MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1774235

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
20.03.2022 kl 09:12 8332

Angående Hermanrud's himmel til helvete:

"Problemet" er når han begynner å snakke om ting som kanskje skjer om 2-5 år - nyheter i finans er stor sett ferskvare. Og han virker ikke kjenne konteinershipping særlig godt. Men han har noen poeng som jeg har argumentert mot tidligere.

Ang. flytting av produksjon som i mindre grad har startet:
- Produksjonen i Kina overtas av andre asiatiske land som India, Malaysia, Vietnam, Indonesia etc...
- Det man får til å bli lønnsomt, gjerne ved hjelp av robotter, flyttes hjem når fabrikker er på stell (2-5år) . Evt. US firmaer flytter til Mexico og da er det bruk for feedere og ikke >10k TEU skip. I nødstilfelle kan man bruke lastebiler - men husk det er stor forskjell på å kunne frakte 1-2 konteinere kontra 1000-5000 kontainere.
- Logistikk problemer virker vare inn i 2023 (

- Det fundamentale bildet ved å investere i dag 1-3år viser til at man får nesten alle pengene sine igjen i utbytte ila 3 år... (Dette vet ikke Hermansrud) - ergo: low risk

Mine negative kommentarer til Hermansruds aksjer:
Han snakker sin egen bilfrakt posisjon imot... og det er nok pga
"Hermanrud har lenge vært åpen om sin forkjærlighet for bilfrakt,
Han viser til Bloombergs råvareindeks, en indeks som favner om mange ulike råvarer, som har økt over 25 prosent i år. – Det er bekymringsfullt. Når du har den, kombinert med høyere rente, vet du at folk får mindre å rutte med."

- Bilfrakt holder jeg meg unna selv om ordreboken er lav. Bilsalget i feb er ned 6,7% i forhold til 2021
- Høy inflasjon
- Chip mangel forventet vare til 2023
- Råvarer koster skjorta - biler blir dyrere og energipriser er høye (folk vil holde på bilene de har)
- Aksjene i GC handles over NAV... vet ikke helt med Hoegh men tipper samme scenario.

- Vil ikke hans Kitron posisjon bli rammet av råvaremangel? Inflasjon og høyere priser? mindre salg...
- Boligbygging i Kina rammer dry bulk ikke så mye containers

Posisjoner han har jeg ser som gode:
- Oljeservice
- Laks

Min konklusjon:
... han har selv posisjoner jeg ser som utsatte i årene som kommer og sitter ikke med fasiten. (ikke jeg heller)

Så kan man lese disse dirty artikkelene om Hermansrud svake prognoser...
- https://finansavisen.no/.../ten-baggern-til-hermanrud...
- https://finansavisen.no/.../stjernesmell-for-hermanrud
Redigert 20.03.2022 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2022 kl 09:40 8309

Vedr. Kitron...
mindre salg? Nja...kanskje. De har flere bein å stå på som er tidsaktuell og innimellom samfunnskritiske og nødvendig. Blant annet respiratorer og medisinsk utstyr under pandemien, som møtt produksjons utfordringer i lockdown. Og avtaler med Kongsberg Gruppen. Så har de oljeservice. Sannsynligvis blir de rammet av høyere priser, ja, men de sitter da i lønnsomme sektorer. Så jeg tror de finner ut av det. Bra selskap
Nok en gang, beklager jeg for digresjonen.

Men, Hermansrud er ingen dum mann. Og dagens artikkelen i FA er ren TA
Gjør det noe om det hadde blitt lavere kurs når dere skal reinvestere utbyttene? Jeg kjenner at jeg har hele roen. :-)

God søndag og husk å melde dere på Stavanger treffet i mai!
Redigert 20.03.2022 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2022 kl 17:02 7567

Normalt har jeg tiltro til tekniske analyser fordi de er basert på historisk utvikling.

Men denne gangen er jeg særdeles skeptisk til Finansavisens tekniske analyse.

Hvorfor? Jo, når man skriver om både et toppunkt på kr. 35 til en bunn på kr. 6,50, uten noen form for anbefaling. Vel og merke dersom teksten over utgjør hele artikkelen.

