MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
06.04.2022 kl 14:47
12807
Ja er enig i det.
Kanskje er det flere som tenkte slik jeg umiddelbart gjorde i dag morges? Siden kursen er ned.
At det skulle bli 25% flere aksjer for å finansiere nye skip. Glad jeg tok meg tid til å lese selve meldingen, og skjønner at det burde jeg gjort før jeg skrev noe her...
For det var jo i meldingen fra selskapet intet som tydet på at den min første tolkning var riktig. Den var derimot direkte feil.
Kanskje er det flere som tenkte slik jeg umiddelbart gjorde i dag morges? Siden kursen er ned.
At det skulle bli 25% flere aksjer for å finansiere nye skip. Glad jeg tok meg tid til å lese selve meldingen, og skjønner at det burde jeg gjort før jeg skrev noe her...
For det var jo i meldingen fra selskapet intet som tydet på at den min første tolkning var riktig. Den var derimot direkte feil.
UerfarenInvest
06.04.2022 kl 14:51
12817
Tror uansett ikke vi kan lukke øynene for at denne duppen skjer samme dag som innholdet i generalforsamlingen blir lagt ut.
Burde vi selge på denne informasjonen som i dag er kommet, eller sitter vi rolig? virker som det er litt forskjellige syn på det som kom idag.
Tror ikke vi skal utelukke gevinstsikring heller. Opp over 15% på 1,5 uke gjør nok at mange tar pengene og stikker.
hectorgonzales
06.04.2022 kl 15:07
12723
Lidl setter opp eget container selskap!
Lidl, part of Schwarz Group and one of the largest retailers in the world, has set up its own container shipping company aiming to face the supply chain challenges, reduce delays in the delivery of its products and avoid high freight rates.
https://container-news.com/lidl-sets-up-its-own-shipping-line/
Vi så tidligere i høst at flere amerikanske selskaper tok grep og chartret egne skip (det var vel helt ned i 850TEU) for å få stabile vareleveranser. Nå setter også Lidl inn ressurser på å ta større del av varestrømmen. Det betyr vel at 2023 ikke blir noe krasj-år mht rater slik Lidl ser det. Det skal bli spennende å følge med om andre store også gjør det samme. Jeg vil vel tro at det eneste alternativet de har er å få for de minste feederene (700-1300TEU) som er forholdsvis enkle å få losset i mindre sentrale havner med ellers god infrastruktur.
Lidl, part of Schwarz Group and one of the largest retailers in the world, has set up its own container shipping company aiming to face the supply chain challenges, reduce delays in the delivery of its products and avoid high freight rates.
https://container-news.com/lidl-sets-up-its-own-shipping-line/
Vi så tidligere i høst at flere amerikanske selskaper tok grep og chartret egne skip (det var vel helt ned i 850TEU) for å få stabile vareleveranser. Nå setter også Lidl inn ressurser på å ta større del av varestrømmen. Det betyr vel at 2023 ikke blir noe krasj-år mht rater slik Lidl ser det. Det skal bli spennende å følge med om andre store også gjør det samme. Jeg vil vel tro at det eneste alternativet de har er å få for de minste feederene (700-1300TEU) som er forholdsvis enkle å få losset i mindre sentrale havner med ellers god infrastruktur.
NetromK
06.04.2022 kl 15:09
12759
Kan sjølvsagt vere. men berre i år har MPCC falt meir enn 5% 4 dagar,
Og det har skjedd 13-14 gonger siste året.
5 av disse falla har vore >9,97% nedgang. Sjølsagt er det eine på ex-dag NOK 3.
Kursen steig 30% frå 25. mars til 4. april.
Eg ser det naturleg, og i alle fall ikkje uvanleg for aksjen med ein slik korreksjon no,
Det var god stemning og kursen steig godt då MPCC annonserte kjøp av tp nybygg til det
som ser ut som veldig gode betingelsar. Eg skjønnar ikkje korleis det skal uroe no om dei kjøper fleire
til evt. liknande betingelsar.
