MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Han shortet Tesla og alle så hvordan det gikk. Makan til tulling!
Ja, han shortet Tesla. Jeg har aldri skjønt logikken til Sissener, i veldig mange saker. Jeg synes at han har ofte 'tunge og dystre' prognoser og jeg fikk hakeslepp da jeg leste at han shortet Mærsk.
shipnrig
07.04.2022 kl 17:52
10037
Slettet brukerskrev Container på vei oppover over dammen i dag. Full ahead sailors.
Fikk kjøpt litt ekstra i dag. Ble er voldsomt leven med gårsdagens melding. Vår gode tyske CEO har visst geniale trekk ved flere anledninger så han har iallefall min fulle tillit. Er det noen som kan navigere i røff sjø så er det han.
Container på vei oppover over dammen i dag. Full ahead sailors.
Redigert 07.04.2022 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Det er jo fullstendig useriøst å referere til Jim Cramer.
Vel, jeg kjenner ikke mannen, og det er det vel få i Norge som gjør, men ser på Google at han har vært hedgeforvalter og benyttes av CNBC som vert for Mad Money.
Men uansett, det var etter min mening et komisk forslag, uavhengig av hvem som foreslo det, at man trekker frem en aksje som billig med en PE 18 når MPC har en PE på cirka 3........ That´s the point!
Men uansett, det var etter min mening et komisk forslag, uavhengig av hvem som foreslo det, at man trekker frem en aksje som billig med en PE 18 når MPC har en PE på cirka 3........ That´s the point!
Redigert 07.04.2022 kl 15:57
Du må logge inn for å svare
Han shortet Tesla og alle så hvordan det gikk. Makan til tulling!
jadden
07.04.2022 kl 15:50
9887
Jan Petter Sissener har shortet Mærsk og også våre oppdragsgivere i Zim som forøvrig stiger i dag, her fra dagens FA:
Har shortet Mærsk
Økt konsum, samt få alternative fraktmuligheter, har sendt fraktratene til containerrederiene til historisk høye nivåer sammen med aksjekursene. Sissener forventer en reversering av begge disse trendene, og har derfor shortet Mærsk og kjøpt en put spread i Zim Integrated Shipping som vil øke i verdi dersom kursene faller.
Har shortet Mærsk
Økt konsum, samt få alternative fraktmuligheter, har sendt fraktratene til containerrederiene til historisk høye nivåer sammen med aksjekursene. Sissener forventer en reversering av begge disse trendene, og har derfor shortet Mærsk og kjøpt en put spread i Zim Integrated Shipping som vil øke i verdi dersom kursene faller.
Travle dager. Men MPCC går jevnt og trutt, ca 5% opp siste veka og trenden er positiv og alle meglerhusene ligger inne med estimater godt over dagens kurs. Ser også ut som den siste dagers nedgang holder på å stoppe opp, Mærsk sin nedgang bunnet ut på formiddagen og er på nytt på stigende.
Redigert 07.04.2022 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.04.2022 kl 09:20
11030
“Logistics companies are wary of trade lanes, trade partners and shipments to and from Russia. Market volatility has caused uncertainties in the market which has caused massive delays and reduced capacities.”
“COVID induced lockdowns in China and the Russia-Ukraine war has torn apart the expectations of recovery of the supply chain, which has been grappling to keep up to the pressures of implications resulting from these and many more disruptions.”
https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-supply-chain-pressures-from-covid-lockdowns-in-china-russia-ukraine-war-and-rising-oil-prices/
“COVID induced lockdowns in China and the Russia-Ukraine war has torn apart the expectations of recovery of the supply chain, which has been grappling to keep up to the pressures of implications resulting from these and many more disruptions.”
https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-supply-chain-pressures-from-covid-lockdowns-in-china-russia-ukraine-war-and-rising-oil-prices/
Det er jo fullstendig useriøst å referere til Jim Cramer.