Jeg har ikke sett den grafiske fremstillingen, men basert på mine egen analyse forleden dag, synes jeg min analyse stemmer veldig godt med Finansavisens positive analyse, men overhodet ikke med den negative.

Jeg skrev at det går mot en foreløpig topp rundt kr. 36, om jeg ikke husker feil. Og at det deretter skal inntreffe en ny oppgang til vel kr. 40 i løpet av få måneder.

Dette var basert både på fundamental og teknisk analyse.

En betydelig nedgang er etter min mening totalt meningsløst så lenge vi opererer med langsiktige kontrakter i MPC til historisk høye rater. Og fordi det gjenstår å inngå ti kontrakter til fordi Baack bevisst har ventet med å inngå dem for å oppnå maksimale rater for deneste 3-4 år. Dette er altså kontrakter som gjelder feedere som det er mangel på i øyeblikket; derfor stiger ratene nesten hele tiden.

Dessuten er PE nå på 3,2 for 2022 og 2,62 for 2023. Da blir det direkte useriøst å nevne en nedgang til kr. 6,50, f.eks. i 2022. Med forventet EPS på 9,21 i 2022, ville en aksjekurs på kr. 6,50 innebære en PE for 2022 på 0,7! Det er jo fullstendig galskap å tenke en slik tanke en gang.

Og som en annen påpeker: Hermanrud nevner ikke en gang utbyttene som raser inn hvert kvartal og vel så det.

Jeg synes det er viktig å fokusere på følgende:

* Hvem har beregnet 98% rett resultat i MPC hvert kvartal det siste halvannet år? (Helg11 og Kbkristi m.fl. her på tråden).
* Hvem har beregnet rett aksjekurs i MPC det siste halvannet år? (Helg11 og Kbkristi m.fl. her på tråden).
* Hvem har beregnet feil resultat i MPC det siste halvannet år? (Nesten hele det norske analytikerkorpset, med et par gode unntak).
* Hvem har beregnet feil aksjekurs i MPC det siste halvannet år? (Nesten hele det norske analytikerkorpset, med et par gode unntak).

* Titusenkronerspørsmålet til slutt: Hvem stoler du mest på av de ovennevnte?

MPC ble aksjevinneren i 2021.

MPC ligger an til å bli utbyttevinneren i 2022.

Likevel antydes det en nedgang på 78 %. Seriøst?
Redigert 20.03.2022 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
20.03.2022 kl 17:44 7470

Har latt meg friste og solgt 2/3 av min beholdning i MPCC, som har vært en hyggelig tid å være aksjonær i. Salget ble investert i WEST som jeg antar har en bedre utbytte policy enn MPCC. Mandag blir WEST notert ex utbytte 17.23, sluttkurs fredag ble på 65.11 så det blir en interessant dag når børsen åpner.
Slettet bruker
20.03.2022 kl 17:48 7556

Argus, er kr 36,- i din analyse på kortsikt? Hva viser trenden du ser, hvis du vil dele den?
Slettet bruker
20.03.2022 kl 17:59 7533

Pentad, jeg skrev følgende:

"Kursmessig ligger det an til at kursen øker først til cirka kr. 36, og om 2-3 måneder, til vel kr. 40."

Uten å vektlegge tiden for mye, vil jeg antyde en videre økning til kr. 36 i løpet av 5-6 uker, før en hvilepause, og deretter til vel kr. 40 i løpet av 2-3 måneder fra den 18.03.22.

Jeg er nå klar over at jeg la hodet på blokken med denne anbefalingen, men kan ikke se at de siste dagers kursøkning ikke skal fortsette i samme trend.
Slettet bruker
20.03.2022 kl 18:41 7417

Takk! :-)
Slettet bruker
21.03.2022 kl 07:25 6462

Får folk skrekken og kaster kortene? Jeg tipper det blir kjøpsmulighet idag.
https://e24.no/boers-og-finans/i/7dwe6o/tre-uker-paa-rad-med-containerknekk-tror-ikke-det-er-starten-paa-et-stoerre-fall
Billyjojimbob
21.03.2022 kl 07:38 6423

Containerknekk gjør at gev må sikres👍
Slettet bruker
21.03.2022 kl 07:50 6395

Jojo, men da går dere jo glipp av utbytte, eller hva? Jeg har ingen fasit på hva som lønner seg, men så lenge langsiktighet er målet så er valget rimelig greit for min del.