Skip som vert nedbetalte ila. sine fyrste kontrakter på 7 år og deretter har 10mUSD berre i skrapverdi.
Frontload på kontrakter så mykje av inntjeninga kjem dei fyrste åra.
Annonsert at dette ikkje skal påverke utbytta på kort sikt, men kan betre dei fram i tid.
Vel, eg stolar på framleis stødig navigering av leiinga. Og vert fallet stor støtte aukar eg behaldninga igjen :)
Edit: Som del av rapport som nok bidrog til oppgang var også nye charters med gode rater, og ikkje berre annonsering av nybyggkjøp.
Men, dette vart kjent på same tid.
Edit 2: Skriveleif
Og det har skjedd 13-14 gonger siste året.
5 av disse falla har vore >9,97% nedgang. Sjølsagt er det eine på ex-dag NOK 3.
Kursen steig 30% frå 25. mars til 4. april.
Eg ser det naturleg, og i alle fall ikkje uvanleg for aksjen med ein slik korreksjon no,
Det var god stemning og kursen steig godt då MPCC annonserte kjøp av tp nybygg til det
som ser ut som veldig gode betingelsar. Eg skjønnar ikkje korleis det skal uroe no om dei kjøper fleire
til evt. liknande betingelsar.
Skip som vert nedbetalte ila. sine fyrste kontrakter på 7 år og deretter har 10mUSD berre i skrapverdi.
Frontload på kontrakter så mykje av inntjeninga kjem dei fyrste åra.
Annonsert at dette ikkje skal påverke utbytta på kort sikt, men kan betre dei fram i tid.
Vel, eg stolar på framleis stødig navigering av leiinga. Og vert fallet stor støtte aukar eg behaldninga igjen :)
Edit: Som del av rapport som nok bidrog til oppgang var også nye charters med gode rater, og ikkje berre annonsering av nybyggkjøp.
Men, dette vart kjent på same tid.
Edit 2: Skriveleif
Redigert 06.04.2022 kl 19:40
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
06.04.2022 kl 15:25
12630
Ri bølgen, som på det tidspunktet den ble satt, så ut til å Ebbe ut i 22/23. Men situasjonen har endret seg og ledelsen uttalte pp Q4 21 presentasjonen at pga de høye ratene man nå oppnådde så ville man trolig ikke selge skip med det første men la de seile inn store verdier til aksjonærene.
Ledelsen i MPC spiller med vidåpne kort og holder oss løpende orientert om hva som skjer og hvordan de tenker. Derfor er det ikke behov for å skape grunnløse spekulasjoner om at ledelsen skal ha gjort en fullstendig strategiendring utenpå ha informert markedet. Slik opererer ikke ledelsen i MPC. De har hele tiden handlet til det beste for aksjonærene og det er ingen grunn til å anta at det vil endre seg i årene som kommer.
Ledelsen i MPC spiller med vidåpne kort og holder oss løpende orientert om hva som skjer og hvordan de tenker. Derfor er det ikke behov for å skape grunnløse spekulasjoner om at ledelsen skal ha gjort en fullstendig strategiendring utenpå ha informert markedet. Slik opererer ikke ledelsen i MPC. De har hele tiden handlet til det beste for aksjonærene og det er ingen grunn til å anta at det vil endre seg i årene som kommer.
Sandsli invest
06.04.2022 kl 15:29
12643
Som jeg skrev for en uke siden så er MPCC moden for en korreksjon noe som er naturlig etter en periode med bra oppgang. Det er hva vi ser i dag. Solgte halve beholdningen for jeg får en ....... restskatt. Tror jeg timet nedsalget denne gangen. Angående nyheten som ble presentert i dag så kan jeg berolige dere andre medredere. Hva som gjøres er nok godt gjennomtenkt og ansvarlig gjort.
Londonmannen
06.04.2022 kl 15:31
12850
Vi får ønske Lidl lykke til. Det er noe som heter «skomaker bli ved din lest». Det er også kjent i forretningslivet at stordrift har sine fordeler. Men kjære vene, detter lov å kaste seg ut på dypt vann. Enten svømmer du eller så drukner du. Men skal du ut på dypt vann er det som oftest lurt å kunne svømme for å beherske situasjonen du kaster deg ut i. Lidl har vel ikke mye erfaring om containersegmentet, men alt kan jo læres.
