MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1550340

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
NetromK
31.03.2022 kl 10:52 7298

Med Star Spike i styret og tett på drift framstår no salet av 27,5 mill aksjar til NOK 25/stk ekstra forunderlig.
For ein handel for Blystad (Songa), Folketrygdefondet mfl.
UNIT
31.03.2022 kl 10:54 7314

Det stod i vedlegg til Mail jeg mottok. Regner med at det ligger på MPCC sin side
drammen
31.03.2022 kl 11:19 7136

Unit: Du må ta med fotnotene i oversikten fra MPCC:

Sevilla - note 4
Felicia - note 4
Patria - note 5
Carolina - note 6
Caspria - note 6

Noter:
(4) first 5 days at USD 1, next year at USD 65,000, thereafter one year at USD 40,000 and then USD 15,000 for the remaining period
(5) first year at USD 70,000, next year at USD 55,000, thereafter one year at USD 25,000 and then USD 15,500 for the remaining period
(6) the extensions imply forward rates of about USD 44,730 for a 48-50 months period for AS Caspria, about USD 44,700 for a 48-50 months period for AS Carolina and USD 28,000 for a 36-38 months period for AS Felicia

Ellers lurer jeg på om det kan være en feil at de angir note 4 for Felicia, når dette skipet er spesifikt nevnt i note 6.

Uansett nok en super oppdatering fra MPCC.
jadden
31.03.2022 kl 11:38 6995

De to nybyggene har rater med nedtrapping, to første år USD 70000 pr dag, deretter USD 45000 og til slutt USD 21500 pr dag. Det betyr heftige innbetalinger i 2024 og 2025.
Redigert 31.03.2022 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
UNIT
31.03.2022 kl 11:43 6966

Ikke pr mnd , pr dag
Helg11
31.03.2022 kl 11:56 6894

Enig i at noten på Felicia må være feil, jeg har lagt inn 28k flatt på den i regnearket.
Ellers er ryktet på Alexandria ifht korttidskontrakt og utsatt tørrdokk korrekt, ref: (2) Scheduled commencement of dry-docking. Actual timing depends, inter alia, on yard capacity and charter commitments
Kaga
31.03.2022 kl 12:23 6771

Link direkte til PDF'en for dagens MPC oppdatering, vedlegget til børsmeldingen (siden det ser ut som en og annen ikke ser denne);

https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3536510/220331-company-update.pdf
Redigert 31.03.2022 kl 12:24 Du må logge inn for å svare

Er på tide flere meglerhus kommer på banen. Med de fremtidsutsiktene og volumet som investeres på børs hver dag. Synes vi er topp 5 på omsetningen omtrentlig hver dag. En slik tungvekter burde vært dekket av flere meglerhus. I følge FA børs er det 4 stk, som alle selvfølgelig sier kjøp. Kursmålene ligger godt over dagens kurs, noe som er nevnt på denne tråden flere ganger.

Yara som tilfeldigvis ligger på plassen bak oss i omsetning i skrivende øyeblikk er dekket av over 20 meglerhus (uten sammenligning for øvrig).
"Lillebror" Golden Ocean, med hovedkontor i skatteparadis er dekket av 7.
Redigert 31.03.2022 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
velkjent
31.03.2022 kl 14:21 6156

Jeg mener at regnearkene på denne tråden sier det investorene trenger å vite, om de har nødvendig kunnskap om finansiering/investering. Disse "forståsegpåerne" i meglerhusene har stort sett dokumentert sin uvitenhet eller agenda og er ikke å stole på.
Bsci
31.03.2022 kl 14:35 6161

Det er jeg helt enig i, men vi vet jo at kursmålene uansett påvirker markedet og derav positivt/negativt alt etter hvor de lander.
Vi har sett at meglerhus har referert og lagt til grunn for sin vurdering noe gjennomsnitt av perioder og mener å huske det var 2008-2018 eller noe sånt (husker ikke akkurat om det var P/E eller ...)
Uansett så er de historiske verdier/tall fullstendig verdiløse, som sammenligning for noe i dagens situasjon.
Det vises også grundig, når vi nå i dag vet lengden på kontrakter og allerede har slike til 2031.
velkjent
31.03.2022 kl 14:45 6152