Har fulgt denne tråden ganske lenge. Folk har tatt gevinst og solgt seg ut ved alskens lave nivåer oppover. Vet ikke om dette har lønt seg så mye til nå. MPCC skal nå fremover virkelig starte med å høste av alle de fenomenale langtidskontrakter sine. For meg virker det helt unaturlig å selge seg ut nå når selskapet står stødig som fjell.
Billyjojimbob
21.03.2022 kl 07:54 6440

Fint med ulik strategi,lykke til videre!
Slettet bruker
21.03.2022 kl 07:55 6451

Takk det samme..:-)
jadden
21.03.2022 kl 07:57 6470

Artikkelen omhandler fall i spotrater, Mpcc er i multikyearmsrkedet, følgelig et helt annet sted. Fallet gjelder 40 fots containere, lite av det hos Mpcc. Ellers er forklaringen det årlige fallet etter kinesisk nyttår. Ratene rr fortsatt 3 ganger høyere enn gjennomsnittet fe siste 5 år, jeg selger ikke!
Bsci
21.03.2022 kl 08:10 6496

Artikkelen refererer til Spotmarkedet.
MPCC er vel ikke i Spotmarkedet og har vel ALLE skip på langsiktige kontrakter.
Etter det jeg kan lese i Helg11 regneark er følgende status:
2022. 65 skip x 12 mnd. = 780 + 7 mnd. = 787 hvorav 49 mnd. ikke er bekreftet. Dvs. 6,38% ledig
2023. 65 skip x 12 mnd. = 780 hvorav 191 mnd. ikke er bekreftet. Dvs. 24,48 % ledig
2024. 65 skip x 12 mnd. = 780 hvorav 385 mnd. ikke er bekreftet. Dvs. 49% ledig
Sammenlagt har vi altså 26,62 % ledig kapasitet på de neste 33 mnd. så hva relevans spotpriser har på MPCC må man vel være journalist eller analytiker for å skjønne)
Slettet bruker
21.03.2022 kl 08:13 6643

For meg fremstår tekniske analyser i stor grad på samme måte som astrologi og håndlesing. Man leter etter mønster der det ikke finnes noe og fyller inn det som mangler for å få tegningen til å gå opp med det man ønsker å formidle." Hvis X skjer og det er fullmåne med trekk fra vest så kan vi oppleve Y innen utgangen av neshornets år om Jupiter står i linje med Merkur."
Hvor mye er praten om kopp, hank, hode, skulder (kne og tå, kne og tå) for et selskap som stadig melder inn nye, lengre og bedre kontrakter, plutselig selger en båt eller to til eventyrpriser og deler pengene med aksjonærene?
Slettet bruker
21.03.2022 kl 08:18 6993

Hehe, zoomer du ut helt, så har vi etter mitt syn en GIGANTISK kopp med hank, men det er nå greit nok.. Tiden vil vise 👍
Londonmannen
21.03.2022 kl 08:38 6977

For meg er TA en analyse av investorenes handlingsmønster i fortid, for deretter å benytte dette til å forutsi de samme investorene sine handlinger i fremtid. og heri ligger det mye psykologi. For til flere ganger akskjekursen sniur på et gitt nivå, enetne opp eller ned, så vil investorene følge med når aksjekursen nærmer seg dette nivået og i den grad man forholder seg til TA, så vil man trolig ta gevinst når kursen igjen nærmer seg dette
"snupunktet". Og dess flere som da velger å ta gevinst på dette kursnivået, dess større sannsynblighet er det for at aksjekursen på ny snur på akkurat dette kursnivået. Og vips, TA vil vise seg å stemme.