Siden det er et betydelig kursfall i dag og mange spekulasjoner rundt veldig mye, synes jeg det er på sin plass med en liten oppsummering (på en forenklet måte):
Det snakkes blant annet om 200% oppgang osv.
Det faktiske forhold er at MPC-kursen den 30. november 2020 lå på cirka kr. 5. Etter den tid har vi hatt cirka kr. 4 i utbytte og kapitaltildeling, heretter benevnt som utbytte. Kursen var oppe i cirka kr. 32 for få dager siden, altså tilsvarer det kr. 36 inkl. utbytte.
I løpet av cirka 17 måneder har MPC-kursen (inkl. utbytte) steget 640 %. Dersom man går tilbake ytterligere seks måneder, til sommeren 2020, og frem til forrige dagens ATH, har kursøkningen vært 3.500 %.
Hold deg fast: 3.500 %!!!
Med andre ord: Det har vært en formidabel kursutvikling som, etter min oppfatning, ikke er registrert godt nok blant investorer utenom oss her inne og Folketrygdfondet og des like!
For når har du hørt om en kursstigning i løpet av snaue to år på mellom 640% og 3.500 %??
Da mener jeg også at det er viktig å få med seg at alle små og store fall blir litt underordnet dersom man tror på at MPC vil fortsette å tjene penger og fortsette å øke sine rater og utbytter og kursutvikling......
Alt annet blir småtteri når man ser dette selskapets utvikling i et forholdsvis kortsiktig perspektiv.
Og da er det også viktig å vite at dagens kurs i realiteten utgjør cirka kr. 34 (inkl. utbytte!)
Det snakkes blant annet om 200% oppgang osv.
Det faktiske forhold er at MPC-kursen den 30. november 2020 lå på cirka kr. 5. Etter den tid har vi hatt cirka kr. 4 i utbytte og kapitaltildeling, heretter benevnt som utbytte. Kursen var oppe i cirka kr. 32 for få dager siden, altså tilsvarer det kr. 36 inkl. utbytte.
I løpet av cirka 17 måneder har MPC-kursen (inkl. utbytte) steget 640 %. Dersom man går tilbake ytterligere seks måneder, til sommeren 2020, og frem til forrige dagens ATH, har kursøkningen vært 3.500 %.
Hold deg fast: 3.500 %!!!
Med andre ord: Det har vært en formidabel kursutvikling som, etter min oppfatning, ikke er registrert godt nok blant investorer utenom oss her inne og Folketrygdfondet og des like!
For når har du hørt om en kursstigning i løpet av snaue to år på mellom 640% og 3.500 %??
Da mener jeg også at det er viktig å få med seg at alle små og store fall blir litt underordnet dersom man tror på at MPC vil fortsette å tjene penger og fortsette å øke sine rater og utbytter og kursutvikling......
Alt annet blir småtteri når man ser dette selskapets utvikling i et forholdsvis kortsiktig perspektiv.
Og da er det også viktig å vite at dagens kurs i realiteten utgjør cirka kr. 34 (inkl. utbytte!)
Redigert 06.04.2022 kl 16:25
Du må logge inn for å svare
jadden
06.04.2022 kl 16:28
12555
Overraskende svar fra Londonmannen: "Ledelsen i MPC spiller med vidåpne kort og holder oss løpende orientert om hva som skjer og hvordan de tenker. Derfor er det ikke behov for å skape grunnløse spekulasjoner om at ledelsen skal ha gjort en fullstendig strategiendring utenpå ha informert markedet."
Hvor finner du dekning for å hevde noe slikt om å skape grunnløse spekulasjoner og at ledelsen ikke har informert markedet? Ledelsen informerer markedet slik de skal gjennom sine meldinger og presentasjoner, ingen kritikk av ledelsen i det. Sliter du med å erkjenne at når et selskap går fra et case basert på brukte fartøyer velger å legge om kursen og går for nybygg, da snakker man om strategiendring. Dette basert på endrede markedsforhold. Men de har gjort det i full åpenhet og helt i tråd med retningslinjene for god informasjon til markedet, så hva er problemet?