Redigert 07.04.2022 kl 08:05
Du må logge inn for å svare
Landkrabba
06.04.2022 kl 23:05
11689
For langsiktige så har dagen i dag mindre betydning, men en korreksjon må vi forvente i ny og ned. Spesielt når den var å få kjøpt til 25,3kr fredag 25.mars (få dager siden) og kunne selge på nesten 33 i går (!!!) Folketrygdefondet fikk tak i 8.000.000 aksjer av blokksalget, men har handlet nesten like mye på markedet i tillegg. Det har mange andre store også. Sum av dette blir vanvittig kursdrivende. Kortsiktige gjør som de skal: kjøper på dipp, selger med nesten 30 % vinst etter bare noen dager. I tillegg tok insideren CSI 2.700.000 aksjer av blokksalget (de er nest største eier med 15,21%). De kjøpte riktignok for 25kr, men dette skjedde for noen dager siden. Tror dere virkelig at de har kjøpt katta i sekken?? Tviler sterkt på det, om 3 dager får vi vite hvem som gar fylt på mer i dag. Jeg gjetter på Folketrygdefondet i allefall 😉 Til alle langsiktige: dere er høyst sansynlig investert i et perfekt selskap! Til dere raske og kortsiktige: grattis med en god trade!
DividendYield
06.04.2022 kl 20:03
12247
Leste artikkelen selv og tenkte det måtte være trykkfeil. Flex er ikke så dyrt priset. Er på nivå med autostore og andre overprisede vekstselskap
Når du har skjønt poenget, vil jeg stille kjernespørsmålet:
Hvorfor investere i selskaper (som f.eks. Sempra) med en PE som ligger 6-seks- ganger høyere enn MPC???
Hvorfor investere i selskaper (som f.eks. Sempra) med en PE som ligger 6-seks- ganger høyere enn MPC???
Redigert 06.04.2022 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Så en morsomhet fritt i Finansavisen på nettet. Ser du Morsomheten?
«Først ut og toppvalget for Cramer er Sempra Energy. Det er ikke en ren satsing på LNG, men har god eksport, ifølge Mad Money-programlederen.
– Jeg liker det langsiktige bildet. Hvis du leter etter måter å satse på Europas etterspørsel etter gass, er Sempra Energy det beste alternativet, sier Cramer.
Han sier også at selskapet er konsistent samt at aksjen er billig sammenlignet med inntjeningen. Aksjen har en P/E på 19,58. Til sammenligning har Flex LNG en P/E på 82,6.»
«Først ut og toppvalget for Cramer er Sempra Energy. Det er ikke en ren satsing på LNG, men har god eksport, ifølge Mad Money-programlederen.
– Jeg liker det langsiktige bildet. Hvis du leter etter måter å satse på Europas etterspørsel etter gass, er Sempra Energy det beste alternativet, sier Cramer.
Han sier også at selskapet er konsistent samt at aksjen er billig sammenlignet med inntjeningen. Aksjen har en P/E på 19,58. Til sammenligning har Flex LNG en P/E på 82,6.»
Jeg tror at 2025 blir veldig bra, PSI., men kursmålet tviler jeg mer på.
Hadde alle lest denne tråden, så hadde vi nok kommet dit. Jeg mener allikevel, som mange av dere, at reisen og kursen er langt fra ferdig.
Hadde alle lest denne tråden, så hadde vi nok kommet dit. Jeg mener allikevel, som mange av dere, at reisen og kursen er langt fra ferdig.
Jeg handler som oftest litt for tidlig, men føler nå at jeg har en brukbar inngang. Jeg får stadig flere Mpcc aksjer , og det er kjempe så lenge de stiger, Verre når de faller...hehe.
Når det gjelder nybyggene 2 eller 6stk kan det vel hende at de blir solgt med skyhøy fortjeneste lenge før de har blitt levert. Ledelsen er meget oppegående og gjør det beste for sine aksjonærer.
Når det gjelder nybyggene 2 eller 6stk kan det vel hende at de blir solgt med skyhøy fortjeneste lenge før de har blitt levert. Ledelsen er meget oppegående og gjør det beste for sine aksjonærer.
Redigert 06.04.2022 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
he he, Mister Green. Jeg venter og venter. Tok noen gevinster på 32.70 og vil gjerne kjøpe opp igjen et sted på 28-tallet. Markedet må gjerne tolke nyhetene (hvis det var det det var) negativt en dag til...eller to! Vi skal opp igjen.