Utfordringen blir dersom det kommer en kursdrivende nyhet i det kursen nærmer seg dette punktet. Er denne positiv så vil flere investorer kaste seg over aksjen og presse kursen forbi det punktet som tidligere var en kurstopp. Og i de tilfellene vil TA feile.

Men ja, TA funker forsi så mange investorer lar TA bestemme hvordan de skal handle i aksjemarkedet. Så slik sett er det ikke dumt å benytte seg av TA når man opererer i aksjemarkedet. Det hele koker ned til psykologi og det faktum at mange inestorer går i takt og utviser samme handlingsmønster.
Slettet bruker
21.03.2022 kl 08:40 7011

Blir skrevet om salgsanbefaling på Xinvestor, finner den ingen plass?

Noen som har noe mer utfyllende der å komme med?

Ingen som vet hvor den salgsanbefalingen kommer fra altså? blir referert til DNB men det jeg finner er fra 2021!
Redigert 21.03.2022 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Hamburger
21.03.2022 kl 08:47 6962

E24 artikkelen er faktisk ganske bull. Ihvertfall for 2022. Men, dere leser kansje bare overskrifter??
LPGfan
21.03.2022 kl 08:48 7035

De lukter blod nå disse forståsegpåerne... Alt blir soset sammen, men slik er medieverden. Selv hvor solid alt ser ut for denne aksjen, så er det nok tilstrekkelig negativitet til at vi får en standard mandag med nedgang..:p. Sånn sett er kansje ZIM og ErnstR mere interesant å følge i dag...
Londonmannen
21.03.2022 kl 08:49 7141

Kjøpsmulighert har det jo vært i langt over et år allerede, så at det blir kjøpsmulighet i dag også vil ikke overraske meg. MPC vil jo senere denne uken vise at deres inntjening vil kunne forsvare en aksjekurs på godt over kr 50,- og at de har sikret inntjening på rekordnivåer i lmnag tid fremover, flere år. Så at flere ønsker å kljøpe seg inn i MPC er slett ikke overraskende. Hvor ellers vil du være sikret å få tilbakebetalt det beløp du invester i en aksje i løpet av de kommende tre årene?

I tillegg bør potensielle kjøpere merke seg at kundene pre-fixer ledige containerskip til stadig høyere rater og på stadig lengre kontrakter. Denne utviklingen bør nok veie tyngre enn at spotratene får seg et lite tilbakefall etter kinesisk nyttår. Vi hadde et tilsvarende tilbakefall i spotratene høsten 2021. Det var de samme spådommene som da kom i media; containerfesten er over og nå er toppen nådd. Vel, de tok feil. Det gjør de også denne gangen. Men kjøpsmulighet er det, fortsatt.
Hardly
21.03.2022 kl 09:02 7028

TA er som sagt bare en tro på at historien vil gjenta seg.
Vi husker alle da kursen lå på mellom 18 og 20 kr og vips så havnet selskapet på Investtech sin «hold deg unna portefølje» basert på TA.
Men hva skjedde? Jo kursen gikk til 30 kr.
Slettet bruker
21.03.2022 kl 09:23 6883

Ny veka. Ska ein ha med seg utbytte, må ein enten holde eller kjøpa.

«Last day including right: 23 March 2022».
Oilbaron
21.03.2022 kl 09:38 6785

Ikke rare effekten av skriveriene til disse ekspertene som spår at nu er er løpet kjørt i denne aksjen.
ihvertfall ikke så langt i dag.
Fikk plukket noen tusen til på morrakvisten som er i grei pluss allerede.
Velger å støtte meg til de som har spisskompetanse om selskapet, og den ekspertisen er å finne på denne tråden.
Skulle gjerne vært med på treffet i Mai, men det passer desverre ikke denne gangen.
Slettet bruker
21.03.2022 kl 09:51 6690

Det kan hende at jeg er seint ute med dette, men det ser ut som at shorten er redusert og er nå 0,54%.
DNInvestor oppdaterte registeret kl. 09.35
Slettet bruker
21.03.2022 kl 10:03 6640

Berre å slappe av. Resultatene blir bedre og bedre for kvart kvartal som kommer. Kommer nok fleire positive nyheter den 25. Mars under Annual Report som skal legges fram. Sjekk også New ConTex og Harpex, så kan ein sjølv vurdere markedet….
Slettet bruker
21.03.2022 kl 10:42 6367

Greit at vi er uenige, men du tenker litt ensidig her, synes jeg, Redningsvest.