Hvor finner du dekning for å hevde noe slikt om å skape grunnløse spekulasjoner og at ledelsen ikke har informert markedet? Ledelsen informerer markedet slik de skal gjennom sine meldinger og presentasjoner, ingen kritikk av ledelsen i det. Sliter du med å erkjenne at når et selskap går fra et case basert på brukte fartøyer velger å legge om kursen og går for nybygg, da snakker man om strategiendring. Dette basert på endrede markedsforhold. Men de har gjort det i full åpenhet og helt i tråd med retningslinjene for god informasjon til markedet, så hva er problemet?
he he, Mister Green. Jeg venter og venter. Tok noen gevinster på 32.70 og vil gjerne kjøpe opp igjen et sted på 28-tallet. Markedet må gjerne tolke nyhetene (hvis det var det det var) negativt en dag til...eller to! Vi skal opp igjen.
Redigert 06.04.2022 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
Jeg handler som oftest litt for tidlig, men føler nå at jeg har en brukbar inngang. Jeg får stadig flere Mpcc aksjer , og det er kjempe så lenge de stiger, Verre når de faller...hehe.
Når det gjelder nybyggene 2 eller 6stk kan det vel hende at de blir solgt med skyhøy fortjeneste lenge før de har blitt levert. Ledelsen er meget oppegående og gjør det beste for sine aksjonærer.
Når det gjelder nybyggene 2 eller 6stk kan det vel hende at de blir solgt med skyhøy fortjeneste lenge før de har blitt levert. Ledelsen er meget oppegående og gjør det beste for sine aksjonærer.
Redigert 06.04.2022 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
Jeg tror at 2025 blir veldig bra, PSI., men kursmålet tviler jeg mer på.
Hadde alle lest denne tråden, så hadde vi nok kommet dit. Jeg mener allikevel, som mange av dere, at reisen og kursen er langt fra ferdig.
Hadde alle lest denne tråden, så hadde vi nok kommet dit. Jeg mener allikevel, som mange av dere, at reisen og kursen er langt fra ferdig.
Så en morsomhet fritt i Finansavisen på nettet. Ser du Morsomheten?
«Først ut og toppvalget for Cramer er Sempra Energy. Det er ikke en ren satsing på LNG, men har god eksport, ifølge Mad Money-programlederen.
– Jeg liker det langsiktige bildet. Hvis du leter etter måter å satse på Europas etterspørsel etter gass, er Sempra Energy det beste alternativet, sier Cramer.
Han sier også at selskapet er konsistent samt at aksjen er billig sammenlignet med inntjeningen. Aksjen har en P/E på 19,58. Til sammenligning har Flex LNG en P/E på 82,6.»
«Først ut og toppvalget for Cramer er Sempra Energy. Det er ikke en ren satsing på LNG, men har god eksport, ifølge Mad Money-programlederen.
– Jeg liker det langsiktige bildet. Hvis du leter etter måter å satse på Europas etterspørsel etter gass, er Sempra Energy det beste alternativet, sier Cramer.
Han sier også at selskapet er konsistent samt at aksjen er billig sammenlignet med inntjeningen. Aksjen har en P/E på 19,58. Til sammenligning har Flex LNG en P/E på 82,6.»
Når du har skjønt poenget, vil jeg stille kjernespørsmålet:
Hvorfor investere i selskaper (som f.eks. Sempra) med en PE som ligger 6-seks- ganger høyere enn MPC???
Hvorfor investere i selskaper (som f.eks. Sempra) med en PE som ligger 6-seks- ganger høyere enn MPC???