Ikke vet jeg hvilke faglige kriterier, som stilles til aksjeanalytikerne, men den jobben de har gjort ved introduksjon av nye "grønne" selskap, står til stryk. hvis den skulle reflektere spådommene i forhold til resultatene. Det påstås å være mangel på arbeidskraft i landet, så disse dresskledde og godt lønnede sjarlatanene burde oppsøke NAV og bli tilvist mer produktivt arbeid, om noen vil ansette dem da.
Redigert 31.03.2022 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
31.03.2022 kl 14:49 6133

Her skal det ikkje selges en aksje, såfremt 3. verdenskrig ikkje bryter ut. Det er litt av nokon år MPCC har i vente, så det ble nok ein strålande dag for oss som har satt sjøbein. ⚓️
Redigert 31.03.2022 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Struts
31.03.2022 kl 15:07 5990

Selv takk! MPC & MPCC har nok tenkt på dette siden oktober (mulig jeg er helt på bærtur, men det er uansett positivt ment) i fjor da skipene ble kontrahert. Så etter at MPCC nå tar over to av kontraktene, er det for meg nærliggende å tro at de to opsjonene (basis 4+2) snarlig blir erklært. Har ikke stukket under en stol (verken før eller nå) at jeg hadde håpet at MPCC skulle forbli et rederi i 2nd hand markedet og ikke på kontraherings-siden. Men det er lov å bli positivt overrasket; ZIM (som Maersk, MSC mfl) går neppe overende med det første, skulle bare ønske jeg gikk inn dagen etter Spike solgte seg ned på NOK 25.-! Sukk. Men all honnør til dere som har holdt ut - og ikke bare det - reinvestert!
velkjent
31.03.2022 kl 15:13 5968

Ingen ting kan utelukkes. Jeg leser nå en bok om Ukraina og der er det knapt mulig å få gjort noe som helst uten betaling under bordet eller motytelse, og disse analytikerne sitter midt i smørøyet for slikt. Finanstilsynet har jo reagert på endel tilfeller av dårlig oppfølging av regelverket hos selskap der analytikerne opererer, men så langt har det vel ikke slått til og avskiltet organisasjonene på grunn av mistenkelig dårlig veiledning. Ingen skal få meg til å tro at disse folkene er så dumme, som resultatene viser.
Sjøtun
31.03.2022 kl 16:50 5455

Jeg ser at det en del investorer her inne som ønsker at flere meglerhus kommer på banen og at kursmål heves, dette av forståelige grunner. Personlig mener jeg at når kursen holdes lavest mulig så blir det billigere å akkumulere. Nå når MPC har etablert seg som en utbyttemaskin og de tjener de pengene de tjener om kursen er 30 eller 50 så får man jo flere aksjer for å reinvestere utbytte ved kurs kr 30. Dette er kanskje ikke noe smart økonomisk tenking men dette er min mening. Har vert med her inne litt over ett år og vil benytte anledningen å takke alle bidragsytere her inne for den jobben mange av dere gjør.

Hadde vært interessant om noen av de svært kunnskapsrike menneskene på forumet her har lyst til å prøve å tippe hvor kursen er om 6-12mnd.
Pilegrim
31.03.2022 kl 18:52 4993

Jo, det er meget smart tenking. Akkumulering av nye aksjer ved utbytter har en fantastisk avkastning over år når kursen er lav. Dette regnet Sitting Bull på og viste i fjor.
Redigert 31.03.2022 kl 18:55 Du må logge inn for å svare

Dersom jeg forstår deg rett, så har du solgt deg ut av MPC. Men ettersom du i sin tid kom inn på en særdeles gunstig kurs, så har du ikke forlatt skipet tomhendt.

Samtidig tror jeg ikke at man bør la forskjellen mellom kr 25,- og dagens kurs, hindre en eventuell ny inngang. Dersom jeg ikke tar mye feil vil kursen fortsatt ha mye å gå på, samtidig som man vil få tilgang til særdeles rause utbytter gjennom flere år fremover. Og denne pakken kan man altså få ta del i uten nevneverdig risiko.

For MPC er slett ikke blitt dyr med en aksjekurs på knappe kr 30,-. Samtidig vet vi at rederiet har en ledelse som hver dag jobber for at investorene skal få maksimal avkastning på investert kapital. Og det må vel konstateres at hittil de har klart det på en forbilledlig måte. Jeg har ingen frykt for at denne positive holdningen fra ledelsen skal endre seg. Dagens gledelige melding var som sådan en bekreftelse på ledelsens dyktighet og evne til å se, og ikke minst utnytte muligheter.