Ta et eksempel: Ernst Russ AB, som også er innen containerbransjen, falt ned til 4,70 Euro for bare et par-tre uker siden.

Jeg skrev at kursen var nær bunnen teknisk sett fordi kursen var nær støttepunktet i en oppadgående trend.

Deretter snudde aksjekursen oppover igjen, og ikke bare litt, men helt opp til 6,80 Euro den 17.03. Det er hele 44 % på kort tid......

Hvorfor? Jo, høyst sannsynlig fordi selskapet kom med en oppjustering av forventet overskudd med hele 50% for noen få dager siden. Dette var blitt snappet opp i markedet, f.eks. ved at noen smarte Helg11-personer hadde regnet seg frem til det, eller ved at noen "visste" som fortalte det til sine venner som fortalte det til sine venner osv..

Slike signaler har TA en egen evne til å finne ut av fordi noen handler med bakgrunn i slike forhold.

Nå bikker kursen i Ernst rundt 6,60 Euro, kanskje litt ned, kanskje litt opp, men trenden er helt klar: Den skal videre opp. Og det er stor høyde over 6,80 Euro, så når kursen passerer 6,80 Euro, har den mulighet til å nå vel 10 Euro i løpet av 2-3 måneder.

Det er slikt TA er bra til!

Så får andre bedrive astrologi og håndlesing.

Men jeg hadde ikke turt å lese meg frem til en slik oppgang uten forankring i det fundamentale. Ernst står fjellstøtt der også.

Edit: Snakker om sola...... Mens jeg skrev steg kursen i Ernst fra 6,60 Euro til 7,00 Euro. Skal den avgi et kjøpssignal allerede i dag? I så fall viser kursen en utrolig styrke.
Redigert 21.03.2022 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Struts
21.03.2022 kl 10:48 6499

Hermanrud uttaler seg om så mye, som også flere anal-ytikere gjør. Men investorer, politikere (grøss og gru) kan ikke alt om alt. Det kan ingen. Når det gjelder container-markedet så skjærer førstkommende alt over en kam. At prisen for utleie av containere har gått noe ned, betyr nada for et rederi som MPCC. Linjeselskapene fortsetter å kontrahere, det blir litt pussig å påstå at disse kan absolutt ingenting om den bransjen de er i. Dersom de hadde øynet Belsebub eller Gamle-Erik komme snikende med det første, tror jeg de hadde holdt seg unna. I feeder-segmentet (vårt) fremstår markedet som før; bunnsolid. Ok, bare min mening da.

Ellers, på S&P-siden, så er det ikke akkurat noen nyhet at M/V =ALLEGORIA= (5,527 TEU, 68,228 tdw, Built 2006 China Shipbuilding Kaohsiung.
Beam 40m, gearless, Sulzer) ble solgt for et par uker siden til WAN HAI LINES i Taiwan for $ 109.5 mill. Men for meg var det litt interessert å høre at skipet er solgt basis levering siste kvartal i år, altså ikke med prompt levering! Og så er det kanskje også greit å merke seg at selger (Peter Doehle, en ikke helt ubetydelig eller ukjent aksjonær i Ernst Russ) betalte $ 15 millioner for skuta i mars 2020. Gitt betydelige inntekter på befraktnings-siden frem til overlevering mot slutten av inneværende år, skulle vel det tilsi at Doehle håver inn godt nord for $ 100 mill i profitt. På et skip - det blir fort penger av slikt!

Svekket marked? Sayonara!

