AkerBp og oljepris IV
På tide med ny tråd, hva passer bedre enn melding om at oljprisen har passert USD 85 i dag, melding hentet fra DN:
09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.
Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.
28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.
Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.
Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III
https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.
Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.
28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.
Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.
Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III
https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
NHH78
18.04.2022 kl 19:53
7041
En av mine favoritter på Oslo Børs og ubegripelig at «proffene» har valgt å shorte denne aksjen midt i en energikrise som kan bli enda dypere med sanksjoner av russisk olje!
Var oljeprisen i rundt 106 når Oslo Børs stengte kl 13 forrige onsdag? I så fall kan det bli trøkk her i morgen :)
Var oljeprisen i rundt 106 når Oslo Børs stengte kl 13 forrige onsdag? I så fall kan det bli trøkk her i morgen :)
Investman
18.04.2022 kl 20:44
6956
Aker BP har medvind om dagen det er det ingen tvil om. Her renner pengene inn ;)
Xsevar
18.04.2022 kl 21:12
6909
Oljeprisen var 106,1 dollar når børsen tok påskeferie onsdag kl 13:05. Ser for meg en solid oppgang i morgen!
Aker BP tjener enormt med penger for tiden, dette vil gjenspeiles i aksjekursen.
Verdien av Aker BP er ikke på langt nær priset inn i aksjekursen, solid oppside.
Aker BP tjener enormt med penger for tiden, dette vil gjenspeiles i aksjekursen.
Verdien av Aker BP er ikke på langt nær priset inn i aksjekursen, solid oppside.
Redigert 18.04.2022 kl 21:28
Du må logge inn for å svare
KeesB
19.04.2022 kl 07:36
6633
Etablering over 370 ... ut av trendkanalen .... ?? Dugger HO analyser for noe? Legge ved den som kom in for 4 uker siden...Gikk jo, helt motsatt vei.
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2022/03/14/7835556/teknisk-analyse-av-aker-bp-et-klart-svakhetstegn
Update 09:25.... LUN op 1,78%. EQN og AKRBP i null... ?? Oslo børs ??
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2022/03/14/7835556/teknisk-analyse-av-aker-bp-et-klart-svakhetstegn
Update 09:25.... LUN op 1,78%. EQN og AKRBP i null... ?? Oslo børs ??
Redigert 19.04.2022 kl 09:26
Xsevar
19.04.2022 kl 09:46
6554
Oljeprisen er opp 6 dollar siden forje børsdag, merkelig at markedet sender aksjekursen ned.
Gassprisen er en del ned, men 81% av produksjonen til Aker BP er olje, samtidig ser man at de energiaksjene med dobbelt så stor gassproduksjon går bedre.
Aker BP er i ATH, men oljeprisen er 30 dollar høyere i dag enn ved forje ATH.
Q1 tallene kan lett forsvare en aksjekurs på 500 kr og mest sannsynlig blir de kommende kvartalene i 2022 bedre. Selger ikke på dette nivået.
Gassprisen er en del ned, men 81% av produksjonen til Aker BP er olje, samtidig ser man at de energiaksjene med dobbelt så stor gassproduksjon går bedre.
Aker BP er i ATH, men oljeprisen er 30 dollar høyere i dag enn ved forje ATH.
Q1 tallene kan lett forsvare en aksjekurs på 500 kr og mest sannsynlig blir de kommende kvartalene i 2022 bedre. Selger ikke på dette nivået.
Anunnaki
19.04.2022 kl 10:02
6511
Har Hersvik sagt at overskuddet fra cognite-salget ikke skal utbetales til aksjonærene?
Utbyttepolicyen er vel konservativ nok som den er, så ville forventet at de 100 mUSD skal gis tilbake til eierne.
Da vil utbyttet havne i området 0,75-0,8$.
Selskapet har jo også fått bedre kredittrating i det siste så det gir billigere lån mtp investeringer som kommer for å øke produksjonen til rundt 400 tusen boepd noen år fram i tid.
Kanskje er det i lys av dette, den vellykkede mergern med Lundin, og for ikke å glemme energikrisen med oljepriser langt høyere enn man hadde lagt til grunn når utbyttepolitikken ble vedtatt sist, rom for å øke utbyttene framover.