Redigert 06.04.2022 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
DividendYield
06.04.2022 kl 20:03
12246
Leste artikkelen selv og tenkte det måtte være trykkfeil. Flex er ikke så dyrt priset. Er på nivå med autostore og andre overprisede vekstselskap
Landkrabba
06.04.2022 kl 23:05
11688
For langsiktige så har dagen i dag mindre betydning, men en korreksjon må vi forvente i ny og ned. Spesielt når den var å få kjøpt til 25,3kr fredag 25.mars (få dager siden) og kunne selge på nesten 33 i går (!!!) Folketrygdefondet fikk tak i 8.000.000 aksjer av blokksalget, men har handlet nesten like mye på markedet i tillegg. Det har mange andre store også. Sum av dette blir vanvittig kursdrivende. Kortsiktige gjør som de skal: kjøper på dipp, selger med nesten 30 % vinst etter bare noen dager. I tillegg tok insideren CSI 2.700.000 aksjer av blokksalget (de er nest største eier med 15,21%). De kjøpte riktignok for 25kr, men dette skjedde for noen dager siden. Tror dere virkelig at de har kjøpt katta i sekken?? Tviler sterkt på det, om 3 dager får vi vite hvem som gar fylt på mer i dag. Jeg gjetter på Folketrygdefondet i allefall 😉 Til alle langsiktige: dere er høyst sansynlig investert i et perfekt selskap! Til dere raske og kortsiktige: grattis med en god trade!
Det er jo fullstendig useriøst å referere til Jim Cramer.
Redigert 07.04.2022 kl 08:05
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.04.2022 kl 09:20
11029
“Logistics companies are wary of trade lanes, trade partners and shipments to and from Russia. Market volatility has caused uncertainties in the market which has caused massive delays and reduced capacities.”
“COVID induced lockdowns in China and the Russia-Ukraine war has torn apart the expectations of recovery of the supply chain, which has been grappling to keep up to the pressures of implications resulting from these and many more disruptions.”
https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-supply-chain-pressures-from-covid-lockdowns-in-china-russia-ukraine-war-and-rising-oil-prices/
“COVID induced lockdowns in China and the Russia-Ukraine war has torn apart the expectations of recovery of the supply chain, which has been grappling to keep up to the pressures of implications resulting from these and many more disruptions.”
https://www.hellenicshippingnews.com/container-xchange-supply-chain-pressures-from-covid-lockdowns-in-china-russia-ukraine-war-and-rising-oil-prices/
Travle dager. Men MPCC går jevnt og trutt, ca 5% opp siste veka og trenden er positiv og alle meglerhusene ligger inne med estimater godt over dagens kurs. Ser også ut som den siste dagers nedgang holder på å stoppe opp, Mærsk sin nedgang bunnet ut på formiddagen og er på nytt på stigende.
Redigert 07.04.2022 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
jadden
07.04.2022 kl 15:50
9886
Jan Petter Sissener har shortet Mærsk og også våre oppdragsgivere i Zim som forøvrig stiger i dag, her fra dagens FA:
Har shortet Mærsk
Økt konsum, samt få alternative fraktmuligheter, har sendt fraktratene til containerrederiene til historisk høye nivåer sammen med aksjekursene. Sissener forventer en reversering av begge disse trendene, og har derfor shortet Mærsk og kjøpt en put spread i Zim Integrated Shipping som vil øke i verdi dersom kursene faller.
Har shortet Mærsk
Økt konsum, samt få alternative fraktmuligheter, har sendt fraktratene til containerrederiene til historisk høye nivåer sammen med aksjekursene. Sissener forventer en reversering av begge disse trendene, og har derfor shortet Mærsk og kjøpt en put spread i Zim Integrated Shipping som vil øke i verdi dersom kursene faller.
Han shortet Tesla og alle så hvordan det gikk. Makan til tulling!
Slettet brukerskrev Det er jo fullstendig useriøst å referere til Jim Cramer.
Vel, jeg kjenner ikke mannen, og det er det vel få i Norge som gjør, men ser på Google at han har vært hedgeforvalter og benyttes av CNBC som vert for Mad Money.
Men uansett, det var etter min mening et komisk forslag, uavhengig av hvem som foreslo det, at man trekker frem en aksje som billig med en PE 18 når MPC har en PE på cirka 3........ That´s the point!