Ønsker herren en riktig god aften. ;-)
velkjent
31.03.2022 kl 20:30 4667

Det opplyses at kontraheringen av de to skipene ikke skal gå ut over evnen til å gi utbytte. Da tenker jeg at det eksisterende lånet på ca.150 mill. USD, i mellomtiden skal nedbetales og reetableres når skipene leveres .Alternativt at verftene gis garantier/pant og inngår avtale om nedbetaling av kontraktene over flere år, og eller en kombinasjon avbetaling og lån.

Det må også være lov å filosofere over det ratebildet, som er avtalt. kan det indikere en slags bonusavtale der leieren i tillegg til lav rate de siste årene, har gått med på å dele en gevinst med MPCC ,hvis det viser seg at fraktmarkedet blir mer positivt enn raten skulle tilsi. Jeg mener å ha lest noe slikt uten at MPCC gikk i detalj.
Redigert 31.03.2022 kl 20:37 Du må logge inn for å svare

Det var en vilter prisvurdering. Slår den til pensjonerer jeg meg :)

Får ikke tilgang til analysen. Hva var prisvurderingen?

267kr 😀
Får nok ta den med en klype salt
iveren
31.03.2022 kl 22:43 4027

Enig , men dette beviser jo at diskusjonen her på forum om at analytikere som får store oppslag er litt på glatt is.

Takk. Du verden, den var heftig. Må være vannavkjølte kalkulator den analytikeren benytter.

Men når det er sagt, så er også dagens sluttkurs alt for lav. Helg11 sitt regneark har vist seg gang på gang å ligge tett opp til de reelle tallene. Og tar man utgangspunkt i beregnet EPS og benytter en PE-faktor på 7, så blir det jo tydelig at oppsiden er svært hyggelig. Men enn så lenge har de såkalte ekspertene fått markedet til å tro at festen i containersegmentet er over når tid som helst pga overkontrahering. Når da investorene uke evner å forstå containersegmentet bedre enn disse såkalte analytikerne, da ender man kursmessig Ibsen sumpen vi nå befinner oss.

Håpet er at når større deler av investormiljøet etterhvert innser at vi er i begynnelse og ikke slutten av en supersyklus, så kan vi håpe på en reprising til et mer naturlig og mer korrekt kursnivå.

Tror vi vil få se en meget hyggelig kursutvikling gjennom 2022 også. I tillegg kommer rause utbytter.
.
shipnrig
01.04.2022 kl 00:09 3690

Setter stor pris på ditt engasjement her London, og glad vi fikk deg ombord sommeren 2021. Når det gjelder P/E så ser jeg ledelsen i stolt nielsen (sni) mener at P/E 5 (eller var det 6) er underpriset når det gjelder tank segmentet. Så da er spørsmålet hvorfor skal container med MPCC være priset til P/E 3 (eller hva nå enn det er pr dags dato? Argus?
MdC81
01.04.2022 kl 07:33 3266

Arctic Securities høyner kursmålet på MPC Container Ships til 37 kroner per aksje, fra 33 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Meglerhuset har vært skeptiske til nybygg, men mener gårsdagens annonsering ikke vil ramme utbyttekapasiteten på kort sikt, og heller øke den på lang sikt. Arctics oppdaterte estimater peker på en direkteavkastning gjennom utbytter på rundt 18 prosent i 2022 og rundt 20 prosent i 2023.

VolumOpp
01.04.2022 kl 07:36 3248

Veldig bra!! Flere meglerhus vil komme etter.
Redigert 01.04.2022 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
01.04.2022 kl 07:45 3181

Jo takk. Har vært inne lenge, så ute, så inne og nå ute igjen. Det har vært en fin reise, selv om Skattetaten sendte restskatt-regning på 628,000. Det fine er at reisen ser ut til å fortsette, og endestasjonen er vel ikke her riktig ennå. Så utelukker absolutt ikke flere påstigninger! Og se opp for april-spøker i dag da!
Alby
01.04.2022 kl 08:07 3067


Det er vel aprilspøk at du har hoppet av. 🤣🤣

He, he ja hadde det ikke vært for at MPC selv sendte ut gladmeldingen i går, så kunne man lett falle for å tro at dagens artikkel i FA vedrørende MPC er en aprilspøk. Men når man nå kjenner til ledelsen i MPC, samt har fått erfare hvilke smarte grep de tar foretningsmesig, som gir oss investorer maksimal avkastning på investert kapital, så kan man stille og rolig lene seg tilbake i godstolen, lukke øynene og formelig høre raslingen av kronasje som stadig renner inn på aksjekontoen og drømme seg bort til en sydhavstrand, der vakre hula hula kvinner med bastskjørt om hoftene danser barfot på sandstranden i solnedgangen, mens man selv knipser paranøtter med tærne utover en asurblå havflate som speiler gulldrysset fra solen som senker seg stille i havet......