Redigert 06.04.2022 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
jadden
06.04.2022 kl 16:28
12556
Overraskende svar fra Londonmannen: "Ledelsen i MPC spiller med vidåpne kort og holder oss løpende orientert om hva som skjer og hvordan de tenker. Derfor er det ikke behov for å skape grunnløse spekulasjoner om at ledelsen skal ha gjort en fullstendig strategiendring utenpå ha informert markedet."
Hvor finner du dekning for å hevde noe slikt om å skape grunnløse spekulasjoner og at ledelsen ikke har informert markedet? Ledelsen informerer markedet slik de skal gjennom sine meldinger og presentasjoner, ingen kritikk av ledelsen i det. Sliter du med å erkjenne at når et selskap går fra et case basert på brukte fartøyer velger å legge om kursen og går for nybygg, da snakker man om strategiendring. Dette basert på endrede markedsforhold. Men de har gjort det i full åpenhet og helt i tråd med retningslinjene for god informasjon til markedet, så hva er problemet?
Hvor finner du dekning for å hevde noe slikt om å skape grunnløse spekulasjoner og at ledelsen ikke har informert markedet? Ledelsen informerer markedet slik de skal gjennom sine meldinger og presentasjoner, ingen kritikk av ledelsen i det. Sliter du med å erkjenne at når et selskap går fra et case basert på brukte fartøyer velger å legge om kursen og går for nybygg, da snakker man om strategiendring. Dette basert på endrede markedsforhold. Men de har gjort det i full åpenhet og helt i tråd med retningslinjene for god informasjon til markedet, så hva er problemet?
Siden det er et betydelig kursfall i dag og mange spekulasjoner rundt veldig mye, synes jeg det er på sin plass med en liten oppsummering (på en forenklet måte):
Det snakkes blant annet om 200% oppgang osv.
Det faktiske forhold er at MPC-kursen den 30. november 2020 lå på cirka kr. 5. Etter den tid har vi hatt cirka kr. 4 i utbytte og kapitaltildeling, heretter benevnt som utbytte. Kursen var oppe i cirka kr. 32 for få dager siden, altså tilsvarer det kr. 36 inkl. utbytte.
I løpet av cirka 17 måneder har MPC-kursen (inkl. utbytte) steget 640 %. Dersom man går tilbake ytterligere seks måneder, til sommeren 2020, og frem til forrige dagens ATH, har kursøkningen vært 3.500 %.
Hold deg fast: 3.500 %!!!
Med andre ord: Det har vært en formidabel kursutvikling som, etter min oppfatning, ikke er registrert godt nok blant investorer utenom oss her inne og Folketrygdfondet og des like!
For når har du hørt om en kursstigning i løpet av snaue to år på mellom 640% og 3.500 %??
Da mener jeg også at det er viktig å få med seg at alle små og store fall blir litt underordnet dersom man tror på at MPC vil fortsette å tjene penger og fortsette å øke sine rater og utbytter og kursutvikling......
Alt annet blir småtteri når man ser dette selskapets utvikling i et forholdsvis kortsiktig perspektiv.
Og da er det også viktig å vite at dagens kurs i realiteten utgjør cirka kr. 34 (inkl. utbytte!)
Det snakkes blant annet om 200% oppgang osv.
Det faktiske forhold er at MPC-kursen den 30. november 2020 lå på cirka kr. 5. Etter den tid har vi hatt cirka kr. 4 i utbytte og kapitaltildeling, heretter benevnt som utbytte. Kursen var oppe i cirka kr. 32 for få dager siden, altså tilsvarer det kr. 36 inkl. utbytte.
I løpet av cirka 17 måneder har MPC-kursen (inkl. utbytte) steget 640 %. Dersom man går tilbake ytterligere seks måneder, til sommeren 2020, og frem til forrige dagens ATH, har kursøkningen vært 3.500 %.
Hold deg fast: 3.500 %!!!
Med andre ord: Det har vært en formidabel kursutvikling som, etter min oppfatning, ikke er registrert godt nok blant investorer utenom oss her inne og Folketrygdfondet og des like!
For når har du hørt om en kursstigning i løpet av snaue to år på mellom 640% og 3.500 %??