PS. Ok, kanskje Doehle ikke er ene-eier (men Doehle-ASSOSIERT), men hovedpoenget består (syntes jeg).
Redigert 21.03.2022 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2022 kl 13:42 5985

Tiltredes. Sitter også med ein tanke om at Årsrapport den 25. mars, like etter Ex-dato vil være ein aksjonærvennlig tilnærming. Tiden vil vise.
nima
21.03.2022 kl 14:20 10702

Mange som lar seg styre av skeptikere på E24, det er lov å tenke selv å ikke miste hodet
Londonmannen
21.03.2022 kl 14:27 10721

Problemet med å miste hodet er at det blir veldig vanskelig å finne det igjen når du ikke kan se hvor det ble av. ;-)
Purdey
21.03.2022 kl 14:50 10663

Er ikke dette en ok mandag til mpc å være...
Slettet bruker
21.03.2022 kl 18:33 10110

Viktig moment å få med seg. Ny strenge krav hva gjelder utslipp vil få effekt innen shipping. Må skipene senke farten, øker behovet for tonnasje.

https://shippingwatch.com/Services/article13844927.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Newsletter&utm_content=2022-03-21&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_com
Potet
21.03.2022 kl 20:16 9757

Standard mandag med nedgang. Solgte litt på 29,75 på fredag og kjøpte de tilbake på 29,20 i dag. Har egentlig ikke nerver til slike stunt, så ble med denne ene gangen.
Slettet bruker
21.03.2022 kl 20:26 9705


3 stk 1800teu for levering ila 2024:

https://splash247.com/euroseas-in-for-feeder-boxship-trio-at-hyundai-mipo/
sol invest
21.03.2022 kl 22:18 9343

Dette har jeg også tenkt på og har vært litt skeptisk til det skal gis utbytte for 75 % av nettofortjenesten- Jamfør denne artikkelen som kanskje har blitt kommentert tidligere:
https://e24.no/boers-og-finans/i/OrXERk/bestilte-containerskip-for-400-milliarder-i-2021-klar-risiko
Det er spesielt denne delen som jeg har bitt meg merke i:
– Men dette er en mulighet for kontantrike eiere til å begynne med en flåtefornyelse, der man bytter ut eldre og mindre effektiv tonnasje med mer moderne og teknisk avanserte skip. Det vil være avgjørende for skipseiere i møte med de nye miljøkravene, sier Mathes.

Jeg har ikke så god greie på shipping, men har bedre greie på økonomi. Istedet for å legge seg opp kapital for å investere i nye effektive lavkarbon skip, har ledelsen satset på å gi store utbytter. Jeg skjønner at det er gode grunner for det, blant annet for å sikre seg at langsiktge eiere får utbytte og fortsattt ønsker å være langsiktige i sin investering mht MPCC. Det går imidlertid på bekostning av å investere i nye skip. Hva som er best av disse strategiene aqvhenger kanskje av hvor lang tidshorisont man har med investeringen i MPCC. MPCC har jo sikret seg inntekter (totalt) i milliærdklassen fram til 2024/2025, men hva med tiden etter det?
Med nye strengere miljøkrav sitter man med en flåte som må karakteriseres som definitivt relativt gammel og som ikke oppfyller mijøkravene. Så igjen spørsmålet, hvilken tidshorisont har ledelsen/MPCC?
Slettet bruker
21.03.2022 kl 23:18 9145

Min forståelse er at MPC Container ble opprettet som et "asset play" av morselskap MPC Capital i 2017 - iht en markedsutvikling de mente ville komme. De fikk rett, det tok imidlertid et par år lenger tid før markedet var modent. Dette kan forklare høy utbyttegrad og null nykontrahering. Jeg tenker følgelig at det ikke er gitt at MPCC er et aktivt rederi om 5-10 år - men at man da enten er kjøpt opp eller har foretatt en lukrativ/aksjonærvennlig avvikling av selskapet.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 07:32 8664

Berre å henge med:

- Last day including right: 23. March
- Ex-date: 24. March
- Annual Report: 25. March
- Payment date (0,11 USD per share): 30 March

Tipper CB planlegger nyheter som oppveier Ex-date, tok nok lærdom ved sist anledning.