Men uansett, det var etter min mening et komisk forslag, uavhengig av hvem som foreslo det, at man trekker frem en aksje som billig med en PE 18 når MPC har en PE på cirka 3........ That´s the point!
Redigert 07.04.2022 kl 15:57
Du må logge inn for å svare
Container på vei oppover over dammen i dag. Full ahead sailors.
Redigert 07.04.2022 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
shipnrig
07.04.2022 kl 17:52
10036
Fikk kjøpt litt ekstra i dag. Ble er voldsomt leven med gårsdagens melding. Vår gode tyske CEO har visst geniale trekk ved flere anledninger så han har iallefall min fulle tillit. Er det noen som kan navigere i røff sjø så er det han.
Slettet brukerskrev Han shortet Tesla og alle så hvordan det gikk. Makan til tulling!
Ja, han shortet Tesla. Jeg har aldri skjønt logikken til Sissener, i veldig mange saker. Jeg synes at han har ofte 'tunge og dystre' prognoser og jeg fikk hakeslepp da jeg leste at han shortet Mærsk.
For ordens skyld, det var ikke meninga å referere til deg Argus, men til Finansavisen som bruker han som kilde.
Han har en utrolig lang rekke med forferdelige kjøps og salgsanbefalinger.
Han har en utrolig lang rekke med forferdelige kjøps og salgsanbefalinger.
Antall eiere i MPCC aksjen hos Nordnet, økte med 73 personer i går. Så det var flere som var innom mønstringskontoret for påmønstring i går. Kanskje flere har oppdaget kursmålene som ligger i størrelsesorden 35-37 kr/aksje, samt EPS i årene som kommer? (Sjekk regnearket over, for utfyllende informasjon - det taler for seg selv…)
Londonmannen
08.04.2022 kl 07:20
17082
Og enda har ikke Helg11 oppdatert regnearket med de to 5500TEU skipene som kommer fra 2024. Så virkeligheten er bedre enn det regnearket viser.
Hei L,
rent hypotetisk (som oppfølging av opprinnelig case med MPCC som et asset play) er det interessant å høre fra kompetent hold hva aksjeverdien er pr. aksje nå ved salg av asset MPCC "as is" med kontraktsbase og stålverdier. Har dette vært diskutert?
rent hypotetisk (som oppfølging av opprinnelig case med MPCC som et asset play) er det interessant å høre fra kompetent hold hva aksjeverdien er pr. aksje nå ved salg av asset MPCC "as is" med kontraktsbase og stålverdier. Har dette vært diskutert?
Den verdien er høy, ingen tvil om det.
Londonmannen
08.04.2022 kl 10:20
16279
Her er det nok andre på dette forum som er betydelig mer kompetent enn meg til å gi et overslag. Men jeg er ikke i tvil om at slakteverdien av selskapet er betydelig høyere enn det dagens aksjekurs reflekterer. MPC er etter mitt syn svært billig og et godt case å ha i porteføljen.
PSI- Investor
08.04.2022 kl 10:23
16264
Du kan jo gå på regnearket og se selv, der står skipsverdier og inntjening, alle slutningene, NAV- beregning, ja til og med beregning av NAV YE 2025
Jeg kan jo like godt lage en inntjeningsoppsummering fra regnearket sånn foran helgen.
Dollarkurs i regnearket er nå 8,80
EPS for 2022 som jo stort sett er låst/ utsolgt har økt fra sist jeg så på det fra 1,05 dollar til nå 1,12 dollar og da i NOK 9,87. 75% i utbytte bør da gi 7,40 og i snitt pr kvartal 1,85. Minst for første kvartal og så stigende, men altså snitt 7,40 bør etter dagens tall kunne forventes. Dette utover det vi allerede har fått.og det siste kvartalet blir da utbetalt ca mars 2023.