Jeg forventer det. At selskapet skal sette for mye av overskuddskapitalen på bok vil være svært dumt når inflasjonen er som den er nå.
Utbyttepolicyen er vel konservativ nok som den er, så ville forventet at de 100 mUSD skal gis tilbake til eierne.
Da vil utbyttet havne i området 0,75-0,8$.
Selskapet har jo også fått bedre kredittrating i det siste så det gir billigere lån mtp investeringer som kommer for å øke produksjonen til rundt 400 tusen boepd noen år fram i tid.
Kanskje er det i lys av dette, den vellykkede mergern med Lundin, og for ikke å glemme energikrisen med oljepriser langt høyere enn man hadde lagt til grunn når utbyttepolitikken ble vedtatt sist, rom for å øke utbyttene framover.
Jeg forventer det. At selskapet skal sette for mye av overskuddskapitalen på bok vil være svært dumt når inflasjonen er som den er nå.
Xsevar
20.04.2022 kl 10:27
6149
Meglerhuset ABG Sundal Collier opprettholder sin kjøpsanbefaling på Aker BP. Kursmålet høynes til 400 kroner fra tidligere 320 kroner.
Xsevar
20.04.2022 kl 16:36
5948
Her er linken:
https://e24.no/boers-og-finans/i/Or9B5b/abg-hever-kursmaal-over-hele-oljebransjen
Oljelagertrekk i USA, 8 millioner fat!
https://www.investing.com/economic-calendar/eia-crude-oil-inventories-75
https://e24.no/boers-og-finans/i/Or9B5b/abg-hever-kursmaal-over-hele-oljebransjen
Oljelagertrekk i USA, 8 millioner fat!
https://www.investing.com/economic-calendar/eia-crude-oil-inventories-75
fly_boy
20.04.2022 kl 22:52
5740
for å snu på det, har han sagt at det skal utbetales til aksjonærene? nei.. og da ligger vi på den fastsatte utbyttepolicyen på 0,475 USD pr kvartal. Jeg håper også at det drypper mer på oss, skjønner bare ikke hvordan du kan -forvente- det motsatte av adm.dir. har sagt...
de 100mill USD kan enkelt bare brukes til nedbetaling av gjeld, så jeg ser ingen automatikk i at de skal utbetales til oss aksjonærer. Ved Q4 hadde Akerbp fortsatt 1.7mrd USD i rentebærende gjeld, og med økende renter og økte kostnader fremover, samt massive investeringer, tror du ikke de prioriterer nedbetaling av gjeld, i denne ekstraordinære situasjonen med skyhøy oljepris? Hersvik har også sagt at de ikke endrer policy basert på midlertidige variasjoner i pris.
Jeg tar gjerne i mot økte utbytter, jeg deler bare ikke dine (høye) forventninger... håper heller at jeg blir gledelig overrasket, enn at du blir skuffet :)
de 100mill USD kan enkelt bare brukes til nedbetaling av gjeld, så jeg ser ingen automatikk i at de skal utbetales til oss aksjonærer. Ved Q4 hadde Akerbp fortsatt 1.7mrd USD i rentebærende gjeld, og med økende renter og økte kostnader fremover, samt massive investeringer, tror du ikke de prioriterer nedbetaling av gjeld, i denne ekstraordinære situasjonen med skyhøy oljepris? Hersvik har også sagt at de ikke endrer policy basert på midlertidige variasjoner i pris.
Jeg tar gjerne i mot økte utbytter, jeg deler bare ikke dine (høye) forventninger... håper heller at jeg blir gledelig overrasket, enn at du blir skuffet :)
Xsevar
21.04.2022 kl 09:44
5541
Ser på ulike diskusjonsforum at flere mener det er risikabelt å handel oljeaksjer på dagens nivå, argumentet er at Aker BP sin aksjekurs er på det høyeste nivået noensinne. (ATH)
Man kan ikke bare isolertsett se på aksjekursen, den må knyttes opp mot resultatet. Gjør man det så har Aker BP aldri blitt priset så lavt.
En verdiaksje som Aker BP har som regel blitt priset til 10-12 ganger resultat etter skatt.