Ha ein flott tirsdag til vanns og lands.
Redigert 22.03.2022 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
22.03.2022 kl 09:45 8106

Den potensielle festbremsen er dog rentemøtet på selveste ex-dagen. Bllr interessant å se hvordan markedet tar den.
Struts
22.03.2022 kl 10:31 7961

Enig. Er de fornuftige (og det har de i full monn vist de er) så kjører de videre så lenge skutene har inntjening (den ser jo særdeles lukrativ ut noen år frem i tid), og så er det bare å sette kurs mot India/Bdesh/Pstan range. Ie,: skrap
Redigert 22.03.2022 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Sandie
22.03.2022 kl 11:20 7862

Jeg mener det en gang stod i vedtektene at selskapet skulle opphøre ved en viss dato (2023?), men dette har blitt endret. Mulig jeg tar feil.
Det beste ville kanskje være å selge unna etter hvert som de går av kontrakt.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 11:30 7889


Jeg har ment en stund at MPC Capital har en strategi som går ut på å selge noen skip etter hvert for å motta ekstraordinært utbytte, i tillegg til det ordinære utbyttet.
Nå har vel dette blitt tonet noe ned, men jeg ser ikke noe alternativ for hverken Capital eller MPC.

Eierne bak Capital er de desidert største eierne i MPC. Når de mottar utbytte, utgjør det betydelige summer som kan gå inn som egenkapital i de nye skipskjøpene.

Dersom salgene eskalerer vil det komme oss andre aksjonærer til gode. Det har det gjort allerede, og jeg ser ikke noen grunn til at dette skal stoppe helt opp. Tenk da om MPC selger et skip eller to i år. Da blir det totale utbyttet i 2022 raskt nærmere 10 kroner.
Struts
22.03.2022 kl 12:19 7660

Vel, ikke vet jeg - men det hørtes litt tidlig ut. Men for all del ...

Banchero Costa rapporterer i mellomtiden om flg slutninger ($ 90,000 om dagen er - heller ikke - så ille!):

Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)
Thana Bhum 2005 1850 1300 no Fixed to Wan Hai Lines 36 m $41,000/d
Sevillia 2008 1795 1312 yes Fixed to Samudera 36 m $40,000/d
A Kibo 2008 1708 1243 no Fixed to Namsung Shipping 6 m $90,000/d
Isara Bhum 2008 1088 700 no Fixed to Sinotrans 12 - 14 m $42,000/d

PS. Lurer forresten litt på hvor de aksjene Goldman Sachs kjøpte (for klient) iht børsmeldingen 16.03.22 endte opp.
Redigert 22.03.2022 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Mass666
22.03.2022 kl 12:30 7612

Hurra - Sevillia er vores! 383.000.000 kroner over tre år fraset udgifterne? Svimlende!
Struts
22.03.2022 kl 12:34 7638

Hehe, du så det ja! Vi anslo verdien rundt 19.02.22 til $ 38.1 mill. Ser ut som nok en fornuftig slutning ... Det er tid for Aass Pilsner!
Redigert 22.03.2022 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Mass666
22.03.2022 kl 12:43 7597

Ja, skål! Solen skinner og vi sejler i øl og millioner!
Slettet bruker
22.03.2022 kl 12:53 7553

Jeg registrerer at Ernst og MPC har nøyaktig lik PE for 2022, med en PE på 3,14.

Etter de siste dagers oppgang i Ernst er forskjellen mellom de to selskapene jevnet helt ut.
Helg11
22.03.2022 kl 13:10 7482

Regnearket er oppdatert med ryktet om Sevillia på 40000/day. Estimatet lå på 39793/day, så det kan virke som om formlene fortsatt stemmer ok med 3 års kontrakter. Ser også at demolition verdiene nå er +40% høyere enn mars 2021 og nå har passert 700$/ldt, så jeg regner med at analytikere som ser på FCF+demo kan måtte oppjustere kursmål et knepp igjen. (Evt. gjør også MPCC dette i neste oppdatering for å vise hvor lav risiko MPCC er).