Joda, vi MPC aksjonærer har gode dager, og bedre skal de bli. Fantastisk! Som ditt store forbilde en gang skrev; "Evig eies kun det tapte!" Et utsagn som ikke passer på oss MPC aksjonære! Vil du virkelig vente med en påstigning?

Ja, det får vi tro. Man må jo ikke være videre godt møblert i toppetasjen for å se verdiene i MPC. Et rederi med en flåte på 66 skip med minimalt med gjeld, solid kontraktsportefølje, en voldsom inntjening og en fantafenomenalistisk policy mhp utbytte og det å skape verdier for aksjonærene! Pr nå er vel 2022 fullbooket, 2023 på god vei til å bli fullbooket og i går ble det meldt om kontrakter frem til 2031! Hallo folkens! 9 år frem i tid!
Ta en titt på regnearket til Helg11! Han har vist at han treffer rimelig godt på sine beregninger. Da kan man få en særdeles god indikasjon på hva MPC vil tjene i årene som kommer, og det er ikke akkurat småpenger!

Så ja, flere analytikere vil se lyset og komme etter det vi investrorer har sett i lang tid, noen så det sågar så tidlig som sommeren/høsten 2020. Men tro ikke at det er for sent å ta del i denne festen, selv om guruer som Hermanrud og andre til stadighet melder om at festen i containersegmentet snaert er over. De vil måtte spise sine ord i årene som kommer. Hvor dette ender? Ja si det, jeg har ikke noe svar. Men jeg er overbevist om aty det ikke skjer verken i 2022, 23 eller 24.

Ønsker folket en heidundrende børsdag og en riktig god og solfylt helg!
Route69
01.04.2022 kl 08:34 2988

Fraktrater for lange kontrakter opp 7% i mars - og snaut 100% siste år:
https://splash247.com/long-term-box-freight-rates-up-almost-100-year-on-year-xeneta/
VolumOpp
01.04.2022 kl 08:38 2979

MPCC er en «no-brainer» dagens prising tatt i betrakning. Dagens økte kursmål er med å bekrefte dette. Registerer også at mitt eneste andre tips på dette forumet «Gram Car Carrieres» også har gitt full gass som nevnt/tipset om i ein post for eit par måneder siden. Men… undertegna solgte seg ut dagen etter Putin starta krigføringa i Ukraina - så ein «lærer» aldri… Uansett, MPCC er framtida det neste året. Tar helg før åpningen, den skal tilbringes i snøen og kanskje blir det feiring med ei solobrus!? God helg alle - steady as she goes, and full ahead!
nike
01.04.2022 kl 08:56 2831

Oppdatert analyse fra Pareto

Orders newbuilds – but no cause for alarm

MPC surprised us yesterday with the order of two 5,500 TEUs for USD 145m. They come with 7Y TCs to ZIM though, leaving no residual risk and increase 2024+ dividend potential. The company has fixed five vessels in recent weeks, all in line or our above our estimates. We make no other changes but including these raise our 2022-24 EBITDA and EPS estimates some 5 – 10%. Seeing chaos and congestion persisting and MPC fixing vessels into 2027, we include 2025 in our valuation and raise our TP to NOK 35 (32) – BUY

Verdsettingen baseres på at flåteverdien ved utgangen av 2025 er basert på gjennomsnittsprisen for foregående 10-årsperiode. Analytikeren skriver at dette er svært forsiktig ettersom markedet var elendig i denne perioden.
Redigert 01.04.2022 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Alby
01.04.2022 kl 09:10 2735


Opp går det. 😊😊

Grei start på dagen, men her er det betydelig mer å gå på. Analysene som er kommet i dag må vel betraktes som konservative kursmål. Men det gir en indikasjon på hva som kommer fremover.
Redigert 01.04.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare