MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
jadden
05.04.2022 kl 20:09
8379
MPC Capital er et asset play, ikke et rederi. Det kan derfor være at Mpcc som rederi har sikret seg alle nybyggene og gjort avtaler med Zim. Mpcc er rederiet som ligger nærmest linket til MPC Capital, det vil følgelig ikke overraske om Zim - avtalene i sin helhet ender her, men dette blir bare spekulasjon ut fra foreliggende opplysninger.
Teps
05.04.2022 kl 20:19
8331
Det kan være noe så enkelt at MPCC skal drifte de for MPC Capital og at de er leid ut til ZIM.
Londonmannen
05.04.2022 kl 20:19
8358
Ser den. Men før MPC kan inngå kontrakt med ZIM så må de jo vite når skipene kan leveres fra verftet. Såvidt jeg skjønner skal verftet bygge 4+2 5500TEU skip til henholdsvis MPC Capital og MPCC. I den grad verftet skal bygge ytterligere 4 stk 5500TEU skip, så må de jo legges inn i en køordning på verftet. Da blir de neppe levert i 24/25. Må si jeg er imponert dersom MPC evner å per-fixe 4 stk 5500TEU skip på 7 års kontrakter med start f.eks fra 2026.
Er enig i at ytterligere 4 stk 5500 TEU skip på lukrative kontrakter til langt innpå 2030-tallet virker fantastisk. Men når noe synes for godt til å være sant, så er det gjerne det. Det som fremkommer i denne artikkelen tar jeg med en klype salt inntil MPC kommer ut med en børsmelding. Men jeg tar imot enhver gladmelding fra rederiet med entusiasme.
Er enig i at ytterligere 4 stk 5500 TEU skip på lukrative kontrakter til langt innpå 2030-tallet virker fantastisk. Men når noe synes for godt til å være sant, så er det gjerne det. Det som fremkommer i denne artikkelen tar jeg med en klype salt inntil MPC kommer ut med en børsmelding. Men jeg tar imot enhver gladmelding fra rederiet med entusiasme.
Kbkristi
06.04.2022 kl 08:17
7441
Da kom det en innkalling til GF 27.4.22.
Forslag om å øke aksjekapitalen med 25% samt å ta opp konvertibelt lån på NOK 3.000.000.000.
Skipene skal vel kjøpes.
Forslag om å øke aksjekapitalen med 25% samt å ta opp konvertibelt lån på NOK 3.000.000.000.
Skipene skal vel kjøpes.
Redigert 06.04.2022 kl 08:18
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
06.04.2022 kl 08:45
7206
Seeking Alpha har laget en meget god artikkel hvordan syklus er i container bransjen.
Phase 1: Market Uptick (Buy Liners)
During the first phase of the Container-Shipping-Cycle, the market is in a constant state of undersupply. Spot Rates have bottomed from their (usually multi-year or decade) downturn. Some form of catalyst provides meaningful upside for Freight Rates and Charter Rates. During this part of the cycle, you want to have exposure to Shipping Liners, as they provide meaningful operating leverage.
An uptick in rates already happened in 2019, and Covid was the major catalyst in 2020-2021 to propel Freight Rates and Charter Rates to never-seen-before levels. Lessor Companies usually fix their contracts over several years, and the business starts getting better because of improving customer solvency. But cashflows will take a while to rise. The previous charter agreements were contracted with the old (depressed) Charter Rates. Liner's profit from low costs due to contracted Charter Rates and increasing Freight Rates. The result is a surge in margins and net profits. Shipping Liners are swimming in cash.
Phase 2: Market Peak (Buy Lessors, Sell Liners)
Liner Companies start earning record profits and usually rush to order Newbuilds to increase the supply. Lessors start rolling their contracts, and meaningful cash flow starts getting secured by them. The cash inflows that Lessors experience are the outflows that Liners have to pay. Therefore, the operating leverage during Phase 1 slowly disappears for Liners. Earnings and Margins for Liners start to decrease as more and more charters are fixed.
At the late stage of phase 2, virtually all medium-term charters have been fixed with the new higher charter rates. Additionally, newbuilds are being delivered, and the supply of Containerships meaningfully increases. Because of the additional supply, freight rates and charter rates start falling. Liner companies are hurt, due to their exposure in the spot market, while lessors earn secured cash flows.
Phase 3: Market Decline (Sell Lessors)
Huge costs due to high charter fixtures create pressure for Liners, and reduced credit ratings begin to burden the Lessors too. The oversupply of Containerships in the global market results in low Freight Rates and Charter Rates. The next downturn begins until the oversupply is resolved.
https://seekingalpha.com/article/4499686-the-zim-wave-is-nearing-its-breaking-point?mailingid=27263175&messageid=must_reads&serial=27263175.1089487&utm_campaign=Must%2BRead%2BApril%2B5%2C%2B2022&utm_content=seeking_alpha&utm_medium=email&utm_source=seeking_alpha&utm_term=must_reads
Phase 1: Market Uptick (Buy Liners)
During the first phase of the Container-Shipping-Cycle, the market is in a constant state of undersupply. Spot Rates have bottomed from their (usually multi-year or decade) downturn. Some form of catalyst provides meaningful upside for Freight Rates and Charter Rates. During this part of the cycle, you want to have exposure to Shipping Liners, as they provide meaningful operating leverage.
An uptick in rates already happened in 2019, and Covid was the major catalyst in 2020-2021 to propel Freight Rates and Charter Rates to never-seen-before levels. Lessor Companies usually fix their contracts over several years, and the business starts getting better because of improving customer solvency. But cashflows will take a while to rise. The previous charter agreements were contracted with the old (depressed) Charter Rates. Liner's profit from low costs due to contracted Charter Rates and increasing Freight Rates. The result is a surge in margins and net profits. Shipping Liners are swimming in cash.
Phase 2: Market Peak (Buy Lessors, Sell Liners)
Liner Companies start earning record profits and usually rush to order Newbuilds to increase the supply. Lessors start rolling their contracts, and meaningful cash flow starts getting secured by them. The cash inflows that Lessors experience are the outflows that Liners have to pay. Therefore, the operating leverage during Phase 1 slowly disappears for Liners. Earnings and Margins for Liners start to decrease as more and more charters are fixed.
At the late stage of phase 2, virtually all medium-term charters have been fixed with the new higher charter rates. Additionally, newbuilds are being delivered, and the supply of Containerships meaningfully increases. Because of the additional supply, freight rates and charter rates start falling. Liner companies are hurt, due to their exposure in the spot market, while lessors earn secured cash flows.
Phase 3: Market Decline (Sell Lessors)
Huge costs due to high charter fixtures create pressure for Liners, and reduced credit ratings begin to burden the Lessors too. The oversupply of Containerships in the global market results in low Freight Rates and Charter Rates. The next downturn begins until the oversupply is resolved.
https://seekingalpha.com/article/4499686-the-zim-wave-is-nearing-its-breaking-point?mailingid=27263175&messageid=must_reads&serial=27263175.1089487&utm_campaign=Must%2BRead%2BApril%2B5%2C%2B2022&utm_content=seeking_alpha&utm_medium=email&utm_source=seeking_alpha&utm_term=must_reads
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 08:45
7270
Hmmm, spent på hvordan dette tas imot av markedet.
Regner med det blir delt; noen liker fremtidsutsiktene/satsingen, mens andre har mer kortsiktig perspektiv og vil helst bare melke ut det som finnes i selskapet i dag.
Er vel tidligere sagt at kjøpene det ikke skal gå ut over utbyttekapasiteten de nærmeste årene...
Regner med det blir delt; noen liker fremtidsutsiktene/satsingen, mens andre har mer kortsiktig perspektiv og vil helst bare melke ut det som finnes i selskapet i dag.
Er vel tidligere sagt at kjøpene det ikke skal gå ut over utbyttekapasiteten de nærmeste årene...
PSI- Investor
06.04.2022 kl 08:56
7130
Kjenner umiddelbart at jeg ikke er det minste positiv til det med å øke aksjekapitalen med 25%.
Plutselig en helt annen politikk enn det som tidligere er presentert?
Utbytte og muligens tilbakekjøp var jo det som skulle skje fremover.
EDIT: Etter å ha lest selve vedlegget ser jeg at det jo ikke nødvendig vis skal gjennomføres, at det kun er en fullmakt.
Synes bare det hørtes så voldsomt ut med 25%
Plutselig en helt annen politikk enn det som tidligere er presentert?
Utbytte og muligens tilbakekjøp var jo det som skulle skje fremover.
EDIT: Etter å ha lest selve vedlegget ser jeg at det jo ikke nødvendig vis skal gjennomføres, at det kun er en fullmakt.
Synes bare det hørtes så voldsomt ut med 25%
Redigert 06.04.2022 kl 09:03
Du må logge inn for å svare
jadden
06.04.2022 kl 09:11
7133
Låneopptak og økt aksjekapital kan ha sammenheng med finansiering av de fire nye skipene som ble omtalt i går. Driftsutbytter blir nok opprettholdt slik som varslet tidligere, utbytter som følge av eventuelle skipssalg vil vi nok trolig ikke se fremover, de vil gå med til nye investeringer. Dermed vil det neppe komme noe EO- utbytte for Patricia som skal overleveres disse dager.
Dette er en egen vurdering av det jeg registrerer av bildet nå.
Dette er en egen vurdering av det jeg registrerer av bildet nå.
Redigert 06.04.2022 kl 09:13
Du må logge inn for å svare
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 09:15
7074
Mine (overordnede) tanker rundt dette:
1. MPCC er et selskap som skal være i business lenge
2. Kortsiktig gevinst-/utbyttepotensiale minker
3. Risiko øker
4. Langsiktig gevinst/utbyttepotensiale øker
1. MPCC er et selskap som skal være i business lenge
2. Kortsiktig gevinst-/utbyttepotensiale minker
3. Risiko øker
4. Langsiktig gevinst/utbyttepotensiale øker
PSI- Investor
06.04.2022 kl 09:16
7117
Jeg ser at mitt innlegg var noe forhastet ja, jeg skrev det før jeg leste selve meldingen, hadde kun sett innlegget fra kbkristi og ble litt svett.
Det jeg tenkte da var at 25% for å kjøpe 6 skip det høres ut som en dårlig ide.
Men da er nok kjøpene likevel tenkt finansiert som i forrige melding, og vi kan nok slappe av med at politikken ikke er endret.
Det jeg tenkte da var at 25% for å kjøpe 6 skip det høres ut som en dårlig ide.
Men da er nok kjøpene likevel tenkt finansiert som i forrige melding, og vi kan nok slappe av med at politikken ikke er endret.
NetromK
06.04.2022 kl 09:21
7080
Fullmakt = Fleksibilitet
Har ikkje sett anna enn at MPCC har navigert nær knirkefritt etter ein litt diskutabel emisjon sommaren 2020.
Dei må gjerne gjere fleire investeringar for min del så lenge dei styrkar det fundamentale og inntjening.
T.d å kjøpe nye skip med kontrakter som nedbetalar heile skipa ila. 7 år.
Har ikkje sett anna enn at MPCC har navigert nær knirkefritt etter ein litt diskutabel emisjon sommaren 2020.
Dei må gjerne gjere fleire investeringar for min del så lenge dei styrkar det fundamentale og inntjening.
T.d å kjøpe nye skip med kontrakter som nedbetalar heile skipa ila. 7 år.
NetromK
06.04.2022 kl 09:24
7390
Struts
Har du forsatt å fylgje med litt på bestillingar av nybygg?
Tenkjer spesielt på <4251 TEU.
Og om du har sett noko særleg bestilling <1300 TEU.
Har du forsatt å fylgje med litt på bestillingar av nybygg?
Tenkjer spesielt på <4251 TEU.
Og om du har sett noko særleg bestilling <1300 TEU.
Hamburger
06.04.2022 kl 09:28
7307
Det er fult mulig å selge disse båtene videre med kontrakter og alt før de i det hele tatt har forlatt verftet, hvis noe skulle surne. Selv med profitt.
For meg fremstår det som mpcc fremdeles er mer opptatt av å seile på finans havet enn på sjøen. Og det er jeg også
Kanskje en ide å skremme ut tyskern for å berolige massene, før prisen på tena bleier går helt igjennom taket.
For meg fremstår det som mpcc fremdeles er mer opptatt av å seile på finans havet enn på sjøen. Og det er jeg også
Kanskje en ide å skremme ut tyskern for å berolige massene, før prisen på tena bleier går helt igjennom taket.
velkjent
06.04.2022 kl 09:32
7347
Helt enig; ulogisk at et selskap som går godt skal være uten fremmedkapital, særlig når rentenivået er såvidt mye lavere enn selskapets inntjening på totalkapitalen. Dette vil i praksis åpne for økt utbytte.
Men, denne standardteksten i innkallingen er jo bare for å holde mulighetene åpne for styret og ikke et påbud.
Men, denne standardteksten i innkallingen er jo bare for å holde mulighetene åpne for styret og ikke et påbud.
Redigert 06.04.2022 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
StevenG skrev vi er i starten av fase to:)
Ja, StevenG, og jeg har tenkt en stund at da minker det gradvis på kurstriggere oppover pga det og uten spesielle nyheter, men det fikk vi jo nettopp med nye skip + kontrakter. Ikke så farlig vel i lengden når man kan lene seg på utbytter, men tankene gikk vel mest til folk som kjøpte seg inn litt seinere (nok 20,- +). Vi får se hvordan det spiller ut med tid.
Takk for innlegget, hectorgonzales. :-)
Takk for innlegget, hectorgonzales. :-)
Redigert 06.04.2022 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
06.04.2022 kl 09:44
7598
Jeg ville vært mer bekymret dersom ledelsen ikke sikret seg handlingsrom gjennom fullmakter. Så langt har ledelsen i MPCC styrt skuta med stø hånd og sikret oss aksjonærer maksimal avkastning på investert kapital. Jeg har absolutt ingen grunn til å frykte at dette skal endre seg de kommende årene. I oppdateringen fra ledelsen 31 mars fikk vi jo bekreftet at utbyttepotensialet for de kommende to årene ligger fast og at grep ledelsen har har tatt gjennom vinteren vil bidra til at utbyttene fra 2024 vil øke. Hva mer kan vi forvente?
Så er det i løpet av det siste døgnet blitt offentliggjort en artikkel der man har begynt å spekulere rundt hvorvidt MPCC skal bytte ytterligere 4 stk 5500TEU skip. Men inntil noe slikt blir bekreftet fra ledelsen mener jeg man skal ta det med en klype salt.
Det viktigste er at ledelsen selv har uttalt at vi nå er inne i en fase for innhøsting. Men også i en slik fase er der viktig at ledelsen har armrom og fullmakter til å raskt kunne slå til gitt gode tilbud popper opp. Akkurat det skal vi aksjonærer være meget glade for.
Så er det i løpet av det siste døgnet blitt offentliggjort en artikkel der man har begynt å spekulere rundt hvorvidt MPCC skal bytte ytterligere 4 stk 5500TEU skip. Men inntil noe slikt blir bekreftet fra ledelsen mener jeg man skal ta det med en klype salt.
Det viktigste er at ledelsen selv har uttalt at vi nå er inne i en fase for innhøsting. Men også i en slik fase er der viktig at ledelsen har armrom og fullmakter til å raskt kunne slå til gitt gode tilbud popper opp. Akkurat det skal vi aksjonærer være meget glade for.
PSI- Investor
06.04.2022 kl 09:52
7993
Det blir jo spennende å se hvor lenge den fase 2 varer.
Det kan nok være en god stund.
Selv om det nå er kjent når nye skip etter planen skal på vannet så lurer jeg jo litt på om andre forhold vil gjøre at leveringen av nye skip likevel ikke går helt som planlagt. Covid og nedstengninger er en ting.
Høyere stål og kraftpriser samt generelle prisøkninger KAN vel gjøre det litt uinteressant, kanskje til og med umulig, for verftene å levere som planlagt flere år frem i tid til da dårlige priser for verftene?
Jeg vet ikke.
Man er sikkert forpliktet til å levere selv om det er med tap.
Men det spørs jo om man VIL.
Og hva som eventuelt kan gjøres med det fra kjøpers side.
Altså her tenker jeg ikke på de nye skipene til MPCC, men generelt
Det kan selvsagt godt hende at det jeg skriver her er helt bak mål, jeg vet jo absolutt ingenting om fremtidige leveranser fra skipsverft.
En positiv ting med fase to er jo headingen. Det er NÅ MPCC skal kjøpes! Og det har jo Folketrygdfondet skjønt!
Det kan nok være en god stund.
Selv om det nå er kjent når nye skip etter planen skal på vannet så lurer jeg jo litt på om andre forhold vil gjøre at leveringen av nye skip likevel ikke går helt som planlagt. Covid og nedstengninger er en ting.
Høyere stål og kraftpriser samt generelle prisøkninger KAN vel gjøre det litt uinteressant, kanskje til og med umulig, for verftene å levere som planlagt flere år frem i tid til da dårlige priser for verftene?
Jeg vet ikke.
Man er sikkert forpliktet til å levere selv om det er med tap.
Men det spørs jo om man VIL.
Og hva som eventuelt kan gjøres med det fra kjøpers side.
Altså her tenker jeg ikke på de nye skipene til MPCC, men generelt
Det kan selvsagt godt hende at det jeg skriver her er helt bak mål, jeg vet jo absolutt ingenting om fremtidige leveranser fra skipsverft.
En positiv ting med fase to er jo headingen. Det er NÅ MPCC skal kjøpes! Og det har jo Folketrygdfondet skjønt!
Redigert 06.04.2022 kl 10:11
Du må logge inn for å svare
Mestærn
06.04.2022 kl 10:21
7951
Kan dette bety at det kommer enda ett utbytte for2021?
I innkallelsen til årets ordinære generalforsamling fremgår det også at styret ber om fullmakt til å vedta utdeling av utbytte basert på selskapets godkjente årsregnskap for regnskapsåret 2021.
Vi fikk vel 1 kr nylig for Q1, så det er kanskje igjen litt overskudd fra resten av året ?
I innkallelsen til årets ordinære generalforsamling fremgår det også at styret ber om fullmakt til å vedta utdeling av utbytte basert på selskapets godkjente årsregnskap for regnskapsåret 2021.
Vi fikk vel 1 kr nylig for Q1, så det er kanskje igjen litt overskudd fra resten av året ?
Jeg ble noe overrasket da jeg leste ditt innlegg, Jadden. Har du noe konkret belegg for å anføre at ...utbytter som følge av eventuelle skipssalg vil vi nok trolig ikke se fremover"?
Såvidt jeg kan forstå, har Baack nærmest bundet seg til at 75 % av netto fortjeneste ved drift og skipssalg skal utbetales i form av utbytte /kapitalutbetaling. Er dette endret ved dagens melding?
Såvidt jeg kan forstå, har Baack nærmest bundet seg til at 75 % av netto fortjeneste ved drift og skipssalg skal utbetales i form av utbytte /kapitalutbetaling. Er dette endret ved dagens melding?
Struts
06.04.2022 kl 10:45
8236
Nybygg av Containerfeedere (pluss enheter fra 6,000 TEU og nedover) rapportert kontrahert i inneværende år (pluss noen få resalg av tidligere kontraheringer).
I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:
6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and $ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222)
2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping (..... 12.03.22) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.
6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)
2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)
4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)
2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)
4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)
NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)
2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU two ordered at Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)
I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:
6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and $ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222)
2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping (..... 12.03.22) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.
6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)
2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)
4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)
2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)
4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)
NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)
2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU two ordered at Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)
Redigert 06.04.2022 kl 10:59
Du må logge inn for å svare
Ja, jeg har ikke hatt noe tidsramme i mitt hode, ihvertfall. Det er ingen krise som skjer i morgen, liksom. Mine tanker gikk kun på å ikke være blind og heller følge med. Jeg antar også at det var litt hectorgonzales sin intensjon med innlegget. Og alle har forskjellige investerings strategier. Jeg tror faktisk at det var StevenG som snakket tidlig om kurstriggere og selv om jeg da var uenig (på det tidspunktet i selskapets historikk), så har jeg aldri glemt det, mtp langsiktige kontrakter og oversiktlig inntjening. Utbyttene er fine de.
Tja....Covid ordner seg og det må asiatere snart skjønne.
Tja....Covid ordner seg og det må asiatere snart skjønne.
jadden
06.04.2022 kl 11:57
7744
Jeg ser det som noe ulogisk hvis selskapet tar opp lån for nybygg samtidig som fortjeneste fra salg av gamle skip betales som utbytte. Her er det likevel mye som spiller inn som vi ikke vet, det gjelder blant annet hva restfortjenesten, dvs de 25% som hvert kvartal ikke går til utbytte, hva de skal brukes til?
Når det gjelder eventuelt utbytte fra videre skipssalg får vi første svar når Patricia er overlevert, da får vi se om det kommer noe eller ikke.
Jeg aner også en strategiomlegging i selskapet nå i 2022, det har kanskje medført noen diskusjoner blant eierne Jeg tenker på et styremedlem som takket av i vinter, i tillegg solgte største aksjonær seg betydelig ned i blokksalg. Nummer 2 tenkte motsatt og akkumulerte til førsteplassen.
Når det gjelder eventuelt utbytte fra videre skipssalg får vi første svar når Patricia er overlevert, da får vi se om det kommer noe eller ikke.
Jeg aner også en strategiomlegging i selskapet nå i 2022, det har kanskje medført noen diskusjoner blant eierne Jeg tenker på et styremedlem som takket av i vinter, i tillegg solgte største aksjonær seg betydelig ned i blokksalg. Nummer 2 tenkte motsatt og akkumulerte til førsteplassen.
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 12:36
7702
Ref det du skrev: "Jeg aner også en strategiomlegging i selskapet nå i 2022, det har kanskje medført noen diskusjoner blant eierne Jeg tenker på et styremedlem som takket av i vinter, i tillegg solgte største aksjonær seg betydelig ned i blokksalg. Nummer 2 tenkte motsatt og akkumulerte til førsteplassen."
Godt observert/tenkt, jeg holder med deg i dette.
Er sikker på at vi får en nedtur i kursen på kort sikt, DERSOM utbyttepolitikken nedjusteres til fordel for langsiktighet.
Men, om utbyttepolitikken skulle stå seg selv med disse planene, da har vi enda bedre tider i vente 😎
Godt observert/tenkt, jeg holder med deg i dette.
Er sikker på at vi får en nedtur i kursen på kort sikt, DERSOM utbyttepolitikken nedjusteres til fordel for langsiktighet.
Men, om utbyttepolitikken skulle stå seg selv med disse planene, da har vi enda bedre tider i vente 😎
Redigert 06.04.2022 kl 12:38
Du må logge inn for å svare
drammen
06.04.2022 kl 12:37
7779
Slettet brukerskrev Blir hyggelig det, drammen! :-)
Hei MPC'ere i Vestfold. Det var veldig hyggelig å treffe flere av dere, og det ble en skikkelig trivelig kveld. Ser fram til nye utbytte-samlinger :-)
Ok, takk, Jadden, så det er dine refleksjoner som lå til grunn for det du skrev. Og det er veloverveide tanker, synes jeg så absolutt.
Jeg er enig i at det vil være en strategiomlegning dersom man går bort fra ekstraordinære utbytter, for det har liksom vært kjernen i den senere tids gode nyheter.
Og at strategiendringen kan ha vært årsaken til at et styremedlem gikk av.
Men det gjenstår å se, for Baack har jo stått last og brast bak strategien, og det vil undre meg om han plutselig har snudd i dette uten at det er blitt sagt rett ut. Baack har jo nettopp vært å stole på i så henseende.
Jeg er enig i at det vil være en strategiomlegning dersom man går bort fra ekstraordinære utbytter, for det har liksom vært kjernen i den senere tids gode nyheter.
Og at strategiendringen kan ha vært årsaken til at et styremedlem gikk av.
Men det gjenstår å se, for Baack har jo stått last og brast bak strategien, og det vil undre meg om han plutselig har snudd i dette uten at det er blitt sagt rett ut. Baack har jo nettopp vært å stole på i så henseende.
Redigert 06.04.2022 kl 12:57
Du må logge inn for å svare
NetromK
06.04.2022 kl 13:20
8810
Tusen takk!
Byrjar verte litt skip, men samtidig er store delar av flåten moden for utskifting.
Er også venta større auke i behov for intra-regional trade med mindre skip enn behov generelt.
LItt spennande at det er så få skip under 1800 TEU. Ernst Russ og MPCC har ein del i denne kategorien og ratene
på dei minste skipa er opp mot 24-25000 $/døgn no over 24 mnd sjølv for 800-900 TEU skip.
Mistenker fleire har kjøpt skip i større storleik for å få på fleire containere og tjene meir pengar, og det difor vert bygd lite av dei minste.
Framleis trengs disse minste for vidarefordeling mellom små havner, i fjordar, elver etc. så det burde vere pro MPCC og Ernst Russ.
Edit: Faktisk 700 TEU skip så får så sterke kontrakter.
Banchero week 13:
Pacific Qingdao 1998 698 436 no Extended to CCL 24 m $25,000/d
Atlantic East 2008 698 436 no Fixed to Asean Seas Line 24 m $25,000/d
Byrjar verte litt skip, men samtidig er store delar av flåten moden for utskifting.
Er også venta større auke i behov for intra-regional trade med mindre skip enn behov generelt.
LItt spennande at det er så få skip under 1800 TEU. Ernst Russ og MPCC har ein del i denne kategorien og ratene
på dei minste skipa er opp mot 24-25000 $/døgn no over 24 mnd sjølv for 800-900 TEU skip.
Mistenker fleire har kjøpt skip i større storleik for å få på fleire containere og tjene meir pengar, og det difor vert bygd lite av dei minste.
Framleis trengs disse minste for vidarefordeling mellom små havner, i fjordar, elver etc. så det burde vere pro MPCC og Ernst Russ.
Edit: Faktisk 700 TEU skip så får så sterke kontrakter.
Banchero week 13:
Pacific Qingdao 1998 698 436 no Extended to CCL 24 m $25,000/d
Atlantic East 2008 698 436 no Fixed to Asean Seas Line 24 m $25,000/d
Redigert 06.04.2022 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
Takk det samme, drammen! Ble en riktig trivelig kveld! Neste gang kan vi ta oss råd til (enda) en øl :-)
Med gode lånebetingelser og skattefordeler som følge av gjelden så er det vel ikke noe som skulle tilsi at dette er noe som kommer til å gå utover utbyttene fra det løpende driftsoverskuddet. Må huske at det står tilbake 25% av overskuddet på konto etter utbetalt utbytte også.
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 13:59
8828
Jeg håper (og tror) du har rett.
Men markedet i dag tar dette åpenbart negativt.
Men markedet i dag tar dette åpenbart negativt.
jadden
06.04.2022 kl 14:17
8749
Hvis vi legger til grunn at ZIm-avtalen(e) er starten på en strategiendring fra selskapets side er det en absolutt positiv nyhet. I 2026 er gjennomsnittsalderen på fartøyene 20 år. Videre kommer de nye kravene til utslippsreduksjon i 2023, ingen skip i flåten tilfredsstiller disse kravene. Eneste måten å innfri blir dermed redusert fart, men over tid vil ikke kundene ha disse skipene. Nybyggene som er i bestilling har eco-tilpasning, men de kan gå på tradisjonelt drivstoff inntil det nye fungerer.
Det har ligget som en uavklart svakhet for aksjen at det ikke har vært kommunisert hva som skal skje når vi kommer frem til det tidspunktet der utskifting av flåten blir presserende. Zim-avtalen kan således være første steg på denne veien. Jeg tenker at Folketrygdfondet så dette, og at det var grunnleggende for at de gikk og kjøpte seg opp til fjerde største aksjonær. Er dette riktig er summen av de siste meldingene absolutt positive for aksjekursen, vi må ikke glemme at styrets viktigste oppgave er å skape aksjonærverdier.
Det har ligget som en uavklart svakhet for aksjen at det ikke har vært kommunisert hva som skal skje når vi kommer frem til det tidspunktet der utskifting av flåten blir presserende. Zim-avtalen kan således være første steg på denne veien. Jeg tenker at Folketrygdfondet så dette, og at det var grunnleggende for at de gikk og kjøpte seg opp til fjerde største aksjonær. Er dette riktig er summen av de siste meldingene absolutt positive for aksjekursen, vi må ikke glemme at styrets viktigste oppgave er å skape aksjonærverdier.
PSI- Investor
06.04.2022 kl 14:19
8737
Ja helt enig, det er alltid lurt å følge med! Og før, eller helst senere, tar jo selv denne reisen slutt.
Jeg likte bare så godt at det ble sluttet skip til 2026 og 2027, og de to til 2031, og så ryktene om enda 4 til, ja langt frem i tid må det jo bli med 7- års kontrakter når de skal starte først langt frem i tid, så jeg hadde nå håpet å være på en god bølge helt til minst 2025...kanskje enda lenger. Fint å kunne fokusere på det som står som ditt kursmål i regnearket på 2025! Så ja, jeg er klar for at det skal vare lenge enda! Mine ønsker påvirker jo likevel ikke markedet vesentlig... Og ja, noen fokuserer vel mer på kurspotensiale enn på utbyttene fremover sikkert.
Stemmer det at vi er i starten på fase 2 og det sånn sett er NÅ MPCC skal kjøpes så bør man jo kunne få begge deler i godt monn fremover. Kan man håpe på.
Å vite når man skal gå ut av en investering er jo noe av det vanskeligste, og den beslutningen, som så mange andre, er det litt godt å kunne skyve langt ut i tid...
Jeg likte bare så godt at det ble sluttet skip til 2026 og 2027, og de to til 2031, og så ryktene om enda 4 til, ja langt frem i tid må det jo bli med 7- års kontrakter når de skal starte først langt frem i tid, så jeg hadde nå håpet å være på en god bølge helt til minst 2025...kanskje enda lenger. Fint å kunne fokusere på det som står som ditt kursmål i regnearket på 2025! Så ja, jeg er klar for at det skal vare lenge enda! Mine ønsker påvirker jo likevel ikke markedet vesentlig... Og ja, noen fokuserer vel mer på kurspotensiale enn på utbyttene fremover sikkert.
Stemmer det at vi er i starten på fase 2 og det sånn sett er NÅ MPCC skal kjøpes så bør man jo kunne få begge deler i godt monn fremover. Kan man håpe på.
Å vite når man skal gå ut av en investering er jo noe av det vanskeligste, og den beslutningen, som så mange andre, er det litt godt å kunne skyve langt ut i tid...
Beslutningen min er å kjøpe aksjer i dag. Har lastet opp på det lave 30 tallet. Nyheten som kom er gull, mer som i pose og sekk. Utbytte og nye skip på billigsalg, Vanskelig å få det bedre;)
Londonmannen
06.04.2022 kl 14:25
8822
Pussig hvordan en videreføring av fullmakter skaper antagelser om strategiendring hos ledelsen. De to 5500TEU skipene som ledelsen varslet om 31 mars er allerede sluttet på meget solide kontrakter de neste 7 årene etter at skipene blir levert. Inntektene fra disse slutningene mer enn dekker anskaffelseskoatnadene. De vi sågarbidra til økte utbytter fra 24 og utover.
Ledelsen har også i samme oppdatering, forsikret oss om at anskaffelsen vil ikke påvirke utbyttene i år og til neste år.
Nå må dere ikke lage eventyr om endring av strategi en uke etter at markedet fikk en oppdatering og sågar forsikring om at innhøstingen vil fortsette. Kontrahering av de to 5500TEU skipene var en gavepakke MPC ikke kunne takke nei til. Det er jo nettopp denne typen oppfyllende muligheter ledelsen i MPC er så drivende dyktige å ut ytte til aksjonærenes fordel. Og takk for det.
Ledelsen har også i samme oppdatering, forsikret oss om at anskaffelsen vil ikke påvirke utbyttene i år og til neste år.
Nå må dere ikke lage eventyr om endring av strategi en uke etter at markedet fikk en oppdatering og sågar forsikring om at innhøstingen vil fortsette. Kontrahering av de to 5500TEU skipene var en gavepakke MPC ikke kunne takke nei til. Det er jo nettopp denne typen oppfyllende muligheter ledelsen i MPC er så drivende dyktige å ut ytte til aksjonærenes fordel. Og takk for det.
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 14:32
8777
Skjønner hva du sier, men samtidig er det åpenbart en viss usikkerhet i markedet om man ser på dagens kursutvikling.
Hva tenker du er grunnen til at vi får en dupp i dag?
Hva tenker du er grunnen til at vi får en dupp i dag?
jadden
06.04.2022 kl 14:40
8825
Det er ikke et "eventyr om strategiendring" når et selskap basert på stort sett eldre skip skulle ri containerbølgen frem til 2024, og deretter exit fra markedet, hvorpå de etter fem år bestemmer seg for å satse på nybygg med kontrakter 7 år frem i tid fra 2024. Hvilken benevnelse ville du London brukt på denne omleggingen?
NetromK
06.04.2022 kl 14:43
8809
Eg trur me får ein dupp no fordi alle containerselskap i USA er ned 10-15% på ei veke samtidig som MPCC etter eit fall på 5-6% er opp 10% i same tidsrom.
Med fallet "over there" vert folk usikre og selger seg ned i MPCC. I tillegg velger sikkert nokon å flytte kapital over til peers med annen kursutvikling.
Ser ein på utvkiling YTD og over 1 år så er MPCC sin kurs meir opp enn hos dei andre, sjølv om ein ikkje tar høgde for utbytte på NOK 4/aksje.
Ernst Russ ganske lik kursutvikling som MPCC over 1 år, elles ligg dei fleste langt etter.
T.d Global Ship Lease er opp 76% på same tid som MPCC har stige nesten 200%.
Nær alle selskapa har meir å gå på, i alle fall utleigeselskapa. Men kursen har gått fort/bratt opp og ein pustepause er ikkje unaturleg.
Med fallet "over there" vert folk usikre og selger seg ned i MPCC. I tillegg velger sikkert nokon å flytte kapital over til peers med annen kursutvikling.
Ser ein på utvkiling YTD og over 1 år så er MPCC sin kurs meir opp enn hos dei andre, sjølv om ein ikkje tar høgde for utbytte på NOK 4/aksje.
Ernst Russ ganske lik kursutvikling som MPCC over 1 år, elles ligg dei fleste langt etter.
T.d Global Ship Lease er opp 76% på same tid som MPCC har stige nesten 200%.
Nær alle selskapa har meir å gå på, i alle fall utleigeselskapa. Men kursen har gått fort/bratt opp og ein pustepause er ikkje unaturleg.