Estimerte overskudd og utbytter for årene fremover er nå i regnearket som følger (de nye skipene fra 2024 er ikke med, regner 75% av EPS som utbytte):
2023: 11,42 og utbytte totalt for 2023: 8,56kr og pr kvartal da i snitt 2,14
2024 12,54 utbytte for 2024 kr 9,40 og pr kvartal i snitt 2,35. Her kommer altså inntekter fra nye skip i tillegg, men vi vet vel ikke helt fra akkurat når i 2024.
2025 13,90, utbytte for 2025 10,42 og da pr kvartal 2,60.
Totalt overskudd pr aksje for disse tre årene: 37,86
Totalt overskudd pr aksje inkludert 2022 blir da 47,73 og totalt forventet utbytte for disse fire årene i tillegg til det som allerede er utbetalt estimeres til 35,79
EDIT:
De tallene jeg har brukt her er altså inkludert estimater for slutninger (på skip etter hvert som de blir ledige) ut fra dagens ratenivå, mens det som jadden under her tar med er bare reelle slutninger. Da er ikke ledig kapasitet med. Det er derfor mine tall (fra regnearket) er høyere enn jadden sine.
Jeg kan jo like godt lage en inntjeningsoppsummering fra regnearket sånn foran helgen.
Dollarkurs i regnearket er nå 8,80
EPS for 2022 som jo stort sett er låst/ utsolgt har økt fra sist jeg så på det fra 1,05 dollar til nå 1,12 dollar og da i NOK 9,87. 75% i utbytte bør da gi 7,40 og i snitt pr kvartal 1,85. Minst for første kvartal og så stigende, men altså snitt 7,40 bør etter dagens tall kunne forventes. Dette utover det vi allerede har fått.og det siste kvartalet blir da utbetalt ca mars 2023.
Estimerte overskudd og utbytter for årene fremover er nå i regnearket som følger (de nye skipene fra 2024 er ikke med, regner 75% av EPS som utbytte):
2023: 11,42 og utbytte totalt for 2023: 8,56kr og pr kvartal da i snitt 2,14
2024 12,54 utbytte for 2024 kr 9,40 og pr kvartal i snitt 2,35. Her kommer altså inntekter fra nye skip i tillegg, men vi vet vel ikke helt fra akkurat når i 2024.
2025 13,90, utbytte for 2025 10,42 og da pr kvartal 2,60.
Totalt overskudd pr aksje for disse tre årene: 37,86
Totalt overskudd pr aksje inkludert 2022 blir da 47,73 og totalt forventet utbytte for disse fire årene i tillegg til det som allerede er utbetalt estimeres til 35,79
EDIT:
De tallene jeg har brukt her er altså inkludert estimater for slutninger (på skip etter hvert som de blir ledige) ut fra dagens ratenivå, mens det som jadden under her tar med er bare reelle slutninger. Da er ikke ledig kapasitet med. Det er derfor mine tall (fra regnearket) er høyere enn jadden sine.
Redigert 08.04.2022 kl 10:46
Du må logge inn for å svare
jadden
08.04.2022 kl 10:39
16157
Selskapet oppgir i sin markedsoppdatering pr 31.03 at det er sikret omsetning på ca 2 mrd USD, omregnet til norske blir det 17,4 mrd NOk. Videre står det at sikret (beregnet) EBITDA utgjør ca 1,5 mrd USD, som omregnet blir 13,05 mrd NOK.
Med vel 444 000 000 aksjer utgjør EBITDA kr 29,40 per aksje, som er rimelig nær dagens kurs.
I markedsoppdateringen oppgis stålverdien på de to nybyggene til USD 450 pr LWT, noe som utgjør ca 10 millioner USD per skip, omregnet til 87 mill NOK. Stålverdien av de to skipene blir følgelig 174 mill NOK.
For å finne stålverdien av den gamle flåten må man vite ca vekt, om det for disse kan brukes samme tonnpris har jeg ikke forutsetninger for å vite, men kanskje det ligger i regnearkene.
Med vel 444 000 000 aksjer utgjør EBITDA kr 29,40 per aksje, som er rimelig nær dagens kurs.
I markedsoppdateringen oppgis stålverdien på de to nybyggene til USD 450 pr LWT, noe som utgjør ca 10 millioner USD per skip, omregnet til 87 mill NOK. Stålverdien av de to skipene blir følgelig 174 mill NOK.
For å finne stålverdien av den gamle flåten må man vite ca vekt, om det for disse kan brukes samme tonnpris har jeg ikke forutsetninger for å vite, men kanskje det ligger i regnearkene.
Scarface69
08.04.2022 kl 11:11
15949
Takk for utregningen PSI. Vårt utbytte på 75% vil være basert på resultat etter skatt. Earnings per share høres av en eller annen grunn ut som et bruttotall og dermed ikke relevant. Kan du bekrefte at dine tall er beregnet på resultat etter skatt og ikke brutto fortjeneste?
PSI- Investor
08.04.2022 kl 11:17
15904
Vi som har skrevet her i halvannet år kom til for en god stund siden at det ikke ville være skatt for MPCC. Derfor ble tallene i regnearkene endret til å være uten skatt, og det er de jeg har brukt.
Jeg husker ikke om noen spurte ir eller om det var fordi det er shipping og derfor unntatt skatt.
Men det ble diskutert en stund og jeg håper vi kom frem til korrekt svar, altså at det ikke er skatt.
Jeg er dessverre ikke i form til å grave i dette igjen nå.
Jeg husker ikke om noen spurte ir eller om det var fordi det er shipping og derfor unntatt skatt.
Men det ble diskutert en stund og jeg håper vi kom frem til korrekt svar, altså at det ikke er skatt.
Jeg er dessverre ikke i form til å grave i dette igjen nå.
Svært, interessant, PSI, og takk for at du tok deg tid til å samle tallene! Jeg har gjort et par tanker rundt disse tallene og vil søke å gjøre det enkelt:
Tar utgangspunkt i tallene for 2025 og fortjeneste på kr. 13,90: Vi har lagt en PE på 7 til grunn her inne. Da "skulle" kursen basert på 2025-tallene ha vært kr. 13,90 x 7 = kr. 97,30.
Hvis vi sier at det er noe for høyt, men legger inn en meget lav PE på 4, så blir tallene følgende: Kr. 13,90 x 4 = kr. 55,60. Hvis vi også sier at det er ex. utbytte siden det er en meget lav PE, blir den "reelle" kursen, for å forenkle det hele, kr. 55,60 + kr. 10,42 = kr. 66. I mellomtiden har vi hatt utbytte både for 2022, 2023 og 2024.........
Her er det mulig å lage seg mange drømmescenarier, men det hele viser at uansett hvordan man snur og vender på tallene, har vi å gjøre med et børsnotert selskap som vil tjene mer og mer de neste 3-4 årene, minst, og som vil dele ut utbytte med 75% av fortjenesten hvert kvartal.
I say no more!
P.S. Unnskyld, et øyeblikk, jeg skal bare børste støvet av Austin Morrisen.......
Tar utgangspunkt i tallene for 2025 og fortjeneste på kr. 13,90: Vi har lagt en PE på 7 til grunn her inne. Da "skulle" kursen basert på 2025-tallene ha vært kr. 13,90 x 7 = kr. 97,30.
Hvis vi sier at det er noe for høyt, men legger inn en meget lav PE på 4, så blir tallene følgende: Kr. 13,90 x 4 = kr. 55,60. Hvis vi også sier at det er ex. utbytte siden det er en meget lav PE, blir den "reelle" kursen, for å forenkle det hele, kr. 55,60 + kr. 10,42 = kr. 66. I mellomtiden har vi hatt utbytte både for 2022, 2023 og 2024.........
Her er det mulig å lage seg mange drømmescenarier, men det hele viser at uansett hvordan man snur og vender på tallene, har vi å gjøre med et børsnotert selskap som vil tjene mer og mer de neste 3-4 årene, minst, og som vil dele ut utbytte med 75% av fortjenesten hvert kvartal.
I say no more!
P.S. Unnskyld, et øyeblikk, jeg skal bare børste støvet av Austin Morrisen.......