. I tillegg så vil sma20 krysse under sma50. De ligger 2 øre unna hverandre nå. Marketscreener foreslår at 26,5-støtten vil kollapse på kort sikt og at vi må lene oss på 25,4. Tipper turen ned dit blir veldig kortvarig, men det vil i så fall gi en meget attraktiv inngang mtp utbytter, kursmål og en pen stigende trend som forhåpentligvis holder gjennom krig og inflasjon. 🤞

Det blir interessant å se om spåkulen innfrir. Mtp det fundamentale i dette caset er det en vesentlig risk i å prøve å trade den også.
Teps
04.03.2022 kl 16:41 11907

Harpex opp nye 2% til 4497 (opp fra 4407)
Redigert 04.03.2022 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
durrrrant
04.03.2022 kl 22:14 11391

Legger til en "lettere" YouTube-link, mye spennende her :)

Deep Dive into MPC Container Ships ASA (Oslo:MPCC.OL) & Container Ship Market with Jefferies Analyst
https://www.youtube.com/watch?v=I957in9oHN0&ab_channel=CapitalLinkInc

Jan Banan på FB har lagt til noen highlights:
- Spot rates hits ATH every week
- Few available ships in 2022, even fewer going into 2023
- Tightening of supply/demand going into 2023
- Port Congestion Index at ATH 20-30% of total fleet affected
- Congestion down in LA… up in east US and Europe… Ukraine war leads to more congestion (CBs guess)
- H2 2022… expecting some easing of congestion… but trades are not efficient.
- Ukraine: Not much containertrade with Russia/Ukraine (minor effect)..
- Newbuild: CB expects hickups in yards because of conflict… (steel from Rus/Ukraine going down) = less newbuilds
- FF - Forward Fix has increased: having discussions on 2023 march/april ( down to 1300teu) for 3—4years – meaning it’s a 4-5 year discussion because of FF. (10 vessels are open)
- High earnings visibility, will continue to FF ships
- MPCC wants to be low risk, high dividend company
- Regarding Biden/liners: CB don’t thnk liners have been misbehaving. Don’t think it will change the macro.
- Expecting that too few feeder ships have been ordered (2024).
Struts
05.03.2022 kl 08:28 10929

Seasure rapporterer bare et par slutninger (er vel ikke så mange ledige skip om dagen), men nivået på ratene er imponerende - vil driste meg til å si fantastiske!:

=Nordmaas= Handy 1800 Jiangsu New YZJ 2019 - Moller Maersk AS - 3 yrs USD 44000
=Cape Flint= Handy 1440 P+S Werften 2006 - Wan Hai Lines - 1 yr USD 70000
Struts
05.03.2022 kl 08:38 10920

Gjengir også overskrifter fra Compass Maritime (New Jersey) sin ukerapport i går, de tar ofte opp aktuelle temaer:

The shipping markets are in fast motion since the Ukraine invasion on February 24th and adjusting daily to the
topics such as "changing trade routes", "ton miles", "ship arrests", "soaring price of crude", "soaring price of
bunkers", "sanctions", "UN Resolutions", "Saudi mediation", "shelling of ships in the Black Sea", "Russian
newbuildings in jeopardy", "Marine insurance P&I clubs removing cover from Russian linked vessels", etc. are
grabbing the headlines this week.

We will focus on how some of the above issues affect the S&P market (and prices) which have remained superhot for container vessels, hot for bulk carriers, and warming up (slowly but surely) for tankers!

Bunker prices: have reached new record highs led by Very Low-Sulphur Fuel Oil (VLSFO) which is close to
$800/ton on average around the world. High sulphur bunkers have dropped to just over $616/ton which will help
owners of vessels with scrubbers as the price spread to VLSFO widens.

Iranian sanctions: Iran says it can reach top oil output within two months after a nuclear deal is reached. Iran
pumped 2.4 mill. barrels/day on average in 2021 and plans to increase output to 3.8 mill. barrels/day if sanctions
are lifted.

Newbuildings: Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries (SHI) and Daewoo Shipbuilding & Marine
Engineering (DSME) in Korea are building LNG carriers, tankers and offshore vessels that are linked to Russian
companies for several billion dollars of orders that have been hit by sanctions.

MSC reportedly will order 18 option 6 x 8,000 TEU's newbuilding LNG dual-fueled container ships expected to
cost $110-120 mill. each ie region $2.8 bill. en bloc and is obtaining quotes from yards in Korea and China with
expected deliveries in 2025 at the earliest.
Redigert 05.03.2022 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
durrrrant
05.03.2022 kl 22:56 9985

New ConTex-Commentary - issued: 03.03.22

While the world is trying to come to terms with a war in Europe, the container chartering market appears unaffected. The scarcity of open charter-market vessels remains the dominating factor and therefore actual fixtures happen predominately in the smaller segments, mainly in the 1700 & 1100 TEU groups. There the strength of the market is apparent with very high T/C hires for 3 / 2 and 1-year periods. A Peene 1400 Type reportedly obtained $ 69,500 for 12 months. In the larger groups the assessment becomes more difficult without fresh benchmarks and often only rumours about negotiations and exchange of ideas in terms of period and hire, what a vessel might be worth from the perspective of the owner and the Charterer. It can be a very long way to conclude a fixture for a large vessel open in 2023.
Kbkristi
07.03.2022 kl 07:36 8393

J. Mintzmmyer har en anbefaling på containerskip i Seekingalpha. Hans portefølje er opp 26,1% YTD og mener sektoren er i begynnelsen av et rally.
Dessverre er artikkelen bak betalingsmur.
Alby
07.03.2022 kl 09:22 7979


Vi faller og faller ?
durrrrant
07.03.2022 kl 09:32 7949

Mandag + MPCC = ???

Er dette virkelig noe nytt for deg?