Resultat pr aksje (EPS) i 2021 var 21 kr. Forventet EPS for 2022 er 50-60 kr.
Året 2021: 21 kr x 10-12 = 210-250 kr. (Aksjekursen var i intervallet 210-350kr)
Året 2022: 55 kr x 10-12 = 550-660 kr (Aksjekursen har vært i intervallet 270-365kr)
Resultatet i 2022 vil blir 2,5 - 3 ganger høyere enn i 2021. Da kan man ikke snakke om at Aker BP er høyt priset ut ifra å bare se på aksjekursen uten å knytte den opp mot resultatet.
Dagens PE: 358 kr / 55 kr = 6,5.
Aker BP blir priset til 6,5 ganger forventet resultat etter skatt for 2022.
Fremtidsutsiktene er strålende, fra desember i år øker produksjonen med 40.000 fat. Da åpner Johan Sverdrup feltet fase 2.
Man kan ikke bare isolertsett se på aksjekursen, den må knyttes opp mot resultatet. Gjør man det så har Aker BP aldri blitt priset så lavt.
En verdiaksje som Aker BP har som regel blitt priset til 10-12 ganger resultat etter skatt.
Resultat pr aksje (EPS) i 2021 var 21 kr. Forventet EPS for 2022 er 50-60 kr.
Året 2021: 21 kr x 10-12 = 210-250 kr. (Aksjekursen var i intervallet 210-350kr)
Året 2022: 55 kr x 10-12 = 550-660 kr (Aksjekursen har vært i intervallet 270-365kr)
Resultatet i 2022 vil blir 2,5 - 3 ganger høyere enn i 2021. Da kan man ikke snakke om at Aker BP er høyt priset ut ifra å bare se på aksjekursen uten å knytte den opp mot resultatet.
Dagens PE: 358 kr / 55 kr = 6,5.
Aker BP blir priset til 6,5 ganger forventet resultat etter skatt for 2022.
Fremtidsutsiktene er strålende, fra desember i år øker produksjonen med 40.000 fat. Da åpner Johan Sverdrup feltet fase 2.
Anunnaki
21.04.2022 kl 10:26
5491
Selskapet har null problemer med å betjene den rentebærende gjelden sin, og får gode betingelser på lån med topp kredittrating.
Siden selskapet har en konservativ (og sunn) utbyttepolitikk som skal stå seg selv med oljepriser ned mot ca 40-50$ så sier det seg selv at med en stabil oljepris på rundt 100$ så fosser det inn penger som kan gå til ekstra nedbetaling av lån om det er slik at ekstraordinært utbytte ikke skal skje pga oljeskattepakken eller noe der.
Hvorfor man i lys av ovennevnte da avstå fra å dele overskuddet fra salget av en aksjepost i et annet selskap med sine eiere skjønner jeg lite av, men om ikke lenge får vi jo svaret.
Og misforstå meg rett: Jeg blir ikke veldig skuffet om jeg tar feil. Pengene kommer uansett selskapet til gode, og overskudd som ikke blir utbetalt til eierne i en periode skal også bidra til at selskapsverdien øker med dertil høyere aksjekurser.
Er bare en del investorer som er veldig utbyttekåte, og kanskje særlig i en mer turbulent tid vi går inn i nå. Da får solide selskaper, som er tydelige på at de vil betale høye utbytter nærmest uavhengig av om inntjening vil svinge litt, gjerne en premium prising som gir høyere total enn med lavere utbytter.
Siden selskapet har en konservativ (og sunn) utbyttepolitikk som skal stå seg selv med oljepriser ned mot ca 40-50$ så sier det seg selv at med en stabil oljepris på rundt 100$ så fosser det inn penger som kan gå til ekstra nedbetaling av lån om det er slik at ekstraordinært utbytte ikke skal skje pga oljeskattepakken eller noe der.
Hvorfor man i lys av ovennevnte da avstå fra å dele overskuddet fra salget av en aksjepost i et annet selskap med sine eiere skjønner jeg lite av, men om ikke lenge får vi jo svaret.
Og misforstå meg rett: Jeg blir ikke veldig skuffet om jeg tar feil. Pengene kommer uansett selskapet til gode, og overskudd som ikke blir utbetalt til eierne i en periode skal også bidra til at selskapsverdien øker med dertil høyere aksjekurser.
Er bare en del investorer som er veldig utbyttekåte, og kanskje særlig i en mer turbulent tid vi går inn i nå. Da får solide selskaper, som er tydelige på at de vil betale høye utbytter nærmest uavhengig av om inntjening vil svinge litt, gjerne en premium prising som gir høyere total enn med lavere utbytter.
fly_boy
21.04.2022 kl 12:38
5377
Enig med deg på det meste, og jeg håper absolutt du får rett om mer utbytte! og som du sier, med en oljepris på over 100 USD er jo cashflow enorm, og med Lundin-dealen og økningen på Johan S. senere i år, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette blir et meget sprekt år for Akerbp, og oss aksjonærer!
KeesB
21.04.2022 kl 13:24
5311
Hvordan er slik.. bare 12 kalender dager igjen før utbytte.. positivt eller negativt for kursen?
Irrelevant for prisen etter min mening. Utbytte nivå har vert kjent lenge.
Anunnaki
21.04.2022 kl 16:38
5128
Enig i at dette er irrelevant.
Lav omsetning og stabilt sideleie for tida, men plutselig kommer det et rykk igjen.
Q1 og kapitalmarkedsdagen er potensielle positive triggere.
Oljepris over 100$ er positivt. Det er langt fra reflektert i kursen i dag så før eller siden må markedet bli rasjonelt så lengde dette vedvarer (dvs kjøpere kommer inn etter hvert og vil presse kursen høyere).
Short er fortsatt høy og dette er positivt nå som vi har fått landet mange usikkerhetsmomenter: Merger Lundin, Olje mer stabil etter Russlandinvasjon, Q1 og kap-dag kommer med avklaringer rundt veien videre utbytter eventuell forseringsmuligheter av produksjonsøkninger.
Tilbakekjøp av shortede aksjer vil kunne presse kursen høyt ganske fort, og vi får da tettet gapet AkerBP har havnet bak lignende selskaper i sektoren som det er naturlig å sammenligne seg med.
Her er det bare å lene seg tilbake å vente på at 400 kr passeres tidlig i mai.
Lav omsetning og stabilt sideleie for tida, men plutselig kommer det et rykk igjen.
Q1 og kapitalmarkedsdagen er potensielle positive triggere.
Oljepris over 100$ er positivt. Det er langt fra reflektert i kursen i dag så før eller siden må markedet bli rasjonelt så lengde dette vedvarer (dvs kjøpere kommer inn etter hvert og vil presse kursen høyere).
Short er fortsatt høy og dette er positivt nå som vi har fått landet mange usikkerhetsmomenter: Merger Lundin, Olje mer stabil etter Russlandinvasjon, Q1 og kap-dag kommer med avklaringer rundt veien videre utbytter eventuell forseringsmuligheter av produksjonsøkninger.
Tilbakekjøp av shortede aksjer vil kunne presse kursen høyt ganske fort, og vi får da tettet gapet AkerBP har havnet bak lignende selskaper i sektoren som det er naturlig å sammenligne seg med.
Her er det bare å lene seg tilbake å vente på at 400 kr passeres tidlig i mai.
Xsevar
21.04.2022 kl 22:16
4900
DAVIDSON KEMPNER EUROPEAN PARTNERS LLP har redusert shorten med 350.000 aksjer.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010345853
Xsevar
22.04.2022 kl 08:51
4671
Kopiert fra nyheter i DNB sin nettbank:
"
Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets oppgraderer Aker BP til en kjøpsanbefaling, fra nøytral, med et kursmål på 450 kroner pr aksje (335).
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset fredag.
Etter gjennomføring av fusjonen med Lundin, som meglerhuset venter vil bli gjennomført innen utgangen av juni, vil selskapet produsere over 400.000 fat pr dag og vil være det største uavhengige oljeselskapet på norsk sokkel.
Sparebank 1 Markets modellerer en betydelig nedgang i netto gjeld på kvartalsbasis i første kvartal, drevet av en fri kontantstrøm på rundt 1,1 milliarder dollar, eller 26 kroner pr aksje.
"Vi øker vår utbytteprognose for 2022 til 2,5 dollar pr aksje, fra 1,9 dollar pr aksje, og tror Aker BP vil gjøre det samme i forbindelse med førstekvartalspresentasjonen", skriver meglerhuset.
Kursmålet er basert på en blanding av verdsettelsesmetoder og tilsvarer en P/E i 2022 og 2023 på henholdsvis åtte og ti ganger."
"
Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets oppgraderer Aker BP til en kjøpsanbefaling, fra nøytral, med et kursmål på 450 kroner pr aksje (335).
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset fredag.
Etter gjennomføring av fusjonen med Lundin, som meglerhuset venter vil bli gjennomført innen utgangen av juni, vil selskapet produsere over 400.000 fat pr dag og vil være det største uavhengige oljeselskapet på norsk sokkel.
Sparebank 1 Markets modellerer en betydelig nedgang i netto gjeld på kvartalsbasis i første kvartal, drevet av en fri kontantstrøm på rundt 1,1 milliarder dollar, eller 26 kroner pr aksje.
"Vi øker vår utbytteprognose for 2022 til 2,5 dollar pr aksje, fra 1,9 dollar pr aksje, og tror Aker BP vil gjøre det samme i forbindelse med førstekvartalspresentasjonen", skriver meglerhuset.
Kursmålet er basert på en blanding av verdsettelsesmetoder og tilsvarer en P/E i 2022 og 2023 på henholdsvis åtte og ti ganger."
Xsevar
22.04.2022 kl 10:44
4886
Sparebank 1 Markets er svært forsiktig med sitt kursmål på 450 kr når de bare velger å gange overskuddet etter skatt med 8. (PE 8) Det riktige er å bruke PE 10 som ville gitt 560 kr pr aksje. Så kursmålet på 450 kr er absolutt mulig å oppnå i løpet av året.
Ser ikke ut som oljeprisen vil falle tilbake ettersom EU vil legge sanksjoner på russisk olje i år med virkning fra 2023. :)
Ser ikke ut som oljeprisen vil falle tilbake ettersom EU vil legge sanksjoner på russisk olje i år med virkning fra 2023. :)
Redigert 22.04.2022 kl 11:07
Investman
22.04.2022 kl 10:53
8675
Solgte alt på 360 og begynte å bli redd jeg ikke kom meg inn igjen ;)
Men nå har jeg fått noe tilbake ;)
Men nå har jeg fått noe tilbake ;)
Redigert 22.04.2022 kl 11:38
Anunnaki
22.04.2022 kl 11:04
8639
Investman skrev Da fikk jeg fylt på litt igjen ;)
Fin kjøpsanledning i dag! ;)
Blir bra på torsdag!
Blir bra på torsdag!
Xsevar
26.04.2022 kl 10:41
7433
Oljeprisen har falt en del grunnet nedstigninger i ulike deler av Kina, men dollarkursen er mye opp, målt i kroner er dagens oljepris på nivå med forje uke oljepris på 106 dollar. At Aker BP har falt 10% er en overreaksjon, men markedet bestemmer prisen.
Jeg ser meglerhusene har i snitt resultat per aksje (EPS) 1,35 dollar. Det er vertfall langt under mine tall, jeg har EPS 1,47. Tar man med gevinsten av Cogniute har jeg EPS 1,72. Burde ikke være så vanskelig å komme frem til riktige tall da vil allerede har fått nøkkeltallene.
Jeg ser meglerhusene har i snitt resultat per aksje (EPS) 1,35 dollar. Det er vertfall langt under mine tall, jeg har EPS 1,47. Tar man med gevinsten av Cogniute har jeg EPS 1,72. Burde ikke være så vanskelig å komme frem til riktige tall da vil allerede har fått nøkkeltallene.
Dr_Eval
26.04.2022 kl 16:47
7329
Billyjojimbob
26.04.2022 kl 17:50
7366
Investman skrev Dette er en pengemaskin så der har jeg ingen frykt ;)
Swingende cashcow,kan ikke be om mer👍
Xsevar
27.04.2022 kl 09:32
7093
Vår Energi leverte meget gode tall for Q1, resultat etter skatt 414 millioner dollar.
Aker BP kommer til å levere enda bedre tall i morgen! Tror resultat etter skatt blir 50% høyere enn Vår Energi om man inkluderer Cognuite gevinsten!
Aker BP kommer til å levere enda bedre tall i morgen! Tror resultat etter skatt blir 50% høyere enn Vår Energi om man inkluderer Cognuite gevinsten!
Xsevar
27.04.2022 kl 09:54
7054
Millennium Capital har redusert shorten med 80.000 aksjer.
fly_boy
27.04.2022 kl 16:46
6797
Og Davidson har økt, litt :p
Redigert 27.04.2022 kl 16:47
Investman
28.04.2022 kl 07:32
6293
Aker BP knuste forventningene!!!
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/04/28/7856301/aker-bp-knuste-forventningene
og
https://investornytt.no/okt-gassproduksjon-ga-rekordoverskudd-for-aker-bp/?fbclid=IwAR0X9Lxdomcxx2u-LhQEDzo97MMDSDz27Ycd7c35HNYgbNFaMe7KJDKGvu0
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/04/28/7856301/aker-bp-knuste-forventningene
og
https://investornytt.no/okt-gassproduksjon-ga-rekordoverskudd-for-aker-bp/?fbclid=IwAR0X9Lxdomcxx2u-LhQEDzo97MMDSDz27Ycd7c35HNYgbNFaMe7KJDKGvu0
Redigert 28.04.2022 kl 07:51
Xsevar
28.04.2022 kl 07:45
6316
Tallene var lagt bedre enn meglerhusenes forventninger bortsett fra utbytte som ble på linje med hva selskapet tidligere har meldt, 171 millioner dollar. Selskapet velger å betale ned 900 millioner dollar på gjelden, resterende gjeld 700 millioner dollar. Etter avsetning til utbytte øker selskapets cash-beholdning med 845 millioner til 2817 millioner dollar! Det er mer enn nok til å betale ut hele Lundin-transaksjonen kontant. Merkelig at selskapet ikke øker utbytte med 50 millioner dollar, det er en svært liten andel av cash-beholdningen.
Investman
28.04.2022 kl 07:49
6299
Nesten 10% bedre enn forventningene ;)
Redigert 28.04.2022 kl 07:54
Kaisovski
28.04.2022 kl 09:18
6142
Det er forsåvidt greit å vente med økning i utbytte til Lundin-transaksjonen er gjennomført, og man har bedre visibilitet både vedrørende hvordan markedet er på dette tidspunktet, og det rent finansielle i det sammenslåtte selskapet.
Anunnaki
28.04.2022 kl 10:23
5994
Investman skrev Nesten 10% bedre enn forventningene ;)
Til et skuldertrekk fra markedet.
Er nok det avstumpede utbyttet som har skylda.
Må vurdere Vår Energi som har en langt mer fremoverlent og ekspansiv utbyttepolitikk enn Aker BP.
Da er kursutviklinga også betraktelig bedre.
Er nok det avstumpede utbyttet som har skylda.
Må vurdere Vår Energi som har en langt mer fremoverlent og ekspansiv utbyttepolitikk enn Aker BP.
Da er kursutviklinga også betraktelig bedre.
Dr_Eval
28.04.2022 kl 10:32
5963
Jeg kjøpte mer i dag fordi jeg bryr meg ikke om utbytte, men om hvor jeg tror aksjekursen skal i fremtiden.
KeesB
28.04.2022 kl 13:10
5845
Det er noe frustrerende at Lunde Energi ligger sånn klam hånd på kursutvikling. Trodde vi skulle bli ferdig med det. Med slik signaler at man ikke øker utbytte osv... er ikke godt nok. skremmer heller ikke de shortere. Uff.
Tricky
28.04.2022 kl 13:47
5824
Burde ikke være Lunding. EPS for kvartal 1 22 var 1.65 USD for de 3 måneder ( hele 2021 var eps på 1.74 for 12 måneder) mener det er mer imponerende enn selv for AkerBP sit resultat, se denne energy.com/news-media/press-release/
jadden
28.04.2022 kl 14:56
5809
Aksjonærene blir avspist med småpenger står det i E24, men etter at oppkjøpet/fusjonen med Lundin er på plass vil det skje noe, er det noen som har tilgang til denne artikkelen og som kan videreformidle:
https://e24.no/boers-og-finans/i/qWaPjo/aker-bp-avspiser-aksjonaerene-sine-med-smaapenger
https://e24.no/boers-og-finans/i/qWaPjo/aker-bp-avspiser-aksjonaerene-sine-med-smaapenger
KeesB
28.04.2022 kl 15:17
5787
.....Hvor stort et eventuelt ekstraordinært utbytte kan bli, avhenger selvsagt av utviklingen i olje- og gassprisene. Og så lenge prisene holder seg på dagens ekstremt høye nivåer, øker kapasiteten for ekstraordinære utdelinger for hver dag som går.
Selv om Aker BP-aksjen har steget vel 25 prosent så langt i år og 46 prosent de siste 12 månedene, går det meget vel an å mene at aksjekursen ikke tar høyde for den ekstreme inntjeningen selskapet har for tiden.
Selv om Aker BP-aksjen har steget vel 25 prosent så langt i år og 46 prosent de siste 12 månedene, går det meget vel an å mene at aksjekursen ikke tar høyde for den ekstreme inntjeningen selskapet har for tiden.
ibyx
28.04.2022 kl 16:28
5822
Snedig hvordan oljeprisen tuilfeldigvis kjøres ned i slutthandelen for så å fyke opp igjen?
Det jobbes åpenbart en smule parallellt?
1,3% opp på 5 minutter..
Og vipps suste den forbi HOD..
2% på 8 minutter..
Det jobbes åpenbart en smule parallellt?
1,3% opp på 5 minutter..
Og vipps suste den forbi HOD..
2% på 8 minutter..
Redigert 28.04.2022 kl 16:34
Xsevar
28.04.2022 kl 21:48
5590
Per dags dato har Lundin Energi 2100 millioner dollar i gjeld og 600 millioner dollar i kontanter.
Aker BP har 700 millioner dollar i gjeld og 2817 millioner dollar i kontanter.
Bare i Q1 har de to selskapene til sammen betalt ned 1500 millioner dollar på gjeld.
Rundt 2000 millioner dollar skal gå til Lundin aksjonærene ved sammenslåingen 30.06.2022.
Når man leser kvartalspresentasjonene til de to selskapene, står det at ved transaksjonstidspunktet 30. juni vil det nye selskapet være gjeldfritt! Det er vel grunnen til den aggressive nedbetaling på gjelden og det går på bekostning av utbytte til aksjonærene. Det blir garantert lysere tider for aksjonærene etter sammenslåingen.
Se side 24 i rapporten.
file:///C:/Users/Acer/Downloads/ot_ops-finan-present-Q1_22_e.pdf
Aker BP har 700 millioner dollar i gjeld og 2817 millioner dollar i kontanter.
Bare i Q1 har de to selskapene til sammen betalt ned 1500 millioner dollar på gjeld.
Rundt 2000 millioner dollar skal gå til Lundin aksjonærene ved sammenslåingen 30.06.2022.
Når man leser kvartalspresentasjonene til de to selskapene, står det at ved transaksjonstidspunktet 30. juni vil det nye selskapet være gjeldfritt! Det er vel grunnen til den aggressive nedbetaling på gjelden og det går på bekostning av utbytte til aksjonærene. Det blir garantert lysere tider for aksjonærene etter sammenslåingen.
Se side 24 i rapporten.
file:///C:/Users/Acer/Downloads/ot_ops-finan-present-Q1_22_e.pdf
Xsevar
29.04.2022 kl 07:29
5485
Investman skrev Ser nå ut til at oljen er på tur oppover igjen ;)
Oljeprisen er opp 3,5 dollar siden børsslutt i går, det bør gi oppgang. :)
Redigert 29.04.2022 kl 07:30
Investman
29.04.2022 kl 08:41
5471
At olje og gass skal bli rimeligere fremover tror jeg vi bare kan se bort ifra når vi ser nyhetsbildet i disse dager. Ser ut som det blir en eskalering i konflikten jo flere land som blander seg inn her.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sender-8000-britiske-soldater/75957890
https://www.dagbladet.no/nyheter/sender-8000-britiske-soldater/75957890