Da mener jeg også at det er viktig å få med seg at alle små og store fall blir litt underordnet dersom man tror på at MPC vil fortsette å tjene penger og fortsette å øke sine rater og utbytter og kursutvikling......
Alt annet blir småtteri når man ser dette selskapets utvikling i et forholdsvis kortsiktig perspektiv.
Og da er det også viktig å vite at dagens kurs i realiteten utgjør cirka kr. 34 (inkl. utbytte!)
Redigert 06.04.2022 kl 16:25
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
06.04.2022 kl 15:31
12851
Vi får ønske Lidl lykke til. Det er noe som heter «skomaker bli ved din lest». Det er også kjent i forretningslivet at stordrift har sine fordeler. Men kjære vene, detter lov å kaste seg ut på dypt vann. Enten svømmer du eller så drukner du. Men skal du ut på dypt vann er det som oftest lurt å kunne svømme for å beherske situasjonen du kaster deg ut i. Lidl har vel ikke mye erfaring om containersegmentet, men alt kan jo læres.
Sandsli invest
06.04.2022 kl 15:29
12644
Som jeg skrev for en uke siden så er MPCC moden for en korreksjon noe som er naturlig etter en periode med bra oppgang. Det er hva vi ser i dag. Solgte halve beholdningen for jeg får en ....... restskatt. Tror jeg timet nedsalget denne gangen. Angående nyheten som ble presentert i dag så kan jeg berolige dere andre medredere. Hva som gjøres er nok godt gjennomtenkt og ansvarlig gjort.
Londonmannen
06.04.2022 kl 15:25
12631
Ri bølgen, som på det tidspunktet den ble satt, så ut til å Ebbe ut i 22/23. Men situasjonen har endret seg og ledelsen uttalte pp Q4 21 presentasjonen at pga de høye ratene man nå oppnådde så ville man trolig ikke selge skip med det første men la de seile inn store verdier til aksjonærene.
Ledelsen i MPC spiller med vidåpne kort og holder oss løpende orientert om hva som skjer og hvordan de tenker. Derfor er det ikke behov for å skape grunnløse spekulasjoner om at ledelsen skal ha gjort en fullstendig strategiendring utenpå ha informert markedet. Slik opererer ikke ledelsen i MPC. De har hele tiden handlet til det beste for aksjonærene og det er ingen grunn til å anta at det vil endre seg i årene som kommer.
Ledelsen i MPC spiller med vidåpne kort og holder oss løpende orientert om hva som skjer og hvordan de tenker. Derfor er det ikke behov for å skape grunnløse spekulasjoner om at ledelsen skal ha gjort en fullstendig strategiendring utenpå ha informert markedet. Slik opererer ikke ledelsen i MPC. De har hele tiden handlet til det beste for aksjonærene og det er ingen grunn til å anta at det vil endre seg i årene som kommer.
NetromK
06.04.2022 kl 15:09
12760
Kan sjølvsagt vere. men berre i år har MPCC falt meir enn 5% 4 dagar,
Og det har skjedd 13-14 gonger siste året.
5 av disse falla har vore >9,97% nedgang. Sjølsagt er det eine på ex-dag NOK 3.
Kursen steig 30% frå 25. mars til 4. april.
Eg ser det naturleg, og i alle fall ikkje uvanleg for aksjen med ein slik korreksjon no,
Det var god stemning og kursen steig godt då MPCC annonserte kjøp av tp nybygg til det
som ser ut som veldig gode betingelsar. Eg skjønnar ikkje korleis det skal uroe no om dei kjøper fleire
til evt. liknande betingelsar.
Skip som vert nedbetalte ila. sine fyrste kontrakter på 7 år og deretter har 10mUSD berre i skrapverdi.
Frontload på kontrakter så mykje av inntjeninga kjem dei fyrste åra.
Annonsert at dette ikkje skal påverke utbytta på kort sikt, men kan betre dei fram i tid.
Vel, eg stolar på framleis stødig navigering av leiinga. Og vert fallet stor støtte aukar eg behaldninga igjen :)
Edit: Som del av rapport som nok bidrog til oppgang var også nye charters med gode rater, og ikkje berre annonsering av nybyggkjøp.
Men, dette vart kjent på same tid.
Edit 2: Skriveleif
Og det har skjedd 13-14 gonger siste året.
5 av disse falla har vore >9,97% nedgang. Sjølsagt er det eine på ex-dag NOK 3.
Kursen steig 30% frå 25. mars til 4. april.
Eg ser det naturleg, og i alle fall ikkje uvanleg for aksjen med ein slik korreksjon no,
Det var god stemning og kursen steig godt då MPCC annonserte kjøp av tp nybygg til det
som ser ut som veldig gode betingelsar. Eg skjønnar ikkje korleis det skal uroe no om dei kjøper fleire
til evt. liknande betingelsar.
Skip som vert nedbetalte ila. sine fyrste kontrakter på 7 år og deretter har 10mUSD berre i skrapverdi.
Frontload på kontrakter så mykje av inntjeninga kjem dei fyrste åra.
Annonsert at dette ikkje skal påverke utbytta på kort sikt, men kan betre dei fram i tid.
Vel, eg stolar på framleis stødig navigering av leiinga. Og vert fallet stor støtte aukar eg behaldninga igjen :)
Edit: Som del av rapport som nok bidrog til oppgang var også nye charters med gode rater, og ikkje berre annonsering av nybyggkjøp.
Men, dette vart kjent på same tid.
Edit 2: Skriveleif
Redigert 06.04.2022 kl 19:40
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
06.04.2022 kl 15:07
12724
Lidl setter opp eget container selskap!
Lidl, part of Schwarz Group and one of the largest retailers in the world, has set up its own container shipping company aiming to face the supply chain challenges, reduce delays in the delivery of its products and avoid high freight rates.
https://container-news.com/lidl-sets-up-its-own-shipping-line/
Vi så tidligere i høst at flere amerikanske selskaper tok grep og chartret egne skip (det var vel helt ned i 850TEU) for å få stabile vareleveranser. Nå setter også Lidl inn ressurser på å ta større del av varestrømmen. Det betyr vel at 2023 ikke blir noe krasj-år mht rater slik Lidl ser det. Det skal bli spennende å følge med om andre store også gjør det samme. Jeg vil vel tro at det eneste alternativet de har er å få for de minste feederene (700-1300TEU) som er forholdsvis enkle å få losset i mindre sentrale havner med ellers god infrastruktur.
Lidl, part of Schwarz Group and one of the largest retailers in the world, has set up its own container shipping company aiming to face the supply chain challenges, reduce delays in the delivery of its products and avoid high freight rates.
https://container-news.com/lidl-sets-up-its-own-shipping-line/
Vi så tidligere i høst at flere amerikanske selskaper tok grep og chartret egne skip (det var vel helt ned i 850TEU) for å få stabile vareleveranser. Nå setter også Lidl inn ressurser på å ta større del av varestrømmen. Det betyr vel at 2023 ikke blir noe krasj-år mht rater slik Lidl ser det. Det skal bli spennende å følge med om andre store også gjør det samme. Jeg vil vel tro at det eneste alternativet de har er å få for de minste feederene (700-1300TEU) som er forholdsvis enkle å få losset i mindre sentrale havner med ellers god infrastruktur.
Tror ikke vi skal utelukke gevinstsikring heller. Opp over 15% på 1,5 uke gjør nok at mange tar pengene og stikker.
Burde vi selge på denne informasjonen som i dag er kommet, eller sitter vi rolig? virker som det er litt forskjellige syn på det som kom idag.
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 14:51
12818
Tror uansett ikke vi kan lukke øynene for at denne duppen skjer samme dag som innholdet i generalforsamlingen blir lagt ut.
PSI- Investor
06.04.2022 kl 14:47
12808
Ja er enig i det.
Kanskje er det flere som tenkte slik jeg umiddelbart gjorde i dag morges? Siden kursen er ned.
At det skulle bli 25% flere aksjer for å finansiere nye skip. Glad jeg tok meg tid til å lese selve meldingen, og skjønner at det burde jeg gjort før jeg skrev noe her...
For det var jo i meldingen fra selskapet intet som tydet på at den min første tolkning var riktig. Den var derimot direkte feil.
Kanskje er det flere som tenkte slik jeg umiddelbart gjorde i dag morges? Siden kursen er ned.
At det skulle bli 25% flere aksjer for å finansiere nye skip. Glad jeg tok meg tid til å lese selve meldingen, og skjønner at det burde jeg gjort før jeg skrev noe her...
For det var jo i meldingen fra selskapet intet som tydet på at den min første tolkning var riktig. Den var derimot direkte feil.
NetromK
06.04.2022 kl 14:43
8727
Eg trur me får ein dupp no fordi alle containerselskap i USA er ned 10-15% på ei veke samtidig som MPCC etter eit fall på 5-6% er opp 10% i same tidsrom.
Med fallet "over there" vert folk usikre og selger seg ned i MPCC. I tillegg velger sikkert nokon å flytte kapital over til peers med annen kursutvikling.
Ser ein på utvkiling YTD og over 1 år så er MPCC sin kurs meir opp enn hos dei andre, sjølv om ein ikkje tar høgde for utbytte på NOK 4/aksje.
Ernst Russ ganske lik kursutvikling som MPCC over 1 år, elles ligg dei fleste langt etter.
T.d Global Ship Lease er opp 76% på same tid som MPCC har stige nesten 200%.
Nær alle selskapa har meir å gå på, i alle fall utleigeselskapa. Men kursen har gått fort/bratt opp og ein pustepause er ikkje unaturleg.
Med fallet "over there" vert folk usikre og selger seg ned i MPCC. I tillegg velger sikkert nokon å flytte kapital over til peers med annen kursutvikling.
Ser ein på utvkiling YTD og over 1 år så er MPCC sin kurs meir opp enn hos dei andre, sjølv om ein ikkje tar høgde for utbytte på NOK 4/aksje.
Ernst Russ ganske lik kursutvikling som MPCC over 1 år, elles ligg dei fleste langt etter.
T.d Global Ship Lease er opp 76% på same tid som MPCC har stige nesten 200%.
Nær alle selskapa har meir å gå på, i alle fall utleigeselskapa. Men kursen har gått fort/bratt opp og ein pustepause er ikkje unaturleg.
jadden
06.04.2022 kl 14:40
8743
Det er ikke et "eventyr om strategiendring" når et selskap basert på stort sett eldre skip skulle ri containerbølgen frem til 2024, og deretter exit fra markedet, hvorpå de etter fem år bestemmer seg for å satse på nybygg med kontrakter 7 år frem i tid fra 2024. Hvilken benevnelse ville du London brukt på denne omleggingen?
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 14:32
8695
Skjønner hva du sier, men samtidig er det åpenbart en viss usikkerhet i markedet om man ser på dagens kursutvikling.
Hva tenker du er grunnen til at vi får en dupp i dag?
Hva tenker du er grunnen til at vi får en dupp i dag?
Londonmannen
06.04.2022 kl 14:25
8740
Pussig hvordan en videreføring av fullmakter skaper antagelser om strategiendring hos ledelsen. De to 5500TEU skipene som ledelsen varslet om 31 mars er allerede sluttet på meget solide kontrakter de neste 7 årene etter at skipene blir levert. Inntektene fra disse slutningene mer enn dekker anskaffelseskoatnadene. De vi sågarbidra til økte utbytter fra 24 og utover.
Ledelsen har også i samme oppdatering, forsikret oss om at anskaffelsen vil ikke påvirke utbyttene i år og til neste år.
Nå må dere ikke lage eventyr om endring av strategi en uke etter at markedet fikk en oppdatering og sågar forsikring om at innhøstingen vil fortsette. Kontrahering av de to 5500TEU skipene var en gavepakke MPC ikke kunne takke nei til. Det er jo nettopp denne typen oppfyllende muligheter ledelsen i MPC er så drivende dyktige å ut ytte til aksjonærenes fordel. Og takk for det.
Ledelsen har også i samme oppdatering, forsikret oss om at anskaffelsen vil ikke påvirke utbyttene i år og til neste år.
Nå må dere ikke lage eventyr om endring av strategi en uke etter at markedet fikk en oppdatering og sågar forsikring om at innhøstingen vil fortsette. Kontrahering av de to 5500TEU skipene var en gavepakke MPC ikke kunne takke nei til. Det er jo nettopp denne typen oppfyllende muligheter ledelsen i MPC er så drivende dyktige å ut ytte til aksjonærenes fordel. Og takk for det.
Beslutningen min er å kjøpe aksjer i dag. Har lastet opp på det lave 30 tallet. Nyheten som kom er gull, mer som i pose og sekk. Utbytte og nye skip på billigsalg, Vanskelig å få det bedre;)
PSI- Investor
06.04.2022 kl 14:19
8655
Ja helt enig, det er alltid lurt å følge med! Og før, eller helst senere, tar jo selv denne reisen slutt.
Jeg likte bare så godt at det ble sluttet skip til 2026 og 2027, og de to til 2031, og så ryktene om enda 4 til, ja langt frem i tid må det jo bli med 7- års kontrakter når de skal starte først langt frem i tid, så jeg hadde nå håpet å være på en god bølge helt til minst 2025...kanskje enda lenger. Fint å kunne fokusere på det som står som ditt kursmål i regnearket på 2025! Så ja, jeg er klar for at det skal vare lenge enda! Mine ønsker påvirker jo likevel ikke markedet vesentlig... Og ja, noen fokuserer vel mer på kurspotensiale enn på utbyttene fremover sikkert.
Stemmer det at vi er i starten på fase 2 og det sånn sett er NÅ MPCC skal kjøpes så bør man jo kunne få begge deler i godt monn fremover. Kan man håpe på.
Å vite når man skal gå ut av en investering er jo noe av det vanskeligste, og den beslutningen, som så mange andre, er det litt godt å kunne skyve langt ut i tid...
Jeg likte bare så godt at det ble sluttet skip til 2026 og 2027, og de to til 2031, og så ryktene om enda 4 til, ja langt frem i tid må det jo bli med 7- års kontrakter når de skal starte først langt frem i tid, så jeg hadde nå håpet å være på en god bølge helt til minst 2025...kanskje enda lenger. Fint å kunne fokusere på det som står som ditt kursmål i regnearket på 2025! Så ja, jeg er klar for at det skal vare lenge enda! Mine ønsker påvirker jo likevel ikke markedet vesentlig... Og ja, noen fokuserer vel mer på kurspotensiale enn på utbyttene fremover sikkert.
Stemmer det at vi er i starten på fase 2 og det sånn sett er NÅ MPCC skal kjøpes så bør man jo kunne få begge deler i godt monn fremover. Kan man håpe på.
Å vite når man skal gå ut av en investering er jo noe av det vanskeligste, og den beslutningen, som så mange andre, er det litt godt å kunne skyve langt ut i tid...
jadden
06.04.2022 kl 14:17
8667
Hvis vi legger til grunn at ZIm-avtalen(e) er starten på en strategiendring fra selskapets side er det en absolutt positiv nyhet. I 2026 er gjennomsnittsalderen på fartøyene 20 år. Videre kommer de nye kravene til utslippsreduksjon i 2023, ingen skip i flåten tilfredsstiller disse kravene. Eneste måten å innfri blir dermed redusert fart, men over tid vil ikke kundene ha disse skipene. Nybyggene som er i bestilling har eco-tilpasning, men de kan gå på tradisjonelt drivstoff inntil det nye fungerer.
Det har ligget som en uavklart svakhet for aksjen at det ikke har vært kommunisert hva som skal skje når vi kommer frem til det tidspunktet der utskifting av flåten blir presserende. Zim-avtalen kan således være første steg på denne veien. Jeg tenker at Folketrygdfondet så dette, og at det var grunnleggende for at de gikk og kjøpte seg opp til fjerde største aksjonær. Er dette riktig er summen av de siste meldingene absolutt positive for aksjekursen, vi må ikke glemme at styrets viktigste oppgave er å skape aksjonærverdier.
Det har ligget som en uavklart svakhet for aksjen at det ikke har vært kommunisert hva som skal skje når vi kommer frem til det tidspunktet der utskifting av flåten blir presserende. Zim-avtalen kan således være første steg på denne veien. Jeg tenker at Folketrygdfondet så dette, og at det var grunnleggende for at de gikk og kjøpte seg opp til fjerde største aksjonær. Er dette riktig er summen av de siste meldingene absolutt positive for aksjekursen, vi må ikke glemme at styrets viktigste oppgave er å skape aksjonærverdier.
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 13:59
8746
Jeg håper (og tror) du har rett.
Men markedet i dag tar dette åpenbart negativt.
Men markedet i dag tar dette åpenbart negativt.
Med gode lånebetingelser og skattefordeler som følge av gjelden så er det vel ikke noe som skulle tilsi at dette er noe som kommer til å gå utover utbyttene fra det løpende driftsoverskuddet. Må huske at det står tilbake 25% av overskuddet på konto etter utbetalt utbytte også.
Takk det samme, drammen! Ble en riktig trivelig kveld! Neste gang kan vi ta oss råd til (enda) en øl :-)
NetromK
06.04.2022 kl 13:20
8728
Tusen takk!
Byrjar verte litt skip, men samtidig er store delar av flåten moden for utskifting.
Er også venta større auke i behov for intra-regional trade med mindre skip enn behov generelt.
LItt spennande at det er så få skip under 1800 TEU. Ernst Russ og MPCC har ein del i denne kategorien og ratene
på dei minste skipa er opp mot 24-25000 $/døgn no over 24 mnd sjølv for 800-900 TEU skip.
Mistenker fleire har kjøpt skip i større storleik for å få på fleire containere og tjene meir pengar, og det difor vert bygd lite av dei minste.
Framleis trengs disse minste for vidarefordeling mellom små havner, i fjordar, elver etc. så det burde vere pro MPCC og Ernst Russ.
Edit: Faktisk 700 TEU skip så får så sterke kontrakter.
Banchero week 13:
Pacific Qingdao 1998 698 436 no Extended to CCL 24 m $25,000/d
Atlantic East 2008 698 436 no Fixed to Asean Seas Line 24 m $25,000/d
Byrjar verte litt skip, men samtidig er store delar av flåten moden for utskifting.
Er også venta større auke i behov for intra-regional trade med mindre skip enn behov generelt.
LItt spennande at det er så få skip under 1800 TEU. Ernst Russ og MPCC har ein del i denne kategorien og ratene
på dei minste skipa er opp mot 24-25000 $/døgn no over 24 mnd sjølv for 800-900 TEU skip.
Mistenker fleire har kjøpt skip i større storleik for å få på fleire containere og tjene meir pengar, og det difor vert bygd lite av dei minste.
Framleis trengs disse minste for vidarefordeling mellom små havner, i fjordar, elver etc. så det burde vere pro MPCC og Ernst Russ.
Edit: Faktisk 700 TEU skip så får så sterke kontrakter.
Banchero week 13:
Pacific Qingdao 1998 698 436 no Extended to CCL 24 m $25,000/d
Atlantic East 2008 698 436 no Fixed to Asean Seas Line 24 m $25,000/d
Redigert 06.04.2022 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
Ok, takk, Jadden, så det er dine refleksjoner som lå til grunn for det du skrev. Og det er veloverveide tanker, synes jeg så absolutt.
Jeg er enig i at det vil være en strategiomlegning dersom man går bort fra ekstraordinære utbytter, for det har liksom vært kjernen i den senere tids gode nyheter.
Og at strategiendringen kan ha vært årsaken til at et styremedlem gikk av.
Men det gjenstår å se, for Baack har jo stått last og brast bak strategien, og det vil undre meg om han plutselig har snudd i dette uten at det er blitt sagt rett ut. Baack har jo nettopp vært å stole på i så henseende.
Jeg er enig i at det vil være en strategiomlegning dersom man går bort fra ekstraordinære utbytter, for det har liksom vært kjernen i den senere tids gode nyheter.
Og at strategiendringen kan ha vært årsaken til at et styremedlem gikk av.
Men det gjenstår å se, for Baack har jo stått last og brast bak strategien, og det vil undre meg om han plutselig har snudd i dette uten at det er blitt sagt rett ut. Baack har jo nettopp vært å stole på i så henseende.
Redigert 06.04.2022 kl 12:57
Du må logge inn for å svare